Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.63.2025.1.IN

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.63.2025.1.IN

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:

  • Pytania nr 1, tj. spełnienia warunku art. 7aa ust. 7 ustawy o CIT w przypadku, gdy wyodrębnienia niepokrytych strat przed opodatkowaniem ryczałtem od dochodów spółek w księgach rachunkowych oraz w korekcie sprawozdania finansowego dokonała Spółka – jest prawidłowe;
  • Pytania nr 2, tj. skutecznego przejścia na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (CIT estoński) ze względu na podpisanie sprawozdania finansowego tylko przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych – jest nieprawidłowe;
  • Pytania nr 3 w części dotyczącej:
  • posiadania prawa do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 kwietnia 2024 roku – jest nieprawidłowe;
  • posiadania prawa do wyboru opodatkowania od 2025 roku przy założeniu spełnienia ustawowych przesłanek opodatkowania ryczałtem – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie dokonania skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka od 1 kwietnia 2024 roku wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT).

Zgodnie z art. 7aa ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop):

1. Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

7. Podatnik i jego następcy prawni są obowiązani wykazywać wyodrębnienie zysków i strat, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w sprawozdaniach finansowych sporządzanych zgodnie z przepisami o rachunkowości w okresie od roku, w którym dokonano tego wyodrębnienia, do roku, w którym wypłacone zostały te zyski lub pokryte zostały te straty.

Spółka w księgach rachunkowych dokonała wyodrębnienia kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, natomiast nie wykazała tych informacji w sprawozdaniu finansowym sporządzonym w dniu (…) (na dzień bilansowy 31 marca 2024 roku). Po spostrzeżeniu błędu Spółka w dniu (…) roku przygotowała korektę sprawozdania finansowego za okres od 1 stycznia do 31 marca 2024 roku uzupełniając brakujące dane.

Zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o pdop podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

Sprawozdanie finansowe na dzień 31 marca 2024 roku zostało sporządzone w dniu (…) roku i w tym samym dniu zostało podpisane przez osobę prowadzącą księgi rachunkowe, natomiast zarząd spółki nie podpisał sprawozdania w terminie trzech miesięcy od dnia bilansowego.

Spółka spełnia warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek określone w art. 28j updop i nie miały miejsce zdarzenia opisane w art. 281 ust. 1 pkt 4 updop. Spółka nie składała też oświadczenia o rezygnacji z ryczałtu, na dzień 31 marca 2024 roku zostały zamknięte księgi rachunkowe, a w dniu (…) roku została złożona deklaracja CIT-8 wraz z CIT-KW za okres od 1 stycznia 2024 do 31 marca 2024 roku.

Pytania

1.Czy spółka spełniła warunek wynikający z art. 7aa ust. 7 upodop, jeżeli wyodrębnienie niepokrytych start z okresu przed opodatkowaniem ryczałtem od dochodów spółek dokonała w księgach rachunkowych oraz w korekcie sprawozdania finansowego, która została sporządzona (…) roku?

2.Czy spółka dopełniła wymogu art. 28j ust. 5 updop - sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości, skoro podpisy Członków Zarządu zostały na nim złożone po upływie terminu, choć sam dokument był sporządzony w terminie, co potwierdza podpis osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych?

3.Czy spółka miała prawo opodatkowania ryczałtem od 1 kwietnia 2024 r. do końca 2024 r., a jeżeli nie, to czy może skutecznie wybrać opodatkowanie ryczałtem w roku podatkowym 2025 przy założeniu dalszego spełnienia ustawowych przesłanek opodatkowania ryczałtem?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem spółki ma ona prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 kwietnia 2024 roku.

Warunek zawarty w art. 7aa ust. 7 updop wskazuje, iż podatnik i jego następcy prawni są obowiązani wykazywać wyodrębnienie zysków i strat, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w sprawozdaniach finansowych sporządzanych zgodnie z przepisami o rachunkowości w okresie od roku, w którym dokonano tego wyodrębnienia, do roku, w którym wypłacone zostały te zyski lub pokryte zostały te straty.

Spółka co prawda nie dopełniła tego obowiązku, natomiast sporządziła korektę sprawozdania finansowego wskazując brakujące dane w informacji dodatkowej, która jest nieodłączną częścią sprawozdania finansowego.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy o rachunkowości jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy, oraz powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub zbadał. Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się w informacji dodatkowej. Ustawa o rachunkowości posługuje się dwoma odrębnymi terminami „sprawozdanie finansowe” i „roczne sprawozdanie finansowe”.

Pojęcie „sprawozdania finansowe’’ jest szersze, gdyż dotyczy wszystkich sprawozdań finansowych sporządzanych na wszystkie dni, na które zamyka się księgi rachunkowe (art. 12 ust. 2 ustawy o rachunkowości) oraz na takie dni, które z zamknięciem ksiąg nie są związane (art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Pojęcie „roczne sprawozdania finansowe” jest węższe, ponieważ dotyczy tylko sprawozdań finansowych sporządzanych na dzień kończący rok obrotowy (art. 12 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości). Badaniu, zatwierdzaniu oraz złożeniu do rejestru podlegają tylko roczne sprawozdania finansowe (art. 64, art. 53, art. 69 ustawy o rachunkowości). Sprawozdanie sporządzane zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o pdop nie jest sprawozdaniem rocznym w rozumieniu art. 53 ustawy o rachunkowości. Nie podlega ono zatem zatwierdzeniu przez zgromadzenie wspólników, co zdaniem Spółki umożliwia sporządzenie jego korekty, polegającej na wykazaniu pominiętych danych w informacji dodatkowej.

Ad 2

Zdaniem Spółki zachowuje ona prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 kwietnia 2024 roku, ponieważ sprawozdanie finansowe zostało sporządzone i podpisane przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych w dniu (…) roku. Późniejsza korekta tego sprawozdania jest tylko czynnością techniczną, zgodną z przepisami ustawy o rachunkowości i nie może pozbawiać podatnika prawa do zastosowania ryczałtu od dochodów spółek. Także brak podpisu członków zarządu pod sprawozdaniem nie pozbawia spółki prawa do opodatkowania ryczałtem, jeżeli sprawozdanie w terminie podpisała osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. Takie stanowisko prezentuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 grudnia 2024 roku (0114-KDIP2-2.4010.623.2024.1.SJ). Zgodnie z powołaną interpretacją „Data sporządzenia sprawozdania finansowego jest traktowana jako oświadczenie wiedzy, potwierdzające występowanie określonego stanu majątkowego i finansowego na konkretny dzień bilansowy, według stanu tej wiedzy na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego. Równocześnie data ta, w zakresie oświadczenia wiedzy, będzie obowiązywać wszystkie osoby wchodzące w skład organu, będącego kierownikiem jednostki, niezależnie od faktycznego - np. późniejszego - terminu złożenia wymaganego podpisu przez poszczególne odpowiedzialne osoby. A zatem, data sporządzenia sprawozdania w sprawozdaniu finansowym to data, w jakiej jednostka, tj. w praktyce osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, ujęła zdarzenia mające wpływ na kształt sprawozdania, znane jednostce w tej właśnie dacie. Równocześnie data ta, w zakresie oświadczenia wiedzy, będzie obowiązywać wszystkie osoby wchodzące w skład organu będącego kierownikiem jednostki, niezależnie od faktycznego - np. późniejszego - terminu złożenia wymaganego przez ustawę o rachunkowości podpisu lub oświadczenia przez poszczególne odpowiedzialne osoby (art. 52 ust. 2 i 2b ustawy o rachunkowości).”

Ad 3

Spółka spełniła warunki do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 kwietnia 2024 roku. Jeżeli stanowisko Dyrektora KIS będzie odmienne, to spółka będzie miała prawo do wyboru ryczałtu od dochodów spółek w 2025 roku, ponieważ nie zaszły przesłanki z art. 28I upodp.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

  • Pytania nr 1, tj. spełnienia warunku art. 7aa ust. 7 ustawy o CIT w przypadku, gdy wyodrębnienia niepokrytych strat przed opodatkowaniem ryczałtem od dochodów spółek w księgach rachunkowych oraz w korekcie sprawozdania finansowego dokonała Spółka – jest prawidłowe;
  • Pytania nr 2, tj. skutecznego przejścia na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (CIT estoński) ze względu na podpisanie sprawozdania finansowego tylko przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych – jest nieprawidłowe;
  • Pytania nr 3 w części dotyczącej:
  • posiadania prawa do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 kwietnia 2024 roku – jest nieprawidłowe;
  • posiadania prawa do wyboru opodatkowania od 2025 roku przy założeniu spełnienia ustawowych przesłanek opodatkowania ryczałtem – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się tylko do sprawy będącej przedmiotem wniosku Państwa (zapytań). Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

Aby skorzystać z formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, podatnik jest obowiązany do spełnienia ustawowych warunków przewidzianych w art. 28j oraz art. 28k ustawy o CIT. Tym samym na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, podatnik jest obowiązany do zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości. Następnie księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.

Zgodnie z art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT:

1. Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Na mocy art. 7aa ust. 7 ustawy o CIT:

Podatnik i jego następcy prawni są obowiązani wykazywać wyodrębnienie zysków i strat, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w sprawozdaniach finansowych sporządzanych zgodnie z przepisami o rachunkowości w okresie od roku, w którym dokonano tego wyodrębnienia, do roku, w którym wypłacone zostały te zyski lub pokryte zostały te straty.

Dokonanie ewidencyjnych wyodrębnień w kapitale własnym kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych, które odniesiono na kapitały, a zostały wypracowane w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz kwoty niepokrytych strat, które zostały poniesione w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania estońskim CIT, ma istotne znaczenie dla prawidłowego rozliczenia w systemie ryczałtu od dochodów spółek.

Państwa wątpliwości przedstawione we wniosku dotyczą spełnienia warunku art. 7aa ust. 7 ustawy o CIT w przypadku, gdy wyodrębnienia niepokrytych strat przed opodatkowaniem ryczałtem od dochodów spółek w księgach rachunkowych oraz w korekcie sprawozdania finansowego dokonała Spółka i które zostało sporządzone (…) roku.

Odpowiadając na Państwa wątpliwości, należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 . poz. 120 ze zm., dalej: „uor”).

I tak, zgodnie z art. 45 ust. 1 uor:

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a-1ba, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.

Natomiast w myśl art. 54 ust. 1 uor:

Jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy, oraz powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub zbadał. Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się w informacji dodatkowej.

Przepis art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wskazuje na obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości. Wskazać należy, że sprawozdanie sporządzane w trakcie roku w związku z przejściem na estoński CIT nie jest sprawozdaniem rocznym – nie podlega ono zatem zgłoszeniu do KRS, nie będą odnosić się także do niego ewentualne preferencje związane z przesunięciem terminów sprawozdawczych przewidzianych dla rocznych sprawozdań finansowych. Jednostka przechodząca na ryczałt w ciągu roku, której rok obrotowy stanowi rok kalendarzowy, oprócz sprawozdania na ostatni dzień miesiąca poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania estońskim CIT będzie zobowiązana także do sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego od pierwszego dnia opodatkowania ryczałtem na dzień kończący rok obrotowy.

Jak wynika z art. 28e ustawy o CIT:

1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.

2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.

Z kolei jak wynika z art. 6 ust. 6a ustawy o CIT:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek ma charakter fakultatywny. Aby skorzystać z tej formy opodatkowania, podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.

Z wniosku wynika, że Spółka zamknęła księgi rachunkowe oraz sporządziła sprawozdanie finansowe. Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone (…) r. na dzień 31 marca 2024 r. Tego dnia również zostało podpisane przez osobę prowadzącą księgi rachunkowe. Spółka dokonała wyodrębnienia kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, natomiast nie wykazała tych informacji w sprawozdaniu finansowym. Następnie po zauważeniu błędu, (…) r., Spółka przygotowała korektę ww. sprawozdania i uzupełniła brakujące dane.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że Spółka spełniła warunek wynikający z art. 7aa ust. 7 ustawy o CIT. Spółka wyodrębniła niepokryte straty z okresu przed opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w księgach rachunkowych, a także w korekcie sprawozdania finansowego. Dokonanie korekty sprawozdania finansowego nie wykluczyło możliwości wyboru formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto powzięli Państwo wątpliwości dotyczące skuteczności przejścia na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (CIT estońskim) mając na uwadze podpisanie sprawozdania finansowego wyłącznie przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.

W Państwa ocenie, Spółka zachowuje prawo do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 kwietnia 2024 roku, ponieważ sprawozdanie finansowe zostało sporządzone i podpisane (…) roku przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Odpowiadając na pytanie nr 2 z wniosku ponownie należy odnieść się do przepisów ustawy o rachunkowości.

I tak zgodnie z art. 45 ust. 1f uor:

1f. Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Z kolei stosownie do 52 ust. 1, 2 oraz 2a uor:

1. Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.

2. Sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu w sposób, o którym mowa w ust. 2b. Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.

2a. Podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.

Przepis art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wskazuje na obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Natomiast przepisy ustawy o rachunkowości wskazują na właściwe podmioty, którą mają podpisać sprawozdanie finansowe i tym samym potwierdzić, że spełnia ono wymagania przewidziane ustawą o rachunkowości. Zatem uznać należy, że podpisanie sprawozdania finansowego jest integralną częścią sporządzenia sprawozdania finansowego, a samo sporządzenie sprawozdania finansowego bez opatrzenia go podpisem nie stanowi o sporządzeniu sprawozdania zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

W konsekwencji samo sporządzenie sprawozdania finansowego (bez jego skutecznego podpisania) nie jest wystarczające dla skutecznego wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, bowiem zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT sprawozdanie finansowe ma być sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, a potwierdzeniem, że spełnia ono wymagania przewidziane tą ustawą, jest podpis pod sporządzonym sprawozdaniem finansowym.

Sprawozdanie podpisuje – podając zarazem datę podpisu – osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu, z uwzględnieniem możliwości zastosowania oświadczeń przez niektórych członków organu.

Również wskazać należy, że przepis art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości stosuje się odpowiednio również do sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień określony w art. 12 ust. 2 uor lub na inny dzień bilansowy (art. 52 ust. 3 uor). Jednocześnie należy zwrócić uwagę na redakcję przepisu art. 52 uor, który reguluje zarówno obowiązki formalne kierownika jednostki co do sporządzenia sprawozdania finansowego, jak i sposób jego podpisania. Intencją ustawodawcy jest więc uznanie podpisania sprawozdania finansowego za integralną część sporządzenia sprawozdania finansowego. W szczególności art. 52 ust. 2a uor (który zgodnie z ust. 3 stosuje się odpowiednio do sprawozdania finansowego sporządzonego w każdym przypadku zamknięcia ksiąg rachunkowych) wyraźnie precyzuje, że podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.

W przypadku przejścia na ryczałt od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego, sprawozdanie finansowe sporządza się na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, a tym samym czynności związanych ze sporządzeniem sprawozdania finansowego należy dokonać w ciągu trzech miesięcy.

Jak wynika z wniosku Spółka od 1 kwietnia 2024 roku wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek. Spółka zamknęła księgi rachunkowe i sporządziła sprawozdanie finansowe na 31 marca 2024 r. (…) r. zostało podpisane sprawozdanie finansowe przez osobę prowadzącą księgi rachunkowe, natomiast zarząd Spółki nie podpisał sprawozdania w terminie trzech miesięcy od dnia bilansowego.

Należy więc uznać, że nie spełnili Państwo obowiązku wynikającego z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT. Zamknięcie ksiąg rachunkowych nastąpiło 31 marca 2024 r. i sporządzili Państwo sprawozdanie finansowe (…) r., które zostało podpisane tylko przez osobę prowadzącą księgi rachunkowe. Zatem nie można uznać, aby sprawozdanie zostało sporządzone prawidłowo. Jak już wskazano, to podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie. Tym samym wymóg wskazany w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości nie został spełniony.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również kwestia przyjęcia, czy Spółka będzie uprawniona do wyboru opodatkowania od 2025 roku, przy założeniu spełnienia ustawowych przesłanek opodatkowania ryczałtem.

Na podstawie art. 28j ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Dodatkowo art. 28k ww. ustawy wyłącza wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności wskazać należy, że złożone przez Państwa zawiadomienie ZAW-RD było bezskuteczne, oznacza to tym samym, że nie byli Państwo opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek od 1 stycznia 2024 r.

W świetle powyższego, w Państwa sprawie nie będzie miał zastosowania art. 28l ust. 2 ustawy o CIT, który stanowi, że:

W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.

Jak już wyżej wskazano, złożone przez Państwa zawiadomienie ZAW-RD było nieskuteczne, ponieważ nie sporządzili Państwo prawidłowo sprawozdania finansowego. Tym samym nie wypełnili dyspozycji przepisu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT w zw. z art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Oznacza to tym samym, że od 1 kwietnia 2024 r. nie podlegali Państwo opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Zatem będą Państwo uprawnieni do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 2025 r., o ile spełniają Państwo pozostałe warunki określone w art. 28j oraz art. 28k ustawy CIT.

W odniesieniu do powołanego przez Państwa art. 28l ustawy CIT wskazać należy, że nie ma on zastosowania w analizowanej sprawie – Spółka nie była uprawniona do zmiany formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek od 1 kwietnia 2024 r. Tym samym nie mogła utracić prawa do tej formy opodatkowania.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 w części dotyczącej:

  • posiadania prawa do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 1 kwietnia 2024 roku – jest nieprawidłowe;
  • posiadania prawa do wyboru opodatkowania od 2025 roku przy założeniu spełnienia ustawowych przesłanek opodatkowania ryczałtem – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia .

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do przywołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej należy zaznaczyć, że jest ona wiążąca jedynie w sprawie, której dotyczy. Organ, pomimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią źródła materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.