Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnili go Państwo pismem z 5 lutego 2025 r. (wpływ 7 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

SPÓŁKA z siedzibą w (…) (dalej zwana: „Spółką” lub „S”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka nie wchodzi w skład podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu art. 1a ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Spółka jest podatnikiem VAT, przez co jest zobowiązana do przesyłania do właściwego urzędu skarbowego plików JPK-VAT (w części deklaracyjnej i ewidencyjnej) w określonym terminie.

Spółka oprócz działalności gospodarczej prowadzi (…), która działalnością gospodarczą nie jest. Spółka w tym zakresie posiada (…).

(…)

Na marginesie należy dodać, że spółka, o której mowa w (…).

Spółka poza przychodami z działalności gospodarczej osiąga również dochody wolne od podatku z tytułu (…) - wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

Spółka rozpoznaje zarówno przychody podatkowe jaki i przychody bilansowe. Spółka zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o rachunkowości sporządza roczne sprawozdanie finansowe podlegające badaniu przez biegłego rewidenta. Spółka sporządza Bilans oraz rachunek zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym oraz porównawczym gdzie kwoty przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów a także pozostałe pozycji rachunku zysków i strat w obu wariantach znacznie się różnią, a różnice te wynikają z prezentacji danych zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Zgodnie z regulacją przepisu art. 9 ust. 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 poz. 2805 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2025 r., podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.

Jednocześnie zgodnie z regulacją przepisu art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) księgi, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, rozpoczynający się po dniu:

1)31 grudnia 2024 r. - w przypadku:

a)podatkowych grup kapitałowych,

b)podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;

2)31 grudnia 2025 r. - w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 14, zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy.

Spółka jest podmiotem, który w zależności od przyjętego rozumienia cytowanego przepisu, będzie podmiotem który spełnia obowiązek prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i ich przesyłania albo począwszy od 1 stycznia 2025 r. w 2026 r. albo począwszy od 1 stycznia 2026 r. w 2027 r.

Wskazany przepis art. 66 ust. 2 pkt 1 wskazuje, że obowiązek prowadzenia ksiąg dotyczy roku obrotowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2024 r. - w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln Euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego. Ustawa zmieniająca nie definiuje pojęcia przychodu na potrzeby ustalenia wskazanego wyżej progu, czy należy brać pod uwagę przychody bilansowe czy też podatkowe.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 5 lutego 2025 r.)

Czy w wnioskowanym zdarzeniu przyszłym Spółka jako podmiot prowadzący księgi, w ślad za obowiązkiem z art. 9 ust. 1c i 1d Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2025 r., ustalając czy podlega obowiązkowi prowadzenia i przekazywania ksiąg przy użyciu programów komputerowych po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r. powinna uwzględnić wartość przychodów bilansowych czy wynikających z przychodów podatkowych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki, w analizowanym zdarzeniu przyszłym, Spółka jako podmiot mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegająca obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terytorium RP, powinna dokonywać oceny czy podlega obowiązkowi przesyłania JPK-CIT po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r. uwzględniając wysokość przychodów podatkowych.

Powyższe wynika z przepisu art. 66 ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105), zgodnie z którym Spółka badając czy jest podmiotem obowiązanym do przesyłania do właściwego urzędu skarbowego plików JPK w określonym terminie powinna brać pod uwagę wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego, z uwzględnieniem wykładni systemowej cytowanego przepisu odnoszącego się do całości przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. w tym np. do przepisu art. 27b ust. 1 ustawy. Bez znaczenia w ocenie Wnioskodawcy pozostanie okoliczność, iż Spółka obecnie jak i w przyszłości uzyskuje / będzie uzyskiwała przychody bilansowe przekraczające równowartość 50 mln EUR odpowiednio przeliczonych na PLN.

SPÓŁKA z siedzibą w (…) dalej „SPÓŁKA” jest podmiotem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terytorium RP.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 lit. a w zw. z art. 89 pkt 6 Ustawy zmieniającej z dniem 1 stycznia 2025 r., do art. 9 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. zostaną dodane ust. 1c-1g, które będą regulować obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych oraz ich przesyłanie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w stosownej strukturze logicznej i określonym terminie (tj. przesyłanie JPK-CIT).

Na mocy przepisu art. 9 ust. 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 poz. 2805 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2025 r., podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.

Jednocześnie zgodnie z regulacją przepisu intertemporalnego, art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) księgi, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, rozpoczynający się po dniu:

1)31 grudnia 2024 r. - w przypadku:

a)podatkowych grup kapitałowych,

b)podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;

2)31 grudnia 2025 r. - w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 14, zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy.

Cytowany przepis ustawy z dnia 29 października 2021 r. wprowadzający przepisy przejściowe co do grup podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich do właściwego urzędu skarbowego określając próg przychodów po przekroczeniu którego to progu podatnicy zobowiązani są do przesyłania tych ksiąg wskazuje jedynie kwotę przychodów powyżej której osiągnięcia podatnik podlega wskazanemu obowiązkowi, jednocześnie nie doprecyzowując, czy należy brać pod uwagę przychody bilansowe, czy też przychody podatkowe.

W ramach omawianej regulacji, nie wskazano wprost, czy wspomniana „wartość przychodu” odnosi się do przychodu podatkowego w rozumieniu Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. niemniej jednak w ocenie podatnika taki wniosek można wywieść z całokształtu legislacji.

Należy wskazać, iż niemalże analogiczne stwierdzenie (warunek) dotyczące „wartości przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym przekraczającej wartość 50 mln euro (...)” znajduje się w innym przepisie Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. odnoszącym się do publikowania indywidualnych danych podatników (art. 27b Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.), który jest powiązany z przepisem zawierającym wymóg podawania do publicznej wiadomości informacji o realizacji strategii podatkowej (art. 27c Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.).

Zgodnie ze wspomnianym art. 27b ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.:

„Podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:

1)podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;

2)podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości”.

Biorąc pod uwagę powyższe, przy interpretacji zawartej w treści art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b Ustawy zmieniającej przesłanki dotyczącej „wartości przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym przekraczającej wartość 50 mln euro (...)” - wychodząc od wykładni językowej mającej podstawowe znaczenie w dziedzinie prawa podatkowego - należy mieć na uwadze poszczególne domniemania związane z językiem aktów prawnych, tj. domniemanie racjonalności językowej ustawodawcy jak i domniemanie równoznaczności wyrażeń tekstu prawnego. Wskazane dyrektywy, uzupełnione wykładnią systemową, zakładają iż prawodawca posługuje się językiem w sposób racjonalny, tj. przestrzega przyjętych w nim standardów, a także że - w związku z  powyższym - wszelkie podobne/tożsame wyrażenia tekstu prawnego powinny być rozumiane w ten sam sposób w obrębie zespołu aktów prawnych ze sobą powiązanych (por. B. Brzeziński, Wykładnia prawa podatkowego, ODiDK, Gdańsk 2013, str. 39-41).

Oznacza to, iż w niniejszej sytuacji, stwierdzenie odnoszące się do „wartości przychodu (...) przekraczającej równowartość 50 mln EUR (...)” z art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b Ustawy zmieniającej powinno być zasadniczo rozumiane w sposób tożsamy jak analogiczne stwierdzenie z art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., również powiązane z „wartością przychodu (...) przekraczającą równowartość 50 mln EUR (...). Można zatem założyć, że racjonalny ustawodawca, w obu przypadkach, miał na myśli tę samą grupę podatników i tą samą kategorię przychodu - jako przychodu podatkowego.

Należy wskazać, że w kontekście przepisu art. 27b Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., odnoszącego się do kwestii publikowania indywidualnych danych podatników przez Ministra Finansów (po spełnieniu przez ww. podatników określonych przesłanek) jak i powiązanego z nim przepisu art. 27c Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. nakładającego na określonych podatników (spełniających przesłanki z art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.) obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, obecnie można mówić o ugruntowanym stanowisku interpretacyjnym co do zakresu podmiotowego podatników objętych ww. przepisami (a co za tym idzie - również przesłanki dotyczącej przekroczenia wartości przychodu (.) przekraczającej równowartość 50 mln EUR (.), która występuje także w ramach art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b Ustawy zmieniającej).

Mianowicie, informacje o których mowa w art. 27b Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. w zakresie podatników podlegających opodatkowaniu Estońskim CIT (podmiotów nie osiągających przychodu podatkowego) nie są podawane przez Ministra Finansów do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu obsługującego tego ministra (corocznie, w terminie do dnia 30 września).

Tym samym, przez powyższe działanie, sam Minister Finansów - realizując zakres przepisu art. 27b Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. co do publikacji danych podatników - zakłada, iż warunek dotyczący „wartości przychodu (...) przekraczającej równowartość 50 mln EUR (...)” z art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (a także pojawiający się w art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b Ustawy zmieniającej) odnosi się do pojęcia przychodu podatkowego z Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

Podmioty opodatkowane Estońskim CIT - nie są obowiązane do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, w którym podlegały opodatkowaniu Estońskim CIT - niezależnie od tego, iż osiągnięte przez nie przychody bilansowe rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczyły w tym roku podatkowym równowartość 50 mln EUR odpowiednio przeliczoną na PLN. Takie stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej wydanej dla Spółki w dniu 30 czerwca 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.263.2023.1.AS.

Wskazany pogląd o braku konieczności sporządzania i publikowania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej przez podmioty za lata podatkowe, w których podlegają one opodatkowaniu Estońskim CIT można odnaleźć również w innych interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

-z dnia 27 kwietnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.778.2022.1.SG;

-z dnia 18 października 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.456.2023.1.END;

-z dnia 24 listopada 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.412.2023.2.AJ.

Mając na uwadze całość powyższych rozważań, dekodując treść normy prawnej z art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b Ustawy zmieniającej przy zastosowaniu wykładni

językowej wspieranej pomocniczo poprzez wykładnię systemową, należy wyraźnie stwierdzić, iż przesłanka odnosząca się do pojęcia wartości przychodu (...) przekraczającej równowartość 50 mln EUR (...) - analogiczna jak w przypadku art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. - dotyczy niewątpliwie „przychodu podatkowego” w rozumieniu Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

Jakkolwiek Ustawa CIT nie przewiduje definicji legalnej „przychodu podatkowego”, to przepis art. 12 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. zawiera katalog przykładowych przysporzeń, których uzyskanie powoduje powstanie przychodu na gruncie tej ustawy. Te kategorie przychodów są opodatkowane podatkiem CIT na zasadach ogólnych.

Jednocześnie należy wskazać, że w interpretacji z dnia z dnia 10 października 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej Znak: 0114-KDIP2-2.4010.364.2024.1.PK wskazał, że „Wnioskodawca jako podatnik opodatkowany estońskim CIT nie rozpoznaje przychodów podatkowych i kosztów ich uzyskania przychodów, dochodu, straty podatkowej, tj. kategorii istotnych z punktu widzenia opodatkowania podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca potencjalnie może natomiast wykazać dochody w rozumieniu art. 28m w zw. z art. 28n ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., które stanowią podstawę opodatkowania estońskim CIT, a które nie referują do „przychodów podlegających opodatkowaniu”, „kosztów uzyskania przychodów”, „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania dochodów” czy „dochodu albo straty”, tj. pojęć charakterystycznych przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Niezależnie od powyższego, w roku 2023 r., przychody bilansowe uzyskane przez wnioskodawcę, rozpoznawane zgodnie z przepisami o rachunkowości, przekroczyły w ujęciu rocznym równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego. Wnioskodawca zakłada, iż również w przyszłości, jego przychody bilansowe, rozpoznawane zgodnie z przepisami rachunkowości, będą przekraczać wskazaną wartość.” Dyrektor KIS wskazał dalej, że „Mimo więc tego, że Spółka nie ustala przychodu dla celów podatkowych w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. wg podstawowych zasad określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r., a ewentualna podstawa opodatkowania dla podatników objętych ryczałtem jest ustalana wg odrębnych zasad (art. 28m, art. 28n ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.), to jednak bilansowo suma przychodów jest ustalana i ewidencjonowana w księgach rachunkowych.

Jednocześnie należy wskazać, że powyższe rozważania dotyczyły sytuacji podatnika opodatkowanego CIT Estońskim, gdzie nie jest możliwe ustalenie przychodu podatkowego, różnego od przechodu bilansowego, należy jednak uznać, że inna będzie sytuacja podatników płacących klasyczny CIT. Tacy podatnicy ocenę przekroczenia progu powinni ustalić w oparciu o przychody podatkowe. Powyższe wynika pośrednio z powołanej interpelacji, gdzie Dyrektor KIS wskazał, że Wnioskodawca jako podatnik opodatkowany estońskim CIT nie rozpoznaje przychodów podatkowych i kosztów ich uzyskania przychodów, dochodu, straty podatkowej [...] potencjalnie może natomiast wykazać dochody w rozumieniu art. 28m w zw. z art. 28n ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., które stanowią podstawę opodatkowania estońskim CIT.

Tym samym w ocenie Wnioskodawcy z interpretacji tej można wywieść, że w przypadku podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych CIT, podstawą ustalenia przychodu dla potrzeb obowiązku składania JPK-CIT będzie przychód podatkowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2025 r.:

Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.

Przepisy te weszły w życie od 1 stycznia 2025 r. Regulują obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych oraz ich przesyłanie właściwemu

naczelnikowi urzędu skarbowego w stosownej strukturze logicznej i określonym terminie (dalej: „przesyłanie JPK_CIT”).

Ponadto w art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 2105 ze zm., dalej: „ustawa zmieniająca”) wskazano terminy, kiedy poszczególni podatnicy po raz pierwszy zobowiązani będą do przesyłania JPK_CIT:

Księgi, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy zmienianej w art. 2, są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, rozpoczynający się po dniu:

1) 31 grudnia 2024 r. – w przypadku:

a) podatkowych grup kapitałowych,

b) podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;

2) 31 grudnia 2025 r. – w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 14, zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy;

3) 31 grudnia 2026 r. – w przypadku pozostałych podatników i spółek niebędących osobami prawnymi.

Od 1 stycznia 2025 r. podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą zobowiązani są do prowadzenia ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a także ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (księgi podatkowe), przy użyciu programów komputerowych. Są również obowiązane do ich przesyłania w formie ustrukturyzowanej na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy Ordynacja podatkowa. Obowiązek ich przesyłania będzie w trakcie roku i po zakończeniu roku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo podatnikiem VAT, przez co są Państwo zobowiązani do przesyłania do właściwego urzędu skarbowego plików JPK-VAT (w części deklaracyjnej i ewidencyjnej) w określonym terminie. Rozpoznają Państwo zarówno przychody podatkowe jaki i przychody bilansowe.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o rachunkowości sporządzają Państwo roczne sprawozdanie finansowe podlegające badaniu przez biegłego rewidenta. Sporządzają Państwo Bilans oraz rachunek zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym oraz porównawczym gdzie kwoty przychodów netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów a także pozostałe pozycje rachunku zysków i strat w obu wariantach znacznie się różnią, a różnice te wynikają z prezentacji danych zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Są Państwo podmiotem, który w zależności od przyjętego rozumienia cytowanego przepisu, będzie podmiotem który spełnia obowiązek prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i ich przesyłania albo począwszy od 1 stycznia 2025 r. w 2026 r. albo począwszy od 1 stycznia 2026 r. w 2027 r.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Państwa Spółka jako podmiot prowadzący księgi, w ślad za obowiązkiem z art. 9 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2025 r., ustalając czy podlega obowiązkowi prowadzenia i przekazywania ksiąg przy użyciu programów komputerowych po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r. powinna uwzględnić wartość przychodów bilansowych czy wynikających z przychodów podatkowych.

Państwa zdaniem, Państwa Spółka jako podmiot mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegająca obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terytorium RP, powinna dokonywać oceny czy podlega obowiązkowi przesyłania JPK-CIT po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r. uwzględniając wysokość przychodów podatkowych.

Powyższe wynika z przepisu art. 66 ust. 2 pkt 2 ustawy zmieniającej, zgodnie z którym Spółka jest podmiotem obowiązanym do przesyłania do właściwego urzędu skarbowego plików JPK-VAT (części deklaracyjnej i ewidencyjnej) w określonym terminie.

Wskazany art. 66 ust. 2 pkt 1 lit a i b ustawy zmieniającej - nowy obowiązek JPK w podatku CIT, o którym mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy o CIT, będzie miał po raz pierwszy zastosowanie za rok podatkowy lub obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2024 r. w przypadku odpowiednio podatkowych grup kapitałowych oraz podatników CIT i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim roku podatkowym/obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro.

Ustawa zmieniająca nie definiuje pojęcia przychodu na potrzeby ustalenia wskazanego wyżej progu. Przy czym zwrócić należy uwagę, że przepis art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b posługuje się terminem przychodu uzyskanego w danym roku podatkowym/obrotowym.

Zatem skoro Wnioskodawca opodatkowuje dochody na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o CIT, to dla celów określenia limitu przychodów określonych w art. 66 ust. 2 ustawy zmieniającej, należy wziąć pod uwagę przychody wskazane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc przychody podatkowe.

Tym samym, w przypadku podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych CIT, podstawą ustalenia przychodu dla potrzeb obowiązku składania JPK-CIT będzie przychód podatkowy.

Zatem skoro podstawą do obliczenia limitu 50 mln, o którym mowa w art. 66 ust. 2 ustawy zmieniającej będzie przychód podatkowy, to w zależności czy ustalony w ten sposób limit przekroczy lub nie przekroczy 50 mln, to będą Państwo obowiązani do przesłania JPK-CIT w terminach wskazanych w art. 66 ust. 2 ustawy zmieniającej.

Podsumowując, Państwa stanowisko, iż Spółka jako podmiot mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegająca obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terytorium RP, powinna dokonywać oceny czy podlega obowiązkowi przesyłania JPK-CIT po raz pierwszy za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024 r. uwzględniając wysokość przychodów podatkowych, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.