Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy udzielenie pomocy społecznej przez Fundację Rodzinną w formie przekazania środków pieniężnych na rzecz Fundacji B. będącej Organizacją Pożytku Publicznego, z przeznaczeniem na realizację jej celów statutowych, w szczególności wspieranie działań o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym oraz charytatywnym, nie spowoduje powstania po stronie Fundacji Rodzinnej obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania fundacji rodzinnej.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 15 stycznia 2025 r. (data wpływu 15 stycznia 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

A. Fundacja Rodzinna z siedzibą w (…) została ustanowiona na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 z późn. zm., dalej również: "UFR"). Fundacja Rodzinna posiada siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Fundatorem Fundacji Rodzinnej jest osoba fizyczna podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej również: „Fundator”). Fundator, w akcie założycielskim, złożył oświadczenie o ustanowieniu Fundacji Rodzinnej, ustalił treść statutu, sporządził spis mienia, ustanowił organy Fundacji oraz wniósł fundusz założycielski. Fundacja Rodzinna została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych i z chwilą wpisu do tego rejestru uzyskała osobowość prawną.

Działalność Fundacji Rodzinnej obejmuje gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz, realizując tym samym cele określone w art. 2 ust. 1 UFR. Szczegółowy cel działalności Fundacji Rodzinnej został określony przez Fundatora w statucie.

Wnioskodawca planuje zaangażować się w pomoc społeczną na rzecz Fundacji B., będącej Organizacją Pożytku Publicznego, zgodnie z przepisami art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 571 z późn. zm., dalej również: „u.d.p.p.w.”). W ramach tej pomocy Wnioskodawca zamierza przekazać środki pieniężne na rzecz Fundacji B.

Fundacja B. znajduje się w wykazie Organizacji Pożytku Publicznego, prowadzonym przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Jej siedziba mieści się pod adresem: ul. (...), (...).

Fundacja B. została powołana (...), a jej celem jest prowadzenie wszechstronnej działalności w zakresie (...). Jednym z kluczowych obszarów działalności Fundacji (...).

Pomoc społeczna udzielana w formie środków pieniężnych będzie przekazywana przelewem bankowym za pośrednictwem banku na wyodrębniony rachunek płatniczy wskazany przez Fundację B. Fundacja B. nie jest beneficjentem Fundacji Rodzinnej w rozumieniu art. 30 UFR.

Całość środków pieniężnych przekazanych w formie pomocy społecznej zostanie przeznaczona na cele statutowe Fundacji B. w szczególności na (...). Środki te będą przeznaczane na realizację inicjatyw o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym oraz charytatywnym, ze szczególnym uwzględnieniem (...), które stanowią jedno z priorytetowych zadań Fundacji.

Fundacja Rodzinna zawrze z Fundacją B. porozumienie, na mocy którego Fundacja B. zobowiąże się do przekazania środków pieniężnych otrzymanych przez Fundację Rodzinną na swoje cele statutowe, obejmujące na pomoc społeczną. Porozumienie będzie stanowiło o obowiązku raportowania informacji nt. kwot, które Fundacja B. przekazała na swoje cele statutowe obejmujące pomoc społeczną ze środków otrzymanych przez Fundację Rodzinną. W przypadku nieprzekazania przez Fundację B. rzeczonych środków zgodnie z porozumieniem, Fundacja B. będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanych, a nie przekazanych zgodnie z przeznaczeniem kwot środków pieniężnych na rzecz Fundacji Rodzinnej.

Z powyższego opisu postanowień porozumienia, które zostanie zawarte wynika, iż czynność przekazania środków przez Fundację Rodzinną na rzecz Fundacji B. nie będzie stanowić darowizny w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Przybliżając termin „pomocy społecznej” należy powołać się na definicje zawarta w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1283 z późn. zm.), zgodnie z którą "pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości". Dalej w art. 3 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej wskazano, że: "pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka".

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej: "pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi". Tym samym ustawa wprost przewiduje możliwość uczestnictwa osób prawnych w zapewnianiu pomocy społecznej osobom tej pomocy potrzebującym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie: "działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie". „Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej, obejmuje natomiast zadania m.in. w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy (...) w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób” - art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie powstawaniu trudnych sytuacji życiowych, których osoby lub rodziny nie są w stanie samodzielnie przezwyciężyć, przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia tych osób i rodzin. Rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy - art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o pomocy społecznej. Przepisy w sprawie pomocy społecznej nie zawierają zamkniętego katalogu działań służących realizacji pomocy społecznej, określając jedynie "w szczególności" metody i środki wykorzystywane w sferze publicznej w celu zapewniania potrzebującym osobom i rodzinom świadczeń pomocy społecznej.

Pytanie

Czy udzielenie pomocy społecznej przez Fundację Rodzinną w formie przekazania środków pieniężnych na rzecz Fundacji B. będącej Organizacją Pożytku Publicznego, z przeznaczeniem na realizację jej celów statutowych, w szczególności wspieranie działań o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym oraz charytatywnym, spowoduje powstanie po stronie Fundacji Rodzinnej obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie środków pieniężnych, które stanowią pomoc społeczną, na rzecz Fundacji B. pełniącej funkcję Organizacji Pożytku Publicznego, w celu realizacji jej celów statutowych, powinno korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm. dalej: „ustawa o CIT”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt. 3 ustawy o CIT, przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji. Przy czym ilekroć w ustawie o CIT jest mowa o fundacji rodzinnej, stosownie do art. 4a pkt 36 ustawy o CIT - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy UFR.

Powołując się na art. 2 ust. 1 UFR, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełnienia świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W świetle art. 2 ust. 2 UFR, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Stosownie do art. 30 UFR, beneficjentem fundacji rodzinnej może być osoba fizyczna, organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 u.d.p.p.w., prowadząca działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 tej ustawy, a także fundator w rozumieniu UFR.

W świetle art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, fundacje rodzinne są podmiotowo zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Przy czym, ust. 6-8 ww. art. 6 ustawy o CIT stanowią, że zwolnienie to nie ma zastosowania do:

  • podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT (tj. podatku od przychodów z budynków) i art. 24q ustawy o CIT;
  • działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 UFR;
  • osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy w wysokości 15% podstawy opodatkowania jest należny od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

  • świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 UFR,
  • mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
  • świadczenia w postaci ukrytych zysków.

Stosownie do art. 24q ust. 1a, przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:

  • odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
  • darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 UFR, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
  • świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:

a)usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,

b)wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;

  • różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;
  • pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;
  • pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

Zarówno ustawa o CIT, jak i UFR nie regulują kwestii opodatkowania pomocy społecznej. Przepisy podatkowe przewidują zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych w kontekście otrzymywania świadczeń z pomocy społecznej, jednakże brak jest odpowiednich podstaw prawnych, które jednoznacznie wskazywałyby na zwolnienie z opodatkowania przychodu z tytułu udzielania pomocy społecznej. W konsekwencji, niejasności w tej materii mogą rodzić wątpliwości interpretacyjne dotyczące statusu podatkowego takich świadczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, podejmowanie działalności w zakresie pomocy społecznej przez Fundację Rodzinną, będącą osobą prawną, na rzecz Fundacji B. będącej Organizacją Pożytku Publicznego, powinno skutkować zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych. Przekazanie środków pieniężnych w celu udzielania pomocy społecznej ma charakter dobroczynny i charytatywny wobec Fundacji B. Fundacja Rodzinna nie osiąga żadnych korzyści z udzielania takiej pomocy; działania te mają wyłącznie charakter charytatywny, nie stanowią świadczenia, darowizny, pożyczki ani usługi. W związku z tym, nie mieszczą się w katalogu czynności określonym w art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, który wymienia czynności podlegające opodatkowaniu, ani w art. 24q ust. 1a ustawy o CIT, gdzie wymienione zostały świadczenia stanowiące ukryte zyski.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić iż udzielenie pomocy społecznej w formie przekazania środków pieniężnych na rzecz fundacji powinno korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Wskazuje na to okoliczność, iż żadna z przesłanek wykluczających możliwość skorzystania z tego zwolnienia nie została spełniona. W związku z powyższym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwolnienia z podatku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zatem, fundacja rodzinna co do zasady jest zwolniona z opodatkowania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, jednak zwolnienie nie ma charakteru bezwzględnego i nie dotyczy wyjątków określonych w przepisach art. 6 ust. 6-8 updop.

Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

W myśl art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Zatem, zwolnienie to nie znajdzie zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Natomiast według art. 2 ust. 2 i 3 ufr:

2. Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

3. Fundacja rodzinna w przypadku beneficjenta będącego osobą fizyczną może w szczególności pokrywać koszty jego utrzymania lub kształcenia, a w przypadku beneficjenta będącego organizacją pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1327, 1265 i 1812), prowadzącą działalność pożytku publicznego wspierać działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 tej ustawy.

W myśl art. 30 ufr:

1. Beneficjentem może być:

1) osoba fizyczna,

2) organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadząca działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 tej ustawy

- która zgodnie ze statutem może otrzymać świadczenie od fundacji rodzinnej lub mienie w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

2. Beneficjentem może być fundator.

Stosownie do art. 31 ufr:

Beneficjenta umieszcza się na liście beneficjentów.

Wskazać należy również regulację z art. 54 ust. 1 pkt 4 ufr:

Do zadań zarządu należy tworzenie, prowadzenie i aktualizowanie listy beneficjentów zgodnie z przepisami ustawy oraz zasadami zawartymi w statucie.

Z opisu sprawy wynika, że Fundacja Rodzinna planuje zaangażować się w pomoc społeczną na rzecz Fundacji B. będącej Organizacją Pożytku Publicznego, zgodnie z przepisami art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W ramach tej pomocy Fundacja Rodzinna zamierza przekazać środki pieniężne na rzecz Fundacji B. Fundacja B. znajduje się w wykazie Organizacji Pożytku Publicznego, prowadzonym przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Fundacja B. została powołana (...), a jej celem jest prowadzenie wszechstronnej działalności w zakresie (...). Jednym z kluczowych obszarów działalności Fundacji (...). Pomoc społeczna udzielana w formie środków pieniężnych będzie przekazywana przelewem bankowym za pośrednictwem banku na wyodrębniony rachunek płatniczy wskazany przez Fundację B. Fundacja B. nie jest beneficjentem Fundacji Rodzinnej w rozumieniu art. 30 UFR. Całość środków pieniężnych przekazanych w formie pomocy społecznej zostanie przeznaczona na cele statutowe Fundacji B. w szczególności na (...). Środki te będą przeznaczane na realizację inicjatyw o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym oraz charytatywnym, ze szczególnym uwzględnieniem (...), które stanowią jedno z priorytetowych zadań Fundacji. Fundacja Rodzinna zawrze z Fundacją B. porozumienie, na mocy którego Fundacja B. zobowiąże się do przekazania środków pieniężnych otrzymanych przez Fundację Rodzinną na swoje cele statutowe, obejmujące pomoc społeczną. Porozumienie będzie stanowiło o obowiązku raportowania informacji nt. kwot, które Fundacja B. przekazała na swoje cele statutowe obejmujące pomoc społeczną ze środków otrzymanych przez Fundację Rodzinną. W przypadku nieprzekazania przez Fundację B. rzeczonych środków zgodnie z porozumieniem, Fundacja B. będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanych, a nie przekazanych zgodnie z przeznaczeniem kwot środków pieniężnych na rzecz Fundacji Rodzinnej.

Wątpliwości Fundacji dotyczą ustalenia, czy udzielenie pomocy społecznej przez Fundację Rodzinną w formie przekazania środków pieniężnych na rzecz Fundacji B., będącej Organizacją Pożytku Publicznego, z przeznaczeniem na realizację jej celów statutowych, w szczególności wspieranie działań o charakterze zdrowotnym, edukacyjnym oraz charytatywnym, spowoduje powstanie po stronie Fundacji Rodzinnej obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy ustawy o fundacji rodzinnej oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, przekazanie darowizn innym osobom fizycznym i prawnym należy traktować jako rozszerzenie listy faktycznych beneficjentów Wnioskodawcy (Fundacji Rodzinnej).

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr, celem działalności fundacji rodzinnej jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów. Działalność fundacji rodzinnej nie powinna zatem wykraczać poza określony przez ustawodawcę podstawowy cel jej powołania, a osoby otrzymujące świadczenia z fundacji należy traktować jako beneficjentów.

Stosownie do art. 54 ust. 1 pkt 4 ufr, zarząd fundacji rodzinnej powinien aktualizować listę beneficjentów, tak by lista ta odpowiadała rzeczywistości i określała faktyczny krąg podmiotów na rzecz, których spełniane są świadczenia. Niedopełnienie formalności nie może skutkować tym, że świadczeniobiorcy nie będą uznani za beneficjentów.

W Państwa sprawie, skutki podatkowe przekazywanych darowizn należy więc oceniać z uwzględnieniem art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, tj. tak jakby to były świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, czyli z zastosowaniem podatku w wysokości 15% podstawy opodatkowania.

Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym, przekazanie środków pieniężnych, które stanowią pomoc społeczną, na rzecz Fundacji B. pełniącej funkcję Organizacji Pożytku Publicznego, w celu realizacji jej celów statutowych, powinno korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.