
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja została powołana do życia jako (…), na podstawie oświadczenia o ustanowieniu fundacji z dnia (…) 1997 r. Swoją działalność kontynuuje, jako (…) (dalej: „Fundacja”), na podstawie obecnie obowiązującego statutu oraz przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.
Fundatorem Fundacji jest (…).
W świetle statutu, głównymi celami Fundacji są:
-(…)
W celu pozyskania środków niezbędnych do realizacji zadań statutowych, Fundacja prowadzi działalność gospodarczą określoną w artykule (...) statutu Fundacji polegającą m.in. na:
-(…)
Wypracowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zysk Fundacja przeznacza na realizację zadań statutowych, w tym zadań związanych z prowadzeniem działalności oświatowej.
Fundacja w 2005 r. wydzieliła osobny rachunek bankowy, o nazwie „Fundusz szkoleniowy”, na którym gromadzone są środki przeznaczone na pokrywanie wydatków związanych ze statutową działalnością oświatową. Z rachunku tego pokrywane są koszty m.in. takie jak:
-bieżące utrzymanie internetowej platformy szkoleniowej wraz z niezbędną infrastrukturą,
-wynagrodzenia zewnętrznych wykładowców,
-wynajem sal konferencyjnych,
-delegacje pracowników Działu Szkoleń i Doradztwa Fundacji.
Na rachunek „Funduszu szkoleniowego”, zgodnie z wewnętrznymi regulacjami Fundacji, przeznaczane były/są dochody uzyskane w bieżącym okresie sprawozdawczym, wykazane w zeznaniu CIT-8/0 jako dochody przeznaczone na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Kwoty zgromadzone na rachunku „Funduszu szkoleniowego”, z uwagi na ich przeznaczenie na działalność statutową Fundacji, związaną z organizacją szkoleń, korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP i z tego względu nie zostały opodatkowane podatkiem dochodowym.
Reagując na potrzeby rynku w zakresie (…), a tym samym realizując swoje cele statutowe, Fundacja w 2023 roku podjęła decyzję o stworzeniu nowej, nowoczesnej, internetowej platformy szkoleniowej (dalej: „Platforma Szkoleniowa”). Platforma Szkoleniowa ma oferować szkolenia on-line dla szerokiego kręgu odbiorców.
W 2023 roku rozpoczęły się prace związane z realizacją Platformy Szkoleniowej. Fundacja nawiązała współpracę z dostawcą usług programistycznych/informatycznych oraz zatrudniła Project Menagera, któremu zleciła koordynowanie przedmiotowych zadań.
Wydatki wynikające z otrzymywanych przez Fundację faktur VAT, związanych z realizacją Platformy Szkoleniowej, były/są pokrywane ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Szkoleniowego (zarówno kwota netto, jak i kwota VAT). Ze względu na to, że Fundacja dotychczas świadczyła głównie usługi zwolnione z VAT, nie odliczała podatku VAT od dokonanych nabyć.
Rozwój możliwości Platformy Szkoleniowej, powstające kolejne pomysły jej komercyjnego wykorzystania oraz konieczność zapewnienia organizacji, która skutecznie wykorzystałaby jej potencjał spowodowały, że władze Fundacji zaczęły rozważać decyzję o powołaniu spółki celowej, w formie spółki z o.o. (dalej: „Spółka”) i przekazaniu Spółce zadań związanych z funkcjonowaniem Platformy. Planowany termin zakończenia prac związanych z realizacją Platformy Szkoleniowej to koniec I kwartału 2025 roku.
Istotny wpływ na planowaną decyzję ma przede wszystkim chęć oddzielenia zadań statutowych realizowanych przez Fundację i zadań związanych z działalnością finansową, od działania komercyjnego, związanego z wykorzystaniem Platformy Szkoleniowej. Planowanym celem założenia Spółki będzie generowanie dochodów przy wykorzystaniu Platformy Szkoleniowej i w kolejnym kroku wspieranie wygenerowanymi w ten sposób dochodami działalności statutowej Fundacji.
W związku z tym Fundacja rozważa wniesienie praw do Platformy Szkoleniowej, jako wkładu niepieniężnego do Spółki, w zamian za jej udziały.
Wartość planowanego aportu będzie odpowiadała wartości nakładów, poniesionych na Platformę Szkoleniową sfinansowanych w całości ze środków Funduszu Szkoleniowego (tj. w wartości brutto - wraz z nieodliczonym przez Fundację podatkiem VAT). Założeniem Fundacji jest aby dywidendy wypłacone Fundacji przez Spółkę były przeznaczane na działalność statutową Fundacji, stanowiącą cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.
Na potrzeby wniosku Fundacja przyjmuje, że VAT zapłacony przez Fundację w związku z nabyciem towarów i usług związanych z powstaniem Platformy Szkoleniowej nie podlega odliczeniu przez Fundację. W tym zakresie Fundacja wystąpiła z osobnym wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej.
Fundacja nie jest organizacją pożytku publicznego.
Pytania
1.Czy przeznaczenie części środków (przychodów) zgromadzonych na rachunku „Funduszu Szkoleniowego” na realizację Platformy Szkoleniowej powoduje, że Fundacja powinna opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych tą część dochodów, która wcześniej została potraktowana, jako korzystająca ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP?
2.Jeśli w odpowiedzi na pytanie 1 organ podatkowy uzna, że Fundacja powinna opodatkować tą część dochodów przeznaczonych na realizację Platformy Szkoleniowej, to w jakim okresie Fundacja powinna wykazać ten dochód do opodatkowania?
3.Czy aport praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki, w zamian za udziały będzie czynnością powodującą powstanie po stronie Fundacji przychodu podlegającego opodatkowaniu PDOP?
4.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pyt. 3, jak będzie określona wartość przychodu Fundacji?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Fundacji przeznaczenie części środków (dochodów) zgromadzonych na rachunku „Funduszu Szkoleniowego” na realizację Platformy Szkoleniowej nie spowoduje, że Fundacja powinna opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych tą część dochodów, które wcześniej traktowano, jako korzystające ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.
2.Jeśli w odpowiedzi na pytanie 1 organ podatkowy uzna, że Fundacja powinna opodatkować tą część dochodów przeznaczonych na realizację Platformy Szkoleniowej, to Fundacja powinna wykazać dochód do opodatkowania w okresie, w którym władze Fundacji podejmą decyzję o dokonaniu aportu do Spółki.
3.Aport praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki, w zamian za który Fundacja obejmie udziały w Spółce, spowoduje po stronie Fundacji postanie przychodu z zysków kapitałowych opodatkowany PDOP.
4.Przychodem Fundacji będzie wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze, a zatem w przedstawionym stanie przyszłym (winno być: zdarzeniu przyszłym – przyp. organu) wartość nakładów, poniesionych na Platformę Szkoleniową, sfinansowanych w całości ze środków Funduszu Szkoleniowego tj. w wartości brutto - wraz z nieodliczonym przez Fundację podatkiem VAT.
Ad 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Stosownie do art. 5 ust. 5 tej ustawy, fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.
Jak wynika z powyższych regulacji polski ustawodawca przyjmuje, że w polskim porządku prawnym fundacje oprócz działalności statutowej, nastawionej na realizację celów, do których zostały powołane, mogą prowadzić również działalność gospodarczą. Działalność ta powinna jednak służyć realizacji celów fundacji. Jest to uzasadnione tym, że w ten sposób fundacje mogą pozyskiwać środki na swoją działalność, niezależnie od środków wnoszonych przez fundatorów i ewentualnego wsparcia ze strony państwa. W piśmiennictwie przyjmuje się, że brzmienie ustawy dopuszcza, aby fundacje prowadziły działalność gospodarczą albo w ramach działań podejmowanych bezpośrednio przez samą fundację albo poprzez tworzenie innych podmiotów prawnych.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o fundacjach, fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o PDOP, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Na podstawie tego przepisu objęte zakresem ustawy o PDOP pozostały fundacje.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PDOP podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o PDOP, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Na podstawie ww. przepisów dochody Fundacji podlegają opodatkowaniu PDOP.
Jednakże, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Fundacja jest podmiotem, który korzysta z tego zwolnienia, gdyż wykorzystuje środki na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP i przewidziane w jej statucie.
Biorąc jednak pod uwagę to, że Fundacja zamierza wnieść Platformę Szkoleniową do spółki prawa handlowego, w zamian za udziały, pojawia się wątpliwość, czy to działanie spowoduje, że środki wydatkowane na Platformę Szkoleniową utracą możliwość korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP, a tym samym Fundacja będzie zobligowana do opodatkowania PDOP tej części dochodów, które wcześniej traktowano, jako korzystające ze zwolnienia.
W ocenie Fundacji taki wniosek nie jest uprawniony. Wynika to z faktu, że polski ustawodawca dopuścił konstrukcję, w której fundacje mogą prowadzić działalność statutową oraz działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza fundacji z założenia powinna wspierać ich działalność statutową. Zdecydowana część fundacji korzysta z tej możliwości i dzięki wypracowanym zyskom, które są przeznaczane w dalszej kolejności na cele statutowe, jest w stanie realizować swoje cele, określone przez fundatorów.
Polski ustawodawca nie ograniczył form w jakich fundacje mogą brać udział w życiu gospodarczym i umożliwił im m.in. uczestnictwo w spółkach prawa handlowego. Z tej możliwości zamierza skorzystać Wnioskodawca. Podkreślenia wymaga, że Fundacja zakłada, że wypracowane przez spółkę zyski, które będą wypacane Fundacji w formie dywidendy, będą przeznaczane na działalność statutową Fundacji.
Należy zauważyć, że wszelkie nakłady poczynione przez Fundację na Platformę szkoleniową w efekcie będą służyły celom Fundacji, określonym w jej statucie, a także celom, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Na kwestie zastosowania zwolnienia dochodów Fundacji nie powinno mieć przy tym znaczenia, że Platforma szkoleniowa będzie wykorzystywana przez założoną w tym celu spółkę, a nie Fundację „osobiście”.
W tej sytuacji, w ocenie Fundacji, przeznaczenie części środków (dochodów) zgromadzonych na rachunku „Funduszu Szkoleniowego” na realizację Platformy Szkoleniowej nie spowoduje, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP nie będzie mogło być zastosowane do tej części środków. W efekcie Fundacja nie powinna opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych tej części dochodów.
Ad 2.
W sytuacji, gdy w odpowiedzi na pytanie 1 organ podatkowy uzna, że Fundacja powinna opodatkować tą część dochodów, która została przeznaczona na realizację Platformy Szkoleniowej, to pojawia się pytanie, w jakim okresie Fundacja powinna wykazać ten dochód do opodatkowania?
Historycznie rzecz ujmując środki, które Fundacja gromadziła na koncie „Fundusz szkoleniowy” miały w całości służyć celom statutowym Fundacji i celom, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Z tego względu środki te były wolne od podatku. Zwolnienie, o którym mowa w tym przypadku jest zwolnieniem warunkowym, bowiem zostaje przyznane o tyle, o ile nie nastąpi zdarzenie przyszłe i niepewne, jakim jest niewykorzystanie środków, na cele inne, niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP. Przepisy nie przewidują terminu, w jakim ma nastąpić „wydatkowanie środków”, a zatem mogłoby się okazać, że dojdzie do tego znacznie później, niż moment powstania przychodu, korzystającego ze zwolnienia.
W ocenie Fundacji dotychczasowy sposób rozliczenia Fundacji w PDOP nie powinien być uznany za wadliwy, gdyż Fundacja, mając określone założenia, co do korzystania z „Funduszu szkoleniowego” miała prawo uznać, że środki znajdujące się na nim będą zwolnione z PDOP. Dopiero podjęcie decyzji przez organy Fundacji, co do zmiany wykorzystania środków, mogłoby dawać jakąkolwiek podstawę do innego zakwalifikowania przeznaczenia tych środków i uznania, że zwolnienie, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP nie powinno już ich obejmować. Wydaje się zatem, że w przypadku uznania, że Fundacja powinna opodatkować tą część dochodów, która została przeznaczona na realizację Platformy Szkoleniowej, nie ma podstaw do dokonania korekty rozliczeń przeszłych i opodatkowania tej części dochodów Fundacji w okresie, w którym dochód powstał. Zamiast tego Fundacja powinna rozpoznać dochód do opodatkowania w okresie, w jakim nastąpi zmiana przeznaczenia środków tj. w momencie podjęcia decyzji o ich przeznaczeniu na cele inne, niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PDOP.
Za uzasadnieniem takiego stanowiska przemawia również to, że mogłoby dojść do sytuacji, w której zmiana przeznaczenia środków nastąpiłaby już po okresie przedawnienia zobowiązań w PDOP, w których powstał dochód korzystający ze zwolnienia. W takiej sytuacji, mimo zmiany przeznaczenia środków, pozostałyby one nieopodatkowane, w związku z brakiem możliwości korekty okresów przedawnionych.
Ad 3.
Stosownie do art. 7b ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z tytułu wniesienia do osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, wkładu niepieniężnego.
Biorąc pod uwagę, że Fundacja wniesie wkład niepieniężny do spółki, a w zamian za to obejmie udziały w tej spółce, powstanie u niej przychód z zysków kapitałowych, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 2 ustawy o PDOP.
Ad 4.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o PDOP przychodem jest wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego. Jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego.
Fundacja zakłada, że wartość wkładu określona zostanie, jako wartość nakładów, poniesionych na Platformę Szkoleniową, sfinansowanych w całości ze środków Funduszu Szkoleniowego tj. w wartości brutto - wraz z nieodliczonym przez Fundację podatkiem VAT. A zatem ta wartość powinna stanowić dla Fundacji przychód, na gruncie ustawy o PDOP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy:
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania. Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.
Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że:
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.
Istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.
W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przeznaczenie części środków na realizację Platformy Szkoleniowej powoduje, że Fundacja powinna opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych tą część dochodów, która wcześniej została potraktowana, jako korzystająca ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a jeżeli tak, to w jakim okresie Fundacja powinna wykazać ten dochód do opodatkowania.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Z powyższych regulacji wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego dochodu na ściśle określone, preferowane przez ustawodawcę cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.
Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe (wyraźnie sprecyzowane w statucie danej osoby prawnej) ponieważ z podatkowego punktu widzenia chodzi o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych. W tym zakresie nie może mieć zastosowania wykładnia rozszerzająca ustawowy zakres zwolnienia podatkowego. Zatem, wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.
Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
-podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych wcześniej),
-podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
-podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, nie można się z Państwem zgodzić, że Fundacja może skorzystać ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, w przypadku przeznaczenia części środków (przychodów) zgromadzonych na rachunku „Funduszu Szkoleniowego” na realizację Platformy Szkoleniowej.
Z opisu sprawy wynika bowiem, że Fundacja zamierza wnieść Platformę Szkoleniową do spółki prawa handlowego jako wkład niepieniężny, w zamian za jej udziały. Wskazali Państwo, że wartość planowanego aportu będzie odpowiadała wartości nakładów, poniesionych na Platformę Szkoleniową sfinansowanych w całości ze środków Funduszu Szkoleniowego (tj. w wartości brutto - wraz z nieodliczonym przez Fundację podatkiem VAT). Realizacja Platformy Szkoleniowej ze środków zgromadzonych na rachunku Funduszu Szkoleniowego jest zatem bezpośrednio związana z nabyciem udziałów w spółce prawa handlowego. Zatem stwierdzić należy, że przeznaczenie części środków (dochodów) zgromadzonych na rachunku „Funduszu Szkoleniowego” na realizację Platformy Szkoleniowej nie będzie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, gdyż w momencie objęcia udziałów Fundacja wydatkuje uzyskany dochód na cel inny niż określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.
Fundacja wnosząc Platformę Szkoleniową do spółki prawa handlowego jako wkład niepieniężny, w zamian za jej udziały nie realizuje żadnego z celów statutowych określonych w ww. przepisie. Nie można uznać, że w takim przypadku dochodzi do przeznaczenia/wydatkowania dochodu np. na cele oświatowe/edukacyjne lub inne wymienione w powołanym przepisie. Przyznanie uprawnienia do zwolnienia w opisanym przypadku powodowałoby istotne naruszenie literalnej treści powołanych na wstępie przepisów ustawy CIT.
Jak wskazano, w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia w istocie z przeznaczeniem dochodu Fundacji na nabycie udziałów w spółce kapitałowej. Wskazać należy, że wniesienia aportu do spółki kapitałowej w postaci Platformy Szkoleniowej, nie można uznać za cel społecznie użyteczny, warunkujący zwolnienie, określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Ponieważ objęcie udziałów w spółce kapitałowej wykracza poza cele społecznie użyteczne, których spełnienie daje podatnikowi możliwość zwolnienia od podatku dochodowego, Fundacja wnosząc do spółki aport w postaci Platformy Szkoleniowej, nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie wspomnianego przepisu.
Podkreślić należy, że sytuacje, w których lokowanie dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT będzie podlegało zwolnieniu od podatku ustawodawca określił w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, w myśl którego:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:
1) wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
2) papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.
Wyliczenie zawarte w art. 17 ust. 1e ww. ustawy, ma charakter zamknięty, konsekwencją czego jest konstatacja, iż inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia. Udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie zawierają się w katalogu określonym w cytowanym przepisie, gdyż nie są papierami wartościowymi, jak również nie można ich zaliczyć do instrumentów finansowych, o których mowa w omawianym artykule. Tym samym dochody ulokowane w ten sposób nie będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.
Nie ma przy tym znaczenia, że jak Państwo wskazują w opisie sprawy, planowanym celem założenia Spółki będzie generowanie dochodów przy wykorzystaniu Platformy Szkoleniowej i w kolejnym kroku wspieranie wygenerowanymi w ten sposób dochodami działalności statutowej Fundacji. Ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT będzie korzystał bowiem podmiot, który przeznaczy i wydatkuje swoje dochody na cele statutowe. Wydatkowanie tych środków musi więc dotyczyć takich przedmiotów (praw), które będą realizowały cel statutowy. W tym zakresie nie mieści się nabycie udziałów w innym podmiocie, nawet jeśli późniejszy dochód z tego tytułu będzie wydatkowany na cele statutowe objęte preferencją, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Z przepisów art. 17 ustawy o CIT wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem na cele statutowe. Nabycie udziałów w spółkach prawa handlowego stanowić będzie akt wydatkowania dochodu, zarówno w sensie ekonomicznym, jak i podatkowym, który nie będzie realizował celu statutowego, co wykazano powyżej i z tego względu tak wydatkowany dochód nie zostanie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego.
Przeznaczenie części środków (dochodów) zgromadzonych na rachunku „Funduszu Szkoleniowego” na realizację Platformy Szkoleniowej, którą to Fundacja zamierza wnieść do spółki prawa handlowego jako wkład niepieniężny, w zamian za jej udziały spowoduje zatem, że Fundacja powinna opodatkować podatkiem dochodowym od osób prawnych tą część dochodów, które zostały/zostaną poniesione na realizację Platformy Szkoleniowej.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać więc za nieprawidłowe.
Odnosząc się do kwestii momentu powstania zobowiązania podatkowego wskazać należy, że z przepisów art. 17 ustawy o CIT wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia dochodu z rzeczywistym jego wydatkowaniem na cele statutowe. Zaznaczyć przy tym należy, że ustawodawca nie określił terminu wydatkowania dochodu przeznaczonego na realizację wymienionych w ustawie celów.
W sytuacji pierwotnego przeznaczenia dochodów na cele statutowe zgodne z przepisem art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o CIT, a następnie wydatkowania ich na cele inne niż przewidziane w statucie lub inne niż wskazane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy mieć na względzie treść przepisu art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o CIT, podstawę opodatkowania stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu enumeratywnie wymienionych w nim wartości. Opodatkowaniu nie podlega zatem dochód wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W przypadku natomiast wydatkowania tego dochodu na inne cele niż określone w tym przepisie, będzie on opodatkowany podatkiem dochodowym.
Stosownie do art. 25 ust. 4 ustawy o CIT:
Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.
Zauważyć należy, że przywołany przepis art. 25 ust. 4 ustawy o CIT nakazuje zapłacić podatek (nie zaliczkę na podatek) i obowiązuje w trakcie trwania roku podatkowego.
Jak wynika z opisu sprawy, Fundacja zadeklarowała osiągnięte przez siebie dochody jako zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Z opisu sprawy również jednoznacznie wynika, że na skutek podjętych decyzji o zmianie przeznaczenia osiągniętych dochodów, pierwotnie zwolniony z opodatkowania dochód wydatkowany zostanie na cele inne niż statutowe – aport Platformy Szkoleniowej do spółki celowej. Decyzja ta spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego, a w konsekwencji wystąpienie obowiązku, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o CIT.
Zatem, dochód który nie zostanie wydatkowany na działalność zwolnioną podlega opodatkowaniu. W związku z faktem, że według pierwotnych założeń Fundacji Platforma Szkoleniowa miała służyć działalności statutowej Fundacji, obowiązek podatkowy związany z wydatkowaniem dochodu na nakłady na Platformę Szkoleniową, powstanie dopiero w chwili podjęcia decyzji o zmianie jej przeznaczenia.
Zatem, należy zgodzić się z Państwem, że Fundacja powinna rozpoznać dochód do opodatkowania w okresie, w jakim nastąpi zmiana przeznaczenia środków tj. w momencie podjęcia decyzji o ich przeznaczeniu na cele inne, niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, czyli w okresie, w którym władze Fundacji podejmą decyzję o dokonaniu aportu do Spółki.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy więc uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy aport praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki, w zamian za udziały będzie czynnością powodującą powstanie po stronie Fundacji przychodu podlegającego opodatkowaniu oraz określenia wartości tego przychodu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, przychody podatników tego podatku zostały rozdzielone na źródła:
-z zysków kapitałowych oraz
-z innych źródeł.
Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
Wydzielając odrębne źródło przychodów, ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów alokowanych do takiego źródła (art. 7b ustawy o CIT). Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych, co oznacza, że wszelkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii przychodów.
Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:
Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z tytułu wniesienia do osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, wkładu niepieniężnego.
Ponadto, z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT wynika, że:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Jak wynika z powołanych przepisów, wniesienie przez osobę prawną wkładu niepieniężnego do innej osoby prawnej, generuje przychód podatkowy będący źródłem dochodu co do zasady podlegającego opodatkowaniu.
W przedmiotowej sprawie aport praw do Platformy Szkoleniowej do Spółki, w zamian za udziały w tej Spółce będzie dla Fundacji (jako podmiotu wnoszącego wkład niepieniężny) stanowił przychód z zysków kapitałowych o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
W przypadku objęcia udziałów przez Fundację w spółce celowej (spółce z ograniczoną odpowiedzialnością) w zamian za wkład niepieniężny (aport praw do Platformy Szkoleniowej) powstaje obowiązek podatkowy po stronie podmiotu wnoszącego i konieczność opodatkowania związanego z tym dochodu zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko w tym zakresie (pytanie oznaczone we wniosku nr 3) jest prawidłowe.
Źródłem powstania przychodu opisanego w art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, powstającego po stronie podmiotu wnoszącego aport (wkład niepieniężny), jest objęcie udziałów (akcji) w zamian za wkład niepieniężny, z wyłączeniem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części (art. 12 ust. 4 pkt 25 ustawy o CIT). Przychodem określonym w tym przepisie jest wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze. Jeżeli wartość ta będzie niższa od jego wartości rynkowej albo nie zostanie ona określona w statucie, umowie spółki albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu.
Odnosząc się do sposobu określenia wartości ww. przychodu, nie można podzielić Państwa stanowiska zgodnie z którym, przychód z tytułu aportu Platformy Szkoleniowej do Spółki powinien zostać ustalony w wartości nakładów poniesionych na Platformę Szkoleniową tj. w wartości brutto poniesionych nakładów. Fundacja zakłada, że wartość wkładu określona zostanie, jako wartość nakładów, poniesionych na Platformę Szkoleniową, sfinansowanych w całości ze środków funduszu szkoleniowego.
Z powyższym nie można się jednak zgodzić. Należy mieć bowiem na uwadze, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, przychód określa się w wysokości wartości wkładu określonej w statucie lub umowie spółki, jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu (…), przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego.
Z opisu sprawy nie wynika jaka jest relacja pomiędzy poniesionymi nakładami na Platformę Szkoleniową a jej aktualną wartością rynkową na dzień wniesienia aportu. Fundacja nie odwołuje się np. do bieżących wycen rynkowych Platformy, a jedynie wprost zakłada ustalenie przychodu na podstawie poniesionych kosztów jej wytworzenia. Z wniosku nie wynika także, że przyjęta przez Fundację wartość Platformy Szkoleniowej (wg nakładów na nią poniesionych) odpowiada jej bieżącej wartości rynkowej. Nie można zatem wykluczyć, że rzeczywista wartość rynkowa Platformy na dzień jej wniesienia aportem do Spółki będzie wyższa od jej wyceny dokonanej przez Fundację wg wartości poniesionych na przestrzeni lat nakładów.
Zgodnie więc z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, podatnik ma możliwość ustalenia przychodu wg wartości wkładu określonej w statucie lub umowie spółki, jednak jeżeli wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego.
Przez wzgląd na powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należało ocenić jako nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.