Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 6 lutego 2025 r. (data wpływu 10 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka”) jest spółką kapitałową z siedzibą na terytorium Polski. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Spółka od 2022 r. wybrała formę rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych za pomocą ryczałtu od dochodów spółek, o który m mowa w rozdz. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2021 poz. 1800). Spółka nie posiada statusu małego podatnika ani nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności, wskutek czego podlega ona opodatkowaniu podatkiem według stawki wskazanej w art. 28o ust. 1 pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wspólnikami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Działalność Spółki polega na (…).

Co istotne, model biznesowy Spółki odbiega od typowo stosowanych modeli dostawców usług płatniczych. Spółka (…). Przychód uzyskiwany z tytułu świadczenia tych usług stanowi jednak niewielki odsetek przychodu Spółki, a zasadniczą jego częścią jest przychód uzyskiwany z (…).

Dla powodzenia gospodarczego Spółki istotne są zatem trzy czynniki (…). Dla zapewnienia, że jej klienci będą częściej decydować się na (…), kluczowe jest utrzymanie pozytywnego wizerunku Spółki w oczach użytkowników (…).

Jednym ze sposobów, w jaki Spółka buduje taki wizerunek jest okazjonalne przekazywanie przez nią darowizn na rzecz wybranych zbiórek (…). Spółka przekazuje takie darowizny w różnych kwotach, zazwyczaj w granicach kilkuset, a zwykle maksymalnie kilku tysięcy złotych. Wpłaca ona pieniądze na zbiórki (…), a jej darowizna wyświetla się na liście wpłat na daną zbiórkę wśród darowizn innych użytkowników.

Istotnym jest, że darowizny, o których mowa wyżej, są dokonywane przez Spółkę z zachowaniem dwóch zasad:

- są one zawsze dokonywane na cel charytatywny, zazwyczaj powiązany z aktualnymi wydarzeniami o skali ogólnokrajowej lub międzynarodowej (…);

- są one przekazywane osobom niepowiązanym w żaden sposób ze Spółką, członkami jej zarządu czy kadrą kierowniczą.

Fakt przekazania darowizny przez Spółkę na rzecz danej zbiórki zwykle jest przez Spółkę komunikowany w jej mediach społecznościowych, jak również jest widoczny przez wszystkie osoby odwiedzające zbiórkę - wpłata Spółki wyświetla się na liście wśród innych wpłat, (…).

Przekazywanie takich darowizn pozwala Spółce przedstawiać się w oczach potencjalnych odbiorców jej usług jako podmiot, który (…), ale też angażuje się w działania charytatywne (…) i pomaga osobom w potrzebie. Stanowi to element szerszej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu realizowanej przez Spółkę, w ramach której Spółka podejmuje działania w celu zapewnienia, że jej działalność jest zgodna z wartościami wyznawanymi przez nią i przez jej klientów i stara się utrzymywać ze swoimi użytkownikami trwałe relacje oparte na zaufaniu i postrzeganiu jej jako podmiotu wspomagającego cenne inicjatywy, niebędącego jedynie firmą nastawioną na szybką maksymalizację zysku. W ocenie Spółki, jest to szczególnie istotne z uwagi na przyjęty przez nią model biznesowy, (…).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 6 lutego 2025 r. wskazali Państwo m.in., że:

1. Z jakiego tytułu osiągacie Państwo przychody w ramach prowadzonej przez Państwa Spółkę działalności gospodarczej. Proszę dokładnie opisać.

Spółka uzyskuje przychody w postaci:

(…)

Dobrowolne wpłaty dokonywane są poprzez:

(…)

2. Jaki jest związek dokonywanych przez Państwa darowizn z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i osiąganymi z tej działalności przychodami? Proszę szczegółowo opisać.

Spółka prowadzi (…).

Przyjęty przez Spółkę model biznesowy, (…). Spółka stara się to osiągnąć na dwa sposoby.

Po pierwsze, w sposób klarowny komunikuje ona zarówno fakt, że ze wszystkich podstawowych funkcjonalności (…).

Po drugie, Spółka uważa, że utrzymanie takiego modelu wymaga zbudowania odpowiedniej relacji z użytkownikami jej usług, którzy muszą postrzegać ją jako podmiot (…). Osiągnięciu tego celu służy szereg działań opisanych w polityce CSR Spółki, takich jak np. prowadzenie przez pracowników Spółki nieodpłatnych szkoleń (…).

Uwidocznienie faktu, że Spółka przekazała w danym przypadku taką darowiznę pozwala pokazać użytkownikom (…).

W ocenie Spółki, tego typu świadomość wpływa pośrednio na decyzję użytkownika podejmowaną przy okazji dokonywania wpłaty (…). W ten sposób, przekazywane przez Spółkę darowizny, których dotyczy niniejszy wniosek o interpretację, przyczyniają się do zabezpieczenia i powiększenia źródła przychodu (…).

Akcje, w których Spółka przekazuje darowiznę na rzecz konkretnej osoby lub podmiotu bywają także organizowane w sposób, (…).

Należy też zauważyć, że sam fakt, że Spółka okazjonalnie przekazuje takie darowizny może przyczyniać się do (…).

3. Czy dokonanie przez Spółkę darowizn jest/będzie każdorazowo dokumentowane w sposób pozwalający na ustalenie ich przeznaczenia oraz potencjalnego celu?

Dokonanie przez Spółkę darowizn jest i będzie dokumentowane każdorazowo w sposób pozwalający na ustalenie ich przeznaczenia oraz potencjalnego celu. Darowizny te są przekazywane poprzez wpłatę na zbiórkę założoną przez określonego Organizatora (…). Tego typu wpłata dokonywana jest z rachunku bankowego należącego do Spółki na prowadzony przez nią rachunek płatniczy otwarty dla konkretnej zbiórki, którego dysponentem jest jej Organizator. Każda zbiórka zorganizowana na portalu (…) musi posiadać opis, wskazujący w sposób wyraźny przeznaczenie zbieranych środków. Prawdziwość tego opisu jest weryfikowana w toku prowadzonych przez Spółkę procedur weryfikacyjnych, które polegają na przesłaniu Spółce dokumentów potwierdzających jej wiarygodność, których zakres zależy od celu danej zbiórki - przykładowo, w przypadku zbiórek na pokrycie kosztów leczenia, muszą to być odpowiednie dokumenty medyczne, przy zbiórkach na odbudowę domu po pożarze - dokumentacja wskazująca właściciela nieruchomości i odpowiednia notatka/protokół ze Straży Pożarnej itp. Zbiórka uzyskuje status zweryfikowanej dopiero w momencie, gdy jej pracownicy ocenią, że przesłana przez Organizatora dokumentacja jest wiarygodna i wystarczająca do potwierdzenia okoliczności wskazywanych w jej opisie. Dodatkowo, w przypadku zbiórek trwających, z których Organizator dokonywał już wypłat na własny rachunek bankowy. Spółka może weryfikować za pomocą odpowiednich dokumentów (pokwitowań, potwierdzeń przelewów), że wypłacona już część środków została spożytkowana zgodnie z jej deklarowanym celem. Spółka przekazuje i zamierza przekazywać darowizny, o których mowa w treści pytania, wyłącznie na należycie zweryfikowane zbiórki.

4. W jaki sposób Państwa działanie (dokonywanie darowizn) będzie miało wpływ na ostatecznych odbiorców usług Spółki, ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do korzystania z usług Spółki?

Działanie to zostało opisane w odpowiedzi na pytanie nr 2.

5. Jakie korzyści osiągnie Spółka w związku z dokonywanymi darowiznami?

Korzyści wizerunkowe osiągane w związku z dokonywanymi darowiznami i ich wpływ na główne źródło przychodu Spółki zostały opisane w odpowiedzi na pytanie nr 2. Spółka nie otrzymuje ani nie żąda innych korzyści w związku z wykonywaniem tych darowizn.

6. Czy w Państwa Spółce istnieje opracowana i zatwierdzona strategia działalności firmy, w której zostały przyjęte działania w ramach CSR? Jeżeli tak, to:

W Spółce istnieje opracowana i zatwierdzona strategia CSR.

a)W jaki sposób darowizny, o których mowa we wniosku wpisują się w politykę społecznej odpowiedzialności biznesu („CSR”), która definiowana jest jako zobowiązanie podmiotów gospodarczych do przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju przy współpracy zatrudnionych, ich rodzin oraz lokalnych społeczności?

Darowizny, o których mowa we wniosku, wpisują się w część strategii CSR dotyczącą lokalnych społeczności, w ramach której Spółka, poza opisywanymi tam innymi działaniami prospołecznymi, wskazuje również następująco: „Rozumiemy, że niektóre inicjatywy mają szczególne znaczenie dla społeczeństwa - są odpowiedzią na nagłe kryzysy, wspierają potrzebujących lub przyczyniają się do rozwoju kultury, nauki i innowacji. W takich przypadkach A sp. z o.o. nie pozostaje bierna - jako firma aktywnie angażujemy się w pomoc, przekazując darowizny na wybrane zbiórki o szczególnym znaczeniu społecznym”.

b)W jakich mediach społecznościowych Spółka poinformowała o działaniach podejmowanych w ramach realizacji ww. celów społecznej odpowiedzialności biznesu (np. w prasie, w mediach, na plakatach, stronach internetowych)?

Informacja o przekazaniu przez Spółkę darowizny w określonym przypadku każdorazowo widoczna jest na stronie danej zbiórki dla każdej osoby ją odwiedzającej (…).

Ponadto, Spółka o dokonywanych przez siebie darowiznach oraz akcjach, w których zobowiązuje się ona do ich dokonania, informuje w swoich mediach społecznościowych, np. na (…).

Dodatkowo, szerzej o podejmowanych przez siebie, jak i współpracujące ze Spółką podmioty działaniach w ramach realizacji polityki CSR Spółka informowała np. na swoim blogu - zob. zał. nr 2) do niniejszego pisma. 

7. Na rzecz jakich konkretnie podmiotów. Spółka przekazuje/będzie przekazywała darowizny? Czy podmioty te będą podmiotami powiązanymi ze Spółką?

Darowizny, o których mowa w treści wniosku, są i będą przekazywane wyłącznie na rzecz podmiotów niepowiązanych w żaden sposób ze Spółką, zarówno osób fizycznych, jak i podmiotów (głównie fundacji lub stowarzyszeń).

Przykładowo, Spółka na przestrzeni ostatnich lat przekazała między innymi następujące darowizny na rzecz:

(…)

Wpływ ten został opisany w odpowiedzi na pytanie nr 2.

Pytanie

Czy przedstawione w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym ponoszone przez Spółkę koszty darowizn są opodatkowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą (art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizny opisane w treści stanu faktycznego, przekazywane przez Spółkę na rzecz zbiórek dobroczynnych (…), nie są opodatkowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą (art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT).

Cel ich dokonywania nie jest bowiem czysto filantropijny, a służą one również budowaniu marki Spółki na rynku usług związanych z obsługą akcji charytatywnych, będąc elementem wdrażania przez Spółkę strategii społecznej odpowiedzialności biznesu.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR, ang. Corporate Social Responsibility) to koncepcja, w której firmy dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, etyczne, ekologiczne oraz potrzeby pracowników w swojej działalności gospodarczej i interakcjach z interesariuszami. Związek między działalnością CSR a działalnością gospodarczą oraz osiąganymi przychodami jest wielowymiarowy i można go rozpatrywać z różnych perspektyw. Przekłada się on bowiem żarów no na wzrost lojalności klientów i związaną z tym przewagę konkurencyjną, jak też skutkuje lepszą motywacją i zaangażowaniem pracowników , a także wzrostem reputacji i kształtowaniem marki. Związek między działalnością CSR a działalnością gospodarczą i osiąganymi przychodami jest synergiczny. Choć działania CSR często wiążą się z pewnymi kosztami początkowymi, długoterminowo mogą przynieść korzyści finansowe, zarówno poprzez bezpośrednie oszczędności, jak i pośrednie efekty. CSR staje się więc nie tylko elementem społecznej odpowiedzialności, ale również strategicznym narzędziem rozwoju biznesu i generowania przychodów . W ocenie Spółki działania CSR nabierają przy tym w jej przypadku jeszcze bardziej istotnego znaczenia z uwagi na specyfikę jej branży, powiązanej z organizowaniem akcji dobroczynnych i charytatywnych.

Spółka ocenia zatem, że koszty darowizn dokonywanych przez nią w opisywany sposób wykazują powiązanie z jej działalnością gospodarczą, nawet jeżeli nie mogłyby one być uznane przez nią za koszt uzyskania przychodu.

Należy przy tym wskazać, że w chwili obecnej w zasadzie za rozstrzygniętą należy uznać kwestię, że brak jest możliwości utożsamiania wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą z katalogiem wydatków z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, co potwierdza również wykładnia literalna przepisów art. 16 ust. 1 oraz art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Wskazany art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wprowadza na grunt przepisów ustawy o CIT nowe pojęcie, jakim są wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą. Terminem tym z kolei nie posługuje się art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, który ma następujące brzmienie: nie uważa się za koszty uzyskania przychodu (...).

Tym samym przywołana treść obu przepisów wskazuje na fakt, iż inna jest ich dyspozycja. Jeden przepis odnosi się do wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, a drugi do wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Natomiast w ocenie Spółki nie ma podstaw normatywnych, żeby różne pojęcia użyte na gruncie tej samej ustawy rozumieć w ten sam sposób. Z uwagi na powyższe nie sposób uznać, że darowizny stanowią wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą ze względu na fakt, iż zostały one uznane za koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

Stanowisko, zgodnie z którym uznanie danego wydatku za niestanowiący kosztu uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie przesądza automatycznie o tym, iż wydatek ten jest niezwiązany z działalnością gospodarczą potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach - zob. np. interpretacje indywidualne z 1 czerwca 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.149.2023.1 .KK czy z 8 maja 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.177.2023.1.JG.

Tym samym opodatkowanie darowizn estońskim CIT wymagałoby wykazania, iż nie są one związane z działalnością gospodarczą (bez względu na treść art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT). Natomiast w okolicznościach niniejszej sprawy oczywistym jest, iż opisywane przez Spółkę darowizny wykazują związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę, gdyż budują lojalność klientów przekładającą się pośrednio na podstawowe źródło przychodu Spółki (…). Mogą one też przyczyniać się do zachęcenia użytkowników (…), a zatem powodując wzrost skali biznesu Spółki. Darowizny te wzmacniają też pozytywny wizerunek Spółki wśród jej pracowników i kontrahentów.

Tym samym należy wskazać, że przekazywane przez Spółkę darowizny są związane z jej działalnością gospodarczą, a jako takie nie mogą zostać opodatkowane w estońskim CIT.

Spółka wskazuje przy tym, że przedmiotowa sprawa wykazuje analogię z innymi rozpoznanymi przez KIS sprawami zakończonymi wydaniem indywidualnych interpretacji zgodnych ze stanowiskiem wnioskodawcy, jak np. interpretacja z dnia 20 listopada 2024 r. Znak sprawy: 0114-KDIP2-2.4010. 491.2024.2.RK, w której za związane z działalnością gospodarczą uznano darowizny przekazywane przez wnioskodawcę na działania charytatywne wpisujące się w jego politykę CSR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).

W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wymienił dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków.

Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.

Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków.

Przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT nie zawierają definicji legalnej wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą możną uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT.

Stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:

Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.

Należy podkreślić, że kwestię kwalifikacji na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek danego wydatku lub kosztu do dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą należy rozpatrywać indywidualnie, w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego i okoliczności sprawy. Jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. W związku z powyższym koszty, które nie służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków, lecz są efektem ubocznym działań zmierzających do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, mogą być uznane za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.

Jak wynika z opisu sprawy podlegają Państwo opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Działalność Spółki polega na (…).

Jednym ze sposobów, w jaki Spółka buduje wizerunek jest okazjonalne przekazywanie przez nią darowizn na rzecz wybranych zbiórek (…). Fakt przekazania darowizny przez Spółkę na rzecz danej zbiórki zwykle jest przez Spółkę komunikowany w jej mediach społecznościowych, jak również jest widoczny przez wszystkie osoby odwiedzające zbiórkę - wpłata Spółki wyświetla się na liście wśród innych wpłat, (…). Przekazywanie takich darowizn pozwala Spółce przedstawiać się w oczach potencjalnych odbiorców jej usług jako podmiot, który (…), ale też angażuje się w działania charytatywne (…) i pomaga osobom w potrzebie. Stanowi to element szerszej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu realizowanej przez Spółkę, w ramach której Spółka podejmuje działania w celu zapewnienia, że jej działalność jest zgodna z wartościami wyznawanymi przez nią i przez jej klientów i stara się utrzymywać ze swoimi użytkownikami trwałe relacje oparte na zaufaniu i postrzeganiu jej jako podmiotu wspomagającego cenne inicjatywy, niebędącego jedynie firmą nastawioną na szybką maksymalizację zysku.

W Spółce istnieje opracowana i zatwierdzona strategia CSR. Darowizny wpisują się w część strategii CSR dotyczącą lokalnych społeczności, Spółka aktywnie angażuje się w pomoc, przekazując darowizny na wybrane zbiórki o szczególnym znaczeniu społecznym. W ramach polityki CSR przyjętej przez Spółkę prowadzone są przez pracowników Spółki nieodpłatne szkolenia dla organizacji (…). Jednym z najbardziej bezpośrednich sposobów budowania takiej relacji, jest zaś okazjonalne przekazywanie przez samą Spółkę darowizn zasilających szczególnie wartościowe zbiórki. Uwidocznienie faktu, że Spółka przekazała w danym przypadku taką darowiznę pozwala pokazać użytkownikom (…).

W odniesieniu do realizowanej strategii CSR wskazać należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.

We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów.

Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.

Z wniosku wynika, że Spółka ma przyjętą strategię CSR, którą realizuje poprzez budowanie pozytywnych relacji w społeczeństwie. Jednym z najbardziej bezpośrednich sposobów budowania takiej relacji, jest zaś okazjonalne przekazywanie przez samą Spółkę darowizn zasilających szczególnie wartościowe zbiórki.

Uwidocznienie faktu, że Spółka przekazała w danym przypadku taką darowiznę pozwala pokazać użytkownikom (…).

W ocenie Spółki, tego typu świadomość wpływa pośrednio na decyzję użytkownika podejmowaną przy okazji dokonywania wpłaty (…). W ten sposób, przekazywane przez Spółkę darowizny, których dotyczy niniejszy wniosek o interpretację, przyczyniają się do zabezpieczenia i powiększenia źródła przychodu (…).

Akcje, w których Spółka przekazuje darowiznę na rzecz konkretnej osoby lub podmiotu bywają także organizowane w sposób, (…).

Należy też zauważyć, że sam fakt, że Spółka okazjonalnie przekazuje takie darowizny może przyczyniać się do (…).

Darowizny, o których mowa we wniosku, wpisują się w część strategii CSR dotyczącą lokalnych społeczności, w ramach której Spółka, poza opisywanymi tam innymi działaniami prospołecznymi, wskazuje również następująco: „Rozumiemy, że niektóre inicjatywy mają szczególne znaczenie dla społeczeństwa - są odpowiedzią na nagłe kryzysy, wspierają potrzebujących lub przyczyniają się do rozwoju kultury, nauki i innowacji. W takich przypadkach A sp. z o.o. nie pozostaje bierna - jako firma aktywnie angażujemy się w pomoc, przekazując darowizny na wybrane zbiórki o szczególnym znaczeniu społecznym”.

Informacja o przekazaniu przez Spółkę darowizny w określonym przypadku każdorazowo widoczna jest na stronie danej zbiórki dla każdej osoby ją odwiedzającej (…).

Ponadto, Spółka o dokonywanych przez siebie darowiznach oraz akcjach, w których zobowiązuje się ona do ich dokonania, informuje w swoich mediach społecznościowych, np. na (…).

Dodatkowo, szerzej o podejmowanych przez siebie, jak i współpracujące ze Spółką podmioty działaniach w ramach realizacji polityki CSR Spółka informowała np. na swoim blogu.

W związku z powyższym uznać należy, że przedstawione wyżej czynniki przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację darowizn mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.

Uwzględniając zatem okoliczność, że przekazywane darowizny wywierają ww. pozytywny wpływ na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą, są poniesione w celu budowania i umacniania pozytywnego wizerunku Spółki, a także przyjętej strategii CSR oraz mogą w sposób pośredni przyczynić się do osiągnięcia przez Spółkę przychodów, uznać należy, że nie stanowią one wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek z tego tytułu.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.