
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie (dalej: „Stowarzyszenie” lub „Wnioskodawca”) jest (…) organizacją zapewniającą profesjonalną opiekę i wsparcie w ramach programów rozwoju (…).
Celami Stowarzyszenia są (…).
Stowarzyszenie nie prowadzi odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako działalność uboczną stanowiącą źródło dochodów służących realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczona jest w takim przypadku na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
W celu pozyskania środków na prowadzenie wskazanej powyżej działalności statutowej Stowarzyszenie podejmuje szereg działań zmierzających do pozyskania środków finansowych lub rzeczowych zarówno od podmiotów gospodarczych, jak i osób fizycznych.
Stowarzyszenie otrzymało spadek w ramach dziedziczenia testamentowego. W skład spadku wchodzi m.in. prawo własności ½ udziału w nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym. Stowarzyszenie zostało powołane do całości spadku. Syn spadkodawcy został wydziedziczony i pozbawiony prawa do zachowku. Spadkobierca nie pozostawił długów. Druga ½ udziału w nieruchomości znajduje się w dyspozycji małżonki spadkobiercy.
Z racji roszczenia o zachowek, które przysługuje żonie spadkodawcy względem Stowarzyszenia na podstawie art. 991 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm., dalej: „K.c.”) oraz niemożności skorzystania z nieruchomości w żaden inny sposób, Stowarzyszenie zamierza sprzedać na rzecz małżonki spadkodawcy uzyskany w spadku udział w prawie własności nieruchomości. Ze względu na roszczenia małżonki spadkodawcy z tytułu zachowku Wnioskodawca zamierza przenieść na rzecz małżonki spadkodawcy udział wynoszący ¼ części we współwłasności nieruchomości celem zwolnienia z długu stanowiącego wymagalne, nieprzedawnione, mogące być dochodzone przed sądem roszczenie o zapłatę kwoty pieniężnej tytułem zachowku po spadkodawcy (art. 453 K.c.).
Pozostały udział w prawie własności nieruchomości (¼ udziału prawa własności nieruchomości) Stowarzyszenie zamierza sprzedać na rzecz małżonki spadkodawcy, przy czym środki ze sprzedaży zostaną przeznaczone na cele statutowe Stowarzyszenia.
W zakresie konsekwencji sprzedaży nieruchomości nabywanych w drodze spadku i następnie spieniężanych Wnioskodawca otrzymał interpretację indywidualną z 16 września 2019 r., nr (...) potwierdzającą możliwość zastosowania zwolnienia do transakcji nabycia nieruchomości w drodze darowizny/dziedziczenia testamentowego i jej późniejszej sprzedaży.
We wniosku Wnioskodawca pragnie potwierdzić możliwość zastosowania zwolnienia w zakresie sprzedaży nieruchomości w części, w której służy ona zaspokojeniu roszczeń nabywcy z tytułu zachowku.
Pytanie
Czy wartość otrzymanego na podstawie testamentu udziału w prawie własności nieruchomości w części przeznaczonej na potrzeby zwolnienia się z długu wynikającego z roszczenia małżonki spadkodawcy o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku w związku z transakcją sprzedaży udziału w tej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, wartość otrzymanego na podstawie testamentu udziału w prawie własności nieruchomości, w części przeznaczonej na potrzeby zwolnienia się z długu wynikającego z roszczenia małżonki spadkodawcy o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku w związku z transakcją sprzedaży udziału w tej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.
Zgodnie z powołanym art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Zwolnienie to ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy o CIT).
Z powyższego wynika, że zwalnia się od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogami określonymi w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1491), przeznaczają swoje dochody na działalność pożytku publicznego. Nieistotne jest przy tym źródło uzyskanego dochodu. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
W świetle powyższego o możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu osiągniętego przez Wnioskodawcę decyduje cel, na jaki przedmiotowy dochód zostanie przeznaczony.
W ocenie Wnioskodawcy, pozyskanie udziału w prawie własności nieruchomości będzie następowało z zamiarem realizacji celów statutowych Wnioskodawcy i wartość otrzymanego w ten sposób dochodu w całości zostanie przeznaczona i wydatkowana na te cele.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, że w interpretacji indywidualnej z 16 września 2019 r., nr (...), wydanej z wniosku Stowarzyszenia Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wartości otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań przekazanych później podopiecznym lub spieniężonych (sprzedanych) w celu pozyskania środków wydatkowanych następnie na cele statutowe Wnioskodawcy, jak również przychodów Wnioskodawcy przekazanych na cele statutowe, a pochodzących ze sprzedaży uzyskanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań.
Takie stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawił w oparciu o wydany w tej sprawie wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2019 r., sygn. II FSK 770/17. W powołanym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił:
„Brak zatem podstaw do uznania, że ustawodawca zamierzał ograniczyć omawiane zwolnienie podatkowe wyłącznie do przekazania przedmiotu przysporzenia (np. darowizny) wprost na cele statutowe organizacji pożytku publicznego. Stąd też na pełną aprobatę zasługuje konstatacja WSA w Warszawie, że spieniężenie darowanej nieruchomości w stanie faktycznym sprawy jest w sensie decyzyjnym i od strony faktycznej jedynie zdarzeniem pośredniczącym, pozbawionym samoistnego znaczenia, a wspomniana sprzedaż usytuowana jest w ciągu działań, które dla oceny prawnej trzeba ze sobą łączyć. Dokonując tej transakcji Stowarzyszenie nie odstępowało od wcześniej zadeklarowanego przeznaczenia tego dochodu na działalność statutową”.
Identyczne stanowisko przyjął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w powołanej interpretacji:
„Spieniężenie darowanej nieruchomości należy traktować jako zdarzenie pośredniczące, pozbawione samoistnego znaczenia. W analizowanej sprawie sprzedaż usytuowana jest w ciągu działań zmierzających do zrealizowania zamierzonego celu, czyli zadeklarowanego wcześniej przeznaczenia dochodu na działalność statutową.
Wobec powyższego, dochód w postaci wartości otrzymanych w formie darowizn lub na podstawie testamentu mieszkań spieniężonych (sprzedanych) w celu pozyskania środków przeznaczony na realizację celów statutowych Wnioskodawcy wypełnia przesłanki art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy”.
Stanowisko powyższe jest akceptowane w innych interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe zarówno w przypadku spieniężenia otrzymanych nieodpłatnie nieruchomości, jak i udziałów lub akcji:
„(...) dochód Fundacji powstały w związku z otrzymaniem Darowizny oraz powstały w związku ze sprzedażą Nieruchomości będącej przedmiotem Darowizny będzie korzystał ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, celami statutowymi Wnioskodawcy są cele wskazane w wcześniej powołanym przepisie, zaś dochód osiągnięty w wyniku zaistnienia zdarzeń opisanych we wniosku zostanie przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele statutowe Fundacji odpowiadające celom preferowanym przez ustawodawcę zwolnieniem” (interpretacja indywidualna z 12 grudnia 2019 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.406.2019.2.DP).
„Mając na uwadze powołane regulacje oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że dochód Fundacji z tytułu otrzymania w drodze darowizny udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych, tj. pożytki czerpane przez Fundację w przyszłości w związku z posiadaniem Akcji, takie jak otrzymywane dywidendy lub wynagrodzenie otrzymane ze zbycia tych Akcji (w tym w celu ich umorzenia), przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji, które są zgodne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, może podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT” (interpretacja indywidualna z 21 września 2022 r. 0114-KDIP2-1.4010.14.2022.1.KW).
Utrwalony jest więc w praktyce pogląd, że zarówno nieodpłatne nabycia, jak i późniejsze spieniężenie przedmiotu stanowią funkcjonalnie jedno zdarzenie, które - jeśli skutkuje przeznaczeniem uzyskanego dochodu na cele statutowe wskazane w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT - korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.
W ocenie Wnioskodawcy powyższe konkluzje mają zastosowane również do sytuacji, w której działaniem niezbędnym do realizacji sprzedaży nieruchomości jest jej przeniesienie celem zaspokojenia roszczeń nabywcy nieruchomości z tytułu zachowku. Transakcja ta odbywa się bowiem w ramach sprzedaży nieruchomości przez Stowarzyszenie na rzecz nabywcy i jest niezbędna do jej przeprowadzenia. Wszystkie środki uzyskane przez Stowarzyszenie z tej transakcji będą wykorzystane na cele statutowe Stowarzyszenia związane z pomocą społeczną, w szczególności pomocą na rzecz dzieci objętych programami Stowarzyszenia.
Zgodnie z art. 922 § 1 K.c. prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.
Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami (art. 922 § 2 K.c.).
Do długów spadkowych należą także koszty pogrzebu spadkodawcy w takim zakresie, w jakim pogrzeb ten odpowiada zwyczajom przyjętym w danym środowisku, koszty postępowania spadkowego, obowiązek zaspokojenia roszczeń o zachowek oraz obowiązek wykonania zapisów zwykłych i poleceń, jak również inne obowiązki przewidziane w przepisach księgi niniejszej (art. 922 § 3 K.c.).
W myśl art. 991 §, 1 K.c. zstępnym, małżonkowi oraz rodzicom spadkodawcy, którzy byliby powołani do spadku z ustawy, należą się, jeżeli uprawniony jest trwale niezdolny do pracy albo jeżeli zstępny uprawniony jest małoletni - dwie trzecie wartości udziału spadkowego, który by mu przypadał przy dziedziczeniu ustawowym, w innych zaś wypadkach - połowa wartości tego udziału (zachowek).
Jeżeli uprawniony nie otrzymał należnego mu zachowku bądź w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny, bądź w postaci powołania do spadku, bądź w postaci zapisu, bądź w postaci świadczenia od fundacji rodzinnej lub mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, przysługuje mu przeciwko spadkobiercy roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku albo do jego uzupełnienia (art. 991 § 2 K.c.).
Z powyższego wynika, że małżonce spadkodawcy (która nie otrzymała należnego jej zachowku w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny, bądź w postaci powołania do spadku, zapisu lub innego świadczenia wskazanego w art. 991 § 2 K.c.) przysługuje w stosunku do Wnioskodawcy, jako spadkobiercy testamentowego powołanego do spadku w całości, roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku.
W tej sytuacji w ocenie Wnioskodawcy, całą wartość udziału w prawie własności nieruchomości uzyskaną na podstawie dziedziczenia testamentowego w okolicznościach opisanych w zdarzeniu przyszłym należy potraktować jako dochód zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych (art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT), także w części przeznaczonej na potrzeby zwolnienia się Wnioskodawcy z długu wynikającego z roszczenia o zapłatę zachowku.
Zasadne jest w tej sytuacji uznanie, że dochód ten w całości zostanie wydatkowany na cele statutowe Wnioskodawcy. Faktycznie bowiem przeniesienie na małżonkę spadkodawcy ¼ udziału w prawie własności nieruchomości w celu zwolnienia się z długu wynikającego z przysługującego jej roszczenia o zachowek będzie stanowiło swego rodzaju element/warunek transakcji sprzedaży na jej rzecz pozostałego udziału w prawie własności nieruchomości. W ocenie Wnioskodawcy transakcję tę należy zatem traktować całościowo. Wszystkie działania związane ze spieniężeniem nieruchomości i doprowadzeniem do jej zbycia (w tym przeniesienie części nieruchomości w związku z roszczeniami nabywcy do zachowku) w sensie decyzyjnym i od strony faktycznej będą jedynie zdarzeniem pośredniczącym, pozbawionym samoistnego znaczenia. Prowadzą finalnie do przeznaczenia dochodu Stowarzyszenia na cele statutowe objęte zwolnieniem z podatku.
Skoro celem transakcji jest finalnie uzyskanie środków na działalność statutową Wnioskodawcy, to - w świetle powołanych wyżej interpretacji indywidualnej i wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego - powinno to skutkować możliwością zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT również do dochodu w postaci wartości udziału w prawie własności nieruchomości przeznaczonego na zwolnienie się Wnioskodawcy z długu wynikającego z roszczenia małżonki spadkodawcy o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku.
Zatem, wartość otrzymanego na podstawie testamentu udziału w prawie własności nieruchomości w części przeznaczonej na potrzeby zwolnienia się z długu wynikającego z roszczenia małżonki spadkodawcy o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku w związku z transakcją sprzedaży udziału w tej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1491):
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Zadania z zakresu sfery publicznej określone zostały w art. 4 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:
1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;
1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
2) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
3) działalności charytatywnej;
4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
5) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
6) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2024 r. poz. 799);
7) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
8) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
9) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
10) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
11) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
12) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
18) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
19) turystyki i krajoznawstwa;
20) porządku i bezpieczeństwa publicznego;
21) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
22) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
23) ratownictwa i ochrony ludności;
24) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
25) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
26) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
27) promocji i organizacji wolontariatu;
28) pomocy Polonii i Polakom za granicą;
29) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2112);
30) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
31) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
32) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
32a) rewitalizacji;
33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a;
34) działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. z 2024 r. poz. 113).
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie:
Organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, z zastrzeżeniem art. 21, która spełnia łącznie następujące wymagania:
1) prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
2) może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
3) nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
4) ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:
a) nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
b) nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
5) członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
6) statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, zabraniają:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.
Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych
- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.
Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”) .
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W ten sposób ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, zawierającym katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
W myśl art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Ponadto, z art. 17 ust. 1b wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
W ww. przepisach ustawodawca zawarł więc warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, tj.:
- posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie [oceniając na tle wniosku możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia, przyjęto, że Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego – przyp. organu],
- przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
- zadania realizowane przez organizację pożytku publicznego (wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) muszą w sposób jasny i precyzyjny wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.
Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wartość otrzymanego na podstawie testamentu udziału w prawie własności nieruchomości w części przeznaczonej na potrzeby zwolnienia się z długu w związku z transakcją sprzedaży udziału w tej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Wskazać należy, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę – tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.
Zgodnie z przywołanym art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ww. ustawy. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Stowarzyszenie otrzymało spadek w ramach dziedziczenia testamentowego. W skład tego spadku wchodzi m.in. prawo własności ½ udziału w nieruchomości, a pozostała część tego udziału została przyznana małżonce spadkobiercy, która jednocześnie ma prawo do otrzymania zachowku od części udziału przysługującej na rzecz Stowarzyszenia. Z powyższego wynika, że Stowarzyszenie posiada względem małżonki spadkodawcy dług wynikający z konieczności uregulowania zachowku, który zamierza uregulować poprzez przeniesienie na rzecz małżonki spadkodawcy ¼ udziału w nieruchomości.
Z powyższego wynika, że w omawianej sprawie nie będzie spełniony warunek związany z wydatkowaniem dochodów na działalność statutową. Dochód Wnioskodawcy zostanie przeznaczony na zobowiązanie z tytułu zachowku, a w konsekwencji wydatkowany na cel inny niż cel statutowy. Przeniesienia udziału w nieruchomości na rzecz małżonki spadkodawcy w celu zwolnienia się z długu, nie można powiązać z realizacją wskazanych przez Państwa celów pożytku publicznego.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że wartość udziału w nieruchomości, w części przeznaczonej na potrzeby zwolnienia się z długu, nie może zostać uznana jako wydatkowana na cele statutowe Stowarzyszenia. Wskazać należy, że z przepisów art. 17 ustawy o CIT wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe lub cele społecznie użyteczne i preferowane przez ustawodawcę.
W świetle powyższego, wartość otrzymanego na podstawie testamentu udziału w prawie własności nieruchomości w części przeznaczonej na potrzeby zwolnienia się z długu wynikającego z roszczenia małżonki spadkodawcy o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku w związku z transakcją sprzedaży udziału w tej nieruchomości nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.
Zatem, Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Natomiast odnosząc się do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.