Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 listopada 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 31 października 2024 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po wybraniu formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona – jako mały podatnik – do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej: (…) 2002 r.) pod firmą (…) i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność produkcyjna związana z produkcją wyrobów stołowych i ozdobnych (PKD 23.41.Z). Wnioskodawca na dzień złożenia wniosku jest polskim rezydentem podatkowym, tj. posiada na terytorium RP swoje miejsce zamieszkania dla celów podatkowych i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca zamierza przekształcić prowadzoną jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W 2024 r. został sporządzony w tym zakresie plan przekształcenia, co rozpoczęło proces reorganizacji.

Wnioskodawca po przekształceniu obecnej działalności w spółkę z o.o. rozważa wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek. Wnioskodawca zaznacza jednocześnie, że spełnione byłyby w takiej sytuacji wszelkie wymagane przepisami prawa formalności, w tym wynikające z ustawy o rachunkowości, umożliwiające wybór wskazanej formy opodatkowania. Na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem zostaną zamknięte księgi rachunkowe, natomiast na pierwszy dzień roku rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem – księgi rachunkowe zostaną otwarte. Do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego opodatkowania ryczałtem ww. spółki złożone zostanie zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ZAW-RD.

Rozważana jest także druga opcja, w której już od momentu przekształcenia się działalności gospodarczej Wnioskodawcy w jednoosobową spółkę z o.o. wybrana zostałaby forma opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. W takiej sytuacji również złożone zostanie zawiadomienie ZAW-RD do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. Także i w takim przypadku zostałyby dopełnione wszelkie wymagane przepisami prawa formalności, w tym wynikające z ustawy o rachunkowości.

Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR.

Wnioskodawca podlega obecnie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Po przekształceniu działalności w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstała spółka będzie spełniała wszystkie warunki opodatkowania ryczałtem z art. 28j ust. 1 u.p.d.o.p. z uwzględnieniem art. 28j ust. 3 u.p.d.o.p. Jednocześnie względem opisywanej spółki nie będą miały zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, iż w jego ocenie, wobec spółki powstałej z przekształcenia prowadzonej przez niego jednoosobowej działalności gospodarczej, zastosowanie znajdzie w sprawie art. 14n § 1 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym przepisy art. 14k i art. 14m stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki – w zakresie dotyczącym działalności tej spółki.

Pytanie

Czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po wybraniu formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona – jako mały podatnik – do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), będzie uprawniona – jako mały podatnik – do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania, niezależnie od tego czy nastąpiło to od początku istnienia spółki, czy też w trakcie roku podatkowego po powstaniu spółki.

Uzasadniając własne stanowisko wskazał Pan, że zgodnie z art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p., ilekroć w ustawie o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 u.p.d.o.p. opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W myśl art. 28j ust. 3 u.p.d.o.p. w przypadku podatnika będącego małym podatnikiem, w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem, warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3:

1)lit. a, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie;

2)lit. b, uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzenia na rzecz zatrudnionej na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 1 osoby fizycznej, niebędącej udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 28j ust. 5 u.p.d.o.p. podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 28k ust. 1 u.p.d.o.p. przepisów rozdziału 6b – Ryczałt od dochodów spółek nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

– w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzielony przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

– w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.

Przytoczone powyżej, jak również pozostałe przepisy znajdujące się w rozdziale 6b u.p.d.o.p. nie wprowadzają zasady wyłączającej możliwość stosowania preferencyjnej tj. 10% stawki opodatkowania ryczałtem, przeciwnie jak to ma miejsce w przypadku obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1a u.p.d.o.p.

Zgodnie z powyższym, przy ustalaniu wysokości zobowiązania podatkowego, a w szczególności dla przyjęcia odpowiedniej stawki ryczałtu, bez znaczenia pozostaje fakt dokonania przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w konsekwencji czego Wnioskodawca – jako mały podatnik – będzie miał prawo do stosowania 10% stawki ryczałtu, w okresie podlegania opodatkowaniu ryczałtem.

Jedynym warunkiem, którego spełnienie determinuje możliwość zastosowania stawki, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt. 2 u.p.d.o.p., jest posiadanie statusu małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca chciałby również zauważyć, że w przedmiocie możliwości zastosowania stawki 10% na okoliczność CIT estońskiego w przypadkach podobnych do opisanej we wniosku sytuacji (przekształcenie JDG w sp. z o.o.) potwierdzone zostało dotychczas w interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. I tak przykładowo, w wydanej 3 sierpnia 2022 r. Interpretacji nr 0111-KDIB1-1.4010.293.2022.2.SH: (...) W konsekwencji spółka z o.o., która powstanie z przekształcenia działalności jednoosobowej będzie mogła skorzystać z preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółka ta będzie uprawniona do stosowania w pierwszym roku opodatkowania CIT estońskim, stawki Ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, tj. 10% podstawy opodatkowania, jako podatnik rozpoczynający działalność (...).

Podobnie uznano także w interpretacji tego organu z 20 lipca 2022 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.165.2022.2.AW.

Natomiast pośród nowszych rozstrzygnięć Dyrektora KIS, wskazane stanowisko wyrażone zostało także w interpretacji z 24 sierpnia 2023 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.257.2023.1.BJ.

Jednocześnie warto nadmienić, że Minister Finansów w Przewodniku do ryczałtu od dochodów spółek wydanym 23 grudnia 2021 r. w przykładzie nr 15 na str. 14-15 dotyczącym przekształcenia JDG w jednoosobową sp. z o.o. przyjął, że: Tak, Piotr Nowak będzie mógł korzystać z ryczałtu od dochodów spółek (...). Ponadto Pan Piotr Nowak sp. z o.o. jest podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą (...) co de facto również przemawia za tym, że Wnioskodawca jako taki podmiot rozpoczynający działalność może być opodatkowany w reżimie CIT estońskiego. Oznacza to w następstwie tego, że spełniając pozostałe ustawowe warunki dla wskazanej formy opodatkowania – może w ramach tej formy opodatkowania stosować stawkę 10%.

Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając przedstawiony stan faktyczny (winno być: zdarzenia przyszłe), jest on uprawniony do stosowania 10% stawki Ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt. 2 u.p.d.o.p., w okresie podlegania opodatkowaniu Ryczałtem i jednoczesnego spełnienia definicji małego podatnika, o której mowa w art. 4a pkt. 10 u.p.d.o.p.

Wnioskodawca wnosi zatem o potwierdzenie prawidłowości zajętego w sprawie stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zostały wprowadzone do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122) i weszły w życie 1 stycznia 2021 r., a następnie podlegały dalszym zmianom. Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Na podstawie art. 28j ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28f ust. 1 i 2 ustawy o CIT:

1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Natomiast art. 28k ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że

przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

– w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

 a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo

 b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

– w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT,

ryczałt wynosi:

1) 10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2) 20% podstawy opodatkowania – w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT,

rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT,

jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pan przekształcić prowadzoną jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. W 2024 r. został sporządzony w tym zakresie plan przekształcenia, co rozpoczęło proces reorganizacji. Po przekształceniu obecnej działalności w spółkę z o.o. rozważa Pan wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek. Zaznacza Pan jednocześnie, że spełnione byłyby w takiej sytuacji wszelkie wymagane przepisami prawa formalności, w tym wynikające z ustawy o rachunkowości, umożliwiające wybór wskazanej formy opodatkowania. Na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem zostaną zamknięte księgi rachunkowe, natomiast na pierwszy dzień roku rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem – księgi rachunkowe zostaną otwarte. Do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego opodatkowania ryczałtem ww. spółki złożone zostanie zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ZAW-RD. Rozważa Pan także drugą opcję, w której już od momentu przekształcenia się Pana działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z o.o. wybrana zostałaby forma opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. W takiej sytuacji również złożone zostanie zawiadomienie ZAW-RD do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. Także i w takim przypadku zostałyby dopełnione wszelkie wymagane przepisami prawa formalności, w tym wynikające z ustawy o rachunkowości.

Zaznaczył Pan również, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR. Po przekształceniu działalności w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością powstała spółka będzie spełniała wszystkie warunki opodatkowania ryczałtem z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT z uwzględnieniem art. 28j ust. 3 ustawy o CIT. Jednocześnie względem opisywanej spółki nie będą miały zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z Pana jednoosobowej działalności gospodarczej i utraci tym samym możliwość objęcia jej małym CIT (9%), po wybraniu formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, będzie uprawniona – jako mały podatnik – do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania niezależnie od tego, czy nastąpiło to od początku istnienia spółki, czy też w trakcie roku podatkowego po powstaniu spółki.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości wskazać należy, że skoro z wniosku wynika, że Spółka która powstanie w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność:

- będzie spełniała wszystkie warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT oraz

- względem spółki nie będą miały zastosowania wyłączenia z prawa do opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT

to Spółka będzie mogła skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o CIT.

Wyjaśnić przy tym należy, że przepis art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT nie znajdzie w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego zastosowania, bowiem przepis ten odnosi się jedynie do podatników, którzy zostali utworzeni w wyniku:

a)połączenia lub podziału albo

b)wniesienia wkładów niepieniężnych albo

c)wniesienia na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika natomiast jednoznacznie, że Spółka powstanie w wyniku przekształcenia prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a więc nie powstanie w wyniku jakiegokolwiek zdarzenia wskazanego w art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Tym samym w odniesieniu do Spółki nie znajdzie zastosowania art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, Spółka, która powstanie z przekształcenia działalności jednoosobowej będzie mogła skorzystać z preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j ustawy o CIT.

Równocześnie należy jednak zauważyć, że Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółką z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie uznawana na gruncie przepisów dotyczących ryczałtu od dochodów spółek jako podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą.

Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.

Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, limitu stosownie do długości roku podatkowego – w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.

Zatem, do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy.

Zauważyć należy, że w opisie sprawy wskazał Pan, że wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w żadnym okresie istnienia jednoosobowej działalności gospodarczej nie przekroczyła wyrażonej w PLN kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 EUR. Jak wynika z wniosku po przekształceniu obecnej działalności w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością rozważa Pan wybór opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.),

księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3, na dzień zmiany formy prawnej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości,

księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d, na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej.

Z wniosku wynika, że na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem zostaną zamknięte księgi rachunkowe, natomiast na pierwszy dzień roku rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem – księgi rachunkowe zostaną otwarte.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że w celu ustalenia statusu małego podatnika (w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem) dla spółki z o.o. powstałej z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, która z dniem przekształcenia wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, przychód o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT należy uwzględniać z okresu ostatniego roku podatkowego poprzedzającego przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o.

Z kolei w celu ustalenia statusu małego podatnika dla spółki powstałej z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, która wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego trwającego po przekształceniu w spółkę z o.o., należy brać pod uwagę przychody roku podatkowego poprzedzającego wybór ryczałtu od dochodów spółek czyli w okresie istnienia spółki z o.o. nie objętej estońskim CIT.

Tym samym, o ile we wskazanych okresach przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczy równowartości 2 000 000 euro, to jako mały podatnik Spółka będzie mogła korzystać z 10% stawki ryczałtu od początku korzystania z tej formy opodatkowania.

W konsekwencji z ww. zastrzeżeniem Pana stanowisko wskazujące, że Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej będzie uprawniona – jako mały podatnik – do stosowania stawki ryczałtu wynoszącej 10% podstawy opodatkowania od początku okresu, w którym wybrała tą formę opodatkowania, niezależnie od tego czy nastąpiło to od początku istnienia Spółki, czy też w trakcie roku podatkowego po powstaniu Spółki – należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w nich zawarte nie jest wiążące dla Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.