
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie pismem, które wpłynęło do organu 12 lutego 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Podstawowe informacje o Wnioskodawcy.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy).
Spółka jest osobą prawną utworzoną na mocy prawa polskiego jako spółka celowa, której działalność polega na wytwarzaniu energii elektrycznej z uruchomionej w (…) roku farmy fotowoltaicznej. Budowa farmy fotowoltaicznej rozpoczęła się w (…) roku, a produkcja energii ruszyła w (…) r. Instalacja składa się z (…) paneli fotowoltaicznych i zajmuje około (…) hektarów.
Stan Faktyczny.
Firma, pod którą Spółka działała początkowo, tj. w okresie od (…) do (…) to (…) Sp. z o.o. Następnie Spółka funkcjonowała pod firmą (…) Sp. z o.o. do (…). Od lutego firma, pod którą działa Spółka to (…) Sp. z o.o. (zgodnie z odpisem pełnym informacji z KRS, w załączeniu).
Od dnia (…) roku jedynym udziałowcem w Spółce jest (…) S.A., posiadająca 100% udziałów (obecnie (…) udziałów o łącznej wartości nominalnej (…) zł).
Przeważającym przedmiotem działalności przedsiębiorcy jest wytwarzanie energii elektrycznej (…). Do pozostałej działalności gospodarczej Spółki należy między innymi: (…).
W (…) roku Spółka rozpoczęła budowę farmy fotowoltaicznej (dalej „Inwestycja”, „Projekt”) w miejscowości (…), gmina (…), województwo (…).
W celu zabezpieczenia gruntu pod realizację budowy farmy Spółka zawarła umowy dzierżawy oraz służebności przesyłu. Umowy zawarte są na (…) lat.
Zrealizowana przez Spółkę Inwestycja wpisuje się w strategię, wyznaczającą kierunki rozwoju sektora energetycznego w Polsce, zgodnie z zatwierdzoną w lutym 2021 przez Radę Ministrów „Polityką energetyczną Polski do 2040 r.” (PEP2040). Zgodnie z tym dokumentem w 2040 r. ponad połowę mocy zainstalowanych będą stanowić źródła zeroemisyjne. Kluczowym elementami PEP2040 jest między innymi istotny wzrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice oraz wzrost udziału OZE we wszystkich sektorach i technologiach.
Produkcja energii elektrycznej rozpoczęła się w (…) roku na podstawie udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesji nr (…) na wytwarzanie energii elektrycznej. Szacuje się, że farma może w pierwszych latach swojej pracy wyprodukować rocznie ponad (…) MWh zielonej energii, zapewniając czystą energię dla ok. (…) gospodarstw domowych. Do głównych (najistotniejszych) składników aktywów wykorzystywanych do wytwarzania i przesyłu energii elektrycznej (oddania do sieci energetycznej) w ramach Inwestycji należy zaliczyć:
1.Moduły fotowoltaiczne (…),
2.Falowniki (…),
3.Stacje transformatorowe (…),
4.Linie kablowe (…),
5.Stacja GPO (Główny punkt odbioru) wraz z niezbędną infrastrukturą (transformator WN/SN, rozdzielnica SN, oszynowanie i osprzęt WN, itp.),
6.Linie kablowe (…),
7.Systemy łączności, telemechaniki, monitoringu wizyjnego, (…),
8.Konstrukcje wsporcze pod moduły fotowoltaiczne.
Wykonawcą Projektu jest Spółka jako podmiot prowadzący Projekt. Spółka zleciła wykonanie robót budowlano-montażowych związanych z Inwestycją podmiotowi gospodarczemu podlegającemu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce jako polski rezydent podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT w zw. z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT.
W związku z koniecznością uzyskania finansowania na realizowaną Inwestycję, Spółka (w przeszłości pod inną firmą) zawierała stosowne umowy pożyczek i kredytów, na mocy których poniosła/nadal ponosi m.in. koszty odsetkowe. Zobowiązania pożyczkowo-kredytowe powstały m.in. w oparciu o Umowę kredytu z dnia (…) (dalej „Umowa Kredytu”)
Lp. |
Data zawarcia Umowy Kredytu |
Przedmiot Umowy Kredytu |
Cel zawarcia Umowy Kredytu |
1. |
(…) |
-Term loan facility (Kredyt terminowy) Revolving credit facility DSR (Kredyt DSR) -Revolving Credit facility VAT (Kredyt VAT) -Letter of guarantee facility (Kredyt UG) |
Finansowanie Projektu związanego z budową farmy fotowoltaicznej (…) |
Przedmiotowa Umowa Kredytu została zawarta w pełni na cele sfinansowania kosztów Projektu (tj. częściowe sfinansowanie Inwestycji). Projekt oznacza projekt budowy i eksploatacji farmy fotowoltaicznej przez pożyczkobiorcę, o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej (…) MW, wraz z całą wymaganą infrastrukturą niezbędną do połączenia z siecią energetyczną, znajdującą się na niej oraz w całości wykonaną i utrzymywaną zgodnie z dokumentacją Projektu.
Inwestycja została odebrana poprzez stosowny protokół odbioru w dniu (…) r.
Oprocentowanie kredytów było zmienne - odpowiednio do produktu - oparte o stawkę WIBOR 1M lub 3M, powiększoną o marżę.
Wszelkie odsetki związane z kredytem, które zostały naliczone po dniu oddania środków trwałych do użytkowania w związku z powyższymi zobowiązaniami kredytowymi były traktowane jako koszty operacyjne.
W związku z wysokimi kosztami związanymi z utrzymaniem finansowania bankowego w ramach umowy (…), Spółka pozyskała finansowanie (dalej: „Pożyczka”) ze strony jedynego udziałowca (dalej: „Pożyczkodawca”), w celu przedterminowej spłaty zadłużenia zewnętrznego wobec banków finansujących.
Oprocentowanie Pożyczki oparte jest o zmienną stopę procentową, obowiązującą w poszczególnych okresach odsetkowych.
Zmienna stopa procentowa jest sumą odpowiedniej stawki bazowej WIBOR lub innej stawki bazowej, która zastąpi stawkę bazową WOIBOR oraz marży Pożyczkodawcy.
Dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży wyprodukowanej energii elektrycznej podlegają w całości opodatkowaniu CIT w Polsce. Również wszystkie aktywa Wnioskodawcy związane z Inwestycją zlokalizowane są w Polsce.
W związku z powyższym, Spółka postanowiła wystąpić z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie prawidłowości nie uwzględnianiu kosztów związanych z finansowaniem Inwestycji przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o którym mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że eksploatacja farmy fotowoltaicznej w miejscowości (…), o której mowa we wniosku, przewidziana jest do sierpnia (…) roku. Koszty finansowania zewnętrznego, o których mowa w opisie sprawy, są wykazywane do celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Projekt Wnioskodawcy, stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT i tym samym na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT Wnioskodawca nie powinien uwzględniać kosztów finansowania dłużnego związanych z Projektem przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o której mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, opisana we wniosku Inwestycja, polegająca na budowie oraz eksploatacji farmy fotowoltaicznej, stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy CIT i tym samym na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT Wnioskodawca nie powinien uwzględniać kosztów finansowania dłużnego związanego z Projektem przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o której mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY.
Uwagi ogólne.
Na mocy nowelizacji ustawy o CIT z dniem 1 stycznia 2018 r. weszły w życie nowe przepisy ograniczające wysokość zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów kosztów finansowania dłużnego. Zgodnie z założeniem ustawodawcy, na podstawie tych regulacji limitowaniu podlegają od tego czasu wszystkie formy finansowania dłużnego niezależnie od powiązań pomiędzy podmiotami, a próg wyznaczający limit został ustalony za pomocą dwóch wartości: (i) kwoty odpowiadającej 30% tzw. podatkowego EBITDA albo (ii) kwoty 3 000 000 zł (zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.) - w zależności od tego, która z tych kwot jest wyższa (art. 15c ust. 1 ustawy o CIT).
Przy czym kwotę EBITDA wylicza się według następującego wzoru:
[(P - Po) - (K - Am - Kfd)] x 30%
w którym poszczególne symbole oznaczają:
P - zsumowaną wartość przychodów ze wszystkich źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym,
Po - przychody o charakterze odsetkowym,
K - sumę kosztów uzyskania przychodów bez pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu,
Am - odpisy amortyzacyjne, o których mowa w art. 16a-16m, zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów,
Kfd - zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego nieuwzględnione w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przed dokonaniem pomniejszeń wynikających z art. 15c ust. 1 ustawy o CIT.
Definicja kosztów finansowania dłużnego i przychodów odsetkowych.
Kluczowym elementem regulacji jest definicja kosztów finansowania dłużnego zawarta w art. 15c ust. 12 ustawy o CIT. Zgodnie z tymi przepisami przez koszty finansowania dłużnego rozumie się wszelkiego rodzaju koszty związane z uzyskaniem od innych podmiotów, w tym od podmiotów niepowiązanych, środków finansowych i z korzystaniem z tych środków, w szczególności odsetki, w tym skapitalizowane lub ujęte w wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, opłaty, prowizje, premie, część odsetkową raty leasingowej, kary i opłaty za opóźnienie w zapłacie zobowiązań oraz koszty zabezpieczenia zobowiązań, w tym koszty pochodnych instrumentów finansowych, niezależnie na rzecz kogo zostały one poniesione.
Wyłączenia.
Od wskazanych w art. 15c ust. 1 ustawy CIT limitów ustawodawca wprowadził wyłączenia w art. 15c ust. 8 ustawy o CIT, zgodnie z którym przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nie bierze się pod uwagę kosztów finansowania dłużnego wynikającego z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej, w przypadku którego spełnione są łącznie następujące warunki:
1.wykonawca projektu podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
2.aktywa, których projekt dotyczy, znajdują się całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
3.koszty finansowania zewnętrznego są wykazywane dla celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
4.dochody są osiągane w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej.
W opinii Wnioskodawcy, powyższe warunki należy uznać za spełnione, ponieważ:
-wykonawcą Projektów jest podmiot posiadający siedzibę na terytorium Polski i podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce;
-aktywa, których Projekt dotyczy, znajdują się w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej - farma fotowoltaiczna zlokalizowana jest na terytorium Polski;
-koszty finansowania zewnętrznego są wykazywane dla celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
-dochody związane z realizacją Projektu są przez Spółkę osiągane w całości na terytorium Polski lub Unii Europejskiej.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, Inwestycja w zakresie realizacji Projektu spełnia warunki formalne, o których mowa w art. 15c ust. 8 pkt 1-4 ustawy o CIT.
Długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej.
Przez długoterminowy projekt w zakresie infrastruktury publicznej należy, zgodnie z art. 15c ust. 10 ustawy CIT, rozumieć projekt służący dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów, będącego w ogólnym interesie publicznym. Mając na uwadze powyższe przepisy ustawy o CIT, aby dany projekt mógł zostać uznany za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej spełnione muszą zostać następujące warunki:
1.przedmiotem projektu powinien być znaczący składnik aktywów, a zatem stanowić zasoby majątkowe podatnika o wiarygodnie określonej wartości. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 t.j., dalej: „ustawa o rachunkowości”) aktywa to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych;
2.celem projektu powinno być dostarczenie, modernizacja lub eksploatacja tego znaczącego składnika aktywów;
3.projekt powinien być w ogólnym interesie publicznym.
Przesłanka dotycząca znaczącego składnika aktywów jako przedmiotu projektu.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, przez pojęcie „znaczący” należy rozumieć: odgrywający ważną rolę. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, można uznać, że „znaczący” to taki składnik aktywów, który odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu określonej społeczności lub podmiotu oraz przedstawia dużą wartość materialną.
Z uwagi na główny przedmiot działalności Wnioskodawcy, farma fotowoltaiczna wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, która powstała w ramach realizacji Inwestycji jest kluczowym składnikiem aktywów dla funkcjonowania Wnioskodawcy. Bez przeprowadzenia Inwestycji Spółka nie byłaby w stanie podjąć działalności polegającej na wytwarzaniu i dystrybucji energii elektrycznej. Podobnie w perspektywy jej odbiorców, składnik opisany w stanie faktycznym jest istotny dla polepszenia istniejącej infrastruktury energetycznej.
Przesłanka dotycząca celu realizowanego projektu.
Celem realizacji Projektu jest dostarczanie energii elektrycznej do odbiorców, poprzez eksploatację posiadanej farmy fotowoltaicznej, będącej jak wskazano powyżej, znaczącym składnikiem aktywów Wnioskodawcy. Realizowany Projekt dąży do wypełnienia celów energetycznych ustanowionych przez Państwo Polskie, zapewniając stałe dostawy energii elektrycznej produkowanej z odnawialnych źródeł energii, przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu produkcji energii elektrycznej na środowisko.
Przesłanka dotycząca projektu będącego w ogólnym interesie publicznym.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 Dyrektywy Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (Dz. U.UE. L. z 2016 r. Nr 193, str. 1 z późn. zm.; dalej: „Dyrektywa”), długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oznacza projekt służący dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów, który to projekt dane państwo członkowskie uważa za będący w ogólnym interesie publicznym. Wobec powyższego, stwierdzić należy, iż ani przepisy Dyrektywy, ani przepisy ustawy o CIT nie definiują pojęcia ogólnego interesu publicznego w kontekście projektu z zakresu infrastruktury publicznej, a zatem, w takiej sytuacji, odwołać należy się do ogólnych zasad wykładni językowej.
Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN przytoczone wyżej pojęcia należy rozumieć następująco:
-„infrastruktura” - są to urządzenia i instytucje usługowe niezbędne do należytego funkcjonowania społeczeństwa i produkcyjnych działów gospodarki,
-„publiczny” - oznacza (i) „dotyczący całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości” lub (ii) „dostępny lub przeznaczony dla wszystkich”,
-„interes” - oznacza (i) pożytek, korzyść lub (ii) przedsięwzięcie przynoszące korzyść materialną.
W związku z tym, przez interes publiczny należałoby rozumieć przedsięwzięcie przynoszące korzyść materialną całemu społeczeństwu lub danej zbiorowości, z dostępnością i przeznaczeniem dla wszystkich.
W ocenie Wnioskodawcy, nie ma wątpliwości, że wykładnia językowa przemawia za uznaniem Inwestycji za projekt z zakresu infrastruktury publicznej - niewątpliwie, Inwestycja polegająca na budowie i eksploatacji farmy fotowoltaicznej, która jest podłączoną do krajowej sieci energetycznej służy całemu społeczeństwu poprzez produkcję i dystrybucję energii elektrycznej do szerokiego katalogu odbiorców. Nie ulega również wątpliwości, że z istnienia Inwestycji korzyści odnosi całe społeczeństwo. Jako potencjalni odbiorcy energii elektrycznej wyprodukowanej przez Wnioskodawcę członkowie społeczeństwa mogą bowiem zaspokoić swoje zapotrzebowanie na energię elektryczną.
W świetle powyższego, ograniczenia wynikające z art. 15c ust. 1 ustawy o CIT nie powinny znaleźć zastosowania w odniesieniu do kosztów finansowania dłużnego wynikającego z kredytów i pożyczek wykorzystywanych do sfinansowania Projektu, tj. inwestycji związanej z budową farmy fotowoltaicznej wytwarzającej energię elektryczną.
Orzecznictwo sądów administracyjnych.
Przedstawione wyżej stanowisko własne Spółki znajduje oparcie w orzecznictwie sądów administracyjnych.
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 maja 2023 r., sygn. akt. II FSK 2874/20: „Istotna dla wykładni art. 15c ust. 8-10 u.p.d.o.p. jest, jak słusznie zauważył Sąd (WSA), zawarta w powołanym przepisie Dyrektywy definicja długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej. Definicję tę przeniesiono bowiem do art. 15c ust. 8 i 10 u.p.d.o.p. Definicja ta, co także zauważył Sąd (WSA) pierwszej instancji, zawiera określenia nieostre, jak infrastruktura publiczna czy ogólny interes publiczny. Nie oznacza to jednak zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, że znaczenia tych pojęć należy doszukiwać się, jak czyni to organ interpretacyjny, w języku prawnym, poprzez odwołanie się do definicji legalnych zawartych w ustawie z innej gałęzi prawa, skoro ustawa podatkowa do nich nie odsyła, a ponadto nie posługuje się wprost i nie odnosi wprost do skutków podatkowych instytucji zdefiniowanych w innej gałęzi prawa.”
Podobne stanowisko zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 8 lutego 2023 r., sygn. akt. II FSK 1615/20: „Nieuprawnione jest więc przenoszenie i stosowanie definicji zawartych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Dz. U. poz. 344 z 2023 r. (dalej: „u.g.n.”) na inne dziedziny prawa, w tym na prawo podatkowe, zwłaszcza dla celów zdefiniowania pojęć nietożsamych i u.g.n. nieznanych. „Cel publiczny” w rozumieniu art. 6 pkt 2 u.g.n. nie musi więc pokrywać się znaczeniowo z „ogólnym interesem publicznym”, o którym mowa w art. 15c ust. 10 Ustawy o CIP.
Z powyższego wynika zatem, że w przypadku pojęcia „długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej” nie należy doszukiwać się jego znaczenia w innych ustawach. Wskazuje jednocześnie, że „projekty długoterminowe” są to projekty o charakterze wieloletnim i trwałym służące dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów.
Stanowisko Dyrektora KIS w podobnych sprawach.
Wnioskodawca wskazuje, że przedstawione powyżej stanowisko odnośnie nie uwzględniania kosztów finansowania dłużnego dotyczącego związanego z opisanym w stanie faktycznym Projekcie przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o którym mowa w art. 15c ust. 1 ustawy CIT znajduje również uzasadnienie w świetle interpretacji indywidualnych Dyrektora KIS, w tym m.in.:
-W interpretacji z 26 września 2024 r. (0111-KDIB1-3.4010.536.2024.1.PC), Dyrektor KIS potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy, że ograniczenia wynikające z art. 15c ust. 1 ustawy CIT nie powinny znaleźć zastosowania w odniesieniu do kosztów finansowania dłużnego wynikającego z finansowania wykorzystywanego do sfinansowania projektów, tj. inwestycji związanych z budową i rozwojem elektrowni wiatrowych wytwarzających energię elektryczną,
-W interpretacji z 17 czerwca 2024 r.(0111-KDIB1-2.4010.203.2024.1.EJ), Dyrektor KIS potwierdził stanowisko wnioskodawcy, iż realizacja inwestycji opisanej we wniosku może zostać uznana za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT. Tym samym, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nie musicie Państwo uwzględniać kosztów finansowania dłużnego wynikających z zaciągniętych Pożyczek i kredytów wykorzystywanych do sfinansowania budowy farmy fotowoltaicznej.
Podsumowanie.
Zdaniem Spółki, realizację Inwestycji opisanej w stanie faktycznym należy uznać za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 8 i 10 ustawy CIT i tym samym przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nie uwzględniać kosztów finansowania dłużnego wynikające z zaciągniętych Pożyczek i kredytów wykorzystywanych do sfinansowania budowy farmy fotowoltaicznej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 15c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „updop”):
1.Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przekracza wyższą ze wskazanych kwot:
1)kwotę 3 000 000 zł albo
2)kwotę obliczoną według następującego wzoru:
w którym poszczególne symbole oznaczają:
P - zsumowaną wartość przychodów ze wszystkich źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym,
Po - przychody o charakterze odsetkowym,
K - sumę kosztów uzyskania przychodów bez pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu,
Am - odpisy amortyzacyjne, o których mowa w art. 16a-16m, zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów,
Kfd - zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego nieuwzględnione w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przed dokonaniem pomniejszeń wynikających z niniejszego ustępu.
W myśl art. 15c ust. 3 ustawy updop:
Przez nadwyżkę kosztów finansowania dłużnego rozumie się kwotę, o jaką poniesione przez podatnika koszty finansowania dłużnego, podlegające zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, przewyższają uzyskane przez podatnika w tym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu przychody o charakterze odsetkowym.
Stosownie do art. 15c ust. 8 updop:
Przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nie bierze się pod uwagę kosztów finansowania dłużnego wynikających z kredytów (pożyczek) wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej, w przypadku którego spełnione są łącznie następujące warunki:
1)wykonawca projektu podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
2)aktywa, których projekt dotyczy, znajdują się całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
3)koszty finansowania zewnętrznego są wykazywane dla celów podatkowych w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej;
4)dochody są osiągane w całości w państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 15c ust. 9 updop:
Dochodu wynikającego z długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej nie uwzględnia się przy obliczaniu przychodów i kosztów, o których mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15c ust. 10 updop:
Długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej oznacza projekt służący dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów, będący w ogólnym interesie publicznym.
Stosownie do art. 15c ust. 12 updop:
Przez koszty finansowania dłużnego rozumie się wszelkiego rodzaju koszty związane z uzyskaniem od innych podmiotów, w tym od podmiotów niepowiązanych, środków finansowych i z korzystaniem z tych środków, w szczególności odsetki, w tym skapitalizowane lub ujęte w wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, opłaty, prowizje, premie, część odsetkową raty leasingowej, kary i opłaty za opóźnienie w zapłacie zobowiązań oraz koszty zabezpieczenia zobowiązań, w tym koszty pochodnych instrumentów finansowych, niezależnie na rzecz kogo zostały one poniesione.
Mając na uwadze powyżej wskazane przepisy, aby dany projekt został uznany za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej spełnione muszą być następujące warunki:
1.przedmiotem projektu ma być znaczący składnik aktywów, a zatem stanowić zasoby majątkowe podatnika o wiarygodnie określonej wartości. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: „ustawa o Rachunkowości”) aktywa to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych;
2.celem projektu ma być dostarczenie, modernizacja lub eksploatacja tego znaczącego składnika aktywów;
3.cel projektu wskazany powyżej ma być w ogólnym interesie publicznym. Pojęcie „interes” oznacza, iż pewien stan lub przedmiot zostaje uznany za „interes” danego podmiotu, ponieważ jest on dla niego wartościowy, korzystny lub przez niego pożądany. W przypadku interesu publicznego pewien stan lub przedmiot jest uznany za wartościowy korzystny lub pożądany przez całe społeczeństwo lub jakąś jego zbiorowość.
Jednocześnie wskazać należy, że uregulowanie przewidziane w art. 15c ust. 8, 9 i 10 ustawy o CIT dotyczy nie wszystkich długoterminowych projektów z zakresu infrastruktury publicznej, lecz tylko takich, które spełniają dodatkowe cztery warunki wskazane w art. 15c ust. 8 ww. ustawy.
Pojęcie infrastruktury publicznej nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jednakże należy, zauważyć, że przepis art. 15 ust. 8 zawiera – przewidziane dyrektywą Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiającą przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (dalej: dyrektywa ATAD) – odstępstwo dla pożyczek wykorzystywanych do sfinansowania długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej (spełniających określone kryteria), pozwalające na nieujmowanie ich w nadwyżce kosztów finansowania dłużnego.
Długoterminowym projektem z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 4 ust. 4 dyrektywy ATAD jest projekt służący dostarczeniu, modernizacji, eksploatacji lub utrzymaniu znaczącego składnika aktywów, który to projekt dane państwo członkowskie uważa za będący w ogólnym interesie publicznym. Oznacza to, iż dyrektywa nie narzuca w jaki sposób należy rozumieć przesłankę pozostawania w ogólnym interesie publicznym, pozostawiając państwom członkowskim swobodę decyzji w tym zakresie.
Biorąc pod uwagę przedmiot regulacji prawa podatkowego oraz różnorodność występujących w praktyce stanów faktycznych, nie jest zasadne określanie na gruncie przepisów podatkowych uniwersalnego katalogu kryteriów mających znaczenie decydujące o uznaniu danego projektu za służący „ogólnemu interesowi publicznemu”. Poszczególne stany faktyczne powinny być rozpatrywane indywidualnie.
Usługi świadczone w ogólnym interesie to usługi, które organy publiczne państw członkowskich zaliczają do usług służących dobru ogółu i które w związku z tym podlegają szczególnym zobowiązaniom z tytułu świadczenia usług publicznych (przy czym mogą być one świadczone zarówno przez sektor publiczny jak i prywatny). Przykłady usług użyteczności publicznej obejmują m.in. transport publiczny, usługi pocztowe i opiekę zdrowotną. Zbiór ten obejmuje sektor działalności oferujący usługi w ogólnym interesie publicznym, które nie byłyby świadczone na rynku - lub byłyby świadczone na innych warunkach, jeżeli chodzi o jakość, bezpieczeństwo, przystępność cenową, równe traktowanie lub powszechny dostęp - bez interwencji publicznej.
Powszechnie przyjmuje się, że do projektów infrastruktury publicznej zalicza się m.in.:
-budowa, przebudowa, rozbudowa, modernizacja dróg publicznych, gminnych, powiatowych, wojewódzkich oraz krajowych;
-uporządkowanie i przygotowanie terenów inwestycyjnych;
-uzbrojenie terenów inwestycyjnych (infrastruktura wodno-kanalizacyjna, telekomunikacyjna, energetyczna, gazowa);
-budowa, rozbudowa, przebudowa lub modernizacja sieci ciepłowniczych oraz chłodniczych;
-budowa, przebudowa, rozbudowa, modernizacja, eksploatacja i utrzymanie infrastruktury transportu publicznego;
-montaż efektywnego energetycznie oświetlenia ulicznego lub modernizacja oświetlenia ulicznego pod katem zwiększenia jego energooszczędności;
-budowa, rozbudowa i modernizacja: oczyszczalni ścieków komunalnych, systemów kanalizacji zbiorczej, a także systemów zaopatrzenia w wodę;
-inwestycje w infrastrukturę wychowania przedszkolnego poprzez budowę i wyposażenie nowych obiektów lub modernizacje istniejących; inwestycje w infrastrukturę dydaktyczną szkół i placówek systemu oświaty kształcenia ogólnego (budowa/modernizacja i wyposażenia, budowa/modernizacja obiektów sportowych);
-inwestycje w infrastrukturę szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe i ustawiczne poprzez budowę/modernizację obiektów i wyposażenie w sprzęt dydaktyczny; inwestycje w infrastrukturę popularyzującą naukę i innowacje;
-odnowa miejscowości na obszarach wiejskich.
Jako inwestycje publiczne mogą być więc rozumiane te inwestycje, które ze względu na ich znaczenie społeczne, ułatwiają funkcjonowanie społeczeństwa, spełniają podstawowe potrzeby społeczne, zapewniając wypełnianie zadań publicznych.
Dokonując zatem oceny poszczególnych stanów faktycznych pod kątem możliwości zakwalifikowania projektu jako długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej należy uwzględniać m.in. poniższe kryteria:
-cel wytworzenia, modernizacji czy utrzymania wiąże się z realizacją zadania publicznego w postaci zaspokajania zbiorowych potrzeb ludności o usługowym charakterze działalności i o powszechnej dostępności, wynikającego z przepisów prawa, przy czym podmiot publiczny może realizować te zadania za pomocą podmiotów prywatnych (jeśli pomiot prywatny realizuje zadania wynikające z przepisów prawa, to oznacza, iż ustawodawca uznał te zadania za istotne z punktu widzenia interesu publicznego);
-właścicielem infrastruktury pozostaje podmiot publiczny (bezpośrednio lub pośrednio);
-działanie jest cykliczne lub ciągłe - tj. wykonywane na bieżąco i w nieprzerwany sposób.
Zauważyć należy, że projekty incydentalne, jednorazowe częściej związane są z realizacją potrzeb partykularnych niż z interesem publicznym.
Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych, definicja długoterminowego projektu z zakresu infrastruktury publicznej zawarta w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT, zawiera określenia nieostre, takie jak „infrastruktura publiczna” czy „interes publiczny”. Nie oznacza to jednak, że znaczenia tych pojęć należy doszukiwać się w języku prawnym, poprzez odwołanie się do definicji legalnych zawartych w ustawie z innej gałęzi prawa, skoro ustawa podatkowa do nich nie odsyła, a ponadto nie posługuje się wprost i nie odnosi wprost do skutków podatkowych instytucji zdefiniowanych w innej gałęzi prawa.
Zauważyć także należy, że przepis art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.), zawiera definicję legalną, mającą zastosowanie na gruncie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zasięg tej definicji obejmuje zatem tę ustawę i akty wykonawcze do niej.
Art. 6 ww. ustawy nie określa kryteriów ani sposobów uznawania czegokolwiek za cel publiczny. Zawiera on katalog (spis) różnych czynności, obiektów lub działań, które zalicza się do celów publicznych. Katalog ten jest zamknięty w ramach ustawy o gospodarce nieruchomościami (bo w tej ustawie nie mogą być w innym miejscu wprowadzane cele publiczne inne niż wymienione w art. 6), ale równocześnie otwarty, bo z art. 6 pkt 10 wynika, że kolejne (inne) cele publiczne mogą zostać określone w innych ustawach (co jest w praktyce dość często stosowane). Nie jest dopuszczalne jego poszerzanie w drodze wykładni, ale ograniczenie to dotyczy stosowania ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Ponadto interpretując pojęcie interesu publicznego należy przede wszystkim ocenić, czy dana potrzeba znajduje w obiektywnie określonej sytuacji faktycznej uzasadnienie społeczne z punktu widzenia korzyści, które może przynieść, a wymaga to relatywizacji do konkretnego układu wartości, z uwagi na który nadaje się jej publiczny wymiar. Nie ma przy tym znaczenia, czy inwestycje realizuje podmiot prywatny czy publiczny, jeżeli realizuje w ten sposób interes publiczny (por. wyroki NSA z 20 września 2022 roku, sygn. II FSK 10/20, z 25 maja 2023 roku, sygn. II FSK 2874/20, z 8 lutego 2023 roku, sygn. II FSK 1615/20).
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że realizacja Inwestycji polegająca na budowie oraz eksploatacji farmy fotowoltaicznej może być uznana za realizację celu publicznego. Związku z tym należy zgodzić się z Państwem, że planowane przedsięwzięcie stanowi projekt z zakresu infrastruktury publicznej.
We wniosku zostało bowiem wskazane, że:
-zrealizowana przez Spółkę Inwestycja wpisuje się w strategię, wyznaczającą kierunki rozwoju sektora energetycznego w Polsce, zgodnie z zatwierdzoną przez Radę Ministrów „Polityką energetyczną Polski do 2040 r.” (PEP2040). Zgodnie z tym dokumentem w 2040 r. ponad połowę mocy zainstalowanych będą stanowić źródła zeroemisyjne. Kluczowym elementami PEP2040 jest między innymi istotny wzrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice oraz wzrost udziału OZE we wszystkich sektorach i technologiach,
-Wykonawca Inwestycji (projektu inwestycyjnego farmy fotowoltaicznej) podlega opodatkowaniu w Polsce,
-aktywa, których dotyczy projekt, znajdują się całości w Polsce,
-koszty finansowania zewnętrznego są wykazywane dla celów podatkowych w państwie Unii Europejskiej,
-dochody z funkcjonowania Inwestycji (farmy fotowoltaicznej) są osiągane w całości w Polsce.
W konsekwencji, w analizowanym stanie faktycznym realizacja inwestycji opisanej we wniosku może zostać uznana za długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT. Tym samym, przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego nie podlegają uwzględnieniu koszty finansowania dłużnego wynikające z zaciągniętych Pożyczek i kredytów wykorzystywanych do sfinansowania budowy farmy fotowoltaicznej.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy Projekt Wnioskodawcy, stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej, o którym mowa w art. 15c ust. 10 ustawy o CIT i tym samym na podstawie art. 15c ust. 8 ustawy o CIT Wnioskodawca nie powinien uwzględniać kosztów finansowania dłużnego związanych z Projektem przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o której mowa w art. 15c ust. 1 ustawy o CIT należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.