
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 stycznia 2025 r., wpłynął Państwa wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:
- dochód ze sprzedaży Toolingów wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie procesu produkcji Toolingi nie opuszczają obszaru Strefy i są wykorzystywane do realizacji procesu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń;
- dochód ze sprzedaży Toolingów wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy Toolingi są przekazywane poza teren Strefy i wykorzystywane przez podwykonawców Spółki do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką utworzoną i działającą na podstawie prawa polskiego i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu Ustawy o CIT w Polsce. Spółka należy do (...) Grupy działającej w branży motoryzacyjnej (...).
Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) jest następujący:
1.Przedmiot przeważającej działalności przedsiębiorcy:
-29.32.Z - Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli.
2.Przedmiot pozostałej działalności:
-25.50.Z - Kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali; metalurgia proszków.
-25.61.Z - Obróbka metali i nakładanie powłok na metale.
-25.62.Z - Obróbka mechaniczna elementów metalowych.
-25.73.Z - Produkcja narzędzi.
-25.93.Z - Produkcja wyrobów z drutu, łańcuchów i sprężyn.
-25.99.Z - Produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana.
-28.41.Z - Produkcja maszyn do obróbki metalu.
-32.99.Z - Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana.
-33.11.Z - Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych.
Spółka prowadziła i prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „…” (dalej: „Strefa”, „SSE”), na podstawie m.in. następujących zezwoleń (zwane dalej łącznie „Zezwoleniami”): zezwolenie nr (…) z dnia (...) marca 2015 r., zezwolenie nr (…) z dnia (...) września 2015 r. oraz zezwolenie nr (…) z dnia (...) lipca 2018 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Zakresem Zezwoleń objęto następujące rodzaje działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytwarzanych i usług świadczonych na terenie Strefy, określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, z wyłączeniem działalności gospodarczej w zakresie określonym w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 121 z późn. zm.; dalej: „Rozporządzenie”):
W sekcji C:
-25.50 - usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali; usług w zakresie metalurgii proszków,
-25.61 - usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale,
-25.62 - usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,
-25.73 - narzędzia,
-25.93 - wyroby z drutu, łańcuchy i sprężyny,
-25.99 - pozostałe gotowe wyroby metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,
-28.41 - maszyny do obróbki metalu,
-29.32 - pozostałe części i akcesoria do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli,
-32.99 - pozostałe wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane,
-33.11 - usługi naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych,
W sekcji E:
-38.11.58 - odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
-38.11.59 - pozostałe odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu gdzie indziej niesklasyfikowane.
W związku z otrzymanymi przez Spółkę Zezwoleniami, jest ona zobowiązana do spełnienia warunków prowadzenia działalności gospodarczej:
1. Poniesienia wydatków inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia w określonych w Zezwoleniach wysokości i terminie.
2. Zwiększenia dotychczasowego poziomu zatrudnienia i jego utrzymania na poziomie określonym w Zezwoleniach.
3. Zakończenia inwestycji do dnia określonego w Zezwoleniach.
W związku z prowadzeniem działalności na podstawie Zezwoleń, Spółka uzyskuje zarówno przychody korzystające ze zwolnienia przedmiotowego CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., ze zm.; dalej: „Ustawa CIT”), jak i przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Prowadzenie działalności na terenie Strefy wymaga zatem prowadzenia ewidencji rachunkowej w sposób umożliwiający przypisanie poszczególnych przychodów i kosztów do działalności objętej zwolnieniem przedmiotowym oraz do działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych CIT.
Spółka działa w branży motoryzacyjnej, charakteryzującej się złożonością procesów produkcji oraz rozproszoną strukturą organizacyjną. Produkcja samochodów wymaga współpracy licznych podmiotów, które odpowiadają za wytwarzanie poszczególnych (...), ich dostawy lub koordynację procesów. Producenci samochodów skupiają się na wytwarzaniu wybranych podzespołów, a pozostałe zlecają wyspecjalizowanym podwykonawcom, takim jak Spółka, co pozwala na zapewnienie wysokiej jakości produktów przy jednoczesnym optymalizowaniu kosztów. W ramach swojej działalności Spółka projektuje i utrzymuje narzędzia, takie jak (...), niezbędne do produkcji (...) samochodowych. Proces ten, tzw. „tooling”, obejmuje projektowanie dedykowanych narzędzi zgodnie z wymaganiami technicznymi i specyfikacją zamówienia odbiorców, najczęściej (...) koncernów motoryzacyjnych. Produkcja tych (...) (dalej: „Toolingi”) jest zlecana wyspecjalizowanym dostawcom innym niż Spółka, po czym są one wykorzystywane w zakładach produkcyjnych Spółki, zlokalizowanych głównie na terenie Strefy, lub u podwykonawców Spółki.
Prawo własności Toolingów jest przenoszone na odbiorców finalnych produktów Spółki, na rzecz których Spółka lub jej podwykonawcy wytwarzają elementy przy ich wykorzystaniu. Toolingi te pozostają jednak fizycznie w zakładach Spółki lub jej podwykonawców i są wykorzystywane wyłącznie w procesach produkcyjnych realizowanych na rzecz konkretnego odbiorcy. Specjalizacja Toolingów sprawia, że mogą one być używane tylko do produkcji określonych (...) samochodowych.
Zdarzają się przypadki, w których Toolingi są użytkowane przez podwykonawców do produkcji (...) poza obszarem Strefy. W takim przypadku, Toolingi są wykorzystywane przez podwykonawców Spółki:
a. do działalności nieprowadzonej w ramach żadnego zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, lub
b. do działalności w innej niż Specjalna Strefa Ekonomiczna specjalnej strefie ekonomicznej, na podstawie zezwolenia wydanego na rzecz danego podwykonawcy.
Wyprodukowane w ten sposób elementy są jednak zawsze transportowane na teren Strefy, gdzie są wykorzystywane w dalszych procesach produkcyjnych realizowanych przez Spółkę.
Pytania
1.Czy dochód ze sprzedaży Toolingów wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie procesu produkcji Toolingi nie opuszczają obszaru Strefy i są wykorzystywane do realizacji procesu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, na podstawie uzyskanych Zezwoleń?
2.Czy dochód ze sprzedaży Toolingów wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy Toolingi są przekazywane poza teren Strefy i wykorzystywane przez podwykonawców Spółki do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, na podstawie uzyskanych Zezwoleń?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Dochód ze sprzedaży Toolingów wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu Toolingi od momentu ich dostarczenia przez producenta do Spółki nie opuszczają obszaru Strefy i są wykorzystywane do realizacji procesu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka powinna traktować jako dochód objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, na podstawie uzyskanych Zezwoleń.
Ad. 2
Dochód ze sprzedaży Toolingów wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy Toolingi są przekazywane poza teren Strefy i wykorzystywane przez Podwykonawców do realizacji zleconych działań produkcyjnych, Spółka powinna traktować jako dochód nieobjęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, na podstawie uzyskanych Zezwoleń.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad. 1
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b Ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 Ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1604), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Z kolei, stosownie do treści art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1604 z późn. zm., dalej: „Ustawa o SSE”).
Zgodnie z art. 12 Ustawy o SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, a wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o SSE.
W myśl art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.
Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa ww. przepisach, uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot i warunki prowadzenia działalności. Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.
Mając powyższe na uwadze, aby móc skorzystać ze zwolnienia z CIT uregulowanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, niezbędne jest spełnienie następujących warunków:
1. dysponowanie zezwoleniem na prowadzenie określonego rodzaju działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
2. uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej objętej zakresem zezwolenia i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Warunki, te jako wyjątki od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować w sposób ścisły, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów.
Przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych podkreślić należy, że zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych podlega wyłącznie dochód osiągnięty z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach zezwolenia, w granicach określonych w zezwoleniu, oraz na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Jeśli dany rodzaj działalności gospodarczej nie został ujęty w treści zezwolenia, to dochód z takiej działalności nie kwalifikuje się do zwolnienia podatkowego. Podobnie, działalność prowadzona poza obszarem specjalnej strefy ekonomicznej również nie powoduje możliwości skorzystania z tego zwolnienia.
Należy również zaznaczyć, że zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT nie ma charakteru podmiotowego. Obejmuje ono jedynie dochody generowane z działalności wskazanej w treści zezwolenia, a nie wszystkie dochody podmiotu prowadzącego działalność w strefie.
Zwolnieniu podatkowemu podlega zatem wyłącznie dochód wynikający bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Dochody pochodzące z innej działalności, nawet realizowanej na terenie strefy, nie będą objęte zwolnieniem.
Odnosząc powyższe regulacje do opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w pierwszej kolejności należy wskazać, że Wnioskodawca posiadał i nadal posiada Zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE.
W ocenie Wnioskodawcy, działalność związana z toolingiem mieści się w przedmiocie działalności objętej Zezwoleniami.
Posiadane przez Spółkę Zezwolenia zostały wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wymienionych w Zezwoleniach poprzez wskazanie odpowiednich pozycji PKWiU. W realizowanych przez Spółkę projektach produkcyjnych niezbędne jest posiadanie narzędzi, które umożliwiają wytworzenie wyrobów o określonych cechach wymaganych przez kontrahentów.
Toolingi wykorzystywane w procesie produkcji są kluczowe dla podstawowej działalności Spółki, tj. produkcji zgodnej z Zezwoleniami, i służą wytwarzaniu elementów zamawianych przez Kontrahentów. Nie są one wytwarzane przez Spółkę samodzielnie, ponieważ Spółka nie dysponuje odpowiednim zapleczem technologicznym ani kadrowym. Toolingi powstają poza obszarem Strefy. Ich pozyskanie jest nieodzownym elementem realizacji zamówień - bez Toolingów produkcja zamówionych przez klientów wyrobów byłaby niemożliwa.
Nabycie Toolingów wynika z wymagań kontrahentów, którzy oczekują spełnienia określonych kryteriów jakościowych i technicznych oraz przejęcia ich własności, co zapewnia stabilność dostaw i eliminuje ryzyko dostaw do konkurencji. Toolingi są dostosowane wyłącznie do produkcji zindywidualizowanych elementów dla konkretnego klienta, co uniemożliwia ich wykorzystanie w innym celu, np. dla innego kontrahenta. Z tego względu, ich nabycie i sprzedaż są standardową praktyką rynkową w branży motoryzacyjnej, a ich zatrzymanie w majątku Spółki byłoby nieuzasadnione ekonomicznie i organizacyjnie.
Nabywanie i sprzedaż Toolingów mają bezpośredni związek z działalnością objętą Zezwoleniami i powinny być traktowane jako element procesu produkcyjnego. Pomimo, że Toolingi są nabywane od podmiotów spoza Strefy, są one wykorzystywane w produkcji realizowanej na terenie Strefy i mieszczącej się w zakresie działalności objętej Zezwoleniami. Dochody z ich sprzedaży spełniają więc warunki do zwolnienia z na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT. W konsekwencji, mogą być przypisane do działalności zwolnionej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Powyższe potwierdza szeroki zakres interpretacji indywidualnych, takich jak: Interpretacja indywidualna z dnia 13 lipca 2023 r. 0111-KDIB1-3.4010.297.2023.1.PC
„Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu Narzędzia nie opuszczają obszaru SSE i są wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOPrU, na podstawie uzyskanych Zezwoleń, jest prawidłowe.”;
Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2023 r. 0111-KDIB1-3.4010.365.2023.1.PC
„Tym samym, należy przyjąć, że przychody i koszty powstałe w związku z transakcją sprzedaży maszyn/narzędzi (toolingu), zlokalizowanych na terenie SSE, pozostają w związku z działalnością objęta Zezwoleniami i prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE, gdyż wykorzystywane są do wytworzenia produktów objętych Zezwoleniami na terenie SSE, a w konsekwencji mogą być przypisane do działalności zwolnionej z CIT, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.”;
oraz
Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2022 r. 0111-KDIB1-3.4010.94.2022.1.BM
„[...] należy przyjąć, że przychody ze sprzedaży Form wykorzystywanych wyłącznie do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji gdy pozostają one na terenie SSE, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.”.
Ad. 2
W sytuacji, gdy Toolingi są udostępniane podwykonawcom Spółki prowadzącym działalność poza obszarem Strefy, którzy wykorzystują je do produkcji (...) przeznaczonych do wyrobu (...) na rzecz Spółki, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że użycie ich stanowi produkcję realizowaną poza Strefą.
W związku z tym, przychody i koszty związane z transakcją sprzedaży Toolingów wykorzystanych poza terenem Strefy, nie mogą być przypisane do działalności zwolnionej z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Działalność w takich warunkach nie jest bowiem dokonywana przez Spółkę w ramach posiadanych Zezwoleń, które precyzują warunki zwolnienia, wskazując na konkretny rodzaj działalności gospodarczej objętej tymi Zezwoleniami, a także miejsce jej prowadzenia. Tym samym Toolingi udostępnione przez Spółkę jej podwykonawcy służą działalności gospodarczej prowadzonej przez tego podwykonawcę.
Powyższe potwierdza m.in. wyrok NSA z dnia 10 lutego 2021 r. II FSK 3015/18 z którego wynika, iż wyprowadzanie środków trwałych stanowiących własność podmiotu korzystającego ze zwolnienia i działającego w specjalnej strefie ekonomicznej poza tę strefę nie służy realizacji celów, dla których strefa ta została ustanowiona.
Zdaniem Wnioskodawcy, podobnie należy ocenić sytuację, w której podwykonawca prowadzi działalność na terenie innej specjalnej strefy ekonomicznej niż Spółka. W takim przypadku działalność podwykonawcy opiera się na jego własnym zezwoleniu, a nie na zezwoleniu wydanym dla Spółki. Zwolnienie podatkowe przewidziane w Zezwoleniu obejmuje wyłącznie dochód uzyskany z działalności Spółki, a nie z działalności podwykonawcy, który jest odrębnym podatnikiem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Powołane orzeczenie jest rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niej się odnoszącym, w związku z tym, nie ma waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.