Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.746.2024.2.MF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.746.2024.2.MF

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący skuteczności złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem 3 lutego 2025 r. (data wpływu 6 lutego 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

I Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zwana w dalszej treści „Wnioskodawcą” jest polskim rezydentem podatkowym z siedzibą w (…) i podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług (VAT).

Wnioskodawca wyjaśnia, że w dniu 2 kwietnia 2023 r. w (…) Urzędzie Skarbowym złożył zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ze skutkiem od dnia 1 kwietnia 2023 r.

Naczelnik (…) Urzędu Celno-Skarbowego w (…) u Wnioskodawcy dokonał kontroli celno-skarbowej. W wyniku przeprowadzonej kontroli-analizy organ kontrolny ustalił, że Wnioskodawca w momencie składania zawiadomienia ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółek jak i w dniu wskazanym nie spełnił wszystkich warunków uprawniających Wnioskodawcę do skorzystania z przedmiotowej formy opodatkowania ryczałtowego. Dotyczyło to warunku/przesłanki określonej w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.) ponieważ we wskazanych terminach Wnioskodawca (I Spółka z o.o.) posiadała udziały w spółce: I Sp. z o.o. Spółka Komandytowa (NIP (…)) z prawem do otrzymywania dywidendy.

W tym stanie niespornym (było) jest, że Wnioskodawca nie spełniał warunków umożliwiających skorzystanie z ryczałtowej formy opodatkowania, o której stanowią przepisy ww. ustawy o opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotowe postępowanie kontrolne przeprowadzone przez Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego toczyło się/jest oznaczone, jako sprawa znak: (…). Wnioskodawca o ustaleniach postępowania został poinformowany Zawiadomieniem Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego z dnia (…) 2024 r., które Wnioskodawca odebrał (…) 2024 r.

Wnioskodawca nie kwestionował/zgodził się z ustaleniami wskazanymi w ww. Zawiadomieniu z dnia (…) 2024 r.

W tym stanie Wnioskodawca podjął następujące czynności:

Złożył korektę deklaracji CIT-8 za okres I-III 2023 r. oraz prawidłową deklarację CIT-8 za okres l-XII 2023 r. Wnioskodawca jednocześnie wyjaśnia/informuje, że obecnie nie posiada udziałów ani tytułów uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych i innych tytułów majątkowych, o którym stanowi art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca jednocześnie wyjaśnia/informuje, że spółka I Spółka z o.o. Spółka Komandytowa (NIP (…)) została wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…).

Wnioskodawca – I Spółka z o.o. zamierza złożyć Zawiadomienie ZAW-RD ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r. o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, ponieważ ocenia, że obecnie i w dniu 1 stycznia 2025 r. spełnia wszystkie przesłanki opisane w art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych umożliwiający wybór tej formy opodatkowania.

Mimo, że: z wyżej opisanego stanu faktycznego, w tym w szczególności z ustaleń dokonanych w trakcie kontroli przez Naczelnika (…) Urzędu Celno-Skarbowego w sprawie: (…) i wskazanych w Zawiadomieniu z dnia (…) 2024 r. wynika, iż złożone przez Wnioskodawcę w dniu 03.2024 (winno być: 2 kwietnia 2023 r.) Zawiadomienie ZAW-RD nie wywołało żadnych skutków prawnych wobec nie wypełnienia przez Wnioskodawcę wszystkich przesłanek z art. 28j. ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dniu składania Zawiadomienia jak również w dniu wskazanym.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 3 lutego 2025 r. wskazali Państwo, iż:

1.ZAW-RD zostało złożone w dniu 24 stycznia 2025 r. i skorygowane w dniu 31 stycznia 2025 r. ze skutkiem na 1 styczeń 2025 r.

2.W stosunku do Spółki nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z art. 28k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

3.Pierwsze zawiadomienie ZAW-RD zostało złożone przez Spółkę 2 kwietnia 2023 r.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 3 lutego 2025 r.)

Czy Spółka może skutecznie przejść na formę opodatkowania ryczałtem od dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2025 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, że może skutecznie złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ZAW-RD ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. przed upływem 3-letniego terminu, o którym stanowi ww. art. 28l ust. 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiącego sankcje dla spółek, które utraciły możliwość opodatkowania w formie ryczałtowej.

Wnioskodawca uważa, że nawet sama wykładnia literalna całego przepisu art. 28l ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.) wskazuje, że sankcję określoną w ust. 2 art. 28l ww. stosuje się do podmiotu (spółki), która korzystała/skutecznie uzyskała uprawnienie do ryczałtowej formy opodatkowania i w trakcie korzystania z tej formy opodatkowania dopuściła się uchybień określonych w ust. 1 art. 28l.

Inaczej mówiąc spółka była „legalnym” ryczałtowcem od „dnia wskazanego” a następnie nie przestrzegała wymogów związanym z tym uprawnieniem.

W przypadku Wnioskodawcy mimo, że w dniu 2 kwietnia 2023 r. złożył zawiadomienie ZAW-RD ze skutkiem na dzień 1 kwietnia 2023 r. to jednak w momencie składania tego zawiadomienia, jak również w dniu wskazanym (1 kwietnia 2023 r.) jako dzień opodatkowania nie spełniał wszystkich koniecznych przesłanek określonych w art. 28j ust. 1 przedmiotowej ustawy z 15 lutego 1992 r. do nabycia prawa do ryczałtowego opodatkowania od dochodów spółek.

Inaczej mówiąc w sensie prawnych Wnioskodawca - I Sp. z.o.o. nigdy nie stał się „ryczałtowcem”. Skoro nie nabył prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek to w konsekwencji nie może być objęty dyspozycją ww. art. 28l, ponieważ nie naruszył tego uprawnienia i nie może tracić prawa, którego nie posiadał.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej (winno być: Krajowej Informacji Skarbowej) z dnia 12 października 2022 r. znak: 0111-KDIB1-1.4010.482.2022.1.AW odnośnie omawianej kwestii.

W tym stanie Wnioskodawca uważa, że jest uprawniony do ponownego złożenia zawiadomienia ZAW-RD, ponieważ nie obejmuje go trzy (3) letni okres sankcyjny z art. 28l ust. 2 ww. ustawy z 15 lutego 1992 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznaczyć należy, że stosownie do zadanego pytania, wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie ustalenie, czy Spółka może skutecznie przejść na formę opodatkowania ryczałtem od dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2025 r. Tym samym przedmiotem oceny w niniejszej interpretacji nie była ocena skuteczności złożonego 2 kwietnia 2023 r. zawiadomienia ZAW-RD. Kwestia ta została przyjęta jako niepodlegający ocenie element opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT:

opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy CIT:

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy CIT:

Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy CIT:

W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy CIT:

Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy CIT:

Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.

Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT:

Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy CIT:

Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

W myśl art. 28l ust. 1 ustawy CIT:

podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:

1)roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;

3)roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;

4)roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:

a)podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,

b)podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,

c)podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:

-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo

-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,

d)podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.

Z kolei w myśl art. 28l ust. 2 ustawy CIT:

w przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.

Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in. że w dniu 2 kwietnia 2023 r. złożyli Państwo zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ze skutkiem od dnia 1 kwietnia 2023 r. W wyniku przeprowadzonej u Państwa kontroli celno-skarbowej okazało się, że w momencie składania ww. zawiadomienia jak i w dniu w nim wskazanym nie spełniali Państwo wszystkich warunków uprawniających Państwa do skorzystania z przedmiotowej formy opodatkowania ryczałtowego z uwagi na posiadanie we wskazanych terminach udziałów w spółce: I Sp. z o.o. Spółka Komandytowa z prawem do otrzymywania dywidendy.

Ponadto wskazali Państwo w opisie sprawy, że z ustaleń dokonanych w trakcie kontroli przez Naczelnika (…) Urzędu Celno-Skarbowego w sprawie: (…) i wskazanych w Zawiadomieniu z dnia (…) 2024 r. wynika, iż złożone przez Wnioskodawcę w dniu 2 kwietnia 2023 r. Zawiadomienie ZAW-RD nie wywołało żadnych skutków prawnych wobec nie wypełnienia przez Wnioskodawcę wszystkich przesłanek z art. 28j. ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w dniu składania Zawiadomienia jak również w dniu wskazanym.

W związku z powyższym, złożyli Państwo korektę deklaracji CIT-8 za okres I-III 2023 oraz prawidłową deklarację CIT-8 za okres l-XII 2023 r. W chwili obecnej nie posiadają Państwo udziałów ani tytułów uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych i innych tytułów majątkowych, o którym stanowi art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a spółka I Spółka z o.o. Spółka Komandytowa została wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego z dniem (…).

Z uwagi na spełnienie obecnie i w dniu 1 stycznia 2025 r. wszystkich przesłanek opisanych w art. 28j ust. 1 ustawy CIT złożyli Państwo Zawiadomienie ZAW-RD w dniu 24 stycznia 2025 r. skorygowane w dniu 31 stycznia 2025 r. ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r. o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Jednocześnie do Państwa nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z art. 28k ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Państwa wątpliwości budzi kwesta ustalenia, czy możecie Państwo skutecznie przejść na formę opodatkowania ryczałtem od dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2025 r.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że jesteście Państwo uprawnieni do złożenia zawiadomienia ZAW-RD ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. i wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania dochodów, ponieważ nie obejmuje Państwa sankcja, o której mowa w art. 28l ust. 2 ustawy CIT, tj. sankcja powiązana z utratą prawa do opodatkowania ryczałtem.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że nieskuteczne było pierwsze złożone przez Państwa zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółek, bowiem na dzień złożenia tego zawiadomienia, jak i w dniu wskazanym nie spełniali Państwo warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy CIT uprawniającego do skorzystania przez Państwa z przedmiotowej formy opodatkowania.

Zatem, skoro -  jak wskazali Państwo we wniosku - złożone przez Państwa 2 kwietnia 2023 r. zawiadomienie ZAW-RD było nieskuteczne (kwestia ta nie była przedmiotem oceny w niniejszej interpretacji i została przyjęta jako niepodlegający ocenie element opisu sprawy), to spowodowało, że nie mogli Państwo być opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek od 1 kwietnia 2023 r. (nie nabyli Państwo prawa do tej formy opodatkowania dochodów).

W takim przypadku „nie utracili” Państwo prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z powodu, o którym mowa w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy CIT ponieważ w ogóle takiego prawa Państwo nie nabyli. W konsekwencji mogli Państwo, złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r., przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż w Państwa przypadku nie ma zastosowania ograniczenie, o którym mowa w art. 28l ust. 2 ustawy CIT.

Mając powyższe na względzie, Państwa stanowisko, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.