Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.810.2024.2.DW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.810.2024.2.DW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowy od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 lutego 2025 r. (data wpływu tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z siedzibą w Polsce podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca prowadzi działalność, której przedmiotem przeważającej działalności gospodarczej, zgodnie z danymi prezentowanymi w odpisie aktualnym z Krajowego Rejestru Sądowego, jest Produkcja (…). Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Spółka specjalizuje się w projektowaniu, rozwoju i produkcji (…). Sprzedaż produktów Spółki odbywa się w formule B2B.

Klientami Spółki są firmy (…), które nabywają jej produkty w celu umożliwienia (…). Spółka posiada kilkadziesiąt międzynarodowych patentów, chroniących rozwiązania technologiczne zastosowane w jej produktach. W związku z rozwojem działalności, tj. m.in. w celu uruchomienia produkcji dodatkowej ilości oraz nowych rodzajów (…), Spółka podjęła się realizacji nowej inwestycji, której zakres rzeczowy obejmował utworzenie nowego przedsiębiorstwa poprzez zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa.

W tym zakresie Spółka podjęła decyzję o budowie nowego zakładu produkcyjno-magazynowego obejmującego część socjalną i biurową oraz infrastrukturę towarzyszącą. Realizacja nowej inwestycji umożliwia produkowanie szerokiej gamy innowacyjnych produktów, pozwalając na zwiększanie wolumenu produkcji, co przyczynia się do dalszego rozwoju firmy, zwiększenia udziałów w rynku krajowym, jak i europejskim, pozyskania nowych klientów, a w konsekwencji – zwiększenia przychodów Spółki.

W związku z realizacją nowej inwestycji, Spółka uzyskała decyzję o wsparciu nr (…) w dniu (…) (dalej: „Decyzja o wsparciu” lub „Decyzja”) na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie następujących wyrobów wytworzonych lub usług określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”):

-(…)

Decyzja o wsparciu wydana została na czas określony wynoszący 15 lat, licząc od dnia jej wydania, tj. od dnia (…) roku.

Teren, na którym jest realizowana nowa inwestycja (dalej: „Teren realizacji Inwestycji”), w 100% położony jest w granicach Specjalnej Strefy Ekonomicznej (…) w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1604 ze zm.).

Wnioskodawca zaznacza, że na dzień złożenia niniejszego wniosku o interpretację indywidualną, inwestycja realizowana przez Spółkę w oparciu o Decyzję o wsparciu (dalej: „Inwestycja”) nie została jeszcze w pełni zakończona.

W nowo powstałym zakładzie produkowane są (…), montowane z części dostarczanych i/lub wytwarzanych na miejscu. Cały proces produkcji (…) oraz prowadzenie prac badawczo-rozwojowych i produkcji pozostałych wyrobów jest obecnie realizowany w budynkach nowej inwestycji.

Etapem przedprodukcyjnym jest opracowywanie projektu do wymagań odbiorcy (np. odpowiedni design (…)), w związku z realizacją każdorazowo innego (zindywidualizowanego pod konkretnego klienta) zamówienia. Etap ten wiąże się z uzyskiwaniem przychodów z tzw. development fees.

Następnie, poszczególne elementy (…) są produkowane na skalę masową w dziale (…), częściowo z wykorzystaniem nowo zakupionych maszyn oraz form wytworzonych przez dział narzędziowni. Wyprodukowane elementy są składane przez dział montowni, tworząc tym samym produkty gotowe.

Spółka zawiera z kontrahentami umowy regulujące współpracę w zakresie realizacji prac związanych z rozwojem produktów (dalej: „Umowy”). W ramach tych umów Spółka zobowiązuje się do prowadzenia kompleksowych prac rozwojowych nad (…), które obejmują opracowanie, prototypowanie oraz testowanie (…), z uwzględnieniem m.in. (…). Z tytułu realizacji tych prac, Spółka otrzymuje wynagrodzenie określane jako tzw. development fee (dalej: „Opłata”).

Spółka będąca właścicielem platformy produktowej (…), dysponuje niezbędnymi zasobami, w tym odpowiednim sprzętem, autoryzacjami, doświadczonym personelem oraz wiedzą technologiczną potrzebną do realizacji tego typu projektów. Odpowiedzialność Spółki obejmuje również projektowanie procesów produkcyjnych, jak również opracowanie metod analitycznych niezbędnych do przeprowadzenia testów wydajności i zgodności (…).

Ponadto, po zakończeniu umowy, Spółka zachowuje pełne prawa do własności intelektualnej związanej z procesami produkcyjnymi gotowego (…), co oznacza, że będzie miała wyłączne prawo do kontroli nad wszelkimi technologiami i rozwiązaniami powstałymi w trakcie realizacji projektu.

Wnioskodawca podkreśla, że umowy zawarte z kontrahentami mogą obejmować również dostawy (…) w ramach produkcji, jednak w tych rodzajach umów wynagrodzenie za development fee jest ustalane odrębnie.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu Opłaty podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, jako przychody z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane we wniosku oraz uzupełnieniu wniosku)

W ocenie Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z tytułu Opłaty podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, jako przychody z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Ponadto, jak wynika z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459 ze zm.; dalej: „UWNI”), wsparcie na realizację nowej inwestycji, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, określa warunki korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dla dochodów z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji.

Zgodnie z powołanym przepisem, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Stosownie do treści art. 17 ust. 4 ustawy o CIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Jak wskazuje przepis art. 15 UWNI, decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić.

Z przywołanych powyżej przepisów wynika więc wyraźnie, że zapisy decyzji o wsparciu stanowią warunki prowadzenia działalności na terenie wprost w niej wskazanym, spełnienie których determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego.

Należy zaznaczyć, że zwolnienia podatkowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania i z tego względu należy interpretować je ściśle. W orzecznictwie zarówno Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak i w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach niepewności co do ich znaczenia, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do jednoznaczności treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej.

Wnioskodawca zauważa jednocześnie, że wspomniana zasada prymatu wykładni językowej szczególnego znaczenia nabiera, gdy interpretowane przepisy dotyczą ulg i zwolnień podatkowych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 sierpnia 2004 r. sygn. FSK 372/04, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 marca 2000 r. sygn. SA/Rz 595/99).

Tym samym, mając na uwadze powyższe przepisy jak również reguły wykładni przepisów w przypadku zwolnień podatkowych, należy wskazać, że aby dane dochody były wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z otrzymaną decyzją o wsparciu (przy założeniu, że adresat decyzji o wsparciu wypełnia pozostałe warunki wskazane w decyzji takie jak np. zatrudnienie określonej liczny pracowników), spełnione muszą być dwa podstawowe warunki:

1)dochody te mają być uzyskiwane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu poprzez odpowiednie kody PKWiU oraz

2)dochody te winny być uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Jedynie łączne spełnienie wskazanych wyżej warunków uprawnia przedsiębiorcę do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia podatkowego. Nie ulega więc wątpliwości, że aby dochód mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego winien być to dochód uzyskany z rodzajów działalności wskazanych w decyzji o wsparciu (konkretne wymienione kody klasyfikacji PKWiU) oraz na terenie wskazanym w decyzji.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego, Spółka stoi na stanowisku, że wszystkie wyżej wymienione warunki w odniesieniu do przychodu uzyskiwanego z tytułu prac nad rozwojem produktów są spełnione.

Ad. 1

Decyzja o wsparciu uzyskana przez Spółkę obejmuje sprzedaż (…). Wnioskodawca stoi na stanowisku, że działalność realizowana przez Spółkę w ramach Umów, z których uzyskuje przychód w postaci Opłaty, mieści się w rodzajach działalności wskazanych w Decyzji o wsparciu, w szczególności w ramach działalności sklasyfikowanej w (…).

Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Umów obejmują m.in.:

-(…)

-prototypowanie i testowanie (…) w celu zapewnienia ich zgodności z normami technicznymi oraz wymaganiami kontrahentów,

-projektowanie metod analitycznych i procesów technologicznych wykorzystywanych przy wytwarzaniu (…).

Tego rodzaju działalność wykracza poza standardowe procesy produkcyjne i operacyjne, gdyż koncentruje się na tworzeniu nowych rozwiązań technologicznych, co w pełni wpisuje się w zakres prac rozwojowych.

Warto zauważyć, że zdaniem Spółki wskazane działania mają charakter usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (…) i obejmują działalność o charakterze badawczo-rozwojowym, obejmującą prace rozwojowe podejmowane w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych rozwiązań dla (…).

Podkreślenia wymaga, iż opisane w stanie faktycznym działania Spółki, obejmujące opracowywanie, prototypowanie, testowanie i projektowanie (…), w pełni mieszczą się w zakresie pojęcia prac rozwojowych. Na szczególną uwagę zasługują następujące aspekty:

-twórczy charakter działalności Spółki obejmujący prace rozwojowe znajduje odzwierciedlenie w opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych, (…);

-systematyczność działań jest zapewniona przez realizację prac na podstawie Umów zawartych z kontrahentami, w ramach których Spółka zobowiązuje się do realizacji działań obejmujących cały cykl od opracowania koncepcji po testowanie i walidację gotowego rozwiązania;

-zwiększenie zasobów wiedzy i ich wykorzystanie – w wyniku realizacji tych działań Spółka nie tylko tworzy nowe rozwiązania, ale również rozwija istniejące technologie w zakresie zaawansowanych (…).

W tym kontekście warto odnieść się do interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 maja 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.12.2017.2.IZ, gdzie zostało wskazane, że podobne działania obejmujące opracowywanie i wdrażanie nowych technologii wpisują się w działalność badawczo-rozwojową.

Ad. 2

Wnioskodawca podkreśla, że wszystkie działania związane z realizacją Umów, w tym prace rozwojowe, opracowywanie technologii oraz testowanie (…), są prowadzone na Terenie realizacji Inwestycji.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że oba warunki niezbędne do skorzystania ze zwolnienia podatkowego zostały spełnione – zarówno zgodność działalności z rodzajami wskazanymi w Decyzji o wsparciu, jak i prowadzenie działalności na określonym terenie.

Podsumowując zatem uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy, w ocenie Spółki działalność realizowana przez nią w ramach Umów, z których uzyskuje przychód z tytułu Opłat, w pełni mieści się w rodzajach działalności wskazanych w decyzji o wsparciu, w szczególności w ramach działalności sklasyfikowanej w (…). W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z tytułu Opłaty podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459 ze zm. dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 4 ustawy o WNI,

zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, zwaną dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI,

przedmiotem decyzji o wsparciu, jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o CIT,

1.przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o CIT,

przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu osiągnięcia przychodu zwolnionego spod opodatkowania.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT,

podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). W związku z powyższym, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością z nowej inwestycji określoną w decyzji o wsparciu oraz pozostałą działalnością podatnika.

Norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że ww. regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej, zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy. Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

-prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,

-uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej osiągniętego z realizacji nowej inwestycji określonej w ww. decyzji.

Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku CIT jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w decyzji, prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji. W związku z powyższym, przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia tego, jaka część dochodu nie wynika z działalności na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W przypadku, gdy podatnicy uzyskują jednocześnie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu i przychody, z których dochód jest wolny od podatku, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów, tak aby możliwe było prawidłowe ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym i dochodu wolnego od podatku. Ze zwolnienia nie korzystają również dochody związane z działalnością na terenie określonym w decyzji o wsparciu bowiem ustawodawca w przepisie ustanawiającym zwolnienie świadomie użył określenia „dochody z działalności” a nie sformułowania „dochody związane z działalnością”.

Fakt, iż podmiot prowadzący działalność strefową otrzymuje z tytułu swojej działalności dodatkowe wynagrodzenie inne niż cena za wykonane usługi/sprzedawane towary nie oznacza, iż takie wynagrodzenie nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Dochód zwolniony to dochód, jaki jest bezpośrednio generowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie decyzji o wsparciu, albo też stanowi nieodłączne (nie dające się uniknąć ze względu na naturę stosunku prawnego) następstwo działalności gospodarczej. Dochodem uzyskiwanym bezpośrednio z działalności są dochody w postaci należności uzyskiwanych od kontrahentów, jeżeli zakres świadczonych w ramach umów czynności objęty jest zakresem decyzji o wsparciu.

Zwolnienie przewidziane treścią art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, nie ma wprawdzie charakteru podmiotowego, jednak przesłanka decyzji o wsparciu winna odnosić się do prowadzonej działalności, nie zaś do rodzajów przychodów osiąganych z działalności gospodarczej.

W konsekwencji, dokonując oceny, czy w świetle treści art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, dana działalność może zostać objęta zwolnieniem podatkowym, w każdym przypadku niezbędne jest między innymi ustalenie, czy dochody zwolnione są uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu oraz, czy prowadzona działalność wskazana jest w treści wydanej dla Spółki decyzji o wsparciu.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka uzyskała decyzję o wsparciu na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługa w zakresie następujących wyrobów wytworzonych lub usług określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”):

-(…)

Spółka zawiera z kontrahentami umowy regulujące współpracę w zakresie realizacji prac związanych z rozwojem produktów (dalej: „Umowy”). W ramach tych umów Spółka zobowiązuje się do prowadzenia kompleksowych prac rozwojowych nad (…). Z tytułu realizacji tych prac, Spółka otrzymuje wynagrodzenie określane jako tzw. development fee (dalej: „Opłata”).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przychody uzyskiwane z tytułu ww. opłaty (tzw. development fee) podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT jako przychody z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

W odniesieniu do otrzymanej decyzji o wsparciu, należy zauważyć, że obejmuje ona (…). Zatem, należy stwierdzić, że działalność realizowana przez Spółkę w ramach Umów, z których uzyskuje przychód w postaci opłaty, mieści się w rodzajach działalności wskazanych w decyzji o wsparciu, w szczególności w ramach działalności sklasyfikowanej w PKWiU (...).

Analizując powyższe należy stwierdzić, że przychody uzyskane przez Spółkę z opłaty związanej z realizacją prac rozwojowych nad (…), stanowią przychody z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu i mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.