
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 20 stycznia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: „Ustawa o CIT”). Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy wg PKD jest (…). Spółka zajmuje się zapewnianiem rozwiązań służących obsłudze (…).
(…) Sp. z o.o. poprzez złożenie formularza ZAW-RD z dnia 5 września 2024 r. zawiadomiła (…) Urząd Skarbowy w (…) o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, wskazując okres opodatkowania ryczałtem od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2027 r. Pismem z dnia 21 listopada 2024 r. Naczelnik (…) Urzędu Skarbowego w (…) wezwał Spółkę do złożenia wyjaśnień wskazując, iż podjął wątpliwości co do prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółki, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż zgodnie z danymi z Krajowego Rejestru Sądowego od 8 stycznia 2020 r. (…) Sp. z o.o. jest wspólnikiem spółki (…) Sp.K. Dalej organ wskazał, że na podstawie art. 28j ust. 1 ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie warunki wskazane w pkt 1-7.
Zgodnie z pkt 5 art. 28j ust. 1 podatnik cyt. „nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym”. W związku z powyższym organ wezwał reprezentanta Spółki do dostarczenia wyjaśnień, czy (…) sp. z o.o. jest wspólnikiem spółki (…) Sp.K., NIP (…). Dalej organ poinformował, że w sytuacji niespełnienia warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, spółka (…) sp. z o.o. nie ma prawa do opodatkowania ryczałtem od 1 września 2024 r.
Organ dodał, że zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. a w/wym. Ustawy, podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do opodatkowania ryczałtem z końcem roku poprzedzającego rok, w którym nie spełniono warunku nie posiadania udziałów w innej spółce. W odpowiedzi na powyższe wezwanie, pismem z dnia 26 listopada 202 r. (…) Sp. z o.o. poinformowała, że istotnie od dnia 8 stycznia 2020 r. posiada (…) udział w (…)Sp. z o.o. (dawniej: (…)) Władze Spółki w momencie składania formularza ZAW-RD nie pamiętały o tym fakcie. Dalej Spółka wyjaśniła, że mając na uwadze, że Spółka na wskazany w zawiadomieniu pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem nie spełniała warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym nie mogła skorzystać z tej formy opodatkowania, jej zgłoszenie uznać należy za bezskuteczne.
Jednocześnie Spółka poinformowała, że wobec bezskuteczności zgłoszenia i nie wywarcia przez nie skutków prawnych w postaci rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem od dnia w nim wskazanego, tj. od 1 września 2024 r., Spółka uiściła wszystkie należne za ten okres zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z dotychczas obowiązującymi ją zasadami opodatkowania. Dnia 16 grudnia 2024 r. (…) Sp. z o.o. notarialnie zbyła (…) udział o wartości (…) zł, jaki posiadała w (…) Sp. z o.o. (dawniej: (…)) na rzecz osoby fizycznej. W związku z powyższym Spółka od dnia 16 grudnia 2024 r. nie posiada udziałów w kapitale innej spółki. W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dnia 1 stycznia 2025 r. W tym stanie zasadnym stało się wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca po zbyciu Udziału jaki posiadał w innej spółce i przy założeniu spełnienia wszystkich pozostałych warunków opodatkowania ryczałtem może dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem począwszy od 1 stycznia 2025 r. poprzez złożenie zawiadomienia ZAW-RD, bez konieczności upływu okresu, o którym mowa w art. 28I ust. 2 Ustawy o CIT.
Pytanie
Czy Wnioskodawca po zbyciu Udziału, jaki posiadał w innej spółce i przy założeniu spełnienia wszystkich pozostałych warunków opodatkowania ryczałtem może dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem poprzez złożenie zawiadomienia ZAW-RD, bez konieczności upływu okresu, o którym mowa w art. 28I ust. 2 Ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, po zbyciu Udziału i przy założeniu spełnienia wszystkich pozostałych warunków opodatkowania ryczałtem, może on dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem poprzez złożenie zawiadomienia ZAW-RD, bez konieczności upływu okresu, o którym mowa w art. 28I ust. 2 Ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Jak wynika z art. 28j ust. 1 pkt 2-7 Ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku, gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem. Rokiem podatkowym przyjętym przez Spółkę jest rok kalendarzowy.
Zgodnie z art. 28f ust. 1 Ustawy o CIT, opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
W myśl art. 28I ust. 1 Ustawy o CIT, podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku, gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
-podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Z kolei w myśl art. 28I ust. 2 Ustawy o CIT, w przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.
Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zawiadomienie złożone przez niego we wrześniu 2024 r. zostało złożone nieskutecznie i nie wywołało skutków prawnych w postaci rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem od dnia w nim wskazanego, tj. od 1 września 2024 r.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, Spółka nie złożyła skutecznego zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, ponieważ posiadała wówczas Udział w innej spółce, w efekcie czego nie spełniała warunku, o którym mowa w przytoczonym powyżej przepisie. Należy zatem dojść do wniosku, że Wnioskodawca na skutek złożenia Zawiadomienia w ogóle nie nabył prawa do opodatkowania ryczałtem.
Z literalnej wykładni art. 28I ust. 1 pkt 4 lit. a w zw. z art. 28I ust. 2 Ustawy o CIT wynika, że utracić prawo do opodatkowania ryczałtem może wyłącznie „podatnik opodatkowany ryczałtem”. Definicja „opodatkowania ryczałtem” została uregulowana w przywołanym wcześniej art. 28f ust. 1 Ustawy o CIT. Ustawodawca wiąże okres opodatkowania ryczałtem z okresem wskazanym w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania ryczałtem. Jak jednak zostało wcześniej zaznaczone, Wnioskodawca nie złożył skutecznie Zawiadomienia, ponieważ zarówno na dzień jego złożenia, jak i na dzień wskazany jako pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem, nie spełniał on warunku wymienionego w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT.
W świetle powyższego trzeba stwierdzić, że Spółka nie spełniała definicji „podatnika opodatkowanego ryczałtem”, a zatem nie może w stosunku do niej znaleźć zastosowania art. 28I ust. 1 Ustawy o CIT, regulujący przesłanki i moment utraty prawa do opodatkowania ryczałtem. Skoro natomiast nie zostały spełnione przesłanki konieczne do stwierdzenia utraty prawa do opodatkowania ryczałtem, to również nie znajdzie w sytuacji Spółki zastosowanie art. 28I ust. 2 Ustawy o CIT.
Zaprezentowana powyżej literalna wykładnia powyższych przepisów jest spójna z wykładnią celowościową. Jak wynika z uzasadnienia do projektu Ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2122) wprowadzającej te przepisy, „Zasada (wynikająca z art. 28I ust. 2 - dop. Wnioskodawcy) ta zapewni stałość przyjmowanych przez podatników form opodatkowania, jak również ograniczy możliwości wykorzystywania ryczałtu dla celów optymalizacyjnych.”
Podstawowym środkiem do osiągnięcia ww. celu jest przewidziane w art. 28I ust. 2 wyłączenie możliwości dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem w okresie kolejnych trzech lat podatkowych (nie mniej niż 36 miesięcy) od momentu utraty prawa do opodatkowania ryczałtem. Cel ten może więc zostać spełniony wyłącznie w sytuacji, gdy dokonano skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem i w następstwie podejmowanych następczo działań utracono prawo do tej formy opodatkowania. W sytuacji, gdy podatnik nie dokonał skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem, sankcja z art. 28I ust. 2 Ustawy o CIT nie znajduje uzasadnienia.
Ponadto zaprezentowana powyżej interpretacja przepisów jest spójna z wykładnią systemową. Ustawodawca wiąże moment nabycia prawa do opodatkowania ryczałtem z dniem wskazanym w skutecznie złożonym zawiadomieniu - jako pierwszym dniem opodatkowania ryczałtem. Jak podkreślił jednak Wnioskodawca, w dniu wskazanym w zawiadomieniu nie spełniał on warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT. Zgodnie natomiast z art. 28I ust. 1 pkt 4 lit. a Ustawy o CIT, w takiej sytuacji podatnik traci prawo do opodatkowania ryczałtem z ostatnim dniem roku podatkowego poprzedzającego rok, w którym podatnik nie spełnił tego warunku. Przyjęcie, że ten ostatni przepis ma w sprawie zastosowanie prowadziłoby do nielogicznego skutku - ponieważ należałoby wówczas uznać, że Spółka utraciła z dniem 31 grudnia 2023 r. uprawnienie, które miałoby przez nią zostać nabyte dopiero później tj. z dniem 1 września 2024 r. Taka wykładnia jest niezgodna z założeniem racjonalności ustawodawcy.
Biorąc pod uwagę powyższe należy przyjąć, że w sytuacji opisanej w stanie faktycznym Wnioskodawca nie utracił prawa do opodatkowania ryczałtem, ponieważ nigdy go nie nabył. Wobec Spółki nie mogło więc znaleźć zastosowanie wyłączenie z możliwości skutecznego złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, a Spółka może z dniem 1 stycznia 2025 r. skutecznie wybrać opodatkowanie ryczałtem.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje poparcie w wydanych dotychczas interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Organ interpretacyjny jednolicie bowiem uznaje, że w sytuacji, gdy podatnik na pierwszy dzień opodatkowania ryczałtem wskazany w zawiadomieniu o wyborze opodatkowania ryczałtem nie spełnia co najmniej jednego z warunków uprawniających do wyboru tej formy opodatkowania, to sankcja z art. 28I ust. 2 ustawy o CIT nie znajduje zastosowania.
Takie stanowisko zostało zaprezentowane w następujących rozstrzygnięciach:
-interpretacja indywidualna z 28 marca 2024 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.104.2024.1.BJ,
-interpretacja indywidualna z 7 września 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.362.2023.1.RH,
-interpretacja indywidualna z 25 listopada 2022 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.542.2022.1.AR,
-interpretacja indywidualna z 12 października 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.482.2022.1.AW.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, z przytoczonych powyżej powodów wynika, że po zbyciu Udziału Spółka jest uprawniona do wyboru opodatkowania ryczałtem oraz do skutecznego złożenia zawiadomienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT. W sytuacji opisanej w stanie faktycznym nie może zostać wobec niej zastosowany art. 28I ust. 2 Ustawy o CIT, przewidujący wyłączenie możliwości dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem przez okres trzech lat podatkowych (ale nie mniej niż 36 miesięcy) od momentu utraty uprawnienia do opodatkowania ryczałtem. Wnioskodawca nie utracił bowiem prawa do opodatkowania Ryczałtem, ponieważ Zawiadomienie zostało złożone nieskutecznie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Przepisy regulujące ryczałt od dochodów spółek wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 2123) i weszły w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., wprowadzając nowy reżim opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe przepisy, umieszczone w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostały zmienione ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”).
W myśl art. 28j ust. 1 pkt 2-7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o CIT:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
W myśl art. 28l ust. 1 ustawy o CIT:
1. Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2) (uchylony)
3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Z kolei w myśl art. 28l ust. 2 ustawy o CIT:
W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazali Państwo, że 5 września 2024 r. Spółka złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wskazując okres opodatkowania ryczałtem od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2027 r. Przy czym od 8 stycznia 2020 r. Spółka posiadała (…) udział w (…) Sp. z o.o. (dawniej: (…)). 16 grudnia 2024 r. Spółka zbyła notarialnie ten udział na rzecz osoby fizycznej i od tej daty nie posiada udziałów w kapitale innej spółki.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Spółka po zbyciu udziału, jaki posiadała w innej spółce i przy założeniu spełnienia wszystkich pozostałych warunków opodatkowania ryczałtem może dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem poprzez złożenie zawiadomienia ZAW-RD, bez konieczności upływu okresu, o którym mowa w art. 28I ust. 2 Ustawy o CIT.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że Spółka może złożyć skuteczne zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek ZAW-RD, przed upływem terminu określonego w art. 28I ust. 2 ustawy o CIT, albowiem sankcja określona w art. 28I ust. 2 w zw. z art. 28I ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT, która dotyczy jedynie podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek, nie znajdzie zastosowania w Państwa sprawie.
Skoro bowiem Spółka w momencie złożenia zawiadomienia, tj. w dniu 5 września 2024 r. nie spełniała wszystkich przesłanek niezbędnych do nabycia prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (jak wynika z wniosku nie spełnia warunku wynikającego z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT), to nie mogła złożyć tego Zawiadomienia skutecznie, a w konsekwencji być również opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek.
W takim przypadku Spółka nie utraciła prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT, ponieważ w ogóle tego prawa nie nabyła. W konsekwencji nie ma do niej zastosowania ograniczenie wynikające z art. 28l ust. 2 ustawy o CIT, które stosuje się do podatników opodatkowanych ryczałtem.
Tym samym, o ile po zbyciu posiadanego udziału, Spółka będzie spełniać pozostałe warunki określone w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka może dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem poprzez złożenie zawiadomienia ZAW-RD, bez konieczności upływu okresu, o którym mowa w art. 28I ust. 2 Ustawy o CIT.
W związku z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.