
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy po nawiązaniu współpracy ze Spółką zależną w przedstawionym zakresie, Wnioskodawca prawidłowo uważa, że nie będzie posiadał zakładu na terytorium Polski w rozumieniu przepisów ustawy o CIT – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dotyczącym ukonstytuowania zakładu zagranicznego w Polsce.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 10 lutego 2025 r. (data wpływu 10 lutego 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca :
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej również: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest amerykańską spółką dostarczającą oprogramowanie z zakresu bezpieczeństwa i monitorowania nieruchomości, dedykowane zarówno osobom prywatnym jak i przedsiębiorcom. Spółka jest operatorem platformy umieszczonej w chmurze, która oferuje rozbudowany pakiet rozwiązań skierowanych do klientów z rynku mieszkaniowego, w tym również wielorodzinnego, małych firm oraz dużych przedsiębiorstw (dalej również: „Klient”). Wnioskodawca integruje swoją platformę zarówno z własnym sprzętem jak i produkowanym przez podmioty trzecie (w tym między innymi, ale nie tylko: wideo kamery, dzwonki do drzwi z funkcją kamery, czujniki drzwi i okien itp.), które są dostarczane do Klienta końcowego za pośrednictwem niezależnych dostawców usług (dalej jako: „Dostawcy”), działających w branży bezpieczeństwa i automatyki nieruchomości. Wnioskodawca obecnie nie jest zarejestrowany do VAT w Polsce.
1. Ogólny opis działalności
Wnioskodawca współpracuje z zewnętrznymi dostawcami, którzy sprzedają, instalują a następnie monitorują i nadzorują zainstalowany system bezpieczeństwa klientom (osobom fizycznym i przedsiębiorcom) – Spółka sama nie dokonuje sprzedaży bezpośredniej osobom prywatnym ani przedsiębiorcom. Kontakt z Klientem ma Dostawca, który projektuje i dostarcza Klientom odpowiedni system z komponentów wyprodukowanych przez Wnioskodawcę i podmioty trzecie, świadczy Klientom bieżące usługi i utrzymuje kontakt z Klientem, nawiązany poprzez zawarcie z nim umowy o świadczenie usług.
Pomoc w znalezieniu zewnętrznego Dostawcy odbywa się poprzez stronę Wnioskodawcy – po uzupełnieniu ankiety z pytaniami o poszukiwaną usługę, system automatycznie wskazuje najbliższego Dostawcę. Jednocześnie, Wnioskodawcy i Klienta nie łączy żaden stosunek umowny, Wnioskodawca nie uczestniczy w kontakcie pomiędzy Dostawcą a Klientem, nie świadczy bezpośrednio usług Klientom i nie wystawia na nich żadnych dokumentów. Dostawcy nie są uprawnieni do przedstawiania się jako pracownicy Wnioskodawcy.
W przypadku osób prywatnych, Dostawcy oferując oprogramowanie połączone z dodatkowymi elementami mogą zapewnić:
- Profesjonalny system monitoringu nieruchomości (domu), personalizowany pod potrzeby danego Klienta i daną nieruchomość, który może być sterowany z dowolnego miejsca na świecie poprzez dedykowaną aplikację instalowaną na telefonie,
- System powiadamiania o nieoczekiwanej aktywności, polegający na tym, że system monitoringu „uczy się” aktywności domowników i wysyła powiadomienie gdy odbiega ona od ustalonej normy.
W ramach świadczonych usług Dostawcy oprogramowania oferują przedsiębiorcom:
- Profesjonalny system monitorowania nieruchomości (sklepów, magazynów, innych pomieszczeń), oferujący nie tylko klasyczne monitorowanie przestrzeni w celu zapobieganiu nieuprawnionym dostępom ale również dodatkowe opcje takie jak śledzenie obłożenia w danym pomieszczeniu, zliczanie liczby osób w obiekcie, śledzenie w którym miejscu pomieszczenia ludzie spędzają najwięcej czasu oraz monitorowanie czasu, jaki klienci spędzają w kolejkach i jak długo trwa ich obsługa.
Usługi świadczone są zarówno na terenie Unii Europejskiej jak i poza nią.
Systemy monitoringowe rozumiane jako urządzenia elektroniczne – kamery wewnętrzne i zewnętrzne, dzwonki do drzwi z kamerami, wideo-rejestratory montowane przy drzwiach, nagrywarki, kontrolery, inteligentne termostaty, oświetlenie, przełączniki, kontakty, włączniki, zamki, okablowanie, system dźwiękowy, routery WIFI – są produkowane na zlecenie Wnioskodawcy i zgodnie z jego instrukcjami przez zewnętrznych producentów.
2. Aktualna działalność prowadzone na terytorium Polski
Wnioskodawca posiada spółkę zależną, będącą polską spółką, polskim podatnikiem VAT, posiadającą siedzibę w Polsce i specjalizującą się w produkcji elektroniki na potrzeby Wnioskodawcy (dalej: „Producent”). Producent oprócz produkcji elektroniki na potrzeby Wnioskodawcy, prowadzi również własną działalność gospodarczą niepowiązaną z Wnioskodawcą.
Współpraca pomiędzy Wnioskodawcą a Producentem polega na produkowaniu urządzeń elektronicznych zamówionych przez Wnioskodawcę a następnie ich wysyłce we wskazane przez niego miejsce.
3. Planowana działalność w Polsce
Obecnie Wnioskodawca planuje rozszerzyć zakres współpracy z Producentem w taki sposób, że Producent będzie nie tylko produkował urządzenia elektroniczne na zlecenie Wnioskodawcy, ale również świadczył usługi magazynowo-logistyczne. Wnioskodawca i Producent zawrą w tym celu umowę, w której wskażą, że Producent będzie odpowiedzialny za:
1)przechowywanie towarów (dla uniknięcia wątpliwości Wnioskodawca i Producent określą w umowie, że żadna konkretna część pomieszczeń nie zostanie przeznaczona do wyłącznego użytku Wnioskodawcy),
2)prowadzenie bieżącej dokumentacji i ewidencji dotyczącej magazynowanych towarów,
3)zapewnienie ładu i porządku w pomieszczeniach magazynowych,
4)zapewnienie odpowiedniego oznaczenia poszczególnych towarów lub ich partii – celem umożliwienia ich szybkiej lokalizacji w magazynie,
5)zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania towarów oraz
6)przygotowanie towarów do wysyłki, rozumiane jako dokonanie wszystkich czynności poprzedzających przekazanie towarów przewoźnikowi będącemu odrębnym podmiotem.
Towary, które będą przechowywane przez Producenta, będą przez cały czas własnością Wnioskodawcy i w żadnym momencie nie stają się własnością Producenta. Wnioskodawca będzie sprzedawał wyprodukowane towary zewnętrznym Dostawcom, którzy zawierają umowy z Klientami, w których Wnioskodawca nie działa jako pośrednik. Producent nie będzie stroną umów zawieranych przez Wnioskodawcę z Dostawcami.
4. Przykład planowanego procesu biznesowego
Przebieg planowanego procesu biznesowego Wnioskodawcy:
1)Wnioskodawca informuje o prowadzonej przez siebie działalności na swojej stronie internetowej, zawierającej formularz kontaktowy dla przyszłych Klientów (osób fizycznych i przedsiębiorców),
2)Klienci wypełniają formularz i otrzymują informację o Dostawcy świadczącym usługi we wskazanej przez nich lokalizacji,
3)Dostawca jest odpowiedzialny za weryfikację potrzeb Klienta i przygotowanie oferty zgodnej z jego oczekiwaniami,
4)Po akceptacji oferty przez Klienta, Dostawca składa zamówienie na oprogramowanie oferowane przez Dostawcę i powiązane urządzenia elektroniczne niezbędne do jego wykorzystywania u Wnioskodawcy lub u podmiotu trzeciego,
5)Jeśli Dostawca złoży zamówienie na urządzenia elektroniczne u Wnioskodawcy, Wnioskodawca jest odpowiedzialny za organizację wysyłki na adres wskazany przez Dostawcę. Umowy z firmami transportowymi są zawierane przez i w imieniu Wnioskodawcy. Producent jest odpowiedzialny za prawidłowe zapakowanie i przekazanie towaru wskazanej firmie transportowej,
6)Dostawca jest odpowiedzialny za dalszy kontakt z Klientem i ewentualne reklamacje składane przez Klientów.
W związku z planowaną przyszłą współpracą z Producentem, Wnioskodawca:
- Nie będzie zarządzał przechowywaniem towarów, tj. nie będzie instruował Producenta w jaki sposób, w jakim dokładnie miejsce magazynu będą przechowywane jego towary,
- Nie będzie zarządzał przygotowaniem towarów do wysyłki – Producent będzie odpowiedzialny za przygotowanie i właściwe zarządzanie tym procesem,
- Nie ma wyłączności na korzystanie z powierzchni magazynowej Producenta,
- Nie ma prawa do decydowania o sposobie wykorzystania powierzchni magazynowej należącej do Producenta,
- Nie instruuje, nie sprawuje nadzoru ani nie wpływa na wybór pracowników Producenta wydelegowanych do wykonywania zakontraktowanego zakresu usług.
Towary, które będą znajdowały się w magazynie Producenta będą mogły być wysyłane zarówno do krajów znajdujących się poza Unią Europejską jak i będących członkami Unii Europejskiej, w tym do Polski. Jednocześnie, Producent będzie świadczył jedynie ograniczone, wskazane powyżej usługi na zlecenie Wnioskodawcy i nie będzie w żadnym momencie uprawniony do zaciągania zobowiązań czy podejmowania innych działań w imieniu Wnioskodawcy.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Pismem z 10 lutego 2025 r. (data wpływu 10 lutego 2025 r.) doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:
1.Spółka podejmuje wszystkie decyzje biznesowe w Stanach Zjednoczonych, w tym takie jak: nawiązanie współpracy z nowym Dostawcą, producentem urządzeń elektronicznych, firmą transportową czy innym podmiotem świadczącym usługi na rzecz Spółki, zarządzenie współpracą z wyżej wskazanymi kontrahentami, tworzenie nowych projektów urządzeń elektronicznych, zarządzanie posiadanym oprogramowaniem, zarządzenie platformą umieszczoną w chmurze, utrzymanie współpracy z Dostawcami oraz zlecanie wysyłki urządzeń zamówionych przez Dostawcę.
Przedmiotowe usługi nie są tożsame ze świadczeniami wykonywanymi przez Spółkę w Polsce – w Polsce Spółka nie świadczy żadnych z wymienionych wyżej usług, lecz nabywa usługi produkcyjne (oraz badawczo-rozwojowe) od Spółki zależnej, a w przyszłości planuje również nabyć usługi magazynowo-logistyczne od Polskiej Spółki zależnej (producenta).
2.Spółka posiada biura (fizyczne lokalizacje) w Stanach Zjednoczonych, w którym pracują zatrudnione przez Spółkę osoby. Biura Spółki są wyposażone w sprzęt elektroniczny, taki jak komputery, monitory, drukarki, projektory i meble biurowe.
Spółka posiada również laboratoria, w których prowadzi prace badawczo-rozwojowe. Wszystkie decyzje podejmowane są w siedzibie głównej Spółki, znajdującej się w Stanach Zjednoczonych – podlegają jej wszyscy pracownicy Spółki.
3.Wszelkie decyzje dotyczące działalności Spółki na terytorium Polski są podejmowane w Stanach Zjednoczonych.
4.Umowa dotycząca nabywania usług magazynowo – logistycznych zostanie zawarta na okres od dnia podpisania do dnia jej wypowiedzenia przez którąkolwiek ze stron tj. Spółkę lub Spółkę zależną. W praktyce będzie to więc umowa zawarta na czas nieokreślony.
5.Ryzyko biznesowe związane z realizacją usług magazynowo-logistycznych będzie ponosić Spółka zależna.
6.Spółka posiada 100 % udziałów w Spółce zależnej. Jednocześnie, Spółka zależna zachowuje jednak pewną niezależność i działa niezależnie od Spółki a także prowadzi również własną działalność gospodarczą niezwiązaną ze Spółką.
Uzupełniająco Podatnik wskazał, że Spółka zależna jest uznawana za „podmiot o ograniczonym ryzyku” z punktu widzenia cen transferowych - z tego punktu widzenia jedyne ryzyko biznesowe, które ponosi, to ryzyko walutowe. W pozostałym zakresie ryzyko związane z działalnością Spółki zależnej ponosi Spółka, a Spółka zależna otrzymuje wynagrodzenie w wysokości na zasadzie ceny rynkowej (arm’s-length).
7.Spółka Zależna jest podmiotem należącym w całości do Spółki, ale Spółka nie ma bezpośredniej kontroli, nadzoru ani bezpośredniego wpływu na zasoby kadrowe/techniczne/majątkowe Spółki Zależnej wykorzystywane do świadczenia usług na rzecz Spółki. Jednocześnie jednak, jako podmiot o ograniczonym ryzyku, Spółka Zależna ponosi jedynie ryzyko walutowe, jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 6.
8.Spółka nie posiada na terytorium Polski personelu w tym przedstawicieli / handlowców i nie upoważniła innych osób do podpisywania umów w jej imieniu – umowy są podpisywane przez upoważnionych pracowników Spółki ze Stanów Zjednoczonych.
9.Spółka nie posiada/nie wynajmuje w Polsce nieruchomości lub w jakikolwiek inny sposób nie pozyskuje na terytorium Polski jakieś ruchomości (maszyny/urządzenia itp.).
10.Spółka ma dostęp do magazynów Producenta za zgodą udzieloną przez Producenta – Spółka musi powiadomić Producenta z wyprzedzeniem, że chciałaby odwiedzić magazyn.
Spółka nie decyduje o rozmieszeniu towarów w magazynie Producenta – Producent sam decyduje gdzie rozmieści towar należący do Spółki.
11.Na chwilę obecną, Spółka planuje nabywać zarówno usługi magazynowo-logistyczne jak i usługi produkcyjne od Producenta
12.W związku ze wskazaniem w opisie zdarzenia przyszłego, że: „Systemy monitoringowe rozumiane jako urządzenia elektroniczne – kamery wewnętrzne i zewnętrzne, dzwonki do drzwi z kamerami, wideo-rejestratory montowane przy drzwiach, nagrywarki, kontrolery, inteligentne termostaty, oświetlenie, przełączniki, kontakty, włączniki, zamki, okablowanie, system dźwiękowy, routery WIFI – są produkowane na zlecenie Wnioskodawcy i zgodnie z jego instrukcjami przez zewnętrznych producentów”
Spółka w uzupełnieniu wniosku wskazała, że instrukcje dotyczą wszystkich podmiotów produkujących urządzenia elektroniczne na rzecz Spółki, w tym również Producenta. Przez instrukcje Spółka rozumie przekazanie instrukcji technicznych dotyczących wymiarów, parametrów i właściwości produkowanych urządzeń elektronicznych.
13.Spółka nie sprawuje bezpośredniej kontroli nad procesem produkcji.
14.Spółka zależna produkuje również towary w ramach własnej działalności oraz świadczy usługi produkcji dla innych podmiotów.
15.Spółka zależna świadczy usługi magazynowo-logistyczne również dla innych podmiotów z którymi współpracuje.
16.Spółka zależna nie pełni roli niezależnego Dostawcy.
17.Spółka nie udostępnia Spółce zależnej maszyn / urządzeń do realizacji świadczenia usług na rzecz Spółki.
18.Spółka nie wyznaczyła w Polsce jakiekolwiek osoby do obsługi jej działalności, które związane byłyby ze Spółką stosunkiem zależności (np. umową o pracę, umową zlecenia itp.) np. w celu nadzorowania prawidłowości świadczenia realizowanego przez Spółkę zależną (Producenta).
Pytania
1.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, tj. po nawiązaniu współpracy ze Spółką zależną w przedstawionym zakresie, Wnioskodawca prawidłowo uważa, że nie będzie posiadał na terytorium Polski „stałego miejsca prowadzenia działalności” w rozumieniu przepisów ustawy o VAT?
2.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, tj. po nawiązaniu współpracy ze Spółką zależną w przedstawionym zakresie, Wnioskodawca prawidłowo uważa, że nie będzie posiadał zakładu na terytorium Polski w rozumieniu przepisów ustawy o CIT?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, tj. po nawiązaniu współpracy ze Spółką zależną w przedstawionym zakresie, Wnioskodawca nie będzie posiadał zakładu na terytorium Polski w rozumieniu przepisów ustawy o CIT i Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.
Ad 2
W przedmiocie odpowiedzi na pytanie drugie, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Doprecyzowanie powyższego przepisu znajduje się w art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, w którym wskazano, że za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
Zgodnie z art. 4a pkt 11 ustawy o CIT, poprzez „zagraniczny zakład” należy rozumieć:
a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje
- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.
Tym samym, chcąc zweryfikować, czy Wnioskodawca realizując przedstawiony we wniosku stan przyszły będzie posiadał w Polsce zakład, należy odnieść się do brzmienia Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 i 2 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, „zakład” oznacza stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa – w szczególności filię, biuro, fabrykę, warsztat, kopalnię, kamieniołom lub inne miejsce wydobycia zasobów naturalnych, plac budowy, budowę lub montaż, które trwają dłużej niż 18 miesięcy.
Jednocześnie, bez względu na wyżej cytowane ust. 1 i 2, artykuł 6 ust. 3 wskazuje, że nie stanowią zakładu następujące stałe miejsca działalności gospodarczej używane wyłącznie w jednym lub więcej z niżej wymienionych celów:
a)placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr albo towarów przedsiębiorstwa,
b)zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania,
c)zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,
d)stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa albo w celu uzyskiwania informacji,
e)stałe placówki utrzymywane dla celów reklamowych, dla dostarczania informacji, dla badań naukowych lub dla podobnej działalności o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze, prowadzonej dla przedsiębiorstwa.
Zgodnie z ust. 4, jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ustępu 5 tego artykułu, działa w Umawiającym się Państwie dla przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa, to uważa się, iż w tym pierwszym Państwie istnieje zakład wtedy, kiedy osoba ta posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa i pełnomocnictwo w tym Państwie zwykle wykonuje, chyba że jej działalność ogranicza się tylko do zakupu dla przedsiębiorstwa dóbr lub towarów.
Jednocześnie, uwzględniając treść ust. 5, nie będzie się traktować przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa za posiadające zakład w drugim Umawiającym się Państwie tylko z tego powodu, że wykonuje tam czynności przez maklera, komisanta lub innego niezależnego przedstawiciela, o ile osoba ta działa w ramach swojej zwykłej działalności handlowej, niezależnie od tego, czy taki makler lub agent działa na rzecz jednego czy więcej mocodawców.
W ust. 7 podkreślono, iż sam fakt, że spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie kontroluje lub jest kontrolowana przez spółkę mającą siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie albo tam wykonującą swoje czynności (przez posiadanie tam zakładu albo w inny sposób), nie oznacza, że jedna z nich jest zakładem drugiej.
Analizując powyżej przywołane przepisy, jak również Modelową Konwencję OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz komentarz do niej Wnioskodawca dokonał następującej analizy:
1)Zagadnienie powstanie zakładu
Zgodnie z pkt 4 Komentarza do Modelowej Konwencji OECD, określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Placówka - jako miejsce prowadzenia działalności gospodarczej - może istnieć również wtedy, gdy nie ma żadnych pomieszczeń lub gdy nie są one wymagane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, wystarczy posiadanie pewnej przestrzeni do własnej dyspozycji. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób. Tak więc placówką może być też miejsce na targu lub w składzie celnym. Placówka może być usytuowana w pomieszczeniach innego przedsiębiorcy, na przykład wówczas, gdy przedsiębiorstwo zagraniczne dysponuje stale pomieszczeniem (lub jego częścią) należącym do innego przedsiębiorstwa.
W opinii Wnioskodawcy, przedmiotowa przesłanka nie zostanie spełniona na skutek ziszczenia się zdarzenia przyszłego – Spółka nie będzie posiadała powierzchni do swojej dyspozycji, gdyż cały czas będzie nią dysponowała Spółka zależna – to Spółka zależna będzie miała kontrolę nad daną powierzchnią i to ona będzie decydowała o jej wykorzystywaniu. Część powierzchni, którą dysponuje Spółka zależna będzie przeznaczona do realizacji umowy zawartej pomiędzy Spółką zależną a Wnioskodawcą, ale określenie tej powierzchni i zarządzanie nią, jak i władztwo nad nią, będzie cały czas w gestii Spółki zależnej. Co więcej przedmiotowa powierzchnia magazynu będzie wykorzystywana w celu przechowywania towarów, które następnie będą wysyłane na adres wskazany przez Dostawcę - tym samym, w ocenie Wnioskodawcy będą miały tu zastosowanie przepisy artykułu 6 ust. 3 litera a i b umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, wskazujące, że samo przechowywanie i wydawanie towarów nie powoduje powstania zakładu.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż kryterium posiadania placówki nie zostało spełnione.
2)Kryterium stałości
Zgodnie z pkt 5 Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji OECD, aby placówka była stała, musi istnieć połączenie pomiędzy placówką a określonym miejscem geograficznym.
Uwzględniając analizę punktu 1, zgodnie z którym Wnioskodawca nie będzie posiadał placówki na terytorium Polski, analiza punktu 2 stała się w ocenie Wnioskodawcy bezprzedmiotowa.
3)Prowadzenie działalności przez stałą placówkę
Zgodnie z pkt 35 Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji OECD, aby placówka mogła stać się zakładem przedsiębiorstwo musi prowadzić własną działalność całkowicie lub częściowo za jej pośrednictwem. Kierując się pkt 39 Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji OECD, należy zauważyć, iż zgodnie z Komentarzem OECD działalność przedsiębiorstwa jest prowadzona głównie przez przedsiębiorcę lub osobę zatrudnioną przez przedsiębiorstwo na podstawie stosunku pracy. Personel obejmuje pracowników i inne osoby otrzymujące instrukcje od przedsiębiorstwa (osoby zależne).
Analiza zagadnienia prowadzenia działalności przez stałą placówkę powinna zostać przeprowadzona z uwzględnieniem art. 6 ust. 4 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którym przyjmuje się istnienie zakładu jeśli w danym państwie działa osoba, posiadająca pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa i która dane pełnomocnictwo w danym państwie zwykle wykonuje, chyba że jej działalność ogranicza się tylko do zakupu dla przedsiębiorstwa dóbr lub towarów.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka zależna nie będzie miała prawa do zaciągania jakichkolwiek zobowiązań w imieniu Wnioskodawcy, nie będzie zawierała żadnych kontraktów ani nawet nie będzie uczestniczyła w rozmowach czy negocjacjach z kontrahentami, jak również nie będzie w żaden sposób wspierała Wnioskodawcy w poszukiwaniu nowych klientów czy rynków zbytu. Spółka zależna będzie jedynie wykonywała czynności zlecone na podstawie umowy zawartej z Wnioskodawcą, wskazane w opisie stanu przyszłego.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy nie sposób przyjąć, że Spółka zależna będzie prowadziła działalność powodującą powstanie zakładu na terenie Polski.
Podobne wnioski były prezentowane przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 18 listopada 2021 r. o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.395.2021.2.MS, w której wskazano iż: „Spółka zdecydowała się zaangażować firmę A. w magazynowanie, realizację, konfigurację, inspekcję, wysyłkę i zarządzanie zapasami, na zasadzie komisu, zapasami produktów Spółki w Polsce.
A jest zobowiązany zapewnić odpowiedni standard magazynowania, pakowania, transportu Produktów zgodnie z wymogami Spółki, jest zobowiązany używać materiałów Spółki do pakowania i do wysyłki Produktów Spółki.
Wnioskodawca nie ma prawa do swobodnego wstępu na teren magazynu w dowolnym czasie.
Spółka nie ma możliwości kierowania działaniami A ani wydawania jakichkolwiek wiążących poleceń personelowi A. Zawarta umowa nie przewiduje, by personel A biorący udział w świadczeniu usług na rzecz Spółki był zobowiązany do wykonywania czynności wyłącznie na rzecz Spółki, innymi słowy A zawiera umowy także z innymi podmiotami i personel A świadczy usługi zarówno na rzecz Spółki jak i na rzecz innych podmiotów.
Spółka nie wyznaczyła w Polsce jakichkolwiek osób do obsługi jej działalności, które związane byłyby ze Spółką stosunkiem zależności (np. umową o pracę, umową zlecenia itp.). W szczególności Spółka nie posiada ani przedstawicieli handlowych ani przedstawicieli umocowanych do zawierania umów w jej imieniu, lub osób uprawnionych do negocjowania kontraktów. Spółka nie przewiduje oddelegowania personelu Spółki na terytorium Polski w celu nadzorowania prawidłowości świadczenia opisanych wyżej usług.
W Polsce Spółka współpracuje jedynie z A. Niemniej A nie jest prawnym przedstawicielem Spółki, nie ma prawa ani upoważnienia do przejęcia lub tworzenia jakichkolwiek zobowiązań lub odpowiedzialności, wyraźnych lub dorozumianych, w imieniu Spółki i nie może składać żadnych oświadczeń ani utrzymywać, że posiada takie uprawnienia.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że na terenie Polski nie dojdzie do powstania zakładu Spółki w rozumieniu art. 6 umowy polsko-amerykańskiej. Przemawia za tym fakt, że w magazynie na terenie Polski nie będą podejmowane żadne decyzje, nie będą zawierane umowy, a Wnioskodawca nie będzie posiadał w związku z funkcjonowaniem magazynu pełnomocnika. To w USA zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego zarządzania Spółką. To tam dochodzi do negocjowania i zawierania umów z kontrahentami Wnioskodawcy.
Zatem działalność Spółki A na terenie Polski polegająca na zarządzaniu zapasami magazynowymi i konsygnacyjnymi będzie miała pomocniczy - przygotowawczy charakter, a podejmowane działania będą miały na celu usprawnić funkcjonowanie Spółki i nie będą stanowiły zakładu w rozumieniu przepisów ustawy o CIT i umowy polsko-amerykańskiej.”
Dodatkowo, Wnioskodawca chciałby zauważyć, że pomimo, iż jest powiązany z Producentem, co może niejako wpływać na pośrednią kontrolę, należy mieć na uwadze art. 6 ust. 7 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zgodnie z którą sam fakt pośredniej czy faktycznej kontroli nie wpływa jednoznacznie na powstanie zakładu.
Podsumowując powyższą analizę, w ocenie Wnioskodawcy, ziszczenie się zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie spowoduje powstania zakładu Wnioskodawcy na terenie Polski w rozumieniu przepisów ustawy o CIT oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informujemy, że w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytania. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej – rozpatrzone.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że została wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa, wiąże strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w niej stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.