Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.759.2024.3.KM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.759.2024.3.KM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dot. m.in. podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo pismem, które wpłynęło do organu 30 stycznia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą (…).

Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Przeważająca część działalności Spółki jest prowadzona na podstawie (…).

Dochód uzyskiwany przez Spółkę z tej działalności podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”). (…). Ponadto Spółka uzyskała od (…) Decyzję o wsparciu (dalej: „DoW”) z (…) nr (…) na realizację nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, na terenie zakładu Spółki w L. DoW nakłada na Spółkę obowiązek spełnienia dodatkowych kryteriów jakościowych w zakresie zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego.

W dniu (…) Spółka podpisała z Gminą L. porozumienie (dalej: „Porozumienie”), na mocy którego strony zobowiązały się do wspólnej realizacji projektu zazielenienia (…).

Zaprojektowanie oraz nasadzenie zieleni urządzonej (…) ma ponadto pozwolić m.in. (…). Dodatkowo, zgodnie z treścią Porozumienia, wprowadzenie zieleni urządzonej (…).

Nasadzenia zaplanowano na (…).

W ramach obowiązków przyjętych przez strony Porozumienia, Gmina L. przyjęła na siebie obowiązki w następującym zakresie:

a)(…).

W ramach realizacji postanowień Porozumienia, (…).

Nasadzenia (...) będą zlokalizowane w najbliższym otoczeniu siedziby i zakładu produkcyjnego Spółki (tj. przy ul. (…)).

Ponadto, Spółka zobowiązała się do (…).

Po upływie ww. (…).

W projekcie zazielenienia (…), obok Spółki, uczestniczą również (…)

W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania wskazali Państwo m.in., że:

1. Czy w Państwa firmie obowiązuje polityka CSR (Społecznej Odpowiedzialności Biznesu), która opisuje cele służące jej zrównoważonemu rozwojowi? Jeżeli tak, to proszę wskazać:

Tak, w Spółce obowiązuje pisemna polityka w zakresie zrównoważonego rozwoju wprowadzona Zarządzeniem nr (…) Zarządu A S.A. z (...) (dalej: „Zarządzenie”).

Ponadto Spółka opracowała Raport B (dalej: „Raport”), który szczegółowo opisuje cele i działania służące zrównoważonemu rozwojowi Spółki. Spółka przedkłada Raport w załączeniu do niniejszej odpowiedzi. Dodatkowo Spółka wdrożyła i realizuje (…).

a)Czy mają Państwo opracowaną strategię i plan działania związane z CSR? Jeżeli tak, to jakie założenia są w nich zawarte? Kiedy zostały one opracowane? W jaki sposób opisane we wniosku nasadzenia oraz realizacja zobowiązań wynikających z Porozumienia się w nie wpisują?

Tak, Spółka posiada opracowaną strategię i plan działania związane z CSR, którego szczegóły zostały określone w dokumentach wewnętrznych takich jak Zarządzenie, Raport i polityki wewnętrzne. Główne kierunki aktywności Spółki w zakresie zrównoważonego rozwoju obejmują:

- (…).

Założenia wynikające z polityki zrównoważonego rozwoju Spółki są następujące:

            - (…).

Założenia polityki zrównoważonego rozwoju w Spółce zostały opracowane w trakcie (…). Opisane we wniosku nasadzenia stanowią realizację polityki CSR Spółki poprzez (…).

b)Czy przyjęta polityka CSR wskazuje na obszary, w jakich jest realizowana oraz grupy interesariuszy, do których kierowana jest koncepcja zrównoważonego rozwoju?

Tak, Zarządzenie i Raport szczegółowo przedstawiają obszary w jakich jest realizowana polityka CSR oraz grupy interesariuszy tej polityki. W załączeniu Spółka przedkłada kopię Raportu zawierającego podsumowanie polityki CSR Spółki.

c)Czy działania podejmowane przez Państwa Spółkę w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) są kierowane do Państwa kontrahentów/klientów/odbiorców?

Tak, działania podejmowane przez Spółkę w ramach Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) są kierowane również do kontrahentów/klientów/odbiorców Spółki.

Wynika to, z szerzej opisanego poniżej faktu, że kontrahenci Spółki w ramach procesu ofertowania, stawiają Spółce wysokie wymagania w zakresie prowadzenia działalności w sposób zrównoważony i społecznie odpowiedzialny (CSR). Ma to odzwierciedlenie w odpowiednich kodeksach etyki dostawców, które są wdrażane i stosowane przez odbiorców produktów Spółki, a które stawiają określone wymagania w zakresie CSR Spółce jako dostawcy.

d) Czy Spółka zamieściła informację o wykonaniu nasadzeń oraz realizacji zobowiązań wynikających z Porozumienia na swojej stronie internetowej i wewnętrznej sieci elektronicznej skierowanej do pracowników oraz upubliczniła je w inny sposób w sieci Internet, w tym mediach społecznościowych Spółki?

Tak, Spółka szeroko informowała o zrealizowanym projekcie nasadzeń zarówno wewnętrznie (…) jak i na zewnątrz Spółki. Ponadto o projekcie nasadzeń byli informowani pracownicy Spółki przez jej kadrę menadżerską. Szersze informacje na temat sposobu publikacji informacji o projekcie Spółka przedstawia w odpowiedzi na pytanie poniżej.

e)Jaka była treść informacji udostępnionych na stronie internetowej Spółki i mediach społecznościowych Spółki oraz w sieci Internet (czy były to informacje o samej Spółce, czy o jej działaniach w związku z wykonaniem nasadzeń i realizacją zobowiązań wynikających z Porozumienia)? W Jakim okresie i jak często (jednorazowo, kilkukrotnie, ciągle?) były one publikowane?

Spółka opublikowała informacje o projekcie nasadzeń w następujących mediach tradycyjnych oraz mediach społecznościowych:

         - (…).

Treść publikowanych informacji znajduje się w załączonych zrzutach. Były to informacje o działaniach Spółki w związku z wykonaniem nasadzeń i realizacją zobowiązań wynikających z Porozumienia. Po ich opublikowaniu, zarówno posty w mediach społecznościowych jak i artykuły w gazetach są cały czas dostępne dla zainteresowanych bez żadnych ograniczeń (są zatem publicznie dostępne).

f)Czy informacja o działaniach Spółki była opublikowana także w ogólnie dostępnych przestrzeniach, np. mediach (radio, prasa, telewizja), plakatach, bilbordach itp.?

Tak, jak Spółka wskazała powyżej, informacje o działaniach Spółki były publikowane m.in. w (…) oraz na (…).

Ponadto, o projekcie zazielenienia (…) i wykonanych nasadzeniach Spółka informowała w (…).

2. W jaki sposób wykonanie nasadzeń i realizacja zobowiązań wynikających z Porozumienia, przełożą się na zwiększenie Państwa przychodów bądź zachowanie albo zabezpieczenie tego źródła?

W obecnym otoczeniu makroekonomicznym, zarówno odbiorcy towarów i usług Spółki jak i jej dostawcy zwracają szczególną uwagę wdrożenie polityki społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) oraz na jej faktyczną realizację w praktyce.

Kontrahenci Spółki widząc, że Spółka aktywnie i faktycznie realizuje wdrożoną politykę CSR (nie tylko posiadając teoretyczną strategię, ale stosując ją w praktyce – m.in. w formie nasadzeń na publicznych gruntach przyczyniając się do polepszenia otoczenia lokalnej społeczności), będą traktowali Spółkę jako wiarygodnego i poważnego partnera biznesowego, co w praktyce może przekładać się na zwiększenie zamówień na usługi lub wyroby gotowe oferowane przez Spółkę, co w efekcie przełoży się na wzrost przychodów Spółki oraz zachowanie w przyszłości zdolności do generowania przychodów w związku z zacieśnionymi relacjami biznesowymi z kontrahentami Spółki. Co więcej, wielu odbiorców Spółki już obecnie korzysta wyłącznie z dostawców posiadających i realizujących w praktyce polityki CSR a należy spodziewać się, że inni odbiorcy także włączą takie wymagania do swoich polityk w przyszłości (jest to globalnie obserwowany trend), zatem może to być także warunkiem utrzymania kontraktów (a zatem zachowania/zabezpieczenia źródła przychodów). W tym zakresie Spółka już obecnie podlega programom monitorowania dostawców/kodeksom etycznego postępowania dostawców. Na dowód tego Spółka przedstawia w załączeniu trzy dokumenty kodeksów postępowania od poszczególnych odbiorców towarów Spółki, które stawiają jej wymagania w zakresie CSR. A zatem nie budzi wątpliwości, że kryterium prowadzenia działalności w sposób społecznie odpowiedzialny jest uwzględniane przy wyborze oferty Spółki i w konsekwencji bezpośrednio przekłada się na generowanie przez Spółkę przychodów opodatkowanych CIT i obrotów opodatkowanych VAT.

Ponadto zrealizowanie projektu nasadzeń korzystnie wpłynie na pracowników Spółki, w rezultacie zwiększając ich produktywność, zaangażowanie w powierzane im zadania oraz kreatywność. Realizacja projektu przyczyni się do walki z powszechnie krytykowanym w społeczeństwie zjawiskiem „betonozy”, utrwalając pozytywny wizerunek Spółki nie tylko wśród jej odbiorców ale również wśród personelu Spółki.

3. Czy wydatki poniesione przez Państwa w związku z wykonaniem nasadzeń i realizacją zobowiązań wynikających z Porozumienia są/będą wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Spółka w prowadzonej ewidencji rachunkowej i podatkowej nie traktuje wydatków poniesionych w związku z projektem nasadzeń jako wydatków na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

4. Jaki będzie związek przyczynowo-skutkowy poniesionych przez Państwa wydatków związanych z wykonaniem nasadzeń i realizacją zobowiązań wynikających z Porozumienia z powstaniem przychodów Spółki lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki? Proszę to dokładnie opisać.

Jak wskazano już w odpowiedzi na pytanie 2, poniesienie wydatków na wykonanie nasadzeń w ramach projektu zazielenienia, jako skutkujące poprawą wizerunku Spółki oraz polepszeniem dobrostanu pracowników Spółki i społeczności lokalnej przełoży się na: (i) zwiększenie lub utrzymanie liczby zamówień na produkty Spółki oraz (ii) zwiększeniem wydajności i produktywności personelu Spółki. Tym samym będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie lub utrzymanie obecnego poziomu przychodów generowanych przez Spółkę.

Ponadto w obecnym otoczeniu biznesowym, o czym szerzej poniżej, wymagania w zakresie CSR są wprost artykułowane i stawiane przez odbiorców produktów Spółki. A zatem brak realizacji polityki CSR przez Spółkę w praktyce powodowałby zmniejszenie zamówień lub nawet zaprzestanie składania zamówień przez część obecnych odbiorców wyrobów Spółki.

5. W jaki sposób wykonanie nasadzeń i realizacja zobowiązań wynikających z Porozumienia, będą miały wpływ na wizerunek Państwa Spółki, na sposób postrzegania Państwa Spółki przez Państwa klientów, w tym potencjalnych klientów?

Wykonanie nasadzeń i realizacja zobowiązań wynikających z Porozumienia, będą miały jednoznacznie pozytywny wpływ na wizerunek Spółki. Klienci i kontrahenci Spółki będą postrzegać ją jako podmiot społecznie odpowiedzialny, dochowujący najwyższych standardów w zakresie zrównoważonego rozwoju, dbający o otoczenie prowadzonej działalności i dobro społeczności lokalnej oraz zatrudnionego personelu.

6. W jaki sposób realizacja ww. działań w ramach polityki CSR, tj. wykonanie nasadzeń i realizacja zobowiązań wynikających z Porozumienia, będą miały wpływ na ostatecznych nabywców usług Spółki, ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania Państwa usług?

W myśl zasady: „jak cię widzą tak cię piszą”, Spółka jest zdania, że zbudowany przez nią pozytywny wizerunek podmiotu społecznie odpowiedzialnego zaprocentuje w postaci zwiększonych (lub utrzymanych na obecnym poziomie) zakupów towarów lub usług Spółki. Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 2, wielu klientów Spółki już obecnie stawia takie wymagania, a w przyszłości należy spodziewać się rozpowszechnienia tej tendencji. Ponadto dobrostan pracowników wspiera rozwój przedsiębiorstwa i przekłada się na zwiększone moce produkcyjne i możliwość zwiększenia przychodów Spółki. Zarazem przyjazny wygląd przedsiębiorstwa i jego otoczenia jest wizytówką przyciągającą kontrahentów oraz wspierającą polityki etyczne i środowiskowe wdrożone przez Spółkę.

Pytanie

Czy koszty ponoszone przez Spółkę w celu wykonania nasadzeń i realizacji zobowiązań wynikających z Porozumienia, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki pośrednio związane z przychodami i są potrącalne w dacie ich poniesienia? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty ponoszone przez Spółkę w celu wykonania nasadzeń i realizacji zobowiązań wynikających z Porozumienia, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki pośrednio związane z przychodami i są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jak Spółka wskazała w opisie stanu faktycznego, zamierza wspólnie z Gminą L., przy udziale (…), zrealizować projekt polegający na nasadzeniu zieleni na elementach infrastruktury drogowej należących do lub zarządzanych przez Gminę L.

Spółka pokryje koszty nasadzenia roślin z własnych środków. Realizacja nasadzeń ma na celu oprócz realizacji celów określonych w Porozumieniu (tj. (…)), również budowanie pozytywnego wizerunku Spółki, jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego, który dostrzega konieczność dbania o otaczające go środowisko naturalne oraz estetykę otoczenia w którym prowadzony jest biznes.

Tym samym, w ocenie Spółki, koszty ponoszone w ramach projektu zazielenienia, jako koszty ponoszone w ramach działań CSR (corporate social responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu), pośrednio przyczynią się do zachowania przez Spółkę źródła przychodów lub nawet wzrostu wielkości przychodów generowanych przez Spółkę z prowadzonej działalności gospodarczej.

Podejmowanie działań z zakresu CSR jest bowiem coraz bardziej popularnym kryterium oceny Spółki przez jej otoczenie – zarówno odbiorców, jak i podmioty innego rodzaju – np. zapewniające jej finansowanie (banki), czy przez obecnych, jak i potencjalnych pracowników.

Obowiązek spełnienia przez Spółkę dodatkowych kryteriów/wymagań jakościowych w zakresie zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego wynika ponadto z DoW uzyskanej przez Spółkę.

W celu realizacji nałożonych na Spółkę kryteriów jakościowych, Zarząd Spółki podjął zarządzenie w przedmiocie wdrożenia działań mających na celu realizację zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialności społecznej i środowiskowej. W tym zakresie w Spółce został powołany specjalny Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju. W ramach działań na rzecz zrównoważonego rozwoju zarząd zdecydował o wdrożeniu inicjatyw w obszarze (…), obejmujących m.in.:

- (…).

Równocześnie, w ocenie Spółki, wydatków ponoszonych na nasadzenia oraz realizację Porozumienia nie można uznać za wydatki na reprezentację.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28) ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Wydatki na nasadzenia zieleni (…) nie mają na celu wyłącznie wywołania pozytywnego wrażenia na kontrahentach Spółki – nie są to wydatki okazałe ani nie są to wydatki ponoszone na prezenty o ponadprzeciętnej mierze. Wydatki, te będą służyły ogółowi społeczeństwa oraz obecnym i przyszłym użytkownikom okolicznych dróg i ścieżek rowerowych.

Tym samym traktowanie tych wydatków jako kosztów reprezentacji zmierzających do wywołania pozytywnego wrażenia wyłącznie u kontrahentów Spółki byłoby błędne i nie odzwierciedlałoby rzeczywistych zamiarów i celów z jakimi ponoszone są analizowane wydatki przez Spółkę.

Nadto Wnioskodawca pragnie zauważyć, że analizowane wydatki zostaną poniesione na projekt zazielenienia, którego wyłącznym autorem nie jest Spółka (a zatem Spółka nie ma w tym zakresie pełnej decyzyjności co do prowadzonych działań w zakresie nasadzeń). Potwierdza, że wydatki te nie mają charakteru wydatków, których podstawowym celem byłoby wywołanie pozytywnego wrażenia u kontrahentów Spółki i co mogłoby je potencjalnie kwalifikować jako wydatki na reprezentację.

Spółka nie realizuje projektu zazielenienia samodzielnie, ale jest on realizowany przy udziale (…). W rezultacie projekt uwzględnia oczekiwania oraz wymagania wszystkich uczestników projektu. Co należy ponownie podkreślić, podstawowym celem realizacji projektu zazielenienia nie jest wyłącznie upiększenie terenu wokół Spółki, ani wyłącznie zbudowanie pozytywnego wizerunku u klientów Spółki.

Zważywszy na powyższe, wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację zobowiązań wynikających z Porozumienia (w postaci wykonania nasadzeń zieleni), pozostają w związku z generowaniem w przyszłości i obecnie przychodów przez Spółkę. Działania te mają ponadto na celu realizację polityki Spółki w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 sierpnia 2016 r. (Znak: IBPB-1-3/4510-690/16-2/JKT), w której organ przychylił się do stanowiska podatnika, zgodnie z którym: „(…) w związku z tym, że realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR jest jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym, i jako pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego, rozwoju społecznego i ekonomicznego jest niezbędna dla osiągnięcia trwałego sukcesu Spółki, to czynniki te przemawiają za uznaniem ponoszonych przez Spółkę wydatków w tym zakresie za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy, w tym w szczególności jej art. 15 ust. 1”.

Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2022 r. (Znak: 0111-KDIB1-2.4010.259.2022.2.DP), w której wskazano: „Jak wynika z wniosku oraz jego uzupełnienia, zrealizowana inwestycja, będąca przedmiotem wniosku, w szczególności, wpisuje się w działania Spółki dotyczące lokalnej społeczności, a także ekologii i ochrony środowiska. Spółka wskazuje, że jej zaangażowanie w działalność CSR ma wpływ na zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów. Działania Spółki implikują bowiem wzrost zaufania do jej działalności, poprawę relacji z jej interesariuszami i zwiększenie świadomości ekologicznej lokalnej społeczności (powodujące zmniejszenie kosztów, które Spółka musiałaby ponieść, gdyby działania CSR nie były realizowane), a także podniesienie motywacji pracowników (powodujące zwiększoną efektywność ich pracy). Konsekwencją podejmowanych przez Spółkę działań CSR jest zatem głównie długofalowe ograniczenie kosztów jej działalności, a co za tym idzie, zabezpieczenie źródła przychodów Spółki.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że realizowane działania przez Spółkę, wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania Spółki jako podmiotu, społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Realizowana przez Spółkę polityka CSR niewątpliwie wpływa na poprawę dialogu ze społecznością lokalną, co może przekładać się na budowę pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi jak i biznesowymi, co z kolei pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów. W efekcie, wydatki ponoszone w związku z realizacją polityki CSR spełniają warunek poniesienia wydatków w celu uzyskania zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Odnosząc się do powyższego należy wskazać zatem, że odpisy amortyzacyjne od środków trwałych posadowionych na gruntach Wnioskodawcy, UM A. i ABC oraz koszty związane z nasadzeniem zieleni będą stanowić koszt uzyskania przychodu, ponieważ są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu Wnioskodawcy. Dodatkowo nie są wskazane w katalogu kosztów, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, w szczególności poniesione wydatki nie stanowią kosztów „reprezentacji” o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, koszty które będą ponoszone przez Spółkę w celu realizacji projektu nasadzenia roślinności (…) będą spełniały warunek poniesienia wydatków w celu uzyskania zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

W kwestii ustalenia momentu ujęcia kosztów nasadzeń w kalkulacji podatku CIT, zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie art. 15 ust. 4d ustawy o CIT. Zgodnie z treścią tej regulacji, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zdaniem Spółki analizowane koszty nasadzeń będą kosztami, które nie są bezpośrednio związane z konkretnymi przychodami, a zatem powinny zostać potraktowane jako tzw. koszty pośrednie i być ujęte przez Spółkę w dacie ich poniesienia.

Mając na uwadze powyższe, nie powinno budzić wątpliwości, że koszty ponoszone przez Spółkę w celu wykonania nasadzeń i realizacji zobowiązań wynikających z Porozumienia, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki pośrednio związane z przychodami i są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

został właściwie udokumentowany,

nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, że przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”.

Podkreślić przy tym należy, że to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami.

W oparciu o kryterium stopnia powiązania koszty podatkowe można podzielić na:

bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód – art. 15 ust. 4, ust. 4b-4c ustawy o CIT),

inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie – art. 15 ust. 4d-4e ustawy o CIT).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji kosztu „bezpośredniego” oraz kosztu „pośredniego” – brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie, te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach której wydatki te są ponoszone. Przy czym, jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru. Podobnie traktować należy wydatki na zakup materiałów i produktów, które można przypisać do konkretnego przychodu, a tym samym dokonać identyfikacji i konkretyzacji przychodu uzyskanego w następstwie poniesienia tego rodzaju wydatku.

Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym, nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.

Moment potrącalności kosztów został przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4-4e ustawy CIT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy koszty ponoszone przez Spółkę w celu wykonania nasadzeń i realizacji zobowiązań wynikających z Porozumienia, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki pośrednio związane z przychodami i są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Z informacji zawartych we wniosku i jego uzupełnienia wynika, że w dniu (…) Spółka podpisała z Gminą L. Porozumienie, na mocy którego strony zobowiązały się do wspólnej realizacji projektu zazielenienia (…). Realizacja projektu zazielenienia jest realizowana (…). Zaprojektowanie oraz nasadzenie zieleni urządzonej (…) ma ponadto pozwolić m.in. na (…). Dodatkowo, zgodnie z treścią Porozumienia, wprowadzenie zieleni urządzonej (…). W ramach realizacji postanowień Porozumienia, Spółka (…). Ponadto Spółka (…). Spółka posiada opracowaną strategię i plan działania związane z CSR, którego szczegóły zostały określone w dokumentach wewnętrznych takich jak Zarządzenie, Raport i polityki wewnętrzne.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, wskazać należy, że CSR to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy – grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska.

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Nie można w tym zakresie przyjąć, że każdy wydatek jest realizacją CSR. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia – opisane we wniosku nasadzenia stanowią realizację polityki CSR Spółki poprzez (…). Poniesienie wydatków na wykonanie nasadzeń w ramach projektu zazielenienia, jako skutkujące poprawą wizerunku Spółki oraz polepszeniem dobrostanu pracowników Spółki i społeczności lokalnej przełoży się na: (i) zwiększenie lub utrzymanie liczby zamówień na produkty Spółki oraz (ii) zwiększeniem wydajności i produktywności personelu Spółki. Tym samym będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie lub utrzymanie obecnego poziomu przychodów generowanych przez Spółkę. Ponadto zrealizowanie projektu nasadzeń korzystnie wpłynie na pracowników Spółki, w rezultacie zwiększając ich produktywność, zaangażowanie w powierzane im zadania oraz kreatywność. Realizacja projektu przyczyni się do walki z powszechnie krytykowanym w społeczeństwie zjawiskiem „betonozy”, utrwalając pozytywny wizerunek Spółki nie tylko wśród jej odbiorców ale również wśród personelu Spółki.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo m.in., że w Spółce obowiązuje pisemna polityka w zakresie zrównoważonego rozwoju wprowadzona Zarządzeniem nr (…) Zarządu A S.A. z (…). Spółka opracowała również Raport B, który szczegółowo opisuje cele i działania służące zrównoważonemu rozwojowi Spółki. Dodatkowo Spółka wdrożyła i realizuje wewnętrzną Politykę Środowiskową podpisaną przez Zarząd Spółki (…). Zarządzenie i Raport szczegółowo przedstawiają obszary w jakich jest realizowana polityka CSR oraz grupy interesariuszy tej polityki. Spółka szeroko informowała o zrealizowanym projekcie nasadzeń zarówno wewnętrznie (…) jak i na zewnątrz Spółki. Ponadto o projekcie nasadzeń byli informowani pracownicy Spółki przez jej kadrę menadżerską. Spółka opublikowała również informacje o projekcie nasadzeń w mediach tradycyjnych oraz mediach społecznościowych. Wykonanie nasadzeń i realizacja zobowiązań wynikających z Porozumienia, będą miały jednoznacznie pozytywny wpływ na wizerunek Spółki. Klienci i kontrahenci Spółki będą postrzegać ją jako podmiot społecznie odpowiedzialny, dochowujący najwyższych standardów w zakresie zrównoważonego rozwoju, dbający o otoczenie prowadzonej działalności i dobro społeczności lokalnej oraz zatrudnionego personelu.

Ponoszone przez Państwa wydatki związane z wykonaniem nasadzeń i realizacją zobowiązań wynikających z Porozumienia nie będą stanowiły wydatków o charakterze reprezentacyjnym, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Zgodnie z ww. przepisem:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Jak wskazują Państwo w uzupełnieniu wniosku – Spółka w prowadzonej ewidencji rachunkowej i podatkowej nie traktuje wydatków poniesionych w związku z projektem nasadzeń jako wydatków na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Ponadto, wykonanie nasadzeń i realizacja zobowiązań wynikających z Porozumienia, będą miały jednoznacznie pozytywny wpływ na wizerunek Spółki. Klienci i kontrahenci Spółki będą postrzegać ją jako podmiot społecznie odpowiedzialny, dochowujący najwyższych standardów w zakresie zrównoważonego rozwoju, dbający o otoczenie prowadzonej działalności i dobro społeczności lokalnej oraz zatrudnionego personelu. W myśl zasady: „jak cię widzą tak cię piszą”, Spółka jest zdania, że zbudowany przez nią pozytywny wizerunek podmiotu społecznie odpowiedzialnego zaprocentuje w postaci zwiększonych (lub utrzymanych na obecnym poziomie) zakupów towarów lub usług Spółki. Wielu klientów Spółki już obecnie stawia takie wymagania, a w przyszłości należy spodziewać się rozpowszechnienia tej tendencji. Ponadto dobrostan pracowników wspiera rozwój przedsiębiorstwa i przekłada się na zwiększone moce produkcyjne i możliwość zwiększenia przychodów Spółki. Zarazem przyjazny wygląd przedsiębiorstwa i jego otoczenia jest wizytówką przyciągającą kontrahentów oraz wspierającą polityki etyczne i środowiskowe wdrożone przez Spółkę. Ponadto w obecnym otoczeniu biznesowym, wymagania w zakresie CSR są wprost artykułowane i stawiane przez odbiorców produktów Spółki. A zatem brak realizacji polityki CSR przez Spółkę w praktyce powodowałby zmniejszenie zamówień lub nawet zaprzestanie składania zamówień przez część obecnych odbiorców wyrobów Spółki.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu sprawy należy uznać, że wskazane we wniosku działania w zakresie CSR (tj. koszty związane z realizacją nasadzeń i realizacją zobowiązań wynikających z Porozumienia) wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej oraz pozostałych interesariuszy. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Spółka podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się. Ponadto wydatki poniesione w ramach opisywanej powyżej inicjatywy CSR służą nie tylko uzyskaniu przychodów ale również zachowaniu i zabezpieczeniu ich źródła.

Zatem stwierdzić należy, że w Państwa sprawie istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ponoszonymi przez Spółkę kosztami związanymi z wykonaniem nasadzeń i realizacją zobowiązań wynikających z Porozumienia, a prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą (osiąganiem przychodów). Powyższe koszty jako koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, stanowią koszty uzyskania przychodów podlegające potrąceniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 4d ustaw o CIT.

Zasada potrącalności kosztów uzyskania przychodów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami zawarta w art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, stanowi, że:

Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT:

Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Zatem wydatki związane z wykonaniem nasadzeń i realizacją zobowiązań wynikających z Porozumienia, jako koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie oceny stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.