
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest fundacją działającą jako Fundacja (…) wpisana do rejestru stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…).
Fundacja powstała w celu realizacji następujących celów statutowych
(…)
Fundacja realizuje swoje cele między innymi poprzez:
(…)
Dochody Fundacji pochodzić mogą, w szczególności z:
a)darowizn, spadków, zapisów,
b)dotacji i subwencji oraz grantów,
c)darów, zbiórek i imprez publicznych,
d)odsetek od lokat kapitałowych, papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynku kapitałowym,
e)majątku ruchomego i nieruchomego Fundacji,
f)podjętej działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
W Statucie Fundacji postanowiono, że dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji z poszanowaniem woli spadkodawców lub donatorów. W sprawach przyjęcia darowizn, spadków, zapisów oraz dotacji, oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
W dniu (…) 2024 r., w Kancelarii Notarialnej zawarto umowę darowizny w formie aktu notarialnego Repertorium A numer (…) na podstawie, której Fundacja (…) jako darczyńca dokonała na rzecz Fundacji (…) jako obdarowanego:
1.praw autorskich i praw pokrewnych do utworów literackich i muzycznych, autorskie prawa majątkowe serwisu internetowego (…) oraz prawa do fonogramu tj. prawa producenckie do (…),
2.rzeczy ruchomych, w tym trzy pojazdy samochodowe i wyposażenie.
W Preambule do umowy darowizny wskazano, że dokonanie darowizny związane jest z okolicznością, iż do dnia dokonania darowizny, projekt (…), prowadzony przez księdza (…), realizowany był w ramach celów statutowych Fundacji (…), w celu wspierania kultu religijnego Kościoła rzymskokatolickiego. Z dniem (…) została założona Fundacja (…), której celem jest dalsze koordynowanie projektu (…). W związku z powyższym darczyńca darował na rzecz obdarowanego, a obdarowany przyjął, na zasadach wynikających z właściwych przepisów prawa majątkowe prawa autorskie, w szczególności:
a)autorskie prawa majątkowe do utworów literackich, wyszczególnione na stronie 12 Raportu z wyceny aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych należących do Fundacji (…),
b)autorskie prawa majątkowe do różnego rodzaju utworów stworzonych przez twórców, wymienionych w załączniku nr 2 do umowy darowizny,
c)majątkowe prawa autorskie do teledysków do utworów audiowizualnych (jako producentowi): (…),
d)autorskie prawa majątkowe serwisu internetowego (…),
e)prawa do fonogramu, tj. prawa producenckie do płyty (…).
Darczyńca darował na rzecz obdarowanego, a obdarowany przyjął także ruchomości:
a)pojazd (…),
b)pojazd (…),
c)pojazd (…),
d)pozostałe rzeczy ruchome, których lista stanowi załącznik nr 8 do umowy darowizny, o łącznej wartości (…) zł.
Wartość składników będących przedmiotem darowizny została ustalona według zasad rynkowych i opisana w raporcie sporządzonym przez rzeczoznawcę - Raport z wyceny rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych należących do Fundacji (…) na dzień (…) 2024 r.
Ponad to darczyńca darował obdarowanemu wierzytelności i prawa wynikające z umów:
a)licencji na oprogramowanie (…),
b)licencji na oprogramowanie (…),
c)umowy dotyczącej serwisu internetowego (…) tj. umowy utrzymania serwisu oraz rejestracji domeny o wartości (…) rocznie,
d)umowy afiliacyjnej z dnia (…).
Natomiast w dniu (…) 2024 r. zawarto umowę darowizny pieniężnej na podstawie, której Fundacja (…) otrzymała od Fundacji (…) w darowiźnie kwotę pieniężną w wysokości (…) i (…) USD. Darowizna ta zostanie przeznaczona na cele statutowe obdarowanej, w szczególności wspieranie kultu religijnego Kościoła rzymskokatolickiego (projekt ewangelizacyjny (…). Darczyńca przekazał na rzecz obdarowanej przedmiot darowizny w drodze przelewu bankowego na rachunek bankowy Fundacji (…). Strony umowy oświadczyły, że wykonanie przedmiotu darowizny następuje na cele statutowe obdarowanego, określone w (…) statutu obdarowanego, tj. wspieranie kultu religijnego Kościoła rzymskokatolickiego, w szczególności w zakresie ewangelizacji wyrażonej w różnych formach i działaniach. A wykonanie tej umowy jest możliwe po stronie darczyńcy z uwagi na cele statutowe darczyńcy określone (…) Statutu darczyńcy, tj. cele kultu religijnego, w szczególności w zakresie ewangelizacji wyrażonej w różnych formach i działaniach. Obdarowany oświadczył, że zobowiązuje się wykorzystywać przedmiot darowizny w celu realizacji działalności statutowej.
W dniu (…) 2024 r. dokonano jeszcze na rzecz Fundacji (…) darowizny ruchomości o łącznej wartości (…) zł. Na te ruchomości składają się różańce, szkaplerze, książki, zeszyty z modlitwami, medaliki, płyty, kartki i kalendarze, które były wykorzystywane w ramach projektu (…). Wartość darowizny została ustalona na poziomie rynkowym przez rzeczoznawcę w Raporcie z wyceny rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych należących do Fundacji (…) z dnia (…) 2024 r. Darowizna zostanie przeznaczona na cele statutowe obdarowanej w szczególności na wspieranie kultu religijnego Kościoła rzymskokatolickiego, w tym w zakresie ewangelizacji wyrażonej w różnych formach i działaniach. Obdarowana zobowiązała się wykorzystać przedmiot darowizny w tych celach.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego do dnia dokonania darowizn, projekt (…), prowadzony przez księdza (…), był realizowany w ramach celów statutowych Fundacji (…). Przy czym jego podstawowym celem było wspieranie kultu religijnego Kościoła rzymskokatolickiego. Z dniem (…) 2024 r. została założona Fundacja (…), której celem jest dalsze realizowanie, rozwijanie i koordynowanie projektu (…). Otrzymane darowizny są przeznaczane na cele statutowe Fundacji (…) - wspieranie kultu religijnego Kościoła rzymskokatolickiego przede wszystkim poprzez realizowany projekt ewangelizacyjny (…).
Pytanie
Czy otrzymane od Fundacji (…) darowizny w formie składników materialnych (ruchomych) i niematerialnych (praw autorskich i pokrewnych) oraz środków pieniężnych skutkują dla obdarowanej Fundacji (…) powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy otrzymane od Fundacji (…) darowizny w formie składników materialnych (ruchomych) i niematerialnych (praw autorskich i pokrewnych) oraz środków pieniężnych nie skutkują dla obdarowanej Fundacji (…) powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 2167 z późn. zm.) fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej.
Fundacje posiadają osobowość prawną, a zatem jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm.) dalej jako u.p.d.o.p. jako podmioty, które zwolnione są od podatku. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Tak bowiem wynika z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.
Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Stosownie do art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ponadto, w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p., wskazano, że przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. można wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
-podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach,
-podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c u.p.d.o.p.,
-podatnik ten przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie i odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.
Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Organy podatkowe w wydanych interpretacjach przepisów prawa podatkowego podkreślają, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.
Organy podatkowe podkreślają również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie, w szczególności do stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.
Należy również podkreślić, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, albowiem przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a u.p.d.o.p. Ważny jest tu cel na jaki dochód jest przeznaczony, a nie źródło pochodzenia dochodu.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika ze Fundacja otrzymała w darowiźnie składniki materialne (ruchome) i niematerialne (prawa autorskie) oraz środki pieniężne. Do dnia dokonania darowizn, projekt (…), prowadzony przez księdza (…), był realizowany w ramach celów statutowych Fundacji (…). Przy czym jego podstawowym celem było wspieranie kultu religijnego Kościoła rzymskokatolickiego. Z dniem (…). została założona Fundacja (…), której celem jest dalsze realizowanie, rozwijanie i koordynowanie projektu (…). Otrzymane darowizny są przeznaczane na cele statutowe Fundacji (…) - wspieranie kultu religijnego Kościoła rzymskokatolickiego, przede wszystkim poprzez realizowany projekt ewangelizacyjny (…). Tym samym darowizny są przeznaczone na realizację celu statutowego, dla którego została utworzona Fundacja tj. cele kultu religijnego. Działalność prowadzona przez Fundację pokrywa się z działalnością określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., w tym w zakresie kultu religijnego. W ocenie Wnioskodawcy odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego stwierdzić można, że przychody Fundacji (…) z otrzymanych w darowiźnie składników materialnych, niematerialnych i środków pieniężnych, służąc Fundacji do wykonywania celów statutowych, przede wszystkim kultu religijnego, objęte są zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
W myśl art. 5 ust. 1 powyższej ustawy:
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach:
W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:
-majątku, w jaki fundacja została wyposażona i dochodów z tego majątku;
-dotacji, zbiórek, spadków, zapisów, darowizn, programów pomocowych.
Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.
Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Dopiero ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Jak stanowi art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienie i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej). Dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.
Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
-podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
-podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
-podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.
Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, należy stwierdzić, że cele statutowe Fundacji są zbieżne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT – w szczególności cele kultu religijnego. Deklarują Państwo, że otrzymane darowizny są przeznaczane na cele statutowe Fundacji. Dlatego też dochód uzyskany z tytułu otrzymanych darowizn przeznaczony na realizację celów statutowych będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o ile zostanie faktycznie wykorzystany (w przypadku darowizny składników ruchomych oraz praw autorskich i pokrewnych) i faktycznie wydatkowany (w przypadku darowizny środków pieniężnych) na cele statutowe Fundacji.
Zatem uzyskane przez Państwa dochody z otrzymanych darowizn, które będą przeznaczone i bez względu na termin faktycznie wykorzystane (darowizny składników ruchomych oraz praw autorskich i pokrewnych) i wydatkowane (darowizna środków pieniężnych) w celu prowadzenia działalności statutowej, będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa ww. analizowanym przepisie.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko, w myśl którego otrzymane od Fundacji (…) darowizny w formie składników materialnych (ruchomych) i niematerialnych (praw autorskich i pokrewnych) oraz środków pieniężnych nie skutkują dla obdarowanej Fundacji (…) powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe przy założeniu, że dochód uzyskany z tytułu otrzymanych darowizn zostanie wykorzystany i wydatkowany na cele statutowe Fundacji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.