
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy uzyskany dochód ze zbycia praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej pochodzących z przedsięwzięć termomodernizacyjnych, wykonywanych w częściach wspólnych wielorodzinnych budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz wielorodzinnych budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A (dalej: „A”, „Spółdzielnia”) prowadzi działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami w oparciu o przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, ustawy Prawo spółdzielcze oraz uregulowania statutu. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2003 r. poz. 1116 ze zm.), celem Spółdzielni jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków ich rodzin. Jedną z form zaspokojenia innych potrzeb członków Spółdzielni jest termomodernizacja budynków.
A w swych zasobach posiada budynki wielorodzinne składające się wyłącznie z lokali mieszkalnych, jak i budynki wielorodzinne gdzie znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe – (…).
W celu utrzymania zasobów mieszkaniowych w należytym stanie technicznym Spółdzielnia tworzy zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych fundusz remontowy. Fundusz ten przeznaczony jest na finansowanie remontów i modernizacji zasobów mieszkaniowych. Lokale użytkowe nie są objęte obowiązkiem tworzenia funduszu remontowego, koszty prac remontowych rozliczane są bezpośrednio w ciężar kosztów utrzymania lokali użytkowych.
Ze środków funduszu remontowego, w ramach prowadzonej działalności Spółdzielnia realizuje różnego rodzaju przedsięwzięcia termomodernizacyjne w częściach wspólnych budynków należących do zasobów A, (…).
Korzystając z możliwości przewidzianych ustawą z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. poz. 831 ze zm.) Spółdzielnia otrzymała świadectwa efektywności energetycznej.
A zawarła umowę z firmą X zajmującą się wykonywaniem audytów efektywności energetycznej budynków oraz składaniem dokumentacji (…) celem uzyskania świadectw efektywności energetycznej w oparciu o ustawę o efektywności energetycznej z dnia 20 maja 2016 r. Z tego tytułu Spółdzielnia ponosi koszty w postaci wynagrodzenia płatnego firmie X zgodnie z umową.
Zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy o efektywności energetycznej, świadectwa wydawane są na wniosek Spółdzielni, ale z wnioskiem o pozyskanie występuje firma X. A jest podmiotem wskazanym w wydawanych świadectwach. Prawa majątkowe wynikające ze świadectw są powiązane z pracami termomodernizacyjnymi realizowanymi przez Spółdzielnię.
Z uzyskanych świadectw zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej wynikają prawa majątkowe, które są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o towarach giełdowych. Prawa te są zbywalne i powstają z chwilą zapisania po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej oraz przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta. Przeniesienie praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw efektywności energetycznej (…). Świadectwa te są przez Spółdzielnię uzyskane z zamiarem sprzedaży wynikających z nich praw majątkowych (…).
W polskim systemie, obrót prawami majątkowymi do świadectw efektywności energetycznej (…). Obrotu białymi certyfikatami (…), co do zasady dokonuje E, który pośredniczy w transakcjach pomiędzy podmiotami sprzedającymi a kupującymi świadectwa efektywności energetycznej (…). W związku z powyższym Spółdzielnia nie ma możliwości dokonać zbycia posiadanych przez siebie świadectw efektywności energetycznej samodzielnie, może to uczynić tylko za pośrednictwem E.
Z tego też względu Spółdzielnia zawarła umowę z E na świadczenia usług maklerskich w zakresie obrotu (…). W tym przypadku prawem majątkowym jest prawo ze świadectw efektywności energetycznej.
Środki uzyskane ze zbycia świadectw przekazywane są na rachunek pieniężny, prowadzony przez E, którego właścicielem jest Spółdzielnia. Na podstawie dyspozycji złożonej przez Spółdzielnię, zgodnie z zawartą umową z E, środki przekazywane są na rachunek bankowy Spółdzielni.
Spółdzielnia transakcje sprzedaży praw majątkowych dokonane przez E, dokumentuje Fakturami VAT w wartości brutto równej wartości przekazanych na rachunek pieniężny środków. A uzyskała świadectwa efektywności energetycznej budynków z tytułu działań polegających na termomodernizacji dociepleniu wybranych ścian zewnętrznych – części wspólnych – budynków wielorodzinnych, w których znajdują się lokale mieszkalne jak i budynków wielorodzinnych, w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe. Z dokumentacji audytów energetycznych Spółdzielnia może dokładnie ustalić ilość uzyskanych TOE dotyczących budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe. Natomiast nie jest możliwe ustalenie w budynkach, w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe jaka część TOE dotyczy lokali mieszkalnych a jaka użytkowych.
A część TOE zbyła (…), natomiast część TOE zostało umorzone w ramach realizacji obowiązku wynikającego z art. 10 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej w związku z prowadzoną działalnością produkcji i dostarczania ciepła przez F – jednostkę organizacyjną A działającą na zasadzie ograniczonego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego. Zadaniem F jest (…).
A uzyskany dochód z tytułu sprzedaży białych certyfikatów przekazała na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi i w całości opodatkowała podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Pytanie
Czy uzyskany dochód ze zbycia praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej pochodzących z przedsięwzięć termomodernizacyjnych, wykonywanych w częściach wspólnych wielorodzinnych budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz wielorodzinnych budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż błędnie zinterpretowała przepisy i nie powinna uiszczać podatku dochodowego od osób prawnych od środków finansowych pochodzących ze zbycia świadectw efektywności energetycznej uzyskanych dla budynków w których znajdują się lokale mieszkalne oraz dla budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe, gdyż dochód korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem A zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.) przychód z praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej powstaje w chwili zbycia tych praw (…). Spółdzielnia mieszkaniowa jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Uzyskując przychody i generując koszty podatkowe Spółdzielnia może uzyskać dochód.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Dla prawidłowego obliczenia podatku Spółdzielnia prowadzi odrębną ewidencję przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i innych przychodów oraz odrębną ewidencję kosztów powiązanych z tymi przychodami.
Posiadane świadectwa efektywności energetycznej potwierdzają uzyskanie efektu poprawy efektywności energetycznej w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni. Budynki, w których były przeprowadzone prace termomodernizacyjne są budynkami mieszkalnymi i obejmują tylko lokale mieszkalne lub mieszkalne i użytkowe. Prawo majątkowe zostało wygenerowane z wykorzystaniem majątku Spółdzielni stanowiącego zasoby gospodarki mieszkaniowej.
Prace termomodernizacyjne ograniczające zużycie energii cieplnej wykonane zostały w wielorodzinnych budynkach w których znajdują się lokale mieszkalne oraz w wielorodzinnych budynkach w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe, stanowiących zasób mieszkaniowy Spółdzielni. Prawa majątkowe zostały wygenerowane z wykorzystaniem majątku Spółdzielni stanowiącego zasoby mieszkaniowe. Koszty prac termomodernizacyjnych obciążały fundusz remontowy który tworzony jest z odpisu obciążającego osoby zamieszkujące lokale mieszkalne. Zatem źródłem finansowania robót termomodernizacyjnych były opłaty wnoszone tylko przez użytkowników mieszkań na fundusz remontowy, tj. gospodarka zasobami mieszkaniowymi, użytkownicy lokali użytkowych nie wnoszą opat na fundusz remontowy ale są obciążani bezpośrednio kosztami wykonanych prac remontowych.
Minister Finansów w interpretacji ogólnej z dnia 5 marca 2008 r. Znak: DD6/8213/11/KWW/07/MB7/ 82 uznał, iż premia termomodernizacyjna, o której mowa w ustawie z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych, jest przychodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przedsięwzięcia realizowane w ramach obu tych ustaw stanowi źródło przychodów dla podmiotów je podejmujących i zakładają osiągnięcie zbieżnych celów, a więc zmniejszenie start energii w zasobach mieszkaniowych i zmniejszenie zapotrzebowania na zużycia ciepła. Podobnie jak dochody z odsetek od środków pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi zgromadzonych na rachunku bieżącym jednostki czy odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat opłat za użytkowanie mieszkania stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.
Mając powyższe na uwadze przychód uzyskany ze sprzedaży praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej jest przychodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i po rozliczeniu kosztów jego uzyskania tj. prowizji i opłat pobieranych przez E, wynagrodzenia dla firmy X, dochód zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Zdaniem Spółdzielni dochód uzyskany ze zbycia świadectw efektywności energetycznej jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust.1 pkt. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Takie też stanowisko zostało przedstawione w wyrokach WSA w Kielcach z dnia 16 grudnia 2021 r. sygn. akt I SA/Ke 432/21 oraz z dnia 17 marca 2022 r. sygn. akt I SA/Ke 600/21, w których działania Spółdzielni mieszkaniowej zmierzające do bardziej energooszczędnej eksploatacji zasobów mieszkaniowych, takie jak ocieplenie wybranych ścian zewnętrznych szczytowych osłonowych, a także stropodachów zostały uznane za mieszczące się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi, jako pozostające w związku z podstawowym celem spółdzielni mieszkaniowych, którym jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków i ich rodzin. Działania te oceniono jako wprost zmierzające do realizacji tego celu.
Stanowisko Spółdzielni znajduje również potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 października 2020 r. w sprawie sygn. akt II FSK 189/19, który wskazał że nie ma wystarczających podstaw, znajdujących swoje uzasadnienie, aby pojęcie dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi zawężać jedynie do otrzymywanych przez Spółdzielnię od jej członków opłat, czynszów i wpłat na fundusz remontowy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego działania spółdzielni zmierzające do bardziej energooszczędnej eksploatacji zasobów mieszkaniowych nie tylko mieszczą się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi ale stanowią ich kwintesencję. Naczelny Sąd Administracyjny podkreślił także, iż brak jest podstaw do sztucznego rozdziału miedzy podejmowanymi przez Spółdzielnię działaniami mającymi za przedmiot niewątpliwie zasoby mieszkaniowe i zmierzającymi do bardziej energooszczędnej eksploatacji tych zasobów, a zbyciem uzyskanych przez nią, właśnie z tytułu zrealizowania tych przedsięwzięć, świadectw efektywności energetycznej- podczas gdy, realizacja tych przedsięwzięć stanowiła wyłączny powód i źródło uzyskanych następnie przez Spółdzielnię przychodów, a sprzedaż wspomnianych świadectw w trybie i na zasadach określonych w ustawie o efektywności energetycznej, nie była jakimś oddzielnym, wyizolowanym zdarzeniem i zarazem źródłem przychodu, lecz stanowiła jedynie prawno-techniczny, uwarunkowany rozwiązaniami prawnymi przyjętymi w tej ustawie, tryb zrealizowania tychże przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1047, dalej: „uee”) reguluje system świadectw efektywności energetycznej (tzw. białych certyfikatów). Jest to mechanizm stymulujący i wymuszający zachowania prooszczędnościowe. Ustawa ta przewiduje, że można je uzyskać tylko za przedsięwzięcia o najwyższej efektywności energetycznej.
W myśl art. 10 ust. 1 uee:
Podmioty, o których mowa w ust. 2, zwane dalej „podmiotami zobowiązanymi”, są obowiązane:
1) zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, w wyniku których uzyskuje się oszczędności energii finalnej w wysokości określonej w art. 14 ust. 1, potwierdzone audytem efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 25, lub
2) uzyskać i przedstawić do umorzenia Prezesowi URE świadectwo efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 20 ust. 1, lub
3) zrealizować przedsięwzięcie lub przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej, o których mowa w art. 15a ust. 1
- z zastrzeżeniem art. 11.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 uee:
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, realizują:
1) przedsiębiorstwo energetyczne wykonujące działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania lub obrotu energią elektryczną, ciepłem lub gazem ziemnym i sprzedające energię elektryczną, ciepło lub gaz ziemny odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdy w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 380 i 1723) lub członkiem rynku organizowanego przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, w odniesieniu do transakcji zawieranych we własnym imieniu na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez ten podmiot;
3) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będący członkiem giełdowej izby rozrachunkowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji zawieranych przez niego poza giełdą towarową lub rynkiem, o których mowa w pkt 2, będących przedmiotem rozliczeń prowadzonych w ramach tej izby przez spółkę prowadzącą giełdową izbę rozrachunkową, przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. lub przez spółkę, której Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 722);
4) odbiorca końcowy przyłączony do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej sprowadzający gaz ziemny w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, w odniesieniu do ilości tego gazu zużytego na własny użytek;
5) towarowy dom maklerski lub dom maklerski w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, w odniesieniu do transakcji realizowanych na giełdzie towarowej lub na rynku organizowanym przez podmiot prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany, na zlecenie odbiorców końcowych przyłączonych do sieci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
6) podmiot paliwowy wprowadzający do obrotu paliwa ciekłe.
Art. 30 ust. 2 uee stanowi, że:
Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.
Stosownie do treści art. 30 ust. 1 uee:
Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 558):
Celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Przedmiotem działalności spółdzielni może być:
1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;
2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;
3) budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;
4) udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;
5) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu;
6) wykonywanie działalności jako obywatelska społeczność energetyczna w rozumieniu art. 3 pkt 13f ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 266).
Zgodnie z art. 1 ust. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Zgodnie z treścią cytowanego powyżej przepisu, zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody, m.in. spółdzielni mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.
Wobec powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody:
—uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
—uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
Zauważyć należy, że w języku potocznym, pojęcie „gospodarka” oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.
W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, należy rozumieć:
1)znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:
—dźwigi osobowe i towarowe,
—aparaty do wymiany ciepła,
—kotłownie i hydrofornie wbudowane,
—klatki schodowe,
—strychy, piwnice, komórki,
—balkony, loggie,
—garaże,
2)pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
—budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,
—kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
—osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
3)urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:
—zbiorniki – doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
—rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
—sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
—budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
—budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
—inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Z wniosku wynika, że w celu utrzymania zasobów mieszkaniowych w należytym stanie technicznym Spółdzielnia tworzy fundusz remontowy. Fundusz ten przeznaczony jest na finansowanie remontów i modernizacji zasobów mieszkaniowych. Ze środków funduszu remontowego, w ramach prowadzonej działalności Spółdzielnia realizuje różnego rodzaju przedsięwzięcia termomodernizacyjne w częściach wspólnych budynków należących do zasobów A, (…). W związku z powyższym, Spółdzielnia otrzymała świadectwa efektywności energetycznej. Następnie, zawarła umowę z E na świadczenia usług maklerskich w zakresie obrotu (…). W tym przypadku prawem majątkowym jest prawo ze świadectw efektywności energetycznej. Środki uzyskane ze zbycia świadectw przekazywane są na rachunek pieniężny, prowadzony przez E, którego właścicielem jest Spółdzielnia. Na podstawie dyspozycji złożonej przez Spółdzielnię, zgodnie z zawartą umową z E, środki przekazywane są na rachunek bankowy Spółdzielni.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy uzyskany dochód ze zbycia praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej pochodzących z przedsięwzięć termomodernizacyjnych, wykonywanych w częściach wspólnych wielorodzinnych budynków, w których znajdują się lokale mieszkalne oraz wielorodzinnych budynków w których znajdują się lokale mieszkalne i użytkowe korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, należy stwierdzić, że uzyskane przez Państwa środki finansowe z tytułu sprzedaży świadectw efektywności energetycznej, tj. praw majątkowych, nie stanowią dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Nie są bowiem dochodem związanym z wymienionymi wyżej lokalami, pomieszczeniami, obiektami, urządzeniami stanowiącymi zasoby mieszkaniowe – przychodami uzyskanymi bezpośrednio z tytułu korzystania z zasobów mieszkaniowych (opłaty, czynsze, wpłaty na fundusz remontowy itd.). Nie pozostają również w związku z podstawowym celem spółdzielni mieszkaniowych, którym jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.
Także z porównania zakresu podmiotowego uregulowań dotyczących systemu białych certyfikatów oraz zakresu podmiotowego zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT można wnioskować o braku możliwości objęcia tym zwolnieniem dochodów będących przedmiotem Państwa zapytania. Skoro podmioty prowadzące działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej, będące adresatem normy z art. 17 ust. 1 pkt 44 (spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, społeczne inicjatywy mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego, samorządowe jednostki organizacyjne, społeczne agencje najmu), są tylko jedną z wielu kategorii podmiotów mogących starać się o pozyskanie świadectw efektywności energetycznej, to dochody związane z działalnością objętą unormowaniem ustawy o efektywności energetycznej w żaden sposób nie mogą być utożsamiane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.
Należy także mieć na uwadze, że dochód Spółdzielni z tytułu sprzedaży świadectw efektywności energetycznej, o których mowa we wniosku, jest dochodem ze sprzedaży praw majątkowych, a nie z zasobów mieszkaniowych.
Po wpisaniu świadectwa na konto podmiotu, który zrealizował przedsięwzięcie proefektywnościowe, świadectwo otrzymuje prawa majątkowe. Prawa te są towarem giełdowym i są zbywalne. Zatem, w przypadku nabycia i zbycia w obrocie giełdowym tzw. białych certyfikatów, spółdzielnia mieszkaniowa (niedopuszczona do zawierania transakcji giełdowych) nie jest uprawniona do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. Wskazać zatem należy, że w Państwa sprawie nie ma znaczenia, iż prace remontowe zostały sfinansowane z funduszu remontowego wnoszonego przez członków spółdzielni, ponieważ dochód Spółdzielni pochodzi ze zbycia praw majątkowych, a nie z wpłat na fundusz remontowy.
Ponadto, dochód Spółdzielni z tytułu sprzedaży świadectw efektywności energetycznej nie może być uznany za uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi także z uwagi na zawarte w wyroku NSA z 18 stycznia 2000 r., sygn. akt III SA 120/99 rozumienie tego pojęcia. W wyroku tym czytamy, że pod pojęciem gospodarki zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć „działania mające na celu utrzymanie substancji pomieszczeń mieszkalnych”. Dochód ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej (…) przez spółdzielnię mieszkaniową nie mieści się w zakresie tego pojęcia.
W konsekwencji, uzyskany dochód ze zbycia praw wynikających ze świadectw efektywności energetycznej pochodzących z przedsięwzięć termomodernizacyjnych – nawet w sytuacji przeznaczenia go na utrzymanie tych zasobów – nie będzie korzystał z omawianego zwolnienia, bowiem nie został spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
W świetle powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.