Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.678.2024.1.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.678.2024.1.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

4 września 2022 r. został powołany w celu prowadzenia zbiórki publicznej Komitet Społeczny (…). W par. 2 aktu założycielskiego Komitetu Społecznego przyjęto, że zbiórka ma na celu zgromadzenie niezbędnych środków na leczenie Pani A w Klinice (…). W skład Komitetu Społecznego powołano (…) członków – (…). Uprawnionym do reprezentacji został (…). W zgłoszeniu cel zbiórki umieszczono (…), ochrony i promocji zdrowia, (…). Zbiórka publiczna była prowadzona od (…) 2022 r. do (…) 2023 r. Aktualnie zbiórka jest zakończona, a sprawozdania z przeprowadzenia zbiórki i rozdysponowania ofiar zostały zatwierdzone i opublikowane na portalu zbiórek publicznych.

Zbiórka publiczna była promowana na pośrednictwem środków masowego przekazu, w szczególności Internetu, a także ulotek, plakatów i podawania informacji podczas lokalnych wydarzeń. W trakcie prowadzenia zbiórki prowadzone były liczne kwesty w kościołach, a także organizowano specjalne eventy. Środki zgromadzone w trakcie zbiórki po zorganizowanym wydarzeniu były liczone komisyjnie i wpłacane sukcesywnie na rachunek bankowy Pani A. Przekazywane stopniowo darowizny były dokonywane z poleceniem dla obdarowanej, że mają być przeznaczone na konkretnie wskazany w akcie założycielskim Komitetu cel, czyli leczenie w Klinice (…). Obdarowana została zobowiązana do wpłacenia darowizn do Fundacji X, w której miała założone subkonto i w której zgromadzone były pozostałe środki na sfinansowanie leczenia, przede wszystkim ze zbiórki online prowadzonej za pośrednictwem portalu (…), której organizatorem była Fundacja X.

Realizując polecenie obdarowana bezpośrednio po zaksięgowaniu darowizny (zazwyczaj tego samego dnia) dokonywała przelewu na indywidualne subkonto w Fundacji oznaczając w tytule transakcji, że są to środki przekazane przez Komitet Społeczny na leczenie w Klinice (…). W Fundacji darowizna była księgowana jako darowizna celowa na leczenie w Klinice (…). Komitet Społeczny łącznie darował w ten sposób na leczenie Pani A kwotę (…) zł. Kwota ta została przekazana Pani A, która zgodnie z poleceniem wpłaciła ją jako darowiznę celową do Fundacji, w której ma prowadzone subkonto. Środki zgromadzone na subkoncie, w tym środki pochodzące z ofiar zebranych przez Komitet Społeczny, przekazane Pani A i wpłacone przez nią do Fundacji w kwocie (…) zł zostały przelane (…) 2023 r. do Kliniki (…) na pokrycie kosztów leczenia Pani A. Wysokość przelewu wyniosła (…) (według kursu średniego z dnia wykonania operacji (…) zł). Środki w kwocie (…) zł zostały zatem wydatkowane na wskazany w akcie założycielskim Komitetu cel, czyli sfinansowanie leczenia w Klinice (…).

Ponadto Komitet Społeczny środki zgromadzone w kwocie (…) zł przekazał Pani A jako darowiznę z poleceniem przeznaczenia ich na kampanię reklamową zbiórki publicznej prowadzoną za pośrednictwem portalu (…) oraz zakup puszek, skarbon, plomb, druk materiałów promocyjnych niezbędnych do prowadzenia zbiórki. Również w tym zakresie darowane środki zostały wydatkowane zgodnie z poleceniem. Łącznie Komitet Społeczny zebrał środki pieniężne w wysokości (…) zł.

Pytania

1.Czy Komitet Społeczny jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych jest obowiązany uiścić podatek od osób prawnych, czy jest od niego zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do dochodu w kwocie (…) zł, która to kwota została darowana Pani A z przeznaczeniem jej na sfinansowanie leczenia w Klinice (…) i która kwota po wpłaceniu jej na subkonto w Fundacji X była wydatkowana zgodnie z celem określonym w akcie założycielskim Komitetu Społecznego?

2.Czy Komitet Społeczny ma obowiązek uiścić podatek od osób prawnych od dochodu w kwocie (…   ) zł, która to kwota została przeznaczona na kampanię reklamową zbiórki i zakup puszek, skarbon, plomb oraz druk materiałów promocyjnych (wizytówek) niezbędnych do prowadzenia zbiórki publicznej?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko do pytania 1

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. wolne od podatku są m.in. dochody podatników, których celem jest działalność w zakresie ochrony zdrowia, w części przeznaczonej na ten cel. Pojęcie działalności w zakresie ochrony zdrowia rozumie się jako bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie ochrony zdrowia rozumianej jako wszelkiej społecznej działalności, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnych pokoleń; podstawowe metody współczesnej ochrony zdrowia to: umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie zapobiegające ich rozwojowi oraz ograniczające ich skutki, rehabilitacja, opieka medyczno-społeczna nad ludźmi (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia 2007 r., III SA/Wa 3213/06, LEX nr 314459).

W orzecznictwie wskazuje się, że wykładnia gramatyczna art. 17 ust 1 pkt 4 u.p.d.o.p. prowadzi do wniosku, że dochody podatnika przekazywane w formie darowizny środków pieniężnych z poleceniem nałożenia na obdarowanego obowiązku określonego działania realizują cel jakim jest ochrona zdrowia i korzystają ze zwolnienia podatkowego ustanowionego w tym przepisie (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 24 stycznia 2007 r., III SA/Wa 3213/06, LEX nr 314459). Ustawodawca nie ogranicza zwolnienia podatników realizujących działania wyłącznie do działania wprost, samodzielnie i bezpośrednio; dopuszcza także, by realizacja celu statutowego nastąpiła przez przekazywanie środków pieniężnych w formie darowizny. Choć w przypadku przekazania darowizny cel jest realizowany niejako pośrednio, niesamodzielnie to nie przekreśla to skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Celów statutowych nie trzeba urzeczywistniać samemu, bowiem przepis stanowi jedynie o przeznaczeniu środków na określony cel. Cel statutowy to coś innego niż forma jego realizacji, a forma to może być m.in. przekazywanie darowizn z przeznaczeniem na ów cel (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 31 października 2018 r., LEX nr 2582893).

Komitet Społeczny prowadził zbiórkę publiczną, której cel został określony jako zgromadzenie niezbędnych środków na leczenie Pani A w Klinice (…). Tak określony cel statutowy niewątpliwie mieści się w pojęciu ochrony zdrowia, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Cel zbiórki poprzez sfinansowanie leczenia zmierzał bowiem do poprawy stanu zdrowia Pani A. W okolicznościach sprawy należy przyjąć, że dochód Komitetu Społecznego w kwocie (…) zł przekazany w formie darowizny na rzecz Pani A z poleceniem realizacji celu statutowego mieszczącego się w pojęciu ochrony jej zdrowia, był wydatkowany na sfinansowanie leczenia w Klinice (…), czyli na cel statutowy Komitetu Społecznego. W stanie faktycznym darowizna zawierała bowiem polecenie wydatkowania przekazywanych środków pieniężnych na określony cel społeczny wskazany w akcie założycielskim Komitetu (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 sierpnia 2008 r., II FSK 827/07, LEX nr 485146).

Bezpośrednia realizacja celu byłaby w okolicznościach sprawy nieskuteczna, bowiem środki zgromadzone w ramach zbiórki publicznej nie wystarczały na pełne pokrycie kosztów leczenia Pani A w Klinice (…). W ramach zbiórki publicznej zgromadzono kwotę (…) zł, zaś leczenie w Klinice (…) wyniosło (…) zł.

Sfinansowanie leczenia Pani A wymagało łącznego użycia środków zgromadzonych w trakcie zbiórki publicznej oraz środków zgromadzonych na subkoncie w Fundacji X. Wyłącznie w ten sposób mógł zostać zrealizowany cel jakim było sfinansowania leczenia w Klinice (…). Samodzielnie środki zebrane od ofiarodawców zbiórki publicznej nie były w stanie zrealizować celu zbiórki. Z tego powodu były one przekazywane sukcesywnie na rzecz Pani A z poleceniem wpłacenia darowizn do Fundacji X, w której obdarowana miała założone subkonto i w której księgowane były pozostałe środki służące sfinansowaniu leczenia w Klinice (…).

Komitet Społeczny przekazując środki pieniężne w formie darowizny z poleceniem wydatkowania na cele statutowe prowadził kontrolę, czy środki zostały rzeczywiście przekazane na cel statutowy zobowiązując obdarowaną po przekazaniu każdej z darowizn do przedstawienia potwierdzenia przelewu środków do Fundacji X i ostatecznie także do przedstawienia potwierdzenia przelewu środków do Kliniki (…). Obdarowana każdorazowo bezpośrednio po otrzymaniu środków, zazwyczaj tego samego dnia przekazywała darowiznę do Fundacji. Środki pochodzące ze zbiórki publicznej zostały przekazane do Kliniki (…) 2023 r. Powyższe okoliczności prowadzą do konkluzji, że dochód Komitetu Społecznego nie tylko był przeznaczony na cel wymieniony w ustawie, tj. ochronę zdrowia (w okolicznościach sprawy sfinansowanie leczenia Pani A), ale był również rzeczywiście wydatkowany na cel określony w akcie założycielskim Komitetu. Zachodziła zatem tożsamość celów przeznaczenia i wydatkowania będąca warunkiem skorzystania ze zwolnienia podatkowego.

Przemawiają za tym następujące argumenty: po pierwsze działalność statutowa podatnika mieściła się w pojęciu działalności w zakresie ochrony zdrowia - dotyczyła działań mających na celu zgromadzenie niezbędnych środków na leczenie Pani A w Klinice (…), czyli w konsekwencji poprawy stanu zdrowia Pani A; po drugie dochód ten w kwocie (…) zł został przeznaczony na cel statutowy Komitetu Społecznego; po trzecie zgromadzony dochód choć pośrednio poprzez darowizny pieniężne przekazane na rzecz Pani A został wydatkowany na cel statutowy (przekazywanie środków pieniężnych na określony w statucie cel społeczny może być utożsamiane z przeznaczeniem dochodu na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. - zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 sierpnia 2008 r., II FSK 827/07, LEX nr485146); po czwarte zachodziła tożsamość przeznaczenia i wydatkowania na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. będąca warunkiem zwolnienia.

Ze wskazanych przyczyn zdaniem Wnioskodawcy dochód Komitetu Społecznego w kwocie (…) zł spełniał przesłanki zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określone art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Stanowisko do pytania 2

Zgodnie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Dochód Komitetu Społecznego pochodzący z ofiar ze zbiórki publicznej w kwocie (…) zł został wydatkowany na zakup puszek, skarbon, plomb, druk materiałów promocyjnych (ulotek) oraz prowadzenie kampanii reklamowej na portalu (…). Dochód Komitetu we wskazanym zakresie służył realizacji celu statutowego jakim było zgromadzenie środków niezbędnych na leczenie Pani A w Klinice (…). Bez poniesienia tych wydatków cel określony w akcie założycielskim Komitetu byłby niemożliwy do zrealizowania, bowiem zbiórka nie mogłaby zostać przeprowadzona skutecznie i efektywnie.

W związku z tym zdaniem Wnioskodawcy dochód w kwocie (…) zł spełniał przesłanki zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych określone art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Mieścił się bowiem w hipotezie art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przepisy tej ustawy mają zastosowanie również do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Tym samym jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy jako podmioty, które są zwolnione od podatku.

Z uwagi na powyższe, należy wskazać, że jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z  art. 18 ust. 1 ustawy o CIT:

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że ramy wyżej omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

-celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

-uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe powinny być określone w statucie w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Jak wynika z wniosku, w par. 2 aktu założycielskiego Komitetu Społecznego przyjęto, że zbiórka ma na celu zgromadzenie niezbędnych środków na leczenie Pani A w Klinice (…).

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl), „ochrona zdrowia” to wszelka społeczna działalność, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnym pokoleniom.

Zatem bez wątpienia, w zakresie ochrony zdrowia, wymienionej w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT mieści się leczenie chorób. Z kolei właśnie w celu leczenia Pani A w Klinice (…), powołany został opisany we wniosku Komitet Społeczny, którego celem było przeprowadzenie zbiórki publicznej.

Zatem należy uznać, że działalność określona w akcie założycielskim opisanego we wniosku Komitetu Społecznego stanowi jedną z wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, co zasadniczo uprawnia Komitet do skorzystania z ww. zwolnienia.

Ocenie należy jednak poddać to, czy zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, dochód komitetu został przeznaczony i faktycznie wydatkowany na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W ocenie organu, na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego można uznać, że ww. warunek został również spełniony. Przede wszystkim należy zauważyć, że z opisu stanu faktycznego wynika, że środki zebrane przez Komitet Społeczny w kwocie (…) zł (mimo, że z pośrednim wykorzystaniem również konta bankowego Pani A), ostatecznie zostały przelane (…) 2023 r. do Kliniki (…) na pokrycie kosztów leczenia Pani A. Przelew został wykonany dodatkowo za pośrednictwem Fundacji X (wraz z dodatkowymi środkami zgromadzonymi na ten sam cel przez tą fundację).

W opisie sprawy nie wskazano powodów, dla których przelewu nie dokonano bezpośrednio na rzecz podmiotu (…) lub na rzecz pośredniczącej Fundacji X, niemniej jednak, mimo że w trakcie faktycznego wydatkowania środków zgromadzonych przez Komitet Społeczny, wykorzystany został także „pomocniczo” rachunek bankowy Pani A, to jednak zebrane środki ostatecznie zostały wydatkowane na Jej specjalistyczne leczenie.

Zatem, na tle niniejszego wniosku należy stwierdzić, że środki w kwocie wskazanej powyżej zostały faktycznie wydatkowane na cel wskazany w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, co uprawnia Komitet Społeczny do skorzystania ze zwolnienia na podstawie powołanego przepisu. 

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad 2.

Natomiast nie można się zgodzić z Państwem, że dochód Komitetu Społecznego, w kwocie (…) zł tj. w części w jakiej został przeznaczony i wydatkowany na kampanię reklamową zbiórki, spełnia przesłanki zwolnienia z podatku dochodowego określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W tym zakresie z wniosku jednoznacznie wynika, że środki w tej części zostały wydatkowane na kampanię reklamową zbiórki publicznej prowadzoną za pośrednictwem portalu (…) oraz zakup puszek, skarbon, plomb, druk materiałów promocyjnych niezbędnych do prowadzenia zbiórki.

Opisanego sposobu wydatkowania środków Komitetu Społecznego (mimo, że mógł przyczynić się do pozyskania większej kwoty ze zbiórki) nie można uznać jako wypełniający przesłanki przeznaczenia i wydatkowania na leczenie Pani A.

W świetle powyższego, Komitet Społeczny jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych jest obowiązany uiścić podatek dochodowy od osób prawnych od dochodu, który został przekazany Pani A jako darowizna z poleceniem przeznaczenia środków na kampanię reklamową zbiórki publicznej prowadzonej za pośrednictwem portalu (…) oraz zakup puszek, skarbon, plomb, druk materiałów promocyjnych niezbędnych do prowadzenia zbiórki.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.