
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 28 stycznia 2025 r. (wpływ 31 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, działając jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zamierza świadczyć usługi polegające na pośrednictwie handlowym, w tym w modelu dropshipping. W ramach tej działalności Wnioskodawca organizował będzie dostawy towarów, zbierał zamówienia oraz pobierał płatności od nabywców końcowych na rzecz dostawców z krajów trzecich (np. Chin). Dostawcy będą wystawiać faktury sprzedaży (lub inne dokumenty sprzedażowe) bezpośrednio ostatecznym nabywcom. W ramach tej działalności Wnioskodawca będzie pełnić funkcję pośrednika. Klientami będą osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej (dalej jako: „Klienci”). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca będzie otrzymywał prowizję, która będzie stanowić różnicę między kwotą otrzymaną od nabywców końcowych a kwotą przekazaną dostawcy. Wnioskodawca działa jako czynny podatnik VAT i zgodnie z przepisami ustawy o VAT będzie wystawiał zagranicznym kontrahentom (będącymi dostawcami towarów) faktury z adnotacją, że transakcja nie podlega opodatkowaniu w Polsce – za usługi pośrednictwa.
Działalność Wnioskodawcy będzie się opierać na świadczeniu usług pośrednictwa, obejmujących zamawianie towarów od zagranicznych dostawców, głównie z krajów azjatyckich, w imieniu i na rzecz Klientów. Towary będą pozyskiwane z platform sprzedażowych, a Wnioskodawca skupi się na wyszukiwaniu dostawców o wysokiej jakości produktów i dobrej reputacji. Przedstawiany na stronie internetowej asortyment obejmie m.in. (…). Opisy produktów będą przygotowywane przez Wnioskodawcę, który zamierza tłumaczyć treści ofert, dodawać spersonalizowane informacje oraz edytować zdjęcia w sposób dostosowany do potrzeb polskich odbiorców.
Klienci będą składali zamówienia na towary za pośrednictwem strony internetowej Wnioskodawcy, w ramach której proces zamówienia będzie wymagał akceptacji regulaminu. Klienci zobowiązani będą do uiszczenia pełnej płatności za towar oraz przekazania swoich danych do dostawy, które następnie będą przesyłane do dostawców. Na podstawie regulaminu zamieszczonego na stronie Wnioskodawcy, który Klient będzie musiał zaakceptować przed dokonaniem zamówienia, wynikać będzie między innymi, że:
-Wnioskodawca będzie realizował usługę pośrednictwa, umożliwiającego zamówienie towaru oraz dokonanie płatności za ten towar;
-Klient będzie upoważniał Wnioskodawcę do opłacenia kosztów zakupu oraz przesyłki w jego imieniu i na jego rzecz;
-Wnioskodawca, pełniąc funkcję pośrednika, będzie zobowiązany do zapewnienia Klientowi wsparcia w procesie reklamacyjnym, dostarczania niezbędnych informacji o zakupionym produkcie oraz koordynowania procesu zwrotów.
Dostawy towarów będą realizowane przez dostawców (sprzedawców głównie z krajów azjatyckich) bezpośrednio do Klientów na ich adresy podane podczas składania zamówienia. W związku z tym, że paczki będą wysyłane z krajów spoza UE, Klient ponosić będzie odpowiedzialność podatkową wynikającą z importu towaru. Klientom zostanie również przekazana informacja o terminie realizacji dostawy oraz numer nadania przesyłki, umożliwiający jej śledzenie.
Płatność za zamówienie, obejmująca cenę towaru i koszty transportu, będzie dokonywana przez Klienta na zasadzie przedpłaty. Wnioskodawca przewiduje możliwość wyboru metody płatności przez Klienta – przelewem bankowym lub za pośrednictwem bramki płatniczej. Każdorazowa płatność będzie obejmować prowizję dla Wnioskodawcy oraz koszt samego towaru.
Towary będą zamawiane bezpośrednio na dane Klienta, który stanie się ich właścicielem w momencie złożenia zamówienia u sprzedawcy. W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie fizycznie angażować się w proces transportu i dostawy, nie będzie ani przez chwilę władał towarem jak właściciel, ograniczając swoje działania do pośrednictwa. Formalności związane z procedurą celną będą spoczywać na Kliencie lub sprzedawcy. Zakupiony w ten sposób towar nigdy nie trafi do Wnioskodawcy jako pośrednika handlowego, lecz zawsze bezpośrednio do Klienta.
Wnioskodawca w tym miejscu zaznacza, że nie ma w zakresie naliczania podatku VAT przez sprzedawców (dostawców) pełnej i pewnej wiedzy. Opiera się wyłącznie na informacjach umieszczonych na platformach sprzedażowych. To czy podatek VAT będzie rzeczywiście naliczany i odprowadzany przez sprzedawcę, czy też inny podmiot i od jakich wartości jest poza jego gestią. W ramach realizowanych świadczeń Wnioskodawca nie wystąpi jako importer towaru.
Od chińskiego sprzedawcy Wnioskodawca nie będzie otrzymywał faktur VAT za zakup, rachunku, czy innego dokumentu potwierdzającego zakup. Jedynym potwierdzeniem zakupu będzie potwierdzenie przelewu bankowego za zakup produktów po potrąceniu prowizji lub wygenerowanie przez specjalny program dowodu zakupu. Sprzedaż produktu będzie udokumentowana poprzez pobranie dowodów sprzedaży ze sklepu lub portalu aukcyjnego, albo poprzez potwierdzenie wpłat bankowych za sprzedaż na konto bankowe Wnioskodawcy. W ten sposób będą sporządzane miesięczne zestawienia zrealizowanych transakcji. Wnioskodawca nie będzie wystawiał paragonów, a jedynie rachunek na rzecz chińskiego sprzedawcy na kwotę prowizji oraz dodatkowo na prośbę Klienta informacje o zrealizowanej prowizji.
Wnioskodawca nie będzie zawierał pisemnych umów ze sprzedawcami. Sposób ustalania wynagrodzenia Wnioskodawcy i zakres świadczeń będzie wynikiem zawiązania stosunku prawnego z Klientem (elementy stosunku prawnego określone są przez regulamin strony internetowej). Zawarcie umowy zakupu towaru w serwisie aukcyjnym nastąpi w imieniu Klienta za pośrednictwem konta Wnioskodawcy w tym serwisie.
Wnioskodawca sam nie jest i nie zamierza się zarejestrować w procedurze importu One-Stop Shop (IOSS).
Podsumowując – forma współpracy podatnika będzie polega wyłącznie na świadczeniu usługi pośrednictwa handlowego. Nie będzie prowadził on sprzedaży we własnym imieniu, ani na własny rachunek, ani dokonywał zakupu towarów będących przedmiotem transakcji, a jego rola ograniczy się wyłącznie do zbierania zamówień dla dostawcy oraz przyjmowania od Klientów zapłaty i przekazywaniu jej dostawcy, po pomniejszeniu otrzymanej kwoty o należną mu prowizję za pośrednictwo.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
1.Usługi pośrednictwa handlowego będą świadczone na rzecz dostawców towarów z krajów trzecich. Spółka nie zawiera umów z dostawcami z Chin.
2.Proces dostawy towarów przedstawia się następująco:
-Klient składa zamówienie za pośrednictwem strony internetowej Spółki.
-Klient akceptuje regulamin, z którego wynika, że Spółka nie sprzedaje towarów we własnym imieniu, a jedynie świadczy usługi pośrednictwa.
-Klient wpłaca należność za zamówienie na konto Spółki.
-Spółka zamawia towar u dostawcy, podaje dane klienta jako adresata przesyłki i dokonuje płatności.
-Dostawca przesyła towar bezpośrednio do klienta, a Spółka przekazuje klientowi numer przesyłki do śledzenia.
-Klient ponosi wszelkie opłaty celne, podatki importowe i inne należności związane z zakupem.
3.Spółka składając zamówienie u dostawców z krajów trzecich, nie posługuje się danymi swojej firmy, wskazując jedynie dane klienta do wysyłki.
4.Dostawcy z krajów trzecich będą mieli świadomość, że Spółka nie jest ostatecznym nabywcą towarów.
5.Klienci będą mogli kupować jedynie towary zamieszczone na stronie internetowej Spółki; nie będzie możliwości indywidualnego zamówienia konkretnych towarów.
6.Dostawcy z krajów trzecich nie będą mieli możliwości ingerencji w opisy towarów po ich umieszczeniu na stronie internetowej Spółki.
7.Za transport towarów do ostatecznych klientów odpowiadają dostawcy z krajów trzecich lub podmioty trzecie działające na ich rzecz. Spółka nie uczestniczy w procesie transportu i nie ponosi odpowiedzialności za dostawę.
8.Spółka nie posiada informacji, czy zagraniczni dostawcy są podatnikami VAT w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT. Na fakturach doliczany jest podatek VAT, a np. jeden z dostawców A. wystawia fakturę zgodnie z przepisami podatkowymi w Holandii. Klienci (nabywcy) są osobami fizycznymi niebędącymi podatnikami VAT.
9.Klienci to głównie osoby fizyczne posiadające stałe miejsce zamieszkania w Polsce lub innym kraju Unii Europejskiej.
10.Dopuszczenie towarów do obrotu w UE następuje w kraju odbiorcy. Klient ponosi odpowiedzialność za odprawę celną i inne opłaty związane z importem.
11.Wysokość wynagrodzenia dla Spółki nie wynika z uzgodnień z dostawcami z krajów trzecich i dostawcy nie mają na nią wpływu.
12.Spółka zobowiązuje się do pomocy klientowi w procesie reklamacyjnym i zwrotach, zgodnie z polityką dostawcy. Reklamacje zgłaszane są na adres Spółki, która kontaktuje się z dostawcą, pobiera etykietę zwrotną i przekazuje ją klientowi. Po otrzymaniu przez Spółkę zwrotu środków od dostawcy Spółka dokonuje zwrotu środków klientowi. Koszty zwrotu (jeśli nie będzie darmowy) pokrywa Spółka (Spółka otrzyma wówczas zwrot za produkt pomniejszony o koszty zwrotu, klient otrzyma od Spółki pełną kwotę za zwrócony produkt).
13.Klienci wpłacają należności za towary na konto Spółki.
14.Usługa pośrednictwa jest wykonana w momencie zapłaty na rzecz dostawcy z Chin.
15.Prowizja za świadczoną usługę pośrednictwa staje się wymagalna w momencie złożenia przez Spółkę zamówienia na portalu dostawy (zagranicznego dostawcy np. z Chin), akceptacji regulaminu jego sklepu internetowego oraz zapłaty na jego rzecz.
16.W momencie zapłaty wystawiana będzie faktura na rzecz dostawcy z Chin, dokumentująca prowizję Spółki, będącą różnicą między ceną płaconą przez klienta a ceną zakupu u dostawcy.
17.Usługi nie będą rozliczane w okresach rozliczeniowych; każda usługa będzie rozliczana indywidualnie w momencie jej wykonania.
Pytania
1.Czy przychód związany z prowizją z tytułu usług pośrednictwa stanowi przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT)? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3).
2.W jakim momencie należy rozpoznać przychód podatkowy z tytułu prowizji za usługi pośrednictwa? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4).
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany z tytułu prowizji za usługi pośrednictwa handlowego stanowi przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ustawy o CIT.
Ad 2.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że moment rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu prowizji za świadczone usługi pośrednictwa powinien przypadać na dzień wykonania usługi, co w tym przypadku oznacza zakończenie procesu pośrednictwa, tj. skuteczne przekazanie zamówienia do dostawcy i uiszczenie płatności w imieniu Klienta. W tym momencie będzie również wystawiana faktura na rzecz dostawcy. W ocenie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy powstaje w momencie zakończenia świadczenia usługi, ponieważ wtedy staje się ona wymagalna, a wynikająca z niej prowizja jest należna.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Ad 1.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody podatkowe uważa się w szczególności należne kwoty wynikające z wykonania świadczeń, chociażby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, pod warunkiem że są wymagalne.
W przedstawionym stanie faktycznym [powinno być: zdarzeniu przyszłym – przyp. organu] prowizja Wnioskodawcy stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi pośrednictwa handlowego. W związku z tym przychód z tego tytułu powinien być rozpoznany zgodnie z art. 12 ustawy o CIT w momencie, gdy stanie się należny, tj. w chwili, gdy Wnioskodawca zrealizuje świadczenie i uzyska roszczenie o wynagrodzenie.
Prowizja, choć opodatkowana podatkiem VAT w kraju siedziby kontrahenta, jest wynagrodzeniem za działalność Wnioskodawcy prowadzoną w Polsce. W konsekwencji należy ją uwzględnić w przychodach podatkowych Wnioskodawcy, ponieważ spełnia przesłanki określone w ustawie o CIT.
Ad 2.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, za przychody podatkowe uznaje się przede wszystkim przychody należne, nawet jeśli nie zostały faktycznie otrzymane, z wyjątkiem przypadków, gdy przepisy stanowią inaczej. Art. 12 ust. 3a wskazuje, że datą powstania przychodu jest, co do zasady, dzień wykonania usługi, wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub częściowego wykonania usługi, nie później jednak niż dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności. W przypadku działalności Wnioskodawcy usługa pośrednictwa jest wykonana w momencie przekazania zamówienia dostawcy w imieniu Klienta, uiszczenia płatności za zamówiony towar i transport w imieniu Klienta oraz udostępnienia Klientowi informacji o statusie zamówienia i możliwości jego śledzenia. Na ten moment usługę pośrednictwa można uznać za zakończoną, ponieważ Wnioskodawca wywiązał się ze swojego zobowiązania wobec Klienta. Prowizja Wnioskodawcy stanowi wynagrodzenie za pośrednictwo handlowe, którego wysokość jest z góry określona jako różnica między kwotą otrzymaną od Klienta a kwotą przekazaną dostawcy. W związku z tym, przychód podatkowy z tytułu prowizji staje się należny w momencie zakończenia usługi pośrednictwa, co oznacza przekazanie zamówienia do realizacji przez dostawcę. W tym momencie będzie również wystawiana faktura na rzecz dostawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 ustawy o CIT, wymienione zostały jednak przykładowe rodzaje przychodów, moment ich powstania i wyłączenia z katalogu przychodów. Jako zasadę wyrażoną w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT ustawodawca przyjął, że:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika lub pomniejsza jego pasywa.
Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarto go w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
I tak w myśl art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT:
Do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).
W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą przychodem są również kwoty należne, nawet gdy nie zostały faktycznie otrzymane, pod warunkiem że kwoty te spełniają warunki wymienione powyżej (trwały, bezzwrotny i definitywny charakter).
Dany przychód zostaje przyporządkowany do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, kiedy jest on związany z taką działalnością. Chodzi tu o wszystkie te przychody, które nie powstałyby, gdyby podatnik nie prowadził działalności gospodarczej. Ustawodawca wyraźnie bowiem wskazał w art. 12 ust. 3 wymienionej ustawy, że dla zakwalifikowania danych przychodów do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza, wystarczy, że będą one związane z taką działalnością, a więc pomiędzy jej wykonywaniem a powstaniem takiego przychodu powinien istnieć związek przyczynowo-skutkowy, tzn. wszelkie przychody, których przyczyną powstania jest prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej są przychodami związanymi z działalnością gospodarczą.
Odnosząc wyżej cytowane przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą i jedynie pośredniczyć w sprzedaży towarów handlowych (nie będzie dokonywać sprzedaży we własnym imieniu oraz nie będzie właścicielem zamówionych przez klientów towarów), to przychodem uzyskanym z tego tytułu będzie wartość prowizji, która będzie stanowić różnicę między kwotą otrzymaną od nabywców końcowych a kwotą przekazaną dostawcy.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się do momentu powstania przychodu wskazać należy, że podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a ustawy o CIT, stosownie do którego:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1) wystawienia faktury albo
2) uregulowania należności.
Dla rozpoznania przychodu osiąganego przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą istotne zatem pozostają daty zaistnienia następujących zdarzeń:
-w zależności od przedmiotu tej działalności – wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi;
-wystawienia faktury;
-uregulowania należności.
Przychód osiągany przez podatnika co do zasady powstaje w dacie zajścia najwcześniejszej z ww. okoliczności.
Zgodnie z cytowanym wyżej art. 12 ust. 3a ustawy o CIT pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu ma dzień dokonania czynności – wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania, przy czym dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności jest ostatecznym terminem, który stanowi o dacie powstania przychodu.
Ponadto dodać należy, że jeśli zaistniałe wyżej zdarzenia wystąpią po dniu wystawienia faktury, czy po dniu dokonania zapłaty należności, o momencie powstania przychodu decydują te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia.
Z opisu sprawy wynika, że płatność za zamówienie, obejmująca cenę towaru i koszty transportu, będzie dokonywana przez Klienta na zasadzie przedpłaty. Każdorazowa płatność za zamówienie będzie obejmować prowizję dla Wnioskodawcy oraz koszt samego towaru.
Prowizja za świadczoną usługę pośrednictwa staje się wymagalna w momencie złożenia przez Spółkę zamówienia na portalu dostawy (zagranicznego dostawcy), akceptacji regulaminu jego sklepu internetowego oraz zapłaty na jego rzecz.
Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy wskazać należy, że skoro jak wynika z opisu sprawy wykonanie usługi jest najwcześniejszym ze zdarzeń wymienionych w art. 12 ust. 3a, to przychód podatkowy należy rozpoznać w tym momencie.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto organ informuje, że w pozostałej kwestii objętej wnioskiem dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.