Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.696.2024.1.KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.696.2024.1.KW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej przez oddział przedsiębiorcy zagranicznego. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawcą jest (...) Sp. z o.o. Oddział w Polsce, który funkcjonuje na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w sformalizowany sposób jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego tj. spółka prawa szkockiego (dalej jako „Wnioskodawca”).

1. Rejestracja i działalność Oddziału

Oddział został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) i posiada numer NIP na potrzeby rozliczeń podatkowych w Polsce. Wnioskodawca poprzez Oddział prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski i rozlicza CIT (składając deklaracje CIT-8). Oddział uzyskał odrębny numer NIP do celów wypełniania funkcji płatnika ZUS oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w stosunku do pracowników zatrudnionych w Polsce.

Zgodnie z wpisem w KRS, przedmiot przeważającej działalności Oddziału obejmuje: naprawa i konserwacja statków i łodzi.

2. Obowiązki podatkowe w Polsce

Forma prawna spółki (centrali) to Private Limited Company (LTD), której odpowiednikiem w polskim systemie prawnym jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka (centrala) jest brytyjskim rezydentem podatku dochodowego zgodnie z przepisami prawa brytyjskiego oraz Konwencją między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych podpisaną w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (dalej: „UPO”).

Wnioskodawca:

  • nie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy o CIT;
  • podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, ponieważ osiąga dochody na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału, będącego zagranicznym zakładem w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 UPO.

Oddział nie jest odrębnym podmiotem prawnym ani odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

3. Rok podatkowy Wnioskodawcy

Rok podatkowy Wnioskodawcy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym i obejmuje odpowiednio okresy od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku kalendarzowego. Okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. jest jednym z lat podatkowych Wnioskodawcy (dalej: „Rok Podatkowy 2023”).

4.Przychody w Polsce

W Roku Podatkowym 2023 r., Wnioskodawca nie osiągał przychodów podatkowych przekraczających równowartości 50.000.000 euro (w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT). Wnioskodawca zakłada, że w kolejnych latach podatkowych przychody uzyskiwane na terytorium Polski również nie przekroczą równowartości 50.000.000 euro.

W związku z tym, indywidualne dane Wnioskodawcy (zwarte w zeznaniu, o którym mowa powyżej) nie widnieją/nie będą podane do publicznej wiadomości przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych stosownie do art. 27b ust. 1 ustawy o CIT.

5. Przychody globalne

Spółka (centrala) osiąga również przychody w państwie swojej rezydencji podatkowej. Globalne przychody Spółki przekraczają równowartość 50.000.000 euro, jednak nie są one ujmowane w polskich deklaracjach CIT-8, ponieważ nie dotyczą działalności prowadzonej przez Oddział na terytorium Polski.

6.Struktura organizacyjna

Spółka nie jest częścią podatkowej grupy kapitałowej i nie zamierza dołączać do takiej, w związku z czym rozważania dotyczące przepisów mających zastosowanie do podatkowej grupy kapitałowej (np. art. 27b ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT) zostaną pominięte.

Pytania

1.W przypadku Wnioskodawcy, tj. podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, prowadzącego działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jedynie za pośrednictwem zagranicznego zakładu (Oddziału), do przychodu uzyskanego w trakcie roku, o którym mowa w art. 27c ust. 1 w związku z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, zalicza się jedynie przychód ujawniany w zeznaniu CIT-8?

2.Czy Wnioskodawca jest obowiązany do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za Rok Podatkowy 2023, zgodnie z art. 27c ustawy o CIT, jeżeli przychody wykazane w CIT-8 nie przekraczają kwot odpowiadających równowartości 50.000.000 euro?

3.Czy w przypadku, gdy w kolejnych latach podatkowych przychody Wnioskodawcy osiągane na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału (wykazane w CIT-8) również nie przekroczą równowartości 50.000.000 euro, Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej zgodnie z art. 27c ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Przedmiotem pytań zawartych we wniosku jest obowiązek określony w art. 27c ust. 1 ustawy o CIT, bezpośrednio powiązany z przepisami art. 27b ust. 2 pkt 2 tej ustawy. Kluczowe znaczenie dla odpowiedzi na pytania ma interpretacja pojęcia „wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym” oraz związek tego pojęcia z danymi publikowanymi przez Ministra Finansów na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT.

Ad 1

W przypadku Wnioskodawcy, tj. podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, prowadzącego działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jedynie za pośrednictwem zagranicznego zakładu (Oddziału), do przychodu uzyskanego w trakcie roku, o którym mowa w art. 27c ust. 1 w związku z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, zalicza się jedynie przychód ujawniany w zeznaniu CIT-8 i jedynie przychód z zeznania CIT-8 jest uwzględniany przy ustalaniu limitu 50 mln euro z art. 27b ust. 2 pkt 2 i art. 27c ust. 1 ustawy o CIT.

Ad 2

Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za Rok Podatkowy 2023, ponieważ jego przychody w Polsce (wykazane w CIT-8) nie przekraczają równowartości 50 mln euro.

Ad 3

Jeżeli w kolejnych latach podatkowych przychody Wnioskodawcy w Polsce nie przekroczą równowartości 50 mln euro, Wnioskodawca również nie będzie zobowiązany do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Uzasadnienie

1. Obowiązek publikacji informacji o strategii podatkowej

Zgodnie z art. 27c ust. 1 ustawy o CIT „Podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy”.

Art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT wskazuje, że „Podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników (...) dotyczy podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski.”

Z przytoczonych przepisów wynika, że obowiązek sporządzenia i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej powstaje wyłącznie w odniesieniu do tych podatników, których dane zostały podane do publicznej wiadomości przez Ministra Finansów na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT.

Poniżej Wnioskodawca prezentuje szczegółowe stanowisko w zakresie wykładni tych przepisów.

2. Status Wnioskodawcy

Wnioskodawca prowadzi działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wyłącznie za pośrednictwem zagranicznego zakładu (Oddziału). Stosownie do ustawy o CIT, za dochody osiągane na terytorium Polski przez nierezydentów uważa się m.in.: dochody z działalności prowadzonej na terytorium Polski za pośrednictwem zagranicznego zakładu (art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT). Przychody osiągane przez centralę poza terytorium Polski są ujmowane w rozliczeniach podatkowych w innych jurysdykcjach, zgodnie z miejscem ich uzyskania. Nie są one uwzględniane w polskiej deklaracji CIT-8, która obejmuje jedynie działalność Oddziału w Polsce.

3. Wykładnia przepisów

Stosownie do art. 27b ust. 1 ustawy o CIT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra, corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.

Zacytowany przepis odnosi się do indywidualnych danych podatników (w tym wartości przychodów) zawartych w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 (tj. zeznaniu rocznym CIT-8), złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok publikacji tych danych (czyli za rok podatkowy poprzedzający rok, w którym minister finansów udostępnia dane podatników).

Należy podkreślić, że nie można upraszczać procesu interpretacji art. 27c ust. 1 ustawy o CIT. Istotne jest uwzględnienie, że obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej dotyczy - obok podatkowych grup kapitałowych, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT - tylko podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w art. 27b ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro (...) - których indywidualne dane podane są do publicznej wiadomości na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT. Jak już zostało podkreślone, na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości dane podatników zawarte w zeznaniach, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, czyli w rocznych deklaracjach CIT-8.

Tym samym, należy przyjąć, że jedynie Ci podatnicy, których przychody wskazane w zeznaniu rocznym CIT-8 przekroczyły 50 mln euro, będą wskazani na liście przygotowanej przez Ministra Finansów stosownie do art. 27b ust. 1 ustawy o CIT.

W związku z tym:

  • Przychody osiągane przez Wnioskodawcę poza Polską, które nie są wykazywane w CIT-8, nie są uwzględniane przy ustalaniu limitu 50 mln euro z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.
  • Obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, wynikający z art. 27c ustawy o CIT, dotyczy wyłącznie tych podatników, których dane podane zostały do publicznej wiadomości przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, wynikający z art. 27c ustawy o CIT, nie dotyczy tych podatników o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, prowadzącego działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jedynie za pośrednictwem zagranicznego zakładu, którzy w skali globalnej osiągają przychody przekraczające 50 mln euro, lecz w polskim zeznaniu rocznym CIT-8 wykazują przychody nie przekraczające równowartości 50 mln euro.

Praktyka interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Cytując trafne stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawie dotyczącej podobnej problematyki:

Zawierając w art. 27c ust. 1 (red. ustawy o CIT) odesłanie do art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 (red. ustawy o CIT) ustawodawca wiąże, ciążący na podatniku, obowiązek sporządzania i publikacji informacji o strategii podatkowej z, ciążącym na Ministrze Finansów, obowiązkiem podawania danych podatników do publicznej wiadomości, co oznacza, że informację o realizowanej strategii podatkowej sporządzają i podają do publicznej wiadomości te same podmioty (wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2), których indywidualne dane podatkowe publikuje Minister Finansów.

Idąc tokiem rozumowania Dyrektora KIS, aby zidentyfikować obowiązek do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej z art. 27c ust. 1 ustawy o CIT, należy zweryfikować, czy Minister Finansów dokonał „siostrzanego” obowiązku w postaci publikacji danych podatników na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT. Szczególnie, iż wykonanie obowiązku Ministra Finansów ma termin wcześniejszy niż termin realizacji obowiązku podatnika. Tak funkcjonujący mechanizm jest wzorowym przykładem realizowania zasady pogłębiania zaufania podatników do organów Państwa. Powyższe potwierdza argumentację Wnioskodawcy, iż obowiązek wynikający z art. 27c ust. 1 ustawy o CIT, należy wykładać z uwzględnieniem treści przepisów z art. 27b ust. 1 i ust. 2 ustawy o CIT.

Badając obowiązek Ministra Finansów do ujawnienia danych podatników (art. 27b ust. 1 ustawy o CIT), należy podkreślić, iż organ ten dokonuje ujawnienia danych zawartych wyłącznie w zeznaniu rocznym CIT-8. Wszelkie inne dane takie jak przychody podatnika niebędącego Polskim rezydentem podatkowym osiągane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, nie są ujęte w rocznym zeznaniu CIT-8.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej ponowie słusznie wskazał (w podobnej sprawie), iż:

Tym samym Minister Finansów nie dysponuje danymi wymienionymi w art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT. W związku z tym, nawet w sytuacji przekroczenia przez nich wartości przychodu w roku podatkowym odpowiadającego równowartości 50 min euro przeliczonego na złote Minister Finansów nie podaje ich indywidualnych danych do publicznej wiadomości.

Przytoczone sprawy dotyczyły przychodów osiąganych w ramach opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, natomiast przychody te, podobnie jak przychody osiągane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, nie są ujmowane w zeznaniu rocznym CIT-8, a tym samym nie wpływają na limit z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

Co więcej, Dyrektor KIS stosował tę argumentację już wcześniej, przy identyfikacji obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej podatnika, który powstał z przekształcenia podmiotu transparentnego podatkowo. Organ podobnie uznał, iż skoro brak jest przychodów podatkowych, które Minister Finansów ujawni na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT, podatnik nie będzie miał obowiązku do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej .

Zasada proporcjonalności i cel regulacji

Celem regulacji w zakresie sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej jest zapewnienie przejrzystości działań podatników osiągających znaczące przychody w Polsce. Nakładanie tego obowiązku na podatników o relatywnie niskich przychodach w Polsce byłoby sprzeczne z zasadą proporcjonalności, stanowiąc nadmierne obciążenie administracyjne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: ustawa o CIT):

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.

Zgodnie z art. 27b ust. 2 ustawy o CIT:

Podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:

1)podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;

2)podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;

3)spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Natomiast zgodnie z art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT:

Indywidualne dane podatnika, o których mowa w ust. 1, obejmują informacje o wysokości:

a)osiągniętego przychodu,

b)poniesionych kosztów uzyskania przychodów,

c)osiągniętego dochodu albo poniesionej straty,

d)podstawy opodatkowania,

e)kwoty należnego podatku.

Według wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2021 r. art. 27c ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.

Na podstawie art. 27c ust. 2 ustawy o CIT:

Informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:

1)informacje o stosowanych przez podatnika:

a)procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,

b)dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,

2)informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą,

3)informacje o:

a)transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej,

b)planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,

1)informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:

a)ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,

b)interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,

c)wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,

d)wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, 1137, 1488, 1967, 2180 i 2236),

2)informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej - z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.

Zgodnie z art. 27c ust. 4 ustawy o CIT:

Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.

Dokonując wykładni przepisu art. 27c ustawy o CIT wskazać także należy na cel nowelizacji wprowadzającej tę regulację.

Z uzasadnienia rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy nr 642 z 30 września 2020 r.) wynika, że: „W ramach uszczelnienia projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Głównym celem proponowanych zmian jest dążenie do zwiększenia transparentności podatkowej podatników odgrywających istotną rolę na polskim rynku, w szczególności z uwagi na wysokość osiąganych przychodów. Projektowane w tym zakresie przepisy nakładają na określonych podatników obowiązek sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej, która odnosi się do sposobu prowadzenia przez nich działalności gospodarczej i wysokości ich zobowiązań podatkowych.

Wprowadzenie projektowanych rozwiązań jest kolejnym krokiem w stronę zwiększenia transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Projektowane przepisy odnosić się będą do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT.

Obecnie na podstawie art. 27b ustawy o CIT w stosunku do tych podmiotów upubliczniane są podstawowe dane z ich zeznań podatkowych, np. przychody, koszty, dochód i należny podatek. Jednocześnie dane publikowane w ramach informacji o realizowanej strategii podatkowej służyć mogą organom Krajowej Administracji Podatkowej w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach tych podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach podatkowych.

Projektowane przepisy zobowiązują podmioty do podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej na swoich stronach internetowych. Takie działanie ma pełnić głównie funkcję informacyjną, dzięki czemu obywatele otrzymają dostęp do informacji o zasadach podatkowych, którymi kierują się największe podmioty oraz podejmowanych przez nich dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej. Takie informacje będą pomocne w czasie podejmowania przez obywateli decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów. Projekt nakłada na podmioty obowiązek publikacji wskazanych informacji. Podatnicy powinni uzupełnić treść swojej informacji o realizowanej strategii podatkowej o wszelkie dodatkowe dane, które w ich ocenie powinny się w niej znaleźć.

Jednocześnie z przepisu art. 27b ust. 1 ustawy o CIT wynika, że indywidualne dane podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 ustawy o CIT mają być zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że poprzez Oddział przedsiębiorcy zagranicznego prowadzą Państwo działalność gospodarczą na terytorium Polski i rozliczają podatek dochodowy od osób prawnych, składając deklaracje CIT-8. Oddział uzyskał odrębny numer NIP do celów wypełniania funkcji płatnika ZUS oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w stosunku do pracowników zatrudnionych w Polsce. Przedmiotem przeważającej działalności Oddziału jest naprawa i konserwacja statków i łodzi.

Forma prawna spółki (centrali) to Private Limited Company (LTD), której odpowiednikiem w polskim systemie prawnym jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka (centrala) jest brytyjskim rezydentem podatku dochodowego zgodnie z przepisami prawa brytyjskiego oraz Konwencją między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych podpisaną w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (dalej: „UPO”).

Podlegają Państwo ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, ponieważ osiągają dochody na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału, będącego zagranicznym zakładem w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 UPO.

Oddział nie jest odrębnym podmiotem prawnym ani odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Państwa rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym i obejmuje odpowiednio okresy od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku kalendarzowego. Okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. jest jednym z lat podatkowych Wnioskodawcy (dalej: „Rok Podatkowy 2023”).

W Roku Podatkowym 2023 r., nie osiągnęli Państwo przychodów podatkowych przekraczających równowartości 50.000.000 euro (w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT).

Zakładają Państwo, że w kolejnych latach podatkowych przychody uzyskiwane na terytorium Polski również nie przekroczą równowartości 50.000.000 euro.

W związku z tym, indywidualne dane Wnioskodawcy (zwarte w zeznaniu, o którym mowa powyżej) nie widnieją/nie będą podane do publicznej wiadomości przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych stosownie do art. 27b ust. 1 ustawy o CIT.

Spółka (centrala) osiąga również przychody w państwie swojej rezydencji podatkowej. Globalne przychody Spółki przekraczają równowartość 50.000.000 euro, jednak nie są one ujmowane w polskich deklaracjach CIT-8, ponieważ nie dotyczą działalności prowadzonej przez Oddział na terytorium Polski. Spółka nie jest częścią podatkowej grupy kapitałowej i nie zamierza dołączać do takiej, w związku z czym rozważania dotyczące przepisów mających zastosowanie do podatkowej grupy kapitałowej (np. art. 27b ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT) zostaną pominięte.

W związku z tym, indywidualne dane Wnioskodawcy (zwarte w zeznaniu) nie widnieją/nie będą podane do publicznej wiadomości przez Ministra właściwego do spraw finansów publicznych stosownie do art. 27b ust. 1 ustawy o CIT.

Natomiast globalne przychody centrali mogą przekroczyć równowartość 50.000.000 euro, jednak nie są one ujmowane w polskich deklaracjach CIT-8, ponieważ nie dotyczą działalności prowadzonej przez Oddział na terytorium Polski.

Spółka nie jest częścią podatkowej grupy kapitałowej i nie zamierza dołączać do takiej, w związku z czym rozważania dotyczące przepisów mających zastosowanie do podatkowej grupy kapitałowej (np. art. 27b ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT) zostały przez Państwa pominięte.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy istnieje obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za pierwszy rok podatkowy i lata następne, jeżeli przychody wykazane przez Oddział w CIT-8 nie przekraczają kwot odpowiadających równowartości 50.000.000 euro.

W pierwszej kolejności zauważyć należy, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT zakresem opodatkowania podatkiem dochodowym objęte są m.in. osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji.

Spółka (zagraniczna jednostka macierzysta − centrala), o której mowa we wniosku, jako osoba prawna: Private Limited Company (LTD), odpowiednik w polskim systemie prawnym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, wpisuje się w ten katalog. Ze względu na posiadanie siedziby oraz zarządu poza terytorium RP, Spółka podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT:

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W przepisie tym, wyrażona jest tzw. zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W praktyce międzynarodowego prawa podatkowego konstrukcja zakładu (ang. permanent establishment) służy określeniu państwa uprawnionego do opodatkowania zysków zagranicznego przedsiębiorstwa.

Zakład, który wykonuje rzeczywistą działalność gospodarczą za granicą, uważany jest - na podstawie fikcji prawnej - za odrębny podmiot od tworzącego go macierzystego przedsiębiorstwa („gdyby był oddzielnym i niezależnym przedsiębiorstwem prowadzącym taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach” z art. 7 ust. 2 MK OECD). Zakład taki uczestniczy w życiu ekonomicznym drugiego państwa i powinien podlegać jurysdykcji podatkowej tego drugiego państwa. Wobec powyższego, w celu dokonania rozliczeń podatkowych, należy traktować zakład jako odrębny podmiot, który w określonym zakresie niezależnie od przedsiębiorstwa macierzystego dokonuje rozliczeń podatkowych z tytułu nabywanych świadczeń. Należy mieć na względzie, że konstrukcja zagranicznego zakładu ma na celu ustalenie, czy dana część dochodu powinna być opodatkowana w państwie, w którym dany dochód powstaje.

Przechodząc do meritum rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że art. 27c ust. 1 ustawy o CIT odwołuje się wprost do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Do tej grupy należy zaliczyć podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, prowadzącego działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej za pośrednictwem zagranicznego zakładu (oddziału). Posiada on bowiem ograniczony obowiązek podatkowy, tj. rozlicza się z przychodów uzyskiwanych na terytorium RP za pośrednictwem oddziału i z tego tytułu obowiązany jest do składania zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT.

Zawierając w art. 27c ust. 1 ustawy o CIT odesłanie do art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 tejże ustawy, ustawodawca wiąże, ciążący na podatniku, obowiązek sporządzania i publikacji informacji o strategii podatkowej, z ciążącym na Ministrze Finansów, obowiązkiem podawania danych podatników do publicznej wiadomości, co oznacza, że informację o realizowanej strategii podatkowej sporządzają i podają do publicznej wiadomości te same podmioty (wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT), których indywidualne dane podatkowe publikuje Minister Finansów. W związku z tym, art. 27c ust. 1 ustawy o CIT należy odczytywać w relacji z art. 27b łącznie z ust. 1 i 2 tejże ustawy.

W związku z powyższym, podatnik o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, prowadzący działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej za pośrednictwem zagranicznego zakładu (oddziału) ma co do zasady również obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za lata podatkowe, w których podlegał oraz będzie podlegać opodatkowaniu CIT w sytuacji, gdy jego przychody uzyskane na terytorium RP za pośrednictwem oddziału za dany rok podatkowy przekroczyły oraz przekroczą w kolejnych latach podatkowych równowartość przeliczonej na złote kwoty 50 mln euro.

Z powyższych ustaleń wynika zatem, że przychody osiągane przez Spółkę poza Polską, które nie są wykazywane w CIT-8, nie powinny być uwzględniane przy ustalaniu limitu 50 mln euro z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko, że: w przypadku Wnioskodawcy, tj. podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, prowadzącego działalność na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jedynie za pośrednictwem zagranicznego zakładu (Oddziału), do przychodu uzyskanego w trakcie roku, o którym mowa w art. 27c ust. 1 w związku z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, zalicza się jedynie przychód ujawniany w zeznaniu CIT-8 i jedynie przychód z zeznania CIT-8 jest uwzględniany przy ustalaniu limitu 50 mln euro z art. 27b ust. 2 pkt 2 i art. 27c ust. 1 ustawy o CIT (pytanie nr 1) - jest prawidłowe.

Odpowiadając na kolejne z Państwa wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 2, w oparciu o przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji gdy przychody Oddziału przedsiębiorcy zagranicznego wykazane w CIT-8 nie przekraczają kwot odpowiadających równowartości 50.000.000 euro, to podatnik nie jest obowiązany do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za Rok Podatkowy 2023. W takim bowiem przypadku nie jest spełniona dyspozycja art. 27c ustawy o CIT i przepis ten nie znajduje zastosowania.

Konsekwentnie, odpowiadając na Państwa wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 3 stwierdzić należy, że w przypadku, gdy w kolejnych latach podatkowych przychody przedsiębiorcy zagranicznego osiągane na terytorium Polski za pośrednictwem Oddziału (wykazane w CIT-8) również nie przekroczą równowartości 50.000.000 euro, to podatnik nie będzie zobowiązany do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej. W takim przypadku art. 27c ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie braku obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy 2023 (pytanie nr 2) i za lata następne (pytanie nr 3), jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tutejszy organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.