
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowy od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 lutego 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Cech jest, stosownie z art. 9 ust. 1 ustawy o rzemiośle (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 979 z późn. zm.), organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła zrzeszającą rzemieślników. Posiada osobowość prawną. Jest zarejestrowany przez Sąd Rejonowy w (…). Cech jest wpisany zarówno do rejestru stowarzyszeń jak i do rejestru przedsiębiorców.
Cech posiada statut, w którym określone są zadania cechu.
Do zadań statutowych Cechu należy między innymi:
- (…).
Nadzór nad przygotowaniem zawodowym:
- (…).
Środki finansowe Cechu stanowią składki członkowskie, dobrowolne świadczenia rzemieślników oraz inne wpływy takie jak z usług świadczonych przez pracowników Cechu na rzecz członków w postaci przygotowywania:
- wniosków o (…),
- wniosków do Gminy o (…),
- umów o pracę w celu (…),
- wynajmu pomieszczeń Cechu.
Gospodarka finansowa Cechu prowadzona jest w oparciu o plany finansowe uchwalone przez walne zgromadzenie członków cechu. Zasadą gospodarki finansowej jest samowystarczalność cechu. Zgodnie z zapisami par. (…) statutu, cały dochód osiągnięty przez Cech przeznaczony jest na cele statutowe.
W piśmie uzupełniającym z 4 lutego 2025 r., wskazali Państwo co następuje:
Koszty prowadzenia biura czyli wydatki o charakterze ogólno-administracyjnym, takie jak: koszty obsługi Zarządu, koszty zatrudnienia pracowników biura Cechu, koszty prowadzenia księgowości, koszty opłat do Wspólnoty Właścicieli nieruchomości, w której znajduje się siedziba Cechu, koszty materiałów biurowych i eksploatacyjnych, koszty mediów (energia elektryczna, woda, ścieki, usług telekomunikacyjnych i dostępu do sieci Internet) są niezbędne dla zapewnienia możliwości prowadzenia przez Cech statutowej działalności.
Koszty nadzoru nad przygotowaniem zawodowym mieszczą się w Celach statutowych, na co wskazuje § (…) Statutu:
„wykonywanie na podstawie upoważnienia Izby Rzemieślniczej, w której Cech jest zrzeszony, zadań z zakresu nadzoru nad przebiegiem (…) w przedsiębiorstwach prowadzonych przez członków Cechu.”
Przychody osiągane przez Cech (…) służą samowystarczalności Cechu, a zgodnie z zapisami § (…) Statutu Cechu:
„Cały dochód osiągnięty przez Cech przeznaczony jest na cele statutowe”.
Podsumowując, prowadzenie działalności gospodarczej przez Cech jest jedynie narzędziem pozyskiwania środków na działania statutowe. Zarabianie pieniędzy, czyli osiąganie zysku nie stanowiło i nie stanowi celu powołania tej organizacji i nie stanowi sensu jej istnienia jak to jest w przypadku komercyjnego przedsiębiorstwa.
Pytanie
Czy przychody osiąganie przez Cech (…) z odpłatnej działalności gospodarczej w postaci usług przygotowywania:
- wniosków o (…),
- wniosków do Gminy o (…),
- umów o pracę w celu (…),
- wynajmu pomieszczeń Cechu,
mogą korzystać ze zwolnienie z zapłaty podatku od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p. gdyż przeznaczone są na dalszą działalność statutową i prowadzenie biura?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że może skorzystać ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ dochody podatników, o których mowa w tym przepisie nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków: przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określone w statucie, a ponadto po stwierdzeniu drugiej przesłanki o charakterze negatywnym, tj. w sytuacji, gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą. Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie i są działalnością statutową w rozumieniu ustawy o rzemiośle.
Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1. podatnik musi należeć do jednej z kategorii podmiotów wskazanych w omawianym przepisie,
2. przeznaczyć dochody na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie,
3. osiągniętego dochodu nie może przeznaczyć na działalność gospodarczą.
Dla skorzystania ze zwolnienia nie jest wystarczające samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe, konieczne jest także jego wydatkowanie na te cele. Zwolnienie o jakim mowa w ww. przepisie oraz w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o p.d.o.p. jest zwolnieniem warunkowym. Dopiero łączne spełnienie warunków określonych w ww. przepisach daje możliwość skorzystania ze zwolnienia. Należy podkreślić, że „przeznaczenie” o jakim mowa w ww. przepisach pełni rolę warunku zawieszającego, odraczającego w czasie opodatkowanie dochodu. Dopiero jego wydatkowanie na cele statutowe w sposób definitywny upoważnia do skorzystania ze zwolnienia tego dochodu z opodatkowania.
Podkreślenia jednakże wymaga, że ramy omawianego zwolnienia wyznacza przepis art. 17 ust. 1b ustawy o p.d.o.p. Dla zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych nie ma znaczenia, z jakich źródeł zostanie osiągnięty dochód, tj. czy z prowadzonej działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej. Ważny jest cel, na jaki dochód ten zostanie przeznaczony i wydatkowany. Jeżeli natomiast dochody cechu zostaną wydatkowane na inne cele, wówczas nie stosuje się do nich omawianego zwolnienia (art. 17 ust. 1a pkt 2 i ust. 1b ustawy o p.d.o.p.). Osiągane dochody Cechu nie są przeznaczone do podziału pomiędzy jego członków, ani na inną działalność gospodarczą tylko bieżące i przyszłe utrzymanie Cechu oraz na działalność określoną w statucie Cechu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców, partii politycznych, europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, działających na podstawie odrębnych przepisów - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1. podatnik musi należeć do jednej z kategorii podmiotów wskazanych w omawianym przepisie,
2. przeznaczyć dochody na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie,
3. osiągniętego dochodu nie może przeznaczyć na działalność gospodarczą.
Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Wolny od podatku jest zatem dochód Wnioskodawcy, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na niegospodarczą działalność statutową.
Ustawa o CIT nie zawiera definicji działalności gospodarczej. W związku z tym, należy odwołać się do definicji określonej w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111).
W myśl tego przepisu:
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236 i 1222), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.
Natomiast, przez działalność statutową należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.
Państwa wątpliwość sprowadza się do ustalenia, czy przychody osiąganie przez Cech (…) z odpłatnej działalności gospodarczej w postaci usług przygotowywania:
- wniosków o (…),
- wniosków do Gminy o (…),
- umów o pracę w celu (…),
- wynajmu pomieszczeń Cechu,
mogą korzystać ze zwolnienie z zapłaty podatku od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, gdyż przeznaczone są na dalszą działalność statutową i prowadzenie biura.
Zgodnie z art. 7 ust. 1-5 ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2159 ze zm.):
1. Tworzy się samorząd gospodarczy rzemiosła.
2. Samorząd gospodarczy rzemiosła jest niezależny w wykonywaniu swych zadań i podlega tylko przepisom prawa.
3. Organizacjami samorządu gospodarczego rzemiosła są:
1) cechy;
2) (uchylony)
3) izby rzemieślnicze;
4) Związek Rzemiosła Polskiego.
5) (uchylony)
4. Organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła tworzone są z inicjatywy członków na zasadzie dobrowolnej przynależności.
5. Do zadań samorządu gospodarczego rzemiosła należy w szczególności:
1) promocja działalności gospodarczej i społeczno-zawodowej rzemiosła;
2) nadzór nad organizacją i przebiegiem procesu przygotowania zawodowego w rzemiośle;
3) udzielanie pomocy rzemieślnikom i innym przedsiębiorcom zrzeszonym w organizacjach samorządu gospodarczego rzemiosła;
4) reprezentowanie interesów środowiska rzemieślniczego wobec organów administracji publicznej;
5) uczestniczenie w realizacji zadań z zakresu oświaty i wychowania w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr dla gospodarki, w tym prowadzenie szkół.
Z kolei zgodnie z art. 8 ustawy o rzemiośle:
Organizacje samorządu gospodarczego rzemiosła wymienione w art. 7 ust. 3 mają osobowość prawną.
Na podstawie art. 9 ust. 1 i 2 ww. ustawy:
1. Cechy są organizacjami samorządu gospodarczego rzemiosła zrzeszającymi rzemieślników według kryterium terytorialnego lub według rodzaju działalności gospodarczej.
2. Podstawowym zadaniem cechu jest w szczególności utrwalanie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodu, a także prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej i gospodarczej, a także reprezentowanie interesów członków wobec organów administracji i sądów.
W świetle wskazanych przepisów, Cech (…) jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła, a zatem jest jednym z podmiotów wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT. Tym samym warunek podmiotowości zwolnienia wynikającego z ww. przepisu w Państwa przypadku jest spełniony.
Kolejną kwestią jaka wymaga analizy jest przedmiotowość powyższego zwolnienia.
Z opisu sprawy wynika, że Cech posiada statut, w którym określone są zadania cechu. Do zadań statutowych Cechu należy między innymi:
- (…).
W piśmie z 4 lutego 2025 r. wyjaśnili Państwo, że koszty prowadzenia biura są niezbędne dla zapewnienia możliwości prowadzenia przez Cech statutowej działalności. Zgodnie z zapisami § (…) Statutu Cechu: „Cały dochód osiągnięty przez Cech przeznaczony jest na cele statutowe”.
Podkreślić w tym miejscu należy, że wszelkie wydatki poniesione przez Państwa w związku z realizacją celów statutowych (z wyłączeniem działalności gospodarczej) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, podlegają zwolnieniu z opodatkowania.
W świetle powyższego, dochód wydatkowany na działalność statutową i prowadzenie biura podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, bowiem wypełnia przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy przychody osiąganie przez Cech Rzemiosł Różnych z odpłatnej działalności gospodarczej w postaci usług przygotowywania:
- wniosków o (…),
- wniosków do Gminy o (…),
- umów o pracę w celu (…),
- wynajmu pomieszczeń Cechu,
mogą korzystać ze zwolnienie z zapłaty podatku od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.p. gdyż przeznaczone są na dalszą działalność statutową i prowadzenie biura, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).