Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy zaliczane przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone na nabycie od Spółki E ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych oraz wyników badań naukowych z przeznaczeniem na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w przepisie art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, stanowią koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 3 tej ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 29 stycznia 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółka z o.o. Sp. k. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”), jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Spółka to podmiot działający w branży produkcyjnej (…) Celem Spółki jest tworzenie wysokiej jakości, innowacyjnych produktów (…).

W związku z powyższym Spółka prowadzi prace, które Jej zdaniem noszą charakter badawczo-rozwojowy nad opracowywaniem nowych lub zmienionych receptur prowadzących do tworzenia i wprowadzania nowych lub zmienionych wyrobów, a także prace związane z ulepszaniem procesów technologiczno-produkcyjnych.

Prace Spółki nad tworzeniem nowych receptur oraz prace nad modyfikowaniem receptur, które według Spółki stanowią prace o charakterze badawczo-rozwojowym, odbywają się co do zasady w wewnętrznym laboratorium Spółki. Laboratorium to dysponuje zaawansowanymi technicznie urządzeniami oraz sprzętem laboratoryjnym pozwalającym na przeprowadzanie podstawowych badań pozwalających na stworzenie nowego produktu lub modyfikację istniejącego.

Jednakże niektóre badania w ramach prac nad tworzeniem nowych receptur lub w ramach ich modyfikowania są zlecane zewnętrznym podmiotom, m.in. Spółce E (…).

Spółka zleca Spółce E wykonanie badań np. badania biologiczne i biochemiczne próbek wyrobów, badania właściwości fizykochemicznych czy badania sensoryczne żywności ze względu na brak odpowiedniego zaplecza technicznego w Spółce. Ponadto, zasoby Spółki nie są wystarczające na tyle, by przeprowadzić dokładne badania wartości odżywczych, suchej masy, zawartości cholesterolu, błonnika czy białka w produkowanych wyrobach.

Badania te są zlecane do akredytowanego laboratorium Spółki E, a otrzymywane informacje są jedynie surowym wynikiem badań, których analizą zajmują się pracownicy Wnioskodawcy.

Przedmiot działalności gospodarczej Spółki E według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest następujący:

1)71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne;

2)46.75 - Sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych;

3)47.99 - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami;

4)71.20.A - Badania i analizy związane z jakością żywności;

5)74.90 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;

6)85.59 - Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;

7)96.09 - Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.

(…)

W ofercie laboratorium znajdują się:

(…).

Co istotne, Spółka E posiada akredytację laboratorium badawczego Polskiego Centrum Akredytacji o numerze: (…).

Spółka uznaje, że część jej prac, dokonywanych w ramach działalności, która jej zdaniem nosi badawczo-rozwojowy charakter nie byłaby możliwa bez ponoszenia kosztów w postaci nabywania ekspertyz, opinii, usług doradczych, usług równorzędnych świadczonych lub wykonywanych na podstawie umowy przez Spółkę E oraz bez nabywania od tego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych.

W związku z powyższym, według oceny Wnioskodawcy, niewątpliwie koszty te ponoszone są na potrzeby działalności, która zdaniem Spółki nosi charakter badawczo-rozwojowy.

W konsekwencji Spółka rozważa, czy zaliczane do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone na nabycie od Spółki E ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych oraz wyników badań naukowych z przeznaczeniem na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność, która jego zdaniem nosi charakter badawczo-rozwojowy, mogą stanowić koszty kwalifikowane zgodnie z przepisem art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT.

Wnioskodawca zaznacza, że w celu uzyskania potwierdzenia, iż prowadzona przez niego działalność może być uznana za działalność badawczo-rozwojową, złożył do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wnioskodawca wskazuje więc, że przedmiotem niniejszego wniosku nie jest ocena, czy Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w ar. 4a pkt 26 ustawy o CIT uprawniającą do korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.

Ponadto, w piśmie uzupełniającym doprecyzowali Państwo opis sprawy następująco.

-Spółka E jest podmiotem który prowadzi głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły. Spółka wywodzi to z faktu, że przedmiotem działalności gospodarczej Spółki E według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest:

1) 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne;

1)46.75 - Sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych;

2)47.99 - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami;

3)71.20.A - Badania i analizy związane z jakością żywności;

4)74.90 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;

5)85.59 - Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;

6)96.09 - Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Co istotne, Spółka E posiada akredytację laboratorium badawczego Polskiego Centrum Akredytacji o numerze: (…).

-Spólka E nie jest podmiotem wpisanym do Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on, w rozumieniu przepisów ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1571 ze zm.).

-Wnioskodawca koszty nabywanych usług ponosi oraz ponosić będzie ze środków własnych. Koszty nabywanych usług nie są oraz nie będą Spółce zwracane w jakiejkolwiek formie oraz nie są i nie będą odliczane od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

-Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

-Spółka wyodrębnia koszty kwalifikowane w odrębnej ewidencji rachunkowej określonej w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

-Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego określonego w ustawie z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 2474).

Pytanie

Czy zaliczane przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone na nabycie od Spółki E ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych oraz wyników badań naukowych z przeznaczeniem na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w przepisie art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, stanowią koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 3 tej ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zaliczone przez niego do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone na nabycie od Spółki E ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych oraz wyników badań naukowych z przeznaczeniem na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, stanowią koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt tej ustawy.

Stosownie do przepisu art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej w ustawie „kosztami kwalifikowanymi”.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, za koszty kwalifikowane uznaje się ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej.

Wykaz podmiotów wskazanych w art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, znajduje się w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, dalej „PSWiN”).

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 PSWiN, system szkolnictwa wyższego i nauki tworzą:

1) uczelnie;

2) federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, zwane dalej: „federacjami”;

3) Polska Akademia Nauk, działająca na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796), zwana dalej: „PAN”;

4) instytuty naukowe PAN, działające na podstawie ustawy, o której mowa w pkt 3, zwane dalej: „instytutami PAN”;

5) instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534);

6) międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej: „instytutami międzynarodowymi”;

6a) Centrum Łukasiewicz, działające na podstawie ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. z 2024 r. poz. 925 i 1089);

6b) instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwane dalej: „instytutami Sieci Łukasiewicz”;

7) Polska Akademia Umiejętności, zwana dalej: „PAU”;

8) inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka E stanowi podmiot, o którym mowa w przepisie art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, tj. inny podmiot prowadzący głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

Zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 PSWiN, działalność naukowa obejmuje badania naukowe, prace rozwojowe oraz twórczość artystyczną.

Na mocy ust. 2 ww. przepisu, badania naukowe są działalnością obejmującą:

a)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Spółka E posiada akredytację laboratorium badawczego Polskiego Centrum Akredytacji o numerze: AB (…).

Przedmiot działalności gospodarczej Spółki Ewedług Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest następujący:

1)71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne;

2)46.75 - Sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych;

3)47.99 - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami;

4)71.20.A - Badania i analizy związane z jakością żywności;

5)74.90 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;

6)85.59 - Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;

7)96.09 - Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Z informacji uzyskanych przez Wnioskodawcę wynika, że Spółka prowadzi działalność badawczą (…). Spółka E wykonuje badania mające na celu ocenę zgodności produktów z deklaracjami producenta oraz weryfikację, czy ich skład lub właściwości nie zostały celowo zafałszowane w celu ukrycia rzeczywistego charakteru produktu.

Spółka Ew ocenie Spółki niewątpliwie zajmuje się badaniami naukowymi w ramach badania przekazywanych próbek przez swoich Klientów. Podmiot ten dzięki swojemu laboratorium wykonuje działalność naukową samodzielnie (na bieżąco) oraz w sposób ciągły.

Na mocy powyższego, zdaniem Spółki należy uznać, że Spółka E jest podmiotem, o którym mowa w przepisie art. 7 ust. 1 pkt 8 PSWiN.

Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając wyżej powołane przepisy oraz opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, wydatki ponoszone na nabycie od Spółki E ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych oraz wyników badań naukowych z przeznaczeniem na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, stanowić będą koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 3 tej ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do treści art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”, „uCIT”):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 3 updop,

za koszty kwalifikowane uznaje się m.in.: ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej.

Stosownie do art. 18d ust. 5 updop,

koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 updop,

podatnikowi, który w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia.

Art. 18d ust. 7 updop,

kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

1) w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;

2) w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;

3) w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.

Ponadto, zgodnie z art. 18d ust. 8 updop,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Należy także zwrócić uwagę na brzmienie przepisu art. 9 ust. 1b updop, zgodnie z którym

podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

W tym miejscu wskazuję, że zgodnie z zasadą, przyjętą w orzecznictwie jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe, w tym ulga badawczo-rozwojowa, są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania, tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

-podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową, koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu updop,

-koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2-3 updop,

-ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu updop, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,

-jeżeli w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,

-w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b updop, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,

-podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,

-kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów

-określonych w updop,

-koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy zaliczane przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone na nabycie od Spółki E ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych oraz wyników badań naukowych z przeznaczeniem na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w przepisie art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, stanowią koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 3 tej ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1571 ze zm.),

system szkolnictwa wyższego i nauki tworzą:

1)uczelnie;

2)federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, zwane dalej „federacjami”;

3)Polska Akademia Nauk, działająca na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. z 2020 r. poz. 1796), zwana dalej "PAN";

4)instytuty naukowe PAN, działające na podstawie ustawy, o której mowa w pkt 3, zwane dalej „instytutami PAN”;

5)instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383);

6)międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwane dalej „instytutami międzynarodowymi”;

6a) Centrum Łukasiewicz, działające na podstawie ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. z 2020 r. poz. 2098);

6b) instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwane dalej „instytutami Sieci Łukasiewicz”;

7)Polska Akademia Umiejętności, zwana dalej „PAU”;

8)inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

Wobec powyższego, za koszty kwalifikowane należy uznać ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, nabycie wyników badań naukowych, które są świadczone lub wykonywane jednocześnie:

-na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce,

-na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

W odniesieniu do możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 3 updop, kosztów ekspertyz i opinii nabywanych od podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, należy wskazać, że zgodnie z art. 7 systemu szkolnictwa wyższego i nauki, tworzą m.in. inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

Z kolei, w art. 342 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wskazano, że:

1. Minister prowadzi Zintegrowany System Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on, zwany dalej "Systemem POL-on".

2. System POL-on jest systemem teleinformatycznym w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307 i 1222).

3. System POL-on obejmuje następujące bazy danych:

1) wykaz nauczycieli akademickich, innych osób prowadzących zajęcia, osób prowadzących działalność naukową oraz osób biorących udział w jej prowadzeniu;

2) wykaz studentów;

3) wykaz osób ubiegających się o stopień doktora;

4) wykaz instytucji systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

5) repozytorium pisemnych prac dyplomowych;

6) bazę dokumentów w postępowaniach awansowych;

7) bazę osób upoważnionych do podpisywania dokumentów;

8) bazę dokumentów planistyczno-sprawozdawczych.

4. Dane w Systemie POL-on są przetwarzane w celu wykonywania zadań związanych z ustalaniem i realizacją polityki naukowej państwa, przeprowadzaniem ewaluacji jakości kształcenia, ewaluacji szkół doktorskich i ewaluacji jakości działalności naukowej, prowadzeniem postępowań w sprawie nadania stopnia doktora, stopnia doktora habilitowanego i tytułu profesora, ustalaniem wysokości subwencji i dotacji, nadzorem nad systemem szkolnictwa wyższego i nauki, realizacją zadań przez NAWA, NCBiR oraz NCN.

5. Dane zawarte w Systemie POL-on w zakresie, o którym mowa w art. 26b ust. 13 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, są przekazywane przez ministra ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania w celu prowadzenia monitoringu karier absolwentów, o którym mowa w art. 26b ust. 1 tej ustawy.

Wskazuję, że art. 7 ust. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce referuje do art. 342 ww. ustawy, który w ust. 3 pkt 4 zawiera wykaz instytucji systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Jednocześnie art. 7 ww. ustawy wskazuje na katalog podmiotów, które tworzą system szkolnictwa wyższego i nauki.

Zatem, za koszty kwalifikowane w myśl art. 18d ust. 2 pkt 3 updop, można uznać jedynie wydatki na zakup ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych od podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tj. od instytucji należących do systemu nauki i szkolnictwa wyższego, znajdujących się w wykazie w Zintegrowanym Systemie Informacji POL-on.

Zgodnie z opisem sprawy, zlecają Państwo Spółce E wykonanie badań (…) ze względu na brak odpowiedniego zaplecza technicznego w Spółce.

Badania te są zlecane do akredytowanego laboratorium Spółki E, a otrzymywane informacje są jedynie surowym wynikiem badań, których analizą zajmują się pracownicy Wnioskodawcy.

Z wniosku wynika jednak również, że Spółka E nie jest podmiotem wpisanym do Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on, w rozumieniu przepisów ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1571 ze zm.).

Jeszcze raz podkreślam, że aby koszty ekspertyz, opinii usług doradczych i usług równorzędnych oraz wyników badań naukowych z przeznaczeniem na prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność badawczo-rozwojową, mogły stanowić koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 3 updop, podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły, muszą być wpisane do wykazu instytucji systemu szkolnictwa wyższego i nauki, znajdującego się w systemie teleinformatycznym POL-on (art. 342 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce).

Uwzględniając wyżej powołane przepisy i wyjaśnienia w kontekście przedstawionego we wniosku opisu sprawy stwierdzam, że wydatki ponoszone przez Państwa na nabycie od Spółki E ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych oraz wyników badań naukowych z przeznaczeniem na prowadzoną przez działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w przepisie art. 4a pkt 26 updop, nie mogą stanowić dla Państwa kosztów kwalifikowanych zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 3 tej ustawy.

Państwa stanowisko jest zatem nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zauważam, że interpretacja nie dotyczy potwierdzenia prowadzenia przez Państwa działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 4a pkt 26-28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.