Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja (dalej: „Fundacja”,„Wnioskodawca”) jest podmiotem działającym na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz własnego statutu (dalej: „Statut”). Wnioskodawca posiada również status Organizacji Pożytku Publicznego (dalej: „OPP”), więc jest zobligowany do przestrzegania norm Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej: „Ustawa DPP”).

Fundacja podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Jak wskazano w § 7 ust. 1 Statutu: „celem Fundacji jest prowadzenie działalności w zakresie pomocy (…) w takim zakresie jak:

1.(…)

2.Działalność wspierająca przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy.

3.(…)

Zgodnie z § 7 ust. 2 Statutu, realizacja ww. celów następuje obecnie poprzez m.in.:

18.(…)”.

Wnioskodawca prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego.

W myśl § 8 ust. 3 Statutu Fundacja prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego w zakresie:

- (...)

Zgodnie z § 8 ust. 4 Statutu, odpłatna działalność pożytku publicznego prowadzona jest przez Fundację w zakresie:

- (…)

Jednocześnie, zgodnie z § 27 Statutu, działalność gospodarcza może być prowadzona przez Fundację tylko jako dodatkowa w stosunku do działalności pożytku publicznego. Obecnie Fundacja nie jest jednak zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Dochody osiągane przez Fundację przeznaczane są na wskazane wyżej cele statutowe.

Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres działalności wskazanej w § 7 ust. 1 Statutu o działalność wspomagającą rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej.

Jednocześnie w ramach przewidzianej w Statucie działalności statutowej wpierającej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy oraz planowanej działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej, Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie działalności polegającej na udzielaniu pożyczek na preferencyjnych warunkach (tj. nieoprocentowanych lub z preferencyjnym oprocentowaniem w postaci odsetek lub stałej prowizji) na rzecz podmiotów gospodarczych z różnych branż prowadzących działalność w zakresie realizacji celów w całości lub części wspólnych z ww. celami Fundacji. Wnioskodawca zakłada, że ewentualne wynagrodzenie uzyskane przez Fundację z tytułu udzielania pożyczek na rzecz ww. podmiotów gospodarczych (w formie odsetek lub prowizji) nie będzie wyższe niż koszty tej działalności.

Fundacja rozważa również rozszerzenie ww. działalności statutowej o działalność polegającą na udzielaniu pożyczek innej fundacji, która realizuje/będzie realizować działalność statutową tożsamą z działalnością statutową Fundacji w zakresie działalności wspierającej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy oraz planowanej przez Fundację działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej. Wnioskodawca zakłada, że ewentualne wynagrodzenie uzyskane przez Fundację z tytułu udzielania pożyczek na rzecz ww. fundacji (w formie odsetek lub prowizji) nie będzie wyższe niż koszty tej działalności.

W ramach prowadzonej działalności statutowej wpierającej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy oraz planowanej działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej Wnioskodawca rozważa również organizowanie wydarzeń/imprez tematycznych wpisujących się w ww. cele statutowe, np. o tematyce gospodarczej.

Powyższe działania będą podejmowane m.in. w celu nawiązania współpracy z szeroko pojętym biznesem, aby tak zawiązana współpraca pozwoliła na realizację celów, dla których powołana została Fundacja.

Celem udzielenia zwrotnego finansowania na rzecz podmiotów gospodarczych będzie udzielenie skutecznego wsparcia podmiotom gospodarczym z różnych branż, które przeznaczą pozyskane środki na cele zbieżne z celami określonymi w Statucie i w ten sposób przyczynią się do realizacji celów statutowych Fundacji. Wnioskodawca wskazuje, że nawiązana w ten sposób współpraca pozwoli na realizację ww. celów statutowych Fundacji poprzez podejmowanie działań o skali i zasięgu znacznie przekraczającym możliwości samej Fundacji.

Udzielenie pożyczki innej fundacji ma zaś na celu realizację działalności statutowej Fundacji poprzez finansowanie podmiotu, który przeznaczy udostępnione środki na cele tożsame z działalnością statutową Fundacji. Jednym z działań podejmowanych przez pożyczkobiorcę w ramach działalności statutowej tożsamej z działalnością statutową Fundacji będzie udostępnienie tych środków podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność w zakresie realizacji celów w całości lub części wspólnych z ww. celami Fundacji.

W związku z tym, że planowane pożyczki będą miały charakter celowy, każdorazowo w umowie pożyczki zostanie wskazany możliwy sposób wydatkowania środków pochodzących z pożyczki udzielonej przez Fundację. Jednocześnie Fundacja planuje wprowadzić do umowy pożyczki postanowienia, zgodnie z którymi pożyczkobiorca będzie zobowiązany do wydatkowania otrzymanych od Wnioskodawcy środków wyłącznie na cele zbieżne z ww. celami statutowymi Fundacji. W ramach weryfikacji przeznaczenia środków Wnioskodawca zamierza w umowie pożyczki zobowiązać pożyczkobiorcę do składania oświadczeń potwierdzających przeznaczenie tych środków na wskazane w umowie pożyczki cele.

Udzielanie pożyczek zostanie wprost wskazane w § 7.2 Statutu jako jedna z form, przy pomocy której Fundacja realizuje ww. cele statutowe.

Wnioskodawca wskazuje również, że gdyby jednak doszło do powstania jakiejkolwiek nadwyżki (dochodu) z planowanej odpłatnej działalności statutowej polegającej na udzielaniu pożyczek przez Fundację, to Fundacja zamierza przeznaczyć i wydatkować ewentualne odsetki/prowizję z pożyczek na cele statutowe Fundacji.

Pytania

1)Czy w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, dochody Fundacji przeznaczone na działalność polegającą m.in. na udzielaniu pożyczek przez Fundację na rzecz podmiotów gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie realizacji celów wspólnych z ww. celami Fundacji będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa CIT”), przy założeniu, że ta działalność pożyczkowa nie będzie generowała dochodu (tj. przychody z prowadzonej działalności pożyczkowej nie przewyższą ponoszonych w związku z tą działalnością koszów)?

2)Czy w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, dochody Fundacji przeznaczone na działalność polegającą m.in. na udzielaniu pożyczek przez Fundację na rzecz innej fundacji, która realizuje/będzie realizować działalność statutową tożsamą z działalnością statutową Fundacji, będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT, przy założeniu, że ta działalność pożyczkowa nie będzie generowała dochodu (tj. przychody z prowadzonej działalności pożyczkowej nie przewyższą ponoszonych w związku z tą działalnością koszów)?

3)Gdyby doszło jednak do powstania nadwyżki (dochodu) z planowanej odpłatnej działalności statutowej polegającej na udzielaniu pożyczek przez Fundację, to czy dochody uzyskane przez Fundację z odsetek lub prowizji pobieranych z tytułu planowanej działalności pożyczkowej (realizowanej na rzecz podmiotów gospodarczych, o których mowa w pytaniu 1 lub/i na rzecz fundacji, o której mowa w pytaniu 2) będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT, jeżeli zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Fundacji oraz nie będą zachodziły wyłączenia z art. 17 ust. 1a Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Fundacji, w okolicznościach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego:

1)dochody Fundacji przeznaczone na działalność polegającą m.in. na udzielaniu pożyczek przez Fundację na rzecz podmiotów gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie realizacji celów w całości lub części wspólnych z ww. celami Fundacji, będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT, przy założeniu, że ta działalność pożyczkowa nie będzie generowała dochodu (tj. przychody z prowadzonej działalności pożyczkowej nie przewyższą ponoszonych w związku z tą działalnością koszów);

2)dochody Fundacji przeznaczone na działalność polegającą m.in. na udzielaniu pożyczek przez Fundację na rzecz innej fundacji, która realizuje/będzie realizować działalność statutową tożsamą z działalnością statutową Fundacji, będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT, przy założeniu, że działalność pożyczkowa nie będzie generowała dochodu (tj. przychody z prowadzonej działalności pożyczkowej nie przewyższą ponoszonych w związku z tą działalnością koszów);

3)gdyby doszło do powstania nadwyżki (dochodu) z planowanej odpłatnej działalności statutowej polegającej na udzielaniu pożyczek przez Fundację, to dochody uzyskane przez Fundację z odsetek lub prowizji pobieranych z tytułu planowanej działalności pożyczkowej (realizowanej na rzecz podmiotów gospodarczych, o których mowa w pytaniu 1 lub/i na rzecz fundacji, o której mowa w pytaniu 2) będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT, jeżeli zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Fundacji oraz nie będą zachodziły wyłączenia z art. 17 ust. 1a Ustawy CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Jednak na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Dokonując wykładni art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT należy uwzględnić również art. 17 ust. 1b Ustawy CIT. Ten stanowi zaś, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z powyższego wynika, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT przysługuje jeżeli:

1)podatnik posiada status organizacji pożytku publicznego (OPP), o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (przesłanka podmiotowa) oraz

2)uzyskany dochód zostaje przeznaczony i wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej (przesłanka przedmiotowa).

Takie stanowisko podzielają zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne (por. wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 2024 r., sygn. akt II FSK 836/21).

Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu - czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Należy w tym miejscu zauważyć, że Ustawa CIT nie wprowadza żadnych dodatkowych warunków, które byłyby wymagane do zastosowania powyższego zwolnienia.

Przenosząc powyższe na przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy wskazać następująco:

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do dochodu przeznaczonego na działalność polegającą m.in. na udzielaniu pożyczek przez Fundację na rzecz podmiotów gospodarczych, o których mowa w pytaniu nr 1) zastosowanie znajdzie zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT.

W ocenie Wnioskodawcy w odniesieniu do działalności Fundacji opisanej w pkt 1) zostały spełnione warunki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT, a mianowicie:

- przesłanka podmiotowa - posiadanie statutu OPP.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 Ustawy DPP organizacjami pozarządowymi są:

1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Ust. 4 tego artykułu wskazuje natomiast, że przepisów działu II nie stosuje się do:

1)      partii politycznych;

1a)  europejskich partii politycznych;

2)      związków zawodowych i organizacji pracodawców;

3)      samorządów zawodowych;

5)      fundacji utworzonych przez partie polityczne;

5a)  europejskich fundacji politycznych.

Jednocześnie art. 22 ust. 2 Ustawy DPP stanowi, że organizacja pozarządowa oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 pkt 4 podlegające obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskują status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do tego Rejestru informacji o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 20, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Jak zostało wskazane, Fundacji został nadany status OPP, co zostało potwierdzone odpowiednim wpisem do KRS. W związku z tym spełniona została przesłanka podmiotowa określona w tym przepisie.

- przesłanka przedmiotowa - przeznaczenie i wydatkowanie dochodu Fundacji na działalność statutową.

Analizując przesłankę przedmiotową należy wskazać, że o możliwości zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) osiągniętego dochodu decyduje zasadniczo, oprócz wymogu, że nie może to dotyczyć działalności gospodarczej, cel na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Odnosząc się do przeznaczenia środków na działalność statutową Wnioskodawca wskazuje, że Ustawa CIT nie zawiera definicji legalnej pojęcia: „działalność statutowa”, dlatego też należy odwołać się do jego znaczenia językowego.

Zgodnie z wyjaśnieniem zawartym w Słowniku języka polskiego PWN, termin: „działalność” należy rozumieć jako „zespół działań podejmowanych w jakimś celu” lub „funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”.

Termin „działalność statutowa” należałoby zatem zinterpretować jako zespół działań podejmowanych w celu określonym w statucie lub jako funkcjonowanie czegoś/oddziaływanie na coś zgodnie z celami określonymi w statucie.

Powyższe rozumienie „działalności statutowej” jest spójne ze znaczeniem nadawanym mu w orzecznictwie sądów administracyjnych i organów podatkowych:

Jak przykładowo wynika z wyroku NSA z dnia 4 lipca 2003 r. (sygn. SA/KA 910/02): „pod pojęciem działalności statutowej należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w statucie. Jest to bezpośrednie rozumienie tego zwrotu, wynikające ze znaczenia użytych w nim słów i jako takie, nie wymaga stosowania dalszej wykładni”.

Podobne stanowisko prezentowane jest w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Organy podatkowe wskazują bowiem, że „przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie i zgodne są z przepisem art. 4) ust. 1 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie” (por. np. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 31 maja 2019 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.143.2019.1.KS).

Z tych względów zasadne jest odwołanie się do przepisów Ustawy DPP.

Przepisy te nie tylko wskazują katalog zadań publicznych, ale również nakładają szereg obostrzeń na OPP i prowadzoną przez nich działalność. I tak, zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy DPP, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Katalog zadań publicznych został przedstawiony w art. 4 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z nim, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie, m.in.:

11)działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12)działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej.

W kontekście powyższego należy zauważyć, że w § 7 ust. 1 Statutu Fundacji wskazano, że: „celem Fundacji jest prowadzenie działalności w zakresie pomocy (…) w takim zakresie jak (…) Działalność wspierająca przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy”. Wnioskodawca wskazał również, że zamierza rozszerzyć zakres działalności wskazanej w § 7 ust. 1 Statutu o działalność wspomagającą rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej.

Statut wskazuje więc wprost, że celem Fundacji jest prowadzenie działalności w zakresie zadań, które zostały wskazane w art. 4 ust. 1 Ustawy DPP.

Jednocześnie w ramach przewidzianej w Statucie działalności statutowej wpierającej przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy oraz planowanej działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie działalności polegającej na udzielaniu pożyczek na preferencyjnych warunkach (tj. nieoprocentowanych lub z preferencyjnym oprocentowaniem w postaci odsetek lub stałej prowizji) na rzecz podmiotów gospodarczych z różnych branż prowadzącym działalność w zakresie realizacji celów w całości lub części wspólnych z ww. celami Fundacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, udzielenie finansowania podmiotom gospodarczym stanowi skuteczne wsparcie tych podmiotów gospodarczych i stanowi formę realizacji ww. celów statutowych Fundacji. Działalność polegająca na udzielaniu pożyczek na rzecz podmiotów gospodarczych wskazanych w pytaniu nr 1) przyczyni się do wsparcia przedsiębiorczości poprzez stworzenie dostępu do środków finansowych dla tych podmiotów oraz likwidację barier uniemożliwiających tym podmiotom gospodarczym dostęp do zwrotnych źródeł finansowania. Celem udzielenia zwrotnego finansowania na rzecz podmiotów gospodarczych będzie udzielenie skutecznego wsparcia podmiotom gospodarczym z różnych branż, które przeznaczą pozyskane środki na cele zbieżne z celami określonymi w Statucie i w ten sposób przyczynią się do realizacji celów statutowych Fundacji. Wnioskodawca wskazuje, że nawiązana w ten sposób współpraca pozwoli na realizację ww. celów statutowych Fundacji poprzez podejmowanie działań o skali i zasięgu znacznie przekraczającym możliwości samej Fundacji.

Co również istotne, udzielanie pożyczek zostanie wprost wskazane w statucie jako jedna z form realizacji tych celów statutowych.

Z powyższego wynika zatem, że działalność polegająca na udzielaniu pożyczek na preferencyjnych warunkach (tj. nieoprocentowanych lub z preferencyjnym oprocentowaniem w postaci odsetek lub stałej prowizji) na rzecz podmiotów gospodarczych z różnych branż prowadzącym działalność w zakresie realizacji celów w całości lub części wspólnych z ww. celami Fundacji stanowi działalność statutową, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT.

Należy również wskazać, że organy podatkowe wielokrotnie w wydawanych interpretacjach indywidualnych potwierdzały, że udzielenie wsparcia finansowego w postaci pożyczek mieści się w pojęciu „działalności statutowej”, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT – tak np.:

- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2019 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.143.2019.1.KS: „działania Wnioskodawcy (w zakresie udzielania pożyczek podmiotom tworzonym przez Wnioskodawcę albo innym podmiotom z sektora pozarządowego w Polsce i za granicą, które prowadzą działalność zbieżną z działalnością statutową Wnioskodawcy) podejmowane w ramach realizacji celów statutowych Fundacji wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego są zgodne i realizują założenia ustawodawcy przewidziane w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, a tym samym wydatki poniesione na realizację tych działań podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Zdaniem tutejszego organu w sytuacji, kiedy planowana przez Wnioskodawcę działalność w zakresie udzielania pożyczek będzie realizowała cele statutowe Fundacji zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, przy założeniu, że nie będzie generowała dochodu (przychody z prowadzonej działalności nie przewyższą ponoszonych w związku z tą działalnością koszów) należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że działania te będą wypełniały definicję odpłatnej działalności statutowej.

W analizowanej sytuacji, kiedy planowana przez Fundację działalność będzie realizowała cele statutowe zgodne z działaniami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz nie będzie generowała dochodu, będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na postawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT”;

- Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 11 października 2016 r., nr 1462-IPPB5.4510.844.2016.1.MR: „Jak podaje Fundacja w opisie zdarzenia przyszłego, jednym z celów statutowych Fundacji, określonym w § 5 ust. 2 lit. a Statutu Fundacji, jest wspieranie, także finansowo, innych podmiotów, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji. Na podstawie tego zapisu statutu, Fundacja rozważa udzielenie na rzecz spółki X. Sp. z o.o. Wyłącznym przeznaczeniem środków otrzymanych przez Spółkę w ramach pożyczki udzielonej przez Fundację będzie podejmowanie przez Spółkę działań na rzecz nauki, które są zgodne z celami Fundacji wymienionymi w § 5 ust. 1 Statutu Fundacji. Ponadto, cel ten również zostanie wyraźnie wskazany w umowie pożyczki, jak i w uchwale Zarządu Fundacji o udzieleniu pożyczki na rzecz Spółki (…).

Wobec powyższego, dochód Fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego, w części przeznaczonej i przekazanej na cel statutowy, jakim będzie udzielenie zwrotnego finansowania polegającego na udzieleniu pożyczki na rzecz Spółki, w zakresie zgodnym z celami statutowymi Fundacji, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych”;

- Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2013 r., nr ITPB3/423-87/13/PS: „Cele Fundacji realizowane są poprzez:

- organizowanie pomocy finansowej dla rozwoju przemysłu regionalnego w tym udzielanie pożyczek niekomercyjnych,

- wspomaganie finansowe przedsięwzięć z zakresu kulturalnych, oświatowych, ochrony zdrowia, pomocy społecznej itp.

Fundacja prowadzi zatem działalność gospodarczą służącą realizacji celów statutowych, w zakresie wspomagania rozwoju przedsiębiorczości poprzez udzielanie pożyczek zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wnioskodawca posiada fundusz pożyczkowy, z którego udzielane są pożyczki dla osób prawnych i fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Fundacja wskazuje, że spełnia wszystkie wymagania określone w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Działalność gospodarcza służąca realizacji celów statutowych generuje dochód, który stanowi nadwyżkę sumy przychodów (odsetki, prowizje i inne) nad kosztami uzyskania przychodu (czynsz, energia, wynagrodzenia i inne). Część dochodu Fundacja przeznacza bezpośrednio na cele statutowe, tj. na działalność nieodpłatną, a część na działalność gospodarczą służącą realizacji celów statutowych, tj. na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, z którego udzielane są pożyczki dla realizacji celów statutowych (…) W konsekwencji, dochód przeznaczony na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, z którego Fundacja udziela pożyczek, będącego realizacją celu statutowego, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”;

- Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 listopada 2012 r., nr IPPB5/423-757/12- 2/MW: „dochody Fundacji przeznaczone w przyszłości na Jej cele statutowe, tj. wsparcie finansowe innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z działalnością Fundacji poprzez m.in. udzielanie pożyczek, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, iż elementy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Fundację oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie których udzielono odpowiedzi na przedmiotowy wniosek, nie ulegną zmianie”.

Należy mieć również na uwadze, że posiadanie przez dany podmiot statusu OPP stanowi rękojmię wykorzystania całości dochodu organizacji zgodnie z celami publicznymi, gdyż w przypadku wykorzystywania dochodów na inne cele ów status zostałby utracony.

Wynika to chociażby z art. 20 ust. 1 Ustawy DPP, który wskazuje, że organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 pkt 1 i pkt 4, z zastrzeżeniem art. 21, która spełnia łącznie następujące wymagania:

1)prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

2)może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

3)nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

4)ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:

a)nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

b)nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

c)mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;

5)członkowie organuzarządzającego nie byli skazaniprawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

6)statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, zabraniają:

a)udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,

b)przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

c)wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,

d)zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Art. 6 ust. 1 Ustawy DPP stanowi, że działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 i 1222), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

Art. 8 ust. 1 Ustawy DPP wskazuje, że działalnością odpłatną pożytku publicznego jest:

1)działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie;

2)sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie:

a)rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44, 858, 1089 i 1165), lub

b)integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2241) oraz ustawie z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 802);

c)sprzedaż przedmiotów darowizny.

Jednak dalej ustawodawca zastrzega, że przychód działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego (art. 8 ust. 2 Ustawy DPP).

Z powyższych przepisów wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku, a uzyskane dochody z działalności prowadzonej przez organizację pożytku publicznego muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu skutkuje zaś utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Skoro Fundacja posiada status OPP to jest zobligowana do przestrzegania ww. norm Ustawy DPP, co zaś daje gwarancję wydatkowania dochodu na działalność statutową Fundacji.

Domniemanie co do wydatkowania środków na realizację celów statutowych wynika również z faktu posiadania statusu fundacji. Jak bowiem wskazywał Sąd Najwyższy w uchwale składu siedmiu sędziów z dnia 13 marca 2002 r., sygn. akt III ZP 21/01, ustalenie, iż fundacja prowadzi działalność niezgodną z przepisami prawa, z postanowieniami statutu, czy też z celem jej ustanowienia, odbywa się w trybie i na zasadach określonych w art. 12 ustawy o Fundacjach, tj. w drodze orzeczenia sądu wydanego na wniosek właściwego ministra lub starosty. Działalność fundacji jest z tego względu nadzorowana przez właściwego ministra (fundacje są zobowiązane do składania/publikowania corocznych sprawozdań ze swojej działalności).

Planowana działalność pożyczkowa Fundacji nie jest również działalnością gospodarczą wyłączoną ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c) Ustawy CIT.

Zgodnie zaś z art. 6 Ustawy DPP działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 i 1222), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Jednocześnie art. 9 ust. 1 tej ustawy stanowi, że działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, jeżeli:

1)wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kosztów tej działalności, lub

2)przeciętne miesięczne wynagrodzenie osoby fizycznej z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności odpłatnej pożytku publicznego, za okres ostatniego roku obrotowego, a w przypadku zatrudnienia trwającego krócej niż rok obrotowy - za okres tego zatrudnienia, przekracza 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

Jak wskazał Wnioskodawca, Fundacja zakłada, że działalność pożyczkowa nie będzie generowała dochodu (tj. przychody z prowadzonej działalności pożyczkowej nie przewyższą ponoszonych w związku z tą działalnością koszów). Dlatego przy tym założeniu, zdaniem Wnioskodawcy, działalność pożyczkowa nie będzie stanowiła działalności gospodarczej w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, planowana działalność polegająca na udzielaniu pożyczek na rzecz podmiotów gospodarczych wskazanych w pkt 1) będzie zgodna z celami statutowymi Fundacji i będzie realizować założenia ustawodawcy przewidziane w art. 4 Ustawy DPP, a tym samym dochód Fundacji posiadającej status OPP, przeznaczony na realizację tych działań podlega zwolnieniu z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT, przy założeniu, że ta działalność pożyczkowa nie będzie generowała dochodu (tj. przychody z prowadzonej działalności pożyczkowej nie przewyższą ponoszonych w związku z tą działalnością koszów).

Ad 2)

Odnosząc się do pytania nr 2) zdaniem Wnioskodawcy również w tym przypadku spełnione zostały wszystkie warunki konieczne do zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT, bowiem:

- Fundacja jest OPP;

- wynikająca ze Statutu Fundacji sfera jej działań jest i będzie zbieżna swym zakresem z art. 4 Ustawy DPP, w szczególności w zakresie art. 4 ust. 1 pkt 11 i 12) Ustawy DPP, i obejmuje odpowiednio wsparcie finansowe, które zostanie udzielone innej fundacji, która realizuje/ będzie realizować działalność statutową tożsamą z działalnością statutową Fundacji;

- dochody Fundacji nie są i nie będą objęte dyspozycją art. 17 ust. 1a Ustawy CIT.

W szczególności Wnioskodawca podkreśla, że Jego zdaniem opisane w zdarzeniu przyszłym wsparcie finansowe udzielone w postaci pożyczki innej fundacji, która realizuje/będzie realizować działalność statutową tożsamą z działalnością statutową Fundacji, jest przeznaczeniem i wydatkowaniem środków na cele działalności statutowej Fundacji.

Należy bowiem zauważyć, że oprócz ww. warunków, Ustawa CIT nie wprowadza żadnych dodatkowych warunków, które byłyby wymagane do zastosowania zwolnienia, a zwłaszcza ustawodawca nie wprowadza wymogu, by działania w zakresie działalności statutowej były podejmowane przez OPP wyłącznie samodzielnie i bezpośrednio.

Jak już zostało wskazane, znaczenie słownikowe pojęcia „działalność” oznacza „zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu” lub „funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”. Stwierdzić zatem należy, iż w tak zdefiniowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie.

Dlatego zdaniem Wnioskodawcy, w sformułowaniu „przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na cele statutowe” mieszczą się zarówno wydatki poniesione bezpośrednio na realizację zadań statutowych, jak i wydatki pośrednio przyczyniające się do realizacji celów statutowych. Zatem, wydatkowaniem będzie zarówno podjęcie konkretnych inicjatyw własnych, jak również wsparcie finansowe na rzecz podmiotów realizujących zbieżne cele statutowe, które z racji obowiązków wynikających ze swych statutów oraz bezpośrednio ze wskazań Wnioskodawcy (poprzez odpowiednie zapisy w umowie pożyczki) będą gwarantem wydatkowania środków na cele preferowane przez ustawodawcę.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wprost wskazał, że udzielenie wsparcia innej fundacji ma na celu realizację działalności statutowej Fundacji poprzez finansowanie podmiotu, który przeznaczy udostępnione środki na cele tożsame z działalnością statutową Fundacji. Jednym z działań podejmowanych przez pożyczkobiorcę w ramach działalności statutowej tożsamej z działalnością statutową Fundacji będzie udostępnienie tych środków podmiotom gospodarczym prowadzącym działalność w zakresie realizacji celów w całości lub części wspólnych z ww. celami Fundacji.

W tym kontekście istotny jest również cel wprowadzenia ww. zwolnienia, którym było stworzenie różnego rodzaju podmiotom i organizacjom non profit zachęty do podejmowania działalności społecznie użytecznej, w tym także wspieranie państwa i jednostek samorządu terytorialnego w realizacji ich konstytucyjnych zadań. Zachęta ta polega na zwolnieniu od podatku dochodu przeznaczonego na działalność statutową. Przy wykładni tych przepisów należy zatem kierować się zasadą efektywności, tzn. dokonać interpretacji przepisu w taki sposób, aby najlepiej zapewnić realizację preferowanych przez ustawodawcę zamierzeń (por. B. Brzeziński, Podstawy wykładni prawa podatkowego, Gdańsk 2008, s. 141- 147).

NSA w wyroku z dnia 30 czerwca 2004 r., sygn. akt FSK 188/04 trafnie stwierdził, że skoro ustawodawca uznaje określone w ustawie cele za pozafiskalne za tak ważne, aby poświęcić dla nich zasadę równości opodatkowania, to w procesie dokonywania wykładni tych przepisów nie można doprowadzić do ewentualności ich niezrealizowania przez zastosowanie ścisłej, możliwie wąskiej interpretacji.

Warto w tym miejscu jeszcze raz podkreślić, że dokonując wykładni art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT należy mieć na względzie rękojmię wykorzystania całości dochodu zgodnie z celami publicznymi, jaką daje status zarejestrowanej OPP.

Z tego powodu w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT nie zostały wskazane konkretne cele, na które należy przeznaczyć dochód. A zatem ustawodawca celowo uregulował zwolnienie dla OPP inaczej niż ma to miejsce w przypadku zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT. Jeżeli bowiem OPP ex lege prowadzi działalność tylko w sferach uznanych za społecznie użyteczne, to w przepisie podatkowym wystarczyło zamieścić warunek polegający na obowiązku przekazania dochodu na działalność statutową.

Stanowisko Fundacji wzmacnia również wykładnia systemowa art. 4 ust. 1 Ustawy DPP, w którym wprost wskazano, że do sfery działań publicznych została zaliczona „działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a”. Przepis ten uprawnia wprost OPP do prowadzenia działalności na rzecz innych podmiotów, o określonym statusie, w celu wsparcia ich działalności w zakresie zadań sfery publicznej wymienionych w art. 4 ust. 1 Ustawy DPP.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy z art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT nie wynika, aby zwolnienie dotyczyło wyłącznie podatników realizujących określone cele samodzielnie, bezpośrednio.

Dlatego fakt, że Fundacja realizuje ten cel za pośrednictwem innej fundacji nie może być podstawą pozbawienia jej zwolnienia podatkowego, jeżeli fundacja ta realizuje cele statutowe zbieżne z celami Fundacji, a Wnioskodawca zagwarantował, że środki pochodzące z udzielonej pożyczki zostaną przeznaczone i wydatkowe właśnie na te cele.

Powyższe stanowisko prezentowane jest również w wydawanych interpretacjach indywidualnych i orzecznictwie sądów administracyjnych – jak przykładowo wskazał:

- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lipca 2024r., nr 0111-KDIB2-1.4010.156.2024.3.AS: „W ocenie Organu, wykładnia językowa i celowościowa art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT przemawia za uznaniem dopuszczalności zastosowania zwolnienia podatkowego w przypadku darowizny dokonywanej przez organizację pożytku publicznego na rzecz podmiotu prowadzącego działalność społecznie użyteczną tzw. statutową. Takie stanowisko wzmacnia wykładnia systemowa, bowiem zgodnie z regulacją zawartą w ustawie o pożytku (art. 4 ust. 1 pkt 33), do sfery działań publicznych została zaliczona „działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a”. Przepis ten uprawnia OPP do prowadzenia działalności na rzecz innych podmiotów, o określonym statusie, w celu wsparcia ich działalności w zakresie zadań sfery publicznej wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o pożytku. Na tej podstawie przekazywanie darowizny na rzecz podmiotu prowadzącego działalność społecznie użyteczną tożsamą z działalnością darczyńcy, opisaną w określonych ustawach i wynikającą/ujętą w statucie obdarowanego - uprawnia do skorzystania darczyńcy ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Podsumowując, konstrukcja zwolnienia podatkowego zawarta w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT oraz ukształtowana na jej podstawie linia interpretacyjna i orzecznicza dopuszczają możliwość stosowania tego zwolnienia w przypadku darowizn na rzecz podmiotów prowadzących działalność społecznie użyteczną (statutową), z wyjątkami obejmującymi spółki prowadzące działalność zarobkową (komercyjną), oraz na rzecz organizacji pożytku publicznego - przy zachowaniu odpowiednich warunków odnoszących się do treści statutów tych podmiotów oraz przeznaczenia i wydatkowania uzyskanych w ten sposób środków”;

- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lipca 2024 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.162.2024.2.ANK: „W ocenie Organu, wykładnia językowa i celowościowa art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT przemawia za uznaniem dopuszczalności zastosowania zwolnienia podatkowego w przypadku darowizny dokonywanej przez organizację pożytku publicznego na rzecz podmiotu prowadzącego działalność społecznie użyteczną tzw. statutową. Takie stanowisko wzmacnia wykładnia systemowa, bowiem zgodnie z regulacją zawartą w ustawie o pożytku (art. 4 ust. 1 pkt 33), do sfery działań publicznych została zaliczona „działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a”. Przepis ten uprawnia OPP do prowadzenia działalności na rzecz innych podmiotów, o określonym statusie, w celu wsparcia ich działalności w zakresie zadań sfery publicznej wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o pożytku. Na tej podstawie przekazywanie darowizny na rzecz podmiotu prowadzącego działalność społecznie użyteczną tożsamą z działalnością darczyńcy, określoną w określonych ustawach i wynikającą/ujętą w statucie obdarowanego - uprawnia do skorzystania darczyńcy ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Podsumowując, konstrukcja zwolnienia podatkowego zawarta art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT oraz ukształtowana na jej podstawie linia interpretacyjna i orzecznicza dopuszczają możliwość stosowania tego zwolnienia w przypadku darowizn na rzecz podmiotów prowadzących działalność społecznie użyteczną (statutową), z wyjątkami obejmującymi spółki prowadzące działalność zarobkową (komercyjną), oraz na rzecz organizacji pożytku publicznego - przy zachowaniu odpowiednich warunków odnoszących się do treści statutów tych podmiotów oraz przeznaczenia i wydatkowania uzyskanych w ten sposób środków.

W związku z powyższym, mając na uwadze, że Wnioskodawca przekazał darowizny pieniężne na rzecz wskazanych w opisie stanu faktycznego fundacji oraz stowarzyszenia, niezbędne jest by zakres statutowej działalności tych podmiotów odpowiadał celom statutowym Wnioskodawcy, na które powołuje się on w celu skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Tymi celami wynikającymi ze statutu Wnioskodawcy są zgodnie z (...)”;

- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2022 r., nr 0111-KDIB1- 1.4010.404.2022.2.AND: „Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jak wynika z wniosku głównym celem statutowym Fundacji jest działalność oświatowa, jak również celem statutowym Fundacji jest przekazywanie środków finansowych na rzecz innych organizacji, których cele statutowe są zbieżne z celami Fundacji, to otrzymane środki pieniężne w formie darowizny, które zostaną wydatkowane na te cele statutowe będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Zatem, otrzymane środki pieniężne, które zostaną wydatkowane na działalność oświatową Fundacji w postaci szkolenie i prowadzenia kursów dla uchodźców z Ukrainy, która to działalność stanowi główny cel statutowy Fundacji, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Również przekazując darowiznę środków pieniężnych innym organizacjom, których cele statutowe będą zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dochód Wnioskodawcy w części wydatkowanej w taki sposób będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. przepisie”;

- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 23 maja 2022 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.104.2022.1.PB, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „zdaniem Wnioskodawcy do uzyskiwanego przez niego Dochodu będzie miało zastosowanie zwolnienie przewidziane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, także w przypadku wydatkowania Dochodu w formie Darowizn dokonywanych na rzecz innych fundacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Wnioskodawcy (których cel statutowy obejmuje działalność oświatową), będących organami prowadzącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (i innych przepisów dotyczących szkolnictwa oraz oświaty, w tym przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, przepisów ustawy z dnia 14grudnia 2016 r. - przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe), dla szkół publicznych, szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych, bezpłatnych i odpłatnych szkół dla młodzieży i dorosłych, w tym: licea, szkoły policealne, szkoły branżowe (pierwszego i drugiego stopnia), technika, szkoły zawodowe, oraz dla placówek oświatowych i kulturalnych, w tym ognisk, klubów i świetlic, prowadzących działalność oświatową”

- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 25 stycznia 2021 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.513.2020.1.DP: „W konsekwencji zasadnym jest przyjęcie, że przekazanie darowizn pieniężnych na realizację przez inny podmiot preferowanych przez ustawodawcę celów statutowych jest wydatkowaniem dochodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Jednocześnie w świetle przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie ma znaczenia czy podmiotem obdarowanym będzie instytucja (w tym fundacja) krajowa, czy zagraniczna, skoro darowizna zostanie przekazana na realizację celów statutowych (preferowanych przez ustawodawcę), które są zbieżne dla Fundacji podmiotów obdarowanych. Powołany przepis nie wprowadza bowiem rozróżnienia terytorialnego”;

- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 21 września 2020 r., nr 0114-KDIP2- 1.4010.244.2020.1.KS, który uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez wnioskodawcę darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji (...), dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, a w konsekwencji wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania do dochodów będących przedmiotem dokonywanej darowizny zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tejże – „W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zwolnienia opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku przekazania przez Fundację środków pieniężnych w postaci Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi - jest prawidłowe”;

- Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2018 r., nr 0114-KDIP2- 1.4010.457.2018.1.KS: „Zdaniem organu, cele statutowe podatnicy mogą realizować samodzielnie, poprzez bezpośrednie działania zmierzające do ich realizacji lub, jeśli przewidują to wprost zapisy Statutu, poprzez inne podmioty, o ile ich cele statutowe są zbieżne z celami statutowymi podatnika. Zakładając, że cele podatnika zgodne są z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., w takich sytuacjach dochody podatnika przeznaczone na te cele będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania”;

- Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 października 2016 r., nr 1462-IPPB5.4510.844.2016.1.MR: „Jak wynika z treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Wobec tego, o możliwości zwolnienia od podatku osiągniętego dochodu decyduje zasadniczo, oprócz wymogu, że nie może to dotyczyć działalności gospodarczej, cel na jaki przeznaczone zostaną te środki. Wobec powyższego, dochód Fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego, w części przeznaczonej i przekazanej na cel statutowy, jakim będzie udzielenie zwrotnego finansowania polegającego na udzieleniu pożyczki na rzecz Spółki, w zakresie zgodnym z celami statutowymi Fundacji, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych”;

- Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 16 grudnia 2016 r., nr 2461-IBPB-1-3.4510.1061.2016.1.SK, oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 23 czerwca 2015r., nr ITPB3/4510-184/15/PS: „Skoro więc ze statutu Wnioskodawcy wynika, że może ona wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami fundacji, to przekazując darowiznę środków pieniężnych innej fundacji, z wyraźnym wskazaniem tych jej celów statutowych, które będą zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochód Wnioskodawcy w części wydatkowanej w taki sposób będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowe go określonego w ww. przepisie”;

- Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 15 listopada 2012 r., nr IPPB5/423-757/12-2/MW: „Dochody Fundacji przeznaczone w przyszłości na Jej cele statutowe, tj. wsparcie finansowe innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z działalnością Fundacji poprzez m.in. udzielanie pożyczek, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, iż elementy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Fundację oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie których udzielono odpowiedzi na przedmiotowy wniosek, nie ulegną zmianie”;

- Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2014 r., nr IPPB5/423-1237/12/14-5/S/KS: „Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT nie zawiera warunku, iż działalność objęta zwolnieniem podatkowym musi być realizowana bezpośrednio przez podatnika osiągającego dochody. Oznacza to: że podatnik może przekazać kwoty osiągniętego przez siebie dochodu, przykładowo w drodze darowizny, innemu podmiotowi, który wydatkuje je na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. W tej sytuacji należy uznać, że spożytkowanie darowizny na cele opisane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, stanowiące jednocześnie cele statutowe darczyńcy, będzie równoznaczne z tym, iż dochód darczyńcy w równowartości przekazanej darowizny korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego”;

- NSA w składzie siedmiu sędziów w uchwale z dnia 20 listopada 2000 r., sygn. akt FPS 9/00: „Nie ma bowiem podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie (a więc wspieranie) np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio. Nie można przy tym tracić z pola widzenia, że działalność w wielu dziedzinach wymaga współdziałania różnych podmiotów oraz finansowania z różnych źródeł. Istotna rola przypada w tym właśnie zakresie podmiotom, które jako cel swej statutowej działalności przyjęły wspieranie działalności w różnych dziedzinach, nie podejmując się bezpośredniej realizacji takich działań”;

- WSA w Warszawie w prawomocnym wyroku z dnia 24 stycznia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3213/06; analogicznie wyrok WSA w Warszawie z 14 listopada 2013 r., III SA/Wa 1350/13: „Znaczenie słownikowe pojęcia „działalność”, oznacza „ogół działań, czynności, starań podejmowanych w określonym, jakimś celu, zakresie; praca, aktywność, działanie; wywieranie wpływu, funkcjonowanie czegoś, oddziaływanie na coś (...). Stwierdzić zatem należy, iż w tak zdefiniowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie (w przedmiotowej sprawie) ochrony zdrowia (...). Powyższe wnioski wynikające z wykładni gramatycznej art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. uprawniają do twierdzenia, iż dochody fundacji realizującej jednej z celów statutowych jakim jest ochrona zdrowia, przekazywane w formie darowizny (z poleceniem nakładającym obowiązek określonego działania na obdarowanego), środków pieniężnych wyspecjalizowanej fundacji zagranicznej celem leczenia dzieci dotkniętych chorobami nowotworowymi korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w ww. przepisie”;

- NSA w wyroku z dnia 22 sierpnia 2008 r., sygn. akt II FSK 827/07: „Nie można również podzielić argumentu skargi kasacyjnej, że przekazanie darowizny nie może być utożsamiane z przeznaczeniem dochodu na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Wypowiedź strony skarżącej w tym względzie nie uwzględnia faktu, że stan faktyczny sprawy zakłada, że dokonana darowizna zawiera polecenie wydatkowania przekazywanych środków pieniężnych na określony - przewidziany w statucie - cel społeczny, polegający na pomocy dzieciom chorym na choroby nowotworowe. W takim stanie faktycznym niewykazanie przez podatnika, przekazania tych środków na powyższy cel, bądź przekazanie ich na inny cel, oznacza ustawowy obowiązek uiszczenia od tych środków podatku dochodowego. W konsekwencji więc przedmiot darowizny przeznaczony zostanie na cel, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Zwrócił na to uwagę sąd pierwszej instancji stwierdzając, że w stanie faktycznym sprawy to na podatniku spoczywać będzie obowiązek wykazania przeznaczenia środków finansowych na cele statutowe”.

Pomimo iż ww. stanowiska odnoszą się do zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, to jednak z uwagi na zastosowanie zarówno do tego zwolnienia, jak i zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT art. 17 ust. 1b Ustawy CIT, stanowisko to powinno znaleźć również zastosowanie do zwolnienia dla OPP, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT.

Możliwość zwolnienia z CIT dochodów przeznaczonych na wsparcie innych podmiotów realizujących tożsame cele z celami statutowymi OPP została również potwierdzone w doktrynie:

- „Zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c jest zdecydowanie szersze niż zwolnienie ograniczone przeznaczeniem dochodu na konkretne cele. Pozwala na uwzględnienie jako przeznaczenia dochodów m.in. wielu wydatków pośrednich związanych z ogólnie pojmowaną działalnością podatnika. (...) Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącza z zakresu zwolnienia jedynie tę część dochodów przeznaczonych na działalność organizacji pożytku publicznego,któradotyczy ichdziałalności gospodarczej” (G. Dźwigała, Z. Huszcz, P. Karwat, R. Krasnodębski, M. Ślifirczyk, M. Świtała, Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 2007, Str. 515);

- „Zatem zwolnienie dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być np. dofinansowanie innej fundacji bądź klubu naukowego, o ile realizują one zadania wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele” (W. Nykiel, A. Mariański, Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Gdańsk 2010, Str. 780-781);

- „Wydatki mogą dotyczyć tylko pośrednio wyżej wymienionych celów, aby zwolnienie miało zastosowanie” (W. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość, Komentarz, LEX);

- „Podstawa zwolnienia będzie zachodzić także wówczas, gdy wydatki będą przeznaczone na wyżej wymienione cele w sposób pośredni, np. przez przeznaczenie środków na cele infrastrukturalne, wspieranie określonych projektów (zob. np. Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, red. A. Mariański, W. Nykiel, Gdańsk 2006, s. 676), jak również wtedy, gdy podmiot zwolniony finansuje jedynie działalność podmiotu zewnętrznego w wyżej określonych ramach przedmiotowych” (Staszczyk Piotr, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Komentarz, Lex/el 2022);

- „Warunki zwolnienia będą spełnione także wtedy, gdy wydatki nie zostaną przeznaczone bezpośrednio na cele wskazane w powołanym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a będą im służyć jedynie pośrednio (np. poprzez zatrudnienie pracowników administracyjnych do obsługi podejmowanego przedsięwzięcia lub nakłady na infrastrukturę) (por. A. Mariański (w:) W. Nykiel, A. Mariański (red.), Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Gdańsk 2006, s. 676). Ponadto realizacja celu uzasadniającego zwolnienie nie musi polegać na bezpośrednim działaniu podmiotu zwalnianego. Odpowiednie zadania mogą być wykonywane przez inne (zewnętrzne) podmioty, a finansowane przez podmiot korzystający ze zwolnienia w ramach jego działalności statutowej (Blicharz Jolanta, Komentarz do ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, [w:] Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Ustawa o spółdzielniach socjalnych. Komentarz Blicharz Jolanta, Komentarz do ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, [w:] Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Ustawa o spółdzielniach socjalnych. Komentarz, Lex 2012).

Ad 3)

Wnioskodawca zakłada, że ewentualne wynagrodzenie uzyskane przez Fundację z tytułu udzielania pożyczek (w formie odsetek lub prowizji) nie będzie wyższe niż koszty tej działalności. Niemniej z ostrożności Fundacja wnosi również o potwierdzenie swojego stanowiska, że gdyby jednak doszło do powstania nadwyżki (dochodu) z planowanej odpłatnej działalności statutowej polegającej na udzielaniu pożyczek przez Fundację, to dochody uzyskane przez Fundację z odsetek lub prowizji pobieranych z tytułu planowanej działalności pożyczkowej (realizowanej na rzecz podmiotów gospodarczych, o których mowa w pytaniu 1 lub/i na rzecz fundacji, o której mowa w pytaniu 2) będą korzystały ze zwolnienia od CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT, jeżeli zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Fundacji oraz nie będą zachodziły wyłączenia z art. 17 ust. 1a Ustawy CIT.

Jak zostało wcześniej wskazane, Fundacja posiada status OPP, co zostało potwierdzone odpowiednim wpisem do KRS. W związku z tym spełniona została przesłanka podmiotowa określona w art. 17 ust. 1a Ustawy CIT.

W odniesieniu do przesłanki przedmiotowej dotyczącej przeznaczenia i wydatkowania dochodów Fundacji, Wnioskodawca wskazał, że gdyby doszło do powstania jakiekolwiek nadwyżki (dochodu) z planowanej odpłatnej działalności statutowej polegającej na udzielaniu pożyczek przez Fundację, to Fundacja zamierza przeznaczyć i wydatkować ewentualne odsetki/prowizję z pożyczek na cele statutowe Fundacji. Skoro zaś drugim warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest spełnienie przesłanki przedmiotowej, tj. przeznaczenie i wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, to należy uznać, że w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę również warunek przedmiotowy zostanie spełniony.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, ewentualny dochód z działalności pożyczkowej Fundacji będzie korzystał ze zwolnienia od CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT, jeżeli zostaną przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe Fundacji oraz nie będą zachodziły wyłączenia z art. 17 ust. 1a Ustawy CIT.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach indywidualnych w analogicznych sprawach (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 października 2016 r., nr 1462-IPPB5.4510.905.2016.1.MR).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe, a w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Podkreślić należy, że z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT wynika, że zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT dotyczące podatników, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia wydatkowanych na inne cele, niż wymienione w tym przepisie.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ustawodawca wprowadził w tym przepisie ułatwienie dla podatników w korzystaniu ze zwolnienia, bowiem postanowił, że wydatkowanie dochodu może nastąpić - po uprzednim jego przeznaczeniu - w czasie znacznie późniejszym od momentu jego osiągnięcia i przeznaczenia. Jednakże wprowadził przy tym warunek rozwiązujący - pozbawiający podatnika zwolnienia w przypadku jego wydatkowania na inny niż preferowany cel ustawowy.

Z wniosku wynika, iż Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, jej działalność oparta jest m.in. na przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.). Zgodnie z art. 3 ust. 1-2 ww. ustawy:

1. Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

2. Organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie zaś do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236 i 1222), i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.

W myśl art. 24 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych określa dwa warunki, których spełnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich dotyczy statusu jednostki – podmiot winien być organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś dotyczy rozdysponowania dochodu – dochód winien zostać wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, decydujące znaczenie dla możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu, ma cel na jaki zostanie przeznaczony.

We wniosku wskazali Państwo m.in., że zamierzają rozszerzyć zakres działalności wskazanej w § 7 ust. 1 Statutu o działalność wspomagającą rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej. Jednocześnie planują Państwo rozpocząć prowadzenie działalności polegającej na udzielaniu pożyczek na preferencyjnych warunkach (tj. nieoprocentowanych lub z preferencyjnym oprocentowaniem w postaci odsetek lub stałej prowizji) na rzecz podmiotów gospodarczych z różnych branż prowadzących działalność w zakresie realizacji celów w całości lub części wspólnych z ww. celami Fundacji oraz na udzielaniu pożyczek innej fundacji która realizuje/będzie realizować działalność statutową tożsamą z działalnością statutową Fundacji.

Odnosząc się do możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego do dochodów przeznaczonych na udzielenie pożyczki zauważyć należy, że zwrot „dochód wydatkowany”, o którym mowa w przywołanym wyżej przepisie art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT oznacza formę ostatecznego i rzeczywistego wydatkowania. W pojęciu świadczenia definitywnego nie mieści się termin pożyczka. Stosownie do art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Zatem, kwota przenoszona na drugą stronę w wykonaniu umowy pożyczki ma charakter zwrotny, czyli dla pożyczkobiorcy nie stanowi definitywnego przysporzenia majątkowego, a dla pożyczkodawcy - definitywnego wydatkowania. Ze swej natury świadczenie pożyczkowe jest zdarzeniem obojętnym podatkowoprawnie. Udzielając pożyczki podmiotom o których mowa we wniosku, Fundacja przeznaczy uzyskany dochód na inny cel niż działalność statutowa – środki pieniężne staną się bowiem źródłem finansowania działalności prowadzonej przez inny podmiot. Udzielenie pożyczki nawet dla podmiotów których działalność gospodarcza/statutowa jest zbieżna z celami Fundacji nie ma prymatu wydatkowania, co automatycznie skreśla możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z analizowanego przepisu.

Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia z podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te przeznaczają dochody wyłącznie na działalność statutową.

Dodatkowo zauważyć należy, że ustawodawca dopuszczając w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, także pośredni sposób wydatkowania dochodu na cel społecznie użyteczny z zachowaniem prawa do zwolnienia podatkowego, w art. 17 ust. 1e ww. ustawy, ten pośredni sposób ograniczył do przypadków enumeratywnie wyliczonych w pkt 1-3. Jednocześnie podkreślić należy, że zbiór rodzajów lokowania środków pieniężnych, uprawniających podatnika do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa m.in. w art. 17 ust. 1 ustawy jest zbiorem zamkniętym, co prowadzi do wniosku, że inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia.

W myśl art. 17 ust. 1e ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1) wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

2) papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Jak podkreślono powyżej zbiór możliwości lokowania dochodu nie powodującego utraty zwolnienia z opodatkowania m.in. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c został określony w art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie wyliczenie rodzajów lokowania dochodu w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT nie obejmuje udzielania pożyczek innym podmiotom.

Podkreślić zatem należy, że pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ww. ustawy, w tym również nie są objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 6c.

Wobec powyższego, udzielanie przez Fundację pożyczek, nie jest dopuszczalną przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT formą lokowania dochodów niepowodującą utraty zwolnienia z opodatkowania przeznaczonych na ten cel środków. Udzielenie pożyczki, ze względu na charakter świadczenia objętego tą umową, niezależnie od statusu pożyczkodawcy i pożyczkobiorcy, unicestwia prawo do skorzystania ze wskazanych zwolnień podatkowych. Należy mieć na względzie, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) i w związku z tym winny być interpretowane w sposób ścisły, a jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Przez wzgląd na powyższe, dochody Fundacji przeznaczone na udzielanie przez Fundację pożyczek zarówno na rzecz podmiotów gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie realizacji celów wspólnych z celami Fundacji jak i na rzecz innej fundacji, która będzie realizować działalność statutową tożsamą z działalnością statutową Fundacji nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy CIT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 należało uznać więc za nieprawidłowe.

Ponadto, w opisie sprawy wskazali Państwo, że gdyby jednak doszło do powstania jakiejkolwiek nadwyżki (dochodu) z planowanej odpłatnej działalności statutowej polegającej na udzielaniu pożyczek przez Fundację, to Fundacja zamierza przeznaczyć i wydatkować ewentualne odsetki/prowizję z pożyczek na cele statutowe Fundacji.

Odsetki/prowizja z pożyczek udzielanych przez Fundację będą stanowić przychód, który po odjęciu kosztów uzyskania przychodów (z uwzględnieniem art. 15 i 16 ww. ustawy) generuje dochód. Ten zaś może podlegać zwolnieniu, jeżeli spełniona zostanie dyspozycja art. 17 ust. 1 pkt 6c omawianej ustawy.

Jak już wskazano, zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia.

Zatem możliwość korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT dochodów Fundacji uwarunkowana jest celem, na jaki zostaną one przeznaczone. Jak Państwo wskazali, Fundacja zamierza przeznaczyć i wydatkować ewentualne odsetki/prowizję z pożyczek na cele statutowe Fundacji. Oznacza to, że dochód w ten sposób wydatkowany będzie, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy podatkowej, wolny od tego podatku.

Zgodzić się z Państwem należy więc, że ewentualny dochód z działalności pożyczkowej Fundacji będzie korzystał ze zwolnienia od CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT, jeżeli zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe Fundacji oraz nie będą zachodziły wyłączenia z art. 17 ust. 1a Ustawy CIT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.