
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 21 stycznia 2025 r., wpłynął Państwa wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Projekty realizowane przez Spółkę zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X S.A. (dalej „X”, „Spółka” lub „Wnioskodawca”) to spółka z branży IT, która powstała w 2011 r. i ma swoją siedzibę w (...). X zajmuje się głównie tworzeniem nowoczesnego oprogramowania komputerowego, aplikacji mobilnych i internetowych oraz rozwojem szeroko rozumianej technologii komputerowej. Wnioskodawca tworzy wysokiej jakości innowacyjne rozwiązania dla klientów prowadzących działalność w różnych sektorach rynku w Polsce i za granicą. X realizuje ambitne i nowatorskie projekty informatyczne - od oprogramowania do analizy i akwizycji danych, aż po systemy sieciowe.
We wniosku o indywidualną interpretację z 18 grudnia 2018 r. X zwróciło się z zapytaniem, czy projekty realizowane przez Spółkę opisane we wniosku stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy. W interpretacji z 15 marca 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.14.2019.1.JKT) Spółka uzyskała w powyższej kwestii potwierdzenie przedstawionego stanowiska. W interpretacji z 7 stycznia 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.567.2020.1.PC), w interpretacji z 1 marca 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.712.2021.1.APA), w interpretacji z 23 marca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.65.2023.2.JMS) oraz w interpretacji z 15 stycznia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.732.2023.1.ZK), Spółka uzyskała także potwierdzenie, że projekty realizowane odpowiednio w trakcie 2020 r., 2021 r., 2022 r. oraz 2023 r. stanowią działalność badawczo-rozwojową i uprawniają do wspomnianej ulgi, o której mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Obecnie ze względu na realizację kolejnych projektów X prosi o potwierdzenie statusu tych nowych projektów. Co do zasady wspomniane nowe projekty z roku 2024 mają zbliżoną charakterystykę do projektów objętych wcześniejszymi wnioskami X, ze względu jednak na ostrożność procesową Spółka niniejszym wnioskiem zwraca się o potwierdzenie wykonywania działalności badawczo-rozwojowej także w kontekście nowych projektów.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia opisy nowych projektów (dalej: „Projekty”) realizowanych dla swoich klientów (przy projekcie wskazano wewnętrzny kod/numer projektu nadawany przy rozpoczynaniu prac).
(…)
W większości sytuacji prace nad opisanymi powyżej Projektami zapoczątkowane zostały przez złożenie zleceń przez klientów X, gdzie określone zostały wymagania, założenia i cele jakie chcą osiągnąć klienci. Następnie, Wnioskodawca powołał do funkcjonowania określone zespoły robocze, które w dalszej kolejności przystąpiły do realizacji prac projektowych. Czas pracy pracowników X uczestniczących w realizacji Projektów jest monitorowany i odrębnie ewidencjonowany (pracownicy Wnioskodawcy mogą wykonywać prace zarówno związane jak i niezwiązane z Projektami ale każdorazowo czas poświęcony przez nich na różną aktywność podlega osobnemu ewidencjonowaniu). W pracach projektowych uczestniczą także czasami niepowiązani z Wnioskodawcą zewnętrzni programiści (osoby prowadzące indywidualne działalności gospodarcze lub osoby związane z X umowami cywilno-prawnymi np. umowa zlecenia). W przypadku współpracujących z Wnioskodawcą programistów prowadzących indywidualne działalności gospodarcze, X nabywa od nich prawa autorskie do wytworzonych dzieł/utworów/programów komputerowych, które dalej w ramach Projektów są rozwijane i ulepszane. W sytuacji osób, z którymi X łączą umowy cywilno-prawne może dochodzić do nabycia praw autorskich lub do nabycia jedynie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z Projektami ale niespełniających wymogów praw własności intelektualnych.
Prace realizowane w ramach Projektów ukierunkowane są na nowe, innowacyjne odkrycia i ustalenia. Wnioskodawca przeprowadza je na podstawie oryginalnych, unikatowych i nietuzinkowych założeń i hipotez. Prace dotyczące Projektów mają ewidentnie charakter twórczy. Pracownicy X zaangażowani w Projekty wykonują działalność kreacyjną, której rezultaty mają indywidualny i oryginalny charakter. Zdarza się, iż zdobyta w ramach jednego projektu wiedza i umiejętności są następnie rozwijane i udoskonalane przy wykonywaniu kolejnego projektu. Opracowanie rozwiązań oferowanych przez Wnioskodawcę wymaga połączenia wiedzy z zakresu automatyki przemysłowej i informatyki, a także wiedzy eksperckiej z dziedzin i branż, w których produkty i rozwiązania X mają znaleźć zastosowanie.
Realizacja opisanych we wniosku Projektów obejmuje łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie przez X dostępnej wiedzy i umiejętności z zakresu narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do projektowania i tworzenia ulepszonych lub nowych produktów z zakresu IT. Jednocześnie działalność jaka jest realizowana przez X w ramach prac nad Projektami jest nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego lub rutynowego charakteru.
Prace dotyczące Projektów wykonywane są w systematyczny sposób i w zależności od konkretnego projektu mogą trwać od kilku do kilkunastu tygodni. W niektórych sytuacjach prace mogą być podzielone na fazy, gdzie klient dostaje po kolei efekty prac nad poszczególnymi modułami, a po zakończeniu projektu klient może go rozszerzyć o kolejne zamówienie dotyczące następnych modułów. Jako efekt prac projektowych X zawsze sprzedaje na rzecz klientów autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego (klient otrzymuje kody do stworzonego programu/(...)).
W stosunku do każdego z realizowanych Projektów X prowadzi odrębną ewidencję i zapisy księgowe pozwalające na ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty) przypadających na każdy Projekt.
Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości dalej będzie realizować komercyjne zlecenia dla klientów mające charakterystykę zbliżoną do Projektów oraz że będzie je realizować w analogiczny sposób do obecnie wykonywanych Projektów.
Wnioskodawca nie prowadzi swojej działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wymagającej określonych zezwoleń.
Pytanie
Czy Projekty realizowane przez X zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Projekty realizowane przez X zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy. Poniżej przedstawiono uzasadnienie przyjętego stanowiska.
Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., ze zm.; dalej: „ustawa CIT”), zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W art. 4a pkt 27 ustawy CIT wskazano, że „badania naukowe” oznaczają:
a. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „ustawa SWN”),
b. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy SWN.
Dalej w art. 4a pkt 28 ustawy CIT zdefiniowano termin „prace rozwojowe” przez odwołanie do art. 4 ust. 3 ustawy SWN. To pojęcie zgodnie ze wskazanym przepisem należy rozumieć w następujący sposób: „Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń”.
Mając na uwadze przytoczone powyżej ramy prawne, o prowadzeniu działalności badawczo- rozwojowej można mówić gdy realizowane projekty:
- mają twórczy charakter,
- są prowadzone w systematyczny sposób,
- mają określony cel - zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań,
- dodatkowo w przypadku działalności wykonywanej w ramach prac rozwojowych w zakresie narzędzi informatycznych i oprogramowania, działania te nie mogą mieć charakteru rutynowych zmian do nich wprowadzanych.
Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wskazane powyżej cechy występują w przypadku Projektów realizowanych przez X. Działalność jaka jest realizowana przez Wnioskodawcę w ramach prac nad Projektami jest nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego lub wtórnego charakteru. Algorytmy rozwiązań proponowane klientom w ramach Projektów nie powielają prostych i funkcjonujących na rynku typowych koncepcji. Klienci otrzymują nowoczesne i innowacyjne narzędzia IT (np. platformy, interfejsy, aplikacje webowe), których nie da się nabyć na otwartym rynku. W przypadku Projektów nie występuje element standaryzacji, cele jakie są zakładane do osiągnięcia przez klientów wymagają unikatowego podejścia, twórczej pracy koncepcyjnej od samego początku realizacji prac projektowych. Realizowane Projekty w ramach swoich założeń przełamują istniejące wcześniej różnego rodzaju bariery, proponowane przez X rozwiązania są znacznie bardziej elastyczne i pojemne w stosunku do wcześniej występujących dostępnych na rynku opcji. Powyższe cechy nie byłyby możliwe do osiągnięcia bez twórczego podejścia zespołów uczestniczących w realizacji Projektów.
Działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób - w opinii X, przesłanka ta oznacza wyłączenie czynności incydentalnych podatnika i konieczność poszukiwania takich przejawów jego aktywności, które prowadzone są w uporządkowany oraz regularny sposób. Prace jakie Wnioskodawca realizuje w ramach Projektów nie mają incydentalnego charakteru, lecz wykonywane są w systematyczny sposób. Działania te stanowią istotę funkcjonowania Wnioskodawcy i podejmowane są w zaplanowany sposób. Do realizacji konkretnego projektu powoływany jest kierownik i zespół roboczy, czasokres realizacji projektu jest co do zasady zaplanowany, same prace niejednokrotnie trwają przez okres kilkunastu tygodni - w konsekwencji, zdaniem X słuszna jest teza, że opisywane Projekty nie są podejmowane ad hoc, lecz są wynikiem czynności prowadzonych w systematyczny sposób.
Działalność badawczo-rozwojowa musi także mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.
Podejmowane przez X w ramach Projektów aktywności ze swej istoty zmierzają do uzyskania specjalistycznej wiedzy, która w większości sytuacji jest niedostępna na rynku. Nie ulega wątpliwościom, że zespoły uczestniczące w pracach nad Projektami zmierzają do zdobycia nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług (innowacyjnej platformy IT, aplikacji (...)). Pracownicy Wnioskodawcy pracując nad Projektami uzyskują nowe umiejętności z dziedziny technologii IT i następnie aplikują je do projektowania nowych produktów i usług oferowanych klientom.
W przypadku działalności wykonywanej w ramach prac rozwojowych w zakresie narzędzi informatycznych i oprogramowania, działania te nie mogą mieć charakteru rutynowych zmian do nich wprowadzanych - X tworzy nowe narzędzia informatyczne (głównie aplikacje webowe), nie dokonuje prostych zmian lecz generuje nowe/zmodyfikowane rozwiązania z dziedziny IT, które przyczyniają się po stronie klientów X do ulepszenia i usprawniania realizowanych procesów. Objawia się to przykładowo poprzez umożliwienie klientowi przyspieszonego wykonywania określonych funkcji i procesów, ułatwienie realizowania określonych czynności, stworzenie nowych niedostępnych wcześniej opcji realizacji określonych procesów.
Wnioski zbieżne z poglądami zaprezentowanymi przez X powyżej są potwierdzane w wydawanych interpretacjach podatkowych, które dotyczą stanów faktycznych zbliżonych do tych występujących w Spółce. Przykładowo dotyczy to:
1)interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 września 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.301.2019.2.MR.
2)interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.460.2020.1.BM.
3)interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB1 -3.4010.530.2022.2.AN.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.