Interpretacja indywidualna po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.360.2020.10.KS/KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.360.2020.10.KS/KW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 8 października 2020 r. (data wpływu 14 października 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 listopada 2024 r. sygn. akt II FSK 299/22 (data wpływu orzeczenia - 19 grudnia 2024 r.), i

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowana Państwa dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 października 2020 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 października 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowana Państwa dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo pismem z 21 grudnia 2020 r. (wpływ 21 grudnia 2020 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1. Informacje dotyczące Wnioskodawcy

a) Informacje ogólne i status prawo-podatkowy Wnioskodawcy

A. (ang. A.; dalej: Uniwersytet A. lub Wnioskodawca) jest podmiotem z siedzibą na terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (dalej: Zjednoczone Królestwo). Wnioskodawca prowadzi działalność w formie korporacji szkolnictwa wyższego (ang. higher education Corporation). A. posiada osobowość prawną, jednakże, jako korporacja szkolnictwa wyższego, nie jest spółką w rozumieniu brytyjskich przepisów. Głównym przedmiotem działalności A. jest działalność edukacyjna.

Uniwersytet został założony na podstawie brytyjskiej ustawy o reformie edukacji z 1988 r. (dalej: Ustawa o reformie edukacji). Zgodnie z przepisami Ustawy o reformie edukacji, podmioty posiadające status korporacji szkolnictwa wyższego z siedzibą w Anglii, są uznawane za tzw. zwolnione fundacje (ang. exempt charities), o których mowa w brytyjskiej ustawie o fundacjach z 2011 r. (dalej: Ustawa o fundacjach).

Z uwagi na posiadanie statusu zwolnionej fundacji, Wnioskodawca jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Zjednoczonym Królestwie.

b) Podstawa funkcjonowania Uniwersytetu A.

Wnioskodawca, jako korporacja szkolnictwa wyższego, działa na podstawie przepisów brytyjskich ustaw edukacyjnych przyjętych od 1944 r. do 1993 r., w tym przede wszystkim na podstawie Ustawy o reformie edukacji. Ustawa ta jest podstawowym aktem prawnym regulującym działalność korporacji szkolnictwa wyższego, w tym w szczególności: (i) powstanie oraz rozwiązanie korporacji szkolnictwa wyższego, (ii) podstawowe oraz pomocnicze zadania, które dana korporacja szkolnictwa wyższego zobowiązana jest realizować, (iii) tworzenie oraz charakter wewnętrznych dokumentów korporacyjnych, czy (iv) zadania wewnętrznych organów korporacji szkolnictwa wyższego.

Zgodnie z Ustawą o reformie edukacji, podmioty te działają w oparciu o dwa główne dokumenty korporacyjne:

a) dokument o mocy umowy/statutu (ang. articles of government, dalej: Statut), który reguluje m.in. podstawowe zasady funkcjonowania danej korporacji szkolnictwa wyższego, ustanawia organy wewnętrzne tego podmiotu oraz wskazuje przedmiot jego działalności;

b) dokument potwierdzający ukonstytuowanie się danej korporacji szkolnictwa wyższego oraz określający sposób funkcjonowania głównych organów tego podmiotu (ang. instrument of government, dalej: Konstytucja).

Zgodnie z obecnym Statutem Uniwersytetu A., Wnioskodawca funkcjonuje (będzie funkcjonował) na podstawie wszystkich przepisów brytyjskich ustaw o edukacji, w tym przepisów Ustawy o reformie edukacji, która jest podstawowym aktem prawnym regulującym działalność korporacji szkolnictwa wyższego - Statut Wnioskodawcy bezpośrednio odwołuje się do przedmiotowych przepisów. Ponadto, Statut określa w szczególności:

  • obowiązki poszczególnych organów Uniwersytetu A., tj. Rady Zarządzającej, Rektora, Kierownika Administracji Rady Zarządzającej oraz Rady Akademickiej - w tym w zakresie działalności akademickiej czy też związanej z misją Wnioskodawcy, jaką jest kształcenie,
  • sposób funkcjonowania tych organów,
  • sposób podejmowania decyzji przez Wnioskodawcę,
  • część kwestii pracowniczych (np. zasady zatrudniania i awansowania pracowników czy kwestie dyscyplinarne),
  • określone kwestie dotyczące studentów Uniwersytetu A.,
  • sprawy finansowe.

Z kolei aktualna Konstytucja Uniwersytetu A. określa kwestie dotyczące m.in.: członkostwa w Radzie Zarządzającej, ustalania liczby jej członków oraz ich powoływanie i kadencję.

c) Przedmiot działalności Uniwersytetu A.

Głównym przedmiotem działalności Uniwersytetu A. jest nauczanie i prowadzenie badań. Zakres działalności Wnioskodawcy (jako korporacji szkolnictwa wyższego) jest spójny z wymogami przepisów Ustawy o reformie edukacji, zgodnie z którymi, podmioty działające w formie korporacji szkolnictwa wyższego mają m.in za zadanie zapewnienie:

  • szkolnictwa wyższego,
  • dalszej edukacji,
  • wykształcenia i edukacji na poziomie średnim, w tym wykształcenia odpowiedniego do wymagań osób, które ukończyły 14 lat.

Wnioskodawca realizuje również inne czynności/zadania, które są pomocnicze w stosunku do powyższych działań. Uniwersytet A. jest ponadto wpisany do Brytyjskiego Rejestru Instytucji Kształcenia (ang. UK Register of Learning Providers) oraz Rejestru Instytucji Kształcenia Wyższego w Wielkiej Brytanii (ang. The Register of English Higher Education Providers).

Uniwersytet A. podejmuje również działania komercyjne, m.in. w zakresie świadczenia usług promocyjnych, marketingowych czy usług badawczo-rozwojowych. Działania te stanowią jedynie marginalną część w stosunku do dominującej działalności Wnioskodawcy, tj. działalności edukacyjnej.

2. Prowadzenie działalności na terytorium Polski przez Uniwersytet A.

a) Rozpoczęcie działalności przez oddział Wnioskodawcy w Polsce

W celu rozpoczęcia działalności edukacyjnej w Polsce, działając na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm., dalej: Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce), Uniwersytet A. wystąpił do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z wnioskiem o wydanie pozwolenia na utworzenie filii uczelni zagranicznej w Polsce. Wnioskodawca uzyskał przedmiotowe pozwolenie. W dniu (…) 2019 r. zarejestrowany został A. Oddział w Polsce (dalej: Oddział).

Oddział stanowi zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a ust. 1 pkt 11 ustawy o CIT oraz zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 Tekstu syntetycznego Konwencji MLI oraz Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych. W związku z rozpoczęciem działalności poprzez Oddział w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, Wnioskodawca posiada ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.

b) Zakres działalności prowadzonej przez Oddział

Główny przedmiot działalności Oddziału pozostaje tożsamy z przedmiotem działalności Uniwersytetu A., tym samym Wnioskodawca (przez Oddział) będzie świadczył usługi w zakresie szkolnictwa wyższego na terytorium Polski (na moment składania niniejszego wniosku, Oddział nie rozpoczął świadczenia usług edukacyjnych). W związku z otrzymaniem pozwolenia od Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na utworzenie fili uczelni zagranicznej w Polsce, Oddział będzie podlegał pod reżim Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z art. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce - ustawa ta określa zasady funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Oddział będzie zatem funkcjonował w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce.

Na początku swojej działalności, Wnioskodawca (przez Oddział) planuje świadczyć w Polsce usługi pozwalające na osiągnięcie dyplomu licencjata. W przyszłości Wnioskodawca (przez Oddział) planuje rozszerzyć swoją ofertę również o świadczenie usług w zakresie studiów magisterskich i studiów podyplomowych w Polsce. Po ukończeniu nauki, absolwenci uzyskają stopień naukowy zgodny z systemem brytyjskim i brytyjski dyplom Uniwersytetu A.

W przyszłości Wnioskodawca (przez Oddział) może również okazjonalnie prowadzić działalność związaną ze świadczeniem usług marketingowych/promocyjnych oraz usług w zakresie badań i rozwoju na terytorium Polski, przy czym głównym przedmiotem działalności Oddziału pozostanie świadczenie usług edukacyjnych.

c) Sposób przeznaczenia dochodu z działalności wykonywanej w Polsce

Z uwagi na ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, Wnioskodawca będzie osiągał przychody podatkowe z tytułu usług świadczonych przez Oddział w Polsce (będą to przychody alokowane do Oddziału). Zamierzeniem Wnioskodawcy jest przeznaczanie części/całości dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług edukacyjnych w Polsce przez Oddział na cele związane z podstawową działalnością Uniwersytetu A./Oddziału, tj. działalność naukową, naukowo- techniczną i oświatową (w tym na kształcenie studentów).

Wnioskodawca planuje przeznaczać dochody uzyskane z działalności edukacyjnej/oświatowej prowadzonej za pośrednictwem Oddziału m.in. na:

  • najem obiektów/powierzchni związanych z prowadzeniem tej działalności,
  • wynagrodzenia osób związanych z prowadzeniem tej działalności (w tym w szczególności kadry naukowej),
  • media,
  • nabycie aktywów (w tym środków trwałych czy wartości niematerialnych i prawnych) związanych z tą działalnością,
  • nabycie materiałów, narzędzi i pomocy dydaktycznych,
  • działalność promocyjną Oddziału.

Należy przy tym zaznaczyć, że powyższy katalog zawiera jedynie przykładowe wydatki, które mogą być ponoszone w toku działalności Wnioskodawcy (wykonywanej przez Oddział) w Polsce.

Zgodnie z art. 14b § 3a pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 900), w przypadku gdy przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe obejmuje transakcję, zespół transakcji lub inne zdarzenia z udziałem osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej które mają miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest obowiązany również do wskazania odpowiednio państwa lub terytorium miejsca zamieszkania tej osoby fizycznej, danych identyfikujących tę osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, w tym państwa lub terytorium ich siedziby, zarządu lub położenia tego zagranicznego zakładu, lub państwa lub terytorium, w których te skutki transgraniczne wystąpiły lub mogą wystąpić.

Należy zatem wskazać, że skutki podatkowe mogą wystąpić w odniesieniu do A. z siedzibą w (…) w Zjednoczonym Królestwie (…), identyfikującej się brytyjskim numerem identyfikacji podatkowej, (…).

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1) Zgodnie z art. 125A brytyjskiej ustawy o reformie edukacji z 1988 r. (dalej jako: „Ustawa o reformie edukacji”), Wnioskodawca - jako podmiot prowadzący działalność w formie korporacji szkolnictwa wyższego (ang. higher education corporation) - posiada status fundacji (ang. charity). Kluczowe przepisy regulujące funkcjonowanie Wnioskodawcy - jako korporacji szkolnictwa wyższego - zostały wskazane i przetłumaczone poniżej.

Jak już wskazano we wniosku o wydanie interpretacji, Wnioskodawca nie jest spółką w rozumieniu przepisów prawa brytyjskiego. W szczególności, Wnioskodawca jest podmiotem (osobą prawną) typu fundacyjnego, a nie zrzeszeniowego, co jest charakterystyczne dla spółek.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, że nie jest on „spółką” w rozumieniu art. 4a pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

2) Zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Polsce (poprzez oddział Wnioskodawcy w Polsce; dalej jako: „Oddział”), Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjną, naukową, naukowo-techniczną i oświatową odpłatnie, tj. możliwość skorzystania z oferty dydaktycznej Wnioskodawcy (kursy, szkolenia) wiąże się z koniecznością opłacenia czesnego. Pomimo tego, że w Wielkiej Brytanii Wnioskodawca posiada status zwolnionej fundacji (ang. exempt charity), zgodnie z przepisami brytyjskimi, może osiągać (i osiąga) zysk/dochód.

Wnioskodawca nie jest obecnie w stanie precyzyjnie wskazać czy osiągane przychody będą przewyższać ponoszone koszty. Tym niemniej, intencją Wnioskodawcy, odnoszącą się do działalności prowadzonej w Wielkiej Brytanii oraz działalności prowadzonej przez Oddział w Polsce, jest osiąganie zysku (dochodu). Dodatkowo, Wnioskodawca planuje przeznaczanie dochodów osiąganych przez Oddział w Polsce z tytułu działalności podstawowej (tj. naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej) na te cele.

3) W poniższej tabeli znajdują się kluczowe przepisy regulujące działalność Wnioskodawcy, jako korporacji szkolnictwa wyższego, w Wielkiej Brytanii, tj.:

  • przepisy Ustawy o reformie edukacji: https://www.legislation.gov.uk/ukpga/1988/40/contents oraz
  • przepisy brytyjskiej Ustawy o fundacjach z 2011 r. (ang. Charities Act; dalej jako: „Ustawa o fundacjach”): https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2011/25/schedule/3 .

W kontekście podania dokładnych zapisów celów wskazanych w brytyjskiej ustawie o reformie edukacji, jakie realizuje Wnioskodawca kluczowy jest art. 123A Ustawy o reformie edukacji.

  • art. 123A Ustawy o reformie edukacji

Principal powers of a higher education corporation in England

(1) A higher education corporation in England has power—

(a) to provide higher education;

(b) to provide further education;

(c) to provide secondary education suitable to the requirements of persons who have attained the age of 14 years;

(d) to provide education which is secondary education by virtue of section 2(2B) of the Education Act 1996 (definition of secondary education);

(e) to participate in the provision of secondary education at a school; and

(f) to carry out research and to publish the results of the research or any other material arising out of or connected with it in such manner as the corporation think fit.

(2) A higher education corporation in England may not provide education of a kind specified in subsection (1)(c) or (d) unless they have consulted such local authorities as they consider appropriate.

Główne uprawnienia korporacji szkolnictwa wyższego w Anglii

(1) Korporacja szkolnictwa wyższego w Anglii jest uprawniona do:

(a) zapewniania wykształcenia wyższego;

(b) zapewniania kształcenia uzupełniającego;

(c) zapewniania kształcenia średniego odpowiedniego do wymagań osób, które ukończyły 14 lat;

(d) zapewniania kształcenia na poziomie średnim na mocy pkt 2(2B) Ustawy o Edukacji z 1996 r. (definicja kształcenia średniego);

(e) uczestniczenia w zapewnianiu kształcenia na poziomie średnim w szkole; oraz

(f) przeprowadzania badań oraz publikowania wyników badań lub wszelkich innych materiałów z nich wynikających lub z nimi związanych w sposób, jaki korporacja uzna za odpowiedni.

(2) Korporacja szkolnictwa wyższego w Anglii nie może zapewniać kształcenia określonego w podpunkcie (1)(c) lub (d), chyba że skonsultowała się z władzami lokalnymi, które uznają to za stosowne.

  • art. 123B Ustawy o reformie edukacji

Supplementary powers of a higher education Corporation in England

(1) A higher education corporation in England has power to do anything which appears to the corporation to be necessary or expedient for the purpose of, or in connection with, the exercise of any of their principal powers.

(2) The corporation's “principal powers” are the powers conferred by section 123A(1).

Dodatkowe uprawnienia korporacji szkolnictwa wyższego w Anglii

(1) Korporacja szkolnictwa wyższego w Anglii jest uprawniona do podejmowania wszelkich działań, które w jej ocenie są konieczne lub celowe dla potrzeb lub w związku z wykonywaniem któregokolwiek z jej głównych uprawnień.

(2) Przez „główne uprawnienia” korporacji rozumie się uprawnienia nadane jej na mocy art. 123A(1).

  • art. 124E Ustawy o reformie edukacji

Articles of government: higher education corporations in England

(1) An institution conducted by a higher education corporation in England is to be conducted in accordance with articles of government made by the corporation.

(2) The articles of government may make provision with respect to the powers of the corporation under section 123B.

(3) A higher education corporation in England may vary, replace or revoke the articles of government.

(4) The corporation must not make changes to the articles of government that (but for section 125A) would result in the corporation ceasing to be a charity.

Statut organizacji: korporacje szkolnictwa wyższego w Anglii

(1) Instytucja prowadzona przez korporację szkolnictwa wyższego w Anglii jest prowadzona zgodnie ze statutem sporządzonym przez tę korporację.

(2) Statut może zawierać przepisy odnoszące się do uprawnień korporacji zgodnie z art. 123B.

(3) Korporacja szkolnictwa wyższego w Anglii może zmienić, zastąpić lub uchylić swój statut.

(4) Korporacja nie może dokonywać zmian w statucie, które (z wyjątkiem sekcji 125A) prowadziłyby do tego, że korporacja przestałaby być fundacją.

  • art. 125A Ustawy o reformie edukacji

Charitable status of a higher education corporation

A higher education corporation shall be a charity and -

(a) a higher education corporation in England is, in accordance with Schedule 3 to the Charities Act 2011, an exempt charity for the purposes of that Act, and

(...)

Charytatywny status korporacji szkolnictwa wyższego

Korporacja szkolnictwa wyższego jest fundacją oraz:

(a) korporacja szkolnictwa wyższego w Anglii jest, zgodnie z Załącznikiem nr 3 do Ustawy o fundacjach z 2011 r., zwolnioną fundacją dla celów tej Ustawy, oraz

(...)

Załącznik nr 3 do Ustawy o fundacjach

Shedule 3

(1) An English higher education corporation if it is a relevant higher education provider.

(2) For the purposes of this paragraph a higher education corporation is an English higher education corporation if the activities of the institution conducted by that corporation are carried on, or principally carried on, in England.

Załącznik nr 3

(1) Angielska korporacja szkolnictwa wyższego, jeśli jest odpowiednim dostawcą szkolnictwa wyższego.

(2) Dla celów niniejszego paragrafu, angielska korporacja szkolnictwa wyższego jest angielską korporacją szkolnictwa wyższego, jeżeli działalność instytucji prowadzonej przez tę korporację jest prowadzona, lub głównie prowadzona, w Anglii.

4) W Wielkiej Brytanii Wnioskodawca realizuje cele wskazane w Ustawie o reformie edukacji poprzez świadczenie działalności edukacyjnej / naukowej, w oparciu o liczne kursy i szkolenia znajdujące się w jego ofercie dydaktycznej. Wnioskodawca oferuje możliwość kształcenia się w ramach: (i) studiów pierwszego stopnia (ang. undergraduate courses) oraz (ii) studiów drugiego stopnia (ang. postgraduate courses) - w uproszczeniu jest to odpowiednik polskich studiów magisterskich. Pełna oferta dydaktyczna Wnioskodawcy dostępna jest na stronie: (…). Dodatkowo, w Wielkiej Brytanii Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjną (szkolnictwo wyższe) poprzez podmioty zależne. Jednocześnie, Wnioskodawca prowadzi działalność badawczą oraz uczestniczy w tego typu projektach w Wielkiej Brytanii i za granicą. Wyniki badań, w które zaangażowany jest Wnioskodawca są następnie publikowane. W związku z powyższym, Wnioskodawca realizuje cele wskazane w Ustawie o reformie edukacji (w szczególności w zakresie określonym w art. 123A pkt 1 lit. a i f).

Wnioskodawca pragnie nadmienić, że zakres działalności Oddziału jest / będzie znacząco zbliżony do rodzajów aktywności podejmowanych przez Wnioskodawcę w Wielkiej Brytanii. Intencją Wnioskodawcy w zakresie działalności Oddziału w Polsce jest również świadczenie kształcenia uzupełniającego.

5) Przedmiotowe wydatki (wydatki związane z prowadzeniem przez Wnioskodawcę działalności komercyjnej (m.in. w zakresie świadczenia usług promocyjnych, marketingowych, usług badawczo rozwojowych) nie są przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem odpowiedzi na pytanie, czy dochody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług wchodzących w zakres podstawowej działalności Oddziału, czyli działalności naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej (tj. z wyłączeniem świadczenia usług promocyjnych, marketingowych czy usług badawczo-rozwojowych) w zakresie, w jakim uzyskane dochody zostaną przeznaczone na te cele, będą zwolnione z opodatkowania w Polsce.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody Wnioskodawcy wynikające z działalności edukacyjnej, naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej (w tym polegającej na kształceniu studentów) prowadzonej przez Oddział w Polsce, będą na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”) zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce w części, w jakiej dochody te zostaną przeznaczone na prowadzenie tej działalności?

Państwa stanowisko w sprawie

Dochody Wnioskodawcy wynikające z działalności edukacyjnej, naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej (w tym polegającej na kształceniu studentów) prowadzonej przez Oddział w Polsce, będą na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce w części, w jakiej dochody te zostaną przeznaczone na prowadzenie tej działalności.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

1.Zwolnienie z art 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - uwagi ogólne

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele (dalej: Zwolnienie).

Na podstawie art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, Zwolnienie nie ma zastosowania w:

  • przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  • przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  • samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1a Zwolnienie nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

2)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

3)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT Zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Z powyższych przepisów wynika, zatem, że w celu skorzystania ze Zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • „celem statutowym” działalności podatnika zamierzającego korzystać ze Zwolnienia musi być działalność określona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
  • podatnik nie może prowadzić działalności gospodarczej w żadnej z form prawnych wskazanych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  • dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,
  • dochody z działalności statutowej podatnika muszą być przeznaczone na cele prowadzenia tej działalności statutowej (zgodnej z zakresem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT) - szczegółowe zasady w tym zakresie zawiera art. 17 ust. 1b ustawy o CIT (katalog wydatków, które mogą być sfinansowane z dochodów z działalności statutowej).

2.Zakres podmiotowy Zwolnienia

a) Uwagi ogólne

Ustawodawca, określając zakres podmiotów, które mogą skorzystać ze Zwolnienia, posłużył się generalną kategorią „podatnika”. Należy zatem uznać, że zwolnienie może mieć zastosowanie zarówno do podatników:

  • podlegających w Polsce opodatkowaniu na zasadzie nieograniczonego obowiązku podatkowego (art. 3 ust. 1 ustawy o CIT) oraz
  • podatników posiadających w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy, w tym osiągających dochody na terytorium RP poprzez zagraniczny zakład (art. 3 ust. 2 ustawy o CIT).

Zakładając bowiem racjonalność polskiego ustawodawcy, w przypadku w którym analizowane Zwolnienie miałoby dotyczyć jedynie podmiotów będących polskimi rezydentami podatkowymi, należałoby oczekiwać, że takie ograniczenie będzie wskazane wprost w ustawie o CIT. Należy również podkreślić, że ograniczenie analizowanego Zwolnienia tylko do podmiotów będących polskimi rezydentami podatkowymi, stałoby w sprzeczności z dyrektywą wykładni lege non distinguente nec nostrum est distinguere. W przypadku bowiem, kiedy ustawodawca nie wprowadza wprost określonego rozróżnienia/doprecyzowania na gruncie obowiązujących przepisów prawa, nie powinno się w tym zakresie dokonywać interpretacji sprzecznej z zamiarem prawodawcy. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, podmiot posiadający ograniczony obowiązek podatkowy (w tym osiągający przychody w Polsce w związku z działalnością zagranicznego zakładu), będzie w pełni uprawniony do skorzystania z tego Zwolnienia.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych oraz orzecznictwie sądów administracyjnych m.in. w:

  • Interpretacji Indywidualnej Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 września 2013 r. sygn. IPPB5/423-485/13-4/KS, w której organ stwierdził, że: „(...) należy wyjaśnić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy nie ma ograniczeń terytorialnych. Zatem, jeżeli podmiot gospodarczy wykonuje działalność wymienioną w przepisie na terytorium jakiegokolwiek kraju, to przedmiotowe zwolnienie może mieć miejsce.”
  • Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 29 listopada 2017 r. (sygn. I SA/Wr 593/17), w którym sąd stwierdził, że. „przepis ten [art. 17 ust. 1 pkt ustawy o CIT - przyp. Wnioskodawcy] w żaden sposób nie różnicuje sytuacji podatników ze względu na siedzibę.”

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, będzie on uprawniony, jako podmiot posiadający na terytorium Polski ograniczony obowiązek podatkowy, do skorzystania ze Zwolnienia, pod warunkiem spełnienia pozostałych wskazanych powyżej warunków.

b) Brak zastosowania zastrzeżenia z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT

Jak zostało zaznaczone powyżej, zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, analizowane zwolnienie, nie może być stosowane przez określone kategorie podmiotów wprost wskazanych w tym przepisie, a w szczególności przez spółki (art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy o CIT).

Zgodnie art. 4a pkt 21 ustawy o CIT, przez „spółkę” rozumie się:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółkę komandytowo-akcyjną mającą siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Tym samym, na potrzeby przepisów ustawy o CIT (w tym w celu dokonania wykładni art. 17 ust. 1c pkt 1 ustawy o CIT), przez „spółkę” należy rozumieć jedynie wskazane powyżej formy prawne.

Jak jednak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Uniwersytet A. działa w formie korporacji wyższego szkolnictwa, tj. formy prawnej zastrzeżonej dla podmiotów świadczących usługi edukacyjne. Należy nadmienić, że forma prawna korporacji szkolnictwa wyższego, nie jest tożsama z żadną z form działalności przedstawionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Przede wszystkim, zgodnie z prawem brytyjskim, Wnioskodawca nie jest uznawany za spółkę. W ocenie Wnioskodawcy, Uniwersytetu A. nie powinno się również uznać za spółkę w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca, poprzez prowadzenie działalności w formie korporacji szkolnictwa wyższego, posiada status zwolnionej fundacji. Zgodnie z Ustawą o Fundacjach, posiadanie tego statusu prowadzi do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Zjednoczonym Królestwie. Ustawodawstwo brytyjskie wprowadziło formę prawną jaką jest zwolniona fundacja, w celu uregulowania odmiennej formy prawnej oraz zasad ich funkcjonowania, dla podmiotów które wykonują czynności społecznie użyteczne. Dlatego też do zwolnionych fundacji zgodnie z Ustawą o Fundacjach, oprócz korporacji szkolnictwa wyższego przynależą również m.in. muzea. Wnioskodawca, jako podmiot działający w formie szkolnictwa wyższego, nie może zatem być traktowany jako „spółka” ze względu na jego formę, cel działania, oraz reżim prawny w którym funkcjonuje (Ustawa o Fundacjach).

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca, jako korporacja szkolnictwa wyższego nie może zostać uznany za którykolwiek z podmiotów wskazanych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Tym samym, ograniczenie przewidziane w tym przepisie nie znajdzie zastosowania.

3.Zakres przedmiotowy Zwolnienia

Z perspektywy odkodowania zakresu przedmiotowego normy prawnej zawartej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, kluczowe jest ustalenie znaczenia pojęcia „celu statutowego”, który powinien odpowiadać rodzajom działalności bezpośrednio wskazanej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z poglądem prezentowanym zarówno w interpretacjach indywidualnych, orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i doktrynie prawa podatkowego, pojęcie „celu statutowego” należy rozumieć jako cel, który określa działanie i byt danego podmiotu, w szczególności zaś jest to cel, który jest wskazany w aktach prawnych normujących jego działanie.

Co więcej, przedmiotowego pojęcia nie powinno się interpretować, jako „cel zapisany w statucie”. Po pierwsze, gdyby wolą ustawodawcy było uzależnienie możliwości skorzystania ze Zwolnienia od wpisania określonego celu do statutu (czy innego dokumentu regulującego działalność danego podatnika), ustawodawca powinien wyraźnie to wskazać w treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Po drugie, uznanie, że z perspektywy możliwości skorzystania ze Zwolnienia przez określony podmiot kluczowe jest posiadanie określonych zapisów w statucie, mogłoby prowadzić do poważnych nadużyć przedmiotowego Zwolnienia, chociażby ze względu na swobodę podmiotów do konstruowania treści swoich statutów.

Powyższe stanowisko, znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 marca 2020 r. (sygn. III SA/Wa 1457/19) wskazano, że:

  • ,,(...) nie ma podstaw aby uznać, że »cel statutowy« oznacza to samo co »cel zapisany w statucie«. Jako ugruntowane w orzecznictwie sądów administracyjnych należy uznać stanowisko, że cel statutowy, to cel działania podmiotu. Przy czym wynika on z ustawy regulującej sposób powstawania organizacji i funkcjonowania danego podmiotu.
  • (...) sama ta okoliczność, że w statucie skarżącej nie zapisano żadnych celów jej działania nie oznacza samo przez się, że w odniesieniu do skarżącej nie może mieć w ogóle zastosowania przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Słusznie zatem zostało podniesione w skardze, że pojęcia »cel statutowy« i »cel zapisany w statucie« nie muszą być tożsame. Należy zgodzić się ze skarżącą, że brak wyartykułowania celów w statucie w sytuacji gdy zostały one określone, bądź wynikają z innego aktu prawnego nie przesądza o tym, iż taki cel nie został wyznaczony”,

Podobny pogląd został wyrażony w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 czerwca 2019 r. (sygn. II FSK 2186/17), w którym skład orzekający wskazał, że: „Naczelny Sąd Administracyjny podziela także pogląd wyrażony w wyroku NSA z 12 kwietnia 2018 r., II FSK 2427/17, zgodnie z którym zwrot »cel statutowy«, użyty w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., należy rozumieć jako cel działania danego podmiotu, który przypisuje mu, jako cel statutowy, ustawa regulująca zasady jego funkcjonowania, nie zaś każdy cel zapisany w statucie tego podmiotu. Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że trafnie Sąd pierwszej instancji wyjaśnił, że zwrot »cel statutowy« użyty w powołanym przepisie oznacza cel danego podmiotu”.

Do analogicznych wniosków doszedł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 12 kwietnia 2018 r. (sygn. II FSK 2427/17) oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 21 lutego 2018 r. (sygn. I SA/GI 1270/17).

Z kolei Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 marca 2009 (sygn. II FSK 1728/07) stwierdził, że: „Analizując przytoczone unormowania należy mieć na uwadze, że ustawodawca posługuje się w nim pojęciem »celu statutowego«, nie zaś terminem tego rodzaju jak (na przykład) »cel zapisany w statucie«. Przywołane sformułowanie ustawy ma niewątpliwie istotne znaczenie, w szczególności w sytuacji, gdy cele statutowe danego podatnika powołującego się na możliwość zastosowania do jego dochodów art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., zostały unormowane w prawie określającym jego byt i działanie. W tym stanie rzeczy prawo to określa cele - zadania danego podmiotu, które wskazywane są następnie w jego statucie. Nie jakikolwiek więc zapis statutu, ale wyłącznie mieszczący się w prawem określonych granicach właściwości i celu działania adresata prawa, stanowi cel statutowy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. W przeciwnym przypadku, gdyby nie zaakceptować prezentowanej niniejszym co do zasady wykładni systemowej prawa, za pomocą określonych zapisów statutowych podatnik mógłby relatywnie dowolnie kształtować zakres możliwości zastosowania zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., co należy uznać za niedopuszczalne”.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, przez „cel statutowy” określony w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy rozumieć cel działania (funkcjonowania) danego podmiotu, przy czym powinien on być interpretowany w kontekście ogółu norm prawnych regulujących działanie tego podmiotu, a nie jedynie przez pryzmat dokumentów wewnętrznych (w szczególności statutu).

Innymi słowy, tak długo, jak celem funkcjonowania danego podmiotu (w tym wynikającym z przepisów prawnych regulujących jego działalność) jest prowadzenie działalności zgodnej z zakresem działalności wskazanej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy uznać, że „celem statutowym” tego podmiotu jest prowadzenie działalności określonej w tym przepisie.

Jednocześnie, skorzystanie ze Zwolnienia jest możliwe pod warunkiem, że „celem statutowym” danego podmiotu jest prowadzenie działalności określonej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, w tym również polegającej na kształceniu studentów, kulturalnej, działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego.

W tym kontekście należy zaznaczyć, że zgodnie ze słownikiem języka polskiego (www.sjp.pl) „naukowy” oznacza

1.związany z nauką, zgodny z zasadami, metodami nauki;

2.związany z kształceniem się, mający na celu nauczanie; szkolny.

W ocenie Wnioskodawcy nie powinno zatem ulegać wątpliwości, że zakres działalności naukowej obejmuje działalność edukacyjną czy też działalność związaną z kształceniem.

4.Możliwość zastosowania Zwolnienia przez Wnioskodawcę.

Działalność statutowa Wnioskodawcy

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, głównym celem działalności Uniwersytetu A. jest prowadzenie działalności naukowej i badawczej. Działalność Wnioskodawcy obejmuje kształcenie studentów. Wnioskodawca realizuje swoje funkcje na postawie dwóch podstawowych dokumentów wewnętrznych, tj. Statutu oraz Konstytucji. Dokumenty te określają kluczowe kwestie związane z organizacją Uniwersytetu A., a jednocześnie - w celu doprecyzowania zakresu działalności Uniwersytetu A.- odwołują się do brytyjskich ustaw edukacyjnych stanowiących podstawę działalności Wnioskodawcy. Łączna interpretacja tych dokumentów oraz właściwych przepisów brytyjskich pozwala na bezsprzeczne określenie celu działalności Uniwersytetu A., tj. działalności edukacyjnej, badawczej oraz działalności związanej z kształceniem studentów.

W szczególności, podstawą funkcjonowania Uniwersytetu A., jest Ustawa o reformie edukacji, której przepisy wskazują, że głównym zadaniem korporacji szkolnictwa wyższego (w tym Wnioskodawcy) jest m.in. zapewnienie: szkolnictwa wyższego, dalszej edukacji, wykształcenia i edukacji na poziomie średnim, w tym wykształcenia odpowiedniego do wymagań osób, które ukończyły 14 lat, oraz dokonywania wszystkich innych niezbędnych czynności, które są konieczne dla ich realizacji.

Co więcej, należy podkreślić, że możliwość prowadzenia działalności w formie korporacji szkolnictwa wyższego (zgodnie z przepisami Zjednoczonego Królestwa) jest uzależniona od prowadzenia działalności edukacyjnej przez dany podmiot (tu: Uniwersytet A.). Innymi słowy, Uniwersytet A. nie miałby możliwości prowadzenia działalności w formie korporacji szkolnictwa wyższego, gdyby nie prowadził działalności edukacyjnej (naukowej).

W ocenie Wnioskodawcy należy zatem uznać, że celem statutowym Uniwersytetu A. jest prowadzenie działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a w szczególności działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej oraz związanej z kształceniem studentów.

Jednocześnie, Wnioskodawca (i) nie będzie uzyskiwał dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, (ii) planuje przeznaczać dochód uzyskany ze swojej działalności statutowej na swoje cele statutowe (zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT) - przykładowy katalog wydatków, na jakie Wnioskodawca może przeznaczać dochody z działalności statutowej został wskazany w opisie okoliczności faktycznych, (iii) nie jest spółką w rozumieniu przepisów Zjednoczonego Królestwa oraz przepisów ustawy o CIT.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do skorzystania ze Zwolnienia.

W tym miejscu należy podkreślić, że literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT prowadzi do wniosku, że możliwość skorzystania ze Zwolnienia jest uzależniona od spełnienia wszystkich wskazanych powyżej przesłanek przez podatnika (niezależnie od tego czy posiada on nieograniczony czy ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce). W analizowanym przypadku podatnikiem jest Uniwersytet A. (działający w Polsce przez Oddział). Tym samym, spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17 ust. 1a-1c ustawy o CIT powinno być weryfikowane w odniesieniu do Uniwersytetu A.. Niemniej jednak, Wnioskodawca powinien być uprawniony do skorzystania ze Zwolnienia również w przypadku weryfikacji tych przesłanek w odniesieniu do Oddziału.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że prowadzona poprzez Oddział działalność na terytorium Polski, będzie tożsama z działalnością prowadzoną w Zjednoczonym Królestwie. W szczególności, Oddział będzie podlegał pod reżim Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z art. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce - ustawa ta określa zasady funkcjonowania systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Należy zatem stwierdzić, że Oddział będzie funkcjonował w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. W myśl art. 2 tej ustawy, misją systemu szkolnictwa wyższego i nauki, jest m.in. prowadzenie najwyższej jakości kształcenia oraz działalności naukowej.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Uniwersytet A., działający za pośrednictwem Oddziału na terytorium Polski planuje świadczyć usługi pozwalające na osiągnięcie dyplomu licencjata. W przyszłości planuje rozszerzyć swoją ofertę również o świadczenie usług w zakresie studiów magisterskich i studiów podyplomowych. Po ukończeniu nauki absolwenci uzyskają stopień naukowy zgodny z systemem brytyjskim i brytyjski dyplom Uniwersytetu A. Powyższe prowadzi do wniosku, że celem statutowym Oddziału będzie prowadzenie działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Jednocześnie, Oddział spełniałby pozostałe przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz art. 17 ust. 1a-1c ustawy o CIT.

Podsumowując, z uwagi na to, że:

  • celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności edukacyjnej (naukowej/naukowo-technicznej/oświatowej oraz działalności związanej z kształceniem studentów), o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
  • Uniwersytet A. nie jest podmiotem wymienionym w katalogu art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
  • Wnioskodawca zamierza przeznaczać dochody uzyskane z działalności edukacyjnej (naukowej) na prowadzenie tej działalności (tj. na swój cel statutowy),
  • dochody uzyskane przez Uniwersytet A. nie będą pochodziły ze źródeł wymienionych wprost w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,

Wnioskodawca powinien być uprawniony do skorzystania ze Zwolnienia.

Reasumując, dochody Wnioskodawcy wynikające z działalności edukacyjnej, naukowej, naukowo-technicznej i oświatowej (w tym polegającej na kształceniu studentów) prowadzonej przez Oddział w Polsce, będą na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce w części, w jakiej dochody te zostaną przeznaczone na prowadzenie tej działalności.

Interpretacja indywidualna

30 grudnia 2020 r. wydałem dla Państwa interpretację indywidualną znak 0114-KDIP2-1.4010.360.2020.2.KS, w której uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Państwu 13 stycznia 2021 r.

Skarga na interpretację indywidualną

12 lutego 2021 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skarga wpłynęła 16 lutego 2021 r.

Wnieśli Państwo o uchylenie skarżonej interpretacji w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 3 listopada 2021 r. sygn. akt I SA/Gl 437/21 oddalił Państwa skargę.

Od powyższego wyroku złożyli Państwo skargę kasacyjną.

Postępowanie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym

Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 26 listopada 2024 r. sygn. akt II FSK 299/22 uchylił zaskarżony wyrok w całości, uchylił zaskarżoną interpretację w całości i zasądził na Państwa rzecz zwrot kosztów postępowania sądowego.

Ponowne rozpatrzenie wniosku - wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

  • uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyroku;
  • ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku - jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnego rozstrzygnięcia.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych, wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatnika. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszły i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się nimi to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.