
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sp. z o. o. (dalej: „Spółka”, „Podatnik”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Spółka do dnia (…) 2022 r. była udziałowcem w innej spółce (posiadała ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną).
Spółka w dniu (…) 2022 r. przejęła inną spółkę. Połączenie spółek odbyło się w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych poprzez przeniesienie całego majątku spółki A Sp. k. z siedzibą w (…) na Spółkę Sp. z o. o. z siedzibą w (…) (spółka przejmująca). Było to połączenie się poprzez przejęcie wraz z podwyższeniem kapitału zakładowego w spółce przejmującej.
Począwszy od 2022 r., Spółka chcąc zmienić formę rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych z zasad ogólnych na rozliczenie ryczałtem od dochodów spółek, kilkukrotnie składała Zawiadomienia (ZAW-RD) o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:
1.Zawiadomienie z datą wypełnienia 31 stycznia 2022 r. ze wskazanym przez Podatnika okresem opodatkowania ryczałtem od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2025 r.
2.Zawiadomienie złożone przez spółkę 30 czerwca 2022 r. ze wskazanym okresem opodatkowania ryczałtem od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2026 r., które podpisane zostało przez osobę nieupoważnioną do reprezentowania Spółki. Pomimo wezwania organu do usunięcia braków formalnych i błędów w Zawiadomieniu - nie zostały one skutecznie usunięte.
3.Zawiadomienie z datą wypełnienia 2 września 2022 r. ze wskazanym przez Podatnika okresem opodatkowania ryczałtem od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2025 r.
4.Zawiadomienie z datą wypełnienia 26 września 2024 r. ze wskazanym przez Podatnika okresem opodatkowania ryczałtem od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2027 r.
5.Zawiadomienie z datą wypełnienia 28 listopada 2024 r. ze wskazanym przez Podatnika okresem opodatkowania ryczałtem od 1 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2027 r.
Pytania
1.Czy w zaistniałym stanie faktycznym prawidłowe jest uznanie, że Zawiadomienia złożone przez Spółkę w dniach (data wypełnienia): 31 stycznia 2022 r., 30 czerwca 2022 r., 2 września 2022 r., 26 września 2024 r. - nie wywołały żadnych skutków prawnych, tj. Spółka nigdy nie weszła w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a co za tym idzie mogła ponownie złożyć Zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem terminu określonego w art. 28l ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b tej ustawy?
2.Czy w zaistniałym stanie faktycznym prawidłowe jest uznanie, że Zawiadomienie (ZAW-RD) z dnia 28 listopada 2024 r. nie narusza przesłanek z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a w zw. z art. 28k ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i zakładając spełnienie przez Spółkę pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b tej ustawy należy je uznać za skuteczne?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1.
Według Wnioskodawcy, Zawiadomienia złożone przez Spółkę w dniach (data wypełnienia): 31 stycznia 2022 r., 30 czerwca 2022 r., 2 września 2022 r., 26 września 2024 r. - nie wywołały żadnych skutków prawnych, tj. Spółka nigdy nie weszła w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a co za tym idzie mogła ponownie złożyć Zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem terminu określonego w art. 28l ust. 2 ustawy o CIT przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT.
Ocena skuteczności poszczególnych Zawiadomień (ZAW-RD):
1.Zawiadomienie z dnia 31 stycznia 2022 r. należy uznać za nieskuteczne z uwagi na to, że Spółka do dnia (…) 2022 r. była udziałowcem w innej spółce (posiadała ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną). Wobec powyższego zarówno w momencie złożenia tego Zawiadomienia, jak również w dniu wskazanym jako dzień rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, nie spełniała warunku wynikającego z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
2.Zawiadomienie z dnia 30 czerwca 2022 r. należy uznać za nieskuteczne z uwagi na to, że podpisane zostało przez osobę nieupoważnioną do reprezentowania spółki, a ponadto błędnie wskazano w nim okres opodatkowania ryczałtem, tj. od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2026 r., podczas gdy zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w Zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7. Pomimo wezwania organu do usunięcia braków formalnych i błędów w Zawiadomieniu - nie zostały one skutecznie usunięte.
3.Zawiadomienie z dnia 2 września 2022 r. należy uznać za nieskuteczne z uwagi na to, że nie zostało ono złożone do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym spółka miała być opodatkowana ryczałtem podstawa prawna: art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.
4.Zawiadomienie z dnia 26 września 2024 r. należy uznać za nieskuteczne z uwagi na brak upływu 24 miesięcy od dnia utworzenia, przez który rozumie się dzień (…) 2022 r. (zgodnie z odpisem pełnym z KRS - połączenie spółek, w którym Spółka Sp. z o. o. była podmiotem przejmującym podstawa prawna: art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a w zw. z art. 28k ust. 2 ustawy o CIT).
Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że skoro Spółka w momencie złożenia opisanych powyżej Zawiadomień, jak również w dniach wskazanych jako dzień rozpoczęcia opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, nie spełniała wskazanych przesłanek niezbędnych do nabycia prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, to nie mogła złożyć żadnego z tych Zawiadomień skutecznie, a w konsekwencji być opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek.
W żadnym z opisanych przypadków spółka nie utraciła zatem prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o CIT, ponieważ w ogóle go nie nabyła.
Mogła zatem, przed upływem terminu określonego w art. 28l ust. 2 ustawy o CIT, złożyć Zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ad 2.
Według Wnioskodawcy Zawiadomienie (ZAW-RD) z dnia 28 listopada 2024 r. nie narusza przesłanek z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a w zw. z art. 28k ust. 2 ustawy o CIT i zakładając spełnienie przez Spółkę pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT należy je uznać za skuteczne.
W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o CIT przepisów rozdziału 6b dotyczącego opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie stosuje się do podatników, którzy zostali utworzeni w wyniku połączenia lub podziału w roku podatkowych, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.
Art. 28k ust. 2 ustawy o CIT stanowi, że: W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.
W dniu (…) 2022 r. Spółka Sp. z o. o. (Wnioskodawca) przejęła inną spółkę, a połączenie spółek odbyło się w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych poprzez przeniesienie całego majątku spółki A Sp. k. z siedzibą w (…) na Spółkę Sp. z o. o. z siedzibą w (…) (spółka przejmująca). Było to połączenie się poprzez przejęcie wraz z podwyższeniem kapitału zakładowego w spółce przejmującej.
Mając na względzie ww. przepis art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o CIT w zw. z art. 28k ust. 2 ustawy o CIT oraz okoliczności faktyczne przedmiotowej sprawy należy uznać, że 24 miesięczny okres karencji o którym mowa upłynął z końcem (…) 2024 r., a co za tym idzie Zawiadomienie (ZAW-D) z dnia 28 listopada 2024 r. ze wskazanym przez Podatnika okresem opodatkowania ryczałtem od 1 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2027 r. - należy uznać za skuteczne przy założeniu spełnienia przez spółkę pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Z ryczałtu od dochodu spółek może skorzystać podatnik, który łącznie spełnia warunki określone w art. 28j ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wynika, że:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
W myśl art. 28k ust. 1 i 2 ustawy CIT:
1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo wyodrębnienie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
2. W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy o CIT:
W przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności w drugiej połowie roku kalendarzowego i wybrania roku podatkowego pokrywającego się z rokiem kalendarzowym, pierwszy rok podatkowy może trwać od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego następującego po roku, w którym rozpoczęto działalność.
Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy o CIT:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Zgodnie z art. 28f ust. 1 i 2 ustawy o CIT:
1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
W myśl art. 28l ust. 1 i 2 ustawy o CIT:
1. Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2) (uchylony)
3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
2. W przypadku utraty prawa do opodatkowaniem ryczałtem podatnik może złożyć ponowne zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7, po upływie 3 lat podatkowych, jednak nie wcześniej niż po upływie 36 miesięcy, następujących po roku kalendarzowym, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania ryczałtem.
Państwa wątpliwości budzi kwesta ustalenia, czy Zawiadomienia złożone przez Państwa Spółkę w dniach: 31 stycznia 2022 r., 30 czerwca 2022 r., 2 września 2022 r., 26 września 2024 r. - nie wywołały żadnych skutków prawnych, tj. Spółka nigdy nie weszła w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a co za tym idzie mogła ponownie złożyć Zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem terminu określonego w art. 28l ust. 2 ustawy o CIT przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b tej ustawy.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem wskazującym, że Spółka składając zawiadomienia w dniach 31 stycznia 2022 r., 30 czerwca 2022 r., 2 września 2022 r., 26 września 2024 r. nie weszła w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a co za tym idzie mogła ponownie złożyć Zawiadomienie ZAW-RD o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem terminu określonego w art. 28l ust. 2 ustawy o CIT przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT.
Z opisu sprawy wynika, że pierwsze Zawiadomienie złożyli Państwo 31 stycznia 2022 r. i wskazali okres opodatkowania ryczałtem od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2025 r.
Jak wynika z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, który nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki.
We wniosku wskazali Państwo, że do (…) 2022 r. Spółka była udziałowcem w innej spółce - Państwa Spółka posiadała ogół praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną.
Z powyższego wynika, że składając pierwsze Zawiadomienie Państwa Spółka nie spełniała jednego z warunków określonych w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT. Zatem uznać należy, że Zawiadomienie z 31 stycznia 2022 r. nie wywołało skutków prawnych i Państwa Spółka nie weszła w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Odnosząc się do Zawiadomienia z 30 czerwca 2022 r. w pierwszej kolejności wskazać należy, że jak wynika z opisu sprawy było ono obarczone brakami formalnymi, które pomimo wezwania organu nie zostały skutecznie usunięte.
Ponadto, jak wynika z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazanych przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ww. ustawy.
Jak wynika z danych zawartych w opisie stanu faktycznego, Zawiadomienie z 30 czerwca 2022 r. zawierało okres opodatkowania ryczałtem od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2026 r.
Zatem okres opodatkowania zawarty w drugim Zawiadomieniu przekraczał 4 lata podatkowe, a tym samym był niezgody z regulacjami zawartymi w art. 28f ust. 1 ustawy o CIT.
Z powyższego wynika, że składając drugie Zawiadomienie Państwa Spółka nie spełniła wymogów formalnych koniecznych do jego złożenia, a ponadto wskazała okres opodatkowania niezgodny z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT.
Tym samym, Zawiadomienie z 30 czerwca 2022 r. nie wywołało skutków prawnych i Państwa Spółka nie weszła w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Mając z kolei na uwadze Zawiadomienie złożone 2 września 2022 r. zawierające okres opodatkowania ryczałtem od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2025 r. wskazać należy, że nie zostało ono złożone w terminie wynikającym z uregulowań w tym zakresie.
Jak wynika z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, który złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zawiadomienie złożyli Państwo 2 września 2022 r. dla okresu opodatkowania ryczałtem rozpoczynającego się 1 lipca 2022 r. Z powyższego wynika, że pierwszy miesiąc pierwszego roku podatkowego opodatkowania ryczałtem skoczył się 31 lipca 2022 r. i to w tym terminie Spółka obowiązana była złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem.
Z powyższego wynika, że składając trzecie Zawiadomienie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem, nie spełnili Państwo warunku odnośnie terminu złożenia zawiadomienia wynikającego z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.
Tym samym, Zawiadomienie z 2 września 2022 r. nie wywołało skutków prawnych i Państwa Spółka nie weszła w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Odnosząc się natomiast do Zawiadomienia z 26 września 2024 r. zawierającego okres opodatkowania ryczałtem od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2027 r. wskazać należy, że jak wynika z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o CIT, wyłączone z opodatkowania w formie ryczałtu są podmioty utworzone w wyniku połączenia. Wyłączenie tej kategorii podmiotów ma charakter czasowy tzn. wyłącznie stosuje się w roku podatkowym, w którym rozpoczęły one działalność oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia. W przypadku łączenia podmiotów ww. przepis stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących w myśl art. 28k ust. 2 ustawy o CIT.
Jak wynika z wniosku (…) 2022 r. doszło do przejęcia przez Państwa Spółkę innej spółki.
W związku z powyższym przejęcie całego majątku Spółki komandytowej przez Państwa Spółkę pozbawiło Państwa prawa do wyboru ryczałtu od dochodów spółek w roku podatkowym oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy liczonych od dnia przejęcia.
Tym samym, Zawiadomienie z 26 września 2024 r. nie wywołało skutków prawnych i Państwa Spółka nie weszła w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, bowiem nie doszło do spełnienia warunku wynikającego z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o CIT.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia uznać należy, że zawiadomienia z 31 stycznia 2022 r., 30 czerwca 2022 r., 2 września 2022 r., 26 września 2024 r., nie zostały skutecznie złożone, a w konsekwencji Spółka nie weszła w reżim opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
W takim przypadku Spółka nie mogła utracić prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ w ogóle go nie nabyła.
Zatem, Państwa stanowisko do pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości zawarte w pytaniu nr 2 dotyczą ustalenia, czy Zawiadomienie z dnia 28 listopada 2024 r. nie narusza przesłanek z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a w zw. z art. 28k ust. 2 ustawy o CIT i przy spełnieniu przez Spółkę pozostałych warunków określonych w rozdziale 6b tej ustawy należy je uznać za skuteczne.
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że jak wskazano powyżej wyłączenie zawarte w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o CIT ma charakter czasowy i zgodnie z art. 28k ust. 2 ustawy o CIT ma zastosowanie również do podmiotów przejmujących.
Z powyższego wynika, że Państwa Spółka jest wyłączona z możliwości opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek do upływu okresu, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o CIT.
W rozpatrywanej sprawie (…) 2022 r. Państwa Spółka przejęła inną Spółkę, co pozbawiło Państwa Spółkę prawa do wyboru ryczałtu od dochodów spółek w roku podatkowym oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy liczonych od dnia przejęcia.
Zatem składając zawiadomienie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem w dniu 28 listopada 2024 r. ze wskazanym okresem opodatkowania ryczałtem od 1 grudnia 2024 r. do 31 grudnia 2027 r., nie naruszyli Państwo przesłanek wynikających z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a w zw. z art. 28k ust. 2 ustawy o CIT.
Jednocześnie należy mieć na uwadze, że jak wynika z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, w zawiadomieniu o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT podatnik wskazuje cztery kolejno następujące po sobie lata podatkowe. Zgodnie bowiem z treścią wskazanego przepisu, opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazanych przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
W świetle powyższego, Zawiadomienie z 28 listopada 2024 r. nie narusza przesłanek wynikających z przepisów art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a w zw. z art. 28k ust. 2 ustawy o CIT i przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z art. 6b ustawy o CIT należy uznać je za skuteczne.
Zatem, Państwa stanowisko do pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.