Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka:

  • będzie uprawniona do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników (o której mowa w art. 18db ustawy o CIT), począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spóła złożyła zeznanie CIT-8, a przez to Spółka mogłaby skorzystać z ulgi najwcześniej w zakresie Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w miesiącu następującym po miesiącu złożenia CIT-8 (tj. przykładowo od wynagrodzeń wypłaconych w maju 2024) - jest prawidłowe;
  • będzie uprawniona do zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników, o której mowa w art. 18db ustawy o CIT w zakresie Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w ostatnim miesiącu roku podatkowego (tj. wynagrodzeń wypłaconych w grudniu każdego roku podatkowego nawet jeśli Zaliczki PIT zostaną odprowadzone do urzędu skarbowego w miesiącu następnym - tj. w co do zasady w styczniu) - jest prawidłowe;
  • może zastosować ulgę na innowacyjnych pracowników również w stosunku do Zaliczek PIT pobieranych od wynagrodzeń Specjalistów, których wynagrodzenia są alokowane do działalności zwolnionej (tj. tych których wynagrodzenia stanowią koszty uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT) - jest prawidłowe;
  • ma i będzie miała prawo do stosowania art. 18db ust. 1 w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu zeznania CIT-8 - tj. na podstawie art. 18db ustawy o CIT, Spółka będzie mogła pomniejszyć kwotę podlegającą przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT za dany miesiąc (np. grudzień) także o wartość Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów za miesiące wcześniejsze (np. maj) jeżeli Spółka nie skorzystała z możliwości pomniejszenia w tych wcześniejszych miesiącach - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania ulgi na innowacyjnych pracowników.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Informacje ogólne o Wnioskodawcy

A. sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka" lub „Wnioskodawca") to członek międzynarodowej grupy kapitałowej specjalizującej się w tworzeniu oprogramowania [wykorzystywanego m.in. przez (…)]. Głównym produktem firmy jest platforma (…), służąca do analizy i przetwarzania dużej ilości danych i efektywnego wyszukiwania informacji wykorzystywanych m.in. w procesach cywilnych lub karnych.

Spółka powstała w (…) i stanowi obecnie centrum rozwoju technologii dla całej międzynarodowej grupy kapitałowej B. (do której to należy).

Rok podatkowy Spółki odpowiada rokowi kalendarzowemu. Spółka nie osiąga obecnie przychodów z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ustawy o CIT oraz nie korzysta z preferencyjnego opodatkowania dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej zgodnie z art. 24d ustawy o CIT.

Działalność badawczo-rozwojowa

Spółka w ramach swojej działalności realizuje prace stanowiące działalność badawczo-rozwojową (dalej: „B+R") w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT polegające na opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań IT o dużym stopniu złożoności.

Spółka począwszy od roku podatkowego 2019 korzysta z ulgi na działalność B+R o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „ulga B+R").

Spółka ponosi wydatki na prowadzoną działalność B+R: stanowiące koszty uzyskania przychodu (zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT), które mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3a ustawy o CIT (w szczególności są to koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w działalność B+R Spółki), a przy tym spełniają warunki wskazane w art. 18d ust. 5 i ust. 6 i nie są ponoszone w ramach badań podstawowych (w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a) ustawy o CIT) - dalej łącznie jako: „Koszty B+R". Koszty B+R są i będą właściwie wyodrębnione w prowadzonych ewidencjach rachunkowych (zgodnie z 9 ust. 1b ustawy o CIT) oraz właściwie wykazane w zeznaniu zgodnie z art. 18e Ustawy o CIT.

Wysokość odliczenia z tytułu ulgi B+R przysługującego Spółce w roku podatkowym rozpoczętym 1 stycznia 2023 r. a zakończonym 31 grudnia 2023 r. przewyższała wysokość podstawy opodatkowania (ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT) - tj. wielkość dochodu Spółki była niższa od kwoty przysługujących jej odliczeń, w związku z czym część Kosztów B+R poniesionych w roku podatkowym 2023 nie została odliczona. Spółka nie wyklucza, że taka sytuacja może wystąpić także w kolejnych latach (z uwagi na możliwość odliczenia kosztów pracowniczych w wysokości 200%).

Spółce nie przysługuje zwrot gotówkowy, o którym mowa w art. 18da ustawy o CIT.

Informacje szczegółowe o metodyce i realizacji prac B+R

W działalność B+R są zaangażowani pracownicy Spółki (zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę). Spółka nie wyklucza, że w przyszłości w prace B+R mogą być również zaangażowane także osoby fizyczne współpracujące na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Spółka prowadzi (i będzie prowadzić) ewidencje, na podstawie której można określić czy:

  • czas pracy pracowników przeznaczony na realizację działalności B+R pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% (dla pracowników).
  • czas pracy osób przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50% (dla zleceniobiorców/świadczących usługi na podstawie umowy o dzieło - o ile tacy wystąpią).

Na potrzeby dalszej części wniosku pracownicy, których czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% oraz osoby których czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności B+R na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50% - określani są jako: „Specjaliści".

Pełnienie obowiązków płatnika przez Spółkę

Spółka odprowadza i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla pracowników (w tym Specjalistów) zgodnie z przepisami ustawy o PIT. W konsekwencji Spółka jest i będzie zobowiązana do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustaw w ustawie o PIT (dalej: „Zaliczki PIT"). W związku z powyższym Spółka składała i będzie składać właściwe deklaracje (PIT-4R).

Wynagrodzenia pracowników Spółki (w tym Specjalistów) należne za dany miesiąc są wypłacane do końca miesiąca za który są należne. Zaliczki PIT wpłacane są na rachunek właściwego urzędu skarbowego zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. aktualnie w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym je pobrano.

Spółka nie ma statusu zakładu pracy chronionej (nie utraciła również takiego statusu w okresie ostatnich 5 lat) i nie pobiera (nie wpłaca) Zaliczek PIT na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy o PIT.

Moment złożenia deklaracji CIT-8

Spółka złożyła w terminie (w kwietniu 2024 r.) zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „CIT-8") za rok podatkowy 2023. W przyszłości Spółka także zamierza składać zeznanie CIT-8 w terminie wynikającym z właściwych przepisów.

Korzystanie z decyzji o Wsparciu

W 2020 roku Spółka uzyskała wsparcie w ramach Polskiej Strefy Inwestycji w województwie (…) (Decyzja o wsparciu nr (…)) w związku z czym korzysta ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Inwestycja polegała na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa.

W praktyce, niektóre prace B+R mogą być realizowane przez pracowników (w tym również Specjalistów) alokowanych do działalności zwolnionej (tj. osoby których wynagrodzenia stanowią koszty uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego). Niemniej w ramach kalkulacji kosztów kwalifikowanych dla celów ulgi B+R Spółka nie ujmuje i nie będzie ujmować kosztów wynagrodzeń (ani innych kosztów), które są uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Intencja skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników.

W związku z opisanymi powyżej okolicznościami Spółka zdecydowała się w 2024 skorzystać z możliwości wskazanej w art. 18db ustawy o CIT, tj. pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu dochodu uzyskanego przez jej pracowników ze stosunku pracy o iloczyn kwoty nieodliczonych kosztów kwalifikowanych B+R i stawki podatku obowiązującej Spółkę w roku podatkowym (19%) - dalej jako: „ulga na innowacyjnych pracowników”.

Ulga na innowacyjnych pracowników została zastosowana przez Spółkę po raz pierwszy w odniesieniu do Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów należnych za wrzesień 2024 r. (tj. Spółka pomniejszyła kwotę wpłacanych do urzędu skarbowego zaliczek o kwotę Zaliczek PIT od Specjalistów - tj. osób których czas pracy przeznaczony na realizację działalności B+R pozostający w ogólnym czasie pracy we wrześniu wynosił co najmniej 50%).

Wnioskodawca jednocześnie zauważa, że z różnorodnych przyczyn nie pomniejszył na bieżąco Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów na podstawie art. 18db ustawy o CIT za cztery pierwsze miesiące następujące po złożeniu zeznania CIT-8 (czyli od wynagrodzeń za maj - sierpień 2024) - pomimo, że w poszczególnych miesiącach niektórzy pracownicy mogli poświęcić co najmniej 50% ogólnego czasu pracy na działalność B+R a pozostałe warunki wskazane w art. 18db ustawy zostały spełnione. Nie można wykluczyć, że takie sytuacje powtórzą się w latach następnych (np. może to być spowodowane dłuższym czasem weryfikacji spełniania przesłanek do zastosowania ulgi).

W celu uniknięcia wątpliwości Spółka podkreśla, że ulga na innowacyjnych pracowników (tj. wartość pomniejszenia) jest i będzie liczona tylko w oparciu o wartość Zaliczek PIT od Specjalistów (czyli osób, które spełniają wymogi wskazane w art. 18db ust. 3 ustawy o CIT), z uwzględnieniem aktualnie dostępnego aktywa z tytułu ulgi B+R (tj. 19% wartości niedoliczonych wcześniej kosztów kwalifikowanych ulgi B+R).

Obecnie Spóła nie uwzględnia przy stosowaniu ulgi na innowacyjnych pracowników (art. 18db ustawy o CIT) Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów alokowanych do działalności zwolnionej (wynagrodzeń, które są uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT).

Nie jest wykluczone, że Spółka będzie chciała skorzystać z ulgi na innowacyjnych pracowników w kolejnych miesiącach i latach podatkowych. W związku z tym Spółka chciałaby rozstrzygnąć wątpliwości dotyczące wybranych aspektów stosowania ulgi na innowacyjnych pracowników.

Pytania

1)Czy Spółka (w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego) będzie uprawniona do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników (o której mowa w art. 18db ustawy o CIT), począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spóła złożyła zeznanie CIT-8, a przez to Spółka mogłaby skorzystać z ulgi najwcześniej w zakresie Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w miesiącu następującym po miesiącu złożenia CIT-8 (tj. przykładowo od wynagrodzeń wypłaconych w maju 2024)?

2)Czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników, o której mowa w art. 18db ustawy o CIT w zakresie Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w ostatnim miesiącu roku podatkowego (tj. wynagrodzeń wypłaconych w grudniu każdego roku podatkowego nawet jeśli Zaliczki PIT zostaną odprowadzone do urzędu skarbowego w miesiącu następnym - tj. w co do zasady w styczniu).

3)Czy Spółka może zastosować ulgę na innowacyjnych pracowników również w stosunku do Zaliczek PIT pobieranych od wynagrodzeń Specjalistów, których wynagrodzenia są alokowane do działalności zwolnionej (tj. tych których wynagrodzenia stanowią koszty uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT)?

4)Czy Spółka ma i będzie miała prawo do stosowania art. 18db ust. 1 w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu zeznania CIT-8 - tj. na podstawie art. 18db ustawy o CIT, Spółka będzie mogła pomniejszyć kwotę podlegającą przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT za dany miesiąc (np. grudzień) także o wartość Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów za miesiące wcześniejsze (np. maj) jeżeli Spółka nie skorzystała z możliwości pomniejszenia w tych wcześniejszych miesiącach?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy:

1)Spółka (w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego) będzie uprawniona do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników (o której mowa w art. 18db ustawy o CIT), począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spóła złożyła zeznanie CIT-8, a przez to Spółka mogłaby skorzystać z ulgi najwcześniej w zakresie Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w miesiącu następującym po miesiącu złożenia CIT-8 (tj. przykładowo od wynagrodzeń wypłaconych w maju 2024).

2)Spółka będzie uprawniona do zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników, o której mowa w art. 18db ustawy o CIT w zakresie Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w ostatnim miesiącu roku podatkowego (tj. wynagrodzeń wypłaconych w grudniu nawet jeśli Zaliczki PIT zostaną odprowadzone do urzędu skarbowego w miesiącu następnym - tj. w co do zasady w styczniu).

3)Spółka może zastosować ulgę na innowacyjnych pracowników również w stosunku do Zaliczek PIT pobieranych od wynagrodzeń Specjalistów, których wynagrodzenia są alokowane do działalności zwolnionej (tj. tych których wynagrodzenia stanowią koszty uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT).

4)Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma i będzie miała prawo do stosowania art. 18db ust. 1 w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu zeznania CIT-8 - tj. na podstawie art. 18db ustawy o CIT, Spółka będzie miała prawo pomniejszyć kwotę podlegającą przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT za dany miesiąc (np. grudzień) także o wartość Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów za miesiące wcześniejsze (np. maj) jeżeli Spółka nie skorzystała z możliwości pomniejszenia w tych wcześniejszych.

Uzasadnienie:

Stanowisko w zakresie Pytania nr 1 oraz 2

Zgodnie z art. 18db ust. 4 ustawy o CIT: „uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie".

Należy zauważyć, że w myśl art. 38 ustawy o PIT, płatnicy (w tym Spółka) mają obowiązek przekazania pobranych Zaliczek PIT na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego. Oznacza to, że płatnicy w tym zakresie mają dowolność co do wyboru terminu zapłaty Zaliczek PIT, które są wyłącznie ograniczone terminem końcowym. Tym samym Spółka, zgodnie z ustawą o PIT, ma zasadniczo możliwość przekazania pobranych Zaliczek PIT jeszcze w miesiącu ich pobrania, tj. w miesiącu wcześniejszym niż ten, który jako termin końcowy określa ustawa o PIT. Zgodnie zaś z przepisami ustawy o PIT (m.in. art. 32 ust. 1 oraz art. 38 ust. 1 ustawy) pobór zaliczek na podatek przez płatnika od wynagrodzenia za pracę następuje co do zasady w dniu wypłaty tego wynagrodzenia.

Przepis art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, nie nakłada na podatników obowiązku rzeczywistego przekazania Zaliczek PIT na rachunek urzędu skarbowego. Istotą ulgi jest bowiem możliwość zachowania przez podatnika (pełniącego rolę płatnika PIT) określonej wartości zaliczek-co ma stanowić sposób na rozliczenie niewykorzystanej ulgi B+R.

Zatem, ustawodawca dopuszcza sytuację (biorąc pod uwagę art. 18db ustawy o CIT oraz przepisy regulujące obowiązki pracodawcy jako płatnika w ustawie o PIT), w której dla określenia okresu, za które pobrane zostały Zaliczki PIT istotny jest sam moment ich pobrania, nie zaś moment przekazania ich na rachunek urzędu skarbowego.

Reasumując, kluczowy dla możliwości zastosowania ulgi (po spełnieniu pozostałych warunków formalnych) jest miesiąc pobrania Zaliczek PIT (co do zasady tożsamy z miesiącem wypłaty wynagrodzenia). Sam moment, w którym zaliczka jest uiszczana na rachunek urzędu skarbowego pozostaje bez znaczenia - z uwagi na fakt, że ww. czynność może mieć miejsce w zasadzie już w dacie pobrania zaliczki. Takie podejście wydaje się prawidłowe również dlatego, że podatnik stosujący ulgę już w chwili wypłaty wynagrodzenia zna wartość zaliczki i stosując ulgę od tego momentu może tą wartością swobodnie dysponować.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy będzie on uprawniony do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników najwcześniej w miesiącu następującym bezpośrednio po miesiącu, w którym złożył zeznanie CIT-8, w ten sposób, że będzie mógł dokonać obniżenia Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w miesiącu następującym po miesiącu złożenia CIT-8 (tj. przykładowo od wynagrodzeń wypłaconych w maju 2024 r. w sytuacji złożenia CIT-8 w kwietniu 2024 r.)

Zacytowany wcześniej art. 18db ust. 4 ustawy o CIT wskazuje jednocześnie, że uprawnienie wynikające ze stosowania ulgi na innowacyjnych pracowników przysługuje do końca roku podatkowego.

W tym kontekście należy zauważyć, że zapłata zaliczki pobranej w grudniu może nastąpić przed końcem roku podatkowego w którym przysługuje możliwość skorzystania z opisanej preferencji (z uwagi na treść zacytowanego wcześniej art. 38 ustawy o PIT zgodnie z którym płatnicy mają dowolność co do wyboru terminu zapłaty pobranych Zaliczek PIT, które są wyłącznie ograniczone terminem końcowym). Dlatego w ocenie Wnioskodawcy również w tym przypadku kluczowy pozostaje moment pobrania zaliczki (a nie moment jej przekazania na rachunek urzędu skarbowego) - czyli moment wypłaty wynagrodzenia.

W związku z powyższym, logiczną konsekwencją ww. podejścia jest przyjęcie, że Spółka będzie uprawniona do zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników, o której mowa w art. 18db ustawy o CIT w zakresie Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w ostatnim miesiącu roku podatkowego (tj. wynagrodzeń wypłaconych w grudniu nawet jeśli Zaliczki PIT zostaną odprowadzone do urzędu skarbowego w miesiącu następnym - tj. co do zasady w styczniu).

Wnioskodawca zaznacza, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS") - patrz m.in.:

  • Interpretacja indywidualna z 8 kwietnia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.16.2024.1.JMS) w której DKIS wskazał, że: „Zatem, w sytuacji, gdy zeznanie CIT-8 zostało złożone w czerwcu 2023 r., Spółce przysługiwało prawo do ulgi w odniesieniu do zaliczek od wynagrodzenia pobranych w lipcu a nie jak wskazaliście Państwo - pobranych w czerwcu 2023 r. Podkreślić więc należy, że ulgą będq objęte zaliczki począwszy od zaliczek pobranych w następnym miesiącu po złożeniu zeznania, a nie zaliczki, których termin przekazania na rachunek urzędu skarbowego przypada do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania."
  • Interpretacja indywidualna z 26 stycznia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.653.2023.1.MBD) w której DKIS wskazał, że Jeśli wypłata wynagrodzenia za czerwiec 2023 r. nastąpi w lipcu 2023 r. (tym samym, zaliczki od tego wynagrodzenia będą pobrane w lipcu 2023 r.j, a zeznanie CIT-8 zostanie złożone w czerwcu 2023 r., Spółce będzie przysługiwało prawo do ulgi w odniesieniu do zaliczek od wynagrodzenia za czerwiec 2023 r. pobranych w lipcu 2023 r. Przy czym, podkreślić należy, że ulgą będą objęte zaliczki począwszy od zaliczek pobranych w następnym miesiącu po złożeniu zeznania, a nie zaliczek, których termin przekazania na rachunek urzędu skarbowego przypada do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu złożenia zeznania. Zgodnie z art. 18db updop, Spółce będzie przysługiwało prawo do ulgi od miesiąca lipca 2023."
  • Interpretacja indywidualna z 24 maja 2024 r., (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.180.2024.1.MR1) w której DKIS wskazał, że: „Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 2 odnośnie ustalenia, czy Spółka na zasadach określonych w art. 18db ustawy o CIT, ma i będzie miała prawo pomniejszenia Zaliczek PIT Specjalistów 8+8 również w odniesieniu do ostatniego miesiąca roku podatkowego, tj. Zaliczek PIT płatnych do 20 stycznia roku „n" (należnych i pobranych za grudzień roku „n-1"), zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jest prawidłowe"
  • Interpretacja indywidualna z 9 września 2024 r., (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.326.2024.1.AN) w której DKIS wskazał, że: „W przedstawionym przypadku kwiecień jest miesiącem następującym bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, zatem zaliczka pobrana w tym miesiącu jest pierwszą zaliczką pobraną i podlegającą przekazaniu do urzędu skarbowego od wypłacanych wynagrodzeń. W tym przypadku termin jej faktycznego przekazania do urzędu skarbowego pozostawałby bez znaczenia, gdyż jako zaliczka pobrana podlega co do zasady przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego. Przy czym spółka korzystając z ulgi na innowacyjnych pracowników i tak nie dokonuje jej wpłaty w całości lub w części."

Podobnie również w interpretacjach indywidualnych DKIS z 21 sierpnia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.293.2024.4.JG) lub z 3 października 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.390.2024.1.MBD).

Stanowisko w zakresie Pytania nr 3

Ulga na innowacyjnych pracowników stanowi jeden z mechanizmów wspierających przedsiębiorców prowadzących działalność innowacyjną. Należy jednak zauważyć, że ulga ta nie stanowi samodzielnego rozwiązania, a jest jedynie instrumentem pozwalającym podatnikowi będącemu płatnikiem, który prowadzi działalność B+R na odliczenie od zaliczek na podatek dochodowy (lub zryczałtowany podatek dochodowy), potrącanych z dochodów (przychodów) osób fizycznych zatrudnionych u niego na podstawie umowy o pracę (lub umów cywilno-prawnych, czy też praw autorskich), kosztów kwalifikowanych, których nie odliczył od swojego dochodu w zeznaniu rocznym w ramach odliczenia ulgi B+R, ponieważ poniósł stratę albo wysokość dochodu była niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń. Innymi słowy ulga na innowacyjnych pracowników stanowi szczególny mechanizm rozliczenia (wcześniej nieodliczonych) kosztów kwalifikowanych z tytułu ulgi B+R (wykorzystania dostępnego aktywa podatkowego) - będąc jednak odrębnym mechanizmem.

Na odrębność mechanizmu wskazuje także fakt, że ulgę na innowacyjnych pracowników stosuje się w innym roku podatkowym niż rok podatkowy, w którym dokonano odliczenia kosztów kwalifikowanych z tytułu ulgi B+R (np. jeżeli w 2023 podatnik wykazał w zeznaniu kwotę nierozliczonych kosztów kwalifikowanych ulgi B+R to z ulgi na innowacyjnych pracowników może skorzystać najwcześniej w 2024, a jednocześnie podatnik nie jest zobligowany przepisami, aby w takim modelu stosować ulgę B+R także w 2024).

Zgodnie z art. 18db ust. 1 ustawy o CIT wartość ulgi na innowacyjnych pracowników jest limitowana wartością nieodliczonych kosztów kwalifikowanych z tytułu ulgi B+R (i iloczynem stawki podatkowej). Ponadto art. 18db ustawy wprowadza zasady działania ulgi na innowacyjnych pracowników poprzez wskazanie:

  • jakich zaliczek na PIT dotyczy (tj. ulga ma zastosowanie tylko do zaliczek pobranych od dochodów z wybranych tytułów)
  • art. 18db ust. 2 ustawy o CIT,
  • od wynagrodzeń których osób zaliczki na PIT mogą być uwzględniane przy kalkulacji wartości ulgi (tj. zaliczki od wynagrodzenia osób zaangażowanych w działalność B+R w określonym wymiarze czasu pracy - tu Specjalistów) - art. 18db ust. 3 ustawy o CIT,
  • okresu w jakim podatnik (będący płatnikiem) może skorzystać z ulgi - art. 18db ust. 4 ustawy o CIT,
  • okoliczności wyłączających możliwości zastosowania ulgi przez niektóre podmioty (np. dla zakładów pracy chronionej lub dla podatników którym przysługuje tzw. zwrot gotówkowy o którym mowa w art. 18da ustawy o CIT) - art. 18db ust. 5 ustawy o CIT,
  • wymogu uzyskiwania przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych (art. 18db ust. 1 ustawy o CIT).

W związku z powyższym należy stwierdzić, że przepisy ustawy o CIT nie wprowadzają dodatkowych ograniczeń co do stosowania ulgi. W praktyce wartość ulgi na innowacyjnych pracowników będzie więc zależała od dwóch czynników (wartości):

  • wartości Zaliczek PIT od wynagrodzenia osób wykonujących działalność B+R (w wymiarze co najmniej 50% ogólnego czasu pracy)-czyli tzw. „innowacyjnych pracowników",
  • oraz wartość nieodliczonych przez podatnika kosztów kwalifikowanych ulgi B+R z lat poprzednich.

Co istotne, pomimo komplementarności obydwu rozwiązań ustawa o CIT nie wymaga, aby wynagrodzenia od których są pobierane Zaliczki PIT (o których wartość pomniejsza się wpłaty do urzędy skarbowego) spełniały te same wymagania co koszty kwalifikowane dla celów ulgi B+R (tj. warunki z art. 18d ust. 1-6 ustawy).

W szczególności art. 18db w żadnym zakresie nie łączy możliwości zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników z warunkiem, aby wynagrodzenia innowacyjnych pracowników (od których Spółka pobiera zaliczki) nie były uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT. Oczywiście te wynagrodzenia nie będą mogły być uwzględnione w kalkulacji kosztów kwalifikowanych ulgi B+R (dla celów ustalenia wartości odliczenia z tytułu art. 18d ust. 1), niemniej jak wskazano powyżej, przepisy dotyczące ulgi na innowacyjnych pracowników nie warunkują możliwości zastosowania ulgi od spełniania wszystkich warunków, o których mowa w art. 18d ustawy. Jak Wnioskodawca wskazał powyżej ulga na innowacyjnych pracowników jest bowiem jedynie mechanizmem rozliczenia niewykorzystanego aktywa z tytułu ulg B+R i nie jest elementem ulgi B+R.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że jeżeli w danym miesiącu pracownik (którego wynagrodzenie jest uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT) poświęci co najmniej 50% swojego czasu pracy na działalność B+R, to Zaliczki PIT od jego wynagrodzenia będą mogły zostać uwzględnione przy kalkulacji wartości ulgi na innowacyjnych pracowników (o tą wartość Spółka będzie mogła pomniejszyć kwotę podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego z tytułu Zaliczek PIT).

Powyższe podejście jest zgodne nie tylko z przepisami ustawy o CIT, ale również celem regulacji z art. 18db. Celem wprowadzenia ulgi na innowacyjnych pracowników było bowiem wsparcie przedsiębiorstw angażujących się w działalność B+R i zwiększenie atrakcyjności prowadzenia prac B+R, co przełoży się na długofalowy rozwój innowacyjności w firmach. W związku z tym, zastosowanie ulgi również do zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów alokowanych do działalności zwolnionej wspiera ten cel, umożliwiając szersze wykorzystanie dostępnych instrumentów wsparcia.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, zdaniem Wnioskodawcy Spółka będzie uprawniona do zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników również w stosunku do Zaliczek PIT pobieranych od wynagrodzeń Specjalistów, których wynagrodzenia są alokowane do działalności zwolnionej (tj. tych których wynagrodzenia stanowią koszty uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT).

Stanowisko w zakresie Pytania nr 4

Ulga na innowacyjnych pracowników pozwala na alternatywny sposób odliczenia kosztów kwalifikowanych działalności B+R, które z uwagi na wynik podatkowy (stratę podatkową albo osiągnięcie dochodu podatkowego niższego od kwoty przysługującego odliczenia z tytułu ulgi B+R) nie mogły zostać w pełni rozliczone w ramach ulgi B+R w danym roku. W ramach ulgi na innowacyjnych pracowników podatnik może nieodliczoną wartość kosztów kwalifikowanych (ulgi B+R) odliczyć poprzez pomniejszenie niektórych zaliczek na PIT wpłacanych do urzędu skarbowego o iloczyn nieodliczonych kosztów i aktualnej stawki CIT (19% dla Spółki).

Instytucja ulgi na innowacyjnych pracowników jest więc akcesoryjna względem Ulgi B+R i stanowi sposób jej wcześniejszego wykorzystania, w przypadku, gdy dochód osiągnięty przez podatnika (lub poniesiona w danym roku podatkowym strata) nie pozwalają podatnikowi na pełne wykorzystanie ulgi B+R (przed wprowadzeniem do ustawy o CIT art. 18db jedyną możliwością było wykorzystanie kwoty przysługujących odliczeń w latach kolejnych zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT).

Głównym założeniem ulgi jest możliwość pomniejszenia przekazywanych zaliczek do urzędu skarbowego ale tylko w określonych przypadkach. Podstawowym warunkiem jest aby dany podatnik (płatnik) zaangażował tzw. pracowników innowacyjnych (tj. osoby których: czas pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% (w przypadku pracowników) lub czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50% (w przypadku osób wykonujących usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło)). Wartość dokonywanego pomniejszenia (a więc de facto wartość ulgi) nie może więc przekroczyć wartości Zaliczek PIT od wynagrodzeń takich osób (tu: Specjalistów). Wartość ta (obok aktywa z tytułu nierozliczonej wartości kosztów kwalifikowanych ulgi B+R) limituje wartość pomniejszenia wpłacanych zaliczek przez podatnika w ramach ulgi na innowacyjnych pracowników - co wynika z art. 18db ust. 1-3 ustawy.

Jednocześnie zgodnie z art. 18db ust. 4 Ustawy o CIT, uprawnienie do pomniejszenia, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma i będzie miał prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia wpłacanych zaliczek na PIT (o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT) w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu zeznania CIT-8 (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwoty Zaliczek PIT od Specjalistów za wcześniejsze miesiące, dla których spełnione zostały warunki z art. 18db ustawy o CIT, a które Spółka wpłaciła w całości na rzecz urzędu skarbowego.

Według Wnioskodawcy w momencie złożenia zeznania podatkowego (CIT-8) za dany rok podatkowy (w którym podatnik wykaże wartość kosztów kwalifikowanych dla ulgi B+R podlagających odliczeniu w latach kolejnych) nabywa do zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników. W ramach tego zeznania podatnik wykazuje bowiem aktywo, które będzie limitowało wartość ulgi na innowacyjnych pracowników (kwota odliczenia z tytułu art. 18db ust. 1 nie może bowiem przekroczyć 19% wartości wcześniej nieodliczonych kosztów kwalifikowanych ulgi B+R).

Jednocześnie art. 18db ust. 4 ustawy o CIT wskazuje okres w jakim można skorzystać z ulgi na innowacyjnych pracowników (wskazując, kiedy najwcześniej i kiedy najpóźniej można skorzystać z ulgi - tj. pomniejszenia wpłacanych zaliczek). Jednocześnie jednak art. 18db ust. 1 ustawy o CIT, który przyznaje prawo do pomniejszenia zaliczek odprowadzanych przez płatnika nie wprowadza żadnych dyspozycji, ani ograniczeń czasowych.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższe przepisy nie wprowadzają ograniczenia, kiedy można faktycznie skorzystać z tej preferencji (tj. pomniejszenia). W szczególności przepisy ustawy nie wskazują, aby możliwość pomniejszenia kwoty podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na PIT mieć miejsce tylko bezpośrednio w miesiącu, w którym dane Zaliczki PIT powinny zostać odprowadzone.

W konsekwencji, skoro w żadnym z przepisów nie został narzucony konkretny miesiąc, w którym należy pomniejszyć Zaliczki PIT za okres realizowania działalności B+R przez co najmniej 50% miesięcznego czasu pracy danego Specjalisty w danym miesiącu (a jedynie najwcześniejszy), podatnik ma wybór, w ocenie Wnioskodawcy, w którym miesiącu dokonać pomniejszenia zaliczek PIT w związku z okolicznościami określonymi w art. 18db ustawy o CIT.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy zasadne jest umożliwienie podatnikom (pełniących rolę płatnika), którzy korzystają z ulgi na innowacyjnych pracowników do pomniejszenia wpłacanych od wynagrodzeń za dany miesiąc (np. grudzień) zaliczek na PIT (o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT) także o wartość Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów za wcześniejsze miesiące (ale tylko wynagrodzeń wypłaconych w miesiącach po złożeniu zeznania rocznego CIT).

W przypadku zastosowania powyższego podejścia w przypadku:

  • jeżeli Spółka zidentyfikowałaby Specjalistów (tj. pracowników, których czas pracy na prace B+R wyniósł co najmniej w danym miesiącu 50% ich ogólnego czasu pracy) np. w maju, ale wpłaciła do urzędu skarbowego całą wartość Zaliczek PIT od wynagrodzeń za maj takich Specjalistów;
  • to Spółka np. wpłacając do urzędu skarbowego zaliczki na PIT (o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT) np. od wynagrodzeń za grudzień mogłaby w ramach ulgi pomniejszyć wartość wpłacanych zaliczek o ww. wartość Zaliczek PIT od wynagrodzeń za maj takich Specjalistów.

Powyższy mechanizm prowadziłby w praktyce do sytuacji, gdzie przy płatności zaliczek za grudzień Spółka jako płatnik pomniejsza wartość globalnie wpłacanych zaliczek (o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT) za ten miesiąc (czyli potencjalnie mogłoby się okazać, że Spółka nie wpłaci także zaliczek od wynagrodzeń pracowników, którzy nie są zaangażowani w prace B+R). Niemniej limitem pomniejszenia jest ciągle wartość zaliczek na PIT od zidentyfikowanych pracowników innowacyjnych (Specjalistów - czyli tych pracowników, których czas pracy na BR przekroczył w danym miesiącu 50% ich ogólnego czasu pracy) oraz wartość niewykorzystanego aktywa z tytułu ulgi B+R. Innymi słowy kwota pomniejszenia (czyli kwota ulgi) byłaby bowiem ciągle limitowana wartością Zaliczek PIT od Specjalistów (pracowników innowacyjnych) przy czym w takim modelu rozliczenia.

W konsekwencji taki sposób pomniejszenia wpłat do urzędu skarbowego nie powoduje, że w skali roku Spółka wpłaca mniej zaliczek na PIT niż gdyby to wynikało z regularnego stosowania ulgi (co miesiąc), a jedynie pozwala niejako potrącić niewykorzystaną wcześniej wartość ulgi (tj. wartość Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów za poprzednie miesiące wpłaconych do urzędu skarbowego w całości) z bieżącymi wpłatami do organu podatkowego (z tego samego tytułu - tj. z tytułu zaliczek o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT).

Ponadto, mając na uwadze powyższe w ocenie Wnioskodawcy wskazany powyżej sposób rozliczenia ulgi na innowacyjnych pracowników jest prawidłowy, a przez to pozwala efektywnie wykorzystać ulgę na innowacyjnych pracowników za „zaległe" (niewykorzystane) miesiące bez konieczności występowania o zwrot podatku (zaliczek PIT) zapłaconego w miesiącach poprzednich.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym, Spółka ma i będzie miała prawo do stosowania art. 18db ust. 1 w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu zeznania CIT-8 - tj. na podstawie art. 18db ustawy o CIT - tj. Spółka będzie mogła pomniejszyć kwotę podlegającą przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT za dany miesiąc (np. grudzień) także o wartość Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów za miesiące wcześniejsze (np. maj) jeżeli Spółka nie skorzystała z możliwości pomniejszenia w tych wcześniejszych miesiącach.

Wnioskodawca wskazuje jednocześnie, że podobne stanowiska były potwierdzane przez DKIS w interpretacjach indywidualnych:

  • z 6 czerwca 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.233.2024.1.DW);
  • z 2 lutego 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.717.2022.2.AN);
  • z 26 stycznia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.653.2023.1.MBD)
  • z 13 lipca 2023 (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.297.2023.2.MR1).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „updop”, „ustawa o CIT”),

działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań;

Natomiast, stosownie do treści art. 18d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W myśl art. 18d ust. 8 updop,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1

Zgodnie z art. 18d ust. 9 updop,

przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.; dalej: Ustawa Nowelizująca), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na innowacyjnych pracowników”.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18db, który w ust. 1 stanowi, że

podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18db ust. 2 updop,

przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1) stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

2) wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

3) praw autorskich.

Zgodnie z art. 18db ust. 3 updop,

przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

1) pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub

2) przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.

Stosownie do treści art. 18db ust. 4 updop,

uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

W myśl art. 18db ust. 5 updop,

przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania do:

1) zaliczek przekazywanych na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2) podatnika, któremu przysługuje kwota określona w art. 18da.

Zgodnie z art. 18db ust. 6 updop,

jeżeli podatnik utracił prawo do odliczenia, o którym mowa w ust. 1, dolicza kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym utracił to prawo.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidują dwie podstawowe stawki opodatkowania właściwe dla podatników tego podatku. Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 i 2:

podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania;

2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zatem, dochody osiągane przez podatników zasadniczo podlegają opodatkowaniu podstawową stawką opodatkowania wynikającą z art. 19 ust. 1 ustawy o pdop. Stawka ta jest bowiem podstawową stawką obowiązującą wszystkich podatników podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady powinna być przez nich (podatników o których mowa w ww. ustawie) stosowana.

Z kolei zgodnie z art. 27 ustawy o pdop:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Jak wynika z opisu sprawy rok podatkowy Spółki odpowiada rokowi kalendarzowemu. Spółka nie osiąga obecnie przychodów z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ustawy o CIT oraz nie korzysta z preferencyjnego opodatkowania dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej zgodnie z art. 24d ustawy o CIT.

Spółka w ramach swojej działalności realizuje prace stanowiące działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT polegające na opracowywaniu innowacyjnych rozwiązań IT o dużym stopniu złożoności. Spółka począwszy od roku podatkowego 2019 korzysta z ulgi na działalność B+R o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT. Spółka ponosi wydatki na prowadzoną działalność B+R: stanowiące koszty uzyskania przychodu (zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT), które mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3a ustawy o CIT (w szczególności są to koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w działalność B+R Spółki), a przy tym spełniają warunki wskazane w art. 18d ust. 5 i ust. 6 i nie są ponoszone w ramach badań podstawowych (w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a) ustawy o CIT). Koszty B+R są i będą właściwie wyodrębnione w prowadzonych ewidencjach rachunkowych (zgodnie z 9 ust. 1b ustawy o CIT) oraz właściwie wykazane w zeznaniu zgodnie z art. 18e Ustawy o CIT.

Wysokość odliczenia z tytułu ulgi B+R przysługującego Spółce w roku podatkowym rozpoczętym 1 stycznia 2023 r. a zakończonym 31 grudnia 2023 r. przewyższała wysokość podstawy opodatkowania (ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT) - tj. wielkość dochodu Spółki była niższa od kwoty przysługujących jej odliczeń, w związku z czym część Kosztów B+R poniesionych w roku podatkowym 2023 nie została odliczona. Spółka nie wyklucza, że taka sytuacja może wystąpić także w kolejnych latach (z uwagi na możliwość odliczenia kosztów pracowniczych w wysokości 200%). Spółka odprowadza i będzie odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych dla pracowników (w tym Specjalistów) zgodnie z przepisami ustawy o PIT. W konsekwencji Spółka jest i będzie zobowiązana do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz zryczałtowanego podatku, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustaw w ustawie o PIT (dalej: „Zaliczki PIT"). W związku z powyższym Spółka składała i będzie składać właściwe deklaracje (PIT-4R). Wynagrodzenia pracowników Spółki (w tym Specjalistów) należne za dany miesiąc są wypłacane do końca miesiąca za który są należne. Zaliczki PIT wpłacane są na rachunek właściwego urzędu skarbowego zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. aktualnie w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym je pobrano.

Spółka nie ma statusu zakładu pracy chronionej (nie utraciła również takiego statusu w okresie ostatnich 5 lat) i nie pobiera (nie wpłaca) Zaliczek PIT na zasadach określonych w art. 38 ust. 2-2c ustawy o PIT.

Ad 1, 2, 4

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2 oraz 4 jest ustalenie, czy Spółka:

  • będzie uprawniona do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników (o której mowa w art. 18db ustawy o CIT), począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spóła złożyła zeznanie CIT-8, a przez to Spółka mogłaby skorzystać z ulgi najwcześniej w zakresie Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w miesiącu następującym po miesiącu złożenia CIT-8 (tj. przykładowo od wynagrodzeń wypłaconych w maju 2024);
  • będzie uprawniona do zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników, o której mowa w art. 18db ustawy o CIT w zakresie Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w ostatnim miesiącu roku podatkowego (tj. wynagrodzeń wypłaconych w grudniu każdego roku podatkowego nawet jeśli Zaliczki PIT zostaną odprowadzone do urzędu skarbowego w miesiącu następnym - tj. w co do zasady w styczniu);
  • ma i będzie miała prawo do stosowania art. 18db ust. 1 w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu zeznania CIT-8 - tj. na podstawie art. 18db ustawy o CIT, Spółka będzie mogła pomniejszyć kwotę podlegającą przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT za dany miesiąc (np. grudzień) także o wartość Zaliczek PIT od wynagrodzeń Specjalistów za miesiące wcześniejsze (np. maj) jeżeli Spółka nie skorzystała z możliwości pomniejszenia w tych wcześniejszych miesiącach.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 18db ust. 4 updop:

uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że jeżeli złożą Państwo zeznanie CIT-8 np. w kwietniu, to uprawnienie do pomniejszenia zaliczek, o którym mowa w art. 18db ust. 1 updop, będzie Państwa Spółce przysługiwało od miesiąca maja (tj. od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spółka złożyła CIT-8).

Oznacza to, że są/będą Państwo uprawnieni do pomniejszenia zaliczek na PIT od wynagrodzeń pracowników Spółki (w tym Specjalistów) począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spółka złożyła CIT-8 w przypadku kiedy wynagrodzenie jest/będzie wypłacane do końca miesiąca za który jest należne w sytuacji gdy jak Państwo wskazują już w danym miesiącu są pobrane zaliczki, o których mowa w art. 32 oraz 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT od ww. wynagrodzeń.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym Spółka (w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego) będzie uprawniona do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników (o której mowa w art. 18db ustawy o CIT), począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym Spółka złożyła zeznanie CIT-8, a przez to Spółka mogłaby skorzystać z ulgi najwcześniej w zakresie Zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń Specjalistów wypłaconych w miesiącu następującym po miesiącu złożenia CIT-8 (tj. przykładowo od wynagrodzeń wypłaconych w maju 2024), jest prawidłowe.

Z cytowanego powyżej art. 18db ust. 4 updop wynika, że Ulgę można stosować do końca roku podatkowego.

Z kolei, z ww. przepisu art. 18db ust. 2 ustawy o pdop, wynika że art. 18db ust. 1 ustawy o CIT „ (…) ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów osób fizycznych (…)” .

Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 18db ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Spółka wskazała, iż wynagrodzenia pracowników Spółki (w tym Specjalistów) należne za dany miesiąc są wypłacane do końca miesiąca za który są należne. Zaliczki PIT wpłacane są na rachunek właściwego urzędu skarbowego zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. aktualnie w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym je pobrano.

Tym samym wynagrodzenia za grudzień wypłacone w grudniu będą ostatnimi wynagrodzeniami roku podatkowego, w stosunku do których Spółka będzie uprawniona do zastosowania Ulgi.

W związku z powyższym w sytuacji gdy za ostatni miesiąc roku podatkowego wynagrodzenie za ten miesiąc zostanie wypłacone w tym miesiącu oraz w tym też miesiącu zostaną pobrane z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (jak ma to miejsce w przedmiotowej sprawie) Spółka ma/ będzie miała prawo do pomniejszenia Zaliczek PIT pracowników również za ostatni miesiąc roku podatkowego.

W konsekwencji, Spółka jest uprawniona do zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników, o których mowa w art. 18db ustawy o CIT w zakresie zaliczek PIT pobranych od wynagrodzeń pracowników Spółki (w tym Specjalistów) wypłaconych w ostatnim miesiącu roku podatkowego (tj. wynagrodzeń wypłaconych w grudniu każdego roku podatkowego, od których też w grudniu będę pobierane zaliczki PIT nawet jeśli zaliczki PIT zostaną odprowadzone do urzędu skarbowego w miesiącu następnym - tj. w co do zasady w styczniu).

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Ponownie podkreślić należy, że zgodnie z art. 18db ust. 4 updop uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

Wskazać należy, że ulga na innowacyjnych pracowników dotyczy tych, którzy nie mogli w poprzednim roku w pełni skorzystać z ulgi B+R, bo np. ponieśli stratę lub wysokość ich dochodu z działalności gospodarczej była niższa od kwoty przysługujących im odliczeń z tytułu B+R. Odliczenia dokonuje się po zeznaniu za poprzedni rok - ten, w którym powstała nieodliczona część ulgi B+R.

Biorąc pod uwagę powyższe, prawo do odliczenia przysługuje, począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej, do końca roku podatkowego. Zatem, koszty nieodliczone w danym roku w ramach ulgi B+R (koszty kwalifikowane) odlicza się w zeznaniach za kolejne sześć lat podatkowych (art. 18d ust. 8 updop, mając również na uwadze brzmienie tego artykułu obowiązujące w poszczególnych latach).

W konsekwencji podatnik w momencie złożenia zeznania podatkowego (CIT-8) za dany rok podatkowy (w którym wykaże wartość kosztów kwalifikowanych dla ulgi B+B podlegających odliczeniu w latach kolejnych) nabywa prawo do zastosowania ulgi na innowacyjnych pracowników. W ramach tego zeznania podatnik wykazuje bowiem aktywo, które będzie limitowało wartość ulgi na innowacyjnych pracowników.

Jednocześnie art. 18db ust. 4 updop wskazuje okres w jakim można skorzystać z ulgi na innowacyjnych pracowników (wskazując, kiedy najwcześniej i kiedy najpóźniej można skorzystać z ulgi - tj. pomniejszenia wpłacanych zaliczek). Jednocześnie jednak art. 18db ust. 1 updop, który przyznaje prawo do pomniejszenia zaliczek odprowadzanych przez płatnika nie wprowadza żadnych dyspozycji, ani ograniczeń czasowych.

Odnosząc się do pytania oznaczonego nr 4 zgodzić się należy z Państwem, że, Spółka ma i będzie miała prawo na podstawie art. 18db ustawy o CIT, do pomniejszenia wpłacanych zaliczek na PIT (o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT) w dowolnym miesiącu przypadającym po złożeniu zeznania CIT-8 (jednak nie później niż w ostatnim miesiącu tego roku podatkowego) o kwoty Zaliczek PIT od Specjalistów za wcześniejsze miesiące, dla których spełnione zostały warunki z art. 18db ustawy o CIT, a które Spółka wpłaciła w całości na rzecz urzędu skarbowego.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr należało uznać za prawidłowe.

Ad 3.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 3 jest ustalenie czy Spółka może zastosować ulgę na innowacyjnych pracowników również w stosunku do Zaliczek PIT pobieranych od wynagrodzeń Specjalistów, których wynagrodzenia są alokowane do działalności zwolnionej (tj. tych których wynagrodzenia stanowią koszty uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT).

Jak już wcześniej wskazano zgodnie z treścią art. 18db ust. 1 ustawy CIT podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego pobranych od dochodów osób fizycznych o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Dla możliwości skorzystania z powyższej preferencji wymagane jest spełnienie warunków określonych we wskazanych wcześniej przepisach art. 18db ust. 2-3 ustawy CIT.

Z kolei w art. 18db ust. 5-6 ustawy CIT określono przypadki kiedy pomniejszenie nie ma zastosowania oraz skutki utraty prawa do odliczenia.

Przepisy art. 18db ust. 1-6 ustawy CIT, regulujące zasady stosowania ulgi na innowacyjnych pracowników, nie przewidują wyłączenia możliwości skorzystania z przewidzianego pomniejszenia zaliczek pobieranych od wynagrodzeń (objętych normą art. 18db ust. 2) w sytuacji, gdy wynagrodzenia te uwzględniane są w kalkulacji dochodu zwolnionego z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT.

Wskazać należy, że regulacje dot. ulgi na innowacyjnych pracowników nie zawierają analogicznego postanowienia, które zostało przewidziane w przypadku ulgi badawczo-rozwojowej (art. 18d ustawy CIT), gdzie na podstawie art. 18d ust. 6 ustawy CIT umożliwiono stosowanie ulgi jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy CIT. Zastosowanie art. 18d ust. 6 ustawy CIT nie może być w tej sytuacji rozszerzone na ulgę na innowacyjnych pracowników.

Oznacza to, że Spółka może zastosować pomniejszenie, o którym mowa w art. 18db ustawy CIT, także w odniesieniu do zaliczek PIT pobieranych od wskazanych we wniosku wynagrodzeń specjalistów zaangażowanych w działalność B+R, spełniających warunki przewidziane w art. 18db ust. 3 ustawy CIT, gdy wynagrodzenia tę zostaną uwzględnione jako koszt w kalkulacji dochodu zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.