Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 6 grudnia 2024 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Fundacja Rodzinna (…) (dalej: „Fundacja”) jest fundacją rodzinną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r., poz. 326 ze zm.). Fundacja została wpisana do rejestru fundacji rodzinnych (…) 2023 r., który stanowi również dzień nabycia osobowości prawnej przez Fundację Rodzinną. Czas trwania Fundacji Rodzinnej jest nieoznaczony.

Celem statutowym Fundacji Rodzinnej jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów. Szczegółowy cel Fundacji stanowi zabezpieczenie potrzeb finansowych beneficjentów. Jak wynika z treści statutu Fundacji, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych w kraju i za granicą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Podjęcie takiej działalności wymaga uprzedniej decyzji zarządu Fundacji, wyrażonej w formie pisemnej.

Fundatorami Fundacji są Państwo A i B (dalej: „Fundatorzy”). Fundatorzy są jednocześnie beneficjentami Fundacji. Jeden z Fundatorów zamierza wnieść do Fundacji posiadane wierzytelności z tytułu umów pożyczek. Wierzytelności z tytułu umów pożyczek zostaną wniesione przez fundatora do majątku Fundacji w formie darowizny. Ww. umowy pożyczek zostały zawarte przez Fundatora jako pożyczkodawcę przed dniem powstania Fundacji.

Pożyczkobiorcą jest spółka, w której ten Fundator jest lub był udziałowcem. Umowy pożyczek opiewają na różne kwoty, różne jest też ich oprocentowanie oraz terminy wymagalności. Na moment złożenia wniosku żadna umowa pożyczki nie jest wymagalna w zakresie zarówno kwoty odsetek, jak i kwoty głównej pożyczki i nie będzie wymagalna w momencie wniesienia wierzytelności do Fundacji. W związku z otrzymaniem w przyszłości przez Fundację praw majątkowych w postaci wierzytelności z tytułu umów pożyczek, Fundacja będzie otrzymywać odsetki od tych pożyczek.

Pytanie

Czy w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w związku z otrzymaniem w przyszłości odsetek od pożyczek, tj. wierzytelności pożyczkowych, które zostały wniesione do Fundacji przez Fundatora, Fundacja będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w związku z otrzymaniem w przyszłości odsetek od pożyczek, tj. wierzytelności pożyczkowych, które zostały wniesione do Fundacji przez Fundatora, Fundacja będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Na gruncie prawa fundacje rodzinne są osobami prawnymi, w konsekwencji zasady ich opodatkowania będą określone w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. 2023 r., poz. 2805 ze zm.; dalej: „Ustawa CIT”).

Jednocześnie w ustawowej definicji fundacji rodzinnej ustawodawca określił również cel istnienia fundacji rodzinnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy CIT, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 4a pkt 36 Ustawy CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 i 825; dalej: „Ustawa FR”).

W świetle art. 2 ust. 1 Ustawy FR, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Przepisy Ustawy CIT generalnie zakładają zwolnienie podatkowe o charakterze podmiotowym dla fundacji rodzinnych. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zwolnienie to nie ma charakteru absolutnego - obowiązuje co do zasady do uzyskiwanych przychodów w zakresie wykonywania przez fundację rodzinną działalności statutowej i działalności gospodarczej dozwolonej przez ustawodawcę przepisami Ustawy FR. W myśl art. 6 ust. 7 Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

W świetle art. 5 ust. 1 Ustawy FR, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)beneficjentom;

6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)gospodarki leśnej.

Jak wynika z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236; dalej: Prawo przedsiębiorców), działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Ustawodawca przewidział również inne wyjątki, w których zwolnienie od podatku dla fundacji rodzinnej nie będzie miało zastosowania.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Ponadto, w świetle art. 6 ust. 6 Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b (tj. tzw. podatku od przychodów z budynków) i art. 24q Ustawy CIT.

W myśl art. 24q ust. 1 Ustawy CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3)świadczenia w postaci ukrytych zysków - wynosi 15% podstawy opodatkowania.

W świetle art. 2 ust. 2 Ustawy FR, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Zgodnie z art. 24q ust. 1a Ustawy CIT, przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:

1)odsetki, prowizje, wynagrodzenia i inne opłaty od jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej fundacji rodzinnej przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

2)darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

3)świadczenia na rzecz beneficjenta, fundatora lub podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną z tytułu:

a)usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,

b)wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7;

4)różnicę między wartością rynkową transakcji określoną zgodnie z art. 11c a ustaloną ceną tej transakcji - w przypadku innych niż określone w pkt 3 transakcji między fundacją rodzinną a beneficjentem, fundatorem, podmiotem powiązanym z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną;

5)pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi w tej części, która podlegała zwrotowi w danym roku podatkowym i nie została zwrócona do dnia upływu terminu złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24s ust. 1, za ten rok podatkowy;

6)pożyczkę udzieloną przez fundację rodzinną beneficjentowi na okres co najmniej 10 lat albo na okres krótszy niż 10 lat, jeżeli ostateczny termin obowiązywania umowy wyniósł co najmniej 10 lat.

W myśl art. 24r ust. 1 Ustawy CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Podsumowując przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, że fundacje rodzinne są zasadniczo podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, chociaż generalnie są zwolnione podmiotowo z podatku CIT.

Wyjątek od możliwości zastosowania zwolnienia stanowią m. in. przychody, które fundacja rodzinna uzyskuje ze środka trwałego będącego budynkiem lub w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, która wykracza poza zakres Ustawy FR. W tym miejscu należy zauważyć, że fundacja rodzinna może wykazywać się działaniami czy aktywnością, która może, ale nie musi być kwalifikowana jako działalność gospodarcza na gruncie przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców.

Zatem fundacja rodzinna może podejmować aktywności, które nie będą nosiły znamion działalności gospodarczej, ale może też podejmować działania, które będą oceniane jako działalność gospodarcza na gruncie ww. przepisów ustawy Prawo przedsiębiorców.

W efekcie, czynności wykonywane przez fundacje rodzinne można podzielić na trzy grupy:

- czynności statutowe fundacji,

- czynności związane z działalnością gospodarczą: o które zostały wymienione enumeratywnie w art. 5 Ustawy FR (dozwolona działalność gospodarcza fundacji), o które wykraczają poza katalog zawarty w art. 5 Ustawy FR (niedozwolona działalność gospodarcza fundacji).

Czynnościami statutowymi będą czynności, które są ściśle związane z jednym z celów wprowadzenia fundacji rodzinnej do polskiego porządku prawnego.

W art. 2 ust. 1 Ustawy FR ustawodawca określił, że fundacja rodzinna jest utworzona w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Kolejną grupą czynności, które mogą wykonywać fundacje rodzinne, są czynności związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które zostały enumeratywnie wymienione w art. 5 Ustawy FR.

W przypadku uzyskania przychodu przez fundację rodzinną w związku z wykonywaniem czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy FR, fundacja rodzinna będzie mogła w dalszym ciągu zastosować zwolnienie od podatku. Ostatnią grupę stanowią czynności, które są związane z wykonywaniem działalności gospodarczej przez fundację rodzinną, ale nie zostały wymienione w art. 5 Ustawy FR. W przypadku uzyskania przez fundację rodzinną przychodu z wykonywania tych czynności ustawodawca przewidział opodatkowanie podatkiem CIT uzyskiwanych przychodów stawką 25%.

W przedstawionym opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego do Fundacji zostaną wniesione wierzytelności z tytułu umów pożyczek, które zostały zawarte przez Fundatora przed utworzeniem Fundacji. Zawarte umowy pożyczek mają odpłatny charakter, co oznacza, że z tytułu udzielenia pożyczek Fundator miał otrzymać odsetki. W konsekwencji, po wniesieniu przez Fundatora wierzytelności do Fundacji w formie darowizny to Fundacja będzie otrzymywać należne odsetki od pożyczek. W uzasadnieniu projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego.

Zgodnie art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.; dalej: „Kodeks Cywilny” lub „KC”), mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Należy zatem stwierdzić, że wierzytelność jako prawo majątkowe stanowi mienie na gruncie przepisów KC. Trzeba również zwrócić uwagę, że na gruncie przepisów Ustawy FR ustawodawca nie wprowadził ograniczeń w zakresie możliwości wnoszenia wierzytelności do fundacji rodzinnych.

W konsekwencji, na gruncie przepisów Ustawy FR jako mienie należy rozumieć również wierzytelności, w tym wierzytelności pożyczkowe. Otrzymywanie przez Fundację wierzytelności tytułem darmym stanowi realizację celu statutowego Fundacji, którym jest gromadzenie mienia. Wobec czego, czynności związane z zarządzaniem wierzytelnością w interesie beneficjentów będą również stanowiły realizację celu statutowego Fundacji i wyraz sprawowania zwykłego zarządu nad posiadanym majątkiem. Do zakresu zarządzania mieniem w postaci wniesionych do Fundacji wierzytelności zalicza się w szczególności otrzymanie zwrotu pożyczki wraz z należnymi odsetkami. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że do grona beneficjentów Fundacji należy również Fundator, który wniesie do Fundacji wierzytelności.

W efekcie, Fundacja będzie w interesie beneficjentów, w tym Fundatora, zarządzać mieniem, w skład którego będą wchodzić również wniesione przez Fundatora wierzytelności pożyczkowe. Zdarzenia obejmujące jedynie bierne otrzymywanie odsetek od pożyczek i zwrotu kwoty głównej pożyczki nie noszą znamion działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 Prawa przedsiębiorców. Skoro Fundacja otrzyma wierzytelności pożyczkowe, to realizując swoje cele ustawowe ma obowiązek zarządzania tymi wierzytelnościami w interesie beneficjentów Fundacji - otrzymywanie odsetek od pożyczek i odebranie zwrotu pożyczki należy uznać za zwykłe zarządzanie majątkiem Fundacji, a nie za przejaw działalności gospodarczej, która byłaby prowadzona w sposób ciągły i zorganizowany, tym bardziej, że otrzymanie odsetek przez Fundację nie wiąże się z żadną dodatkową aktywnością jej przedstawicieli i jest jedynie prostą konsekwencją nabycia samej wierzytelności, W konsekwencji, otrzymywanie odsetek od wierzytelności przez Fundację będzie wpisywać się w działalność statutową Fundacji i w realizację jej ustawowych zadań, co niewątpliwie skutkuje tym, że przychód z tytułu otrzymanych odsetek od wniesionych wierzytelności będzie mógł być zwolniony od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy CIT. W niniejszej sprawie nie znajdzie również zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 7 Ustawy CIT. W ocenie Wnioskodawcy, przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do pominięcia celów, które przyświecały ustawodawcy w momencie wprowadzenia do polskiego porządku prawnego instytucji fundacji rodzinnej.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne Dyrektora KIS, które zostały wydane w sprawach o podobnym stanie faktycznym, tj.

- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 26 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.65.2024.2.KW)

- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 26 kwietnia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.75.2024.1.MF),

- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 26 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.166.2024.1.KW),

- interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 23 września 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.427.2024.1.SH).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

W świetle powyższego, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.

Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 24r updop:

1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5) udzielania pożyczek:

a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c) beneficjentom;

6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z otrzymaniem w przyszłości odsetek od pożyczek, tj. wierzytelności pożyczkowych, które zostały wniesione do Fundacji przez Fundatora, Fundacja będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o fundacji rodzinnej wynika, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie udzielania pożyczek:

- spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

- spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

- beneficjentom.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać że działalność fundacji polegająca na nabyciu w drodze darowizny wierzytelności o zwrot pożyczek wraz z odsetkami nie mieści się w dyspozycji ww. przepisu.

Nabycie wierzytelności pożyczkowych nie jest tym samym zdarzeniem, jakim jest udzielenie pożyczek. Bez znaczenia pozostaje cywilistyczny skutek takiej czynności powodujący, że na nabywcę wierzytelności przechodzi ogół uprawnień przysługujących dotychczasowemu wierzycielowi (wstępuje on w miejsce wierzyciela).

Art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o fundacji rodzinnej, jako bezpośrednio wpływający na normę art. 6 ust. 1 pkt 25 (w zw. z art. 6 ust. 7) updop, która dotyczy zwolnienia podatkowego musi być interpretowany ściśle (literalnie), podobnie jak wszystkie przepisy o takim charakterze.

Gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość uwzględnienia w ramach dozwolonej dla fundacji działalności gospodarczej, działalność polegającą na nabywaniu wierzytelności pożyczkowych byłoby to wyraźnie stwierdzone w ustawie. Działalność fundacji w tym zakresie, w szczególności skutkująca osiąganiem dochodów w związku ze spłatą pożyczki (odsetek), nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 updop.

Potwierdzenie, że nabywcy wierzytelności pożyczkowych nie można uznać za podmiot udzielający pożyczek znajduje się przykładowo w prawomocnych wyrokach WSA w Warszawie z 2 czerwca 2015 r. sygn. akt III SA/Wa 2960/14, z 15 maja 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 3341/16.

Kolejnym orzeczeniem, odnoszącym się wprost do zagadnienia nabywania wierzytelności pożyczkowych przez fundację rodzinną jest prawomocny wyrok WSA w Krakowie z 19 kwietnia 2024 r. sygn. akt I SA/Kr 245/24, w którym Sąd wskazał m.in.:

Art. 5 ust. 1 pkt 5 ufr wyraźnie wskazuje, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność w zakresie udzielania pożyczek. A zatem to fundacja rodzinna powinna być podmiotem udzielającym pożyczki. Przejęcie przez fundację (w formie cesji tj. przelewu wierzytelności) wierzytelności o zwrot pożyczek wraz z odsetkami przysługujących Wnioskodawcy lub osobom najbliższym Wnioskodawcy względem spółek nie jest równoznaczne z udzieleniem pożyczki. Nabycie wierzytelności pożyczkowych nie jest tym samym zdarzeniem, jakim jest udzielenie pożyczek. Bez znaczenia pozostaje cywilistyczny skutek takiej czynności powodujący, że na nabywcę wierzytelności przechodzi ogół uprawnień przysługujących dotychczasowemu wierzycielowi (wstępuje on w miejsce wierzyciela). Art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o fundacji rodzinnej, jako bezpośrednio wpływający na normę art. 6 ust. 1 pkt 25 (w zw. z art. 6 ust. 7) updop, która dotyczy zwolnienia podatkowego musi być interpretowany ściśle (literalnie), podobnie jak wszystkie przepisy o takim charakterze. Gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość uwzględnienia w ramach dozwolonej dla fundacji działalności gospodarczej, działalność polegającą na nabywaniu wierzytelności pożyczkowych byłoby to wyraźnie stwierdzone w ustawie. Nie budzi więc wątpliwości, że działalność fundacji w tym zakresie, w szczególności skutkująca osiąganiem dochodów w związku ze spłatą pożyczki (odsetek), nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 updop.

W związku z powyższym dochody fundacji rodzinnej uzyskane z odsetek od wierzytelności pożyczkowych nie podlegają zwolnieniu podatkowemu z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.