Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 października 2024 r. wpłynął za pośrednictwem (…) Urzędu Skarbowego (…) Państwa wniosek z 24 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo pismem z 20 stycznia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Przedmiotowe zapytanie interpretacyjne jest wnioskiem indywidualnym składanym przez polską osobę prawną, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie RP, będącą zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, tj. A. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”). Głównym rodzajem działalności wykonywanej przez Spółkę jest (…). Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie całego kraju.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka nawiązuje relacje z różnorodnymi interesariuszami i zarządza nimi w sposób świadomy. Taka strategia zarządzania określana jest mianem społecznej odpowiedzialności biznesu (z j. ang. CSR - Corporate Social Responsibility). Zgodnie z tą strategią, przedsiębiorstwo w swoich działaniach dobrowolnie uwzględnia: interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy też relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie takich korzyści jak: wzrost zainteresowania inwestorów, zwiększenie lojalności klientów i interesariuszy, tworzenie pozytywnych relacji ze społecznością i władzami lokalnymi, wzrost konkurencyjności, podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy, kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników, pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników oraz zwiększenie wiarygodności spółki. Odpowiedzialny biznes jest strategicznym i długofalowym podejściem, opartym na zasadach dialogu społecznego. W ramach tej strategii, przedsiębiorstwa poszukują rozwiązań korzystnych zarówno dla siebie, jak i całego ich otoczenia – pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma. Zaufanie konsumentów i obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie korzyści ekonomicznych.

W dniu (…) (…) r. Spółka zawarła z Fundacją (…) (dalej: „Fundacja”) umowę o roboty (…). Przedmiotem umowy było wykonanie robót (…) na terenie (…) przez Fundację (…), położonego w miejscowości (…) w województwie (…). Roboty (…) polegały na (…). Całość robót została wykonana bezpłatnie, tzn., że Fundacja za wykonane roboty nie zapłaciła Spółce jakiegokolwiek wynagrodzenia. Spółka zapewniła materiały oraz urządzenia niezbędne do wykonania robót. Również zaplecze robót zostało zorganizowane przez Spółkę na jej koszt. Fundacja zobowiązała się do przestrzegania zasad Kodeksu Etyki Grupy B., do której należy Spółka oraz Karty zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (dalej: „Karta CSR”) dla dostawców i podwykonawców, udostępnionych na stronie (…). Zgodnie z zawartą umową, Spółka ma prawo zamieścić informację o zawarciu i wykonaniu niniejszej umowy na swojej stronie internetowej, w swojej wewnętrznej sieci elektronicznej skierowanej do pracowników oraz upublicznić informacje o wykonanych robotach w inny sposób w sieci Internet, w tym w mediach społecznościowych spółki, a Fundacji z tego tytułu nie będzie przysługiwało jakiekolwiek wynagrodzenie.

Roboty (…), do wykonania których zobowiązała się Spółka, zostały zrealizowane w dniach (…) (…) r., co zostało potwierdzone w protokole końcowym z dnia (…) (…) r. (…). Spółka przekazała informację o wykonaniu umowy w wewnętrznej sieci elektronicznej skierowanej do pracowników Grupy w Polsce oraz za granicą. Informacja o podjętej inicjatywie została również upubliczniona na spotkaniu integracyjnym pracowników Grupy A.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 20 stycznia 2025 r., doprecyzowując opis zdarzenia przyszłego i odpowiadając na zadane pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, wskazali Państwo, że w 2021 r. w Grupie A. została wdrożona strategia (…) definiująca 8 zobowiązań CSR. Są one opublikowane na stronie Spółki: (…). Są to:

1)(…),

2)(

3)(…),

4)(…),

5)(…),

6)(…),

7)(…),

8)(…).

Przyjęta strategia (…) wynika z (…) głównych wartości Spółki: (…). Głównym rodzajem działalności wykonywanej przez Spółkę jest (…). Spółka zobowiązana jest do podejmowania i prowadzenia działań zgodnie z przyjętą strategią (…). Przed rozpoczęciem każdego projektu (…) badana jest jego zgodność ze strategią (…), (…) (dostępny do pobrania na stronie Spółki) i Kartą Zasad Społecznej Odpowiedzialności Biznesu – CSR (dostępna do pobrania na stronie Spółki).

Niniejsza strategia CSR obowiązuje w całej Grupie A. Dział CSR Grupy jest odpowiedzialny za wdrażanie i nadzorowanie planu korporacyjnego (…). Na czele każdego zobowiązania CSR stoi lider zobowiązania, który koordynuje kompleksowy plan działania we współpracy z lokalnymi moderatorami w jednostkach operacyjnych. Każda jednostka biznesowa jest następnie odpowiedzialna za wdrażanie działań i śledzenie ich postępów.

Na swojej stronie (…) Spółka publikuje także główne wyzwania w zakresie przyjętej strategii CSR oraz corocznie grupowy raport CSR. W załączniku nr 7 znajduje się raport CSR za rok (…).

Celem Spółki jest podtrzymywanie bliskich więzi ze społecznościami w regionach, w których działa. Kontrahenci, odbiorcy, klienci są częścią lokalnych społeczności w regionach, w których działa Spółka.

Jednym z wyzwań strategii (…) jest przyciąganie, rozwój i zatrzymanie utalentowanych pracowników. Aby to zrobić, Grupa buduje miejsca pracy, które zapewniają zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie, jednocześnie promując różnorodność, integrację, szanse na zatrudnienie i rozwój kariery. W celu wzrostu zaangażowania pracowników i zapewnienia identyfikacji z wyznawanymi wartościami, Spółka tworzy miejsca pracy zgodne z oczekiwaniami pracowników. Jest to możliwe dzięki dialogowi podejmowanemu z pracownikami i promowaniu angażowania się pracowników w działania na rzecz lokalnych społeczności. Takim działaniem było wykonanie robót (…) na rzecz Fundacji przez pracowników Spółki. Po wykonaniu robót (…) dla Fundacji, Spółka poinformowała o tym fakcie wszystkich pracowników na Konferencji (…), a także w wewnętrznej sieci elektronicznej. Tego typu działania wzmacniają więzi między pracownikami i sprzyjają identyfikacji pracowników z firmą, w której pracują, co przekłada się na lepszą atmosferę w pracy i osiągane wyniki.

Spółka zamieściła informację o zawarciu i wykonaniu umowy (…) na rzecz Fundacji w wewnętrznej sieci elektronicznej skierowanej do pracowników. Komunikat został opublikowany (…) r. Wszyscy pracownicy mają do niego stały dostęp na platformie (…). Załącznik nr (...) zawiera opublikowany komunikat.

Informacja (…) została opublikowana w magazynie (…) na stronie nr (…). Jest on dystrybuowany cyfrowo, a także w formie drukowanej. Magazyn (…) znajduje się w załączniku nr (...). Odbiorcami Magazynu są pracownicy Grupy A (…). Zainteresowani pracownicy mają stały dostęp do tych treści.

W dniu (…) r. odbyła się konferencja (…), na której poinformowano pracowników o wsparciu (…) wyświadczonym przez Spółkę. W załączniku nr (...) znajdują się slajdy zaprezentowane podczas konferencji, natomiast w załączniku nr (...) zamieszczono poglądowe zdjęcia z konferencji, przedstawiające zgromadzonych pracowników.

Ponadto na stronie Fundacji (…) zamieszczone zostało logo Spółki. Załącznik nr (...) zawiera informację o wsparciu otrzymanym przez Fundację od różnych podmiotów. W załączniku znajduje się zrzut ze strony Fundacji.

Spółka oczekuje wzrostu generowanych obrotów, zysków w następstwie świadomie prowadzonej strategii zarządzania, która określana jest mianem społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility). Zgodnie z tą strategią przedsiębiorstwo w swoich działaniach dobrowolnie uwzględnia: interesy społeczne, aspekty środowiskowe czy też relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie takich korzyści jak: wzrost zainteresowania inwestorów, zwiększenie lojalności klientów i interesariuszy, tworzenie pozytywnych relacji ze społecznością i władzami lokalnymi, wzrost konkurencyjności, podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy, umocnienie więzi pracowników z firmą, pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników oraz zwiększenie wiarygodności spółki. Odpowiedzialny biznes jest strategicznym i długofalowym podejściem, opartym na zasadach dialogu społecznego. W ramach tej strategii przedsiębiorstwa poszukują rozwiązań korzystnych zarówno dla siebie, jak i całego ich otoczenia – pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności, w której działa firma. Zaufanie konsumentów i obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie korzyści ekonomicznych.

Niewątpliwie wykonane roboty (…) są elementem świadomej strategii Spółki w ramach obszaru CSR. Świadczą o tym zapisy zawarte w umowie dotyczącej wykonania robót (…) na rzecz Fundacji i podjęte przez Spółkę działania informacyjne. Zaufanie i pozytywny odbiór Spółki w społeczeństwie i wśród pracowników, a także budowanie dobrych relacji z otoczeniem w wyniku świadomego inwestowania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, służą temu, aby w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych w postaci zwiększenia przychodów.

Spółka oczekuje, że wykonanie robót (…) wpłynie pozytywnie na relacje z otoczeniem, w tym na ostatecznych nabywców w regionie oraz wzmocni więź pracowników ze Spółką.

Celem Spółki jest podtrzymywanie bliskich więzi ze społecznościami w regionach, w których działa. Kontrahenci, odbiorcy, klienci są częścią społeczności w regionach, w których działa Spółka. Chętniej podejmują oni współpracę z firmami, które prowadzą działalność gospodarczą w sposób zrównoważony, z uwzględnieniem nie tylko celów ekonomicznych, ale również społecznych i środowiskowych.

Jednym z wyzwań strategii przyjętej strategii CSR jest przyciąganie, rozwój i zatrzymanie utalentowanych pracowników. Aby to zrobić, Grupa A., do której należy Spółka, buduje miejsca pracy, które zapewniają zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie, jednocześnie promując różnorodność, integrację, szanse na zatrudnienie i rozwój kariery. W celu wzrostu zaangażowania pracowników i zapewnienia identyfikacji z wyznawanymi wartościami, Spółka tworzy miejsca pracy zgodne z oczekiwaniami pracowników. Jest to możliwe dzięki dialogowi podejmowanemu z pracownikami i promowaniu angażowania się pracowników w działania na rzecz lokalnych społeczności. Takim działaniem było wykonanie robót (…) na rzecz Fundacji przez pracowników Spółki. Po wykonaniu robót (…) dla Fundacji, Spółka poinformowała o tym fakcie wszystkich pracowników na Konferencji (…), a także w wewnętrznej sieci elektronicznej. Tego typu informacje wzmacniają więzi między pracownikami i sprzyjają identyfikacji pracowników z firmą, w której pracują, co przekłada się na lepszą atmosferę w pracy i osiągane wyniki.

Wydatki poniesione w związku z wykonaniem robót (…) nie są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie są to wydatki, których jedynym (głównym) celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku firmy na zewnątrz. Stanowią część spójnej i świadomej strategii zarządzania CSR.

Pytanie (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych)

Czy koszty związane z wykonaniem robót, tj. w szczególności koszty materiałów, pracy urządzeń, usług podwykonawców, wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami, będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych)

Spółka, wykonując roboty (…), podjęła się w istocie działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, tzn. działalności generującej koszty, służące realizacji celów społecznie użytecznych. Takie koszty spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów, czyli kosztów podatkowych mających wpływ na wysokość podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.) – dalej: „u.p.d.o.p.”, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.).

Zgodnie z powyższym, za koszty uzyskania przychodów uznaje się wydatki spełniające łącznie następujące warunki:

1)zostały poniesione przez podatnika,

2)są definitywne (rzeczywiste),

3)pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4)zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła, lub mogą mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

5)zostały właściwie udokumentowane,

6)nie zostały wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.).

Zdaniem Spółki, wydatki związane z działaniami CSR, które są ponoszone przez Spółkę, spełniają powyższe przesłanki umożliwiające zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów.

Po pierwsze, nie ulega wątpliwości, że wydatki poniesione przez Spółkę mają charakter definitywny (zostały pokryte z zasobów majątkowych Spółki i nie zostały jej zwrócone w jakiejkolwiek formie), a także zostały one należycie udokumentowane. Wydatki związane z działaniami CSR nie zostały również wymienione w katalogu wydatków, które nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, tj. w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. (w szczególności, nie mają znamion reprezentacji i nie stanowią darowizny). Tym samym należy uznać, że przesłanki wymienione w pkt 1, 2, 5 i 6 zostały spełnione w odniesieniu do wydatków.

Najbardziej istotnymi przesłankami umożliwiającymi zakwalifikowanie danego wydatku do kosztów podatkowych jest jednak jego poniesienie w związku z działalnością gospodarczą w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (przesłanki wskazane w pkt 3 i 4 powyżej). Warunki te związane są z koncepcją związku przyczynowego pomiędzy czynionymi wydatkami a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów bądź niedopuszczeniem do utraty źródła przychodów. W świetle koncepcji związku przyczynowego, koszty uzyskania przychodów stanowią wydatki podatnika, których poniesienie może chociażby potencjalnie wpływać na powstanie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Powyższe oznacza, że koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem dążenia do uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła, a nie rezultatu, jaki przyniosły w postaci konkretnego przychodu. Takie rozumienie zostało też utrwalone w bogatym orzecznictwie sądowym i administracyjnym.

Niewątpliwie, wykonane roboty (…) są elementem świadomej strategii Spółki w ramach obszaru CSR. Świadczą o tym zapisy zawarte w umowie dotyczącej wykonania robót (…) na rzecz Fundacji i podjęte przez Spółkę działania informacyjne. Zaufanie i pozytywny odbiór Spółki w społeczeństwie i wśród pracowników, a także budowanie dobrych relacji z otoczeniem w wyniku świadomego inwestowania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu służą temu, aby w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych w postaci zwiększenia przychodów. Z tego względu, poniesione przez Spółkę koszty wykonania robót (…), tj. koszty materiałów, pracy urządzeń, usług podwykonawców, wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami, spełniają wymogi art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto, nie znajdują się one również w negatywnym katalogu kosztów wymienionych w art. 16 u.p.d.o.p., czyli m.in. nie są kosztami reprezentacji, wyłączonymi z kosztów podatkowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…).

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a uzyskiwaniem bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

1)został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

2)jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

3)pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4)poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

5)został właściwie udokumentowany,

6)nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zatem, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że (…) r. Spółka zawarła z Fundacją (…) umowę o roboty (…). Przedmiotem umowy było wykonanie robót (…). Roboty (…) polegały na (…). Całość robót została wykonana bezpłatnie, tzn., że Fundacja za wykonane roboty nie zapłaciła Spółce jakiegokolwiek wynagrodzenia. Roboty (…), do wykonania których zobowiązała się Spółka, zostały zrealizowane w dniach (…) r., co zostało potwierdzone w protokole końcowym z (…) r. (…). Spółka przekazała informację o wykonaniu umowy w wewnętrznej sieci elektronicznej skierowanej do pracowników Grupy w Polsce oraz za granicą. Informacja o podjętej inicjatywie została również upubliczniona na spotkaniu integracyjnym pracowników Grupy A.

Odnosząc się do powyższych informacji, w pierwszej kolejności wskazać należy, że CSR to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy – grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska.

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Nie można w tym zakresie  przyjąć, że każdy wydatek jest realizacją CSR. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w (…) r. w Grupie A. została wdrożona strategia (…) definiująca (…) zobowiązań CSR, które Spółka publikuje na swojej stronie internetowej. Celem Spółki jest podtrzymywanie bliskich więzi ze społecznościami w regionach, w których działa. Kontrahenci, odbiorcy, klienci są częścią lokalnych społeczności w regionach, w których działa Spółka. Jednym z wyzwań strategii (…) jest przyciąganie, rozwój i zatrzymanie utalentowanych pracowników. Aby to zrobić, Grupa buduje miejsca pracy, które zapewniają zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie, jednocześnie promując różnorodność, integrację, szanse na zatrudnienie i rozwój kariery. W celu wzrostu zaangażowania pracowników i zapewnienia identyfikacji z wyznawanymi wartościami, Spółka tworzy miejsca pracy zgodne z oczekiwaniami pracowników. Jest to możliwe dzięki dialogowi podejmowanemu z pracownikami i promowaniu angażowania się pracowników w działania na rzecz lokalnych społeczności. Takim działaniem było wykonanie robót (…) na rzecz Fundacji przez pracowników Spółki. O fakcie wykonania robót (…) dla Fundacji Spółka poinformowała wszystkich pracowników na Konferencji (…), a także w wewnętrznej sieci elektronicznej. Informacja o (…) została opublikowana również w magazynie (…), którego odbiorcami są pracownicy Grupy A. Ponadto, na stronie Fundacji zamieszczone zostało logo Spółki.

Mając na uwadze powyższe, poniesione wydatki należy przeanalizować pod kątem przesłanek z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Z uwagi na brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, przesłanka celowości poniesionego wydatku ma fundamentalne znaczenie dla konstrukcji podatkowych kosztów uzyskania przychodów. Skoro bowiem podstawą opodatkowania zgodnie z art. 7 ustawy o CIT jest dochód rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym, to tym samym pomiędzy podatkowym przychodem a podatkowym kosztem istnieje zależność tego rodzaju, iż poniesiony koszt musi w sposób bezpośredni albo pośredni wpływać na przychód podatkowy, jego osiągnięcie, zachowanie albo zabezpieczenie. Stwierdzenie braku takiej zależności powoduje, iż wydatek poniesiony w sensie ekonomicznym i uwidoczniony w rachunku bilansowym, nie będzie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mógł zostać zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo wprost, że wykonane roboty (…) są elementem świadomej strategii Spółki w ramach obszaru CSR. Świadczą o tym zapisy zawarte w umowie dotyczącej wykonania robót (…) na rzecz Fundacji i podjęte przez Spółkę działania informacyjne. Zaufanie i pozytywny odbiór Spółki w społeczeństwie i wśród pracowników, a także budowanie dobrych relacji z otoczeniem w wyniku świadomego inwestowania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, służą temu, aby w przyszłości przełożyć to na osiągnięcie celów finansowych w postaci zwiększenia przychodów. Spółka oczekuje, że wykonanie robót (…) wpłynie pozytywnie na relacje z otoczeniem, w tym na ostatecznych nabywców w regionie oraz wzmocni więź pracowników ze Spółką. Jednym z wyzwań strategii (…) jest przyciąganie, rozwój i zatrzymanie utalentowanych pracowników. Aby to zrobić, Grupa buduje miejsca pracy, które zapewniają zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie, jednocześnie promując różnorodność, integrację, szanse na zatrudnienie i rozwój kariery. W celu wzrostu zaangażowania pracowników i zapewnienia identyfikacji z wyznawanymi wartościami, Spółka tworzy miejsca pracy zgodne z oczekiwaniami pracowników. Jest to możliwe dzięki dialogowi podejmowanemu z pracownikami i promowaniu angażowania się pracowników w działania na rzecz lokalnych społeczności. Takim działaniem było wykonanie robót (…) na rzecz Fundacji przez pracowników Spółki. Po wykonaniu robót (…) dla Fundacji, Spółka poinformowała o tym fakcie wszystkich pracowników na Konferencji (…), a także w wewnętrznej sieci elektronicznej. Tego typu działania wzmacniają więzi między pracownikami i sprzyjają identyfikacji pracowników z firmą, w której pracują, co przekłada się na lepszą atmosferę w pracy i osiągane wyniki. Spółka w następstwie świadomie prowadzonej strategii zarządzania oczekuje wzrostu generowanych obrotów.

Analizując przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że działania Spółki w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Tym samym, wydatki związane z wykonaniem robót (…) na rzecz Fundacji, polegające na (…) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów jako element polityki CSR. Wobec tego koszty związane z wykonaniem robót, tj. w szczególności koszty materiałów, pracy urządzeń, usług podwykonawców, wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami będą stanowiły dla Państwa Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany ani uprawniony do jego oceny, a jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego  przedstawionym przez Wnioskodawcę we wniosku i jego stanowiskiem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.