Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.657.2024.2.MR1

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy złożenie deklaracji CIT-8 w czerwcu 2023 roku oraz jej skorygowanie poprzez ujawnienie załącznika CIT/BR w grudniu 2023 jest wystarczające do skorzystania z:

  • ulgi B+R – jest prawidłowe;
  • ulgi na innowacyjnego pracownika i pomniejszenie zaliczek na PIT od wynagrodzeń pracowników w okresach czerwiec-grudzień 2023 – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo – rozwojowej oraz ulgi na innowacyjnych pracowników.

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca – A. sp. z o.o. jest płatnikiem podatku PIT od wynagrodzeń swoich pracowników. Jednocześnie, od 2017 roku, Spółka prowadzi szereg prac badawczo rozwojowych wdrażając innowacyjne produkty i usługi dla klientów w obszarze (…). Zostało to potwierdzone m.in skutecznym skorzystaniem z ulgi B+R za lata 2017-2018. Spółka prowadziła takie prace także w latach 2021, 2022 i kolejnych.

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, a także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swej działalności Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, a także korzysta z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d i nast. ustawy o CIT.

Wnioskodawca wyodrębnia koszty kwalifikowane w odrębnej ewidencji rachunkowej określonej w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W dniu 30.06.2023 roku Spółka złożyła zeznanie CIT-8 za 2022 rok. Następnie z powodu omyłkowego niezałączenia załącznika CIT/BR w dniu 30.06.2023, Spółka dokonała stosownej korekty CIT-8 wraz z załącznikiem CIT/BR w dniu 04.12.2023 roku.

W 2024 roku, wraz ze złożeniem w dniu 30.01.2024 rozliczenia PIT-4R, Spółka wykazała (pomniejszyła) należne zaliczki na PIT od wynagrodzeń pracowników, korzystając z tzw. „Ulgi na innowacyjnego pracownika”. Następnie, w związku z wezwaniem ze strony Urzędu Skarbowego, dokonała poprawnej korekty zeznania PIT-4R wraz z załącznikiem ORD-ZU w dniu 07.06.2024. Tym samym Spółka dokonała poprawnego rozliczenia należnych zaliczek PIT za 2023 roku.

Spółka została wezwana w dniu 01.07.2024 do złożenia korekty deklaracji PIT-4R za okresy czerwiec - grudzień 2023 wskazując na niewystarczające złożenie zeznania CIT-8 w czerwcu 2023 bez załącznika CIT/BR. Urząd Skarbowy dla (…) wskazuje, iż zgodnie z art. 26eb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) samo złożenie zeznania CIT-8 nie jest wystarczające, aby Spółka mogła pomniejszyć kwoty pobranych zaliczek za miesiące: czerwiec- grudzień 2023 roku z tytułu wypłaconych wynagrodzeń przekazywanych na rachunek Organu podatkowego na podstawie art. 26eb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Załącznik CIT/BR stanowi część zeznania i musi być złożony łącznie z zeznaniem CIT-8.

Spółka ustosunkowała się do złożonego wezwania w dniu 04.07.2024, odnosząc się także do przeprowadzonych rozmów telefonicznych i nie zgadzając się z wezwaniem.

Spółka wskazała jednocześnie wolę wystąpienia w w/w sprawie o indywidualną interpretację do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Z uwagi na skomplikowany charakter sprawy, przygotowanie odpowiedniego pisma wraz z niezbędnym konsultacji zajęło dodatkowy okres czasu.

Pytanie

Czy złożenie deklaracji CIT-8 w czerwcu 2023 roku oraz jej skorygowanie poprzez ujawnienie załącznika CIT/BR w grudniu 2023 jest wystarczające do skorzystania z ulgi B+R a tym samym ulgi na innowacyjnego pracownika i pomniejszenie zaliczek na PIT od wynagrodzeń pracowników w okresach czerwiec-grudzień 2023.

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka stoi na stanowisku iż:

  • Art. 26eb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) nie wskazuje konieczności złożenia załącznika CIT/BR jako podstawy do skorzystania z ulgi B+R a tym samym ulgi na innowacyjnego pracownika („Uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie”). Również art. 45 ust. nie wskazuje takiej konieczności: “Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.“
  • Urząd Skarbowy błędnie wskazuje, iż załącznik CIT/BR stanowi część zeznania a jego brak stanowi o nieskuteczności zeznania CIT-8 i tym samym brak możliwości rozliczenia ulgi na innowacyjnego pracownika - jest to bowiem załącznik nieobligatoryjny i brak jego złożenia nie stanowi wady formalnej niezłożenia zeznania CIT-8.

Fakt poprawności złożenia deklaracji został udokumentowany elektronicznym UPO.

  • Spółka korzysta z przepisów prawa zgodnie a art. 81 par. 1 Ordynacji Podatkowej - Podatnikowi przysługuje prawo do korekty deklaracji.

Jednocześnie takowa korekta nie stanowi nowej deklaracji a jedynie nową wersję (poprawioną) deklaracji za właściwy okres a błędnie złożonej.

Tym samym podatnikowi przysługuje prawo do zachowania praw i obowiązków wynikających z terminów złożenia pierwotnej, niekorygowanej deklaracji.

  • Spółka wskazuje także, że złożona korekta ma charakter ujawniający a nie definiujący - to znaczy Spółka ujawnia a nie dokonuje kosztów w związku z prowadzoną działalnością B+R w roku 2022. Nie jest bowiem możliwe poniesienie kosztów „wstecz”.

Tym samym Spółka, zgodnie ze stanem faktycznym, poniosła w/w koszty w 2022 roku i dokonała ich rozliczenia w CIT-8 za rok 2022. Dokonana korekta przysługuje Wnioskodawcy w takim samym przypadku jak każdym innym gdy dochodzi do ujawnienia zmian/błędów w pierwotnie złożonej deklaracji i w takim samym zakresie jak możliwa jest korekta jakiejkolwiek innej części deklaracji.

Istotny jest tu bowiem fakt:

  • Samego złożenia deklaracji CIT-8 w czerwcu 2023 roku
  • Złożenia korekty załącznika CIT/BR w grudniu 2023 roku
  • Poniesienia przez Spółkę nakładów na prace B+R w 2022 roku

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na  działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 updop:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do  tworzenia nowych zastosowań.

Katalog kosztów uznawanych za koszty kwalifikowane został przedstawiony w art. 18d ust. 2- 3a updop.

W myśl art. 18d ust. 8 updop:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.

Zgodnie z art. 18d ust. 9 updop:

przepisu ust. 8 zdanie drugie i trzecie nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże w zeznaniu kwotę przysługującą mu zgodnie z art. 18da.

Stosownie do art. 18db ust. 1 updop:

podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18db ust. 2 updop:

przepis ust. 1 ma zastosowanie do zaliczek na podatek dochodowy i zryczałtowanego podatku dochodowego, o których mowa w art. 32 oraz art. 41 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobranych od dochodów (przychodów) osób fizycznych, z tytułu:

1) stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy oraz wypłacanego przez podatnika zasiłku pieniężnego z ubezpieczenia społecznego;

2) wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło;

3) praw autorskich.

Zgodnie z art. 18db ust. 3 updop:

przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 2, rozumie się osoby fizyczne bezpośrednio zaangażowane w działalność badawczo-rozwojową, których czas:

1) pracy przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostający w ogólnym czasie pracy w danym miesiącu wynosi co najmniej 50% lub

2) przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu, pozostający w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi wynosi co najmniej 50%.

Stosownie do treści art. 18db ust. 4 updop:

uprawnienie do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do końca roku podatkowego, w którym zostało złożone to zeznanie.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 updop:

podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga określona w art. 18db updop, jest adresowana do podatników podatku dochodowego (będących płatnikami), którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową i ze względu na stratę lub niski dochód nie mogli w całości lub w części odliczyć w ramach ulgi B+R wydatków kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2-3 updop, poniesionych w danym roku.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29  sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383, dalej „o.p.”).

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 o.p.:

jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 5 o.p.:

ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

W myśl art. 81 § 2 o.p.:

skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość z zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 70 § 1 o.p.:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat. Licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W myśl art. 79 § 8 o.p.:

Nie ulegają przedawnieniu zobowiązania podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym, jednakże po upływie terminu przedawnienia zobowiązania te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki lub zastawu

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminów wykonania niektórych obowiązków w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 530), dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych, termin do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym, który zakończył się w okresie od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 28 lutego 2023 r. został przedłużony do dnia 30 czerwca 2023 roku.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach swej działalności Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, a także korzysta z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d i nast. ustawy o CIT.

W dniu 30.06.2023 roku Spółka złożyła zeznanie CIT-8 za 2022 rok. Następnie z powodu omyłkowego niezałączenia załącznika CIT/BR w dniu 30.06.2023, Spółka dokonała stosownej korekty CIT-8 wraz z załącznikiem CIT/BR w dniu 04.12.2023 roku.

W 2024 roku, wraz ze złożeniem w dniu 30.01.2024 rozliczenia PIT-4R, Spółka wykazała (pomniejszyła) należne zaliczki na PIT od wynagrodzeń pracowników, korzystając z tzw. „Ulgi na innowacyjnego pracownika”. Następnie, w związku z wezwaniem ze strony Urzędu Skarbowego, dokonała poprawnej korekty zeznania PIT-4R wraz z załącznikiem ORD-ZU w dniu 07.06.2024. Tym samym Spółka dokonała poprawnego rozliczenia należnych zaliczek PIT za 2023 roku.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy złożenie deklaracji CIT-8 w czerwcu 2023 roku oraz jej skorygowanie poprzez ujawnienie załącznika CIT/BR w grudniu 2023 jest wystarczające do skorzystania z ulgi B+R a tym samym ulgi na innowacyjnego pracownika i pomniejszenie zaliczek na PIT od wynagrodzeń pracowników w okresach czerwiec-grudzień 2023.

Ulga badawczo-rozwojowa rozliczana jest w zeznaniu CIT-8, CIT-8A i CIT-8B. Koszty poniesione na działalność badawczo-rozwojową (tzw. koszty kwalifikowane) wykazywane są w formularzu będącym „Informacją o odliczeniach od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową”, oznaczonym symbolem CIT/BR, który jest załącznikiem do zeznań rocznych: CIT-8, CIT-8A i CIT-8B. W załączniku CIT/BR podatnik oblicza kwotę odliczenia przysługującego mu z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych w danym roku podatkowym, którą następnie przenosi do odpowiedniej rubryki zeznania CIT-8 lub CIT-8A (CIT-8B).

Zatem, analizując ww. przepisy oraz przestawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że skorygowanie zeznania rocznego CIT-8 poprzez jego ponowne złożenie wraz z załącznikiem CIT/BR (tym samym wykazanie ulgi B+R, która nie została zadeklarowana do odliczenia w pierwotnym zeznaniu), uprawnia Spółkę do skorzystania z ulgi B+R.

W związku z powyższym składając deklarację CIT-8 w czerwcu 2023 roku oraz korygując ją w grudniu 2023 r. poprzez ujawnienie załącznika CIT/BR Spółka jest uprawniona do dokonania odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o  podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym, Państwa stanowisko w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących ustalenia czy złożenie deklaracji CIT-8 w czerwcu 2023 roku oraz jej skorygowanie poprzez ujawnienie załącznika CIT/BR w grudniu 2023 jest wystarczające do skorzystania z ulgi na innowacyjnego pracownika i pomniejszenie zaliczek na PIT od wynagrodzeń pracowników w okresach czerwiec-grudzień 2023 r. wskazać należy, że jak wynika z literalnego brzmienia art. 18db ust. 1 updop, podatnik będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, który poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia na podstawie art. 18d, może pomniejszyć kwotę podlegających przekazaniu na rachunek urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz zryczałtowanego podatku dochodowego wskazanych w ust. 2 o iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Ulga umożliwia płatnikowi zmniejszenie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych odprowadzanych od wynagrodzeń pracowników wskazanych w art. 18db ust. 3 updop, o kwotę nieodliczonych wydatków kwalifikowanych. Odliczeniu podlega kwota stanowiąca iloczyn nieodliczonych wydatków kwalifikowanych i obowiązującej danego podatnika stawki podatku dochodowego.

Jak wskazaliście Państwo w opisie stanu faktycznego w dniu 30.06.2023 roku Spółka złożyła zeznanie CIT-8 za 2022 rok. Następnie z powodu omyłkowego niezałączenia załącznika CIT/BR w dniu 30.06.2023, Spółka dokonała stosownej korekty CIT-8 wraz z załącznikiem CIT/BR w dniu 04.12.2023 roku.

Zatem, złożenie prawidłowego zeznania wraz z załącznikiem CIT-BR, w którym obliczyliście Państwo kwotę odliczenia przysługującego Państwu z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych w danym roku podatkowym, którą następnie przenieśliście Państwo do odpowiedniej rubryki zeznania za rok podatkowy 2022, nastąpiło w grudniu 2023 r.

W konsekwencji odnosząc się do pytania zadanego we wniosku w części dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników w sytuacji złożenia deklaracji CIT-8 w czerwcu 2023 roku oraz skorygowania jej  poprzez ujawnienie załącznika CIT/BR w grudniu 2023 roku, nie sposób uznać, że na gruncie przywołanych regulacji, Spółka będzie uprawniona do rozliczenia ulgi na innowacyjnych pracowników za okres między złożeniem zeznania w czerwcu 2023 r a jego korektą w grudniu 2023 r. W złożonym zeznaniu w czerwcu 2023 r., nie wykazaliście Państwo kwoty przysługującego odliczenia z tytułu kosztów kwalifikowanych. Złożenie przez podatnika zeznania nie skutkuje tym, że podatnik nabywa prawo do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników począwszy od miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie (przy założeniu, że pozostałe warunki - niebędące przedmiotem niniejszego wniosku - wymagane do skorzystania z ulgi IP zostaną spełnione).

W świetle przepisów art. 18db ust. 1 i 4 ustawy CIT, dopiero złożenie zeznania, w którym podatnik wykaże, że poniósł za rok podatkowy stratę albo osiągnął dochód niższy od kwoty przysługującego w roku podatkowym odliczenia ulgi B+R, uprawnia do skorzystania z ulgi na innowacyjnych pracowników. Przy czym co istotne, pomniejszenie jest obliczane jako iloczyn kwoty nieodliczonej i stawki podatku obowiązującej tego podatnika w danym roku podatkowym.

Skoro zatem, w pierwotnym zeznaniu CIT-8 nie została wykazana i rozliczona ulga B+R (nie został złożony załącznik CIT/BR przeznaczony do jej rozliczenia i przeniesienia kwoty przysługującego odliczenia do zeznania CIT-8), tym samym nie została również ustalona kwota nieodliczona ulgi B+R, to skorzystanie z ulgi na innowacyjnych pracowników, od miesiąca następującego po miesiącu złożenia takiego zeznania rocznego, nie powinno być możliwe.

Dopiero prawidłowe rozliczenie ulgi B+R w zeznaniu rocznym, poprzez złożenie korekty CIT-8 uzupełnionej o załącznik CIT/BR, może uprawniać do ulgi na innowacyjnych pracowników.

Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, że prawo do odliczenia przysługuje, począwszy od następnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik złożył zeznanie podatkowe, w którym rozliczył dochody z działalności gospodarczej, wraz z odliczeniami przysługującymi mu z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych w danym roku podatkowym, wykazanymi w załączniku CIT-BR.

Tym samym, Państwa stanowisko w części dotyczącej ustalenia czy złożenie deklaracji CIT-8 w czerwcu 2023 roku oraz jej skorygowanie poprzez ujawnienie załącznika CIT/BR w grudniu 2023 jest wystarczające do skorzystania z ulgi na innowacyjnego pracownika i pomniejszenie zaliczek na PIT od wynagrodzeń pracowników w okresach czerwiec-grudzień 2023 r. jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.