
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
-czy wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu polegające na dofinansowaniu opisanych Inicjatyw w związku z działalnością Funduszu (…) stanowić będą koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”),
-czy wydatki poniesione przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, polegające na sfinansowaniu programu mentoringowego dla (…), będą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT.
Uzupełnili go Państwo pismem z 17 stycznia 2025 r. (wpływ 22 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką akcyjną, posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji (…).
Wnioskodawca posiada dwa zakłady produkcyjne zlokalizowane w (…) oraz (...) (miejscowość w powiecie (…)). Jest jednym z (…) pracodawców w regionie zatrudniającym ok. (…) osób. Zakłady produkcyjne Wnioskodawcy obsługiwane są przez wiele lokalnych firm świadczących na rzecz Wnioskodawcy różnego rodzaju usługi związane z bieżącym funkcjonowaniem zakładów. Dla tych firm Wnioskodawca często jest głównym lub jednym z głównych klientów. W związku z powyższym, od kooperacji z Wnioskodawcą zależny jest los wielu biznesów i miejsc pracy w regionie.
Wnioskodawca jest świadomy swojego znaczenia jako pracodawcy oraz istotnego członka lokalnej tkanki biznesowej. Z tego powodu współpracuje z władzami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami na rzecz polepszania jakości życia w regionie. Celem Wnioskodawcy są (…) relacje z lokalną społecznością oparte na otwartym dialogu, konsultacjach i współpracy.
W związku z powyższym od wielu lat Wnioskodawca angażuje się w wolontariat pracowniczy na rzecz lokalnych inicjatyw oraz wspiera inicjatywy ważnie społecznie w regionie, w którym prowadzi działalność.
Wnioskodawca jest członkiem grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”), która od (…) r. realizuje strategię ESG (ang. Environmental, Social and Corporate Governance - Środowisko naturalne, Społeczeństwo i Ład korporacyjny). W obecnych realiach gospodarczych zarządzanie biznesem z uwzględnieniem standardów ESG staje się normą. Realizacja strategii ESG w organizacji dotyka obszarów związanych z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym. Celem wdrożenia standardów ESG w Grupie jest zapewnienie, że dąży ona do odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju. Coraz więcej firm wdraża standardy ESG nie tylko z powodu wymogów regulacyjnych (compliance), a także dlatego, że oczekują tego ich klienci, dostawcy, czy też pracownicy. ESG stanowi kontynuację i rozszerzenie koncepcji CSR (ang. Corporate Social Responsibility - Społeczna Odpowiedzialność Biznesu), stanowiącej strategię zarządzania biznesem, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami.
Grupa, do której należy Wnioskodawca, swoją strategię ESG, którą realizuje również Wnioskodawca, opiera na trzech filarach:
·Nasze zobowiązania dla środowiska;
·Nasze zobowiązania dla ludzi i społeczeństwa;
·Nasze zobowiązania współpracy i otwartości.
Wnioskodawca wskazuje przy tym, że działalność Grupy w zakresie realizacji ww. strategii ESG Grupy została zauważona i doceniona na rynku. Spółka matka Grupy, który jest jedynym udziałowcem Wnioskodawcy otrzymała w (…). (…).
Każdy z trzech filarów strategii ESG Grupy zakłada realizację określonych celów. Jednym z obszarów wchodzących w skład filaru „Nasze zobowiązania dla ludzi i społeczeństwa” jest bycie odpowiedzialną częścią lokalnych społeczności. W ramach realizacji tego celu Grupa, w tym Wnioskodawca:
·Prowadzi ciągły i proaktywny dialog ze społecznościami lokalnymi;
·Promuje edukację;
·Wspiera społeczności lokalne, w tym poprzez poprawę jakości ich życia.
Spółka w związku ze wskazanych celem realizowanych w ramach wspomnianego filaru strategii ESG, od momentu wdrożenia strategii ESG w Grupie, zintensyfikowała swoje działania w obszarze współdziałania i współpracy ze społecznością lokalną. Spółka podejmowała różnorodne działania na rzecz lokalnej społeczności polegające na przekazaniu wsparcia finansowego lub wolontariacie pracowniczym, w tym m.in.:
·Wspieranie lokalnych wydarzeń i zawodów sportowych mających miejsce w (…) i okolicach (lokalne zawody biegowe, zawody koszykarskie i tenisowe dla dzieci);
·Zaangażowanie się w projekt ekologiczny związany z wiosennych sprzątaniem (…) (dodatkowo Wnioskodawca przekazał wsparcie finansowe na samej (…));
·Przeprowadzanie regularnych spotkań z mieszkańcami i zarządem osiedla, które sąsiaduje z jednym z zakładów produkcyjnych Wnioskodawcy, celem informowania o inicjatywach i działaniach podejmowanych przez Spółkę;
·Działania na rzecz wsparcia edukacji oraz podnoszenia jej poziomu, a także popularyzacji wiedzy o przedmiocie działalności Wnioskodawcy, tj. objęcie patronatem (…), umożliwianie uczniom z lokalnych ośrodków edukacyjnych odbywania praktyk w zakładach Wnioskodawcy oraz przeprowadzanie na terenie zakładów Wnioskodawcy wizyt uczniów z lokalnych szkół;
·Wsparcie lokalnego automobilklubu w zakresie organizacji przez niego zlotu miłośników danego modelu samochodu;
·Wspieranie lokalnych ośrodków kultury i wydarzeń kulturalnych, w tym:
- festiwalu filmowego organizowanego przez lokalną szkołę podstawową;
- ogólnopolskiego festiwalu teatralnego;
- organizacji koncertu symfonicznego;
- lokalnej organizacji kulturalnej związanej ze śpiewem chóralnym;
- lokalnego muzeum;
- lokalnego centrum kultury;
- wystawy plenerowej poświęconej (...) i związanego z nią festynu (...);
- miejsko-gminnego ośrodku kultury w zakresie organizacji wydarzeniu polegającego na przeprowadzeniu gry miejskiej;
- regionalnego jarmarku letniego;
- lokalnego festiwalu piosenki.
Spółka jako podmiot odpowiedzialny społecznie zamierza kontynuować swoje zaangażowanie w życie lokalnej społeczności w ramach strategii ESG realizowanej przez Grupę.
Strategia ESG Grupy nie ogranicza się jednak tylko do działań związanych ze wspieraniem lokalnej społeczności. Strategia ESG Grupy zakłada także, że dalszy rozwój Grupy odbywać się będzie przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Zatem, zgodnie ze strategią ESG Grupy w trosce o środowisko planowane jest zmniejszenie ilości energii potrzebnej w procesach produkcji, ochrona zasobów naturalnych oraz wdrażanie idei gospodarki obiegu zamkniętego. Aby zrealizować ten cel, w Grupie przeprowadzany będzie proces dekarbonizacji polegający na redukcji roli paliw kopalnych w miksie energetycznym Grupy, co pozwoli osiągać założone w strategii ESG Grupy cele dotyczące obniżenia emisji dwutlenku węgla, czy też docelowego osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Obecnie energia zużywana przez oba zakłady produkcyjne Wnioskodawcy pochodzi głównie z węgla. W ramach strategii ESG realizowanej w Grupie na potrzeby zakładu produkcyjnego Wnioskodawcy w (…) zostanie zbudowana w (…) instalacja termicznego przekształcania odpadów (dalej: „Instalacja”). Instalacja zostanie zbudowana przez podmiot niepowiązany z Wnioskodawcą i Grupą (dalej: „Inwestor”) i będzie jego własnością (Wnioskodawca nie będzie miał do niej żadnego tytułu prawnego). Po wybudowaniu Instalacji Inwestor będzie sprzedawał Wnioskodawcy wytworzoną w Instalacji energię cieplną (w postaci pary technologicznej) i energię elektryczną.
Budowa Instalacji nie tylko pozwoli zrealizować założenia biznesowe Wnioskodawcy co do zapewnienia sobie dodatkowego źródła energii cieplnej i pary, ale także korzystne przełoży się na funkcjonowanie społeczności lokalnej. Przede wszystkim zakład produkcyjny Wnioskodawcy w (…) będzie emitował mniej dwutlenku węgla (obecnie Wnioskodawca dla celów uzyskania energii spala zakupiony przez siebie węgiel; po wybudowaniu instalacji część energii pozyskiwanej obecnie z węgla zostanie zastąpione energią wytworzoną w Instalacji, którą Wnioskodawca będzie nabywać od Inwestora). Uruchomienie Instalacji przez Inwestora stworzy także dodatkowe miejsca pracy w regionie oraz przyniesie dodatkowe przychody podatkowe do budżetu samorządu.
W związku z realizacją Inwestycji, Inwestor jak i Spółka, jako podmioty odpowiedzialne społecznie, chcą wnieść wkład w rozwój lokalnej społeczności, jak i wzmacnianie kapitału społecznego poprzez wspieranie społecznie doniosłych lokalnych inicjatyw. Inwestor jak i Spółka na podstawie umowy rozpoczęli współpracę w zakresie organizacji i przeprowadzeniu szeregu działań, których celem było i będzie udzielanie wsparcia finansowego (dofinansowanie) wybranym osobom trzecim w celu realizacji inicjatyw mogących mieć istotny wkład w rozwój lokalnej społeczności w (…) (tj. w obszarze miasta i gminy (…); wskazane inicjatywy dalej jako „Inicjatywy”). Ogół działań podjętych przez Inwestora i Spółkę w ww. zakresie określany ma być jako fundusz, która zajmować się będzie wspieraniem Inicjatyw (dalej: „Fundusz (…)”; Inwestor i Spółka dalej łącznie razem jako „Partnerzy”).
W przypadku Spółki, powołanie Funduszu (…) stanowić będzie kontynuację działań realizowanych przez Spółkę w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, w tym tych realizowanych przez Spółkę w ramach strategii ESG Grupy.
Fundusz (…) został powołany na podstawie umowy. Nie powstał żaden nowy byt prawny - jest to więc wspólna inicjatywa obu stron umowy, której zasady funkcjonowania i współpracy zostały opisane w umowie i regulaminie. Fundusz (…) nie stanowi także spółki cywilnej.
Partnerzy będą wybierać inicjatywy społeczne, które otrzymają dofinansowanie z Funduszu (…) na ich realizację. Partnerzy ustalą łączną kwotę dofinansowania, którą każdy z nich corocznie przeznaczy na dofinansowanie inicjatyw społecznych wybranych przez Fundusz (…).
Dofinansowanie w ramach rocznej puli środków będzie udzielane beneficjentom poprzez przekazanie im przez Partnerów środków pieniężnych na realizację konkretnych Inicjatyw, co nastąpi na mocy odrębnej umowy o dofinansowanie zawartej przez Partnerów z danym beneficjentem (Partnerzy opracowali wzór takiej umowy).
Na podstawie umowy o dofinansowanie beneficjent będzie uprawniony do przeznaczenia otrzymanego dofinansowania jedynie na cel/cele, na które otrzymał dofinansowanie (beneficjent nie będzie mógł przeznaczyć go na inne cele, w tym cele prywatne). Beneficjent będzie dokonywał wydatków zgodnie z ich planowanym szczegółowym wykazem (wskazującym rodzaj, przedmiot, cel i wartości poszczególnych wydatków), stanowiącym część wniosku o dofinansowanie. Beneficjent dofinansowania będzie zobowiązany do prowadzenia pisemnej ewidencji wykorzystania środków z dofinansowania oraz udokumentowania (np. w postaci zawartych umów, wystawionych faktur VAT, dowodów spełnienia świadczenia), że zostały one wykorzystane zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie, tj. w celu realizacji Inicjatywy, na którą beneficjent otrzymał dofinansowanie. Umowa o dofinansowanie będzie zobowiązywać beneficjenta do prowadzenia ewidencji wydatków w taki sposób, aby możliwe było rozróżnienie poszczególnych wydatków związanych z Inicjatywą, w tym w jakiej kwocie zostały poniesione, w jakim celu, kiedy i na czyją rzecz.
Po zawarciu umowy o dofinansowanie, beneficjent będzie obowiązany do realizacji Inicjatywy w sposób opisany we wniosku o udzielenie finansowania, w tym zwłaszcza zgodnie z harmonogramem przedstawionym w tym wniosku. Beneficjent będzie także zobowiązany do raportowania Partnerom przebiegu prac związanych z realizacją Inicjatywy, w tym do wykonywania dokumentacji zdjęciowej. Po zakończeniu realizacja Inicjatywy beneficjent będzie zobowiązany do przedstawienia Partnerom podpisanego końcowego sprawozdania z realizacji Inicjatywy wraz z finalną ewidencją wykorzystania środków z dofinansowania.
Beneficjent będzie także zobowiązany do umieszczania na materiałach związanych z realizacją Inicjatywy w tym np. na plakatach, stronach internetowych, serwisach społecznościowych, ogłoszeniach w mediach, banerach informacji o finansowaniu działań ze środków Funduszu (…). Sposób prezentacji powinien zostać przedstawiony we wniosku o dofinansowanie.
Beneficjenci będą mogli ubiegać się o pozyskanie dofinansowania z Funduszu (…) poprzez złożenie wniosku o dofinansowanie, którego wzór zostanie uzgodniony przez Partnerów.
Fundusz (…) poprzez udzielenie dofinansowania będzie wspierać Inicjatywy realizowane w następujących obszarach:
·wsparciu edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych,
·wsparciu działań z zakresu ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
·ochrony i promocji zdrowia w tym zdrowego trybu życia,
·wspierania i upowszechniania kultury fizycznej,
·promocji Miasta i Gminy (…) (w tym promocji (…) jako miejscowości (…)),
·integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
·działalności na rzecz dzieci i młodzieży polegająca na zwiększaniu szans młodzieży na rynku pracy,
·aktywizacji społecznej osób w wieku emerytalnym,
·wspieraniu inicjatyw kulturalnych.
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się następujące podmioty mające siedziby i działające na terenie gminy lub miasta (…):
·osoby fizyczne zameldowane lub posiadające stały adres zamieszkania na terenie gminy (…) lub miasta (…),
·organizacje pozarządowe i społeczne w formie fundacji i stowarzyszeń (rejestrowych i zwykłych),
·wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie mieszkaniowe.
W ramach Funduszu (…) Wnioskodawca dofinansował w (…) r. następujące Inicjatywy:
1.Cykl turniejów piłkarskich dla dzieci i młodzieży (zarówno dla dziewcząt jak i chłopców) organizowanych przez lokalny klub piłkarski zajmujący się trenowaniem dzieci i młodzieży. W turniejach ma brać udział blisko pół tysiąca młodych graczy. Wydarzenie oprócz promocji sportu i zdrowego stylu życia pozwoli na integrację młodzieży z różnych środowisk społecznych.
2.Festyny i imprezy plenerowe, w tym realizowane w świetlicach wiejskich, na terenie gminy (…), organizowane przez lokalną organizację turystyczną. Celem wydarzeń jest integracja lokalnej społeczności poprzez zorganizowaniu platform dla spotkań dla mieszkańców, w trakcie, których odbywać się będzie kiermasz lokalnych „rozmaitości” (produkty lokalne, rękodzieło, kulinaria), animacje dla dzieci, potańcówki, stoiska cateringowe, spływ kajakowy. Wsparcie tego wydarzenia ma stanowić odpowiedź na ograniczoną ofertę kulturalną dla części mieszkańców lokalnej społeczności. Wydarzenia będą adresowane do wszystkich grup wiekowych, a więc przyczynią się także do integracji międzypokoleniowej i rodzinnej.
3.Szkolenie lotnicze „bez granic” w aeroklubie w (…). Obejmować będzie ono szkolenie (…) dla młodzieży szkolnej z obszaru miasta i gminy (…). Celem szkolenia jest zwiększenie szans lokalnej młodzieży na rynku pracy oraz walka z wykluczeniem społecznym, w tym wyrównania szans edukacyjnych dla młodzieży, która nie jest w stanie uczestniczyć w takich szkoleniach z przyczyn finansowych. Szkolenie ma przybliżyć lotnictwo młodzieży, która ze względu na sytuację materialna nie jest w stanie uczestniczyć w szkoleniach wprowadzających w (…) tym samym otwierając im drogę do dalszego rozwoju i pracy w (…) czy też (…).
4.Zorganizowanie festiwalu małych form teatralnych. W ramach festiwalu występować będą zespoły teatralne ze szkół ponadgimnazjalnych oraz placówek oświatowo-wychowawczych. Występom teatralnym towarzyszyć będą wydarzenia towarzyszące: dyskusje, warsztaty czy prelekcje. Festiwal poprzez wspólne doświadczenia kulturalne będzie przyjął budowie wspólnoty oraz wzmacnianiu więzów międzyludzkich. Będzie on nie tylko platformą do promowania kultury ale także do integrowania lokalnej społeczności.
5.Wsparcie dla lokalnej jednostki ochotniczej straży pożarnej (OSP), które ma zostać wykorzystane na doposażenie jednostki OSP oraz zakup defibrylatora AED. Defibrylator będzie powszechnie dostępny w remizie OSP. Lokalna jednostka OSP jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo społeczności lokalnej, a zatem udzielone jej wsparcie przyczyni się do wzrostu poczucia bezpieczeństwa w regionie. OSP oprócz akcji pożarniczych i ratunkowych zajmuje się także edukacją dzieci i młodzieży będącej członkami młodzieżowej drużyny pożarniczej jak również podczas pokazów szkolnych.
6.Zorganizowanie przeglądu twórczości tanecznej szkół i przedszkoli z miasta i gminy (…). Uczestnicy przeglądu będą mieli okazję zaprezentowania się na profesjonalnej scenie teatralnej przed jury związanym ze sportem tanecznym i teatrem tańca. Celem Inicjatywy jest promocja tańca wśród dzieci i młodzieży, w tym jako formy ruchu. Wydarzenie przyczyni się do integracji dzieci i młodzieży z różnych placówek edukacyjnych. Będzie również platformą do znalezienia i promowania tanecznych talentów.
7.Powstanie (…) książki o historii (…). Tom ten ma obejmować historię piłki (…) w (…) i okolicach w latach (…). Cel publikacji oprócz propagowania sportu to dbałość o dziedzictwo historyczne regionu, nie tylko w zakresie historii sportu, ale o przemianach i zdarzeniach mających miejsce regionie po (…). Książka będzie zawierać wiele unikatów fotografii oraz wycinków prasowych i reklam z epoki. Inicjatywy ma także cel edukacyjny - darmowe egzemplarze trafią do lokalnych bibliotek publicznych i szkolnych, dzięki czemu bezpłatny dostęp do publikacji będą mieć wszyscy mieszkańcy powiatu i (…) (ok. (…) osób). Książka zostanie wykorzystana także do promocji regionu - egzemplarze do recenzji zostaną wysłany do mediów ogólnopolskich. Książka ma wzmocnić także poczucie przynależności regionalnej i lokalnego patriotyzmu wśród mieszkańców.
8.Wsparcia lokalnego klubu piłkarskiego w zakresie prowadzenia zajęć z piłki (…) dla (…). Głównym celem inicjatywy jest propagowanie piłki (…) wśród (…) oraz podnoszenie ogólnej sprawności fizycznej poprzez specjalistyczne treningi z zakresu piłki (…). Wsparcie Spółki zostanie wykorzystane na zorganizowanie zajęć dla trzech grup treningowych prowadzonych przez trenera z uprawnieniami (…).W ramach Inicjatywy ww. grupy treningowe będą brały udział również w turniejach (…) na terenie kraju.
9.Wsparcia lokalnego klubu sportowego posiadającego szeroką ofertę zajęć sportowych z wielu dyscyplin celem uruchomienia przez niego zajęć dla dzieci i młodzieży dla rodzin najuboższych. Pozwoli to nie tylko na promocję kultury fizycznej, ale także na integrację młodzieży z różnych środowisk.
10.Wsparcie lokalnego klubu (…), w którym trenuje młodzież z (…), celem umożliwienia udziału klubowi, a tym samym i zawodnikom, w zawodach i turniejach międzyszkolnych i międzymiastowych. Celem wsparcia jest promocja kultury fizycznej jak i zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży.
Dodatkowo, w ramach działań związanych z ESG i CSR, Wnioskodawca uruchomił (…) programu mentoringowego, skierowanego do (…) z (…) i okolic. Program nie jest ograniczony do dzieci pracowników Wnioskodawcy - każdy uczeń szkół z (…) i okolic, które zostały objęte programem, może zostać do nich zgłoszony. (…) potrwa (…) miesiące i będzie realizowany w formie zajęć online. Program mentoringowy obejmuje cotygodniowe, 90-minutowe zajęcia online, prowadzone przez doświadczonych psychologów i mentorów. Celem programu jest wsparcie dzieci w nabyciu umiejętności wspierających odporność psychiczną związanych z odpornością na stres, budowaniem pewności siebie, świadomości swoich mocnych i słabych stron oraz racjonalnego podejmowania decyzji. Umiejętności te mają być przydatne dzieciom w procesie przygotowania się do (…) w dalszej ścieżce edukacyjnej i zawodowej.
Program jest realizowany w dwóch blokach:
·„(…)” - jakie metody stosować, aby skutecznie się uczyć? Jak poprawić koncentrację i zapamiętywanie?
·„(…)” - jak prawidłowo dbać o swoje zdrowie psychiczne? Jakie objawy powinny nas zaalarmować, gdzie i u kogo szukać pomocy? jak sobie radzić ze stresem, szczególnie podczas egzaminów, wystąpień publicznych i rozmów kwalifikacyjnych.
Program mentoringowy dla (…) jest realizowany przez zewnętrzną firmę (podatnika VAT z siedzibą w Polsce). Firma ta zafakturuje Wnioskodawcę za swoje prace (Wnioskodawca sfinansuje więc ten program ze środków własnych).
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 17 stycznia 2025 r. wskazali Państwo, że:
Ad 1
Wszystkie Inicjatywy oraz program mentoringowy wiążą się pośrednio z uzyskaniem przychodów przez Spółkę, bądź zachowaniem albo zabezpieczeniem ich źródła. Jak wskazywała we wniosku Spółka, realizuje ona od lat wiele działań z zakresu CSR wobec lokalnej społeczności. Działania związana z finansowaniem Inicjatyw i programu mentoringowego stanowią ich kontynuację. Działania te pozwolą zwiększyć rozpoznawalność priorytetów i działań społecznych Spółki, poszerzyć świadomość roli społecznej Spółki wśród mieszkańców miasta i gminy (…), w tym w zakresie aktywnego uczestnictwa Spółki w zrównoważonym rozwoju miasta i gminy (…). W związku z funkcjonowaniem Funduszu (…) i programu mentoringowego, Wnioskodawca będzie mógł dalej rozwijać prowadzony już dialog i partnerską współpracę ze społecznością lokalną w (…). W konsekwencji, działalność Spółki związana niewątpliwie wpłynie na poprawę dialogu społecznego na poziomie lokalnym, co przełoży się na poprawę wizerunku Spółki i wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym, co pośrednio wpłynie na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów.
Zatem celem ponoszonych wydatków dotyczących Inicjatyw i programu mentoringowego związanych z realizacją założeń CSR jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowy mi co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki jako podmiotu mającego pozytywny wpływ na kształtowanie zrównoważonego rozwoju i budowanie lepszego jutra. Spółka chętnie dzieli się doświadczeniami oraz dobrymi praktykami, popularyzując ideę społecznej odpowiedzialność biznesu. Strategia biznesowa Spółki zakłada bycie podmiotem wrażliwym społecznie, uwzględnia wpływ Spółki na otoczenie, w którym funkcjonuje, jest częścią procesu zarządzania Spółką, które wykracza poza zakres typowych aktywności, przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu.
Wskazane we wniosku działania w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej oraz pozostałych interesariuszy (np. partnerów biznesowych). Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Wnioskodawca podejmuje i może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.
Ad 2
Dofinansowanie Funduszu (…) zostanie zrealizowane ze środków własnych i nie zostanie w żaden sposób zwrócone Spółce.
Ad 3
Oprócz korzyści wymienionych w ramach odpowiedzi na pytanie nr 1 powiązanych ze wzrostem konkurencyjności Spółki oraz budowaniem długoterminowego zaufania u pracowników, społeczności lokalnej i pozostałych interesariuszy, Spółka wskazuje ponadto, że na materiałach związanych z realizacją Inicjatyw (w tym np. na plakatach, stronach internetowych, serwisach społecznościowych, ogłoszeniach w mediach, banerach informacji o finansowaniu działań) beneficjenci będą zobowiązani do wskazania, że zostały one ze środków Funduszu (…). Z kolei w przypadku programu mentoringowego we wszelkich informacjach prasowych czy wypowiedziach do mediów przedstawicieli Spółki znajdzie się informacja o tym, że program mentoringowy finansuje Spółka. Działania związane z Funduszem (…) i programem mentoringowym będą również przekładać się na zwiększenie świadomości społeczności lokalnej w zakresie działań CSR prowadzonych przez Spółkę - w szczególności, zważywszy, że będzie to kolejne ze skoordynowanych działań Spółki spójnych z jej innymi działaniami CSR na rzecz lokalnej społeczności, które to działania realizowane są przez Spółkę już od wielu lat.
Ad 4
Spółka będzie promowana w taki sposób, jak opisano w odpowiedzi na pytanie nr 3, tj. na materiałach związanych z realizacją Inicjatyw jak i programu mentoringowego.
Ad 5
Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Ad 6
Spółka zasadniczo nie prowadzi działalności usługowej. Spółka jest (…). Jest także (…) producentem (…) w Polsce. Na rodzinnym rynku firma jest (…) wytwórcą tego asortymentu i właścicielem (…). W portfolio spółki znajdują się także inne wyroby (…).
Sprzedaż wszystkich ww. wyrobów Spółka opodatkowuje VAT jako sprzedaż towarów. Incydentalnie Spółka można także świadczyć usługi, które podlegają opodatkowaniu VAT jako świadczenie usług.
Ad 7
Tak, działalność gospodarcza Spółki jest prowadzona na warunkach konkurencyjnych. Spółka funkcjonuje na wysoce konkurencyjnych rynku, na którym szczególnie silna jest konkurencja producentów z zagranicy, w szczególności Turcji.
Ad 8
Bezpośrednim odbiorcą wytarzanych przez Spółkę produktów jest podmiot powiązany z Grupy, który prowadzi działalność dystrybucyjną (Spółka skoncentrowana jest wyłącznie na działalności produkcyjnej). Natomiast docelowym odbiorcą wytwarzanych przez Spółkę produktów, są podmioty z wielu branż przemysłu, w szczególności:
• Przemysł (…);
• Przemysł (...);
• (…);
• Przemysł (…);
• (…),
• Sektor (…);
• Sektor (…).
(…).
Jednakże zasadniczym docelowym odbiorcą produktów Spółki są podmioty prowadzące działalność produkcyjną w innych gałęziach przemysłu.
Ad 9
Spółka bezpośrednio wpływa na kondycję ponad (…) różnych firm z powiatu, przez co ma kluczowe znaczenie dla lokalnej gospodarki. Podmioty te powiązane są gospodarczo ze Spółką, dostarczając jej surowce niezbędne do produkcji (np. (…)) lub usługi (np. usługi serwisowe dla parku maszynowego Spółki). Dla tych firm Wnioskodawca często jest głównym lub jednym z głównych klientów. Zatem bez istnienia Spółki wiele lokalnych biznesów by nie powstało - oznacza to także, że ich istnienie jest uwarunkowane prowadzeniem działalności przez Spółkę. Dodatkowo im większa jest skala działalności Spółki, tym większe przychody są w stanie osiągnąć jej lokalni dostawcy.
Spółka jest także jednym z (…) pracodawców w regionie zatrudniającym ok. (…) osób. W konsekwencji od Spółki zależny jest los wielu biznesów i miejsc pracy w regionie (w tym nie tylko tych oferowanych przez samą Spółkę, ale także miejsc pracy oferowanych przez jej lokalnych kooperantów).
Wnioskodawca jest świadomy swojego znaczenia jako pracodawcy oraz istotnego członka lokalnej tkanki biznesowej. Z tego powodu współpracuje z władzami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi i mieszkańcami na rzecz polepszania jakości życia w regionie. Celem Wnioskodawcy są (…) relacje z lokalną społecznością oparte na otwartym dialogu, konsultacjach i współpracy.
W związku z powyższym od wielu lat Wnioskodawca angażuje się w wolontariat pracowniczy na rzecz lokalnych inicjatyw oraz wspiera inicjatywy ważnie społecznie w regionie, w którym prowadzi działalność.
Realizowana przez Spółkę strategia społecznej odpowiedzi biznesu wpływa więc na wzrost jej konkurencyjności poprzez poprawę dialogu społecznego na poziomie lokalnym, co przełoży się na poprawę wizerunku Spółki i wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym, co pośrednio wpłynie na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów.
Spółka budując pozytywne i trwałe relacje zarówno z lokalnymi partnerami społecznymi, jak i biznesowymi przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki jako podmiotu mającego pozytywny wpływ na kształtowanie zrównoważonego rozwoju i budowanie lepszego jutra. Spółka chętnie dzieli się doświadczeniami oraz dobrymi praktykami, popularyzując ideę społecznej odpowiedzialność biznesu. Strategia biznesowa Spółki zakłada bycie podmiotem wrażliwym społecznie, uwzględnia wpływ Spółki na otoczenie, w którym funkcjonuje, jest częścią procesu zarządzania Spółką, które wykracza poza zakres typowych aktywności, przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu.
Budowa długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej oraz pozostałych interesariuszy (np. partnerów biznesowych czy lokalnego samorządu) jest fundamentem tworzenia lokalnego otoczenia biznesowego, w którym działa Spółka, co pozytywnie przekłada się na jej działalność.
Ad 10
Jedynym warunkiem formalnym jest posiadanie statusu ucznia (…) O przyjęciu do programu decyduje kolejność zgłoszeń do wyczerpania puli miejsc oferowanych uczniom w programie. Zgłoszeń dokonują rodzice.
Ad 11
Związek ten jest pośredni - program (…) stanowi kolejną aktywność Spółki realizowaną przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu na rzecz lokalnej społeczności.
Ad 12
Program ten nie jest związany z profilem działalności Spółki. Nie będzie więc obejmować zagadnień z zakresu produkcji (…). Celem programu jest wsparcie uczniów w dbaniu o zdrowie psychiczne i skutecznej nauce. W ramach programu nabędą więc oni uniwersalne umiejętności miękkie, którą mają być im przydatne w dalszej edukacji oraz na początku kariery zawodowej.
Ad 13
Program będzie nieodpłatny dla uczestników.
Działania Spółki związane z programem polegały na zidentyfikowaniu potrzebny przeprowadzeniu takiego programu wśród uczniów (…) z lokalnej społeczności. W dalszej kolejności Spółka szukała wykwalifikowanego dostawcy, z którym mogłaby przeprowadzić program - podmiotu posiadające stosowne kompetencje i doświadczenie w realizacji tego typu przedsięwzięć. Zajęcia w ramach programu będą więc realizowane przez ww. dostawcę, którego Spółka opłaci (dostawca za realizację programu zafakturuje Spółkę).
Ad 14
Spółka spodziewa się osiągnąć korzyści w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu odnośnie dalszej budowy pozytywnych i trwałych relacji z lokalną społecznością, co w założeniu ma przekładać się na konkurencyjność Spółki na rynku lokalnym i globalnym.
Ad 15
Program przełoży się na cele marketingowe spółki w zakresie realizacji strategii Spółki związanej ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Stanowić będzie kontynuację działań Spółki w zakresie CSR na rzecz społeczności lokalnej.
Ad 16
Program nie będzie związany z promowaniem działalności Spółki. Oczywiście uczniowie, ich szkoły i rodzice będą świadomi, że program zostanie przeprowadzony z inicjatywy Spółki.
Ad 17
W ramach programu nie dojdzie do odpłatnego lub nieodpłatnego przekazania towarów.
Ad 18)
Tematyka programu nie ma związku z profilem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Celem programu mentoringowego jest wsparcie uczniów (…) z lokalnej społeczności w nabyciu uniwersalnych umiejętności miękkich, które będą dla nich przydatne w toku dalszej edukacji jak i na początku kariery zawodowej.
Ad 19
Realizacja programu, jako kolejnej inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zwiększa się zaufanie do Spółki ze strony społeczności lokalnej, co jest istotne z uwagi na kluczową rolę spółki w lokalnej tkance gospodarczej. Zwiększenie konkurencyjności Spółki na poziomie lokalnym w zamierzeniu Spółki ma przedkładać się na zwiększenie konkurencyjności na poziomie globalnym - docelowa kontrahenci Spółki mogą być bardziej zainteresowani nabyciem jej produktów mając świadomość, że Spółki prowadzi swoją działalność w sposób społecznie odpowiedzialny.
Ad 20
Realizacja programu wpływa na jej działalność w sposób pośredni. W związku z realizacją programu jako kolejnej inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zwiększa się zaufanie do Spółki ze strony społeczności lokalnej, co jest istotne z uwagi na istotną rolę spółki w lokalnej tkance gospodarczej. Zwiększenie konkurencyjności Spółki na poziomie lokalnym w zamierzeniu Spółki ma przedkładać się na zwiększenie konkurencyjności na poziomie globalnym - docelowi kontrahenci Spółki mogą być bardziej zainteresowani nabyciem jej produktów mając świadomość, że Spółka prowadzi swoją działalność w sposób społecznie odpowiedzialny.
Ad 21
Poniesione wydatki, zarówno w zakresie Funduszu (…) jak programu mentoringowego nie wpływają na ceny oferowanych przez Spółkę towarów i usług.
Ad 22
Realizacja programu wpływa na wzrost sprzedaży opodatkowanej Spółki w sposób pośredni. W związku z realizacją programu jako kolejnej inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zwiększa się zaufanie do Spółki ze strony społeczności lokalnej, co jest istotne z uwagi na istotną rolę spółki w lokalnej tkance gospodarczej. Zwiększenie konkurencyjności Spółki na poziomie lokalnym w zamierzeniu Spółki ma przedkładać się na zwiększenie konkurencyjności na poziomie globalnym - docelowi kontrahenci Spółki mogą być bardziej zainteresowani nabyciem jej produktów mając świadomość, że Spółka prowadzi swoją działalność w sposób społecznie odpowiedzialny.
Ad 23
Realizacja programu wpływa na ostatecznych nabywców produktów Spółki, w tym nowych potencjalnych kontrahentów, sposób pośredni. W związku z realizacją programu jako kolejnej inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zwiększa się zaufanie do Spółki ze strony społeczności lokalnej, co jest istotne z uwagi na istotną rolę spółki w lokalnej tkance gospodarczej. Zwiększenie konkurencyjności Spółki na poziomie lokalnym w zamierzeniu Spółki ma przedkładać się na zwiększenie konkurencyjności na poziomie globalnym - docelowi kontrahenci Spółki mogą być bardziej zainteresowani nabyciem jej produktów mając świadomość, że Spółka prowadzi w sposób społecznie odpowiedzialny.
Ad 24
Realizacja programu wpływa na konkurencyjność Spółki w sposób pośredni. W związku z realizacją programu jako kolejnej inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zwiększa się zaufanie do Spółki ze strony społeczności lokalnej, co jest istotne z uwagi na istotną rolę spółki w lokalnej tkance gospodarczej. Zwiększenie konkurencyjności Spółki na poziomie lokalnym w zamierzeniu Spółki ma przedkładać się na zwiększenie konkurencyjności na poziomie globalnym - docelowi kontrahenci Spółki mogą być bardziej zainteresowani nabyciem jej produktów mając świadomość, że Spółka prowadzi w sposób społecznie odpowiedzialny.
Ad 25
Podmioty, na których rzecz Spółka realizuje program mentoringowy, to uczniowie (…). Uczniowie nie są zobowiązani do wykonywania jakichkolwiek czynności na rzecz Spółki.
Ad 26
Działalność prowadzona przez Spółkę jest wyłącznie działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Ad 27
Tak. W związku z realizacją programu mentoringowego Spółka nabywa usługi od zewnętrznego dostawcy (podmiotu mającego kompetencje i doświadczenie w przeprowadzaniu tego typu programów dla uczniów). Dostawca realizuje zajęcia odbywające się w ramach programu mentoringowego dla uczniów.
Ad 28
Tak, w związku z realizacją programu mentoringowego Spółka nabywa usługi od zewnętrznego dostawcy (podmiotu mającego kompetencje i doświadczenie w przeprowadzaniu tego typu programów dla uczniów). Dostawca realizuje zajęcia odbywające się w ramach programu mentoringowego dla uczniów. Wydatki te będą związane z działalności Spółki pośrednio, jako wydatki w ramach strategii dotyczącej działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
Ad 29
W związku z realizacją programu jako kolejnej inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zwiększa się zaufanie do Spółki ze strony społeczności lokalnej, co jest istotne z uwagi na istotną rolę spółki w lokalnej tkance gospodarczej. Zwiększenie konkurencyjności Spółki na poziomie lokalnym w zamierzeniu Spółki ma przedkładać się na zwiększenie konkurencyjności na poziomie globalnym - docelowi kontrahenci Spółki mogą być bardziej zainteresowani nabyciem większej ilości produktów Spółki mając świadomość, że Spółka prowadzi w sposób społecznie odpowiedzialny.
Ad 30
Nieponiesienie wydatków, zarówno w zakresie Funduszu (…) jak i programu mentoringowego, nie spowoduje dla Spółki utraty obrotu opodatkowanego VAT.
Pytania (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych)
1.Czy wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu polegające na dofinansowaniu opisanych Inicjatyw w związku z działalnością Funduszu (…) stanowić będą koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT?
(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
2.Czy wydatki poniesione przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, polegające na sfinansowaniu programu monitoringowego (winno być: mentoringowego) dla (…), będą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT (…)?
(pierwsza część pytania oznaczonego we wniosku nr 2)
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 17 stycznia 2025 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad 1
Wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu polegające na dofinansowaniu opisanych Inicjatyw w związku z działalnością Funduszu (…) stanowić będą koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT.
Ad 2
Wydatki poniesione przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, polegające na sfinansowaniu programu monitoringowego (winno być: mentoringowego) dla (…), będą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT (…).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o CIT.
Artykuł 15 ust. 1 ustawy o CIT stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem przychodu lub zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.
A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest aby wydatek ten łącznie spełniał następujące przesłanki:
·został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
·jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
·pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
·poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
·został właściwie udokumentowany,
·nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.
Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
W tym miejscu w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego należy szerzej omówić definicję CSR.
Najpowszechniejsza definicja CSR zawarta jest w opracowanej przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną (ang. International Organization for Standarization, ISO) normie międzynarodowej PN-ISO 26000, zawierającej wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności. CSR (ang. Corporate Social Responsibility) oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu, tj. odpowiedzialność organizacji za wpływ podejmowanych decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko. CSR jest koncepcją, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii, podczas podejmowania decyzji i działań, dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. CSR to odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które:
·przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
·uwzględnia oczekiwania interesariuszy (osób lub grup, które są zainteresowane decyzjami lub działaniami organizacji);
·jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;
·jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach, które dotyczą działań organizacji podejmowanych w obrębie jej sfery oddziaływań;
·odpowiedzialnej oraz jej rzeczywiste działania w zakresie społecznej odpowiedzialności mogą mieć wpływ na:
-przewagę konkurencyjną;
-reputację organizacji;
-zdolność pozyskiwania i zatrzymywania pracowników, konsumentów, klientów, użytkowników;
-morale, zaangażowanie i wydajność pracowników;
-opinie inwestorów, właścicieli, darczyńców, sponsorów i społeczności finansowej oraz
-relacje organizacji z przedsiębiorstwami, instytucjami rządowymi, mediami, dostawcami, podobnymi organizacjami, klientami oraz społecznością, w obrębie której organizacja funkcjonuje.
Norma ISO 26000 zawiera wytyczne dotyczące odpowiedzialności społecznej w takich obszarach, jak: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumencie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Obecnie, stosowanie praktyk CSR stanowi metodę reklamy, w szczególności w branżach, w których typowa reklama (zamieszczona w Internecie, telewizji, radiu) nie ma szerokiego zastosowania.
Definicję CSR znaleźć można także na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu. Według tej definicji to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Innymi słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Jak wskazuje Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności, Spółka od lat realizuje wiele działań i inicjatyw z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) na rzecz miasta i gminy (…). Działania te wpisują się w szczególności w realizowaną przez Grupę strategię ESG, która jest realizowana także przez Spółkę. W ramach tych działań, Spółka planuje uruchomienie Funduszu (…), którego celem jest wspieranie Inicjatyw. Fundusz (…) stanowić będzie kontynuację działań Spółki z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu związanych z zaangażowaniem Spółki w życie lokalnej społeczności z (…) i gminy (…). Działalność Funduszu (…) pozwoli zwiększyć rozpoznawalność priorytetów i działań społecznych Spółki, poszerzyć świadomość roli społecznej Spółki wśród mieszkańców miasta i gminy (…), w tym w zakresie aktywnego uczestnictwa Spółki w zrównoważonym rozwoju miasta i gminy (…). W związku z funkcjonowaniem Funduszu (…), Wnioskodawca będzie mógł dalej rozwijać prowadzony już dialog i partnerską współpracę ze społecznością lokalną w (…). W konsekwencji, działalność Spółki związana z Funduszem (…) niewątpliwie wpłynie na poprawę dialogu społecznego na poziomie lokalnym, co przełoży się na poprawę wizerunku Spółki i wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym, co pośrednio wpłynie na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów. Co więcej, beneficjenci dofinansowań realizujący Inicjatywy będą także zobowiązani do umieszczania na materiałach związanych z realizacją Inicjatywy w tym np. na plakatach, stronach internetowych, serwisach społecznościowych, ogłoszeniach w mediach, banerach informacji o finansowaniu działań ze środków Funduszu (…), co będzie również przekładowo na zwiększenie świadomości społeczności lokalnej w zakresie działań CSR prowadzonych przez Spółkę. W efekcie, wydatki ponoszone w związku z Funduszem (…) spełniać będą warunek ich poniesienia w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów - w szczególności, zważywszy, że będzie to kolejne ze skoordynowanych działań Spółki spójnych z jej innymi działaniami CSR na rzecz lokalnej społeczności, które to działania realizowane są przez Spółkę już od wielu lat.
Wydatki te również nie będą objęte żadnych z przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, który zawiera katalog Wydatków niestanowiących kosztów podatkowych.
W szczególności wydatki te związane z Funduszem (…) nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Za wydatki na reprezentację należy bez wątpienia uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, w tym stworzenie dobrego obrazu jego firmy. Celem wydatków reprezentacyjnych jest więc wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu.
Słowo „reprezentacja”, w rozumieniu omawianego przepisu ustawy o CIT stanowi więc działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec kontrahentów. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu, reputacji.
W ww. kontekście zauważyć należy, że jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego (winno być: stanu faktycznego), celem uruchomienia Funduszu (…) przez Wnioskodawcę jest rozwijanie zaangażowania Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego z nią otoczenia zewnętrznego. Powyższe działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, a nie reprezentacji. Celem działania Funduszu (…) nie będzie budowanie pozytywnego wizerunku wobec swoich dostawców czy klientów. Wynika to przede wszystkim z tego, że działalność Funduszu (…) nie będzie w żaden sposób skierowana do dostawców czy klientów Spółki. Takie podmioty nie będą mogły ani skorzystać z Funduszu (…) ani w formie otrzymania dofinansowania na realizacje Inicjatywy ani być beneficjentem Inicjatywy zrealizowanej przez inne podmioty przy wsparciu Funduszu (…). Celem Funduszu (…) jest zwiększenie zaangażowania Spółki w sprawy społeczności lokalnej w związku z realizacją Inwestycji, a nie wspieranie kontrahentów biznesowych Spółki czy też kreowanie pozytywnego wizerunku Spółki dla potrzeb kontaktów Spółki z kontrahentami.
Zatem, wydatki związane z Funduszem (…) zdaniem Spółki nie stanowią wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
W kontekście dofinansowań udzielanych przez Fundusz (…), należy wskazać, że dofinansowania te nie będą stanowić także kosztów, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów darowizny i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.
Podstawowym warunkiem uznania danej umowy za darowiznę jest to, aby obdarowany nie wykonał na rzecz darczyńcy jakiegokolwiek świadczenia, które byłoby dokonane w zamian za otrzymaną darowiznę. Wtedy można bowiem mówić o bezpłatnym (nieodpłatnym) charakterze świadczenia ze strony darczyńcy. Jeśli jednak obdarowany dokona jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego, nie można już mówić o nieodpłatności, gdyż darczyńca uzyska jakiś ekwiwalent za swoją czynność. Forma tego ekwiwalentu nie ma przy tym znaczenia dla oceny, czy w konkretnej sprawie doszło do zawarcia umowy darowizny. Nie jest również istotne, czy świadczenie to nastąpi z chwilą zawarcia umowy darowizny, czy też w przyszłości. Istotne jest bowiem, czy świadczenie to ma związek z darowizną otrzymaną przez obdarowanego.
W świetle powyższego wskazać należy, że celem dofinansowywania Inicjatyw przez Fundusz (…) nie będzie przysporzenie beneficjentów. Dofinansowania udzielane przez Fundusz (…) nie będą bowiem powiększać majątków beneficjentów, a mają być przez nich wykorzystywane na realizację Inicjatywy, na którą dany beneficjent otrzymał dofinansowanie. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego (winno być: stanu faktycznego), beneficjent musi przeznaczyć dofinansowanie na realizację Inicjatywy. W przypadku wykorzystania jej na inny cel, beneficjent zobowiązany będzie do jej zwrotu. Wnioskodawca i Inwestor celowo planują tak zorganizować funkcjonowanie Funduszu, aby nie było możliwe wykorzystanie dofinansowań przez beneficjentów na realizację ich własnych prywatnych celów. Wspierane poprzez dofinansowanie będą jedynie Inicjatywy dotyczące miasta i gminy (…). Dodatkowo beneficjent będzie musiał dokumentować realizację Inwestycji, w tym gromadzić rachunki, faktury i inne dokumenty potwierdzające prawidłowe wykorzystanie środków z dofinansowania, a także wykonać dokumentację zdjęciową. Z kolei po zakończeniu realizacji Inicjatywy beneficjent będzie zobowiązany do przedstawienia sprawozdania końcowego z jego realizacji, która ma zawierać ewidencję wykorzystania środków z dofinansowania.
Zdaniem Wnioskodawcy powyższe okoliczności uniemożliwiają uznanie dofinansowań za darowizny.
Możliwość zaliczania do kosztów podatkowych wydatków związanych z CSR potwierdza wieloletnia linia interpretacyjna organów podatkowych, w tym m.in. następujące interpretacje indywidualne:
·interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 lipca 2014 r., Znak: ILPB3/423-200/14-2/PR,
·interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 sierpnia 2016 r., Znak: IBPB-1-3/4510-690/16-2/JKT,
·interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2018 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ,
·interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 lipca 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.186.2020.1.BD,
·interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 stycznia 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.365.2020.6.SG,
·interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 listopada 2022 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.38.2022.2.KW,
·interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 marca 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-3.4010.36.2019.2.S/SP.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu polegające na dofinansowaniu opisanych Inicjatyw w związku z działalnością Funduszu (…) stanowić będą koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT.
Powyższe uzasadnienie ma zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie również do sfinansowania przez niego programu mentoringowego dla (…) ze szkół z (…) i okolic. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, polegające na sfinansowaniu programu monitoringowego (winno być: mentoringowego) dla (…), będą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”),
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…).
W myśl tego przepisu, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
–został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
–jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
–pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
–poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
–został właściwie udokumentowany,
–nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 updop. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.
Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej.
Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 updop podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
W świetle powyższego, aby poniesiony przez podatnika wydatek stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
•wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
•jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
•pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
•poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
•został właściwie udokumentowany,
•wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 updop. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.
Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że „celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami).
Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Ponadto, Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy.
Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.
Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28)”.
Odnosząc się z kolei do kwestii podatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na reklamę, wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).
Dokonując zatem oceny zakresu pojęciowego „reprezentacji” i „reklamy” wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu polegające na dofinansowaniu opisanych Inicjatyw w związku z działalnością Funduszu (…) oraz programu mentoringowego dla (…) nie mogą być uznane za wydatki na reprezentację w świetle art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Istotne znaczenie ma również okoliczność ustalenia, czy wydatki, o których mowa we wniosku ponoszone przez Państwa w ramach programu CSR nie są darowizną wyłączoną z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 updop. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 14 updop,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.
Ograniczenie wymienione w powołanym art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT ma zastosowanie m.in. do przekazanych darowizn, których istotnym elementem jest bezinteresowność. Zauważyć jednak należy, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z czynnością ekwiwalentną, bowiem opisane we wniosku działania dotyczące utworzenia Funduszu (…) mają na celu kontynuację działań Spółki z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu związanych z zaangażowaniem Spółki w życie lokalnej społeczności z (…) i gminy (…). Pozwoli to zwiększyć rozpoznawalność priorytetów i działań społecznych Spółki, poszerzyć świadomość roli społecznej Spółki wśród mieszkańców miasta i gminy (…), w tym w zakresie aktywnego uczestnictwa Spółki w zrównoważonym rozwoju miasta i gminy (…), co nie stanowi działania jednostronnego.
Tym samym wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu polegające na dofinansowaniu opisanych Inicjatyw w związku z działalnością Funduszu (…) oraz programu mentoringowego dla (…) nie mogą być uznane za darowizny w świetle art. 16 ust. 1 pkt 14 updop.
Jak wynika z opisu sprawy są Państwo członkiem grupy kapitałowej, która od 2021 r. realizuje strategię ESG, która to strategia stanowi kontynuację i rozszerzenie koncepcji CSR. Realizacja strategii ESG w Państwa organizacji dotyka obszarów związanych z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym. Celem wdrożenia standardów ESG w Grupie jest zapewnienie, że dąży ona do odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju.
CSR to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy – grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska.
Zatem podejmowana przez Państwa aktywność w tym zakresie wpisuje się w definicję tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.
We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.
Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
·przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
·bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
·jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
·jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 updop.
Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia:
-czy wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu polegające na dofinansowaniu opisanych Inicjatyw w związku z działalnością Funduszu (…) stanowić będą koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
-czy wydatki poniesione przez Spółkę w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, polegające na sfinansowaniu programu mentoringowego dla (…), będą stanowić koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy uznać, że wszystkie wskazane przez Państwa we wniosku działania w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania społeczności lokalnej oraz otoczenia rynkowego, w tym kontrahentów.
Świadczy o tym fakt, iż jak wskazali Państwo w opisie sprawy, powołanie przez Państwa, wspólnie z inwestorem, inicjatywy utworzenia Funduszu (…) stanowi kontynuację działań realizowanych przez Państwa w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, w tym tych realizowanych przez Państwa w ramach strategii ESG. Celem tego Funduszu będzie wkład w rozwój lokalnej społeczności w (…). Działalność Funduszu (…) pozwoli zwiększyć rozpoznawalność priorytetów i Państwa działań społecznych oraz poszerzyć świadomość Państwa roli społecznej wśród mieszkańców miasta i gminy (…), w tym w zakresie Państwa aktywnego uczestnictwa w zrównoważonym rozwoju miasta i gminy (...).
Również sfinansowanie programu mentoringowego, skierowanego do uczniów (…) z (…) i okolic, którego celem jest wsparcie dzieci w nabyciu umiejętności wspierających odporność psychiczną związanych z odpornością na stres, budowaniem pewności siebie, świadomości swoich mocnych i słabych stron oraz racjonalnego podejmowania decyzji wpisuje się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i może przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania społeczności lokalnej oraz otoczenia rynkowego, w tym kontrahentów.
W konsekwencji, Państwa działalność związana z Funduszem (…) oraz sfinansowaniem programu mentoringowego dla (…) niewątpliwie wpłyną na poprawę dialogu społecznego na poziomie lokalnym, co przełoży się na poprawę Państwa wizerunku i wzrost konkurencyjności na rynku globalnym, co pośrednio wpłynie na wielkość uzyskiwanych przez Państwa przychodów.
W związku z powyższym, Państwa wydatki ponoszone w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, polegające na dofinansowaniu Inicjatyw, o których mowa we wniosku w związku z działalnością Funduszu (…) oraz programu mentoringowego spełniają wymogi art. 15 ust. 1 updop oraz nie znajdują się również w negatywnym katalogu zawartym w art. 16 updop, zatem mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.
Podsumowując, Państwa stanowisko do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i pierwszej części pytania oznaczonego we wniosku nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług zostanie/została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Końcowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej jest sam przepis prawa. Wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy, organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.