
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie ustalenia:
-czy za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art, 18eb ust. 7 ustawy o CIT Spółka może uznać wskazane we wniosku wydatki (a co za tym idzie ma prawo odliczyć ww. wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT), w zakresie w jakim obejmują one:
-wydatki na uczestnictwo w targach w (…) oraz Konferencjach branżowych – jest nieprawidłowe,
-pozostałe wskazane we wniosku wydatki – jest prawidłowe,
-czy wydatki związane z przygotowaniem strony internetowej Spółka powinna ująć jako wartość niematerialna i prawną i w związku z tym koszty kwalifikowane, o których mowa jest w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT stanowić będą dokonywane od niej odpisy amortyzacyjne – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ulgi na ekspansję.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 22 stycznia 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (dalej także jako „Spółka") jest osobą prawną będącą polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym w Polsce od całości osiąganych przez siebie przychodów (dochodów). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja (...).
1. Wydatki na A(...)
W swojej działalności Spółka produkuje m.in. (...) przeznaczone do stosowania w strefach zagrożonych wybuchem (dalej jako : „A”). Po wyprodukowaniu, A są wprowadzane na rynek i sprzedawane kontrahentom Spółki.
Wytwarzanie A w Spółce odbywa się dwoma zasadniczymi ścieżkami:
- Zlecenia (...) -A produkowane na indywidualne zamówienie klienta i uruchamiane w Spółce po raz pierwszy (Spółka rozpoczyna produkcję tego rodzaju ... po raz pierwszy). A muszą być zgodne z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/34/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej (dalej jako „Dyrektywa"). Szczegółowy opis postępowania zawarty jest w odpowiedniej procedurze wewnętrznej wdrożonej przez Spółkę.
- Zlecenia (...) - A, które są już zgodne z Dyrektywą i nie są uruchamiane po raz pierwszy (tj. Spółka produkowała już i produkuje ten rodzaj uszczelnień). Szczegółowy opis postępowania zawarty jest w odpowiedniej procedurze wewnętrznej wdrożonej przez Spółkę.
By A (zarówno produkowane na podstawie Zlecenia (...), jak i Zlecenia (...) mogły być oferowane przez Spółkę do sprzedaży na rynku, muszą spełniać wszystkie warunki, o których mowa w Dyrektywie.
Spółka ponosi i będzie ponosić w ramach działalności gospodarczej następujące wydatki w celu uzyskania lub zwiększenia przychodów ze sprzedaży A (wydatki te mają na celu zapewnienie zgodności A z Dyrektywą, a więc umożliwienie ich legalnego wprowadzenia na rynek i oferowania do sprzedaży):
1) na przygotowanie dokumentacji technicznej dotyczącej A (zarówno produkowanych na podstawie Zlecenia (...), jak i Zlecenia (...);
2)na przekazanie dokumentacji technicznej A (produkowanych na podstawie Zlecenia (...), jak i Zlecenia (...) jednostce notyfikowanej, która potwierdza odbiór tej dokumentacji i przechowuje ją (na podstawie wymogów określonych w art 13 ust 1 lit b) pkt ii Dyrektywy), a także wydaje na rzecz Spółki stosowne zaświadczenie potwierdzające przyjęcie i przechowywanie dokumentacji technicznej. Za te usługi wystawiana jest na rzecz Spółki faktura, którą Spółka opłaca. Należy dodać, że na podstawie zaświadczenia, Spółka jako producent A wystawia Deklarację zgodności z Dyrektywą (Artykuł 13 - Świadectwo zgodności);
3)na poddanie A (zarówno produkowanych na podstawie Zlecenia (...), jak i Zlecenia (...) ocenie zgodności wraz z badaniem typu UE zgodnie z modułem B przez jednostkę notyfikowaną, która wydaje certyfikat badania typu UE (na podstawie wymogów określonych w art 13 ust. 1 lit. a Dyrektywy), a także wydaje na rzecz Spółki stosowny certyfikat badania typu UE. Za całość usługi wystawiana jest na rzecz Spółki faktura, którą Spółka opłaca. Należy dodać, że na podstawie tego certyfikatu, Spółka jako producent A wystawia Deklarację zgodności z Dyrektywą (Artykuł 13 - Świadectwo zgodności).
Spółka zaznacza, że A to produkty, tj. rzeczy wytworzone przez Spółkę (w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT).
Zakresem niniejszego punktu jest objęte odpłatne zbywanie A do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Spółka w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniosła lub poniesie wydatki - zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków lub osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Spółka zaznacza, że wydatki:
a)nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym w inny sposób;
b)nie są przez Spółkę uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT;
c)nie przekraczają w żadnym z lat podatkowych kwoty 1.000.000 zł;
d)spełniają warunki do uznania je za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT.
Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
2. Wydatki na uczestnictwo w targach
W swojej działalności Spółka produkuje m in. B (inne niż A). Po wyprodukowaniu, (...) są wprowadzane na rynek i sprzedawane kontrahentom Spółki.
Spółka cyklicznie uczestniczy w targach w H. Są to targi obróbki i technologii. Wizyta Spółki na targach polega na rozpoznawaniu nowych możliwości obróbczych maszyn, jak i rozpoznaniu nowych technologii obróbki - które mają zastosowanie w procesie produkcji przez Spółkę (...). Niektóre rozwiązania zaobserwowane podczas targów są wdrażane w Spółce, co skutkuje zwiększeniem konkurencyjności między innymi poprzez skracanie czasów obróbki detali, jak również wykonywaniem większego asortymentu detali (chodzi o detale wykorzystywane do produkcji w Spółce (...).
Spółka zaznacza, że nie posiada własnego miejsca wystawowego na targach i nie promuje tam produktów przez siebie produkowanych. Cele uczestnictwa w targach zostały szczegółowo opisane w poprzednim akapicie.
Spółka ponosi następujące wydatki na uczestnictwo w targach:
1) wydatki na transport pracowników Spółki na teren targów;
2) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.
Spółka zaznacza, że (...) to produkty, tj. rzeczy wytworzone przez Spółkę (w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT).
Zakresem niniejszego punktu jest objęte odpłatne zbywanie (...) do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi ze Spółką w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Spółka w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniosła lub poniesie wydatki - zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków lub osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Spółka zaznacza, że wydatki:
a) nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym w inny sposób;
b) nie są przez Spółkę uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT;
c) nie przekraczają w żadnym z lat podatkowych kwoty 1.000.000 zł;
d) spełniają warunki do uznania je za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT.
Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
3. Wydatki na uczestnictwo w targach z miejscem wystawowym
Poza sytuacjami opisanymi w pkt 2 Spółka w ramach swojej strategii marketingowej uczestniczy w targach i konferencjach, gdzie jej przedstawiciele mają możliwość spotkać się z klientami Spółki: producentami maszyn, w których są montowane (...) oraz użytkownikami końcowymi tych maszyn. Przedstawiciele Spółki biorą udział w targach zagranicznych i krajowych, z jednoczesną możliwością wystawienia miejsca wystawowego Spółki.
Targi zagraniczne
W ramach targów zagranicznych, główną platformą do spotkania klientów (obecnych i potencjalnych) są targi X. Spółka uczestniczy w tych targach od wielu lat (są organizowane co 3 lata). Stoisko Spółki jest zlokalizowane w Hali (...) gdzie obok znajdują się stoiska jej potencjalnych klientów - producentów pomp. W pozostałych halach, w których odbywa się wydarzenie, znajdują się również stoiska producentów mieszalników, którzy wykorzystują (...) w swoich produktach.
Targi krajowe
W ramach targów organizowanych na rynku krajowym Spółka bierze udział w dwóch rodzajach imprez, które pozwalają, również w ramach dedykowanego stoiska Spółki, na zaprezentowanie nowych produktów i spotkanie nowych klientów:
1)Targi Y, gdzie Spółka ma okazję na prezentację produktów dla branży komunalnej i wodno-kanalizacyjnej.
2)Konferencje branżowe organizowane przez firmę (...), w której ofercie znajdują się targi nacelowane na branże związane z działalnością Spółki:
a)Z
b)Q
c)H
d)I
W związku z udziałem w powyższych targach. Spółka ponosi następujące wydatki związane z uczestnictwem:
1)zakup biletów lotniczych dla pracowników Spółki;
2)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników,
3)organizacja miejsca wystawowego.
Szczegółowe wydatki na organizację miejsca wystawowego Spółki są następujące:
a)opłata za udostępnienie miejsca na targach pod stanowisko Spółki,
b)przygotowanie zabudowy miejsca wystawowego.
c)podłączenie miejsca wystawowego do mediów (prąd, woda, ścieki - w zależności od charakteru miejsca wystawowego),
d)dostawa mediów do miejsca wystawowego.
e)praca hostess obsługujących stanowisko wystawowe Spółki.
Powyższe wydatki są podyktowane polityką Spółki oraz wymogami organizatorów poszczególnych targów
4. Wydatki na stronę/pozycjonowanie strony internetowej Spółki
W 2024 roku Spółka zakończyła realizację, z udziałem firmy (....), projektu nowej strony internetowej - domena: (...). Celem prac było stworzenie strony internetowej o charakterze responsywnym, co oznacza w szczególności, że bez zmiany treści, dopasowuje się ona do urządzenia, na jakim zostanie otwarta, bez względu na przeglądarkę, czy urządzenie, co oznacza, że zawiera w sobie mobilną wersja strony internetowej na telefony komórkowe.
Przebudowa objęła wszelkie elementy informatyczne strony internetowej niezbędne do jej prawidłowego funkcjonowania i wyświetlania, tj. w szczególności oprogramowanie, interfejs (kod źródłowy), rozwiązania graficzne oraz integrację zakodowanego projektu graficznego strony z systemem zarządzania treścią WordPress. a także migrację i korekty treści ze starej wersji strony. Wysokość wydatków poniesionych na przygotowanie strony internetowej przekroczyła 10.000 zł.
Po zakończeniu powyższego projektu, rozpoczęła się faza pozycjonowania strony Spółki w wyszukiwarkach internetowych, przede wszystkim wyszukiwarce Google. Pierwszy etap prac obejmował podłączenie i skonfigurowanie usług SEO - śledzenia zdarzeń i konwersji na stronie www, zgodnie z wymaganiami prawnymi, wraz z narzędziami analitycznymi, w tym tzw. cookies, które już działają na stronie (...)(consent modę). Dodatkowo Spółka uzyskała dostęp do spersonalizowanego raportu dynamicznego w (...). Za korzystanie z oprogramowania (...) Spółka opłaca miesięczny abonament. Pozostałe usługi były rozliczone jednorazowo.
Drugi etap prac (...), który rozliczany jest abonamentowo z firmą (...) to:
- optymalizacja kodu i treści pozycjonowanego serwisu internetowego,
- budowa profilu linków prowadzących do pozycjonowanego serwisu internetowego,
- praca (...) copywritera oraz - raportowanie tych działań.
W tym miejscu należy wyjaśnić, że praca (...)copywritera to tworzenie treści nasycających witrynę (blog) zgodnie z wytycznymi specjalisty (...) i z wykorzystaniem narzędzi (...).
Opisane działania mają na celu przyczynienie się do zwiększenia widoczności serwisu Spółki w wyszukiwarce po wpisaniu do niej konkretnego słowa kluczowego. Użytkownicy szukają stron internetowych poprzez wpisanie haseł i fraz kluczowych w wyszukiwarkę Google. Pozycjonowanie sprawia, że strona lub sklep internetowy są łatwiejsze do znalezienia przez klientów zainteresowanych oferowanymi przez nie produktami lub usługami. Miejsce w pierwszej 10 naturalnych wyników wyszukiwania w Google zapewnia więcej odwiedzin witryny i większą rozpoznawalność zarówno marki co przekłada się bezpośrednio na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów wytwarzanych przez Spółkę.
Podsumowując, Spółka ponosiła i ponosi obecnie wydatki na pozycjonowanie strony internetowej Spółki w ogólnodostępnych wyszukiwarkach.
Dodatkowo w uzupelnieniu wniosku ujetym w piśmie z 22 stycznia 2025 r. wskazali Państwo, że:
1) W ramach Konferencji branżowych, o których mowa jest we wniosku, Spółka ma możliwość prezentacji jej oferty produktowej na konkretnym miejscu wystawowym (możliwość prezentacji produktów (przykładowych modeli) oraz ich materiałów promocyjnych na dedykowanych, oznaczonych stanowiskach firmowych).
2) Na wskazanej we wniosku stronie internetowej Spółki publikowane są informacje dotyczące sprzedawanych przez Spółkę produktów. Istnieje również możliwość skonfigurowania przez klienta/odbiorcę, na stronie internetowej - typu, rozmiaru i wersji materiałowej produktu w celu przesłania do firmy wstępnego zapytania ofertowego.
3) W związku z realizacją projektu nowej strony internetowej, doszło do przeniesienia autorskich praw majątkowych.
4) Wydatki związane z pozycjonowaniem strony nie są związane z przeniesieniem autorskich praw majątkowych, a dotyczą pozostałych usług. Usługi pozycjonowania strony rozpoczęły się już po uruchomieniu nowej strony internetowej.
5) Wydatki wskazane w pkt 1 opisu stanu faktycznego obejmują wydatki wyłącznie na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do umożliwienia sprzedaży produktów Spółki.
Pytania
1)Czy wydatki, o których mowa w pkt 1 opisu stanu faktycznego, tj. Wydatki na A oznaczające wydatki:
-na przygotowanie dokumentacji technicznej dotyczącej A (zarówno produkowanych na podstawie Zlecenia (…) jak i Zlecenia (…);
-na przekazanie dokumentacji technicznej A (produkowanych na podstawie Zlecenia (…),. jak i Zlecenia (…) jednostce notyfikowanej, która potwierdza odbiór tej dokumentacji i przechowuje ją (na podstawie wymogów określonych w art. 13 ust. 1 lit. b) pkt ii Dyrektywy), a także wydaje na rzecz Spółki stosowne zaświadczenie potwierdzające przyjęcie i przechowywanie dokumentacji technicznej Za te usługi wystawiana jest na rzecz Spółki faktura, którą Spółka opłaca Należy dodać, że na podstawie zaświadczenia. Spółka jako producent A wystawia Deklarację zgodności z Dyrektywą (Artykuł 13 - Świadectwo zgodności);
-na poddanie A (zarówno produkowanych na podstawie Zlecenia (…), jak i Zlecenia (…) ocenie zgodności wraz z badaniem typu UE zgodnie z modułem B przez jednostkę notyfikowaną, która wydaje certyfikat badania typu UE (na podstawie wymogów określonych w art. 13 ust. 1 lit. a Dyrektywy), a także wydaje na rzecz Spółki stosowny certyfikat badania typu UE. Za całość usługi wystawiana jest na rzecz Spółki faktura, którą Spółka opłaca. Należy dodać, że na podstawie tego certyfikatu. Spółka jako producent A wystawia Deklarację zgodności z Dyrektywą (Artykuł 13 - Świadectwo zgodności)
mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art, 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie czy Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT?
2)Czy wydatki, o których mowa w pkt 2 opisu stanu faktycznego, tj. Wydatki na uczestnictwo w targach oznaczające wydatki:
-na transport pracowników Spółki na teren targów;
-na zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników:
mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie czy Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT?
3)Czy wydatki, o których mowa w pkt 3 opisu stanu faktycznego, tj. wydatki na uczestnictwo w targach krajowych i zagranicznych, oznaczające wydatki:
-na zakup biletów lotniczych dla pracowników Spółki;
-na zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
-organizację własnego stoiska
mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie czy Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust 1 ustawy o CIT?
4)Czy wydatki, o których mowa w pkt 4 opisu stanu faktycznego, tj. wydatki związane z pozycjonowaniem strony internetowej Spółki, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie czy Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT?
5)Czy wydatki, o których mowa w pkt 4 opisu stanu faktycznego, tj. wydatki związane z przygotowaniem strony internetowej, Spółka powinna ująć jako wartość niematerialną i prawną, o której mowa w art. 16b ust. 1 i następne ustawy o CIT?
6)Jeżeli Organ uzna stanowisko Spółki dotyczące pytania nr 5 za prawidłowe, to czy amortyzacja opisanej w pkt 4 stanu faktycznego wartości niematerialnej i prawnej, będzie stanowiła koszt kwalifikowany, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie czy Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art 18eb ust 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, o których mowa w pkt 1 opisu stanu faktycznego, tj. wydatki na A oznaczające wydatki:
- na przygotowanie dokumentacji technicznej dotyczącej A (zarówno produkowanych na podstawie Zlecenia (...), jak i Zlecenia (...));
- na przekazanie dokumentacji technicznej A (produkowanych na podstawie Zlecenia (...), jak i Zlecenia (...)) jednostce notyfikowanej, która potwierdza odbiór tej dokumentacji i przechowuje ją (na podstawie wymogów określonych w art. 13 ust. 1 lit. b) pkt ii Dyrektywy), a także wydaje na rzecz Spółki stosowne zaświadczenie potwierdzające przyjęcie i przechowywanie dokumentacji technicznej. Za te usługi wystawiana jest na rzecz Spółki faktura, którą Spółka opłaca. Należy dodać, że na podstawie zaświadczenia, Spółka jako producent A wystawia Deklarację zgodności z Dyrektywą (Artykuł 13 - Świadectwo zgodności);
- na poddanie A (zarówno produkowanych na podstawie Zlecenia (...), jak i Zlecenia (...)) ocenie zgodności wraz z badaniem typu UE zgodnie z modułem B przez jednostkę notyfikowaną, która wydaje certyfikat badania typu UE (na podstawie wymogów określonych w art. 13 ust. 1 lit. a) Dyrektywy), a także wydaje na rzecz Spółki stosowny certyfikat badania typu UE. Za całość usługi wystawiana jest na rzecz Spółki faktura, którą Spółka opłaca. Należy dodać, że na podstawie tego certyfikatu, Spółka jako producent A wystawia Deklarację zgodności z Dyrektywą (Artykuł 13 - Świadectwo zgodności),
mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zl w roku podatkowym.
W myśl art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
Zgodnie z art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
W myśl art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1) uczestnictwa w targach poniesione na:
a) organizację miejsca wystawowego.
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników:
2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów:
3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów:
4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych:
5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W opisie stanu faktycznego Spółka wskazała, że spełnione są warunki wskazane w art. 18eb ustawy o CIT, by Spółka mogła skorzystać z odliczenia określonego w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT. Jedynym elementem, o który Spółka zdecydowała się zapytać tut. Organ - jest klasyfikacja poniesionych wydatków do katalogu kosztów wskazanych w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.
Zdaniem Spółki, wydatki, o których mowa w pkt 1 opisu stanu faktycznego, tj. wydatki na A - mieszczą się w zakresie wskazanym w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, tj. koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT koszty nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami, co pozwala interpretować wskazane w tym przepisie przykładowe rodzaje kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów w sposób szeroki. Wskazana lista tych wydatków jest ponadto katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę pewnych rodzajów czynności o charakterze certyfikacyjnym lub rejestracyjnym ma na celu jedynie przykładowe (a nie zamknięte) zobrazowanie, jakiego rodzaju czynności mieszczą się w pojęciu przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów. W konsekwencji, każdy rodzaj dokumentacji, która umożliwia sprzedaż produktów, będzie kwalifikował się do objęcia przywołanym przepisem.
W tym zakresie do skorzystania z ulgi na ekspansję istotne jest jedynie, aby były to czynności związane z przygotowaniem dokumentacji "umożliwiającej sprzedaż produktów", o których mowa w art. 18eb ust. 1 i 2 ustawy o CIT.
Nie ulega wątpliwości, że wydatki opisane w stanie faktycznym wniosku są niezbędne do poniesienia przez Spółkę, by miała ona prawo oferować A do sprzedaży zgodnie z obowiązującym prawem. Są więc to wydatki umożliwiające sprzedaż produktów w rozumieniu art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT.
Podobnie m.in. Dyrektor KIS w interpretacji z 14 marca 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.21.2024.1.MD
Powyższe oznacza, że wydatki, o których mowa w pkt 1 opisu stanu faktycznego, tj. Wydatki na A oznaczające wydatki:
- na przygotowanie dokumentacji technicznej dotyczącej A (zarówno produkowanych na podstawie Zlecenia (...), jak i Zlecenia (...));
- na przekazanie dokumentacji technicznej A (produkowanych na podstawie Zlecenia (...), jak i Zlecenia (...)) jednostce notyfikowanej, która potwierdza odbiór tej dokumentacji i przechowuje ją (na podstawie wymogów określonych w art. 13 ust. 1 lit. b) pkt ii Dyrektywy), a także wydaje na rzecz Spółki stosowne zaświadczenie potwierdzające przyjęcie i przechowywanie dokumentacji technicznej. Za te usługi wystawiana jest na rzecz Spółki faktura, którą Spółka opłaca. Należy dodać, że na podstawie zaświadczenia. Spółka jako producent A wystawia Deklarację zgodności z Dyrektywą (Artykuł 13 - Świadectwo zgodności);
- na poddanie A (zarówno produkowanych na podstawie Zlecenia (...). jak i Zlecenia (...)) ocenie zgodności wraz z badaniem typu UE zgodnie z modułem B przez jednostkę notyfikowaną, która wydaje certyfikat badania typu UE (na podstawie wymogów określonych w art. 13 ust. 1 lit. a) Dyrektywy), a także wydaje na rzecz Spółki stosowny certyfikat badania typu UE. Za całość usługi wystawiana jest na rzecz Spółki faktura, którą Spółka opłaca. Należy dodać, że na podstawie tego certyfikatu. Spółka jako producent A wystawia Deklarację zgodności z Dyrektywą (Artykuł 13 - Świadectwo zgodności),
mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Ad.2.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, o których mowa w pkt 2 opisu stanu faktycznego, tj. Wydatki na uczestnictwo w targach oznaczające wydatki:
- na transport pracowników Spółki na teren targów,
- na zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników:
mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym, z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
W myśl art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
Zgodnie z art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
W myśl art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1) uczestnictwa w targach poniesione na:
a) organizację miejsca wystawowego,
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników:
2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów:
3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów:
4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych:
5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W opisie stanu faktycznego Spółka wskazała, że spełnione są warunki wskazane w art. 18eb ustawy o CIT, by Spółka mogła skorzystać z odliczenia określonego w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT. Jedynym elementem, o który Spółka zdecydowała się zapytać tut. Organ - jest klasyfikacja poniesionych wydatków do katalogu kosztów wskazanych w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.
Zdaniem Spółki, wydatki, o których mowa w pkt 2 opisu stanu faktycznego, tj. Wydatki na uczestnictwo w targach - mieszczą się w zakresie wskazanym w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT.
Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT koszty nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami. W szczególności nie wskazuje się, że Spółka powinna posiadać własne miejsce wystawowe na targach. Skoro uczestnictwo w targach w sposób opisany przez Spółkę przyczynia się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (bez posiadania miejsca wystawowego), to jeżeli Spółka ponosi pozostałe rodzaje wydatków wskazane w tym przepisie (m.in. zakwaterowanie, wyżywienie) - to wydatki te stanowią koszty wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT.
Podobnie m.in. Dyrektor KIS w interpretacji z 14 marca 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.21.2024.1.MBD.
Powyższe oznacza, że wydatki, o których mowa w pkt 2 opisu stanu faktycznego, tj. Wydatki na uczestnictwo w targach oznaczające wydatki:
- na transport pracowników Spółki na teren targów;
- na zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Ad.3.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, o których mowa w pkt 3 opisu stanu faktycznego, tj. wydatki na uczestnictwo w targach oznaczające:
a) organizację miejsca wystawowego,
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.
mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Jak już wyżej wskazano, w myśl art 18eb ust. 7 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty uczestnictwa w targach poniesione na:
a) organizację miejsca wystawowego.
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników (…):
Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym
W opisie stanu faktycznego Spółka wskazała, że spełnione są warunki wskazane w art. 18eb ustawy o CIT, by Spółka mogła skorzystać z odliczenia określonego w art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT. Jedynym elementem, o który Spółka zdecydowała się zapytać Organ - jest klasyfikacja poniesionych wydatków do katalogu kosztów wskazanych w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.
Zdaniem Spółki, wydatki, o których mowa w pkt 3 opisu stanu faktycznego, tj. Wydatki na uczestnictwo w targach zagranicznych i krajowych, wraz z organizacją miejsca wystawowego - mieszczą się w zakresie wskazanym w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, tj. koszty uczestnictwa w targach poniesione na:
a) organizację miejsca wystawowego,
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników.
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść uzasadnienia przytoczonego powyżej na potrzeby stanowiska ad. 2, należy uznać, że wydatki, o których mowa w pkt 3 opisu stanu faktycznego mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Ad.4.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, o których mowa w pkt 4 opisu stanu faktycznego, tj. wydatki związane z pozycjonowaniem strony internetowej Spółki, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT
Uzasadnienie
W myśl art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
(…) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów; (…)
Z kolei zgodnie z przytoczonym już art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Wskazane w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, koszty nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami. W szczególności nie zawęża katalogu działań promocyjno- informacyjnych, wskazując jedynie ich przykłady posługując się zwrotem „w tym".
Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres tego przepisu. W związku z brakiem definicji ustawowej "działań promocyjno-informacyjnych" należy się posłużyć definicją zawartą w słowniku języka polskiego.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sip.pwn.pl/ - promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Z kolei, informacja - zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sip pwn pl) - to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.
W konsekwencji, zdaniem Spółki, w katalogu kosztów, o których mowa w art. 18eb znajdują się również wydatki określone w pkt 4 opisu stanu faktycznego, tj. pozycjonowanie strony internetowej. Potwierdzenie tego stanowisku znaleźć można również w treści interpretacji wydanej przez Organ, tj. interpretacji indywidualnej z 13 grudnia 2023 r., Znak: 0114-KDIP3-2.4011.874.2023.3.MT,wydanej na podstawie art. 26gb Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), który stanowi równoległą regulację do art. 18eb ustawy o CIT:
„Pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.
Zatem może Pan odliczyć w ramach ulgi poniesione przez Pana koszty związane z:
- tworzeniem i utrzymaniem wielojęzycznej strony internetowej,
- pozycjonowaniem treści w wyszukiwarkach internetowych,
- reklamowaniem Produktów w Internecie,
- projektowaniem graficznym materiałów marketingowych,
- zakupem przestrzeni reklamowej,
- wydrukiem broszur i katalogów,
- przygotowaniem i publikacją zdjęć i filmów promocyjno-informacyjnych,
- organizacją testów (...) dla dziennikarzy branżowych.”
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że wydatki, o których mowa w pkt 4 opisu stanu faktycznego, tj. wydatki związane z przygotowaniem i pozycjonowaniem strony internetowej Spółki, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Ad. 5
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, o których mowa w pkt 4 opisu stanu faktycznego, tj. wydatki związane z przygotowaniem strony internetowej, Spółka powinna ująć jako wartość niematerialną i prawną, o której mowa w art. 16b ust. 1 i następne ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Zgodnie z treścią art. 16b ust. 1 ustawy o CIT:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c nabyte od innego podmiotu, nadające się do
gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
1) (uchylony),
2) spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
3) (uchylony),
4) autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
5) licencje,
6) prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej.
7) wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1. zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Z kolei zgodnie z art. 16d ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b. których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 10 000 zł: wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że wydatek na nabycie prawa majątkowego, jakim jest strona internetowa opisana w pkt 4 stanu faktycznego, może zostać zaklasyfikowany jako wartość niematerialna i prawna, a co za tym idzie - podlega amortyzacji.
Podobne stanowisko w tym zakresie wyraził tut. Organ, w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.59.2023.1.AK:
„Nabywane przez Wnioskodawcę prawa majątkowych do Serwisów internetowych oraz Stron internetowych będą stanowiły wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji. Wynika to z faktu, że nabycie ww. praw majątkowych będzie wiązało się z przeniesieniem na Spółkę autorskich lub pokrewnych praw majątkowych. Będą one wykorzystywane przez Wnioskodawcę na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej a ich przewidywany okres używania będzie dłuższy niż rok."
Ad. 6
Zdaniem Wnioskodawcy, amortyzacja opisanej w pkt 4 stanu faktycznego wartości niematerialnej i prawnej będzie stanowiła koszt kwalifikowany, o który, mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Uzasadnienie
W myśl art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
(…) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów (...)
Z kolei zgodnie z przytoczonym już art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Jak wynika z powyższego, wydatki na przygotowanie strony internetowej zostały wprost wymienione jako koszt kwalifikowany w myśl art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT. Z kolei myśl przytoczonych powyżej przepisów, wydatki na przygotowanie strony internetowej przekraczające kwotę 10.000 zł będą podlegać amortyzacji. W konsekwencji należy uznać, że odpisy amortyzacyjne wartości niematerialnej i prawnej jaką jest strona internetowa, będą uprawniały podatnika do odliczenia w ramach tzw. „ulgi prowzrostowej".
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.
Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:
Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:
Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:
Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Stosownie do art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:
Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 18eb ust. 6 tej ustawy:
W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.
Jak stanowi art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1)uczestnictwa w targach poniesione na:
a)organizację miejsca wystawowego,
b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Wskazana ulga skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych.
Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży ww. produktów w okresie choćby w jednym z 2 lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).
Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej omawiany art. 18eb ustawy o CIT (druk 1532), proponowana ulga skierowana jest zarówno do przedsiębiorców osób fizycznych, jak i do osób prawnych. Zakłada odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków, będących kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy, poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (w tym nieoferowanych dotychczas przez podatnika do sprzedaży), jak również związanych z osiągnięciem takich przychodów w przypadku produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu).
Należy wskazać, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko te wydatki mogą być odliczone jako koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.
Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, przepisy dotyczące ulg i preferencje w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i w granicach tej wykładni.
Podkreślenia bowiem wymaga, że na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej). W granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r., I GSK 2788/18, CBOSA). Odstąpienie przez interpretatora od sensu literalnego przepisu jest uzasadnione wyłącznie szczególnie ważnymi powodami. Takimi powodami mogą być np. wartości konstytucyjne. Na gruncie prawa podatkowego kierowanie się wykładnią celowościową, to jest z pominięciem woli „historycznego” prawodawcy, w oderwaniu od innych rodzajów wykładni, może prowadzić do wypaczenia rzeczywistych intencji prawodawcy, dowolności w stosowaniu prawa i do związanej z nią utraty poczucia pewności prawnej (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 112 i n.; por. uchwałę NSA z 29 maja 2000 r., FPS 2/00, ONSA 2001/1/2, M. Podat. 2000/7/3, Pr. Gosp. 2000/10/25, Glosa 2000/10/37, POP 2001/5/131, M. Prawn. 2000/10/643).
Ulga zawarta w art. 18eb ustawy o CIT, stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. W tym przedmiocie znane jest stanowisko sądownictwa, zgodnie z którym wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Tego rodzaju interpretacja kłóciłaby się bowiem z wyrażoną w art. 84 Konstytucji zasadą powszechności opodatkowania (przykładowo: wyrok NSA z 14 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 94/14).
Państwa wątpliwości dotyczą w głównej mierze kwestii ustalenia, czy wskazane w opisie sprawy wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art, 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie czy Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Przy czym jak wynika z opisu sprawy Spółka w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniosła lub poniesie wydatki - zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu, ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia wydatków lub osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju. Ponadto wskazane we wniosku wydatki:
a) nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie i nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym w inny sposób;
b) nie są przez Spółkę uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT;
c) nie przekraczają w żadnym z lat podatkowych kwoty 1.000.000 zł;
d) spełniają warunki do uznania je za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o CIT.
Ad. 1
Z opisu sprawy wynika, że w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością polegającą na produkcji m.in. A ponieśli Państwo następujące wydatki, które mają na celu zapewnienie zgodności ww. A z Dyrektywą, a więc umożliwienie ich legalnego wprowadzenia na rynek i oferowania do sprzedaży:
1) przygotowanie dokumentacji technicznej dotyczącej A,
2) przekazanie dokumentacji technicznej A związane z uzyskaniem zaświaczenia na podstawie którego, Spółka jako producent A wystawia Deklarację zgodności z Dyrektywą (Artykuł 13 - Świadectwo zgodności);
3) na poddanie A ocenie zgodności wraz z badaniem typu UE zgodnie z modułem B przez jednostkę notyfikowaną, która wydaje na rzecz Spółki stosowny certyfikat badania typu UE, na podstawie którego, Spółka jako producent A wystawia Deklarację zgodności z Dyrektywą (Artykuł 13 - Świadectwo zgodności).
Ustawodawca wyraźnie w katalogu kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które można odliczyć w ramach ulgi na ekspansję wymienił w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Koszty „przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych” stanowią katalog otwarty, a wymienienie przez ustawodawcę pewnych rodzajów czynności o charakterze certyfikacyjnym lub rejestracyjnym ma na celu jedynie przykładowe (a nie zamknięte) zobrazowanie, jakiego rodzaju czynności mieszczą się w pojęciu przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów.
W tym zakresie do skorzystania z ulgi prorozwojowej istotne jest jednak, aby były to czynności związane z przygotowaniem dokumentacji „umożliwiającej sprzedaż produktów”, o których mowa w art. 18eb ust. 1 i 2 ustawy o CIT.
Skoro zatem jak wyraźnie wynika z opisu stanu faktycznego, poniesione przez Państwa a wymienione ww. wydatki obejmują wyłącznie wydatki na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do umożliwienia sprzedaży produktów Spółki, to uznać należy, że mogą Państwo zaliczyć je do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, jako koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Wskazać należy, że Spółka ponosząc ww. koszty przygotowuje (gromadzi) dokumentację, która będzie jej pozwalać na sprzedaż poszczególnych produktów, co uzasadnia możliwość dokonania odliczenia ww. wydatków na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.
Ad. 2 i 3
Jak wynika z opisu sprawy cyklicznie uczestniczycie Państwo w targach w H. Społka nie posiada jednak własnego miejsca wystawowego na ww. targach i nie promuje tam produktów przez siebie produkowanych. Są to bowiem targi obróbki i technologii. Wizyta Spółki na targach polega na rozpoznawaniu nowych możliwości obróbczych maszyn, jak i rozpoznaniu nowych technologii obróbki - które mają zastosowanie w procesie produkcji przez Spółkę (...).
Spółka ponosi następujące wydatki na uczestnictwo w ww. targach:
1) wydatki na transport pracowników Spółki na teren targów;
2) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.
Ponadto przedstawiciele Spółki biorą udział w targach zagranicznych i krajowych, z jednoczesną możliwością wystawienia miejsca wystawowego Spółki. W ramach targów zagranicznych, główną platformą do spotkania klientów (obecnych i potencjalnych) są targi X. Z kolei w ramach targów organizowanych na rynku krajowym Spółka bierze udział w dwóch rodzajach imprez, które pozwalają, w ramach dedykowanego stoiska Spółki, na zaprezentowanie nowych produktów i spotkanie nowych klientów:
1) Targi Yj,
2) Konferencje branżowe organizowane przez (...).
W związku z udziałem w powyższych wydarzeniach Spółka ponosi następujące wydatki:
1) zakup biletów lotniczych dla pracowników Spółki,
2) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników,
3) organizacja miejsca wystawowego, które obejmują:
-opłata za udostępnienie miejsca na targach pod stanowisko Spółki,
-przygotowanie zabudowy miejsca wystawowego,
-podłączenie miejsca wystawowego do mediów (prąd, woda, ścieki - w zależności od charakteru miejsca wystawowego),
-dostawa mediów do miejsca wystawowego,
-praca hostess obsługujących stanowisko wystawowe Spółki.
Rozpatrując kwestię możliwości uznania wskazanych wyżej wydatków za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa jest w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie możliwości odliczenia tych wydatków od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, wskazać w pierwszej kolejności należy, iż jak wynika z treści powołanego wyżej art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów są koszty uczestnictwa w targach poniesione na:
- organizację miejsca wystawowego,
- zakup biletów lotniczych dla pracowników,
- zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.
Przepis art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT wyraźnie zatem wskazuje na koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.
Zauważyć należy, że poniesione przez Państwa koszty uczestnictwa w targach w H. nie wypełniają celu wskazanego w ww. przepisie. Jak sami bowiem Państwo wskazali, wyjazdy na targi w H. mają na celu rozpoznawanie nowych możliwości obróbczych maszyn, jak i rozpoznaniu nowych technologii obróbki - które mają zastosowanie w procesie produkcji przez Spółkę (...). Celem uczestnictwa w targach nie jest zatem promowanie produktów Spółki (co mogłoby przyczynić się do wzrostu wolumenu ich sprzedaży) ale poszkiwaniem nowych rozwiązań technicznych. Powyższe skutkuje zwiększeniem konkurencyjności, między innymi poprzez skracanie czasów obróbki detali, jak również wykonywaniem większego asortymentu detali, jednak w opinii Organu nie ma bezpośredniego wpływu na zwiększenie przychodow ze sprzedaży produktów Spółki.
Uwzględniając powyższe, wskazane wydatki nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka nie jest uprawniona do odliczenia tych wydatków od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT.
Państwa stanowisko w powyzszym zakresie jest nieprawidłowe.
Do kosztów uczestnictwa w targach, nie mogą Państwo również zaliczyć wydatków związanych z udziałem w innych wydarzeniach niż targi, tj. wskazanych przez Państwa we wniosku Konferencjach branżowych.
Należy bowiem zauważyć, że posługując się wykładnią językową, zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl) termin „targi” to wystawa krajowa lub międzynarodowa dająca przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji.
Z kolei zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego „konferencja” to spotkanie przedstawicieli jakichś instytucji lub organizacji w celu omówienia określonych zagadnień.
Wobec powyższego określane przez Państwa mianem Konferencji branżowych wydarzenia, jeśli nawet w ich trakcie mają Państwo możliwość zaprezentowania swojej oferty w przygotowanej przestrzeni wystawienniczej, nie mogą być utożsamiane ze zdarzeniem, jakim są targi.
Skoro ustawodawca w art. 18eb ust. 7 pkt 1 lit. a ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje wyłącznie koszty uczestnictwa w targach, uznanie, że zakresem tym objęte są również koszty związane z uczestnictwem w Konferencjach branżowych stanowiłoby zbyt rozszerzającą wykładnię, wykraczającą poza literalne brzmienie przepisu.
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT mogą natomiast Państwo uznać koszty poniesione na uczestnictwo w targach X oraz majowych targach Y, w zakresie w jakim obejmują one wydatki na:
- zakup biletów lotniczych dla pracowników Spółki;
- zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników oraz
- organizację miejsca wystawowego, w tym opłatę za udostępnienie miejsca na targach pod stanowisko Spółki, jak równiez wydatki dotyczące przygotowanie zabudowy miejsca wystawowego,podłączenia miejsca wystawowego do mediów (prąd, woda, ścieki - w zależności od charakteru miejsca wystawowego), dostawy mediów do miejsca wystawowego oraz pracę hostess obsługujacych stanowisko wystawowe hostess.
Ad. 4-6
Odnosząc się do możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa jest w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT wskazanych przez Państwa wydatków związanych z przygotowaniem strony internetowej oraz pozycjonowaniem strony internetowej, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że wyżej wskazane koszty należy rozpatrywać w zakresie możliwości ich kwalifikacji do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT , tj. kosztów działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów, ponieważ niewątpliwie nie stanowią pozostałych kategorii kosztów wskazanych w tym przepisie.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi. Przy czym podkreślenia wymaga, że w zawartych przykładach ustawodawca wskazał na działania, które w sposób bezpośredni służą promowaniu i informowaniu o produktach podatnika.
Istotne dla oceny tego kosztu jest wyjaśnienie pojęć: „promocja”, „reklama”, „usługa reklamowa”.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/ „promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast „reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film, itp. służące temu celowi”.
Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, „informacja” zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.
Z kolei pod pojęciem „usług reklamowych” rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że za koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa jest w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT uznać należy poniesione przez Państwa wydatki związane z przygotowaniem strony internetowej (które wprost wymienione zostały w tym przepisie), jak również wydatki związane z pozycjonowaniem tej strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych.
Za pośrednictwem ww. strony internetowej informujecie Państwo bowiem potencjalnych nabywców o swojej ofercie produktowej. Pozycjonowanie strony przyczynia się z kolei do zwiększenia widoczności serwisu Spółki w wyszukiwarce a co za tym idzie dotarcie informacji o produktach Spółki do większego grona potencjalnych odbiorców.
Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym, wydatki związane z przygotowaniem oraz pozycjonowaniem strony internetowej Spółki, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, a co za tym idzie Spółka ma prawo odliczyć te wydatki od podstawy opodatkowania, na podstawie art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT – jest prawidłowe.
Przy czym, jak wskazano już wcześniej, ulga na ekspansję umożliwia odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków, będących kosztami podatkowymi w rozumieniu ustawy, poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (w tym nieoferowanych dotychczas przez podatnika do sprzedaży), jak również związanych z osiągnięciem takich przychodów w przypadku produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu).
Uwzględniając więc okoliczność, iż jak wskazali Państwo w opisie sprawy, w związku z realizacją projektu nowej strony internetowej doszło do przeniesienia autorskich praw majątkowych, zauważyć należy, że określona grupa wydatków, w tym związana z finansowaniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (ich nabyciem czy wytworzeniem) może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodów tylko poprzez odpisy amortyzacyjne. Wynika to z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, który stanowi, że:
Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
1)wydatków na:
a)nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
b)nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
c)ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych
- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.
Stosownie do art. 16b ust. 1 ustawy o CIT:
Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
1)(uchylony)
2)spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
3)(uchylony)
4)autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
5)licencje,
6)prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej,
7)wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Jak wynika z cytowanego wyżej unormowania, za podlegające amortyzacji wartości niematerialne i prawne można uznać m.in. autorskie lub pokrewne prawa majątkowe i licencje, o ile spełniają one łącznie następujące warunki:
- zostały nabyte,
- nadają się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania,
- przewidywany okres ich używania przekracza rok,
- są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy o CIT.
Ustawa o CIT przewiduje zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, na nabycie których wydatki rozpoznawane mogą być jako koszt podatkowy w formie odpisów amortyzacyjnych. Oznacza to, że prawa, które nie zostały wymienione wprost w tej ustawie, jako wartości niematerialne i prawne nie mogą zostać zaliczone do tej kategorii. Tym samym nie podlegają amortyzacji.
W powyższym katalogu wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji wymienione zostały nabyte przez podatnika autorskie lub pokrewne prawa majątkowe.
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 27, dalej: „upapp”):
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 1 upapp:
W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe).
Jak stanowi z kolei art. 16f ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.
W świetle z art. 16d ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b, których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g nie przekracza 10 000 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
Zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dla celów amortyzacji wskazane zostały natomiast w art. 16g ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się: w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Jak wynika z wniosku, nabyte przez Państwa prawo do strony internetowej wiązało się z przeniesieniem na Spółkę autorskich lub pokrewnych praw majątkowych i jest wykorzystywane przez Państwa na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Uwzględniając powołane wyżej przepisy wskazać zatem należy, że jeśli przewidywany okres użytkowania ww. prawa majątkowego do strony internetowej jest dłuższy niż rok, to stanowi ono wartość niematerialną i prawną, o której mowa jest w art. 16b ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Z kolei skoro wartość ww. prawa majątkowego przekracza 10 000 zł to podlega ono amortyzacji podatkowej, na podstawie art. 16f ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodzić się zatem z Państwem należy, że nabyte przez Państwo prawo majątkowe do strony internetowej stanowi podlegającą amortyzacji wartość niematerialna i prawną a koszty kwalifikowane, o których mowa jest w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT stanowią dokonywane od tego składnika majątku odpisy amortyzacyjne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.