Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.761.2024.1.SH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.761.2024.1.SH

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 grudnia 2024 r., przekazany pismem z 13 grudnia 2024 r. zgodnie z właściwością rzeczową przez Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego w (…) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Spółce, której właścicielami są związki gmin i jedna gmina, może stosować zwolnienie podmiotowe i nie naliczać podatku minimalnego jako podatnik prowadzących gospodarkę komunalną.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Za 2024 rok jest prognozowana strata podatkowa. Spółka jest podatnikiem w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (ze zm.). Spółka powinna ustalić minimalny podatek CIT. Spółka jest zakładem zajmującym się zagospodarowaniem odpadów komunalnych (…), którego właścicielami są dwa związki gmin – A. (…% udziałów) i B. (… % udziałów) oraz Gmina C. (…% udziałów).

Przedmiotem działalności Spółki jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej lub wykonywanie zadań z zakresu użyteczności publicznej, w tym:

- zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie utrzymania wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych - zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt. 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.),

- zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz innych zadań zgodnie z art. 16a ustawy o odpadach (Dz.U. z 2010 r. nr 185, poz. 1243 ze zm.).

Pytanie

Czy nasza Spółka, której właścicielami są związki gmin i gmina, może stosować zwolnienie podmiotowe i nie naliczać podatku minimalnego (art. 24ca ust. 1; ust. 14). Wykluczenie od minimalnego podatku dotyczy podatników prowadzących gospodarkę komunalną, o których jest mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2021 poz. 679)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka, której właścicielami są dwa związki gmin i jedna gmina, może stosować zwolnienie podmiotowe i nie naliczać podatku minimalnego (art. 24ca ust. 1; ust. 14 (winno być: art. 24ca ust. 14 pkt 8). Wykluczenie od minimalnego podatku dotyczy podatników prowadzących gospodarkę komunalną, o których jest mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2021 poz. 679).

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on warunki definiujące spółkę z udziałem jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z  rozdziałem 3 art. 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 679) jednostki samorządu terytorialnego utworzyły Spółkę Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:

1)poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

2)osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%

- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).

Zgodnie z cytowanym art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, minimalny podatek dochodowy w wysokości 10% podstawy opodatkowania skierowany jest, co do zasady, do podatników będących spółkami oraz podatkowymi grupami kapitałowymi, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, którzy w ramach działalności operacyjnej ponoszą stratę lub wykazują określony niski wskaźnik dochodowości (udział dochodów w przychodach w wysokości nieprzekraczającej 1% (1% lub niższej).

Odwołanie w art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT do dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o CIT dotyczy określenia wskaźnika dochodowości. Chodzi bowiem o uwzględnienie w opodatkowaniu minimalnym podatkiem dochodowym nie tylko podatników, którzy ponieśli w roku podatkowym stratę, o której mowa w art. 24ca ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale również tych, którzy uzyskali nie większy niż 1% udział dochodów w przychodach innych niż z zysków kapitałowych (działalność operacyjna).

W myśl art. 24ca ust. 13 ustawy o CIT:

Kwotę zapłaconego za dany rok podatkowy minimalnego podatku dochodowego odlicza się od podatku obliczonego zgodnie z art. 19. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa  w art. 27 ust. 1, za kolejno następujące po sobie 3 lata podatkowe następujące bezpośrednio po roku, za który podatnik wpłacił minimalny podatek dochodowy.

W myśl art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 679).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółka, której właścicielami są związki gmin i gmina, może stosować zwolnienie podmiotowe i nie naliczać podatku minimalnego (art. 24ca ust. 1; art. 24ca ust. 14 pkt 8). Wykluczenie od minimalnego podatku dotyczy podatników prowadzących gospodarkę komunalną, o których jest mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2021 poz. 679).

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości wskazać należy, że z literalnego brzmienia art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT wynika, że podatkowi minimalnemu nie podlegają podatnicy będący spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 679 ze zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej:

Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.

Jak wynika z uzasadniania do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 2544) wynika, że „Proponowane zwolnienia skierowane są do podatników, którzy ze względu na charakter funkcjonowania, czy strukturę właścicielską nie działają (z uwagi na brak ku temu przesłanek i uzasadnienia) z zamiarem unikania opodatkowania (np. mali podatnicy – ze względu na zakres prowadzonej działalności i prostą strukturę powiązań powodującą nieopłacalność i niecelowość takich działań; spółki komunalne – ze względu na strukturę własnościową z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, a także cele jakim służą, tj. usługi komunalne w szerokim rozumieniu, w tym fakt, że znaczna część działalności takich podmiotów ma charakter regulowany, czy podmioty świadczące usługi ochrony zdrowia – o zbliżonej do spółek komunalnych charakterystyce, bowiem działające dla dobra ogółu społeczeństwa, w dużej mierze poprzez świadczenia o regulowanym charakterze). Zaproponowane wyłączenia wynikają zatem z specyfiki poszczególnych branż i są zgodne z celem przepisów o minimalnym podatku dochodowym”.

W uzasadnieniu tym wskazano również, że „Zasady podejmowania i wykonywania działalności komunalnej (w ramach realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego), zawarte są w wielu aktach prawa materialnego. Wśród szeregu czynności wykonywanych przez spółki komunalne (z założenia mające świadczyć usługi publiczne, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, bez ukierunkowania na osiąganie zysku) wymienić można obszary dotyczące m.in.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; czy lokalnego transportu zbiorowego.

Poszczególne kategorie działalności (zadań) komunalnych znajdują swoje umocowanie w przepisach ustaw regulujących w sposób szczegółowy daną sferę zadań publicznych. W przypadku spółek komunalnych znaczna część kierunków działalności i uzyskiwanych z tego tytułu przychodów takich spółek ma charakter regulowany. Dla przykładu wymienić można obszar: usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków (na podstawie ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2028, z późn.zm.), usług gospodarowania odpadami komunalnymi (na podstawie ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 888, z późn.zm.), usług dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej, cieplnej i paliw gazowych (na podstawie ustawy z 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne, t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), czy usług przewozowych (w tym komunikacja miejska) (na podstawie ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1371, z późn. zm.).

Wprowadzana zmiana ma zatem na celu wyłączenie spod regulacji minimalnego podatku dochodowego de facto spółek, których udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego, nie mających decydującego wpływu na wielkość osiąganych przychodów, bowiem prowadzących działalność, w których występują ceny regulowane.

Podobnie jak w przypadku zwolnienia podmiotów prowadzących działalność leczniczą, niniejsza zmiana stanowi odpowiedź na głosy płynące ze strony w szczególności przedsiębiorstw użyteczności publicznej, które charakteryzują się stałą niską rentownością, wynikającą ze specyfiki ich funkcjonowania.

Ponadto, biorąc pod uwagę strukturę własnościową z udziałem JST, a także cele jakim służą takie podmioty, tj. usługi komunalne w szerokim rozumieniu, w tym fakt, że znaczna część działalności takich podmiotów ma charakter regulowany, objęcie zwolnieniem tych podatników nie stoi w sprzeczności z założeniami omawianej regulacji (przeciwdziałanie optymalizacji podatkowej stosowanej przez duże grupy kapitałowe)”.

Jak wynika z opisu sprawy Spółka jest zakładem zajmującym się zagospodarowaniem odpadów komunalnych (…), którego właścicielami są dwa związki gmin – A. (…% udziałów) i B. (… % udziałów) oraz Gmina C. (…% udziałów).

Przedmiotem działalności Spółki jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej lub wykonywanie zadań z zakresu użyteczności publicznej, w tym:

- zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie utrzymania wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych - zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt. 3 ustawy o samorządzie gminnym,

- zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz innych zadań zgodnie z art. 16a ustawy o odpadach.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że skoro jak wynika z wniosku, właścicielem Spółki jest m.in. jednostka samorządu terytorialnego, tj. C. (…% udziałów), a Państwa Spółka prowadzi gospodarkę komunalną, o której mowa w rozdziale 3 ustawy o gospodarce komunalnej, to Państwa Spółka nie będzie podlegała opodatkowaniu wynikającemu z art. 24ca ustawy o CIT.

Reasumując Państwa Spółka, której właścicielem jest m.in. gmina, może stosować zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT i nie naliczać podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, bowiem wykluczenie od minimalnego podatku dotyczy podatników prowadzących gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi elementem czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA)..

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.