Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 2 stycznia 2025 r. (wpływ 9 stycznia 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka działająca pod firmą: A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością [dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka"] jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca planuje prowadzić działalność w obszarze IT, w zakresie marketingu internetowego.

Wnioskodawca planuje w przyszłości pełnić rolę centrum usług wspólnych dla innych spółek powiązanych. Główną działalnością Spółki będzie więc świadczenie usług wsparcia m.in. administracyjnych, technicznych i innych dla spółek powiązanych [dalej: „Podmioty Powiązane”]., które prowadzą działalność w zakresie świadczenia na rzecz klientów usług w zakresie marketingu internetowego. Przedmiotowe usługi wsparcia będą świadczone na podstawie odpowiednich umów zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a Podmiotami Powiązanymi, na rzecz których Wnioskodawca świadczy ww. usługi.

Działalność Spółki obejmować będzie głównie wykonywanie czynności opodatkowanych. Wyjątkowo będą mogły zdarzyć się sytuacje, w których Spółka będzie świadczyć czynności zwolnione od podatku, niemniej jednak nie będą to sytuacje cykliczne oraz typowe dla codziennej, biznesowej działalności Spółki oraz będą miały charakter incydentalny (w świetle art. 90 ust. 10 pkt 1 w zw. z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT tzw. „proporcja sprzedaży” Spółki będzie równa 100%).

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Spółka zamierza organizować w przyszłości:

  • spotkania biznesowe dla potencjalnych przyszłych klientów Spółki oraz potencjalnych przyszłych klientów Podmiotów Powiązanych, które będą służyły promocji oraz reklamie usług oferowanych przez Wnioskodawcę oraz
  • spotkania szkoleniowe, integracyjne lub okolicznościowe dla współpracowników Spółki oraz współpracowników Podmiotów Powiązanych (wśród których dominować będzie współpraca na zasadach B2B lub umowach cywilnoprawnych), które będą służyły szkoleniu, integracji lub spotkaniu przy okazji ważnych dla Spółki lub Podmiotów Powiązanych wydarzeń lub tradycyjnie obchodzonych świąt,

- dalej łącznie: „Wydarzenia”.

Koncepcja organizowania takich wydarzeń będzie częścią spójnej strategii marketingowej Spółki. Forma i charakter tych spotkań będzie uzależniona od konkretnych okoliczności oraz celu, jaki będzie w danych okolicznościach zamierzała osiągnąć Spółka.

Głównymi celami organizowania ww. Wydarzeń będzie:

  • w zakresie spotkań biznesowych dla potencjalnych przyszłych klientów Podmiotów Powiązanych:
  • zaprezentowanie szerokiej oferty usług oferowanych przez Spółkę oraz Podmioty Powiązane, dzięki czemu uczestnicy będą mogli poznać nowe rozwiązania, które w przyszłości będą mogły być dla nich przydatne, a także dowiedzieć się więcej o specjalizacjach i kompetencjach Spółki i Podmiotów Powiązanych; tego typu prezentacje będą miały kluczowe znaczenie w budowaniu świadomości marki A. na rynku, co z kolei zdaniem Wnioskodawcy będzie wpływać na jego rozpoznawalność i wizerunek jako zaufanego partnera biznesowego,
  • nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych z potencjalnymi partnerami, co ma bezpośrednio przyczynić się do zwiększenia sprzedaży; dzięki interakcji z klientami, firma może lepiej zrozumieć ich potrzeby i wprowadzać odpowiednie rozwiązania, które wpłyną na przyszły wzrost zainteresowania ofertą Spółki,
  • w zakresie spotkań szkoleniowych, integracyjnych lub okolicznościowych dla przyszłych współpracowników Spółki i Podmiotów Powiązanych:
  • zapewnienie prawidłowej komunikacji między współpracownikami oraz bieżące i wpływające na przyszłość wzmocnienie relacji między współpracownikami, co ma przyczynić się do jak najbardziej efektywnej pracy w przyszłości,
  • budowanie zintegrowanego oraz zgranego zespołu, co ma przełożyć się na lepsze wykonywanie usług świadczonych na rzecz Spółki i Podmiotów Powiązanych,
  • zapewnienie w przyszłości motywującej atmosfery, która zdaniem Wnioskodawcy jest kluczowa dla osiągnięcia wysokiego poziomu satysfakcji i produktywności przyszłych współpracowników, co będzie wpływać na utrzymanie zadowolenia współpracowników, które będzie powodować, iż będą oni w przyszłości bardziej skłonni do długotrwałej współpracy, co z kolei przyczyni się do zachowania stabilnego zespołu, który jest kluczowym elementem dla prowadzenia działalności gospodarczej,
  • przedstawienie przyszłym współpracownikom założeń biznesowych Podmiotów Powiązanych oraz planów Podmiotów Powiązanych co do trendów w jej działalności, jej oferty czy specyfiki produktów, co będzie prowadzić w przyszłości do prawidłowego zrozumienia tych tematów przez współpracowników,
  • kultywowanie tradycji i zwyczajów powszechnie przyjętych w społeczeństwie, jakim są spotkania dla współpracowników, co będzie w przyszłości prowadzić do nadania pozytywnego wizerunku Spółki i Podmiotów Powiązanych, co z kolei może przełożyć się na poczucie identyfikacji, a finalnie na zapewnieniu wysokiej jakości usług świadczonych przez Spółkę oraz Podmioty Powiązane, - pozytywny wpływ na budowanie reputacji i konkurencyjność Spółki i Podmiotów Powiązanych, a w efekcie zwiększenie osiąganych zysków.

Wnioskodawca będzie organizował takie Wydarzenia w przyszłości samodzielnie lub będzie zlecał przygotowanie i realizację takich Wydarzeń firmom zewnętrznym, które zajmują się całościową organizacją tego typu imprez, np. agencjom eventowym lub agencjom reklamowym (dalej: „Podmioty Zewnętrzne”). Niniejszy wniosek dotyczy tylko i wyłącznie Wydarzeń organizowanych przez Podmioty Zewnętrzne.

W ramach świadczonych na rzecz Spółki usług, Podmioty Zewnętrzne będą odpowiedzialne za pełne przygotowanie organizacyjne zleconego Wydarzenia. W zależności od charakteru i zakresu konkretnego Wydarzenia, Podmiot Zewnętrzny będzie mógł być w szczególności zobowiązany do:

  • wynajęcia/udostępnienia sali konferencyjnej lub powierzchni wystawienniczej,
  • zapewnienia odpowiedniego wyposażenia i sprzętu technicznego (np. nagłośnienia, oświetlenia, projektora, tablic, itp.),
  • zapewnienia wyżywienia uczestnikom,
  • zapewnienia noclegów dla uczestników,
  • zapewnienia miejsc parkingowych dla uczestników,
  • zapewnienia transportu, ubezpieczenia uczestników,
  • zapewnienia brandingu (oznaczenia logotypem przestrzeni itp.),
  • zapewnienia osób prowadzących Wydarzenie - np. konferansjerów,
  • zorganizowania dodatkowych atrakcji dla uczestników - np. występów zespołów artystycznych, zajęć rekreacyjno-integracyjnych, itp.

Powyższa lista ma charakter przykładowy i w zależności od sytuacji, umowy, warunków, oczekiwań usługa organizacji danego Wydarzenia może składać się ze wszystkich lub tylko wybranych elementów. Przy najbardziej złożonych Wydarzeniach będą one mogły obejmować wszystkie ww. elementy, a w przypadku najbardziej podstawowych Wydarzeń będą one obejmować tylko i wyłącznie małą część z nich np. wyszukanie i zapewnienie odpowiedniej lokalizacji na kolację biznesową wraz z zapewnieniem odpowiedniego brandingu.

Należy podkreślić, że w przypadku Wydarzeń, Wnioskodawca nie będzie zainteresowany zakupem od Podmiotów Zewnętrznych poszczególnych elementów Wydarzenia. Jedynie nabywane łącznie będą tworzyć dla Spółki pożądane świadczenie, tzn. zorganizowanie określonego Wydarzenia dla określonej liczby osób.

Z tytułu nabycia usług organizacji Wydarzeń Spółka będzie ponosić wydatki odpowiadające kwotom wskazanym na fakturach wystawianych przez Podmioty Zewnętrzne z wykazanym podatkiem VAT (dalej: „Wydatki"). Przedmiotowe Wydatki Spółka będzie pokrywała z własnych środków obrotowych, nie będą one zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie oraz nie będą odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Wszystkie Wydatki na Wydarzenia będą zatem odpowiednio dokumentowane, a Spółka będzie w posiadaniu wszelkich dokumentów dotyczących Wydatków na Wydarzenia, takich jak faktury zakupowe czy potwierdzenia bankowych przelewów obejmujących kwoty tych wydatków.

Wnioskodawca wskazuje również, iż Wydatki na Wydarzenia organizowane przez Podmioty Zewnętrzne będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, gdyż będą ściśle związane z usługami świadczonymi przez Spółkę na rzecz Podmiotów Powiązanych.

Ewentualnie wydatki te będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT w Polsce (w przypadkach, gdy Spółka świadczy usługi na rzecz podatnika z innego kraju - wówczas obowiązuje tzw. reverse charge zgodnie z art. 28b ustawy o VAT). Z uwagi na treść i zakres usług łączących Spółkę (pełniącą funkcję centrum usług wspólnych dla Podmiotów Powiązanych) wartość poniesionych Wydatków na Wydarzenia będzie uwzględniana przy kalkulacji przysługującego Wnioskodawcy wynagrodzenia. Spółka dokumentować je będzie poprzez wystawienie faktur sprzedażowych na rzecz nabywców świadczonych usług. Oznacza to, że wysokość poniesionych Wydatków na Wydarzenia będzie miała bezpośredni wpływ na osiągane przychody, w tym od podmiotów z krajów innych niż Polska. Spółka będzie posiadała dokumenty, z których wynika związek poniesionych Wydatków z usługami świadczonymi przez Spółkę na rzecz podatników z innego kraju tj. faktury sprzedażowe, dokumenty elektroniczne (kalkulacje) oraz umowy o świadczenie usług zawarte przez Spółkę.

W związku z powyższym opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy Wydatki na Wydarzenia organizowane przez Podmioty Zewnętrzne będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z tymi wydatkami.

Wnioskodawca jednocześnie wskazuje, że przedmiotem niniejszego wniosku nie jest potwierdzenie czy wydatki na alkohol w ramach organizacji Wydarzeń będą stanowiły koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z tymi wydatkami - Wnioskodawca wskazuje, że wydatki te będą wyłączone z ogólnego wynagrodzenia na rzecz Podmiotów Zewnętrznych oraz traktowane przez Spółkę jako koszty niepodatkowe oraz wydatki, w związku z którymi nie będzie przysługiwało Spółce prawo od odliczenia podatku VAT naliczonego.

Uzupełnienie

Z uwagi na charakter działalności Wnioskodawcy, który ma pełnić w grupie funkcję podmiotu o charakterze centrum usług wspólnych, jedynymi klientami Spółki będą Podmioty Powiązane. Spółka precyzuje, że organizacja spotkań biznesowych dla potencjalnych klientów Podmiotów Powiązanych będzie zmierzała do pozyskania klientów przez te podmioty. Organizacja przez Wnioskodawcę tych spotkań będzie więc służyła wyłącznie wsparciu Podmiotów Powiązanych w pozyskiwaniu nowych klientów lub w zachęcaniu obecnych klientów do zakupu większej ilości usług od Podmiotów Powiązanych. Wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację takich wydarzeń będą stanowiły bazę kosztową uwzględnianą przy kalkulacji wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy od Podmiotów Powiązanych. Tym samym, ponoszone wydatki będą bezpośrednio alokowane do działalności centrum usług wspólnych, co pozwoli na prawidłowe odzwierciedlenie rzeczywistego poziomu kosztów związanych z obsługą Podmiotów Powiązanych w ramach przyjętego modelu rozliczeń wewnątrzgrupowych.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca precyzuje, że celem organizacji spotkań biznesowych będzie:

  • zaprezentowanie szerokiej oferty usług oferowanych przez Podmioty Powiązane, dzięki czemu uczestnicy tych spotkań będą mogli poznać nowe rozwiązania, które w przyszłości będą mogły być dla nich przydatne, a także dowiedzieć się więcej o specjalizacjach i kompetencjach Podmiotów Powiązanych; tego typu prezentacje będą miały kluczowe znaczenie w budowaniu świadomości marki A. na rynku, co z kolei zdaniem Wnioskodawcy będzie wpływać na jego rozpoznawalność i wizerunek jako zaufanego partnera biznesowego,
  • nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych z potencjalnymi partnerami, co ma bezpośrednio przyczynić się do zwiększenia sprzedaży; dzięki interakcji z klientami, firma może lepiej zrozumieć ich potrzeby i wprowadzać odpowiednie rozwiązania, które wpłyną na przyszły wzrost zainteresowania ofertą Podmiotów Powiązanych,
  • uzyskanie przez Wnioskodawcę wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług wspólnych, które obejmują również usługi organizacji spotkań biznesowych.

Precyzując, spotkania szkoleniowe, integracyjne lub okolicznościowe będą organizowane dla współpracowników Spółki lub Podmiotów Powiązanych, którzy będą już współpracować (świadczyć usługi, wykonywać zlecenia lub świadczyć pracę) w momencie gdy dane wydarzenie będzie się odbywać. Spółka nie odniosła się do żadnych pozostałych uczestników, ponieważ jedynymi uczestnikami tych spotkań będą przyszli współpracownicy Spółki i Podmiotów Powiązanych.

W związku z powyższym wyjaśnieniem, wszystkie cele wskazane dla tego typu wydarzeń we Wniosku pozostają aktualne tj. celem organizacji tych spotkań będzie:

  • zapewnienie prawidłowej komunikacji między współpracownikami oraz bieżące i wpływające na przyszłość wzmocnienie relacji między współpracownikami, co ma przyczynić się do jak najbardziej efektywnej pracy w przyszłości,
  • budowanie zintegrowanego oraz zgranego zespołu, co ma przełożyć się na lepsze wykonywanie usług świadczonych na rzecz Spółki i Podmiotów Powiązanych,
  • zapewnienie w przyszłości motywującej atmosfery, która zdaniem Wnioskodawcy jest kluczowa dla osiągnięcia wysokiego poziomu satysfakcji i produktywności przyszłych współpracowników, co będzie wpływać na utrzymanie zadowolenia współpracowników, które będzie powodować, iż będą oni w przyszłości bardziej skłonni do długotrwałej współpracy, co z kolei przyczyni się do zachowania stabilnego zespołu, który jest kluczowym elementem dla prowadzenia działalności gospodarczej,
  • przedstawienie przyszłym współpracownikom założeń biznesowych Podmiotów Powiązanych oraz planów Podmiotów Powiązanych co do trendów w jej działalności, jej oferty czy specyfiki produktów, co będzie prowadzić w przyszłości do prawidłowego zrozumienia tych tematów przez współpracowników,
  • kultywowanie tradycji i zwyczajów powszechnie przyjętych w społeczeństwie, jakim są spotkania dla współpracowników, co będzie w przyszłości prowadzić do nadania pozytywnego wizerunku Spółki i Podmiotów Powiązanych, co z kolei może przełożyć się na poczucie identyfikacji, a finalnie na zapewnieniu wysokiej jakości usług świadczonych przez Spółkę oraz Podmioty Powiązane,
  • pozytywny wpływ na budowanie reputacji i konkurencyjność Spółki i Podmiotów Powiązanych, a w efekcie zwiększenie osiąganych zysków.

Wnioskodawca precyzuje jednocześnie, że jednym z celów organizowania spotkań szkoleniowych integracyjnych lub okolicznościowych będzie uzyskanie przez Wnioskodawcę wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług wspólnych, które obejmują również usługi organizacji ww. spotkań.

Usługi wsparcia, które będą świadczone przez Spółkę będą polegały na świadczeniu usług back-office, które obejmować będą m.in.: marketing i PR, consulting, zarządzanie powierzchnią reklamową, wsparcie techniczne kampanii reklamowych, ruch, kreacje, help desk, HR, rekrutację, administrację, zarządzanie, sprzedaż, finanse i podatki, wsparcie prawne, programistów oraz administrację serwerów.

Wnioskodawca każdorazowo będzie zawierał umowy na świadczenie usług z Podmiotami Powiązanymi.

Wartość wydatków ponoszonych przez Spółkę na organizację wydarzeń (zarówno spotkań biznesowych jak i spotkań szkoleniowych, integracyjnych lub okolicznościowych) będzie uwzględniana w bazie kosztowej stanowiącej podstawę kalkulacji wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy od Podmiotów Powiązanych za usługi świadczone przez Spółkę na podstawie umów zawartych na świadczenie usług wspólnych. Wynagrodzenie będzie kalkulowane jako baza kosztowa (alokowana do poszczególnych Podmiotów Powiązanych) powiększona o narzut o rynkowej wysokości.

Wartość nabytych usług organizacji Wydarzeń, również w odniesieniu do dodatkowych atrakcji, będzie uwzględniana w bazie kosztowej stanowiącej kluczowy element ustalania wysokości wynagrodzenia Spółki. Stąd zakup usług polegających na organizacji Wydarzeń przez Podmioty Zewnętrzne będzie miał bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą Spółki w taki sposób, iż Spółka z uwagi na przeprowadzenie organizacji tych Wydarzeń, będzie uzyskiwała wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług wspólnych dla Podmiotów Powiązanych.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora KIS, wydatki poniesione przez podatnika na organizację przez agencję reklamową wydarzenia, które obejmuje m.in. występy artystyczne, może stanowić koszt uzyskania przychodu. Tak uznał Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 11 października 2023 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.459.2023.1.MR1, w której potwierdził on, że wydatki poniesione na event obejmujący m.in. występ teatralny mogą stanowić koszt uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy.

Takie samo stanowisko prezentuje Dyrektor KIS w zakresie możliwości odliczenia VAT naliczonego z tytułu organizacji wydarzeń dla współpracowników podatników, które obejmują rozrywki lub występy artystyczne. Tak np. stwierdził Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2022 r. sygn. 1462-IPPP3.4512.977.2016.8.2022.S.PC czy w interpretacji indywidualnej z dnia 26 marca 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.242.2019.ll.S.IZ, w których Dyrektor KIS potwierdził możliwość odliczenia VAT naliczonego wynikającego z organizacji kompleksowych wydarzeń, które odpowiednio obejmowały rozrywki podczas czasu wolnego dla uczestników konferencji oraz występy gwiazdy wieczoru i innych artystów oraz prezentacje kulinarne. Takie samo stanowisko prezentują sądy administracyjne m.in. WSA w Warszawie w wyroku z 14 stycznia 2020 r., sygn. III SA/Wa 2043/19, w którym sąd uznał, że usługi polegającej na organizacji spotkań obejmujących występy artystyczne przez agencję reklamową stanowią usługę kompleksową, w związku z którą wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem tych usług.

Wskazując w opisie zdarzenia przyszłego, że w ramach świadczonych na rzecz Spółki usług, Podmioty Zewnętrzne będą odpowiedzialne za pełne przygotowanie organizacyjne zleconego Wydarzenia, w tym do zapewnienia transportu i ubezpieczenia uczestników, Wnioskodawca miał na myśli ubezpieczenia, które będą proponowane przez Podmioty Zewnętrzne - organizatorów Wydarzeń. Ubezpieczenia te mogą obejmować ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, które chroni uczestników na wypadek uszczerbku na zdrowiu podczas wydarzenia, ubezpieczenie mienia uczestników, które chroni wartościowe przedmioty, które uczestnicy mogą mieć przy sobie podczas wydarzenia, czy ubezpieczenie podróżne, jeżeli wydarzenie polegałoby na zorganizowaniu podróży dla jego uczestników.

Jeśli chodzi o związek wydatków na takie ubezpieczenia z działalnością gospodarczą Spółki, to wartość nabytych usług organizacji Wydarzeń, również w odniesieniu do kosztów ww. ubezpieczeń, będzie uwzględniana w bazie kosztowej stanowiącej kluczowy element ustalania wysokości wynagrodzenia Spółki. Stąd zakup usług polegających na organizacji Wydarzeń przez Podmioty Zewnętrzne będzie miał bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą Spółki w taki sposób, iż Spółka z uwagi na przeprowadzenie organizacji tych Wydarzeń, będzie uzyskiwała wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług wspólnych dla Podmiotów Powiązanych.

Brak organizacji wydarzeń takich jak opisane we Wniosku w znaczący sposób odbiega od praktyki rynkowej. Obecnie, niezależnie od branży, organizacja spotkań (w tym szkoleniowych, integracyjnych i okolicznościowych) stanowi standard, którego brak zachowania mógłby wywołać mylne wrażenie Współpracowników np. o złej kondycji finansowej Spółki bądź braku chęci zrównoważonego rozwoju Wnioskodawcy uwzględniającego oczekiwania Współpracowników. Brak organizacji takich wydarzeń może prowadzić do zakończenia współpracy ze Spółką jako mniej wartościową na tle konkurencji.

W związku z powyższym organizacja Wydarzeń powinna przełożyć się na wzrost konkurencyjności Spółki oraz powinna pozytywnie wpłynąć na wizerunek Spółki poprzez:

  • zapewnienie prawidłowej komunikacji między współpracownikami oraz bieżące i wpływające na przyszłość wzmocnienie relacji między współpracownikami, co ma przyczynić się do jak najbardziej efektywnej pracy w przyszłości,
  • budowanie zintegrowanego oraz zgranego zespołu, co ma przełożyć się na lepsze wykonywanie usług świadczonych na rzecz Spółki i Podmiotów Powiązanych,
  • zapewnienie w przyszłości motywującej atmosfery, która zdaniem Wnioskodawcy jest kluczowa dla osiągnięcia wysokiego poziomu satysfakcji i produktywności przyszłych współpracowników, co będzie wpływać na utrzymanie zadowolenia współpracowników, które będzie powodować, iż będą oni w przyszłości bardziej skłonni do długotrwałej współpracy, co z kolei przyczyni się do zachowania stabilnego zespołu, który jest kluczowym elementem dla prowadzenia działalności gospodarczej,
  • przedstawienie przyszłym współpracownikom założeń biznesowych Podmiotów Powiązanych oraz planów Podmiotów Powiązanych co do trendów w jej działalności, jej oferty czy specyfiki produktów, co będzie prowadzić w przyszłości do prawidłowego zrozumienia tych tematów przez współpracowników,
  • kultywowanie tradycji i zwyczajów powszechnie przyjętych w społeczeństwie, jakim są spotkania dla współpracowników (niezależnie od prawnej formy na jakiej współpracują z w ramach realizowanych projektów), co będzie w przyszłości prowadzić do nadania pozytywnego wizerunku Spółki i Podmiotów Powiązanych, co z kolei może przełożyć się na poczucie identyfikacji, a finalnie na zapewnieniu wysokiej jakości usług świadczonych przez Spółkę oraz Podmioty Powiązane,
  • pozytywny wpływ na budowanie reputacji i konkurencyjność Spółki i Podmiotów Powiązanych, a w efekcie zwiększenie osiąganych zysków.

W odpowiedzi na pytanie Organu czy w spotkaniach będą brały udział osoby wchodzące w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących Spółki, Spółka wskazała, że spośród osób wymienionych przez organ w pytaniu nr 10 tylko Członkowie Zarządu Spółki będą mogli brać udział w wydarzeniach o charakterze szkoleniowym, integracyjnym lub okolicznościowym.

Spółka nie będzie tworzyła regulaminów (lub podobnych dokumentów) dotyczących zasad organizacji Wydarzeń. Natomiast w odniesieniu do sposobu selekcji uczestników Wydarzeń, Spółka wskazuje, że:

  • w zakresie selekcji przyszłych klientów Podmiotów Powiązanych do spotkań biznesowych - konieczność przygotowania spotkania będzie Spółce zlecana/komunikowana przez Podmiot Powiązany;
  • w zakresie wydarzeń o charakterze szkoleniowym - selekcja uczestników spośród współpracowników Spółki lub współpracowników Podmiotów Powiązanych będzie miała miejsce na podstawie powiązania tematyki szkolenia z usługami/zleceniem/pracą świadczoną przez danego współpracownika;
  • w zakresie wydarzeń o charakterze integracyjnym - selekcja uczestników spośród współpracowników Spółki lub Podmiotów Powiązanych będzie miała miejsce na podstawie zakresu usługi/zlecenia/pracy świadczonych przez daną osobę (integracja zespołów wzmacniająca relacje między ich członkami, co przyczyni się do efektywniejszej realizacji zadań);
  • w zakresie wydarzeń o charakterze okolicznościowym - selekcja uczestników spośród współpracowników Spółki lub Podmiotów Powiązanych będzie miała miejsce na podstawie relacji prawnej tych osób z podmiotem (Spółką lub Podmiotem Powiązanym);.

Współpracownicy Spółki oraz Podmiotów Powiązanych są zatrudnieni na podstawie umów zlecenia oraz na podstawie umów B2B tj. umów cywilnoprawnych zawieranych pomiędzy dwoma przedsiębiorcami, na podstawie których współpracownik działa jako niezależny przedsiębiorca świadczący usługi na rzecz drugiego podmiotu (Spółki lub Podmiotu Powiązanego). Spółka nie może wykluczyć, że z uwagi na fakt, że Spółkami Powiązanymi będą podmioty spoza Polski ich współpracownicy będą mogli być zatrudnieni również na podstawie innych stosunków prawnych (np. umowy o pracę).

Tematyka szkoleń organizowanych przez Spółkę będzie miała związek z działalnością gospodarczą wykonywaną przez Spółkę oraz zadaniami wykonywanymi przez współpracowników Spółki oraz Podmiotów Powiązanych, w taki sposób, że:

  • Szkolenia będą odpowiadały na potrzeby rozwoju kompetencji zawodowych współpracowników Spółki i Podmiotów Powiązanych -Tematyka szkoleń będzie dostosowana do specyfiki świadczonych usług i zadań realizowanych przez Spółkę i Podmioty Powiązane, a także do bieżących potrzeb związanych z rozwojem nowych obszarów działalności. Szkolenia będą miały na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników, co przyczyni się do efektywności ich pracy i lepszego dopasowania do wymagań rynku.
  • Szkolenia będą wspierały rozwój specjalistycznych umiejętności - Programy szkoleń będą obejmowały zagadnienia związane z nowymi technologiami, narzędziami oraz metodami pracy, które są kluczowe w działalności Spółki i Podmiotów Powiązanych. Dzięki temu współpracownicy będą mogli rozwijać swoje umiejętności w obszarach takich jak zarządzanie projektami, analiza danych, marketing, czy obsługa nowoczesnych narzędzi IT.
  • Szkolenia będą zgodne z celami strategicznymi grupy kapitałowej - Organizowane szkolenia będą miały na celu nie tylko rozwój indywidualny pracowników, ale także wspieranie realizacji celów strategicznych Spółki i Podmiotów Powiązanych.
  • Szkolenia będą miały dodatkowo bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Spółki, w taki sposób, że wartość nabytych usług organizacji szkoleń będzie uwzględniana w bazie kosztowej stanowiącej kluczowy element ustalania wysokości wynagrodzenia Spółki. Stąd zakup usług polegających na organizacji szkoleń przez Podmioty Zewnętrzne będzie miał bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą Spółki w taki sposób, iż Spółka z uwagi na przeprowadzenie organizacji tych szkoleń, będzie uzyskiwała wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług wspólnych dla Podmiotów Powiązanych.

Udział w spotkaniach szkoleniowych, integracyjnych oraz okolicznościowych odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu Spółki oraz Podmiotów Powiązanych, a także w efektywnym wykonywaniu zadań przez ich współpracowników - bez organizacji tych spotkań istniałoby ryzyko, że współpracownicy nie mogliby właściwie/prawidłowo wykonywać zadań zleconych, a ich praca byłaby utrudniona. Wspólne szkolenia i spotkania pozwalają ustalić i utrwalić przyjęte, niesformalizowane modele postępowania, które usprawniają współpracę.

Powyższe spotkania odgrywają kluczową rolę w poniższych obszarach:

  • Spotkania szkoleniowe są kluczowym elementem rozwijania kompetencji zawodowych współpracowników. Bez udziału w takich szkoleniach mogłyby pojawić się istotne trudności w realizacji zadań, ponieważ:
  • szkolenia pozwalają na rozwój wiedzy i umiejętności - Współpracownicy muszą być na bieżąco z nowymi technologiami, narzędziami pracy oraz zmianami w otoczeniu rynkowym i regulacyjnym. Brak szkoleń prowadziłby do ograniczenia ich zdolności do dostosowania się do dynamicznie zmieniających się wymagań rynku, co mogłoby utrudnić skuteczne wykonywanie obowiązków.
  • szkolenia zapewniają standaryzację i poprawę jakości pracy - dzięki szkoleniom współpracownicy lepiej rozumieją oczekiwania Spółki i Podmiotów Powiązanych oraz stosowane procesy, co wpływa na poprawę efektywności i minimalizowanie błędów.
  • Spotkania integracyjne, choć nie są bezpośrednio związane z realizacją zadań, mają istotny wpływ na jakość współpracy między współpracownikami oraz ich zaangażowanie w pracę. Bez takich spotkań mogłoby dojść do osłabienia relacji i współpracy w zespole oraz spadłoby zaangażowanie i motywacja współpracowników.
  • Spotkania okolicznościowe są ważnym elementem budowania wizerunku firmy zarówno w oczach współpracowników, jak i otoczenia zewnętrznego. Brak takich wydarzeń może negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy jako zleceniodawcy czy kontrahenta oraz ogranicza możliwość tworzenia więzi.

Udział współpracowników Spółki w spotkaniach szkoleniowych, integracyjnych i okolicznościowych pozostaje w ścisłym związku z przychodami Spółki, gdyż przyczynia się do zabezpieczenia źródła tych przychodów. Brak organizacji takich wydarzeń mógłby prowadzić do ryzyka, że współpracownicy stracą zainteresowanie współpracą z Wnioskodawcą. W konsekwencji Spółka mogłaby nie być w stanie prawidłowo realizować swojej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług na rzecz Podmiotów Powiązanych, co mogłoby zagrozić stabilności jej przychodów.

Ponadto, w przypadku wydarzeń organizowanych dla współpracowników Podmiotów Powiązanych istnieje bezpośredni związek pomiędzy udziałem tych osób a przychodami Spółki. Wydatki związane z organizacją takich wydarzeń są ponoszone przez Spółkę w celu realizacji usług wsparcia, które stanowią źródło jej przychodów. Dzięki tym wydarzeniom możliwe jest zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług, co przyczynia się do utrzymania i rozwijania współpracy z Podmiotami Powiązanymi oraz osiągania stabilnych dochodów.

Udział w spotkaniach szkoleniowych, integracyjnych oraz okolicznościowych będzie uzależniony od charakteru, celu oraz zakresu danego wydarzenia, co oznacza, że uczestnictwo może być otwarte dla wszystkich współpracowników Spółki i Podmiotów Powiązanych lub ograniczone do określonej grupy osób. W każdym przypadku decyzja o udziale będzie podejmowana przez Spółkę w sposób uzasadniony i dostosowany do okoliczności.

Jeżeli udział w wydarzeniach będzie przewidziany dla wybranych osób, zasady doboru uczestników będą oparte na takich kryteriach jak związek obowiązków z tematyką wydarzenia, charakter wydarzenia, skala i cel wydarzenia.

Udział uczestników w poszczególnych Wydarzeniach opisanych we wniosku nie będzie miał charakteru odpłatnego. Uczestnicy nie będą zobowiązani do zwrotu kosztów udziału w spotkaniach integracyjnych/okolicznościowych oraz szkoleniowych.

Udział w opisanych we wniosku Wydarzeniach nie stanowi dla Współpracowników elementu należnego im wynagrodzenia za świadczone przez nich usługi.

Udział uczestników w poszczególnych Wydarzeniach ma charakter nieodpłatny, ponieważ organizacja i finansowanie spotkań szkoleniowych, integracyjnych oraz okolicznościowych przez Spółkę jest uzasadnione interesem biznesowym samej Spółki i Podmiotów Powiązanych oraz bezpośrednio związane z realizacją celów gospodarczych Spółki i Podmiotów Powiązanych.

Koszty organizacji Wydarzeń dla współpracowników wynikają z potrzeby podnoszenia kwalifikacji i kompetencji współpracowników, budowania zgranych zespołów, motywowania i angażowania współpracowników. Finansowanie takich Wydarzeń przez Spółkę jest zgodne z obecnymi standardami rynkowymi. Firmy, które inwestują w rozwój i integrację swoich zespołów, są postrzegane jako bardziej atrakcyjni pracodawcy oraz wiarygodni partnerzy biznesowi. Brak takich działań mógłby skutkować negatywnym odbiorem Spółki na rynku oraz problemami z pozyskaniem i utrzymaniem współpracowników.

Współpracownicy/przyszli współpracownicy nie finansują kosztów Wydarzeń, ponieważ:

  • Wydarzenia są organizowane z inicjatywy i w interesie Spółki, jako element strategii wzmacniania jej działalności gospodarczej Spółki oraz Podmiotów Powiązanych;
  • Ich celem nie jest zaspokojenie prywatnych potrzeb uczestników, lecz osiągnięcie korzyści biznesowych przez Spółkę oraz przez Podmioty Powiązane, takich jak lepsza efektywność pracy zespołów, wyższa jakość świadczonych usług oraz budowanie wizerunku Spółki i Podmiotów Powiązanych.

Podsumowując, ponoszenie kosztów Wydarzeń przez Spółkę wynika z potrzeby realizacji celów biznesowych oraz uzyskania korzyści związanych z poprawą jakości współpracy, podnoszeniem kwalifikacji i zwiększaniem zaangażowania współpracowników, co bezpośrednio wpływa na osiąganie przychodów przez Spółkę.

Faktury za organizację zleconych Wydarzeń wystawiane przez Podmioty Zewnętrzne będą wystawiane na jedną kompleksową usługę. Fakt poniesienia przez Spółkę wydatków na Wydarzenia opisane we wniosku nie ma wpływu na wysokość wynagrodzenia wypłacanego Współpracownikom Spółki jak i Podmiotów Powiązanych.

Odpowiadając natomiast na pytanie czy fakt poniesienia przez Spółkę wydatków na Wydarzenia opisane we wniosku ma wpływ na wysokość otrzymanego wynagrodzenia za świadczone usługi wsparcia i inne na rzecz Podmiotów powiązanych Spółka wskazuje, że wydatki na Wydarzenia będą miały wpływ na wysokość otrzymanego przez Spółkę wynagrodzenia za świadczone usługi wsparcia. Wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację takich Wydarzeń będą stanowiły bazę kosztową uwzględnianą przy kalkulacji wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy od Podmiotów Powiązanych. Tym samym, ponoszone wydatki będą bezpośrednio alokowane do działalności centrum usług wspólnych, co pozwoli na prawidłowe odzwierciedlenie rzeczywistego poziomu kosztów związanych z obsługą Podmiotów Powiązanych w ramach przyjętego modelu rozliczeń wewnątrzgrupowych. Następnie do bazy kosztowej przypisanej do danego usługobiorcy dodany będzie narzut w rynkowej wysokości.

Za świadczone przez Spółkę usługi wsparcia na rzecz Podmiotów Powiązanych będą wystawione faktury.

Pytanie

1)Czy Wydatki na Wydarzenia organizowane przez Podmioty Zewnętrzne, które będą ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust 1 ustawy o CIT?

2)Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z poniesionymi w przyszłości Wydatkami na Wydarzenia organizowane przez Podmioty Zewnętrzne zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT?

Niniejsza interpretacja jest odpowiedzią na pytanie nr. 1 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy Wydatki na Wydarzenia organizowane przez Podmioty Zewnętrzne, które będą ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Uzasadnienie do pytania nr 1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Jednocześnie zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, kosztem uzyskania przychodów będzie koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

1) został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

2) jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

3) pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4) poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

5) został właściwie udokumentowany,

6) nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę, w opinii Wnioskodawcy kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.

Przenosząc powyższe wytyczne na grunt opisanego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że:

Ad 1) Poniesienie kosztu przez podatnika

Koszt Wydatków na Wydarzenia organizowane przez Podmioty Zewnętrzne ponoszony będzie z zasobów majątkowych Wnioskodawcy. Warunek poniesienia przez Spółkę uznać należy zatem za spełniony.

Ad 2) Definitywny charakter kosztu

Poniesione Wydatki na Wydarzenia organizowane przez Podmioty Zewnętrzne będą miały charakter definitywny, tzn. nie są Wnioskodawcy zwracane w jakikolwiek sposób.

Ad 3) Związek z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą

Związek kosztu z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oznacza, że poniesiony przez podatnika koszt musi wykazywać choćby pośredni związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, która jest jego źródłem przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy Wydatki na Wydarzenia wykazują ścisły związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, która polega na świadczeniu usług wsparcia dla Podmiotów Powiązanych. Wynika to z faktu, iż z jednej strony Wnioskodawca będzie ponosił te wydatki, aby zapewnić organizację Wydarzeń, które będą niezbędne z perspektywy rozwoju zarówno Spółki jak i Podmiotów Powiązanych oraz z perspektywy strategii marketingowej nakierowanej na zwiększenie sprzedaży oferowanych usług, a z drugiej strony będzie ponosił te wydatki, aby wykonać usługi wsparcia dla Podmiotów Powiązanych, których częścią jest organizacja Wydarzeń dla spółek, dla których te usługi wsparcia będą świadczone.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, pomiędzy Wydatkami na Wydarzenia a działalnością gospodarczą Spółki istnieje niezaprzeczalny związek.

Tym samym należy uznać, że omawiany warunek zostanie spełniony.

Ad 4) Warunek celu: uzyskanie przychodów, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów Warunek celowości poniesienia kosztu oznacza, że koszt musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Celowość poniesienia kosztu należy oceniać mając na uwadze jego racjonalność oraz gospodarcze uzasadnienie oraz istnienie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem a uzyskiwaniem przychodów bądź zabezpieczeniem i zachowaniem źródła przychodów.

Przesłankę celowości wielokrotnie wyjaśniały też organy podatkowe np. DKIS w interpretacji indywidualnej z 11 grudnia 2023 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.297.2023.3.BS stwierdził, że: Przesłankę celowości kosztu uważa się za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł - obiektywnie oceniając - oczekiwać takiego efektu.

W odniesieniu do Wydatków na Wydarzenia Wnioskodawca wskazuje, iż będą one przez Spółkę ponoszone w celu osiągnięcia przychodów osiąganych przez Spółkę z tytułu świadczenia usług wsparcia. Wydatki te będą zatem pozostawać w bezpośredniej relacji z przychodami Spółki.

Zatem w opinii Wnioskodawcy, w przypadku Wydatków na Wydarzenia będzie istniał niezaprzeczalny związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy poniesionym przez Spółkę kosztem a przyszłymi racjonalnie oczekiwanymi przychodami osiąganymi w związku z działalnością gospodarczą Spółki.

Ad 5) Dokumentowanie wydatków

Spółka będzie w posiadaniu wszelkich dokumentów dotyczących Wydatków na Wydarzenia, takich jak faktury zakupowe czy potwierdzenia bankowych przelewów obejmujących kwoty tych wydatków.

Wszystkie Wydatki na Wydarzenia będą zatem odpowiednio dokumentowane, a więc analizowany warunek zostanie również spełniony.

Ad 6) Brak wyłączenia z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT

W opinii Spółki, Wydatki na Wydarzenia nie są kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w szczególności nie są to koszty reprezentacji wskazane w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Mając na uwadze, iż ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej „kosztów reprezentacji”, zdaniem Wnioskodawcy należy odnieść się do wykształconej linii interpretacyjnej organów podatkowych w tym zakresie. Zgodnie z podejściem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [dalej: „DKIS”j celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.

Zatem wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie "reprezentacji" kwestia wystawności, okazałości czy też ponad przeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Natomiast, reklama to działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do zakupu towarów lub usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy.

Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny, czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu osób, do których jest skierowana, okoliczności towarzyszących poniesionym wydatkom, itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie.

Jednocześnie, jak wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny [dalej: „NSA”] odnosząc się do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11: „Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.”

Stanowisko zaprezentowane przez NSA zostało potwierdzone w interpretacji ogólnej wydanej przez Ministra Finansów w 25 listopada 2013 r. Nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521, w której wskazano m.in., że: Wymienienie w przepisach podatkowych jako przykładowych kosztów reprezentacji wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznaczą, iż wydatki tego rodzaju Zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Kwalifikacja każdego przypadku powinna być odrębna, pod kątem warunków i okoliczności uzasadniających poniesienie takich wydatków. (...)

Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 PDOPrU i art. 23 ust. 1 pkt 23 PDOFizU należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań.”

Jak wskazano powyżej Wnioskodawca będzie ponosił koszty związane z organizacją Wydarzeń przez Podmioty Zewnętrzne, aby osiągnąć następujące cele:

  • w zakresie spotkań biznesowych dla obecnych oraz potencjalnych klientów Spółki i Podmiotów Powiązanych:
  • zaprezentowanie szerokiej oferty oferowanych usług, dzięki czemu uczestnicy będą mogli poznać nowe rozwiązania, które będą mogły być dla nich przydatne, a także dowiedzieć się więcej o specjalizacjach i kompetencjach Spółki i Podmiotów Powiązanych; tego typu prezentacje mają kluczowe znaczenie w budowaniu świadomości marki A. na rynku, co z kolei będzie wypływać na jej rozpoznawalność i wizerunek jako zaufanego partnera biznesowego,
  • nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych co w przyszłości przyczyni się bezpośrednio do zwiększenia sprzedaży; dzięki interakcji z nowymi klientami, firma może lepiej zrozumieć ich potrzeby i wprowadzać odpowiednie rozwiązania, które wpłyną na wzrost zainteresowania jej ofertą,
  • w zakresie spotkań szkoleniowych lub integracyjnych dla współpracowników Spółki i Podmiotów Powiązanych:
  • zapewnienie prawidłowej komunikacji między przyszłymi współpracownikami oraz wzmacnianie relacji między współpracownikami, co będzie przyczyniać się do jak najbardziej efektywnej pracy, - budowanie zintegrowanego oraz zgranego zespołu oraz polepszenie komunikacji między przyszłymi współpracownikami, co ma przełożyć się na lepsze wykonywanie usług świadczonych na rzecz Spółki i Podmiotów Powiązanych,
  • zapewnienie motywującej atmosfery, która jest kluczowa dla osiągnięcia wysokiego poziomu satysfakcji i produktywności przyszłych współpracowników, co będzie wpływać na utrzymanie zadowolenia współpracowników, które z kolei ma spowodować, iż będą oni bardziej skłonni do długotrwałej współpracy, co z kolei przyczyni się do zachowania stabilnego zespołu, który stanowi kluczowy element dla prowadzenia działalności gospodarczej,
  • przedstawienie przyszłym współpracownikom założeń biznesowych oraz planów co do trendów w działalności Spółki i Podmiotów Powiązanych, oferty czy specyfiki produktów, co ma doprowadzić do prawidłowego zrozumienia tych tematów przez współpracowników,
  • kultywowanie tradycji i zwyczajów powszechnie przyjętych w społeczeństwie, jakim są spotkania dla współpracowników, co ma prowadzić do nadania pozytywnego wizerunku Spółki i Podmiotów Powiązanych, co z kolei może przełożyć się na poczucie identyfikacji, a finalnie na zapewnieniu wysokiej jakości usług świadczonych przez Spółkę oraz Podmioty Powiązane,
  • pozytywny wpływ na reputację i konkurencyjność Spółki i Podmiotów Powiązanych, a w efekcie zwiększenie osiąganych w przyszłości zysków.

Jednocześnie Wnioskodawca będzie ponosił te koszty, aby prawidłowo wykonać na rzecz Podmiotów Powiązanych usługi wsparcia.

Przedmiotem świadczenia ze strony Podmiotów Zewnętrznych będzie każdorazowo kompleksowa organizacja Wydarzeń, w tym zapewnienie lokalizacji, atrakcji, wyżywienia, ewentualnych noclegów oraz materiałów reklamowych oraz wszystkich innych elementów opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku.

Wszystkie elementy usług świadczonych przez Podmioty Zewnętrzne wymienione w opisie zdarzenia przyszłego podporządkowane będą każdorazowo celowi organizowanego Wydarzenia tj. w zakresie spotkań biznesowych dla klientów - reklamie oraz budowaniu marki, a w zakresie spotkań ze współpracownikami - szkoleniu i integracji współpracowników, a pośrednio również budowaniu marki. Elementy te, rozpatrywanie łącznie, wpływają na:

  • w zakresie spotkań biznesowych dla klientów - rozpowszechnienie informacji o usługach oferowanych przez Wnioskodawcę i Podmioty Powiązane, zwiększenie popytu na te usług, sprzedaży tych usług i potencjalny wzrost przychodów,
  • a w zakresie spotkań ze współpracownikami - zapewnienie prawidłowej komunikacji współpracowników, wzmocnienie relacji oraz zbudowanie zgranego zespołu, co sprzyja efektywnej pracy i wysokiej jakości usług świadczonych przez Spółkę i Podmioty Powiązane, jednocześnie tworząc motywującą atmosferę, która będzie wspierać satysfakcję i długotrwałą współpracę, a w konsekwencji będzie pozytywnie wpływać na reputację, konkurencyjność oraz zyski Spółki i Podmiotów Powiązanych.

Jednocześnie zapewnienie wyżywienia uczestnikom Wydarzeń nie będzie celem tych Wydarzeń. Te elementy usługi nabywanej przez Spółkę będą ściśle związane z Wydarzeniami, a Spółka nie byłaby zainteresowana ponoszeniem wydatków z nimi związanych, gdyby Wydarzenia się nie odbyły. Elementy te będą stanowić więc jedynie czynność poboczną dla Wydarzeń, która będzie wspierała uczestnictwo klientów, potencjalnych klientów i współpracowników w Wydarzeniach. Zapewnienie wyżywienia uczestnikom Wydarzeń będzie elementem wymaganym z perspektywy percepcji uczestników i jednocześnie będzie związane z budowaniem marki A. i reklamowaniem usług przez nią świadczonych.

Wnioskodawca podkreśla, że w dobie dzisiejszego rynku i szeroko rozumianej konkurencji organizacja wydarzeń promocyjnych, szkoleniowych oraz integracyjnych wraz z poczęstunkiem wpisuje się w kanon działalności marketingowej.

Na tle powyższego Spółka podkreśla, że wszystkie elementy Wydarzeń składają się na ich kompleksowy charakter, a koszty z nimi związane ponoszone będą wyłącznie w celu spełnienia oczekiwań marketingowo-biznesowych Spółki jak i Podmiotów Powiązanych oraz w celu prawidłowego i profesjonalnego wykonania usług wsparcia świadczonych przez Spółkę.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy Wydatki na Wydarzenia organizowane przez Podmioty Zewnętrzne nie mogą być zaliczone do kategorii kosztów reprezentacji wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, gdyż:

  • nie będą one służyć reprezentacji Wnioskodawcy, a wykonaniu usług wsparcia świadczonych przez Wnioskodawcę, z tytułu których Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie oraz utrzymaniu stabilnej współpracy ze współpracownikami, którzy pozwolą na wykonanie ww. usług,
  • ich wyłącznym lub dominującym celem nie będzie wykreowanie dobrego obrazu Spółki, a jak najlepsze wykonanie usług wsparcia, które świadczy Spółka oraz reklama usług świadczonych przez Podmioty Powiązane,
  • ich celem nie będzie uwypuklenie zasobności i prestiżu Spółki ani Podmiotów Powiązanych, a prawidłowe wykonanie usług wsparcia przez Spółkę oraz podejmowanie działań kształtujących popyt na usługi oferowane przez Podmioty Powiązane,
  • Wydatki na Wydarzenia będą również służyć zachęceniu jak największej liczby potencjalnych klientów oraz kontrahentów Podmiotów Powiązanych do współpracy z nimi,
  • fakt, że część Wydatków na Wydarzenia będzie mogła dotyczyć usług gastronomicznych, nie świadczy o tym, że wydatki te powinny być traktowane jako ww. wydatki na reprezentację, ponieważ całość Wydatków na Wydarzenia (w tym te obejmujące wydatki na usługi gastronomiczne) nie mają charakteru reprezentacyjnego.

Powyższe potwierdzają również znane Wnioskodawcy interpretacje indywidualne DKIS, które zostały dotychczas wydane w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na organizację kompleksowych spotkań biznesowych, szkoleniowych i integracyjnych organizowanych przez profesjonalnych pośredników takich jak Podmioty Zewnętrzne.

Tak np. w:

  • interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 21 grudnia 2023 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.725.2023.1.BS, w której DKIS uznał, że wydatki poniesione przez podatnika na organizację przez agencję reklamową kompleksowego wydarzenia na rzecz pracowników, współpracowników i klientów wnioskodawcy promującego wprowadzenie na rynek nowych modeli samochodów sprzedawanych przez podatnika (obejmującego m.in. koszty zapewnienia cateringu) mogą stanowić w całości koszty uzyskania przychodu oprócz wydatków na napoje alkoholowe - DKIS uznał, że wydatki na tego typu wydarzenie nie stanowią kosztów reprezentacji wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT,
  • interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 11 października 2023 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.459.2023.1.MR1, w której DKIS potwierdził, że wydatki poniesione przez podatnika na organizację przez agencję reklamową wydarzenia promującego nową usługę oferowaną przez podatnika, na które składało się zorganizowanie spotkania z zaproszonymi gośćmi oraz występu artystycznego, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu,
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: „WSA”) w Poznaniu z dnia 21 kwietnia 2023 r. sygn. I SA/Po 114/23, w którym sąd podzielił stanowisko wnioskodawcy, że wydatki na imprezy integracyjne organizowane zarówno dla pracowników jak i współpracowników przez podmioty zewnętrzne mogą stanowić koszt uzyskania przychodu dla wnioskodawcy.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy Wydatki na Wydarzenia organizowane przez Podmioty Zewnętrzne nie będą kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w szczególności nie będą stanowiły kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, na gruncie przepisów ustawy o CIT, Wydatki na Wydarzenia, które będą ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej.

W myśl tego przepisu, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby poniesiony przez podatnika wydatek stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Generalnie należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, że konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

a)„celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

b)„zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

c)„zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów.

Zatem, kosztami uzyskania przychodów z danego źródła przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie danego źródła przychodów.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 updop. Należy jednak pamiętać, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, że wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 ust. 1 updop, zostaną ex lege uznane za koszty uzyskania przychodów.

Ponadto, należy mieć na względzie, że uznając dany wydatek za koszt uzyskania przychodu podatnik odnosi ewidentne korzyści, bowiem koszt uzyskania przychodu zmniejsza podstawę opodatkowania. Zatem możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien wiedzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r. sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Stanowisko zaprezentowane przez Sąd zostało potwierdzone w interpretacji ogólnej wydanej przez Ministra Finansów w dniu 25 listopada 2013 r. Nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521.

Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 updop (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28).

Z uwagi na powyższe każda sprawa powinna być przedmiotem odrębnej oceny pod kątem kwalifikacji konkretnych wydatków jako kosztów reprezentacji, wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Odnosząc się z kolei do kwestii wydatków poniesionych na reklamę (marketing), wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).

Dokonując zatem oceny zakresu pojęciowego „reprezentacji” i „reklamy” (marketingu) wywieść z powyższego należy, że reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego, natomiast reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług). Podnosi się także, że reklama polega na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Natomiast, wydatki poniesione na reklamę jako nie wymienione w art. 16 ust. 1 updop, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki te spełnią kryteria określone w art. 15 ust. 1 updop.

Kosztami podatkowymi mogą być także co do zasady tzw. „koszty pracownicze”, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych, spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń itp. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy. O ile uczestnictwo pracownika w ww. uroczystościach i spotkaniach nie jest związane z wykonywaniem czynności służbowych, przewidzianych umową o pracę, jak również o ile nie stanowi formy ekwiwalentu za wynagrodzenie (np. z uwagi na atrakcyjność miejsca organizacji imprezy) wydatki związane z uczestnictwem pracownika w takiej imprezie mogą stanowić - co do zasady - koszt uzyskania przychodu. Jeśli więc charakter spotkania uwzględnia budowanie pozytywnych relacji między samymi pracownikami lub między pracodawcą a pracownikami w sposób mogący faktycznie przyczynić się do zwiększenia przychodów podatnika, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła jego przychodów to wydatek taki można uznać za koszt uzyskania przychodów. W każdej sytuacji jednakże należy sprawdzić, jaki jest cel takiego spotkania.

W tym miejscu zasadnym jest wskazać, iż zgodnie z art. 2 Kodeksu pracy (Dz. U. 2023, poz. 1465 ze zm.), Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje w przyszłości pełnić rolę centrum usług wspólnych dla innych spółek powiązanych. Główną działalnością Spółki będzie więc świadczenie usług wsparcia m.in. administracyjnych, technicznych i innych dla spółek powiązanych [dalej: „Podmioty Powiązane”]., które prowadzą działalność w zakresie świadczenia na rzecz klientów usług w zakresie marketingu internetowego. Przedmiotowe usługi wsparcia będą świadczone na podstawie odpowiednich umów zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a Podmiotami Powiązanymi, na rzecz których Wnioskodawca świadczy ww. usługi.

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Spółka zamierza organizować w przyszłości:

  • spotkania biznesowe dla potencjalnych przyszłych klientów Podmiotów Powiązanych, które będą służyły promocji oraz reklamie usług oferowanych przez Podmioty powiązane oraz
  • spotkania szkoleniowe, integracyjne lub okolicznościowe dla współpracowników Spółki oraz współpracowników Podmiotów Powiązanych (wśród których dominować będzie współpraca na zasadach B2B lub umowach cywilnoprawnych), które będą służyły szkoleniu, integracji lub spotkaniu przy okazji ważnych dla Spółki lub Podmiotów Powiązanych wydarzeń lub tradycyjnie obchodzonych świąt.

Wnioskodawca będzie organizował takie Wydarzenia w przyszłości samodzielnie lub będzie zlecał przygotowanie i realizację takich Wydarzeń firmom zewnętrznym, które zajmują się całościową organizacją tego typu imprez, np. agencjom eventowym lub agencjom reklamowym (dalej: „Podmioty Zewnętrzne”). Niniejszy wniosek dotyczy tylko i wyłącznie Wydarzeń organizowanych przez Podmioty Zewnętrzne. W ramach świadczonych na rzecz Spółki usług, Podmioty Zewnętrzne będą odpowiedzialne za pełne przygotowanie organizacyjne zleconego Wydarzenia.

Z tytułu nabycia usług organizacji Wydarzeń Spółka będzie ponosić wydatki odpowiadające kwotom wskazanym na fakturach wystawianych przez Podmioty Zewnętrzne z wykazanym podatkiem VAT (dalej: „Wydatki"). Przedmiotowe Wydatki Spółka będzie pokrywała z własnych środków obrotowych, nie będą one zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie oraz nie będą odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Organizacja przez Wnioskodawcę tych spotkań będzie więc służyła wyłącznie wsparciu Podmiotów Powiązanych w pozyskiwaniu nowych klientów lub w zachęcaniu obecnych klientów do zakupu większej ilości usług od Podmiotów Powiązanych. Ponoszone wydatki będą bezpośrednio alokowane do działalności centrum usług wspólnych, co pozwoli na prawidłowe odzwierciedlenie rzeczywistego poziomu kosztów związanych z obsługą Podmiotów Powiązanych w ramach przyjętego modelu rozliczeń wewnątrzgrupowych.

Wnioskodawca każdorazowo będzie zawierał umowy na świadczenie usług z Podmiotami Powiązanymi. Wartość wydatków ponoszonych przez Spółkę na organizację wydarzeń (zarówno spotkań biznesowych jak i spotkań szkoleniowych, integracyjnych lub okolicznościowych) będzie uwzględniana w bazie kosztowej stanowiącej podstawę kalkulacji wynagrodzenia przysługującego Wnioskodawcy od Podmiotów Powiązanych za usługi świadczone przez Spółkę na podstawie umów zawartych na świadczenie usług wspólnych. Wynagrodzenie będzie kalkulowane jako baza kosztowa (alokowana do poszczególnych Podmiotów Powiązanych) powiększona o narzut o rynkowej wysokości.

W związku z powyższym powzięli Państwo wątpliwość czy Wydatki na Wydarzenia organizowane przez Podmioty Zewnętrzne będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Podmiot Zewnętrzny będzie mógł być w szczególności zobowiązany do:

  • wynajęcia/udostępnienia sali konferencyjnej lub powierzchni wystawienniczej,
  • zapewnienia odpowiedniego wyposażenia i sprzętu technicznego (np. nagłośnienia, oświetlenia, projektora, tablic, itp.),
  • zapewnienia wyżywienia uczestnikom,
  • zapewnienia noclegów dla uczestników,
  • zapewnienia miejsc parkingowych dla uczestników,
  • zapewnienia transportu, ubezpieczenia uczestników,
  • zapewnienia brandingu (oznaczenia logotypem przestrzeni itp.),
  • zapewnienia osób prowadzących Wydarzenie - np. konferansjerów,
  • zorganizowania dodatkowych atrakcji dla uczestników - np. występów zespołów artystycznych, zajęć rekreacyjno-integracyjnych, itp.

Powyższa lista ma charakter przykładowy i w zależności od sytuacji, umowy, warunków, oczekiwań usługa organizacji danego Wydarzenia może składać się ze wszystkich lub tylko wybranych elementów. Przy najbardziej złożonych Wydarzeniach będą one mogły obejmować wszystkie ww. elementy, a w przypadku najbardziej podstawowych Wydarzeń będą one obejmować tylko i wyłącznie małą część z nich np. wyszukanie i zapewnienie odpowiedniej lokalizacji na kolację biznesową wraz z zapewnieniem odpowiedniego brandingu.

Odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizację spotkań szkoleniowych, w których udział biorą Współpracownicy Spółki oraz Współpracownicy Spółek powiązanych wskazać należy, że wydatki te (oprócz kosztów zorganizowania dodatkowych atrakcji dla uczestników) mogą zostać uznane za koszy podatkowe, gdyż jak Spółka wskazała tematyka szkoleń organizowanych przez Spółkę będzie miała związek z działalnością gospodarczą wykonywaną przez Spółkę oraz zadaniami wykonywanymi przez współpracowników Spółki oraz Współpracowników Spółek powiązanych.

Spółka wskazała, że szkolenia będą odpowiadały na potrzeby rozwoju kompetencji zawodowych współpracowników Spółki i Podmiotów Powiązanych. Tematyka szkoleń będzie dostosowana do specyfiki świadczonych usług i zadań realizowanych przez Spółkę i Podmioty Powiązane, a także do bieżących potrzeb związanych z rozwojem nowych obszarów działalności. Szkolenia będą miały na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników, co przyczyni się do efektywności ich pracy i lepszego dopasowania do wymagań rynku. Szkolenia będą wspierały rozwój specjalistycznych umiejętności - Programy szkoleń będą obejmowały zagadnienia związane z nowymi technologiami, narzędziami oraz metodami pracy, które są kluczowe w działalności Spółki i Podmiotów Powiązanych. Dzięki temu współpracownicy będą mogli rozwijać swoje umiejętności w obszarach takich jak zarządzanie projektami, analiza danych, marketing, czy obsługa nowoczesnych narzędzi IT.

Udział w spotkaniach szkoleniowych odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu Spółki, a także w efektywnym wykonywaniu zadań przez ich współpracowników - bez organizacji tych spotkań istniałoby ryzyko, że współpracownicy nie mogliby właściwie/prawidłowo wykonywać zadań zleconych, a ich praca byłaby utrudniona. Wspólne szkolenia pozwalają ustalić i utrwalić przyjęte, niesformalizowane modele postępowania, które usprawniają współpracę.

Zatem w części dotyczącej zaliczenia wydatków na spotkania szkoleniowe (za wyjątkiem kosztów zorganizowania dodatkowych atrakcji dla uczestników) Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Natomiast wydatki poniesione na zorganizowanie dodatkowych atrakcji dla uczestników podczas spotkań szkoleniowych w części dotyczącej Współpracowników Spółki oraz Współpracowników Spółek powiązanych nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem tut. Organu ww. wydatki noszą znamiona reprezentacji o czym stanowi art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Rozpatrując zasadność ich poniesienia należy wziąć pod uwagę charakter dodatkowej oprawy spotkań szkoleniowych. Dla prawidłowej kwalifikacji kosztów najważniejszym jest bowiem wyraźne ustalenie głównego celu organizowanego spotkania i wskazanie potencjalnych korzyści oczekiwanych w związku z nim. Należy tutaj podkreślić także, że osiągnięcie przez Współpracowników Spółki oraz współpracowników Podmiotów powiązanych wiedzy i przekonań pożądanych przez Spółkę nie jest uzależnione od zaoferowania przez nią części rozrywkowej (dodatkowych atrakcji). Tym samym wydatki te przybrały charakter o cechach reprezentacyjnych.

Zatem Państwa stanowisko w tej części należy uznać za nieprawidłowe.

Natomiast w zakresie dotyczącym organizacji spotkań integracyjnych/okolicznościowych w części dotyczącej Współpracowników Spółki oraz Współpracowników Spółek powiązanych wskazać należy, że wydatki te nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Organu należy je uznać za koszty reprezentacji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Kosztami reprezentacji są wydatki, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentem. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, stworzenie dobrego obrazu Spółki, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami jest celem poniesienia ww. wydatków. Cel ten, w ocenie organu podatkowego, przesądza o zakwalifikowaniu ich do kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Wskazać należy, że umowa cywilnoprawna (umowa współpracy) zakłada równorzędność i niezależność podmiotów i stwarza warunki do przyjęcia założenia, że jeden podmiot chce wykreować swój pozytywny wizerunek względem drugiego. Reprezentacja to poprawa lub utrwalenie wizerunku przedsiębiorcy, którą może realizować w stosunku do osób trzecich, a za takie należy uznać m.in. zleceniobiorców czy podwykonawców (współpracowników). W ocenie Organu wydatki, o których mowa we wniosku w tej części w jakiej dotyczą imprez, spotkań o charakterze integracyjnym/okolicznościowym w odniesieniu do współpracowników, stanowią wydatki na reprezentację, ponieważ ich głównym celem jest tworzenie lub poprawa wizerunku przedsiębiorcy wobec osób trzecich, niebędących Państwa pracownikami. Takie wydatki nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Mając zatem powyższe na względzie stwierdzić należy, że wydatki dotyczące organizacji spotkań integracyjnych/okolicznościowych w zakresie dotyczącym Współpracowników Spółki oraz Współpracowników Spółek powiązanych (osoby współpracujące ze Spółką w ramach stosunku b2b oraz w ramach umowy cywilnoprawnej) noszą znamiona reprezentacji, mają na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach Współpracowników, uwypuklenie zasobności i profesjonalizmu Spółki, czyli stworzenie oczekiwanego wizerunku Wnioskodawcy.

Zatem Państwa stanowisko w tej części należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do wydatków na Spotkania biznesowe dla potencjalnych przyszłych klientów Podmiotów Powiązanych, które będą służyły promocji oraz reklamie usług oferowanych przez Podmioty powiązane należy uznać, że wydatki te mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w Państwa Spółce w części dotyczącej:

  • wynajęcia/udostępnienia sali konferencyjnej lub powierzchni wystawienniczej,
  • zapewnienia odpowiedniego wyposażenia i sprzętu technicznego (np. nagłośnienia, oświetlenia, projektora, tablic, itp.),
  • zapewnienia wyżywienia uczestnikom,
  • zapewnienia noclegów dla uczestników,
  • zapewnienia miejsc parkingowych dla uczestników,
  • zapewnienia transportu, ubezpieczenia uczestników,
  • zapewnienia brandingu (oznaczenia logotypem przestrzeni itp.),
  • zapewnienia osób prowadzących Wydarzenie - np. konferansjerów,

Celem organizacji spotkań biznesowych będzie zaprezentowanie szerokiej oferty usług oferowanych przez Podmioty Powiązane, dzięki czemu uczestnicy będą mogli poznać nowe rozwiązania, które w przyszłości będą mogły być dla nich przydatne, a także dowiedzieć się więcej o specjalizacjach i kompetencjach Podmiotów Powiązanych. Tego typu prezentacje będą miały kluczowe znaczenie w budowaniu świadomości marki A. na rynku, co z kolei zdaniem Wnioskodawcy będzie wpływać na jego rozpoznawalność i wizerunek jako zaufanego partnera biznesowego. Celem organizacji spotkań jest również nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych z potencjalnymi partnerami, co ma bezpośrednio przyczynić się do zwiększenia sprzedaży, dzięki interakcji z klientami, firma może lepiej zrozumieć ich potrzeby i wprowadzać odpowiednie rozwiązania, które wpłyną na przyszły wzrost zainteresowania ofertą Spółki.

Zatem Państwa stanowisko w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do kosztów zorganizowania dodatkowych atrakcji dla uczestników podczas spotkań biznesowych należy uznać, że wydatki te nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Organu zaplanowane spotkania biznesowe w części odnoszącej się do ww. kosztów będą miały charakter reprezentacyjny. Świadczą o tym przewidziane atrakcje w postaci choćby występów zespołów artystycznych czy zajęć rekreacyjno-integracyjnych. Trudno uznać, że klienci Podmiotów powiązanych będą brali udział w tej części uroczystości dla poznania oferty Spółki, z którą przecież swobodnie mogliby się zapoznać bez ww. atrakcji.

Tym samym zdaniem Organu nie może budzić wątpliwości, że wydatki poniesione na zorganizowanie dodatkowych atrakcji dla uczestników podczas spotkań biznesowych kształtują przede wszystkim wizerunek firmy, powodują pozytywne postrzeganie przedsiębiorcy przez osoby, do których ten przekaz jest kierowany. Możliwość zaoferowania przez Spółkę dodatkowych atrakcji wpływa na tworzenie lub poprawę wizerunku firmy na zewnątrz ale nie przekłada się, w wymiarze opisanym w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, bezpośrednio na reklamę i promocje konkretnego produktu lub usługi.

Zatem Państwa stanowisko w tej części należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.