Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.751.2024.1.PK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa wyrobów (…).

Aktem założycielskim z dnia (...) października 2024 r. Wnioskodawca wraz z spółką zależną A. Sp. z o.o. oraz spółką powiązaną w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt. 4 ustawy o CIT - B. Sp. z o.o. (dalej: “Fundatorzy”) - powołali fundację C. (dalej: “Fundacja”).

Zgodnie ze Statutem Fundacji, celami Fundacji są:

(…)

Zgodnie ze Statutem Fundacji, Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1)prowadzenie działalności wydawniczej, tworzenie i prowadzenie portali internetowych, opracowywanie programów edukacyjnych, tworzenie publikacji edukacyjnych, poradników i innych publikacji, produkcję filmów, programów oraz innych produkcji multimedialnych,

2)promowanie postaw i działalności prozdrowotnej oraz edukacyjnej poprzez tworzenie i organizowanie spotkań, wykładów, konferencji, warsztatów, szkoleń oraz innych wydarzeń,

3)działalność badawczą, opracowywanie ekspertyz, przygotowywanie raportów dotyczących sytuacji różnych grup społecznych w Polsce, w tym m.in. dostępu do wiedzy, dostępu do usług medycznych,

4)wspieranie edukacji osób świadczących pomoc merytoryczną zbieżną z celami Fundacji,

5)wspieranie rozwoju kompetencji młodzieży, młodzieży akademickiej, wolontariuszy i wolontariuszek poprzez programy stypendialne, stażowe i szkoleniowe w obszarach m.in: medycyny, technologii,

6)podejmowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorcami oraz instytucjami publicznymi (w tym państwowymi i samorządowymi) i osobami fizycznymi prowadzącymi działalność w sferze zbieżnej z celami Fundacji,

7)organizowanie imprez i wydarzeń sportowych, w szczególności z udziałem dzieci i młodzieży,

8)tworzenie kampanii społecznych,

9)współpracę z mediami,

10)rozwijanie dialogu społecznego z instytucjami zajmującymi się zagadnieniami związanymi działalnością Fundacji.

Celem działania Fundacji nie jest osiąganie zysku czy prowadzenie działalności gospodarczej nastawionej na osiąganie zysku, ale realizacja celów społecznie lub gospodarczo użytecznych i prowadzenie działalność pożytku publicznego.

Majątek Fundacji stanowi w szczególności mienie przekazane przez Fundatorów w związku z utworzeniem Fundacji na jej fundusz założycielski, tj. środki pieniężne i inne aktywa, takie jak w szczególności autorskie prawa majątkowe do tekstów opublikowanych w serwisach internetowych C. i do grafik zawartych w oznaczeniach C., bazy danych, a także komputery i telefony.

Ponadto, Fundacja może czerpać środki finansowe z:

a)darowizn, spadków, zapisów,

b)dotacji i subwencji oraz grantów,

c)dochodów z darów, zbiórek, aukcji i imprez publicznych,

d)dochodów z majątku Fundacji,

e)odsetek od lokat kapitałowych.

Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Fundacja nie ma nadanego statusu organizacji pożytku publicznego (dalej: “OPP”) w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 1491, dalej: "UoDPP").

Fundacja będzie podlegała wpisowi do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.

Fundacja nie prowadzi na dzień sporządzenia niniejszego wniosku działalności gospodarczej oraz nie jest wpisana do Rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: “Rejestr przedsiębiorców”).

W przyszłości Fundacja może zostać wpisana do Rejestru przedsiębiorców i prowadzić działalność gospodarczą i osiągać przychody (dochody) z prowadzenia takiej działalności, lecz działalność gospodarcza będzie prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów Fundacji, tj. przychody (dochody) uzyskiwane z działalności gospodarczej będą stanowiły niewielki udział w całkowitych dochodach Fundacji, a działalność gospodarcza będzie jedynie działalnością dodatkową i poboczną w stosunku do działalności statutowej Fundacji.

Wnioskodawca zamierza dokonać w przyszłości darowizn na rzecz Fundacji. Darowizny będą przekazywane przez Fundatorów na cele statutowe Fundacji.

Wnioskodawca nie będzie zaliczał tych darowizn do kosztów uzyskania przychodu. Darowizny będą dokonane za pośrednictwem przelewu bankowego na rachunek Fundacji i udokumentowane dowodem wpłaty na ten rachunek Fundacji.

Fundacja nie będzie zobowiązana do żadnych świadczeń wzajemnych na rzecz Wnioskodawcy z tytułu otrzymania darowizny.

Pytanie

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W myśl art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podstawę opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych co do zasady stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ustawy o CIT po odliczeniu m.in. darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 UoDPP organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 UoDPP, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1 ustawy o CIT.

Dodatkowo, zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy o CIT, odliczenie darowizn pieniężnych jest możliwe tylko jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy.

Zgodnie z art. 18 ust. 1k ustawy o CIT, odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

Ponadto, zgodnie z art 18 ust. 1a ustawy o CIT odliczeniu nie podlegają darowizny na rzecz:

1)osób fizycznych;

2)osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Mając na uwadze, że ustawa o CIT odwołuje się do UoDPP, należy przeanalizować ww. ustawę pod kątem definicji pojęcia działalności pożytku publicznego i organizacji pozarządowej.

Należy zauważyć, że skorzystanie z możliwości odliczenia przekazanych darowizn nie zależy od konieczności posiadania przez Fundację statusu OPP. Warunkiem wystarczającym powinno być prowadzenie przez Fundację działalności pożytku publicznego w zakresie zadań określonych w stosownych przepisach i odzwierciedlenie tego w statucie.

W interpretacji indywidualnej z dnia 5 grudnia 2019 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.434.2019.2.KS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odnosząc się do darowizny przekazanej przez spółkę fundacji, która nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, uznał, że darowizna taka może zostać odliczona od podstawy opodatkowania:

„Z cytowanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt1 u.p.d.o.p. wynika zatem, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm., dalej: "udppiw"), prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,
  • być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy”

Powyższe znajduje również potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2021 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-3.4010.517.2020.4.IZ oraz z dnia 10 stycznia 2022 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-2.4010.589.2021.2.BD.

Dodatkowo, powyższe podejście znajduje potwierdzenie również w literaturze. W ocenie M. Pogińskiego "(...) darowizna, aby mogła podlegać odliczeniu, nie musi być przekazana podmiotowi posiadającemu status organizacji pożytku publicznego. Komentowany przepis art. 18 ust. 1 pkt 1 nie wprowadza takiego warunku." (M. Pogoński (w:) Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 2014, art. 18, LEX).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 UoDPP, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w UoDPP.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 UoDPP organizacjami pozarządowymi są osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4, które spełniają następujące warunki:

1)nie są jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi oraz

2)nie działają w celu osiągnięcia zysku.

Należy zauważyć, że Fundacja będzie osobą prawną niebędącą jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ani przedsiębiorstwem, instytucją badawczą, bankiem i spółką prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi.

W następnej kolejności, należy przeanalizować, czy Fundacja spełni przesłankę niedziałania w celu osiągnięcia zysku.

Z literalnego brzmienia powyższego przepisu nie wynika, że dotyczy on jedynie tych fundacji, które nie są wpisane do Rejestru przedsiębiorców.

W tym zakresie istotne może również by odwołanie się do Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (dalej: “UoF”). Zgodnie z art. 1 UoF “Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami”. Jednocześnie, zgodnie z art. 5 ust. 5 UoF, fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.

Z powyższych przepisów UoF jasno wynika, że celem działania fundacji nie jest osiąganie zysku, ale realizacja celów społecznie lub gospodarczo użytecznych. Ewentualna poboczna działalność gospodarcza fundacji służyć może jedynie realizacji tych celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, a nie osiąganiu zysku. Mając na względzie wyżej przywołane przepisy, należy stwierdzić, że fundacja, nawet jeśli obok wpisu do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego, wpisana jest także do Rejestru Przedsiębiorców, to nadal z mocy prawa pozostaje organizacją niedziałającą w celu osiągnięcia zysku, a więc znajduje do niej zastosowanie przywołany wyżej przepis art. 3 ust. 2 UoDPP.

Co więcej, w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wskazane jest, że darowizny podlegające odliczeniu od dochodu muszą być dokonane na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 UoDPP. Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 4 UoDPP działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (...), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Zgodnie z powyższym przepisem spółki prawa handlowego, takie jak spółki akcyjne czy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mogą prowadzić działalność pożytku publicznego i po spełnieniu pozostałych warunków, darowizny na rzecz takich spółek również mogą podlegać odliczeniu od dochodu. Należy zauważyć, że zarówno spółki akcyjne, jak i spółki z ograniczoną podlegają wpisowi do Rejestru przedsiębiorców.

Tym samym wpis Fundacji do Rejestru przedsiębiorców nie zmienia statusu Fundacji jako organizacji pozarządowej, czyli podmiotu wymienionego w art. 3 ust. 3 UoDPP.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację również nie powinien mieć wpływu na fakt spełnienia przez Fundację przesłanki niedziałania w celu osiągnięcia zysku i w konsekwencji spełnienia definicji organizacji pozarządowej.

Fundacja zostanie wpisana do Rejestru przedsiębiorców i będzie prowadziła działalność gospodarczą i osiągała przychody (dochody) z prowadzenia takiej działalności, jednak działalność gospodarcza będzie prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów Fundacji, tj. przychody (dochody) uzyskiwane z tej działalności będą stanowiły niewielki udział w całkowitych dochodach Fundacji.

Wnioskodawca wskazuje, iż działalność gospodarcza może stanowić dodatkowe źródło dochodu umożliwiające realizację celów, do których Fundacja została powołana. Przedmiotowa działalność będzie prowadzona wyłącznie w ramach służących do realizacji celów Fundacji i będzie ona wyłącznie działalnością dodatkową i poboczną w stosunku do działalności o której mowa w Statucie Fundacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 5 UoF, fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.

Natomiast zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 dalej: “Prawo przedsiębiorców”) działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Jak wskazują komentatorzy prawa, fundacja może prowadzić działalność non profit, a zatem może prowadzić działalność gospodarczą ukierunkowaną na osiąganie zysków, ale zysk ten nie jest dzielony między uczestników przedsięwzięcia, a jest przeznaczany na określone cele (Kidyba Andrzej (red.), Ustawa o fundacjach. Komentarz. Art. 5). Z powyższych przepisów UoF jasno wynika, że ewentualna działalność gospodarcza fundacji musi służyć realizacji jej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, a nie osiąganiu zysku.

Zgodnie ze stanowiskiem komentatorów, w takiej sytuacji działalność gospodarcza fundacji może mieć miejsce bez negatywnych konsekwencji dla fundacji (np. z powodu opodatkowania.

W literaturze przedmiotu podkreśla się, iż działalność gospodarcza nie może być głównym celem działania organizacji pozarządowych, lecz jedynie środkiem, umożliwiającym im prowadzenie głównej działalności nakierowanej na realizację celów społecznie użytecznych (Blicharz Jolanta, Komentarz do ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, (w:) Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Ustawa o spółdzielniach socjalnych. Komentarz. Art. 3). Działalność gospodarcza może mieć zatem charakter pomocniczy zmierzający do uzyskania finansowania celów organizacji (Staszczyk Piotr, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Komentarz. Art. 20).

W powyższym zakresie Wnioskodawca zwraca uwagę również na różnice wynikające z prowadzenia działalności gospodarczej nakierowanej na zysk a działalności zarobkowej. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 września 2008 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 789/07, “Dana działalność jest zarobkowa, jeżeli jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu (zarobku), rozumianego jako nadwyżka przychodów nad poniesionymi kosztami. Działalność pozbawiona tego aspektu jest działalnością charytatywną, społeczną kulturalną i inną (określaną mianem non profit). W literaturze rozróżnia się pojęcie zysku od zarobku, wskazując, iż wyłącznie z tym drugim mamy do czynienia w przypadku działalności non for profit, która wprawdzie jest zarobkowa, to jednak dochód z niej osiągnięty w całości jest przeznaczany na pokrycie kosztów oraz/lub realizację celów statutowych podmiotu działalność tę wykonującego". W wyroku Naczelny Sąd Administracyjny jasno podkreśla, że taką działalność mogą wykonywać m.in. fundacje.

O możliwości prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację w celu uzyskania środków na pokrycie kosztów realizacji zadań z zakresu pożytku publicznego, w ocenie Wnioskodawcy, przemawia również fakt, iż spółki handlowe, takie jak spółka akcyjna czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, również mogą zostać uznane, przy spełnieniu odpowiednich warunków, za organizację pożytku publicznego w myśl art. 3 ust. 3 UoDPP.

Biorąc pod uwagę, iż spółki prawa handlowego mogą zostać uznane w rozumieniu UoDPP jako podmioty niedziałające w celu osiągnięcia zysku, chociaż ich główną cechą jest prowadzenie działalności gospodarczej, to można wnioskować a contrario, iż fakt prowadzenia działalności gospodarczej nie jest wystarczający do stwierdzenia, że dany podmiot działa w celu osiągnięcia zysku. Warto zaznaczyć, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 9 grudnia 2022 r. (sygn. III SA/Wa 488/22) w tym zakresie stwierdził, że “W przypadku spółek ustawodawca uściślił, że podmioty te nie mogą działać w celu osiągnięcia zysku oraz muszą przeznaczać całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie mogą przeznaczać zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników; w przypadku fundacji i stowarzyszeń takie szczegółowe zastrzeżenie nie jest niezbędne, bowiem konieczność przeznaczania całości dochodu na cele statutowe wynika z istoty tych organizacji”.

W ocenie Wnioskodawcy, ustawodawca w art. 3 ust. 2 UoDPP sformułował wymóg nie działania w celu osiągnięcia zysku, a nie nieprowadzenia działalności gospodarczej. Ocena tego, czy dany podmiot działa w celu osiągnięcia zysku, powinna być przeprowadzana w sposób całościowy, tj. z uwzględnieniem istoty danego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności i jej celu, a nie wyłącznie poprzez analizę metod osiągania tego celu. W przypadku fundacji dążenie do zysku, rozumiane jako nastawienie na osiągnięcie swobodnie dysponowanego zysku, jest wykluczone z ustawowej istoty tych podmiotów.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 grudnia 2022 r. (sygn. III SA/Wa 488/22) w którym Sąd wskazał “Podkreślenia wymaga, że organ interpretacyjny wywiódł z treści analizowanych przepisów błędne wnioski: wszak w art. 3 ust. 2 u.d.p.p.w. mowa jest o warunku niedziałania w celu osiągnięcia zysku. Ustawodawca nie odnosi się więc do poszczególnych przejawów działalności podmiotów wskazanych w tym przepisie ani sposobu, w jaki one działają, lecz oczekuje, by podmioty te nie działały w celu osiągania zysku. Z definicji fundacji i stowarzyszeń wynika, że do ich istoty należy nie działanie w celu osiągnięcia zysku, lecz w celu realizacji stosownych zadań - celów społecznie lub gospodarczo użytecznych. Ustawodawca w art. 3 ust. 2 ww. ustawy sformułował wymóg niedziałania w celu osiągnięcia zysku, a nie nieprowadzenia działalności gospodarczej i bez wątpienia było to działanie zamierzone. Ocenę co do tego, czy dany podmiot działa w celu osiągnięcia zysku, należy przeprowadzić w sposób kompleksowy, tj. przy uwzględnieniu istoty danego podmiotu i prowadzonej przezeń działalności i celu tej działalności, a nie przez pryzmat sposobu, w jaki ten cel podmiot osiąga. W przypadku stowarzyszeń i fundacji cel zarobkowy, rozumiany jako nastawienie na osiągnięcie zysku, którym można swobodne dysponować, jest wykluczony z ustawowej istoty tych podmiotów. Nadrzędnym ich celem jest realizowanie określonych pożądanych społecznie zadań, a nie osiąganie zysków.”

Dodatkowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 5 grudnia 2024 r. (sygn. akt I SA/Po 528/24), sąd wskazał, że fakt prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej nie wyklucza uznania jej za organizację pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 UoDPP.

Wnioskodawca podkreśla, iż rozważana działalność gospodarcza, którą będzie prowadzić Fundacja będzie prowadzona pomocniczo względem realizacji celów statutowych, a zysk z tej działalności nie będzie rozdzielany między zarząd czy Fundatorów, tylko przeznaczany na cele statutowe.

Tym samym wpis do Rejestru przedsiębiorców oraz prowadzenie przez Fundację działalności gospodarczej o charakterze pomocniczym i pobocznym, mającym na celu zebranie środków pozwalających na realizację celów działalności pożytku publicznego również nie wpływa, w ocenie Wnioskodawcy, na uprawnienie do odliczenia darowizny dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji.

Fundacja spełni zatem definicję organizacji pozarządowej, czyli podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 UoDPP.

Art. 4 UoDPP zawiera katalog określający sferę zadań publicznych. Katalog ten obejmuje w szczególności zadania w zakresie:

  • pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
  • wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  • działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  • działalności charytatywnej;
  • ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799);
  • działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  • promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  • działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  • działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  • nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
  • działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
  • wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
  • promocji i organizacji wolontariatu.

Niektóre z celów wskazanych w statucie Fundacji pokrywają się wprost z zadaniami ze sfery zadań publicznych wymienionymi w art. 4 UoDPP, tj. działalność charytatywna oraz promocja i organizacja wolontariatu. Pozostałe cele Fundacji, mimo że nie są sformułowane identycznie jak w UoDPP, to jednak pokrywają się pod kątem zakresu z zadaniami z art. 4 UoDPP wymienionymi wyżej.

W ocenie Wnioskodawcy, fakt, że nie wszystkie cele są sformułowane identycznie jak w art. 4 UoDPP nie powinien mieć wpływu na możliwość skorzystania z odliczenia z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, czego dowodem są interpretacje indywidualne wydawane w stanach faktycznych, w których cele fundacji były sformułowane inaczej niż w UoDPP, a mimo to organy podatkowe potwierdziły możliwość stosowania odliczenia od dochodu przez podatników (np. interpretacja indywidualna z dnia 3.10.2023 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-2.4010.233.2023.2.MC).

Fundacja będzie zatem podmiotem realizującym cele określone w art. 4 UoDPP. W konsekwencji należy uznać, że Fundacja będzie prowadzić działalność pożytku publicznego.

Dodatkowo, darowizny dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji będą przekazywane na cele statutowe Fundacji, które są zbieżne z celami określonymi w art. 4 UoDPP.

Wnioskodawca każdorazowo udokumentuje darowizny w formie wymaganej przez ustawę o CIT, tj. dowodem wpłaty na rachunek płatniczy Fundacji.

Wnioskodawca nie będzie zaliczał darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji do kosztów uzyskania przychodu.

Podsumowując:

  • Fundacja jest podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 UoDPP, tj. fundacją mającą osobowość prawną, która nie jest jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ani przedsiębiorstwem, instytutem badawczym, bankiem ani spółką prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi oraz nie działa w celu osiągnięcia zysku;
  • cele działalności Fundacji określone jej statutem w pełni wpisują się w zakres sfery zadań publicznych wymienionych w art. 4 UoDPP i Fundacja będzie realizować te cele, a zatem będzie prowadzić działalność pożytku publicznego,
  • darowizny będą dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji na jej cele statutowe, czyli cele określone w art. 4 UoDPP.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych reguluje przepis art. 18 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”.) Podstawę obliczamy odrębnie dla każdego z dwóch źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 updop:

podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1)osób fizycznych;

2)osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto, należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c updop, zgodnie z którym:

odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

Istotne jest zatem właściwe udokumentowanie odliczanych darowizn.

Z cytowanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 updop wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 571 ze zm., dalej: „udppiw”), prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,
  • darowizna musi być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy.

Wobec powyższego, aby darowizna na mocy omawianego przepisu podlegała odliczeniu od dochodu, oprócz celu darowizny, musi być spełniony warunek dotyczący podmiotu otrzymującego tę darowiznę.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 udppiw:

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy:

Organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 udppiw:

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;

3) spółdzielnie socjalne;

4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 udppiw została określona w art. 4 ust. 1 tejże ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;

1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3) działalności charytatywnej;

4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2024 r. poz. 799);

7) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19) turystyki i krajoznawstwa;

20) porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23) ratownictwa i ochrony ludności;

24) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27) promocji i organizacji wolontariatu;

28) pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2112);

30) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a) rewitalizacji;

33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a;

34) działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. z 2024 r. poz. 113).

W związku z powyższym, odliczeniu będą podlegały darowizny przekazane na ww. cele. Istotne jest, że przywołany katalog celów jest katalogiem zamkniętym.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 18 ust. 1k updop:

odliczenia darowizn, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym z jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że wydatek ponoszony przez darczyńcę z tytułu wykonania umowy darowizny nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Umowa darowizny jest umową bezpłatną i za jej wykonanie darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.

W myśl bowiem art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061., dalej: „KC”):

przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być także inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Należy zauważyć, że nie każde nieodpłatne świadczenie stanowi darowiznę. Zgodnie z przepisem art. 889 KC:

nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

1) gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;

2) gdy kto zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.

W myśl natomiast art. 890 § 1 KC:

oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże, gdy umowa darowizny zostaje zawarta bez zachowania tej formy, staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione

Art. 890 § 2 KC stanowi z kolei, że:

Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Poza przypadkami, gdzie ustawodawca zastrzegł inną (szczególną formę) dla danej czynności prawnej, darowizna może mieć formę dowolną:

  • pisemną,
  • ustną,
  • dorozumianą (tj. proste wydanie rzeczy bez żadnej umowy - np. prezent).

Gdy umowa darowizny zostaje zawarta bez zachowania formy pisemnej, staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W takiej sytuacji darowizna dochodzi do skutku z chwilą jej wykonania tzn. przekazania kwoty pieniężnej (darowizny) obdarowanemu co oznacza, że przedmiot umowy został wydany - innymi słowy darczyńca wykonał świadczenie poprzez przekazanie na rachunek bankowy obdarowanemu odpowiedniej sumy pieniędzy stanowiącej darowiznę.

Obowiązek uwzględnienia w zeznaniu podatkowym odliczonych darowizn wynika z art. 18 ust. 1g updop, który stanowi, że:

podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że aktem założycielskim z dnia 22 października 2024 r. Spółka wraz z spółką zależną A. Sp. z o.o. oraz spółką powiązaną w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt. 4 ustawy o CIT - B. Sp. z o.o., powołali fundację C. Zgodnie ze Statutem Fundacji, celami Fundacji są: popularyzowanie wiedzy z zakresu profilaktyki zdrowia, medycyny i innych obszarów, które przyczyniają się do polepszenia jakości życia ludzi, promocja zdrowia, w szczególności kobiet i dziewcząt, w tym zdrowia psychicznego i prokreacyjnego, zwiększanie dostępu do i promocja edukacji zawodowej, finansowej, psychologicznej, prawnej, socjalnej i seksualnej, wspieranie aktywizacji zawodowej i niezależności finansowej kobiet, promocja i wspieranie aktywności fizycznej, w szczególności wśród dzieci i młodzieży, przeciwdziałanie wszelkim formom przemocy i dyskryminacji oraz wykluczeniu społecznemu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, status społeczny i majątkowy, przekonania, rasę, narodowość i orientację seksualną, wspieranie przedsiębiorczości w obszarze zdrowia i równego traktowania, inicjowanie, wspieranie, prowadzenie działalności kulturalnej i artystycznej promującej równość płci, prawa kobiet oraz opowiadającej się przeciw przemocy ze względu na płeć, promocja i organizacja wolontariatu, działalność charytatywna, działalność edukacyjna ukierunkowana na wyrównywanie różnic społecznych oraz umożliwienie przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych osobom doświadczającym przemocy, dyskryminacji, wykluczenia społecznego oraz innym osobom poszkodowanym przez los.

Zgodnie ze Statutem Fundacji, Fundacja realizuje swoje cele poprzez: (…)

Ponadto, Fundacja może czerpać środki finansowe z:

a)darowizn, spadków, zapisów,

b)dotacji i subwencji oraz grantów,

c)dochodów z darów, zbiórek, aukcji i imprez publicznych,

d)dochodów z majątku Fundacji,

e)odsetek od lokat kapitałowych.

Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Fundacja nie ma nadanego statusu organizacji pożytku publicznego (dalej: “OPP”) w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 1491, dalej: "UoDPP").

Fundacja będzie podlegała wpisowi do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.

Fundacja nie prowadzi na dzień sporządzenia niniejszego wniosku działalności gospodarczej oraz nie jest wpisana do Rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: “Rejestr przedsiębiorców”).

W przyszłości Fundacja może zostać wpisana do Rejestru przedsiębiorców i prowadzić działalność gospodarczą i osiągać przychody (dochody) z prowadzenia takiej działalności, lecz działalność gospodarcza będzie prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów Fundacji, tj. przychody (dochody) uzyskiwane z działalności gospodarczej będą stanowiły niewielki udział w całkowitych dochodach Fundacji, a działalność gospodarcza będzie jedynie działalnością dodatkową i poboczną w stosunku do działalności statutowej Fundacji.

Zamierzają Państwo dokonać w przyszłości darowizn na rzecz Fundacji. Darowizny będą przekazywane przez Fundatorów na cele statutowe Fundacji. Spółka nie będzie zaliczała tych darowizn do kosztów uzyskania przychodu. Darowizny będą dokonane za pośrednictwem przelewu bankowego na rachunek Fundacji i udokumentowane dowodem wpłaty na ten rachunek Fundacji. Fundacja nie będzie zobowiązana do żadnych świadczeń wzajemnych na rzecz Wnioskodawcy z tytułu otrzymania darowizny.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W celu rozstrzygnięcia powyższej kwestii konieczne jest ustalenie czy:

  • darowizny, o których mowa jest we wniosku zostaną przekazane na rzecz organizacji określonej w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącej działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,
  • czy ww. darowizny zostały/zostaną przekazane na cele określone w art. 4 tej ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, cele statutowe Fundacji są zbieżne z celem określonym w art. 4 udppiw.

Ponadto Fundacja do momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, (równoznacznym z dokonaniem wpisu do rejestru przedsiębiorców), jako Fundacja:

  • niebędąca jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwem, instytutem badawczym, bankiem i spółką prawa handlowego będącą państwową lub samorządową osobą prawną,
  • niedziałającą w celu osiągnięcia zysku

- była podmiotem określonym w art. 3 ust. 2 udppiw realizującym wyłącznie cele statutowe.

Zatem uznać należy, że dokonane przez Państwa do momentu wpisu Fundacji do rejestru przedsiębiorców darowizny, uprawniają Państwa do dokonania odliczenia z tytułu przekazania darowizn do ustalonego dochodu, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu w danym roku podatkowym. Darowizny te były bowiem dokonywane za pośrednictwem przelewu bankowego, na rachunek Fundacji i nie były przez Państwa zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W tej części Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Nie będzie natomiast przysługiwać Państwu prawo do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych przez Państwa na rzecz Fundacji, po dacie jej wpisu do rejestru przedsiębiorców, a tym samym rozpoczęcia prowadzenia przez Fundację działalności gospodarczej.

Od momentu rozpoczęcia prowadzenia przez Fundację działalności gospodarczej nie zostanie bowiem spełniony warunek dotyczący podmiotu otrzymującego darowiznę, ponieważ wskazana przez Państwa Fundacja nie będzie organizacją, o której mowa jest w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jak wskazano w powyższym przepisie, organizacjami pozarządowymi są m.in. niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Prowadzenie działalności gospodarczej już natomiast ze swej istoty jest działalnością zarobkową, ukierunkowaną na chęć osiągnięcia zysku.

Jak bowiem wynika z art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803, 1414 i 2029), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Natomiast w myśl art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 236),

działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Zauważyć należy, że dana działalność jest zarobkowa, jeżeli jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu („zarobku”) rozumianego jako nadwyżka przychodów nad nakładami (kosztami) tej działalności. Powyższe jest równoznaczne z osiągnięciem zysku, stanowiącego różnicę między przychodami i kosztami. Podstawowym ekonomicznym celem prowadzenia działalności gospodarczej jest właśnie osiągnięcie zysku.

Nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia, że działalność gospodarcza będzie prowadzona wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów Fundacji i będzie ona wyłącznie działalnością dodatkową i poboczną w stosunku do działalności o której mowa w Statucie Fundacji. Nie zostanie spełniony warunek niedziałania w celu osiągnięcia zysku, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Biorąc powyższe pod uwagę, w sytuacji przekazania darowizn na rzecz Fundacji wpisanej do rejestru przedsiębiorców i prowadzącej działalność gospodarczą - nie zostaną spełnione wszystkie warunki niezbędne do uzyskania prawa do odliczenia kwoty przekazanej darowizny od dochodu, na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 updop. W związku z rozpoczęciem prowadzenia przez Fundację działalności gospodarczej, co jest równoznaczne z wpisem do rejestru przedsiębiorców, nie będzie ona bowiem wskazanym w tym przepisie podmiotem otrzymującym darowiznę. Tym samym nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia od dochodu ww. darowizn.

Tym samym, Państwa stanowisko należy uznać w tej części za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że powyższa interpretacja dotyczy tylko problematyki będącej ściśle przedmiotem pytań w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych postawionych przez Państwa we wniosku. Treść pytań wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.