Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.713.2024.2.KS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.713.2024.2.KS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w stosunku do dywidend oraz powstałych na podstawie Umów pożyczki odsetek wypłacanych w przyszłości przez Spółki do Funduszu, zastosowanie powinno mieć zwolnienie z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, i w związku z tym Fundusz będzie uprawniony do otrzymania wypłat niepomniejszonych o podatek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w stosunku do dywidend oraz powstałych na podstawie Umów pożyczki odsetek wypłacanych w przyszłości przez Spółki do Funduszu, zastosowanie powinno mieć zwolnienie z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, i w związku z tym Fundusz będzie uprawniony do otrzymania wypłat niepomniejszonych o podatek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 21 stycznia 2025 r. (data wpływu 21 stycznia 2024 r.) oraz pismem z 23 stycznia 2025 r. (data wpływu 23 stycznia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

I. Specyfika prawna i podatkowa Funduszu na gruncie prawa maltańskiego

A. (dalej: Fundusz) został utworzony zgodnie z prawem maltańskim jako wielofunduszowa publiczna spółka inwestycyjna o zmiennym kapitale zakładowym (SICAV) zgodnie z ustawą o spółkach, rozdz. 386 prawa Malty. Fundusz i jego jedyny subfundusz, na który uzyskano dotychczas licencję, są autoryzowane zgodnie z Ustawą o usługach inwestycyjnych, rozdz. 370 prawa Malty (numer licencji: (…)) jako program zbiorowego inwestowania oraz licencjonowane i regulowane przez C. jako Alternatywny Fundusz Inwestycyjny (zwany dalej: AFI) w rozumieniu Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz dyrektyw zmieniających 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (dalej: dyrektywa ZAFI).

Fundusz i jego subfundusz B. (B. dalej jako: Subfundusz) traktowane są jako jeden podmiot prawny, tj. Subfundusz nie jest traktowany jako odrębny podmiot prawny w świetle maltańskich przepisów. Fundusz i jego Subfundusz są uznawane za jednego podatnika dla celów podatku dochodowego na Malcie, niezależnie od tego, czy aktywa i pasywa Funduszu mogą być postrzegane jako oddzielne od aktywów i pasywów jego Subfunduszu z perspektywy korporacyjnej.

Działalność Funduszu obejmuje zbiorowe inwestowanie kapitału wniesionego do Funduszu przez inwestorów. Tytuły uczestnictwa Funduszu (shares), zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej (niemniej jednak, w odniesieniu do Polski, tytuły uczestnictwa oferowane są na terytorium tego państwa w drodze oferty publicznej, która jest zwolniona z obowiązku publikacji prospektu emisyjnego zgodnie ze zwolnieniem wynikającym z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129), dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu – mogą być nabywane przez określonych (kwalifikowanych) inwestorów, którymi mogą być również osoby fizyczne jedynie, gdy te osoby inwestują kapitał o minimalnej wartości nie mniejszej niż 75 000 EUR lub 100 000 EUR, w zależności od klasy akcji nabywanych przez inwestorów.

Fundusz posiada licencję maltańskiego regulatora usług finansowych – C. (dalej jako: C.) na działanie jako „inwestycja wspólnego inwestowania” (D., dalej jako: D.) w rozumieniu maltańskiej ustawy o usługach inwestycyjnych (rozdz. 370 prawa Malty) (dalej jako: ISA). Fundusz podlega bezpośredniemu nadzorowi C., która jest jedynym regulatorem usług finansowych na Malcie. C. jest regulatorem dla podmiotów bankowych, instytucji finansowych, instytucji płatniczych, firm ubezpieczeniowych i pośredników ubezpieczeniowych, firm świadczących usługi inwestycyjne i programy zbiorowego inwestowania, podmiotów z rynków papierów wartościowych, uznanych giełd inwestycyjnych, firm zarządzających funduszami powierniczymi, dostawców usług dla firm i programów emerytalnych. Od 2018 roku odpowiada również za regulację wirtualnych aktywów finansowych.

Fundusz, jako AFI, jest zarządzany przez jednoosobową prywatną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną zgodnie z prawem maltańskim, z siedzibą na Malcie (dalej jako: Podmiot zarządzający), do którego również mają zastosowanie maltańskie przepisy implementujące dyrektywę ZAFI. Podmiot zarządzający posiada licencję ZAFI wydaną przez C., zgodnie z ISA oraz warunkami dyrektywy ZAFI, jako zarządzający AFI. Na podstawie umowy o zarządzanie inwestycjami regulowanej przez prawo maltańskie i podlegającej jurysdykcji sądów maltańskich, Podmiot zarządzający jest odpowiedzialny za inwestowanie i reinwestowanie aktywów Subfunduszu zgodnie z celami inwestycyjnymi, strategiami i ograniczeniami Subfunduszu.

Fundusz posiada depozytariusza (dalej jako: Depozytariusz), którego wyznaczył na podstawie umowy depozytowej. Depozytariusz jest maltańską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną zgodnie z prawem maltańskim i posiada siedzibę na Malcie. Jako posiadacz licencji kategorii 4B, Depozytariusz jest upoważniony do działania w charakterze powiernika w odniesieniu do AFI, które nie mają praw do umorzenia wykonywanych w okresie pięciu lat od daty początkowej inwestycji i które zasadniczo nie inwestują w aktywa, które muszą być przechowywane w depozycie zgodnie z zasadami C. dotyczącymi usług inwestycyjnych.

Depozytariusz został wyznaczony, zgodnie z umową depozytową, do między innymi świadczenia usług przechowywania wszystkich aktywów Funduszu i jego Subfunduszu W tym zakresie, Depozytariusz przechowuje wszystkie instrumenty finansowe zainwestowane przez Subfundusz, a w odniesieniu do innych aktywów, które nie mogą być przechowywane w depozycie, Depozytariusz zapewnia weryfikację własności i usługi przechowywania dokumentacji.

Dla celów podatkowych Fundusz sklasyfikowany jest jako „instytucja wspólnego inwestowania” (D.) zgodnie z maltańską ustawą o podatku dochodowym (rozdz.123 prawa Malty ) (Income Tax Act, dalej jako: ITA). Zgodnie z art. 2 (1) ITA, „instytucja wspólnego inwestowania” oznacza każde przedsięwzięcie lub porozumienie, które jest licencjonowane zgodnie z maltańską ustawą o usługach inwestycyjnych lub zgłoszone zgodnie z tymi przepisami.

Ponadto, dla celów podatku dochodowego na Malcie, fundusz (D.) może być zakwalifikowany jako:

1)„prescribed fund”, tj. fundusz, którego co najmniej 85% wartości łącznych aktywów znajduje się na Malcie, i który został w ten sposób zakwalifikowany przez Maltese Commissioner for Revenue („CfR”),

2)„non-prescribed fund” – wszystkie inne fundusze niesklasyfikowane jako „prescribed fund”.

Z uwagi na fakt, iż na ten moment całość aktywów Funduszu składa się z aktywów położonych poza Maltą, Fundusz powinien zostać sklasyfikowany jako „non-prescribed fund” dla celów podatku dochodowego na Malcie. Co do zasady, D. zarejestrowany na Malcie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów, jednakże na podstawie art. 12(1) ITA, dochody D. podlegają zwolnieniu z opodatkowania, z wyjątkiem:

  • dochodu z nieruchomości położonych na Malcie oraz
  • kwalifikowanego dochodu z inwestycji uzyskanego przez „prescribed fund”, do którego odnosi się art. 41A(a) ITA.

W konsekwencji, w związku z tym, że Fundusz jest sklasyfikowany jako „non-prescribed fund”, jego dochód, z wyjątkiem dochodu z nieruchomości położonych na Malcie, powinien być zwolniony z podatku dochodowego na Malcie. Tym samym, Fundusz nie korzysta z ogólnego zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, niezależnie od źródła tego dochodu.

Inwestując w aktywa nieruchomościowe za pośrednictwem spółek celowych utworzonych zgodnie z prawem polskim, Fundusz może osiągać przychody z odsetek i dywidend otrzymywanych od tych spółek, a więc przychody podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego na Malcie. Niemniej, Fundusz niekoniecznie będzie zwolniony z opodatkowania wszelkich pozostałych potencjalnych źródeł dochodów. Na przykład ze zwolnienia nie będą korzystać potencjalne dochody pochodzące z nieruchomości położonych na Malcie. Konkludując, Fundusz potwierdza, że w momencie otrzymania odsetek i dywidend od polskich spółek będzie posiadał nieograniczoną rezydencję podatkową na Malcie i nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku od wszystkich źródeł dochodu, bez względu na źródło ich osiągania.

II. Płatności ze spółek prawa polskiego do Funduszu

Na potrzeby dalszej części niniejszego wniosku, odniesienie „Fundusz” oznacza Fundusz działający na rzecz i w imieniu swojego Subfunduszu. Fundusz, w ramach swojej działalności, posiada udziały w 21 spółkach prawa polskiego (spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością) będących rezydentami podatkowymi w Polsce oraz będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych od całości swoich dochodów (dalej jako: CIT) oraz planuje nabyć udziały w kolejnych takich spółkach (dalej jako: Spółki). Fundusz posiada lub będzie posiadał co najmniej 10% udziałów w każdej ze Spółek nieprzerwanie przez okres minimum dwóch lat.

Fundusz udzielił i będzie udzielał pożyczek Spółkom (dalej jako: Umowy pożyczki) i z tego tytułu otrzymuje i będzie otrzymywał wynagrodzenie w postaci odsetek od tych pożyczek. W konsekwencji, Spółki są lub będą zobowiązane do zapłaty odsetek należnych na rzecz pożyczkodawcy, tj. na rzecz Funduszu oraz występują i będą występowały w roli płatnika podatku u źródła.

W przyszłości może również mieć miejsce wypłata dywidend przez Spółki na rzecz Funduszu. W tym przypadku, Spółki również będą występowały w charakterze płatnika podatku u źródła. Wypłata dywidend w przyszłości nastąpi jeżeli spełnione zostaną warunki przewidujące możliwość jej wypłaty wynikające z Kodeksu spółek handlowych.

Analizowanym we wniosku zdarzeniem przyszłym będzie przyszła wypłata odsetek z tytułu zawartych Umów pożyczki oraz przyszła wypłata dywidend przez Spółki na rzecz Funduszu, w stosunku do których Spółki będą występowały w charakterze płatnika podatku u źródła.

Nie jest wykluczone, że w przyszłości, wypłacona kwota należności zarówno z tytułu odsetek, jak i dywidend może przekroczyć łącznie 2 000 000 zł w danym roku podatkowym poszczególnych Spółek.

W przypadku, gdy kwota odsetek i dywidend (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT) wypłacanych Funduszowi przekroczy łącznie w danym roku podatkowym danej Spółki kwotę 2 000 000 zł, w celu zastosowania przez Spółkę zwolnienia z podatku wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT w stosunku do całości kwoty wypłacanych odsetek i dywidend, Spółka, w momencie wypłat złoży oświadczenia, że:

1)posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;

2)po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w pkt. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT (zwolnienia) przy dokonywaniu wypłaty należności z tytułu odsetek i dywidend na rzecz Wnioskodawcy, Spółki będą dochowywały należytej staranności. Jeśli kwota odsetek i dywidend (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT) wypłacanych Funduszowi przekroczy łącznie w danym roku podatkowym danej Spółki kwotę 2 000 000 zł, a Spółka nie złoży oświadczenia, o którym mowa w art. 26 ust. 7a Ustawy o CIT, wypłacane należności zostaną pomniejszone o podatek według stawki podstawowej przepisanej prawem od nadwyżki powyżej 2 000 000 złotych. W takiej sytuacji Fundusz może wystąpić z wnioskiem o zwrot pobranego podatku.

III. Status rzeczywistego właściciela i rezydencja Funduszu

Fundusz, w momencie otrzymania od Spółek należności odsetkowych i dywidendowych, będzie ich rzeczywistym właścicielem w rozumieniu art. 4a pkt 29 Ustawy o CIT. Jednocześnie, Fundusz w momencie otrzymania ww. należności będzie spełniać wymogi substancji biznesowej obowiązujące w kraju swojej rezydencji podatkowej, tj. na Malcie.

Struktura Funduszu ma uzasadnienie ekonomiczne i biznesowe. Nie została ona stworzona w celu uzyskania korzyści podatkowych.

Fundusz, jako jedyny decyduje o sposobie inwestowania swoich środków (tak też będzie w przypadku uzyskiwanych w przyszłości od Spółek należności odsetkowych i dywidendowych), którymi dysponuje. Fundusz podejmuje niezależne i rozstrzygające decyzje o dalszym przeznaczeniu otrzymanych należności (np. inwestując je).

Wnioskodawca zwraca uwagę, że przedmiotem niniejszego wniosku nie jest potwierdzenie statusu Funduszu jako rzeczywistego właściciela przychodu odsetkowego i dywidendowego, który ma być osiągany w Polsce, co pozostawałoby w niezgodzie z art. 14b par. 2a pkt 2 Ordynacji podatkowej, na podstawie którego przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego zawarte m.in. w art. 4a pkt 29 Ustawy o CIT.

Rezydencję podatkową Funduszu na Malcie można potwierdzić poprzez uzyskanie od odpowiedniego maltańskiego organu skarbowego certyfikatu rezydencji (Fundusz przedstawi takie certyfikaty za każdy rok podatkowy z osobna). Jednocześnie, Wnioskodawca przedłoży Spółkom sporządzone na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend jest ich rzeczywistym właścicielem, oraz że spełnia on warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT.

Pytanie

Czy w stosunku do dywidend oraz powstałych na podstawie Umów pożyczki odsetek wypłacanych w przyszłości przez Spółki do Funduszu, zastosowanie powinno mieć zwolnienie z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, i w związku z tym Fundusz będzie uprawniony do otrzymania wypłat niepomniejszonych o podatek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do wypłat odsetek wynikających z Umów pożyczki oraz dywidend ze Spółek na jego rzecz zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT i w związku z tym wypłaty wskazanych powyżej należności nie będą pomniejszane o podatek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT, jeśli:

  • w przypadku, gdy w danym roku podatkowym danej Spółki, kwota odsetek i dywidend (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT) wypłacanych Funduszowi nie przekroczy łącznie kwoty 2 000 000 zł, Fundusz dostarczy danej Spółce certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez maltańskie organy podatkowe oraz sporządzone na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend Fundusz jest ich rzeczywistym właścicielem, oraz że spełnia on warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT;
  • w przypadku, gdy w danym roku podatkowym danej Spółki, kwota odsetek i dywidend (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT) wypłacanych Funduszowi przekroczy łącznie kwotę 2 000 000 zł, Fundusz dostarczy certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez maltańskie organy podatkowe oraz sporządzone na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend Fundusz jest ich rzeczywistym właścicielem, oraz że spełnia on warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, a Spółka złoży oświadczenia, że:

i.       posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;

ii.       po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w pkt. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody (przychody) instytucji wspólnego inwestowania posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT, spełniających warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f Ustawy o CIT, z wyłączeniem dochodów określonych w pkt 57 lit. a-g.

Stosownie do art. 17 ust. 11 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, dotyczy instytucji wspólnego inwestowania:

1)których wyłącznym przedmiotem działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe;

2)w przypadku których prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę.

Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 12 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę.

Ponadto, w myśl art. 26 ust. 1g Ustawy o CIT, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT na rzecz podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, stosują, z zastrzeżeniem art. 26 ust. 2e Ustawy o CIT, zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem:

1)udokumentowania przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, jego miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od tego podmiotu certyfikatem rezydencji, oraz

2)złożenia przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, płatnikowi, sporządzonego na piśmie oświadczenia, że jest rzeczywistym właścicielem wypłaconych przez płatnika należności oraz spełnia on warunki, o których mowa w tych przepisach.

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g Ustawy o CIT, zwolnieniem nie są objęte osiągane przez instytucje wspólnego inwestowania następujące rodzaje dochodów:

a)dochody (przychody) z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa, w którym te spółki lub jednostki organizacyjne mają siedzibę lub zarząd, podmioty te nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

b)dochody (przychody) z odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych podmiotom, o których mowa w lit. a, oraz odsetek od innych zobowiązań tych podmiotów wobec funduszu, z wyjątkiem odsetek od wierzytelności z tytułu pożyczek (kredytów) nabytych przez fundusz od podmiotów, których działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawnionych do udzielania pożyczek (kredytów) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania, jeżeli pożyczki (kredyty) te zostały udzielone przez te podmioty,

c)dochody (przychody) z odsetek od udziału kapitałowego w podmiotach, o których mowa w lit. a,

d)darowizny bądź innych nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia dokonywane przez podmioty, o których mowa w lit. a,

e)dochody (przychody) z tytułu odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych emitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

f)dochody (przychody) z tytułu zbycia papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a, lub udziałów w tych podmiotach,

g)dochody z nieruchomości, o których mowa w art. 24b ust. 1 Ustawy o CIT, w tym uzyskane przez podmioty, o których mowa w lit. a.

Mając na uwadze powyższe, w celu skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, w stosunku do otrzymywanych przez instytucję wspólnego inwestowania odsetek i dywidend wskazanych odpowiednio w katalogach art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1.Art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT: Instytucja wspólnego inwestowania jest podatnikiem CIT.

2.Art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT: instytucja wspólnego inwestowania posiada siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

3.Art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT: Instytucja wspólnego inwestowania:

a)prowadzi swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego albo jest instytucją wspólnego inwestowania typu otwartego działającą na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, lub

b)której tytuły uczestnictwa, zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40 000 euro;

4.Art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a Ustawy o CIT: instytucja wspólnego inwestowania podlega w państwie, w którym ma siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

5.Art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. d Ustawy o CIT: działalność instytucji wspólnego inwestowania podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym instytucja wspólnego inwestowania ma siedzibę.

6.Art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. e Ustawy o CIT: instytucja wspólnego inwestowania posiada depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji.

7.Art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f Ustawy o CIT: instytucja wspólnego inwestowania jest zarządzana przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

8.Art. 17 ust. 11 pkt 1 Ustawy o CIT: wyłącznym przedmiotem działalności instytucji wspólnego inwestowania jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe.

9.Art. 17 ust. 11 pkt 2 Ustawy o CIT: prowadzenie przez instytucję wspólnego inwestowania działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym instytucja wspólnego inwestowania ma siedzibę.

10. Art. 17 ust. 12 Ustawy o CIT: W umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowie międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, musi istnieć podstawa prawna do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym instytucja wspólnego inwestowania ma siedzibę.

11. Art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT: odsetki i dywidendy nie wchodzą w zakres dochodów (przychodów) wyłączonych ze zwolnienia z CIT z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, które zostały wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g Ustawy o CIT.

12. Art. 26 ust. 1g Ustawy o CIT (z zastrzeżeniem ust. 2e): instytucja wspólnego inwestowania:

a)udokumentuje swoje miejsca siedziby dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji, oraz

b)złoży płatnikowi, sporządzone na piśmie oświadczenia, że jest rzeczywistym właścicielem wypłaconych przez płatnika należności oraz spełnia warunki, o których mowa w tych przepisach art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje, w ocenie Wnioskodawcy, dochód (przychód) Funduszu z tytułu otrzymania od Spółek na podstawie Umów pożyczki odsetek oraz dywidend będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania CIT przewidzianemu w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, z uwagi na to, że Fundusz spełnia wszystkie ww. warunki:

Warunek 1 – Instytucja wspólnego inwestowania jako podatnik CIT

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT, Ustawa o CIT reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Podatnikami CIT mogą być zarówno polskie, jak i zagraniczne osoby prawne. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 5 w zw. z art. 3 ust. 5 Ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT.

Fundusz, w rozumieniu prawa maltańskiego jest, oraz w momencie otrzymania od Spółek odsetek wynikających z Umów pożyczki oraz dywidend, będzie osobą prawną z siedzibą na terytorium Malty oraz maltańskim rezydentem podatkowym. Stanowisko, zgodnie z którym instytucja wspólnego inwestowania z siedzibą w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego jest podatnikiem CIT potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana w podobnym zdarzeniu przyszłym, tj. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 10 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.112.2020.1.KS.

Nie ulega również wątpliwości, że odsetki wynikające z Umów pożyczki oraz dywidend, które w przyszłości Fundusz otrzyma od Spółek, są dochodami (przychodami) wymienionymi odpowiednio w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT.

W konsekwencji należy uznać, że Wnioskodawca w momencie otrzymania ww. należności będzie podatnikiem CIT i Warunek 1 będzie spełniony.

Warunek 2 – Instytucja wspólnego inwestowania posiada siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego

Zdaniem Wnioskodawcy, w celu ustalenia, czy jest on instytucją wspólnego inwestowania, należałoby odwołać się do właściwych przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 681; dalej jako: Ustawa o funduszach).

Fundusz stanowi licencjonowany AFI w rozumieniu maltańskich przepisów implementujących dyrektywę ZAFI. Należy zauważyć, że wspomniana dyrektywa została również transponowana do Ustawy o funduszach.

Zgodnie z art. 2 pkt 10a Ustawy o funduszach, przez alternatywny fundusz inwestycyjny rozumie się instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 10b Ustawy o funduszach, przez unijny AFI rozumie się alternatywny fundusz inwestycyjny, który został zarejestrowany jako alternatywny fundusz inwestycyjny przez właściwy organ w państwie członkowskim lub uzyskał zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności jako alternatywny fundusz inwestycyjny, a w przypadku braku wymogu uzyskania zezwolenia lub rejestracji – prowadząc taką działalność, ma siedzibę na terytorium państwa członkowskiego.

Należy zauważyć, tak jak zostało to wspomniane w opisie zdarzenia przyszłego oraz powyżej, że na gruncie prawa maltańskiego Fundusz posiada status AFI (czyli alternatywnego funduszu inwestycyjnego), oraz jednocześnie posiada siedzibę na Malcie, która jest państwem członkowskim Unii Europejskiej.

Wnioskodawca posiada licencję na prowadzenie działalności jako AFI wydaną przez podmiot regulujący rynek finansowy na Malcie – C..

Biorąc pod uwagę powyższe, nie powinno ulegać wątpliwości, że Fundusz jest instytucją wspólnego inwestowania posiadającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zatem, Warunek 2 należy uznać za spełniony.

Warunek 3 – Instytucja wspólnego inwestowania jest instytucją, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a lub b Ustawy o CIT

Zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego, Fundusz prowadzi na Malcie działalność w formie otwartego, licencjonowanego AFI w rozumieniu maltańskich przepisów implementujących dyrektywę ZAFI, która została również transponowana do polskiej Ustawy o funduszach. Jednocześnie, Fundusz posiada kilka innych cech charakterystycznych dla instytucji inwestowania typu zamkniętego zdefiniowanego w Ustawie o funduszach, np.:

  • wysoką minimalną wartość tytułów uczestnictwa, w tym dla osób fizycznych, w jednym lub kilku subfunduszach Funduszu (w tym w zakresie Subfunduszu, którego dot. niniejszy wniosek) stanowi równowartość 75 000 EUR lub 100 000 EUR (w zależności od klasy udziałów Subfunduszu, w które inwestuje inwestor),
  • częstotliwość wyceny aktywów.

W konsekwencji, można uznać, że na terytorium Polski Wnioskodawca prowadzi porównywalną działalność do polskiej instytucji wspólnego inwestowania typu otwartego działającej na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o CIT. W konsekwencji, Warunek 3 należy uznać za spełniony.

Warunek 4 – Podleganie w państwie, w którym instytucja wspólnego inwestowania ma siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Jak wskazał Minister Finansów w interpretacji ogólnej z dnia 3 lipca 2012 r. w sprawie warunku, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a oraz pkt 11a lit. a Ustawy o CIT, nr DD5/033/4/12/RDX/DD-363, „warunek podlegania opodatkowaniu od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, należy rozumieć jako warunek posiadania tzw. rezydencji podatkowej, nie mający bezpośredniego związku z kwestią faktycznego ponoszenia ciężaru podatku przez podatnika, a także przyznawania przez państwo rezydencji ulg i zwolnień podatkowych”.

Fakt posiadania przez Wnioskodawcę maltańskiej rezydencji podatkowej będzie potwierdzony certyfikatem rezydencji podatkowej wydanym przez maltańskie organy podatkowe.

W konsekwencji, Warunek 4 należy uznać za spełniony.

Warunek 5 – Podleganie przez instytucję wspólnego inwestowania bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym instytucja wspólnego inwestowania ma siedzibę

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Fundusz podlega bezpośredniemu nadzorowi C., która jest jedynym regulatorem usług finansowych na Malcie. C. reguluje działalność podmiotów działających w obszarze bankowości, instytucji finansowych, instytucji płatniczych, firm ubezpieczeniowych i pośredników ubezpieczeniowych, firm świadczących usługi inwestycyjne i programy zbiorowego inwestowania, rynków papierów wartościowych, uznanych giełd inwestycyjnych, firm zarządzających funduszami powierniczymi, dostawców usług dla firm i programów emerytalnych. Od 2018 roku odpowiada również za regulację wirtualnych aktywów finansowych.

Zatem, Warunek 5 należy uznać za spełniony.

Warunek 6 – Posiadanie depozytariusza przechowującego aktywa instytucji wspólnego inwestowania

Tak jak zostało wspomniane w opisie zdarzenia przyszłego, na podstawie zawartej umowy depozytowej, Wnioskodawca wyznaczył na depozytariusza maltańską spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną zgodnie z prawem maltańskim, z siedzibą na Malcie. Posiadając odpowiednią licencję, Depozytariusz jest upoważniony do działania jako powiernik dla pewnych rodzajów programów zbiorowego inwestowania wskazanych w zasadach C. dla dostawców usług inwestycyjnych.

Depozytariusz został wyznaczony, zgodnie z umową depozytową, do świadczenia usług przechowywania wszystkich aktywów Funduszu i jego Subfunduszu. W tym zakresie, Depozytariusz przechowuje wszystkie instrumenty finansowe zainwestowane przez subfundusze, a w odniesieniu do innych aktywów, które nie mogą być przechowywane w depozycie, Depozytariusz zapewnia weryfikację własności i usługi przechowywania dokumentacji.

W konsekwencji, Warunek 6 należy uznać za spełniony.

Warunek 7 – Zarządzanie przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Fundusz jako AFI, jest zarządzany przez Podmiot zarządzający, do którego zastosowanie mają maltańskie przepisy implementujące dyrektywę ZAFI. Podmiot zarządzający posiada licencję C., w rozumieniu ISA jako zarządzający AFI. Na podstawie umowy o zarządzanie inwestycjami regulowanej przez prawo maltańskie i podlegającej jurysdykcji sądów maltańskich, Podmiot zarządzający jest odpowiedzialny za inwestowanie i reinwestowanie aktywów Subfunduszu zgodnie z celami inwestycyjnymi, strategiami i ograniczeniami Subfunduszu.

Zatem, nie powinno ulegać wątpliwości, że Warunek 7 jest spełniony.

Warunek 8 – Wyłącznym przedmiotem działalności Funduszu jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe

Zgodnie z art. 17 ust. 11 pkt 1 Ustawy o CIT, wyłącznym przedmiotem działalności instytucji wspólnego inwestowania powinno być zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, działalność Funduszu obejmuje wspólne inwestowanie środków finansowych wniesionych do Funduszu przez inwestorów. Fundusz nie może prowadzić innej działalności.

Mając na uwadze powyższe, Warunek 8 należy uznać za spełniony.

Warunek 9 – Prowadzenie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym Fundusz ma siedzibę

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze licencję udzieloną Funduszowi przez C., należy uznać, że Fundusz prowadzi swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwego maltańskiego organu nadzoru nad rynkiem finansowym.

Wymóg uzyskania licencji jest bardziej daleko idącym obowiązkiem niż wymóg zawiadomienia. Ponadto, ponieważ Wnioskodawca prowadzi swoją działalność na podstawie licencji właściwego maltańskiego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, istnieją pewne działania lub zmiany, które wymagają powiadomienia C. lub jego aprobaty.

Zatem, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro dla celów zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT wystarczające jest zawiadomienie, to tym bardziej wystarczające powinno być uzyskanie licencji na działalność. Potwierdza to np. interpretacja indywidualna wydana w podobnym zdarzeniu przyszłym, tj. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 10 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.112.2020.1.KS.

W konsekwencji, Warunek 9 należy uznać za spełniony.

Warunek 10 – Istnienie podstawy prawnej do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym inwestycja wspólnego inwestowania ma siedzibę

Podstawą prawną do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym Wnioskodawca ma siedzibę jest art. 26 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.

Tym samym, Warunek 10 należy uznać za spełniony.

Warunek 11 – Odsetki i dywidendy, które w przyszłości otrzyma Fundusz, nie wchodzą w zakres dochodów (przychodów) wyłączonych ze zwolnienia z CIT z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, które zostały wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g Ustawy o CIT

Należy wskazać, że dochód (przychód) z tytułu odsetek wynikających z Umowy pożyczki oraz dochód (przychód) z tytułu dywidend, który w przyszłości Wnioskodawca otrzyma od Spółek, nie stanowi żadnego z dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g Ustawy o CIT – Spółki nie są spółkami niemającymi osobowości prawnej lub jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej.

W konsekwencji, Warunek 11 należy uznać za spełniony.

Warunek 12 – Spełnienie warunków wynikających z art. 26 ust. 1g Ustawy o CIT

W momencie otrzymania odsetek wynikających z Umów pożyczki oraz dywidend od Spółek przez Fundusz spełnione zostaną warunki wynikające z art. 26 ust. 1g Ustawy o CIT, tj.:

  • w przypadku, gdy w danym roku podatkowym danej Spółki, kwota wypłaconych na rzecz Funduszu odsetek i dywidendy (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT) nie przekroczy łącznie kwoty 2 000 000 zł, Wnioskodawca przekaże Spółce certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez maltańskie organy podatkowe oraz sporządzone na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend jest ich rzeczywistym właścicielem, oraz że spełnia on warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT. Wskazane dokumenty Fundusz celem spełnienia warunków przepisanych prawem przedstawi Spółce przed wypłatą należności odsetkowych i dywidendowych.
  • w przypadku, gdy w danym roku podatkowym danej Spółki, kwota odsetek i dywidend (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT) wypłacanych Funduszowi przekroczy łącznie kwotę 2 000 000 zł, w celu zastosowania przez Spółkę zwolnienia z podatku wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt. 58 Ustawy o CIT w stosunku do wypłacanych należności odsetkowych i dywidendowych, Fundusz przedstawi Spółce, certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez maltańskie organy podatkowe oraz sporządzone na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend Fundusz jest ich rzeczywistym właścicielem, oraz że spełnia on warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, a Spółka złoży oświadczenie, że:

i.        posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;

ii.    po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w pkt. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe, wszystkie ww. przesłanki warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia zostaną spełnione, a zatem zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do odsetek wynikających z Umów pożyczki i dywidend będzie on uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT. Tym samym, wypłacone Funduszowi należności nie powinny być pomniejszone o podatek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają m.in.:

  • prawomocne orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 listopada 2021 r., sygn. II FSK 813/19: „W tym zakresie przypomnieć jedynie należy, że w orzecznictwie sądów administracyjnych wielokrotnie wskazywano, że dla rozstrzygnięcia, czy dana instytucja wspólnego inwestowania może korzystać ze zwolnienia podatkowego istotna jest rzeczywista funkcja gospodarcza podmiotu zagranicznego, a nie jego forma prawna, która nie może zamykać podmiotowi zagranicznemu drogi do merytorycznego zbadania, czy przedmiotowe zwolnienie mu przysługuje. Instytucje wspólnego inwestowania mają bowiem być równoważne, a nie tożsame z funduszami inwestycyjnymi działającymi na podstawie prawa polskiego (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 września 2016 r., II FSK 792/16)”;
  • prawomocne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 stycznia 2019 r., sygn. III SA/Wa 1986/18: „W ocenie Sądu, wbrew stanowisku organu, w świetle powołanych przepisów nie można uznać za zasadny pierwszy z argumentów podniesionych w interpretacji, w myśl którego skoro Skarżącej nie można zaliczyć do podatników podatku dochodowego od osób prawnych – w świetle art. 1 – 1a u.p.d.o.p, to nie może ona korzystać również ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58) u.p.d.o.p. Takie stanowisko stoi w rażącej sprzeczności z powołanymi wyżej przepE.mi, w których ustawodawca wskazuje na instytucję wspólnego inwestowania posiadającą siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, bez wskazania, że instytucja taka musi tez być podatnikiem w rozumieniu art. 1-1a u.p.d.o.p. Podzielenie powyższej argumentacji organu musiałoby prowadzić do wniosku o zbędności zwolnienia ustanowionego w art. 17 ust. 1 pkt 58) u.p.d.o.p. Skoro bowiem przepis art. 1 ust 1-3 oraz art. 1a u.p.d.o.p w ogóle nie wymienia jako podatnika instytucji wspólnego inwestowania, to nie można zwolnić dochodu takiej instytucji. Rozumowanie takie kłóci się z zasadą racjonalności ustawodawcy, który w sposób jednoznaczny zwolnił dochody instytucji wspólnego inwestowania w powołanym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 58) u.p.d.o.p (w sytuacji gdy instytucje te spełniają dodatkowe warunki wskazane w tym przepisie oraz z uwzględnieniem wyłączenia spod tego zwolnienia wskazanych dochodów). Również dalsza argumentacja organu interpretacyjnego jest nieprawidłowa. Zdaniem sądu nie można uznać, że Skarżąca nie spełnia – w świetle stanu faktycznego przedstawionego we wniosku – kryterium, o którym mowa w art. 17 ust. 11 pkt 1) u.p.d.o.p. Z opisu stanu faktycznego wynika jednoznacznie, że wyłącznym przedmiotem działalności funduszu jest lokowanie środków pieniężnych bezpośrednio i pośrednio w nieruchomości i inne związane z nimi prawa oraz – na rynku polskim - w udziały polskich spółek z o.o. Zdaniem sądu taki przedmiot działalności funduszu wyczerpuje dyspozycję art. 17 ust.11 pkt 1) u.p.d.o.p. Podkreślić należy, że przepis ten nie definiuje pojęcia „innych prawa majątkowych”. Nie ma zatem podstaw do uznania, że takim „innym” prawem majątkowym nie może być udział w spółce komandytowej. Nieuprawnione było odwołanie się w tym zakresie do art. 5 ust. 3 u.p.d.o.p.”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 19 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.282.2022.1AW;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 10 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.112.2020.1.KS.

Jednocześnie, na poparcie swoich twierdzeń, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w przypadku innego maltańskiego funduszu działającego w analogiczny sposób do Wnioskodawcy, w przypadku analogicznego zdarzenia przyszłego została wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.775.2022.2.AK, potwierdzająca stanowisko przedstawione we wniosku o interpretację indywidualną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Ponadto, wskazali Państwo, że Fundusz, w momencie otrzymania od Spółek należności odsetkowych i dywidendowych , będzie ich rzeczywistym właścicielem w rozumieniu art. 4a pkt 29 Ustawy o CIT. Okoliczność tę przyjęto za Państwem i stanowi ona element zdarzenia przyszłego.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o CIT:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z: tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

W świetle art. 3 ust. 5 ustawy o CIT:

Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 22 ust. 1 oraz w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT.

W świetle art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1) z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2) z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a) z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

- ustala się w wysokości 20% przychodów;

3) z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,

4) uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera

- ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT:

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Zgodnie z art. 26 ust. 1g ustawy o CIT:

Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58, stosują, z zastrzeżeniem ust. 2e, zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem:

1) udokumentowania przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58, jego miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od tego podmiotu certyfikatem rezydencji, oraz

2) złożenia przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58, sporządzonego na piśmie oświadczenia, że jest rzeczywistym właścicielem wypłaconych przez płatnika należności oraz spełnia on warunki, o których mowa w tych przepisach.

W myśl art. 26 ust. 2e ustawy o CIT:

Jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł:

1) z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;

2) bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7a ustawy o CIT:

Przepisu ust. 2e nie stosuje się, jeżeli płatnik złożył oświadczenie, że:

1) posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;

2) po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w ust. 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Regulacja art. 21 ust. 2 ustawy o CIT stanowi, że:

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 22b ustawy o CIT:

Zwolnienia i odliczenia wynikające z przepisów art. 20-22 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany.

Zgodnie z art. 4a pkt 29 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o rzeczywistym właścicielu - oznacza to podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:

a) otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,

b) nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,

c) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności są uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymanej należności.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w stosunku do dywidend oraz powstałych na podstawie Umów pożyczki odsetek wypłacanych w przyszłości przez Spółki do Funduszu, zastosowanie powinno mieć zwolnienie z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, i w związku z tym Fundusz będzie uprawniony do otrzymania wypłat niepomniejszonych o podatek, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Katalog dochodów (przychodów) zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawarty został w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody (przychody) instytucji wspólnego inwestowania posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1, spełniających warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f, z wyłączeniem dochodów określonych w pkt 57 lit. a-g.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody (przychody) funduszy inwestycyjnych zamkniętych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych stosujących zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych, utworzonych na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, z wyłączeniem:

a) dochodów (przychodów) z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa, w którym te spółki lub jednostki organizacyjne mają siedzibę lub zarząd, podmioty te nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

b) dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych podmiotom, o których mowa w lit. a, oraz odsetek od innych zobowiązań tych podmiotów wobec funduszu, z wyjątkiem odsetek od wierzytelności z tytułu pożyczek (kredytów) nabytych przez fundusz od podmiotów, których działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawnionych do udzielania pożyczek (kredytów) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania, jeżeli pożyczki (kredyty) te zostały udzielone przez te podmioty,

c) dochodów (przychodów) z odsetek od udziału kapitałowego w podmiotach, o których mowa w lit. a,

d) darowizn bądź innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń dokonywanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

e) dochodów (przychodów) z tytułu odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych emitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

f) dochodów (przychodów) z tytułu zbycia papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a, lub udziałów w tych podmiotach,

g) dochodów z nieruchomości, o których mowa w art. 24b podatek dochodowy od przychodów ze środka trwałego będącego budynkiem ust. 1, w tym uzyskanych przez podmioty, o których mowa w lit. a;

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 11 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, dotyczy instytucji wspólnego inwestowania:

1) których wyłącznym przedmiotem działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe;

2) w przypadku których prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę.

Jednocześnie jak wynika z art. 17 ust. 12 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a, nie ma zastosowania do:

1) instytucji wspólnego inwestowania:

a) które prowadzą swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego albo są instytucją wspólnego inwestowania typu otwartego działającą na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, lub

b) których tytuły uczestnictwa, zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40 000 euro;

c) dochodów z nieruchomości, o których mowa w art. 24b ust. 1, w tym uzyskanych przez podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku instytucje wspólnego inwestowania, z zastrzeżeniem ust. 4, posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

a) podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

b) wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego,

c) prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

d) ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

e) posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

f)  zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Podkreślić należy, że wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o CIT instytucje wspólnego inwestowania mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f (łącznie), tj. jeżeli:

  • podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  • ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,
  • posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,
  • zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Zauważyć należy, że wprowadzenie do polskiego porządku prawnego art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT było wynikiem podjęcia przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązania wobec Komisji Europejskiej w sprawie usunięcia naruszenia nr 2006/4093. Proponowane warunki określające zakres podmiotowy zwolnienia zostały ustalone tak, aby zwolnieniem objęte zostały podmioty równoważne polskim funduszom inwestycyjnym i polskim funduszom emerytalnym.

Nie ulega zatem wątpliwości, że wolą ustawodawcy było ustanowienie zwolnienia podmiotowego dla zagranicznych instytucji wspólnego inwestowania ale tylko takich, które działają na podobnych zasadach do polskich funduszy inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, dokonując analizy, czy zagraniczna instytucja wspólnego inwestowania będzie spełniała warunki określone w art. 6 ust. 1 pkt 10 lit. a i d-f ustawy o CIT w kontekście zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego (w kontekście odesłania w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT), należy uwzględnić okoliczność, czy daną instytucję można uznać za równoważną polskiemu funduszowi inwestycyjnemu.

Fundusze zagraniczne aby mogły być uznane za porównywalne z funduszami krajowymi i podlegać zwolnieniu od opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT muszą spełniać warunki określone w tym artykule. Formułując te warunki oparto się tu na cechach charakteryzujących działania polskich funduszy, tj.:

  • przedmiot działalności, który jest ograniczony do lokowania środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe (art. 3 ust. 1 ufi),
  • możliwość utworzenia funduszu inwestycyjnego wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (art. 14 ust. 1 ufi),
  • obowiązek prowadzenia rejestru aktywów funduszu przez depozytariusza (art. 9 ufi),
  • podleganie nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego (art. 5 pkt 8 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym - Dz.U. nr 183, poz. 1537 ze zm.),
  • posiadanie przez wszystkie fundusze inwestycyjne osobowości prawnej, pomimo że stanowią one jedynie masę majątkową utworzoną z wpłat uczestników i nabytych za te wpłaty aktywów.

Muszą też być zarządzane przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Przesłanki wypełnienia warunków określonych w art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT należy zatem oceniać poprzez pryzmat zasady równego traktowania polskich funduszy inwestycyjnych i ich odpowiedników (podmiotów równoważnych) z Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Do tych bowiem zasad odwoływali się autorzy nowelizacji ustawy o CIT wprowadzając analizowane zwolnienie. To z kolei narzuca kierunek interpretacji przedmiotowych przepisów.

Zgodnie z opisem sprawy:

  • Fundusz prowadzi na Malcie działalność w formie otwartego, licencjonowanego AFI w rozumieniu maltańskich przepisów implementujących dyrektywę ZAFI, która została również transponowana do polskiej Ustawy o funduszach;
  • Fundusz i jego Subfundusz są uznawane za jednego podatnika dla celów podatku dochodowego na Malcie;
  • Działalność Funduszu obejmuje zbiorowe inwestowanie kapitału wniesionego do Funduszu przez inwestorów.
  • Fundusz posiada licencję maltańskiego regulatora usług finansowych – C. (dalej jako: C.) na działanie jako „inwestycja wspólnego inwestowania” (D., dalej jako: D.) w rozumieniu maltańskiej ustawy o usługach inwestycyjnych (rozdz. 370 prawa Malty) (dalej jako: E.). Fundusz podlega bezpośredniemu nadzorowi C., która jest jedynym regulatorem usług finansowych na Malcie.
  • Fundusz, jako AFI, jest zarządzany przez jednoosobową prywatną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną zgodnie z prawem maltańskim, z siedzibą na Malcie (dalej jako: Podmiot zarządzający), do którego również mają zastosowanie maltańskie przepisy implementujące dyrektywę ZAFI. Podmiot zarządzający posiada licencję ZAFI wydaną przez C., zgodnie z ISA oraz warunkami dyrektywy ZAFI, jako zarządzający AFI. Na podstawie umowy o zarządzanie inwestycjami regulowanej przez prawo maltańskie i podlegającej jurysdykcji sądów maltańskich, Podmiot zarządzający jest odpowiedzialny za inwestowanie i reinwestowanie aktywów Subfunduszu zgodnie z celami inwestycyjnymi, strategiami i ograniczeniami Subfunduszu.
  • Fundusz posiada depozytariusza (dalej jako: Depozytariusz), którego wyznaczył na podstawie umowy depozytowej. Depozytariusz jest maltańską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną zgodnie z prawem maltańskim i posiada siedzibę na Malcie. Jako posiadacz licencji kategorii 4B, Depozytariusz jest upoważniony do działania w charakterze powiernika w odniesieniu do AFI, które nie mają praw do umorzenia wykonywanych w okresie pięciu lat od daty początkowej inwestycji i które zasadniczo nie inwestują w aktywa, które muszą być przechowywane w depozycie zgodnie z zasadami C. dotyczącymi usług inwestycyjnych.
  • Fundusz potwierdza, że w momencie otrzymania odsetek i dywidend od polskich spółek będzie posiadał nieograniczoną rezydencję podatkową na Malcie i nie będzie korzystał ze zwolnienia z podatku od wszystkich źródeł dochodu, bez względu na źródło ich osiągania.
  • Rezydencję podatkową Funduszu na Malcie można potwierdzić poprzez uzyskanie od odpowiedniego maltańskiego organu skarbowego certyfikatu rezydencji (Fundusz przedstawi takie certyfikaty za każdy rok podatkowy z osobna).
  • Fundusz sklasyfikowany jest jako „instytucja wspólnego inwestowania” (D.) zgodnie z maltańską ustawą o podatku dochodowym (rozdz.123 prawa Malty ) (Income Tax Act, dalej jako: ITA). Zgodnie z art. 2 (1) ITA, „instytucja wspólnego inwestowania” oznacza każde przedsięwzięcie lub porozumienie, które jest licencjonowane zgodnie z maltańską ustawą o usługach inwestycyjnych lub zgłoszone zgodnie z tymi przepisami.
  • istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym Fundusz ma siedzibę;
  • Taką podstawę prawną stanowi art. 26 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy a Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Malty.
  • przychody (dochody) osiągane przez Fundusz nie będą wyłączone na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 57 Ustawy o CIT;
  • Fundusz nie posiada praw udziałowych w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, a zatem nie otrzymuje przychodów (dochodów) wyłączonych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 57 Ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać, że Fundusz spełnia wszystkie przesłanki wymagane przepisami prawa do zastosowania w stosunku do niego zwolnienia przedmiotowego wynikającego z ustawy CIT, zatem przychody (dochody) uzyskiwane przez Fundusz z dywidend wypłacanych przez Spółkę korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych i wyroków sądów wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu. Interpretacje organów podatkowych, jak i wyroki sądów administracyjnych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w  określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Każdą sprawę organy podatkowe i sądy administracyjne są zobowiązane rozpatrywać indywidualnie. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do  interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.