![](https://g.infor.pl/p/_files/37403000/1-shutterstock-729806848-37403003.jpg)
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych i medycznych.
Aktem założycielskim z dnia 22 października 2024 r. Wnioskodawca wraz z spółką zależną A. Sp. z o.o. oraz spółką powiązaną w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - B. Sp. z o.o. (dalej: „Fundatorzy”) - powołali fundację C. (dalej: „Fundacja”).
Zgodnie ze Statutem Fundacji, celami Fundacji są:
1.popularyzowanie wiedzy z zakresu profilaktyki zdrowia, medycyny i innych obszarów, które przyczyniają się do polepszenia jakości życia ludzi;
2.promocja zdrowia, w szczególności kobiet i dziewcząt, w tym zdrowia psychicznego i prokreacyjnego;
3.zwiększanie dostępu do i promocja edukacji zawodowej, finansowej, psychologicznej, prawnej, socjalnej i seksualnej;
4.wspieranie aktywizacji zawodowej i niezależności finansowej kobiet;
5.promocja i wspieranie aktywności fizycznej, w szczególności wśród dzieci i młodzieży;
6.przeciwdziałanie wszelkim formom przemocy i dyskryminacji oraz wykluczeniu społecznemu, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, status społeczny i majątkowy, przekonania, rasę, narodowość i orientację seksualną;
7.wspieranie przedsiębiorczości w obszarze zdrowia i równego traktowania;
8.inicjowanie, wspieranie, prowadzenie działalności kulturalnej i artystycznej promującej równość płci, prawa kobiet oraz opowiadającej się przeciw przemocy ze względu na płeć;
9.promocja i organizacja wolontariatu;
10.działalność charytatywna;
11.działalność edukacyjna ukierunkowana na wyrównywanie różnic społecznych oraz umożliwienie przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych osobom doświadczającym przemocy, dyskryminacji, wykluczenia społecznego oraz innym osobom poszkodowanym przez los.
Zgodnie ze Statutem Fundacji, Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1.prowadzenie działalności wydawniczej, tworzenie i prowadzenie portali internetowych, opracowywanie programów edukacyjnych, tworzenie publikacji edukacyjnych, poradników i innych publikacji, produkcję filmów, programów oraz innych produkcji multimedialnych,
2.promowanie postaw i działalności prozdrowotnej oraz edukacyjnej poprzez tworzenie i organizowanie spotkań, wykładów, konferencji, warsztatów, szkoleń oraz innych wydarzeń,
3.działalność badawczą, opracowywanie ekspertyz, przygotowywanie raportów dotyczących sytuacji różnych grup społecznych w Polsce, w tym m.in. dostępu do wiedzy, dostępu do usług medycznych,
4.wspieranie edukacji osób świadczących pomoc merytoryczną zbieżną z celami Fundacji,
5.wspieranie rozwoju kompetencji młodzieży, młodzieży akademickiej, wolontariuszy i wolontariuszek poprzez programy stypendialne, stażowe i szkoleniowe w obszarach m.in: medycyny, technologii,
6.podejmowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorcami oraz instytucjami publicznymi (w tym państwowymi i samorządowymi) i osobami fizycznymi prowadzącymi działalność w sferze zbieżnej z celami Fundacji,
7.organizowanie imprez i wydarzeń sportowych, w szczególności z udziałem dzieci i młodzieży,
8.tworzenie kampanii społecznych,
9.współpracę z mediami,
10.rozwijanie dialogu społecznego z instytucjami zajmującymi się zagadnieniami związanymi działalnością Fundacji.
Celem działania Fundacji nie jest osiąganie zysku czy prowadzenie działalności gospodarczej nastawionej na osiąganie zysku, ale realizacja celów społecznie lub gospodarczo użytecznych i prowadzenie działalność pożytku publicznego.
Majątek Fundacji stanowi w szczególności mienie przekazane przez Fundatorów w związku z utworzeniem Fundacji na jej fundusz założycielski, tj. środki pieniężne i inne aktywa, takie jak w szczególności autorskie prawa majątkowe do tekstów opublikowanych w serwisach internetowych C. i do grafik zawartych w oznaczeniach C., bazy danych, a także komputery i telefony.
Ponadto, Fundacja może czerpać środki finansowe z:
a)darowizn, spadków, zapisów,
b)dotacji i subwencji oraz grantów,
c)dochodów z darów, zbiórek, aukcji i imprez publicznych,
d)dochodów z majątku Fundacji,
e)odsetek od lokat kapitałowych.
Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Fundacja nie ma nadanego statusu organizacji pożytku publicznego (dalej: „OPP”) w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 1491, dalej: „UoDPP”).
Fundacja będzie podlegała wpisowi do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.
Fundacja nie prowadzi na dzień sporządzenia niniejszego wniosku działalności gospodarczej oraz nie jest wpisana do Rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: „Rejestr przedsiębiorców”).
Wnioskodawca zakłada, że Fundacja nie będzie w przyszłości prowadziła działalności gospodarczej i osiągała przychodów (dochodów) z prowadzenia takiej działalności i nie zostanie wpisana do Rejestru przedsiębiorców. Wnioskodawca zamierza dokonać w przyszłości darowizn na rzecz Fundacji. Darowizny będą przekazywane przez Fundatorów na cele statutowe Fundacji.
Wnioskodawca nie będzie zaliczał tych darowizn do kosztów uzyskania przychodu. Darowizny będą dokonane za pośrednictwem przelewu bankowego na rachunek Fundacji i udokumentowane dowodem wpłaty na ten rachunek Fundacji.
Fundacja nie będzie zobowiązana do żadnych świadczeń wzajemnych na rzecz Wnioskodawcy z tytułu otrzymania darowizny.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
W myśl art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podstawę opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych co do zasady stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ustawy o CIT po odliczeniu m.in. darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 UoDPP organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 UoDPP, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1 ustawy o CIT.
Dodatkowo, zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy o CIT, odliczenie darowizn pieniężnych jest możliwe tylko jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy.
Zgodnie z art. 18 ust. 1k ustawy o CIT, odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.
Ponadto, zgodnie z art 18 ust. 1a ustawy o CIT odliczeniu nie podlegają darowizny na rzecz:
1)osób fizycznych;
2)osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
Mając na uwadze, że ustawa o CIT odwołuje się do UoDPP, należy przeanalizować ww. ustawę pod kątem definicji pojęcia działalności pożytku publicznego i organizacji pozarządowej.
Należy zauważyć, że skorzystanie z możliwości odliczenia przekazanych darowizn nie zależy od konieczności posiadania przez Fundację statusu OPP. Warunkiem wystarczającym powinno być prowadzenie przez Fundację działalności pożytku publicznego w zakresie zadań określonych w stosownych przepisach i odzwierciedlenie tego w statucie.
W interpretacji indywidualnej z dnia 5 grudnia 2019 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.434.2019.2.KS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odnosząc się do darowizny przekazanej przez spółkę fundacji, która nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego, uznał, że darowizna taka może zostać odliczona od podstawy opodatkowania: „Z cytowanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. wynika zatem, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:
- obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm., dalej: „udppiw”), prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,
- być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy”
Powyższe znajduje również potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z 1 marca 2021 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-3.4010.517.2020.4.IZ oraz z dnia 10 stycznia 2022 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-2.4010.589.2021.2.BD.
Dodatkowo, powyższe podejście znajduje potwierdzenie również w literaturze. W ocenie M. Pogińskiego „(...) darowizna, aby mogła podlegać odliczeniu, nie musi być przekazana podmiotowi posiadającemu status organizacji pożytku publicznego. Komentowany przepis art. 18 ust. 1 pkt 1 nie wprowadza takiego warunku.” (M. Pogoński (w:) Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 2014, art. 18, LEX).
Zgodnie z art. 3 ust. 1 UoDPP, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w UoDPP.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 UoDPP organizacjami pozarządowymi są osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4, które spełniają następujące warunki:
1)nie są jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi oraz
2)nie działają w celu osiągnięcia zysku.
Należy zauważyć, że Fundacja będzie osobą prawną niebędącą jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ani przedsiębiorstwem, instytucją badawczą, bankiem i spółką prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi.
Fundacja nie będzie prowadziła działalności gospodarczej, a jedynie działalność statutową.
Będzie mogła osiągać różne dochody inne niż dochody z działalności gospodarczej, w tym darowizny od Fundatorów. W konsekwencji Fundacja niewątpliwie będzie spełniać warunek nie działania w celu osiągnięcia zysku.
Fundacja spełni zatem definicję organizacji pozarządowej, czyli podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 UoDPP.
Art. 4 UoDPP zawiera katalog określający sferę zadań publicznych. Katalog ten obejmuje w szczególności zadania w zakresie:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
- wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- działalności charytatywnej;
- ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 799);
- działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
- promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
- działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
- promocji i organizacji wolontariatu.
Niektóre z celów wskazanych w statucie Fundacji pokrywają się wprost z zadaniami ze sfery zadań publicznych wymienionymi w art. 4 UoDPP, tj. działalność charytatywna oraz promocja i organizacja wolontariatu. Pozostałe cele Fundacji, mimo że nie są sformułowane identycznie jak w UoDPP, to jednak pokrywają się pod kątem zakresu z zadaniami z art. 4 UoDPP wymienionymi wyżej.
W ocenie Wnioskodawcy, fakt, że nie wszystkie cele są sformułowane identycznie jak w art. 4 UoDPP nie powinien mieć wpływu na możliwość skorzystania z odliczenia z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, czego dowodem są interpretacje indywidualne wydawane w stanach faktycznych, w których cele fundacji były sformułowane inaczej niż w UoDPP, a mimo to organy podatkowe potwierdziły możliwość stosowania odliczenia od dochodu przez podatników (np. interpretacja indywidualna z dnia 3.10.2023 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1-2.4010.233.2023.2.MC).
Fundacja będzie zatem podmiotem realizującym cele określone w art. 4 UoDPP. W konsekwencji należy uznać, że Fundacja będzie prowadzić działalność pożytku publicznego.
Dodatkowo, darowizny dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji będą przekazywane na cele statutowe Fundacji, które są zbieżne z celami określonymi w art. 4 UoDPP.
Wnioskodawca każdorazowo udokumentuje darowizny w formie wymaganej przez ustawę o CIT, tj. dowodem wpłaty na rachunek płatniczy Fundacji.
Wnioskodawca nie będzie zaliczał darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji do kosztów uzyskania przychodu.
Podsumowując:
- Fundacja jest podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 UoDPP, tj. fundacją mającą osobowość prawną, która nie jest jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ani przedsiębiorstwem, instytutem badawczym, bankiem ani spółką prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi oraz nie działa w celu osiągnięcia zysku;
- cele działalności Fundacji określone jej statutem w pełni wpisują się w zakres sfery zadań publicznych wymienionych w art. 4 UoDPP i Fundacja będzie realizować te cele, a zatem będzie prowadzić działalność pożytku publicznego,
- darowizny będą dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji na jej cele statutowe, czyli cele określone w art. 4 UoDPP.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.; dalej: „KC”):
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Istotą darowizny jest bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być także inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.
Należy zauważyć, że nie każde nieodpłatne świadczenie stanowi darowiznę. Zgodnie bowiem z art. 889 KC:
Nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:
1)gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;
2)gdy ktoś zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 890 KC:
§ 1 Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy, staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
§ 2 Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.
Darowizna własności i użytkowania wieczystego nieruchomości, oraz praw spółdzielczych zawsze musi mieć formę aktu notarialnego. Jednak poza przypadkami, w których ustawodawca zastrzegł tę szczególną formę dla danej czynności prawnej, darowizna może mieć formę dowolną, to znaczy pisemną, ustną lub dorozumianą.
Podsumowując, do przekazania darowizny w postaci środków pieniężnych nie jest konieczne sporządzenie umowy w formie pisemnej. Wówczas umowa taka staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. W takiej sytuacji darowizna dochodzi do skutku z chwilą jej wykonania, tzn. przekazania kwoty darowizny obdarowanemu.
Darowizna jest to świadczenie jednostronne i nieekwiwalentne, tzn. kwota darowizny przekazana na rzecz obdarowanego nie może wiązać się ze świadczeniem wzajemnym z jego strony względem darczyńcy.
Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.
Wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy CIT”):
1.Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
2.Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Z powyższej regulacji wynika więc jednoznacznie, że ustalenie dochodu (podstawy opodatkowania) w danym roku podatkowym, dokonuje się poprzez wyliczenie różnicy między sumą przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym, a kosztami ich uzyskania poniesionymi w tymże roku podatkowym.
Przepis art. 18 ustawy CIT reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględniając występujące w tym artykule odliczenia.
I tak, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT:
Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu:
darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.
Pozostałe przepisy określone w poszczególnych ustępach art. 18 ustawy CIT określają zasady i warunki korzystania z odliczeń darowizn od podstawy opodatkowania. Dotyczą one m.in. limitu odliczeń, sposobu dokumentowania, określenia przypadków kiedy darowizna nie podlega odliczeniu.
Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy, wskazując, że:
Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:
1) osób fizycznych;
2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.
Ponadto, należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c ustawy CIT, zgodnie z którym:
Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.
Istotne jest zatem właściwe udokumentowanie odliczanych darowizn. Konieczne jest posiadanie dowodu dokonania danej wpłaty w postaci, np. potwierdzenia przelewu lub, w przypadku darowizn niepieniężnych, stosowny dokument, z którego wynika wartość darowanej rzeczy i poświadczenie przyjęcia przez obdarowanego.
Z cytowanego powyżej przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT wynika, że aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:
- obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1491 ze zm.), prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,
- musi być przekazana na cele określone w art. 4 tej ustawy.
Zgodnie z art. 3 ust. 1-3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1491 ze zm., dalej: „UoDPP”):
1. Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
2. Organizacjami pozarządowymi są:
1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
3. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
3) spółdzielnie socjalne;
4) spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 i 2185), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy została określona w art. 4 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Sfera zadań publicznych obejmuje zadania w zakresie:
1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;
1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
2) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
3) działalności charytatywnej;
4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
5) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
6) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2024 r. poz. 799);
7) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
8) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
9) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
10) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
11) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
12) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
18) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
19) turystyki i krajoznawstwa;
20) porządku i bezpieczeństwa publicznego;
21) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
22) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
23) ratownictwa i ochrony ludności;
24) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
25) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
26) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
27) promocji i organizacji wolontariatu;
28) pomocy Polonii i Polakom za granicą;
29) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2112);
30) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
31) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
32) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
32a) rewitalizacji;
33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.
34) działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. 2024 r. poz. 113).
Należy zauważyć również, że zgodnie z art. 18 ust. 1k ustawy CIT:
Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.
Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym kosztem jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że wydatek ponoszony przez darczyńcę z tytułu wykonania umowy darowizny nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Umowa darowizny jest umową bezpłatną i darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.
Treść art. 18 ust. 1g ustawy CIT stanowi, że:
Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji.
W myśl art. 27 ust. 1 ustawy CIT:
Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
Oznacza to, że w zeznaniu rocznym konieczne jest ujęcie wszelkich wymienionych powyżej informacji na temat przekazanej darowizny.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Spółka będzie uprawniony do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że aktem założycielskim z dnia 22 października 2024 r. Wnioskodawca wraz z spółką zależną A. Sp. z o.o. oraz spółką powiązaną w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - B. Sp. z o.o. - powołali fundację C.. Zgodnie ze Statutem Fundacji, Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1.prowadzenie działalności wydawniczej, tworzenie i prowadzenie portali internetowych, opracowywanie programów edukacyjnych, tworzenie publikacji edukacyjnych, poradników i innych publikacji, produkcję filmów, programów oraz innych produkcji multimedialnych,
2.promowanie postaw i działalności prozdrowotnej oraz edukacyjnej poprzez tworzenie i organizowanie spotkań, wykładów, konferencji, warsztatów, szkoleń oraz innych wydarzeń,
3.działalność badawczą, opracowywanie ekspertyz, przygotowywanie raportów dotyczących sytuacji różnych grup społecznych w Polsce, w tym m.in. dostępu do wiedzy, dostępu do usług medycznych,
4.wspieranie edukacji osób świadczących pomoc merytoryczną zbieżną z celami Fundacji,
5.wspieranie rozwoju kompetencji młodzieży, młodzieży akademickiej, wolontariuszy i wolontariuszek poprzez programy stypendialne, stażowe i szkoleniowe w obszarach m.in: medycyny, technologii,
6.podejmowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorcami oraz instytucjami publicznymi (w tym państwowymi i samorządowymi) i osobami fizycznymi prowadzącymi działalność w sferze zbieżnej z celami Fundacji,
7.organizowanie imprez i wydarzeń sportowych, w szczególności z udziałem dzieci i młodzieży,
8.tworzenie kampanii społecznych,
9.współpracę z mediami,
10.rozwijanie dialogu społecznego z instytucjami zajmującymi się zagadnieniami związanymi działalnością Fundacji.
Celem działania Fundacji nie jest osiąganie zysku czy prowadzenie działalności gospodarczej nastawionej na osiąganie zysku, ale realizacja celów społecznie lub gospodarczo użytecznych i prowadzenie działalność pożytku publicznego. Majątek Fundacji stanowi w szczególności mienie przekazane przez Fundatorów w związku z utworzeniem Fundacji na jej fundusz założycielski, tj. środki pieniężne i inne aktywa, takie jak w szczególności autorskie prawa majątkowe do tekstów opublikowanych w serwisach internetowych C. i do grafik zawartych w oznaczeniach C., bazy danych, a także komputery i telefony.
Ponadto, Fundacja może czerpać środki finansowe z:
a)darowizn, spadków, zapisów,
b)dotacji i subwencji oraz grantów,
c)dochodów z darów, zbiórek, aukcji i imprez publicznych,
d)dochodów z majątku Fundacji,
e)odsetek od lokat kapitałowych.
Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku Fundacja nie ma nadanego statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Fundacja będzie podlegała wpisowi do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja nie prowadzi na dzień sporządzenia niniejszego wniosku działalności gospodarczej oraz nie jest wpisana do Rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca zakłada, że Fundacja nie będzie w przyszłości prowadziła działalności gospodarczej i osiągała przychodów (dochodów) z prowadzenia takiej działalności i nie zostanie wpisana do Rejestru przedsiębiorców. Wnioskodawca zamierza dokonać w przyszłości darowizn na rzecz Fundacji. Darowizny będą przekazywane przez Fundatorów na cele statutowe Fundacji. Wnioskodawca nie będzie zaliczał tych darowizn do kosztów uzyskania przychodu. Darowizny będą dokonane za pośrednictwem przelewu bankowego na rachunek Fundacji i udokumentowane dowodem wpłaty na ten rachunek Fundacji. Fundacja nie będzie zobowiązana do żadnych świadczeń wzajemnych na rzecz Wnioskodawcy z tytułu otrzymania darowizny.
W celu rozstrzygnięcia powyższej kwestii konieczne jest ustalenie czy:
- darowizny, o których mowa jest we wniosku zostaną przekazane na rzecz organizacji określonej w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącej działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych,
- czy ww. darowizny zostały/zostaną przekazane na cele określone w art. 4 tej ustawy.
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że jak wynika z opisu sprawy:
- Fundacja jest podmiotem, o którym mowa w art. 3 ust. 2 UoDPP, tj. fundacją mającą osobowość prawną, która nie jest jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ani przedsiębiorstwem, instytutem badawczym, bankiem ani spółką prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi oraz nie działa w celu osiągnięcia zysku;
- cele działalności Fundacji określone jej statutem wpisują się w zakres sfery zadań publicznych wymienionych w art. 4 UoDPP i Fundacja będzie realizować te cele, a zatem będzie prowadzić działalność pożytku publicznego,
- darowizny będą dokonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji na jej cele statutowe, czyli cele określone w art. 4 UoDPP,
- Fundacja nie prowadzi na dzień sporządzenia niniejszego wniosku działalności gospodarczej oraz nie jest wpisana do Rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego oraz Fundacja nie będzie w przyszłości prowadziła działalności gospodarczej i osiągała przychodów (dochodów) z prowadzenia takiej działalności i nie zostanie wpisana do Rejestru przedsiębiorców.
Ponadto darowizny będą dokonywane za pośrednictwem przelewu bankowego, na rachunek Fundacji i nie będą przez Państwa zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Odnosząc przywołane przepisy prawa i wyjaśnienia organu do opisanego przez Spółkę zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy uznać, że będą Państwo uprawnieni do odliczenia od dochodu darowizn dokonywanych na rzecz Fundacji, w wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu osiągniętego w danym roku podatkowym na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko, uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że powyższa interpretacja dotyczy tylko problematyki będącej ściśle przedmiotem pytań w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych postawionych przez Państwa we wniosku. Treść pytań wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), alb
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.