Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług (…) oraz wynajmu pojazdów, w szczególności pojazdów (…).

Głównymi źródłami przychodów Spółki są: (i) przychody z umów zawartych przez Spółkę jako usługodawcę, tj. umów najmu samochodów (czynsze najmu) oraz umów leasingowych (raty leasingowe); oraz (ii) przychody ze sprzedaży samochodów po zakończeniu ww. kontraktów.

Strategia biznesowa Spółki przewiduje, iż pojazdy będące przedmiotem ww. kontraktów są nabywane przez Spółkę z przeznaczeniem dla realizacji umów z danymi Klientami, tj. Spółka nabywa te pojazdy dla celów konkretnych kontraktów zawartych z Klientami, na podstawie zleceń złożonych przez Klientów na pojazdy o określonej specyfikacji. Ponadto, model biznesowy Spółki przewiduje, iż po realizacji i zakończeniu danego kontraktu pojazd będący przedmiotem takiej umowy jest przedmiotem sprzedaży przez Spółkę.

Z dotychczasowych doświadczeń biznesowych Spółki wynika, że średnia długość umów leasingowych oraz umów najmu zawieranych przez Spółkę wynosi ok. 4 lat (48 miesięcy). Dla celów finansowo-księgowych dla każdego pojazdu nabywanego przez Spółkę określana jest wartość rezydualna, tj. spodziewana wartość środka trwałego (pojazdu) w momencie jego odsprzedaży, po zakończeniu okresu użytkowania (tj. po zakończeniu danego kontraktu).

Z uwagi na sytuację gospodarczą na świecie spowodowaną w ostatnich latach przez pandemię wirusa COVID-19 oraz sytuację geopolityczną, a w szczególności przez wojnę w Ukrainie, która wywarła istotny wpływ na spowolnienie spadku wartości nowych pojazdów w okresie ich użytkowania (brak dostępności nowych pojazdów, a następnie wzrost cen nowych samochodów), średnia wartość rezydualna pojazdów posiadanych przez Spółkę (rozpoznanych jako środki trwałe dla celów księgowych i podatkowych) wynosi ok. 60% wydatków poniesionych na ich nabycie, tj. ich wartości początkowej.

Dla celów bilansowo-księgowych każdy pojazd podlega amortyzacji księgowej przez okres jego ekonomicznej użyteczności, tj. przez okres trwania danego kontraktu. Wartość pojazdu jaka podlega amortyzacji księgowej stanowi różnicę pomiędzy nakładami poniesionymi na nabycie danego pojazdu, a jego ustaloną wartością rezydualną.

Natomiast dla celów rozliczeń Spółki w zakresie CIT podatku dochodowego od osób prawnych (dalej jako: „CIT”) pojazdy (dalej jako: „Środki Trwałe”, „Pojazdy”) podlegają amortyzacji liniowej, o której mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. według stawki wynikającej z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT, tj. 20% (czyli okres 60 miesięcy – 5 lat).

W rezultacie, mimo iż średni okres amortyzacji księgowej Środków Trwałych (pojazdów) posiadanych przez Spółkę (tj. średni okres trwania kontraktów to 48 miesięcy - 4 lata) jest z zasady krótszy niż standardowy okres amortyzacji podatkowej (tj. 60 miesięcy - 5 lat), to z uwagi na określanie dla celów finansowych wysokiej wartości rezydualnej Pojazdów, występują istotne różnice wartościowe pomiędzy kosztami księgowymi (tj. odpisami amortyzacyjnymi dla celów księgowych), a kosztami podatkowymi (tj. odpisami amortyzacyjnymi dla celów podatku CIT) związanymi z wykorzystywaniem tych pojazdów w bieżącej działalności gospodarczej Spółki (tj. realizacji zawartych kontraktów z Klientami). W efekcie roczne koszty podatkowe w postaci odpisów amortyzacyjnych od Pojazdów wykorzystywanych przez Spółkę w toku swojej działalności przewyższają koszty księgowe - odpisy amortyzacyjne naliczane dla celów księgowych.

Powyższą sytuację można przedstawić w uproszczony sposób na poniższym przykładzie przyjmując określone założenia.

(…)

Natomiast w momencie sprzedaży Środków Trwałych po zakończeniu trwania kontraktów zawartych z Klientami, koszty księgowe takiej sprzedaży (tj. wartość rezydualna pojazdu) są wyższe niż wartość podatkowa netto tych Środków Trwałych (tj. niezamortyzowana wartość początkowa Pojazdów).

Należy jednakże dodatkowo uwzględnić szereg kwestii, które mają istotne znaczenie z perspektywy rozliczeń podatkowych Spółki w zakresie podatku CIT.

Aktualnie Spółka dysponuje (…) ok. (…) pojazdów, z czego większość z nich wykorzystywana jest przez Spółkę w działalności prowadzonej na terytorium Polski, a pozostałe pojazdy wykorzystywane są w działalnościach gospodarczych oddziałów Spółki na (…).

Ponieważ Spółka wykorzystuje w działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce duży wolumen Środków Trwałych powoduje to, iż łączne koszty podatkowe – odpisy amortyzacyjne dla celów podatkowych znacząco przewyższają wartościowo koszty księgowe – odpisy amortyzacyjne dla celów bilansowych. Ta nadwyżka odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych nad odpisami amortyzacyjnymi dla celów księgowych stanowi najistotniejszą różnicę między wynikiem księgowym a podatkowym Spółki, zarówno z perspektywy rodzajowej jak i wartościowej.

Kolejną istotną kwestią jest fakt, iż od (…) roku Spółka jest w fazie intensywnego wzrostu i rozwoju swojej działalności gospodarczej. Z perspektywy rodzaju działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę kluczowe znaczenie ma efekt skali, ponieważ Spółka dysponuje zasobami technicznymi i osobowymi do obsługi dużej liczby kontraktów z Klientami i jest w stanie wykorzystywać efekty synergii dążąc do jak najwyższej efektywności i rentowności prowadzonej działalności. 

Większość pojazdów wchodzących w skład (…) Spółki została nabyta w latach (…), (…). Odwołując się do powyższych wyjaśnień w zakresie średniej długości kontraktów zawartych przez Spółkę z Klientami (tj. ok 4 lata) oznacza to, iż większość kontraktów jest aktualnie w trakcie realizacji i nie doszło jeszcze do sprzedaży pojazdów nabytych w ww. latach. Konsekwentnie, Spółka nie osiągnęła jeszcze z tych pojazdów spodziewanych przychodów z drugiego źródła swojej głównej działalności, tj. przychodów ze sprzedaży pojazdów po zakończeniu kontraktów. Oczywiście, w przypadkach gdy pojazdy były nabywane we wcześniejszych latach lub kontrakty z Klientami zostały zawarte na krótsze okresy, Spółka dokonuje sprzedaży danych pojazdów i osiąga z tego tytułu przychody podatkowe. 

Jak to zostało wskazane powyżej, większość aktualnej floty pojazdów Spółki została nabyta w latach 2021-2023, a więc spodziewane przychody podatkowe z tytułu sprzedaży tych pojazdów powinny zostać rozpoznane przez Spółkę w roku podatkowym 2024/2025 (rok obrotowy/podatkowy Spółki trwa od 1 kwietnia do 31 marca) oraz w latach następnych.

Tym samym biorąc pod uwagę nadwyżkę odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych nad odpisami amortyzacyjnymi dla celów księgowych oraz nieosiąganie dotychczas oczekiwanych przychodów ze sprzedaży Środków Trwałych, w ostatnich latach podatkowych Spółka wykazywała straty podatkowe. 

Jednocześnie Spółka chcąc zwiększać swój udział w rynku oraz (…) planuje (…). W związku z powyższym, kolejna faza rozwoju Spółki obejmuje nie tylko utrzymywanie bieżącego wolumenu Pojazdów w swojej flocie, ale także zwiększanie tego wolumenu (…). W konsekwencji może okazać się, iż spodziewane dochody ze sprzedaży Pojazdów przez Spółkę po zakończeniu trwających kontraktów będą kompensowane z kosztami podatkowymi wynikającymi z ww. amortyzacji podatkowej Pojazdów zarówno tych, które nadal są wykorzystywane na podstawie kontraktów zawartych w poprzednich latach jak i tych Pojazdów, które zostaną nabyte przez Spółkę dla celów realizacji nowych kontraktów. 

W świetle powyższego, w Spółce występowały znaczące różnice między rozliczeniami księgowobilansowymi a podatkowymi w zakresie podatku CIT, których główną przyczyną rodzajowo i wartościowo były różnice w metodologii naliczania amortyzacji bilansowej i podatkowej. To z kolei prowadziło do znaczących różnic pomiędzy wynikiem księgowym, a podatkowym Spółki.

W związku z powyższym, po szczegółowych analizach przeprowadzonych przez Spółkę, została podjęta decyzja o zmianie zasad naliczania amortyzacji podatkowej w zakresie Pojazdów od pierwszego dnia aktualnie trwającego roku podatkowego Spółki, tj. 1 kwietnia 2024 r.

Podstawowym celem nowych zasad naliczania amortyzacji podatkowej w zakresie Pojazdów jest uniknięcie znaczących różnic pomiędzy amortyzacją księgową a podatkową oraz doprowadzenie do sytuacji, w której na moment sprzedaży danego Pojazdu jego wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) była równa lub jak najbardziej zbliżona do przyjętej wartości rezydualnej danego Pojazdu. W ocenie Spółki, zmienione zasady naliczania amortyzacji podatkowej będą lepiej dostosowane do charakteru oraz specyfiki działalności gospodarczej Spółki i powinny przyczynić się do zniwelowania różnic pomiędzy wynikiem podatkowym, a księgowym Spółki. 

Ponadto, w ocenie Spółki, nowe zasady naliczania amortyzacji podatkowej Pojazdów pozwolą na zachowanie współmierności przychodów i kosztów z perspektywy powyżej wskazanych rodzajów działalności Spółki, tj. przychodów z kontraktów oraz przychodów ze sprzedaży Pojazdów. Także w kontekście spójności rozliczeń księgowych i podatkowych Spółki, przedmiotowe działania powinny mieć pozytywny wpływ na sytuację Spółki.

Nowa metodologia naliczania amortyzacji podatkowej w zakresie Pojazdów od dnia 1 kwietnia 2024 r. (tj. pierwszego dnia aktualnie trwającego rok podatkowego) będzie obejmować:

1)W zakresie Pojazdów, które zostaną przez Spółkę nabyte od dnia 1 kwietnia 2024 r. – Spółka zastosuje metodę amortyzacji liniowej, o której mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, a stawka amortyzacji podatkowej zostanie określona na takim poziome, aby na moment sprzedaży tych Pojazdów ich wartość rezydualna oraz wartość podatkowa netto(tj. niezamortyzowana wartość początkowa) były jak najbardziej zbliżone. Przy czym stawka amortyzacji podatkowej ww. Pojazdów nie będzie wyższa niż maksymalna stawka amortyzacji wynikająca z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT, tj. 20%.

2)W zakresie Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. oraz były przedmiotem kontraktów zawartych przed tą datą z Klientami, w zależności od tego czy na dzień 1 kwietnia 2024 r. ich wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) była wyższa albo niższa lub równa ich wartości rezydualnej, to:

a)Jeżeli na dzień 1 kwietnia 2024 r. wartość podatkowa netto ( (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) takich Pojazdów była wyższa od ich wartości rezydualnej – zostanie dokonana zmiana stawki amortyzacji linowej do takiego poziomu, aby na moment sprzedaży takich Pojazdów ich wartość podatkowa netto oraz wartość rezydualna były jak najbardziej zbliżone, przy czym stawka amortyzacji podatkowej ww. Pojazdów nie będzie wyższa niż maksymalna stawka amortyzacji wynikająca z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT, tj. 20%.

b)Jeżeli na dzień 1 kwietnia 2024 r. wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) takich Pojazdów była niższa lub równa ich wartości rezydualnej - zostanie dokonana zmiana stawki amortyzacji linowej na stawkę 0%.

Jednocześnie z uwagi na dynamiczną sytuację rynkową oraz zmieniające się otoczenie biznesowe możliwa jest sytuacja, w której Wnioskodawca będzie w przyszłości dokonywać dalszych zmian stawek amortyzacji liniowej, tj. ponownie obniżać lub podwyższać uprzednio obniżone stawki amortyzacyjne w stosunku do Pojazdów będących Środkami Trwałymi do wysokości nie wyższej niż stawki amortyzacyjne wskazane w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT, w tym również w odniesieniu do roku podatkowego, w którym podejmie taką decyzję.

Wnioskodawca zaznacza, iż ww. Środki Trwałe są wykorzystywane w działalności, z której dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT i nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem.

Pytania

1.  Czy do nowych Środków Trwałych, tj. Pojazdów nabytych po dniu 1 kwietnia 2024 r., Spółka wprowadzając je do ewidencji i rozpoczynając ich amortyzację może zastosować począwszy od miesiąca, w którym Pojazdy zostaną wprowadzone do ewidencji na podstawie art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT niższą stawkę amortyzacji niż wskazaną w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT, aby na moment sprzedaży takich Pojazdów ich wartość rezydualna oraz wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) były jak najbardziej zbliżone? 

2.  Czy do Środków Trwałych - Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. (tj. pierwszy dzień aktualnego roku podatkowego) i których wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) na ten dzień była wyższa od ich wartości rezydualnej, Spółka będzie mogła na podstawie art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT zastosować od dnia 1 kwietnia 2024 r. niższe stawki amortyzacji podatkowej niż wskazane w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT, aby na moment sprzedaży takich Pojazdów ich wartość podatkowa netto oraz wartość rezydualna były jak najbardziej zbliżone? 

3.  Czy do Środków Trwałych - Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. (tj. pierwszy dzień aktualnego roku podatkowego) i których wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) na ten dzień była niższa lub równa ich wartości rezydualnej, Spółka będzie mogła na podstawie art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT zastosować od dnia 1 kwietnia 2024 r. stawkę amortyzacji linowej 0%?

4.  Czy w zakresie Środków Trwałych - Pojazdów Spółka będzie mogła w przyszłości dokonywać dalszych zmian stawek amortyzacji podatkowej, tj. ponownie obniżać lub podwyższać uprzednio obniżone stawki amortyzacyjne, jednakże do wysokości nie wyższej niż stawki amortyzacyjne wskazane w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad 1.  

W zakresie nowych Środków Trwałych - Pojazdów nabytych po dniu 1 kwietnia 2024 r. Spółka wprowadzając je do ewidencji i rozpoczynając ich amortyzację może zastosować począwszy od miesiąca, w którym Pojazdy zostaną wprowadzone do ewidencji na podstawie art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT, niższą stawkę amortyzacji niż wskazaną w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT, aby na moment sprzedaży takich Pojazdów ich wartość rezydualna oraz wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) były jak najbardziej zbliżone. 

Ad 2.

W zakresie Środków Trwałych - Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. (tj. pierwszy dzień aktualnego roku podatkowego) i których wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) na ten dzień była wyższa od ich wartości rezydualnej, Spółka będzie mogła na podstawie art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT zastosować od dnia 1 kwietnia 2024 r. inne stawki amortyzacji podatkowej, aby na moment sprzedaży takich Pojazdów ich wartość podatkowa netto oraz wartość rezydualna były jak najbardziej zbliżone. 

Ad 3.

W zakresie Środków Trwałych - Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. (tj. pierwszy dzień aktualnego roku podatkowego) i których wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) na ten dzień była niższa lub równa ich wartości rezydualnej, Spółka będzie mogła na podstawie art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT zastosować od dnia 1 kwietnia 2024 r. stawkę amortyzacji linowej 0%.

Ad 4.

Spółka będzie mogła w przyszłości dokonywać dalszych zmian stawek amortyzacji podatkowej w odniesieniu do Środków Trwałych - Pojazdów, tj. ponownie obniżać lub podwyższać uprzednio obniżone stawki amortyzacyjne, jednakże do wysokości nie wyższej niż stawki amortyzacyjne wskazane w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Ad 1. 

Zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższy przepis reguluje podstawy dokonywania odpisów amortyzacyjnych według tzw. metody liniowej. Zasadą jest, że podatnik rozpoczyna amortyzację danego składnika majątkowego począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu wprowadzenia środka trwałego do ewidencji. 

Jednocześnie w ust. 2 tego przepisu ustawodawca wskazał, że podatnicy dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonych w art. 16i-16k Ustawy o CIT dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji. Wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.

Przepis ten w praktyce zakazuje zmian określonej na dzień rozpoczęcia amortyzacji wybranej metodologii dokonywania odpisów. Oznacza to, że raz wybranej metody amortyzacji nie można później zmienić. 

Natomiast w art. 16i ust. 1 Ustawy o CIT ustawodawca wskazał, że dla środków trwałych amortyzowanych metodą liniową stosuje się stawki amortyzacyjne określone w Wykazie stawek amortyzacyjnych. 

Z kolei, zgodnie z art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Powyższy przepis wprowadza generalną zasadę zezwalającą podatnikom na obniżenie stawek amortyzacyjnych. Jednocześnie z brzmienia tego przepisu wynika, iż możliwość zastosowania obniżonej stawki amortyzacyjnej nie jest uzależniona od tego czy dany środek trwały jest już przez podatnika CIT amortyzowany. Wręcz przeciwnie z treści tego przepisu wynika, iż zmiana stawek amortyzacyjnych dotyczy zarówno środków trwałych wprowadzanych po raz pierwszy do ewidencji, jak i środków trwałych będących już przedmiotem amortyzacji. Przepis ten nie wprowadza także żadnego ograniczenia co do rodzaju środków trwałych, dla których można obniżyć wysokość stawki amortyzacji. W praktyce oznacza to, iż obniżenie stawek amortyzacyjnych może nastąpić w momencie dokonania pierwszego w danym roku odpisu amortyzacyjnego dla każdego wprowadzanego po raz pierwszy do ewidencji środka trwałego. 

Jednocześnie żaden przepis Ustawy o CIT nie wprowadza dodatkowych przesłanek warunkujących zastosowanie stawki amortyzacji niższej niż wskazanej w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT. Preferencji tej nie można jedynie zastosować do środków trwałych wykorzystywanych przez podatników w działalności, z której dochody podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym - w okresie korzystania z takiego zwolnienia (art. 16i ust. 8 Ustawy o CIT) oraz do środków trwałych amortyzowanych przy zastosowaniu indywidualnej stawki amortyzacji określonej w art. 16j Ustawy o CIT, gdyż metoda ta nie przewiduje obniżania ani podwyższania stawek amortyzacyjnych w trakcie trwania okresu amortyzacji. 

Skoro zatem Spółka nie wykorzystuje Pojazdów w działalności, z której przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania CIT, a jednocześnie Pojazdy amortyzowane są według metody liniowej określonej w art. 16i ust. 1 pkt Ustawy o CIT, Wnioskodawca w zakresie nowych Środków Trwałych - Pojazdów nabytych po dniu 1 kwietnia 2024 r. począwszy od miesiąca, w którym Pojazdy zostaną wprowadzone do ewidencji, może zastosować niższą stawkę amortyzacji niż wskazaną w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT. Jak wskazano powyżej przepisy Ustawy o CIT, a w szczególności art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT, nie sprzeciwiają się zastosowaniu takiej stawki amortyzacji, aby na moment sprzedaży Pojazdów ich wartość rezydualna oraz wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) były jak najbardziej zbliżone. Jedynym ograniczeniem co do wysokości zastosowania stawki amortyzacji podatkowej jest to, aby nie była ona wyższa niż maksymalna stawka amortyzacji wynikająca z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT, tj. 20%, co wynika z art. 16i ust. 1 Ustawy o CIT. 

Stanowisko Spółki potwierdzają organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych, które przykładowo Wnioskodawca wskazuje jak poniżej: 

·interpretacja indywidualna z dnia 12 października 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (znak: 0114-KDIP2-1.4010.461.2023.1.JF);

·interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (znak: 0111-KDIB1-1.4010.410.2020.1.NL);

·interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (znak: 0111-KDIB1-3.4010.20.2020.1.IZ);

·interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (znak: 0111-KDIB2-3.4010.201.2019.2.KK);

·interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (znak: ILPB4/423-467/14-2/DS).

Ad 2. 

Jak wskazano w uzasadnieniu do pytania 1 zgodnie z art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Natomiast art. 16i ust. 8 Ustawy o CIT wskazuje, iż przepisów ust. 4 i 5 nie stosuje się do środków trwałych wykorzystywanych przez podatników w działalności, z której dochody podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym - w okresie korzystania z takiego zwolnienia.

Z powyższych przepisów wynika, iż podatnicy amortyzujący środki trwałe wykorzystywane  w prowadzonej działalności gospodarczej z zastosowaniem metody liniowej, mogą obniżyć stosowane dla celów podatkowych stawki amortyzacyjne w stosunku do stawek określonych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT, a decyzja o takiej obniżce należy do samych podatników. Jednocześnie zmiany stawki amortyzacyjnej należy dokonać:  

·począwszy od miesiąca, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, albo

·od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Ustawodawca, na co wskazywał Wnioskodawca w uzasadnieniu do pytania 1 niniejszego wniosku, nie wprowadził żadnych ograniczeń co do rodzaju środków trwałych, dla których można obniżyć stawki amortyzacji, a jedynie wskazał, iż z tej preferencji nie mogą skorzystać podatnicy CIT wykorzystujący dane środki trwałe w działalności gospodarczej, z której przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem CIT w okresie korzystania z takiego zwolnienia. 

Natomiast literalne brzmienie wyżej powołanego przepisu, a także pozostałych przepisów Ustawy o CIT wskazuje, że podatnik CIT może samodzielnie ustalić wysokość stawek amortyzacyjnych, jednakże nie mogą one być w wyższej wysokości od tych, wymienionych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącym załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT. Zdaniem Wnioskodawcy, analiza art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT pozwala na stwierdzenie, iż podatnik CIT nie jest ograniczony do dokonywania zmian w wysokości stawek amortyzacyjnych wyłącznie naprzód.

W ocenie Spółki treść art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT wskazuje jedynie, że „punktem w czasie”, w którym mogą zostać obniżone stawki amortyzacyjne jest miesiąc wprowadzenia środka trwałego do ewidencji lub pierwszy miesiąc jakiegokolwiek następującego po nim roku podatkowego. 

W ocenie Spółki, przewidziane przez ustawodawcę w powyższym przepisie terminy wskazują na moment, od którego powinno nastąpić skuteczne obniżenie stawki amortyzacji i wysokości odpisów amortyzacyjnych. Należy zatem uznać, iż obniżony odpis amortyzacyjny powinien być stosowany przez cały rok od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego, przy czym wskazać należy, iż przepis w żadnym miejscu nie odnosi się do tego, w którym momencie powinna zostać podjęta decyzja o obniżeniu stawek amortyzacji przy ich zastosowaniu począwszy od pierwszego miesiąca każdego roku podatkowego. Innymi słowy, w ramach danego roku podatkowego musi mieć zastosowanie wyłącznie jedna stawka amortyzacji, jednak jej ustalenia można dokonać w dowolnym momencie tego roku. Oznacza to, iż Spółka na podstawie decyzji podjętej w trakcie roku podatkowego może do wybranych środków trwałych zastosować obniżone stawki amortyzacyjne ze skutkiem począwszy od pierwszego miesiąca tego roku podatkowego. 

Ustawodawca nie przewiduje w tym zakresie żadnych dodatkowych obostrzeń, w szczególności nie wskazuje w jakichkolwiek regulacjach obowiązujących na gruncie Ustawy CIT, że zmiana wysokości stawek amortyzacyjnych musi następować każdorazowo od pierwszego miesiąca roku podatkowego następnego po roku bieżącym. Zdaniem Wnioskodawcy normę wyrażoną w art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego należy interpretować tak, że zmiany (w tym obniżenia) stawki amortyzacji można dokonać począwszy od miesiąca wprowadzenia środka trwałego do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego po roku podatkowym, w którym nastąpiło wprowadzenie środka trwałego do ewidencji środków trwałych. Zatem można przyjąć, że użycie pojęcia „od” bezpośrednio odnosi się również do okresów w przeszłości powodując tym samym, że zmiany tych stawek można dokonać także w trakcie trwania roku podatkowego. 

Tym samym wykładnia gramatyczna tego przepisu prowadzi do wniosku, że Spółka w zakresie Środków Trwałych - Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. (tj. pierwszy dzień bieżącego roku podatkowego) i których wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) na ten dzień była wyższa od ich wartości rezydualnej, Spółka może zastosować niższą  stawkę  amortyzacyjną niż wynikającą z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT ze skutkiem od dnia 1 kwietnia 2024 r. tak, aby na moment sprzedaży takich Pojazdów ich wartość podatkowa netto oraz wartość rezydualna były jak najbardziej zbliżone.

Na taką interpretację wykładni ww. przepisu wskazuje także uzasadnienie do ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1179, dalej jako: „Ustawa Nowelizująca”), która wprowadziła do Ustawy o CIT m.in. art. 16i ust. 5 w jego obecnym brzmieniu, z którego wynika, że celem tego przepisu było wprowadzenie możliwości zmniejszenia stawek amortyzacyjnych z Wykazu w dowolnej wysokości oraz w wybranym przez podatnika momencie. Taka zmiana podyktowana była koniecznością dostosowania ustaw podatkowych z rozwiązaniami przyjętymi w ustawie o rachunkowości oraz stworzenia mocniejszego instrumentu polityki podatkowej prowadzonej przez podatników. Podatnicy będą mogli w okresie ponoszenia strat podatkowych zaplanować maksymalnie obniżone stawki amortyzacyjne i powrócić do stawek, tj. wyższych kosztów podatkowych, w okresie osiągania dochodów, a tym samym odpowiednio wpływać na wysokość straty podatkowej i dochodu do opodatkowania.

Z powołanego uzasadnienia Ustawy Nowelizującej wynika, że intencją ustawodawcy było udzielenie podatnikom możliwości elastycznej modyfikacji stawek amortyzacyjnych w zależności, od ich wyboru. Taka interpretacja wyklucza zawężające podejście, zgodnie z którym taka modyfikacja mogłaby zostać przykładowo dokonywana jedynie od pierwszego miesiąca roku następującego po bieżącym roku podatkowym (tj. następującego po roku, w którym podjęto decyzję o obniżeniu wysokości stawek amortyzacyjnych).

Nie ulega zatem wątpliwości, że intencją ustawodawcy było umożliwienie podatnikom swobodnego decydowania o obniżaniu i podwyższaniu stawek amortyzacyjnych w odniesieniu do środków trwałych pod warunkiem zachowania terminów tych zmian, o których mowa w art. 16i ust. 5 ustawy o CIT.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają orzeczenia sądowe, przykładowo w wyroku  z dnia 27 kwietnia 2022 r. (sygn. I SA/Łd 92/22) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wskazał, że „omawiany przepis posługuje się konstrukcją językową „Zmiany (...) dokonuje się począwszy od (...). albo od (...)”, która wyraźnie wskazuje „na punkt w czasie”, od którego można dokonać przedmiotowej zmiany stawek. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN użyta w przepisie „Forma imiesłowowa niejako wzmacnia (doprecyzowuje) okolicznik czasu”. W ten sposób ustawodawca definitywnie zakreśla termin, od którego omawiane zmiany zaczynają odnosić skutki prawne. Regulacja ta nie odnosi się natomiast w żadnym zakresie do momentu, w którym podatnik jest uprawniony do „technicznej” zmiany stawek amortyzacyjnych (tj. w którym momencie można wprowadzić zmniejszenie stawek w księgach podatkowych podatnika) ani do tego czy zmiany tej można dokonać tylko na przyszłość (tj. tylko na przyszłe okresy rozliczeniowe). Na podkreślenie zasługuje, że ustawodawca w przepisach dotyczących amortyzacji w żaden sposób nie odnosi się do „okresów”, czyli przedziałów czasu których taka zmiana mogłaby dotyczyć. Z tych powodów zdaniem Sądu przedmiotowej zmiany można dokonać zarówno „na bieżąco” - korygując stawki w odniesieniu do przyszłych okresów, jak i „wstecz” - za okresy wcześniejsze, z uwzględnieniem terminu przedawnienia”.

Podobnie wypowiedział się:

·Wojewódzki Sądu Administracyjny w Gdańsku w wyroku z dnia 16 marca 2022 r. (sygn. I SA/Gd 1187/21);

·Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 25 marca 2021 r. (sygn. I SA/Go 32/21) (orzeczenie prawomocne);

·Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 11 grudnia 2018 r. (sygn. III SA/Wa 566/18) (orzeczenie prawomocne).

Stanowisko Spółki potwierdza także: 

·Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 stycznia 2024 r. (sygn. II FSK 545/21), w którym wskazał:

„W art. 16i ust. 5 u.p.d.o.p. nie uregulowano wprost ani zakazu dokonywania korekty deklaracji podatkowej (z uwagi na zmianę stawki amortyzacji dokonaną „wstecz”), ani bezpośredniego zakazu dokonywania zmian stawek amortyzacji za lata wcześniejsze. Podkreślić należy, że gdyby ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie takiego zakazu, to powinien uczynić to w sposób niebudzący wątpliwości w ustawie. Tego rodzaju ograniczeń podatnik ani organ podatkowy nie mogą domniemywać. Na prawidłowość powyższego stanowiska wskazuje również treść uzasadnienia projektu nowelizacji u.p.d.o.p., w szczególności dotyczącego nowelizacji art. 16i ust. 5 u.p.d.o.p. (zob. druk sejmowy nr 411 z 17 kwietnia 2002 r.), w którym wskazano, że „podatnicy będą mogli w okresie ponoszenia strat podatkowych zaplanować maksymalnie obniżone stawki amortyzacyjne i powrócić do stawek, tj. wyższych kosztów podatkowych, w okresie osiągania dochodów, a tym samym odpowiednio wpływać na wysokość straty podatkowej i dochodu do opodatkowania”. Nie zawsze jest możliwe oszacowanie ewentualnej wysokości straty podatkowej, zwłaszcza straty osiąganej na przestrzeni kilku lat. W konsekwencji, osiągnięcie celu regulacji art. 16i ust. 5 u.p.d.o.p., o którym mowa w uzasadnieniu projektu nowelizacji u.p.d.o.p., możliwe jest niejednokrotnie jedynie w drodze zmiany stawki amortyzacji wstecz i korekty deklaracji podatkowej. Brak jest w konsekwencji podstaw prawnych uzasadniających wniosek, że wykładany przepis uniemożliwia dokonanie zmiany stawki amortyzacyjnej w trakcie danego roku podatkowego, z zastrzeżeniem dotyczącym konieczności zastosowania tej samej stawki amortyzacyjnej za wszystkie okresy rozliczeniowe danego roku podatkowego”.

·Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 3 lutego 2022 r. (sygn. II FSK 1413/19), wskazując:

„(…) wobec nieprecyzyjnej redakcji ww. przepisu - należy uznać, że jego brzmienie pozwala podatnikom podatku dochodowego na zmianę stawek amortyzacyjnych w odniesieniu zarówno do przyszłych, jak i przeszłych rozliczeń podatkowych. W konsekwencji wykładniaart. 16i ust. 5 u.p.d.o.p. zaprezentowana przez organ w zaskarżonej interpretacji jest przede wszystkim sprzeczna z wykładnią gramatyczną tego przepisu. Z językowego znaczenia ww. regulacji wynika, że podatnicy mogą obniżyć stosowane stawki zaczynając od miesiąca (rozliczenia za ten miesiąc) - rozumianego jako punkt w czasie - w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ich ewidencji lub od pierwszego miesiąca któregokolwiek z następnych lat podatkowych”.

·Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 15 grudnia 2022 r. (sygn. I SA/Gl 1288/22) wyrażając stanowisko, iż:

„Intencją ustawodawcy było udzielenie podatnikom możliwości elastycznej modyfikacji stawek amortyzacyjnych w zależności od ich wyboru. Taka interpretacja wyklucza zawężające podejście, zgodnie z którym taka modyfikacja mogłaby zostać przykładowo dokonywana jedynie od pierwszego miesiąca roku następującego po bieżącym (tj. roku, w którym podjęto decyzję o modyfikacji wysokości stawek amortyzacyjnych)”.

·Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 29 listopada 2022 r. (sygn. III SA/Wa 431/22) wskazując, iż:

„(…) w ocenie Sądu nie można z niego wywieść - wbrew twierdzeniu organu - zakazu retrospektywnej zmiany stawek amortyzacji. Rację ma Skarżąca twierdząc, że podatnicy mogą dokonywać zmiany stawek amortyzacyjnych z Wykazu w dowolnym momencie. W treści powołanego uzasadnienia projektu nowelizacji ustawy o CIT wskazano, że: „Zgodnie z założeniami pakietu Przede wszystkim przedsiębiorczość zmieniono również Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych, ograniczając liczbę pozycji Wykazu. Wprowadzono też możliwość zmniejszenia stawek amortyzacyjnych z Wykazu w dowolnej wysokości oraz w wybranym przez podatnika momencie. Taka zmiana podyktowana była koniecznością dostosowania ustaw podatkowych z rozwiązaniami przyjętymi w ustawie o rachunkowości oraz stworzenia mocniejszego instrumentu polityki podatkowej prowadzonej przez podatników. Podatnicy będą mogli w okresie ponoszenia strat podatkowych zaplanować maksymalnie obniżone stawki amortyzacyjne i powrócić do stawek, tj. wyższych kosztów podatkowych, w okresie osiągania dochodów, a tym samym odpowiednio wpływać na wysokość straty podatkowej i dochodu do opodatkowania. (...). Przy opracowywaniu projektu, mając na względzie uzasadnione wątpliwości podatników oraz organów podatkowych, kierowano się koniecznością uporządkowania funkcjonujących już rozwiązań podatkowych w celu wyeliminowania istniejących w przepisach niejasności, które rodziły wątpliwości i spory pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi”. Przytoczony fragment w ocenie Sądu potwierdza więc - wbrew temu co twierdzi organ - że Spółka jest uprawniona do zastosowania stawki amortyzacji podatkowej obniżonej do dowolnej wysokości, także wówczas, gdy dla danych środków trwałych dokonano już odpisów amortyzacyjnych. (…) 

(…) Spółka może zmienić stosowane stawki amortyzacyjne ze skutkiem od pierwszego miesiąca danego roku podatkowego na podstawie decyzji, która może zostać podjęta w trakcie trwania roku podatkowego”.

· Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2024 r. (znak: 0111-KDIB1-1.4010.232.2020.9.MF) w której potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że: 

„Spółka może dokonać obniżenia stawek amortyzacji dla wybranej grupy środków trwałych amortyzowanych wg metody liniowej, przy podjęciu decyzji w trakcie bieżącego roku podatkowego (2020 rok) ze skutkiem zastosowania obniżonych stawek amortyzacji począwszy od pierwszego miesiąca bieżącego roku podatkowego, tj. od 1 stycznia 2020 r.”.

Ad 3. 

W ocenie Wnioskodawcy w odróżnieniu od instytucji podwyższania stawek amortyzacyjnych dotyczącej wyłącznie ściśle określonych środków trwałych wymienionych wart. 16i ust. 2Ustawy CIT wobec, której ustawodawca wprowadził ograniczenia, podatnik na podstawie art. 16i ust. 5 ustawy  o CIT jest uprawniony do dowolnego obniżania stawek amortyzacyjnych w stosunku do wykorzystywanych przez siebie środków trwałych. Z uwagi na brak ograniczeń w tym zakresie stawki mogą być obniżane do dowolnie wybranego przez podatnika poziomu. 

Jedyne ograniczenie w zakresie obniżania stawek amortyzacyjnych wprowadza art. 16i ust. 8 Ustawy CIT, który zabrania obniżania stawek amortyzacyjnych do środków trwałych wykorzystywanych przez podatników CIT w działalności, z której dochody podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym - w okresie korzystania z takiego zwolnienia.

Wobec braku innych ograniczeń zdaniem Spółki, w zakresie Środków Trwałych - Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. (tj. pierwszy dzień bieżącego roku podatkowego) i których wartość podatkowa netto (tj. niezamortyzowana wartość początkowa) na ten dzień była niższa lub równa ich wartości rezydualnej, Spółka będzie mogła zastosować od dnia 1 kwietnia 2024 r. stawkę amortyzacji linowej 0%. 

Na taką możliwość wskazuje przywołane już w uzasadnieniu do pytania 1 uzasadnienie do Ustawy nowelizującej, w którym wskazano: „Podatnicy będą mogli w okresie ponoszenia strat podatkowych zaplanować maksymalnie obniżone stawki amortyzacyjne i powrócić do stawek, tj. wyższych kosztów podatkowych, w okresie osiągania dochodów, a tym samym odpowiednio wpływać na wysokość straty podatkowej i dochodu do opodatkowania”.

Zastosowanie stawki amortyzacji w wysokości 0% jest uzasadnione w sytuacji ponoszenia przez podatnika strat podatkowych, a następnie jej podwyższenie do wysokości stawek określonych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT dopiero w momencie, gdy zacznie osiągać dochody z prowadzonej działalności gospodarczej. 

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo do czasowego obniżania stawek amortyzacyjnych dla wszystkich lub wybranych Środków Trwałych do dowolnego poziomu, w tym 0%.

Stanowisko Spółki potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach podatkowych, m.in. w interpretacji indywidualnej: 

·z dnia 29 kwietnia 2024 r. (znak: 0111-KDIB1-1.4010.110.2024.2.SH);

·z dnia 2 września 2020 r. (znak: 0111-KDIB1-1.4010.256.2020.1.DK);

·z dnia 12 września 2019 r. (znak: 0114-KDIP2-1.4010.326.2019.1.SP);

·z dnia 7 sierpnia 2019 r. (znak: 0111-KDIB2-3.4010.193.2019.1.AD);

·z dnia 22 stycznia 2019 r. (znak: 0111-KDIB1-3.4010.587.2018.1.MBD);

·z dnia 26 marca 2018 r. (znak: 0111-KDIB2-1.4510.37.2017.1.JP).

 Ad 4. 

Jak zaprezentowano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytań nr 1 i 2, art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT stanowi, iż podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Jednocześnie przepis ten nie zabrania obniżenia stawki amortyzacyjnej danego środka trwałego nawet kilka razy. Oznacza to, że zmiany stawek można dokonywać wielokrotnie w czasie trwania okresu amortyzacji. 

Natomiast Ustawa o CIT nie zawiera przepisu, który wprost określałby sposób zwiększenia stawki amortyzacyjnej po pierwotnym jej zmniejszeniu. Przepis art. 16i ust. 2 pkt 1-3 w zw. z art. 16i ust. 4 Ustawy o CIT wskazuje jedynie na możliwość podwyższenia podanych w Wykazie stawek dla określonych grup środków trwałych przy zastosowaniu określonych współczynników. W ocenie Wnioskodawcy brak wyraźnej regulacji wyłączającej możliwość dokonania tego rodzaju zmiany oznacza, że intencją ustawodawcy wobec uregulowania zawartego w art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT nie było wyłączenie możliwości podwyższenia stawek amortyzacyjnych uprzednio obniżonych na podstawie tego przepisu. Powyższe znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do Ustawy Nowelizującej, w którym wprost wskazano, że po obniżeniu stawki amortyzacji podatkowej podatnik będzie miał możliwość powrócić do wcześniej stosowanych stawek, np. w okresie osiągania dochodów. Celem wprowadzenia takiej treści przepisu było umożliwienie podatnikom modyfikowania stawek amortyzacji w zależności od ich sytuacji, co ma stanowić element ich polityki podatkowej, a więc zarówno obniżania jak i podwyższania stawek amortyzacji (z uwzględnieniem limitu wynikającego z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT).  

Tym samym w ocenie Spółki możliwe jest również podwyższenie uprzednio obniżonych stawek, ale w wysokości nieprzekraczającej stawki wynikającej zzałącznika nr 1 do Ustawy CIT, co z kolei wynika z art. 16i ust. 1 ustawy o CIT. 

Mając na uwadze powyższe, Spółka ma więc możliwość stosowania różnych stawek amortyzacyjnych dla wybranych Środków Trwałych na każdy rok podatkowy, dostosowanych do jej sytuacji z tym tylko zastrzeżeniem, aby stawki te nie były wyższe od stawek określonych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiącego załącznik Nr 1 do ustawy o CIT. 

Stanowisko Spółki potwierdzają indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego, przykładowo: 

·interpretacja indywidualna z dnia 12 października 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (znak: 0114-KDIP2-1.4010.461.2023.1.JF);

·interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, (znak: 0111-KDIB1-3.4010.39.2022.1.PC);

·interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (znak: 0111-KDIB1-3.4010.185.2022.1.PC);

·interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (znak: ILPB4/423-467/14-2/DS).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)

Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie pomiędzy nim, a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, jego zabezpieczenie lub zachowanie.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o CIT:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Zasady dotyczące dokonywania odpisów z tytułu zużycia środków trwałych (odpisów amortyzacyjnych) zawarte zostały w art. 16a-16m ww. ustawy.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Treść powołanych przepisów oznacza, że amortyzacja podatkowa stanowi formę rozłożonego w czasie, obniżenia kosztów podatkowych wartością używanych w prowadzonej działalności gospodarczej przedmiotów, które zużywają się w dłuższym okresie. Okres amortyzacji jest zwykle zbliżony do standardowego okresu użytkowania danego rodzaju środków trwałych, co znajduje odzwierciedlenie w wysokości stawek amortyzacyjnych wskazanych w Wykazie stawek amortyzacyjnych.

Jak stanowi art. 16f ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 16b.

W myśl art. 16f ust. 3 ustawy o CIT:

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 16h-16m, gdy wartość początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 10 000 zł. W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 10 000 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h-16m albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.

Stosownie do art. 16h ust. 2 ustawy o CIT:

Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16l i 16ł, dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonych w art. 16i-16k dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.

Dodatkowo zauważyć należy, że zgodnie z art. 16h ust. 4 ustawy o CIT:

Podatnicy mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych w równych ratach co miesiąc albo w równych ratach co kwartał, albo jednorazowo na koniec roku podatkowego, z uwzględnieniem art. 16i. Suma odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonanych w pierwszym roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, nie może przekroczyć wartości tych odpisów przypadających za okres od wprowadzenia ich do ewidencji do końca tego roku podatkowego.

Jak stanowi art. 16i ust. 1 ustawy o CIT:

Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.

W myśl art. 16i ust. 4 ustawy o CIT:

Podatnicy mogą podwyższać stawki dla środków trwałych wymienionych w ust. 2 pkt 3 bądź rezygnować z ich stosowania począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Stosownie do art. 16i ust. 5 ustawy o CIT:

Podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Przy czym zgodnie z art. 16i ust. 8 ustawy o CIT:

Przepisów ust. 4 i 5 nie stosuje się do środków trwałych wykorzystywanych przez podatników w działalności, z której dochody podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym – w okresie korzystania z takiego zwolnienia.

Państwa wątpliwości zawarte w pytaniu nr 1 dotyczą ustalenia, czy do nowych Środków Trwałych, nabytych po 1 kwietnia 2024 r. Spółka może zastosować począwszy od miesiąca, w którym Pojazdy zostaną wprowadzone do ewidencji niższą stawkę amortyzacji niż wskazaną w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych.

Na podstawie art. 16i ust. 5 ustawy o CIT, podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Powyższy przepis art. 16i ust. 5 ustawy o CIT wskazuje na możliwość obniżenia stawek amortyzacyjnych zarówno w odniesieniu do środków trwałych wprowadzanych po raz pierwszy do ewidencji, jak i środków trwałych będących już przedmiotem amortyzacji. W odniesieniu do nowych środków trwałych dopiero co wprowadzonych do ewidencji zmiana stawek amortyzacyjnych może już nastąpić począwszy od miesiąca, w którym środki te zostaną wprowadzone do ewidencji. W praktyce oznacza to, iż obniżenie stawek amortyzacyjnych dla wprowadzanych po raz pierwszy do Ewidencji środków trwałych ma wpływ na pierwszy w danym roku odpis amortyzacyjny.

W rozpatrywanej sprawie planują Państwo zastosowanie do nowych Środków Trwałych wprowadzanych po raz pierwszy do ewidencji począwszy od miesiąca, w którym Pojazdy te zostaną wprowadzone do ewidencji stawek amortyzacyjnych o wartościach niższych niż określone w Wykazie.

Podkreślić należy, że w przepisie tym nie zawarto żadnego ograniczenia odnośnie możliwości obniżenia stawek amortyzacyjnych do poziomu niższego niż wskazany w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych. Wskazano jedynie, kiedy podmiot ma możliwość zastosowania niższej stawki amortyzacji.

W świetle powyższego, w zakresie nowych Środków Trwałych - Pojazdów nabytych po dniu 1 kwietnia 2024 r. Spółka wprowadzając je do ewidencji i rozpoczynając ich amortyzację może zastosować począwszy od miesiąca, w którym Pojazdy zostaną wprowadzone do ewidencji na podstawie art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT, niższą stawkę amortyzacji niż wskazaną w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości zawarte w pytaniu nr 2 dotyczą ustalenia, czy do Środków Trwałych - Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. Spółka będzie mogła na podstawie art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT zastosować od dnia 1 kwietnia 2024 r. niższe stawki amortyzacji podatkowej niż wskazane w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT.

Jak wynika z art. 16i ust. 5 ustawy o CIT, podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Ponadto, w przepisie tym zawarto zastrzeżenie, że zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Zmiana stawek amortyzacyjnych przewidziana w art. 16i ust. 5 ustawy o CIT, pomimo że nie została ograniczona przez ustawodawcę żadnym limitem, powinna być dokonywana z uwzględnieniem pozostałych przepisów ustawy. Zatem, ww. przepisy umożliwiły podatnikom m.in. obniżenie stawek amortyzacyjnych, nie określając przy tym szczegółowych zasad tego procesu, za wyjątkiem określenia terminów, w których może do tej zmiany dojść (czyli począwszy od miesiąca wprowadzenia do ewidencji lub od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego) oraz w przypadku stosowania dla tych środków trwałych odpisów amortyzacyjnych metodą liniową.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w art. 16i ust. 5 ustawy o CIT, ustawodawca jasno określił, kiedy może nastąpić modyfikacja stawki z Wykazu, stwierdzając, że zmiany stawki w odniesieniu do:

a)    środków trwałych wprowadzonych po raz pierwszy do ewidencji – dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji;

b)    środków pozostających już w ewidencji – dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Zasady zawarte w art. 16i ust. 5 ustawy o CIT nie oznaczają, że zmiany stawki amortyzacji można dokonać „wstecz”. Wyrażenie „następny”, zdaniem organu, oznacza każdy następny rok podatkowy po obecnym. Tak więc obniżenia stawek amortyzacji środków trwałych, które zostały wprowadzone do ewidencji we wcześniejszym okresie można dokonać tylko na początku każdego roku po bieżącym.

Wskazuje na to także treść uzasadnienia projektu ustawy z 27 lipca 2002 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy nr 411 z dnia 17 kwietnia 2002 r.) „zgodnie z założeniami pakietu „Przede wszystkim przedsiębiorczość” zmieniono również Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych, ograniczając liczbę pozycji Wykazu. Wprowadzono też możliwość zmniejszenia stawek amortyzacyjnych z Wykazu w dowolnej wysokości oraz w wybranym przez podatnika momencie. Taka zmiana podyktowana była koniecznością dostosowania ustaw podatkowych z rozwiązaniami przyjętymi w ustawie o rachunkowości oraz stworzenia mocniejszego instrumentu polityki podatkowej prowadzonej przez podatników. Podatnicy będą mogli w okresie ponoszenia strat podatkowych zaplanować maksymalnie obniżone stawki amortyzacyjne i powrócić do stawek, tj. wyższych kosztów podatkowych, w okresie osiągania dochodów, a tym samym odpowiednio wpływać na wysokość straty podatkowej i dochodu do opodatkowania”.

W uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej wskazano zatem na możliwość zaplanowania obniżonych stawek amortyzacji dla celów podatkowych w okresie ponoszenia strat, a tym samym wpływania na wysokość straty podatkowej i dochodu do opodatkowania. Nie można jednak uznać, że art. 16i ust. 5 ustawy o CIT, zezwala na modyfikowanie odpisów amortyzacyjnych (a więc w konsekwencji wysokości kosztów podatkowych) za okresy wcześniejsze. Analogiczne zasady należy przyjąć do podwyższenia stawek amortyzacyjnych. Podatnicy nie są uprawnieni do modyfikowania kosztów uzyskania przychodów w dowolnym dla siebie momencie i za dowolny okres w przeszłości według własnego uznania, bez wyraźnej przyczyny powodującej korektę. Taką przyczyną może być m.in. błąd rachunkowy, oczywista omyłka czy też błędnie stosowane stawki amortyzacji.

Wskazać należy, iż zastosowanie obniżonych stawek amortyzacyjnych dla całego roku podatkowego 2024, czyli z mocą od 1 kwietnia 2024 r. traktowane będzie jako działanie wstecz, ponieważ decyzja w tej sprawie zapadnie w trakcie roku 2024. Z art. 16i ust. 5 ustawy o CIT jednoznacznie wynika, że zmiany stawek amortyzacyjnych mogą Państwo dokonać począwszy od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego, przy czym przez słowo „następny” należy rozumieć każdy następny po obecnym (bieżącym) roku podatkowym. W ocenie organu nie ma możliwości modyfikacji stawki amortyzacyjnej ze skutkiem wstecz, ponieważ jak wynika z wyżej powołanego przepisu art. 16i ust. 5 ustawy o CIT, podatnik może dokonać zmiany od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

W świetle powyższego, nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem wskazującym, że Spółka na podstawie decyzji podjętej w trakcie roku podatkowego może do wybranych środków trwałych zastosować obniżone stawki amortyzacyjne ze skutkiem począwszy od pierwszego miesiąca tego roku podatkowego.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do ustalenia, czy do Środków Trwałych - Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. Spółka będzie mogła na podstawie art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT zastosować od dnia 1 kwietnia 2024 r. stawkę amortyzacji linowej 0% wskazać należy na regulacje w tym zakresie.

Z art. 16i ust. 1 ustawy o CIT wynika, że odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych. Natomiast w art. 16i ust. 5 ustawy o CIT wskazano, że podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Powołany przepis nie zabrania obniżenia stawki amortyzacyjnej danego środka trwałego nawet kilka razy. Podatnik może zatem dokonać zmiany stawki, tj. jej zmniejszenia począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo jej zmniejszenia bądź zwiększenia uprzednio obniżonej począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Podatnik ma więc możliwość stosowania różnych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych na każdy rok podatkowy, z tym tylko zastrzeżeniem, aby stawki te nie były wyższe od stawek określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych.

Zmiana stawek amortyzacyjnych przewidziana w art. 16i ust. 5 ustawy o CIT, pomimo że nie została ograniczona przez ustawodawcę żadnym limitem, powinna być dokonywana z uwzględnieniem pozostałych przepisów ustawy. Zatem ww. przepis umożliwił podatnikom obniżanie lub podwyższanie uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych, nie określając przy tym szczegółowych zasad tego procesu, za wyjątkiem określenia terminów, w których może do tych zmian dojść (czyli począwszy od miesiąca wprowadzenia do ewidencji lub od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego) oraz w przypadku stosowania dla tych środków trwałych odpisów amortyzacyjnych metodą liniową.

Z powyższego wynika, że wysokość obniżenia lub podwyższenia stawki amortyzacyjnej uprzednio obniżonej dla danego środka trwałego jest dowolna i pozostaje w gestii podatnika (z ww. zastrzeżeniem dot. stawki wynikającej z Wykazu oraz terminów, w których może dojść do tych zmian).

W świetle powyższego, mają Państwo prawo do zastosowywania stawki amortyzacji liniowej w wysokości 0%. Zatem Państwa stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe. 

Zauważyć przy tym należy, że jak wcześniej wskazano, z art. 16i ust. 5 ustawy o CIT jednoznacznie wynika, że zmiany stawek amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Wyjaśniono przy tym, że przez słowo „następny” należy rozumieć każdy następny po obecnym (bieżącym) roku podatkowym.

Zatem, w sytuacji podjęcia decyzji w trakcie roku podatkowego o zastosowaniu stawki amortyzacji liniowej 0% dla Środków Trwałych - Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. Spółka nie ma możliwości zastosowania tych stawek od 1 kwietnia 2024 r., tylko od pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko wskazujące, że w zakresie Środków Trwałych - Pojazdów, które były wykorzystywane przez Spółkę w toku jej działalności gospodarczej na dzień 1 kwietnia 2024 r. Spółka będzie mogła zastosować od dnia 1 kwietnia 2024 r. stawkę amortyzacji linowej 0% jest nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości zawarte w pytaniu nr 4 dotyczące ustalenia, czy w zakresie Środków Trwałych – Pojazdów, Spółka będzie mogła w przyszłości dokonywać dalszych zmian stawek amortyzacji podatkowej, tj. ponownie obniżać lub podwyższać uprzednio obniżone stawki amortyzacyjne, jednakże do wysokości nie wyższej niż stawki amortyzacyjne wskazane w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT.

Z art. 16i ust. 5 ustawy o CIT wynika, że podatnicy mogą stosować stawki amortyzacyjne w przedziale mieszczącym się pomiędzy stawkami określonymi w Wykazie, stanowiącymi górną ich granicę, a wartością ustaloną na najniższym poziome, tj. w praktyce równą zero. Jednocześnie przepis art. 16i ust. 5 ustawy o CIT nie wprowadza jakichkolwiek ograniczeń w zakresie modyfikowania (tj. zwiększenia lub dalszego zmniejszania) uprzednio obniżonej stawki amortyzacyjnej, z tym tylko zastrzeżeniem, że w żadnym przypadku wartość nowej zmodyfikowanej stawki nie może przekroczyć wartości stawki wskazanej w Wykazie. Jak już wskazano jedyne ograniczenia wprowadzone przez ustawodawcę w omawianym zakresie dotyczą momentu, od którego podatnik może dokonać zmiany stosowanych stawek amortyzacyjnych.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko wskazujące, że Spółka będzie mogła w przyszłości dokonywać dalszych zmian stawek amortyzacji podatkowej w odniesieniu do Środków Trwałych - Pojazdów, tj. ponownie obniżać lub podwyższać uprzednio obniżone stawki amortyzacyjne, jednakże do wysokości nie wyższej niż stawki amortyzacyjne wskazane w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik Nr 1 do Ustawy o CIT jest prawidłowe.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Natomiast odnosząc się do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.