Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, dotyczący ustalenia, czy:

- w związku z nabyciem przez Spółkę Robotów (tj. Robotów opisanych w treści wniosku), Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację;

- odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej robotów przemysłowych, nabytych przed 1 stycznia 2022 r. ujmowane w kosztach uzyskania przychodów w okresie od 1 stycznia 2022 r. stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumienie art. 3 ust. 1 ustawy CIT. Spółka nie osiąga przychodów z zysków kapitałowych.

Przedmiotem działalności Spółki jest przetwórstwo oraz dystrybucja (…). W związku z prowadzoną działalnością Spółka wykonuje czynności związane z (…) a także oferuje klientom usługi dodatkowe takie jak (…).

Wnioskodawca nieustannie dąży do poprawy efektywności świadczonych usług. Jednym z elementów rozwoju Spółki jest ciągłe ulepszanie parku maszynowego realizowane poprzez intensyfikację poziomu robotyzacji, które w rezultacie prowadzi do zwiększenia wolumenu produkcji, jak również jakości świadczonych usług.

W związku z powyższym Spółka w ostatnich latach zrealizowała szereg inwestycji podnoszących poziom automatyzacji procesu produkcyjnego. W tym celu Spółka nabyła nowe maszyny. Nabyte maszyny zostały sklasyfikowane przez Spółkę jako roboty przemysłowe (dalej: „Robot” lub „Roboty"). Nabytymi Robotami były:

- robot do rozkroju (…)

- centrum wiercącego (…),

- maszyna do automatycznego załadunku (…)

Wskazane powyżej Roboty posiadają następujące parametry:

1.Robot do rozkroju (…):

-jest robotem wchodzącym w skład parku maszynowego;

-jest wykorzystywany do rozkroju …;

-jest narzędziem wykorzystywanym w wielu etapach cyklu produkcyjnego związanego z rozkrojem …;

-jest wielozadaniowy z uwagi na jednoczesną obsługę wielu zadań m.in.: transport formatek, oraz inne procesy obróbcze;

-posiada specjalistyczne oprogramowanie za pomocą, którego możliwe jest wykonywanie specjalnie profilowanych części …;

-jest wykorzystywany w celu archiwizacji historycznych danych, tj. wcześniej zdefiniowanych profilów, które mogą być zastosowane do przyszłych cięć, co pozwala Spółce usprawniać proces produkcyjny;

-jest fabrycznie nowym środkiem trwałym;

-jest automatycznie sterowalny i programowalny za pomocą dedykowanego oprogramowania (…);

-jest robotem stacjonarnym;

-posiada trzy stopnie swobody z uwagi na możliwość podnoszenia towarów, obrotu wokół własnej osi XYZ oraz komunikacji z systemem do zarządzania pracą urządzenia;

-posiada właściwości manipulacyjne/lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, gdyż wykonuje precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów, wg algorytmów;

-jest połączony z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy,

-jest wyposażony w czujniki optyczne, indukcyjne, pojemnościowe oraz ultradźwiękowe;

-jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym tworząc całość zdalną do skutecznej automatyzacji produkcji.

2.Centrum wiercące (…):

-jest robotem wchodzącym w skład parku maszynowego;

-jest wykorzystywane do tworzenia opisów obróbek, które następnie zostaną wykonane na …;

-jest wyposażone w oprogramowanie, które podczas procesu produkcji analizuje wszystkie funkcje robota w czasie rzeczywistym, identyfikuje ewentualne awarie i określa ich przyczyny, dzięki czemu usprawnia proces produkcji;

-jest zintegrowane z innymi urządzeniami wykorzystywanymi w procesie produkcji w taki sposób, że może przygotowywać programy do realizacji zadań w trybie offline lub bezpośrednio tworzyć zadania poprzez instalację oprogramowania na poszczególnych wiertarkach;

-jest fabrycznie nowym środkiem trwałym;

-jest automatycznie sterowalne i programowalne za pomocą dedykowanego oprogramowania (…);

-jest wielozadaniowe z uwagi na jednoczesną obsługę wielu zadań m.in.: transport formatek, oraz inne procesy obróbcze;

-jest robotem stacjonarnym;

-posiada trzy stopnie swobody z uwagi na możliwość podnoszenia towarów, obrotu wokół własnej osi XYZ oraz komunikacji z systemem do zarządzania pracą urządzenia;

-posiada właściwości manipulacyjne/lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych - wykonuje precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów wg algorytmów;

-jest połączone z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy;

-jest wyposażone w czujniki optyczne, indukcyjne, pojemnościowe oraz ultradźwiękowe;

-jest zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym, tworząc całość zdalną do skutecznej, automatycznej produkcji.

3.Automatyczny rozładunek…:

-jest robotem wchodzącym w skład parku maszynowego;

-jest wykorzystywany w procesie produkcji do załadunku, rozładunku i transportu formatek;

-wykonuje czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów, wg algorytmów;

-jest wyposażony w oprogramowanie, które pozwala na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy;

-jest fabrycznie nowym środkiem trwałym;

-jest automatycznie sterowalny i programowalny za pomocą dedykowanego oprogramowania ….;

-jest wielozadaniowy z uwagi na jednoczesną obsługę wielu zadań m.in. takich jak załadunek, rozładunek i transport formatek;

-jest robotem stacjonarnym;

-posiada trzy stopnie swobody z uwagi na możliwość podnoszenia towarów, obrotu wokół własnej osi XYZ oraz komunikacji z systemem do zarządzania pracą urządzenia;

-posiada właściwości manipulacyjne/lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych - wykonuje precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów wg algorytmów;

-jest połączony z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy;

-jest wyposażony w czujniki optyczne, indukcyjne, pojemnościowe oraz ultradźwiękowe;

-jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym, tworząc całość zdalną do skutecznej, automatycznej produkcji.

Nabyte przez Spółkę nowe Roboty spełniają definicję zawartą w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, tj. są automatycznie sterowanymi, programowalnymi, wielozadaniowymi i stacjonarnymi lub mobilnymi robotami, o co najmniej trzech stopniach swobody, posiadającymi właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, które spełniają łącznie następujące warunki:

- wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

- są połączone z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne Spółki, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

- są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

- są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki.

Posiadane przez Spółkę Roboty nabyte zostały zarówno przed jak i po 1 stycznia 2022 r.

Roboty w momencie zakupu były fabrycznie nowe i przed nabyciem nie były w jakiejkolwiek formie używane. Koszty nabycia Robotów przemysłowych nie zostały Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie. Roboty stanowią środki trwałe o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok oraz są wykorzystywane przez Spółkę na potrzeby związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą. Roboty stanowią własność Wnioskodawcy i zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, a ich amortyzacja odbywa się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Wnioskodawca rozpoznaje i będzie rozpoznawał dokonywane od Robotów odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z ustawą CIT.

Pytania

1.Czy w związku z nabyciem przez Spółkę Robotów (tj. Robotów opisanych w treści wniosku), Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej robotów przemysłowych, nabytych przed 1 stycznia 2022 r. ujmowane w kosztach uzyskania przychodów w okresie od 1 stycznia 2022 r. stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Mając na względzie przytoczone przepisy oraz przedstawioną w ramach stanu faktycznego [i zdarzenia przyszłego – przyp. organu] charakterystykę Robotów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących opisywanych Robotów stanowiących odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy CIT.

Ad 2.

Odnosząc się zaś do kwestii możliwości skorzystania z ulgi w stosunku do Robotów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r., zdaniem Wnioskodawcy Spółka, dokonując odpisów amortyzacyjnych od wydatków na roboty przemysłowe spełniające warunki określone w art. 38eb ustawy CIT będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych po 1 stycznia 2022 r., zarówno w odniesieniu do robotów przemysłowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed, jak i po 1 stycznia 2022 r.

Uzasadnienie

Ad 1.

W ocenie Wnioskodawcy, roboty opisywane w treści zdarzenia przyszłego [i stanu faktycznego – przyp. organu] spełniają wszystkie przesłanki określone w art. 38eb ustawy CIT, a w konsekwencji Spółka może skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy CIT, w związku z poniesieniem kosztów na robotyzację.

Zgodnie z art. 38eb ustawy CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

- koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych, maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

- maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń kontrolnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

- maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

- urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych,

- koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2, opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1 ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

- wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,

- jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,

- jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,

- jest integrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W pierwszej kolejności, zdaniem Spółki wdrożone roboty wypełniają przesłankę automatycznej sterowalności i programowalności. Pomimo, że definicja tej przesłanki nie została określona w ustawie CIT, to w oparciu o bieżącą linię orzeczniczą należy stwierdzić, że w wydanych interpretacjach indywidualnych wskazuje się, iż na podstawie definicji programowalności zawartej w normie ISO 8373:2021 pod pojęciem programowalny, należy rozumieć „urządzenie zaprojektowane w taki sposób, że zaprogramowane ruchy lub funkcje pomocnicze urządzenie można zmieniać bez dokonywania fizycznych zmian”. Należy zauważyć, że w przedmiotowym stanie faktycznym [i zdarzeniu przyszłym – przyp. organu] każdy z Robotów jest zatem automatycznie sterowalny i programowalny za pomocą specjalnie dedykowanego dla niego oprogramowania.

Podobnie jak w przypadku poprzedniej cechy, nie sposób szukać w ustawie CIT definicji spełnienia przez robot przemysłowy wymogu wielozadaniowości. Z literalnego brzmienia definicji tego słowa wynika, że jest to „możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań (programów) dzięki podziałowi czasu procesora”. Co więcej, w interpretacji indywidualnej DKIS z 30 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.415.2022.2.AR. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, który w odniesieniu do spełnienia przesłanki wielozadaniowości wskazał, iż cyt.: „Robot dzięki swojej funkcjonalności może podejmować się realizacji wielu zadań, np.: w zakresie rozładunku, załadunku czy transportu wielu rodzajów towarów o różnej wielkości i wadze”. Odnosząc powyższy cytat do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy wskazać, że Roboty zakupione przez Spółkę są wykorzystywane w procesie produkcji jednocześnie do załadunku, rozładunku i transportu formatek, a zatem realizują one wiele zadań w ramach cyklu produkcyjnego.

Odnosząc się do zagadnienia właściwości manipulacyjnej lub lokomocyjnej dla zastosowań przemysłowych, Spółka pragnie podkreślić, iż z literalnego brzmienia definicji słowa „manipulacyjne” wynika, że oznacza to wykonywanie precyzyjnych czynności ręcznie lub za pomocą narzędzia trzymanego w ręku. Natomiast w wydawanych dotychczas interpretacjach indywidualnych wnioskodawcy definiowali tą przesłankę jako zdolność do podnoszenia, przesuwania, obracania i przemieszczania przedmiotów. Nawiązując zaś do przesłanki wykorzystywania Robota do zastosowań przemysłowych, w pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż zgodnie z definicją zawartą w słowniku PWN „przemysł" to cyt.: „produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych”. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy roboty wykorzystywane w cyklu produkcyjnym posiadają właściwości manipulacyjne/lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, gdyż wykonuje precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów, wg algorytmów w celu wytwarzania oferowanych przez Spółkę produktów.

Biorąc pod uwagę obecną linię interpretacyjną o spełnieniu przesłanki „wymiany danych w formie cyfrowej” można mówić, gdy cyt.: „Zainstalowany w Spółce system teleinformatyczny zbiera i archiwizuje informacje z poszczególnych maszyn/urządzeń w zakresie ich aktualnego statusu (parametry procesu produkcyjnego). Za jego pomocą można kontrolować aktualny status urządzenia (np. zaobserwować przerwę w pracy czy ewentualne alarmy). Dzięki systemowi można uzyskać natychmiastowy sygnał zwrotny o stopniu wykonania produkcji, podejmować na bieżąco właściwe decyzje i reagować w czasie rzeczywistym na nieprawidłowości pojawiające się w trakcie procesu produkcyjnego”- patrz interpretacja indywidualna DKIS z 14 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1- 3.4010.169.2023.2.IZ.

Każdy z wymienionych w opisie stanu faktycznego [i zdarzenia przyszłego – przyp. organu] Robotów jest połączony z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy. Zatem należy uznać, że opisane we wniosku roboty spełniają przesłankę „wymiany danych w formie cyfrowej”.

Należy również zauważyć, że opisane we wniosku Roboty są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika, gdyż tworzą całość zdalną automatycznej produkcji.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 13 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDWB-4010.146.2023.2.HK, w której organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, cyt.: „W zakładzie produkcyjnym Wnioskodawcy Robot wraz z innymi urządzeniami stanowi flotę, która wykorzystywana jest w pełnym cyklu produkcyjnym podatnika. Robot jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym w taki sposób, że Robot wykonuje pewne określone czynności w cyklu produkcyjnym. Bez wątpienia Robot jest częścią procesu produkcyjnego i odpowiada za automatyczne tworzenia produktu. Po zmontowaniu przez Robota (...) przekazywane są do kolejnego etapu procesu produkcyjnego”- patrz interpretacja z 13 lutego 2024 r."

Z art. 38eb ust. 3 ustawy CIT wynika, że robot przemysłowy musi posiadać co najmniej trzy stopnie swobody. Warunek ten jest spełniony przez Roboty posiadane przez Spółkę. Roboty te posiadają zdolność swobodnego poruszania się w osiach X, Y i Z tj. poruszania się manipulatora w celu przenoszenia oraz podnoszenia towarów, a także możliwości obrotu wokół własnej osi.

Mając na względzie przytoczone przepisy oraz przedstawioną w ramach stanu faktycznego [i zdarzenia przyszłego – przyp. organu] charakterystykę Robotów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spełniają one warunki wskazane w art. 38eb ust. 3 ustawy CIT i w konsekwencji, Spółka ma prawo odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów dotyczących tych robotów stanowiących odpisy amortyzacyjne na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy CIT.

Ad 2.

Odnosząc się zaś do kwestii możliwości skorzystania z ulgi w stosunku do Robotów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2022 r., zdaniem Wnioskodawcy Spółka, dokonując odpisów amortyzacyjnych od wydatków na roboty przemysłowe spełniające warunki określone w art. 38eb ustawy CIT będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych po 1 stycznia 2022 r., zarówno w odniesieniu do robotów przemysłowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed, jak i po 1 stycznia 2022 r.

Podstawową zasadą stosowania ulgi na robotyzację jest uznanie kategorii kosztów, o których mowa w przepisach ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację w danym roku podatkowym, za który przysługuje prawo do odliczenia (art. 38eb ust. 1 w związku z ust. 5 ustawy CIT). Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy CIT, podatnik (...) może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację.

W związku z tym, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne nabyte przed 1 stycznia 2022 r. spełniają definicje zawarte w przepisach dotyczących ulgi na robotyzację i nie zostały w całości zamortyzowane przed 1 stycznia 2022 r., to część odpisów amortyzacyjnych dokonanych po tej dacie - czyli ta część, która została uznana za koszty uzyskania przychodu po 1 stycznia 2022 r. - może stanowić podstawę do skorzystania z ulgi na robotyzację.

Tożsame stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 24 czerwca 2024 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.185.2024.2.KK, w której organ wskazał, że cyt.: „W przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (zarówno przed 1 stycznia 2022 r. jak i po tym dniu) fabrycznie nowych aktywów, spełniających warunki określone w art. 38eb updop, w sytuacji osiągania przez podatnika dochodów z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych - odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej tych składników dokonane w latach 2022-2026 będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację”.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Spółki dokonując odpisów amortyzacyjnych od wydatków na roboty przemysłowe spełniające warunki określone w art. 38eb ustawy CIT jest ona uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych po 1 stycznia 2022 r., zarówno w odniesieniu do robotów przemysłowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed, jak i po 1 stycznia 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie natomiast z art. 38eb ust. 6 updop:

Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

Art. 38eb ust. 7 updop stanowi zaś, że:

Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

Zgodnie z art. 38eb ust. 8 updop:

W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Z powyższych przepisów wynika, że ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest kwestia ustalenia, czy w związku z nabyciem przez Spółkę Robotów (tj. Robotów opisanych w treści wniosku), Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację.

Aby skorzystać z ulgi na robotyzację, konieczne jest aby nabyty Robot przemysłowy spełniał łącznie następujące warunki, tj. był maszyną:

-automatycznie sterowaną,

-programowalną,

-wielozadaniową,

-stacjonarną lub mobilną,

-o co najmniej 3 stopniach swobody,

-posiadającą właściwości manipulacyjne lub lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych,

-wymieniającą dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,

-połączoną z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,

-monitorowaną za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,

-zintegrowaną z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Jak zostało wskazane we wniosku:

Robot do rozkroju (…):

- jest robotem wchodzącym w skład parku maszynowego;

- jest narzędziem wykorzystywanym w wielu etapach cyklu produkcyjnego związanego z rozkrojem …;

- jest wielozadaniowy;

- posiada specjalistyczne oprogramowanie za pomocą, którego możliwe jest wykonywanie specjalnie profilowanych części …;

- jest wykorzystywany w celu archiwizacji historycznych danych, tj. wcześniej zdefiniowanych profilów, które mogą być zastosowane do przyszłych cięć, co pozwala Spółce usprawniać proces produkcyjny;

- jest fabrycznie nowym środkiem trwałym;

- jest automatycznie sterowalny i programowalny za pomocą dedykowanego oprogramowania producenta;

- jest robotem stacjonarnym;

- posiada trzy stopnie swobody z uwagi na możliwość podnoszenia towarów, obrotu wokół własnej osi XYZ oraz komunikacji z systemem do zarządzania pracą urządzenia;

- posiada właściwości manipulacyjne/lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych;

- jest połączony z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy,

- jest wyposażony w czujniki optyczne, indukcyjne, pojemnościowe oraz ultradźwiękowe;

- jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym tworząc całość zdalną do skutecznej automatyzacji produkcji.

2. Centrum wiercące …:

- jest robotem wchodzącym w skład parku maszynowego;

- jest wykorzystywane do tworzenia opisów obróbek, które następnie zostaną wykonane na (...);

- jest wyposażone w oprogramowanie, które podczas procesu produkcji analizuje wszystkie funkcje robota w czasie rzeczywistym, identyfikuje ewentualne awarie i określa ich przyczyny, dzięki czemu usprawnia proces produkcji;

- jest zintegrowane z innymi urządzeniami wykorzystywanymi w procesie produkcji w taki sposób, że może przygotowywać programy do realizacji zadań w trybie offline lub bezpośrednio tworzyć zadania poprzez instalację oprogramowania na poszczególnych (...);

- jest fabrycznie nowym środkiem trwałym;

- jest automatycznie sterowalne i programowalne za pomocą dedykowanego oprogramowania producenta;

- jest wielozadaniowe z uwagi na jednoczesną obsługę wielu zadań m.in.: transport formatek, oraz inne procesy obróbcze;

- jest robotem stacjonarnym;

- posiada trzy stopnie swobody z uwagi na możliwość podnoszenia towarów, obrotu wokół własnej osi XYZ oraz komunikacji z systemem do zarządzania pracą urządzenia;

- posiada właściwości manipulacyjne/lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych - wykonuje precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów wg algorytmów;

- jest połączone z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy;

- jest wyposażone w czujniki optyczne, indukcyjne, pojemnościowe oraz ultradźwiękowe;

- jest zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym, tworząc całość zdalną do skutecznej, automatycznej produkcji.

3. Automatyczny rozładunek …:

- jest robotem wchodzącym w skład parku maszynowego;

- jest wykorzystywany w procesie produkcji do załadunku, rozładunku i transportu formatek;

- wykonuje czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów, wg (...);

- jest wyposażony w oprogramowanie, które pozwala na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy;

- jest fabrycznie nowym środkiem trwałym;

- jest automatycznie sterowalny i programowalny za pomocą dedykowanego oprogramowania producenta;

- jest wielozadaniowy z uwagi na jednoczesną obsługę wielu zadań m.in. takich jak załadunek, rozładunek i transport (...);

- jest robotem stacjonarnym;

- posiada trzy stopnie swobody z uwagi na możliwość podnoszenia towarów, obrotu wokół własnej osi XYZ oraz komunikacji z systemem do zarządzania pracą urządzenia;

- posiada właściwości manipulacyjne/lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych - wykonuje precyzyjnie czynności lokomocyjne, przenoszenia i układania produktów wg algorytmów;

- jest połączony z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy;

- jest wyposażony w czujniki optyczne, indukcyjne, pojemnościowe oraz ultradźwiękowe;

- jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym, tworząc całość zdalną do skutecznej, automatycznej produkcji.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Roboty które Państwo nabyli, wpisują się w definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 updop, w zw. z art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a updop, a w konsekwencji, ich zakup będzie stanowił koszt uzyskania przychodu poniesiony na robotyzację uprawniający Państwa do odliczenia od podstawy podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 updop, kwoty stanowiącej 50% tego koszt uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację.

Jak już wyżej wskazano, zgodnie z art. 38eb ust. 3 updop, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej w tym przepisie. W Państwa przypadku, zostały one spełnione.

Tym samym, będą Państwo mogli skorzystać z ulgi na robotyzację.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w związku z nabyciem przez Spółkę Robotów (tj. Robotów opisanych w treści wniosku), Spółka jest uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 dotyczą ustalenia, czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej robotów przemysłowych, nabytych przed 1 stycznia 2022 r. ujmowane w kosztach uzyskania przychodów w okresie od 1 stycznia 2022 r. stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o której mowa w art. 38eb ustawy o CIT.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Zatem, podatnik może skorzystać z tego odliczenia, co do zasady, wraz z dokonywaniem odpisów amortyzacyjnych od zakupionych robotów.

W przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (zarówno przed 1 stycznia 2022 r., jak i po tym dniu) fabrycznie nowych aktywów, spełniających warunki określone w art. 38eb updop, w sytuacji osiągania przez podatnika dochodów z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej tych składników dokonane w latach 2022-2026 będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Zatem dokonując odpisów amortyzacyjnych od wydatków na roboty przemysłowe spełniające warunki określone w art. 38eb updop będą Państwo uprawnieni do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% odpisów amortyzacyjnych dokonanych po 1 stycznia 2022 r., zarówno w odniesieniu do robotów przemysłowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych przed, jak i po 1 stycznia 2022 r.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.