Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych który dotyczy ustalenia, czy:

-wynagrodzenie z tytułu Usług wsparcia świadczonych przez Organizatora Sieci na rzecz Spółki, dokumentowane fakturą, stanowi koszt uzyskania przychodów dla Spółki,

-kwota Zwrotu Kosztów dokumentowana notą księgową oraz Raportem, płacona przez Spółkę za pośrednictwem Organizatora Sieci w związku z Akcją Promocyjną, stanowi koszt uzyskania przychodów dla Spółki rozpoznawany w dacie poniesienia, tj. ujęcia w księgach Spółki noty dokumentującej Zwrot Kosztów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 8 stycznia 2025 r., o ich uzupełnienie. Uzupełnili je Państwo 20 stycznia 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka X [dalej: Spółka, Dostawca lub Wnioskodawca] prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży hurtowej (…) [dalej: Towary]. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i polskim rezydentem podatkowym.

Model dystrybucji Towarów wygląda w sposób następujący: Dostawca sprzedaje Towary do hurtowych dystrybutorów, będących czynnymi podatnikami VAT [dalej: Dystrybutorzy], którzy następnie sprzedają je do sklepów prowadzonych przez przedsiębiorców, również będących czynnymi podatnikami VAT [dalej: Detaliści]. Detaliści sprzedają natomiast Towary do odbiorcy końcowego [dalej: Klient Detaliczny].

Spółka sprzedaje Towary Dystrybutorom z przeznaczeniem m.in. dla różnych ogólnopolskich sieci franczyzowych sklepów spożywczych lub sklepów niezrzeszonych w sieciach franczyzowych. W przypadku sklepów franczyzowych, działają one pod konkretnym szyldem na podstawie umowy franczyzowej zawartej z podmiotem, który jest organizatorem sieci franczyzowej i jest czynnym podatnikiem VAT [dalej: Organizator Sieci].

Niniejszy wniosek dotyczy współpracy Spółki z siecią franczyzową działającą pod szyldem „A” oraz „B”, dla których odpowiednio Organizatorem Sieci jest Spółka Y. Powyższa współpraca obejmuje m.in. realizację akcji promocyjnych dotyczących Towarów sprzedawanych w ww. sieciach franczyzowych.

Wnioskodawca wyjaśnia, że Organizator Sieci w żadnym wypadku nie jest/nie występuje w charakterze Dystrybutora (ani Detalisty).

Realizacja Akcji promocyjnych

Organizator Sieci umożliwia Spółce realizację ogólnopolskich akcji promocyjnych [dalej: Akcje Promocyjne] w sieci franczyzowej (tj. w sklepach spożywczych prowadzonych przez Detalistów-franczyzobiorców). Akcje te przeprowadzane są na podstawie zawieranych pomiędzy Spółką a Organizatorem Sieci umów zlecenia [dalej: Umowy], których integralną częścią jest regulamin [dalej: Regulamin]. W każdej Umowie znajduje się:

a.określony czas obowiązywania Akcji Promocyjnej,

b.nazwa Akcji Promocyjnej,

c.opis mechanizmu działania Akcji Promocyjnej, który zasadniczo polega na tym, że Detalista oferuje Klientowi Detalicznemu sprzedaż Towarów / zestawów Towarów w cenie promocyjnej, nieprzekraczającej ustalonej ceny maksymalnej,

d.cena maksymalna Towarów,

e.stawka zwrotu kosztów - w związku z realizacją Akcji Promocyjnej Detaliści ponoszoną bowiem koszty związane ze sprzedażą Towarów po cenie nie wyższej niż cena maksymalna i w związku z tym w Umowie określana jest kwota ryczałtowego, oznaczonego Umową, zwrotu kosztów, tzw. cash back, za każdą sprzedaną sztukę Towaru/zestawu Towarów [dalej: Zwrot Kosztów],

f.formę rozliczenia - (i) nota (z tytuły rozliczenia Zwrotu Kosztów) oraz (ii) faktura (z tytułu usługi świadczonej przez Organizatora Sieci rozliczanej osobno dla każdej usługi lub zbiorczo (okresowo) w cyklach miesięcznych, kwartalnych lub rocznych),

g.metoda wyliczenia kwoty Zwrotu Kosztów w związku z realizacją danej Akcji Promocyjnej - na podstawie danych transakcyjnych pochodzących z systemów sklepów,

h.podstawa rozliczenia Zwrotu Kosztów - raport końcowy z realizacji danej Akcji Promocyjnej [dalej: Raport].

Zgodnie z Regulaminem Realizacji Wsparcia Usługi Promocji (stanowiącym integralną część Umów) Akcje Promocyjne są realizowane w sklepach m.in. za pośrednictwem aplikacji sklepowej. Aplikacja sklepowa to oprogramowanie udostępniane Detalistom prowadzącym sklepy, pozwalająca w szczególności na wybór przez Detalistę prowadzącego sklep, Akcji Promocyjnych realizowanych w danym sklepie oraz zbieranie danych transakcyjnych z kas rejestrujących transakcje w sklepie i przesyłanie ich do aplikacji sklepowej [dalej: Aplikacja Sklepowa].

Aplikacja sklepowa jest udostępniana Detalistom przez Spółkę Z, która jest administratorem tej aplikacji [dalej: Operator]. Operator, będący czynnym podatnikiem VAT, działa jako podwykonawca do wykonywania działań Organizatora Sieci określonych w Regulaminie (zgodnie z Regulaminem, każdy przypadek, w którym Regulamin wskazuje wykonanie działań Operatora, należy rozumieć jako zobowiązanie Organizatora Sieci względem Dostawcy do zapewnienia, że Operator wykona określone działania).

Realizacja Akcji Promocyjnej w wyniku zawarcia Umowy wygląda następująco:

a.Operator publikuje informacje o Akcji Promocyjnej w Aplikacji Sklepowej i zapewnia Detalistom możliwość przystąpienia do Akcji Promocyjnej,

b.Detaliści mogą zaakceptować w Aplikacji Sklepowej udział w Akcji Promocyjnej.

Poprzez akceptację warunków Akcji Promocyjnej przez Detalistę w Aplikacji Sklepowej dochodzi do zawarcia między Operatorem a danym Detalistą umowy zlecenia na realizację danej Akcji promocyjnej. Na podstawie tej umowy Operator zobowiązuje Detalistę do realizacji Akcji promocyjnej zgodnie z jej warunkami. Umowa ta nie jest podstawą roszczeń Detalisty wobec Dostawcy z tytułu realizacji Akcji promocyjnej, w tym roszczenia o zapłatę Zwrotu Kosztów.

Informacja o Akcji Promocyjnej może być wyświetlana przez Operatora również w aplikacji mobilnej. Aplikacja mobilna oznacza aplikację na systemy mobilne udostępniane Klientom Detalicznym (najczęściej konsumentom) przez Operatora, zawierającą w szczególności informacje dotyczące Akcji promocyjnych organizowanych w sklepach oraz zawierająca program lojalnościowy, której uczestnikami są Klienci Detaliczni [dalej: Aplikacja Mobilna].

Zakres Usług wsparcia świadczonych przez Organizatora Sieci

Zgodnie z Regulaminem, na mocy Umowy Organizator Sieci świadczy na rzecz Spółki usługę wsparcia realizacji promocji w sieci franczyzowej, tj. sklepach działających odpowiednio pod szyldem „A” albo „B”, obejmującą w szczególności następujące czynności:

a.przyjmowanie od Spółki i realizacja Umów,

b.podejmowanie działań pozwalających na aktywację Akcji Promocyjnej przez Detalistów w sklepach,

c.raportowanie wyników Akcji Promocyjnej do Spółki w formie Raportu,

d.pośredniczenie w rozliczaniu między Dostawcą a Detalistami Zwrotu Kosztów;

e.informowanie o Akcjach Promocyjnych w poszczególnych sklepach i Aplikacji mobilnej dla Klientów Detalicznych.

Zgodnie z Regulaminem Operator, jako podwykonawca Organizatora Sieci, świadczy usługi polegające na:

a.wydaniu i publikacji w sposób elektroniczny, za pomocą Aplikacji Sklepowej, Akcji promocyjnej wraz z jej szczegółowymi warunkami oraz umożliwieniu Detalistom przystąpienia do Akcji Promocyjnej (przede wszystkim wskazuje Towary/zestaw Towarów objęte Akcją Promocyjną, cenę maksymalną, mechanizm Akcji Promocyjnej, stawkę Zwrotu Kosztów za Towar/zestaw Towarów oraz czas trwania Akcji Promocyjnej),

b.zobowiązaniu Detalistów, którzy zdecydują się na udział w Akcji Promocyjnej, do realizacji Akcji Promocyjnej zgodnie z jej warunkami (sprzedaży Towarów/zestawów Towarów za cenę nie wyższą niż cena maksymalna).

Z tytułu ww. usług świadczonych przez Organizatora Sieci (oraz, częściowo, przez Operatora działającego w charakterze podwykonawcy Organizatora sieci) [dalej: Usługi wsparcia], które dokumentowane są fakturami, Spółka zobowiązana jest do zapłaty ustalonego wynagrodzenia.

Spółka ustaliła z Organizatorem Sieci, iż Usługi wsparcia będą rozliczane na bazie określonych okresów rozliczeniowych (miesięcznych, kwartalnych lub rocznych), według stałego wynagrodzenia, tj. wartość wynagrodzenia jest niezależna od ilości i okresu trwania Akcji promocyjnych organizowanych w danym okresie rozliczeniowym. Przy czym, po zakończeniu okresu trwania danej Akcji promocyjnej i jej rozliczeniu, czyli po zakończeniu realizacji danej Umowy, każdorazowo sporządzany jest protokół wykonania usług wynikających z tej Umowy (podpisywany przez Spółkę i Organizatora Sieci).

Zwrot Kosztów

Mając na uwadze, że w związku z realizacją Akcji promocyjnej Detaliści ponoszoną koszty związane ze sprzedażą Towarów po cenie nie wyższej niż cena maksymalna, w Umowie określany jest Zwrot Kosztów (tzw. cash back), który Spółka zobowiązana jest pokryć/zapłacić za pośrednictwem Organizatora Sieci, niezależnie od wynagrodzenia za Usługi wsparcia.

Mianowicie, z Regulaminu wynika, że Dostawca zapłaci na rachunek Organizatora Sieci sumę Zwrotu Kosztów, wynikającą z Raportu i należną Detalistom w związku z realizacją danej Akcji Promocyjnej. Następnie całość kwoty Zwrotu Kosztów, otrzymaną od Dostawcy, Organizator Sieci wykorzysta do zapłaty, za pośrednictwem Operatora, kwot Zwrotu Kosztów poszczególnym Detalistom.

Zwrot Kosztów kalkulowany jest jako iloczyn ilości sprzedanych podczas Akcji promocyjnej Towarów/zestawów Towarów oraz stawki Zwrotu Kosztów za każdą sztukę Towaru/zestawu Towarów określoną w Umowie, a rozliczenie Zwrotu Kosztów na linii Spółka - Organizator Sieci jest dokonywane niezwłocznie po zakończeniu okresu trwania danej Akcji promocyjnej, na podstawie noty obciążeniowej, wystawionej przez Organizatora Sieci.

Spółka wyjaśnia, że to Organizator Sieci odpowiada za prawidłowe kwoty rozliczeń ujęte w notach obciążeniowych, które wynikają z dokumentacji i danych gromadzonych przez Operatora będącego podwykonawcą Organizatora Sieci, a Spółka nie posiada dostępu do danych z kas rejestrujących ewidencjonujących sprzedaż Towarów/zestawów Towarów w poszczególnych sklepach Detalistów podczas Akcji promocyjnych ani innych danych, na podstawie których Organizator Sieci sporządza Raport. Bazując na dotychczasowej współpracy z Organizatorem Sieci, opartej na zasadach uczciwości kupieckiej, Spółka przyjmuje Raport jako kompletny i prawidłowy oraz prezentujący, jaka konkretnie kwota Zwrotu Kosztów przypada na konkretny sklep/Detalistę i jaka kwota Zwrotu Kosztów powinna być w związku z tym dokonana do Organizatora Sieci, celem rozliczenia Akcji Promocyjnej.

Spółka uzyskuje dane od Organizatora Sieci w formie Raportu, o którym wspomniano powyżej, który obejmuje w m.in. następujące informacje:

1.datę rozpoczęcia i zakończenia Akcji Promocyjnej,

2.nazwy sklepów uczestniczących w Akcji Promocyjnej wraz z adresami,

3.EAN i nazwę produktu (Towaru) objętego Akcją Promocyjną,

4.sprzedaż ilościową w czasie Akcji Promocyjnej oraz ilość sprzedaży w mechanizmie cashback,

5.kwoty całkowitego naliczonego Zwrotu Kosztów należnego poszczególnym Detalistom („cash back total”) oraz kwoty Zwrotu Kosztów dokonywanych przez producenta (Dostawcę) („cash back Producent”) - Wnioskodawca wyjaśnia, że suma Zwrotu Kosztów należna od Dostawcy Organizatorowi Sieci jest sumą wartości wskazanych w kolumnie „cash back Producent” Raportu.

Wnioskodawca wyjaśnia, że Zwrot Kosztów jest należny Detalistom biorącym udział w Akcji Promocyjnej (tj. którzy oferują Klientom Detalicznym Towary po cenie nie wyższej niż przewidziana w danej Akcji Promocyjnej) i ma pokryć/zrekompensować oznaczoną tym zwrotem część kosztów stosowania ceny promocyjnej oznaczonej przez Detalistę w cenie nie wyższej niż maksymalna.

Kwota Zwrotu Kosztów z tytułu danej Umowy/realizacji Akcji promocyjnej dokumentowana jest notą księgową, która podlega rozliczeniu (opłacie) pod warunkiem przekazania Raportu.

W piśmie z 20 stycznia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazali Państwo m.in., że:

Spółka nabywa Usługi wsparcia od Organizatora Sieci oraz ponosi Koszty Zwrotów na rzecz Detalistów w celu skutecznej realizacji Akcji Promocyjnych, które wpływają na zintensyfikowanie sprzedaży Towarów. Akcje Promocyjne zapewniają Wnioskodawcy szerokie informowanie o Towarach Wnioskodawcy, w tym objętych promocją, co pozwala na zwiększenie ilości sprzedawanych Towarów przez Detalistów oraz zwiększony poziom zakupów tych Towarów przez dystrybutorów hurtowych (tu: Dystrybutorów) od Spółki. Zgodnie ze strategią marketingową Spółki wynikiem przeprowadzonych akcji jest również zwiększenie dostępności numerycznej Towarów w danym regionie lub w punktach sprzedaży detalicznej (tj. u Detalistów), do których Spółka kieruje ofertę. Spółka bowiem, korzystając z modelu akcji promocyjnej, kieruje je do realizacji według własnego wyboru w wybranym przez siebie okresie, dla wybranych wyrobów, w wybranych przez siebie sieciach sprzedaży, a nawet – o ile oprogramowanie podmiotu obsługującego akcję administracyjnie na to pozwala – do konkretnej kategorii punktów sprzedaży (tj. określonej kategorii Detalistów).

Detaliści uczestnicząc w Akcjach Promocyjnych oferują Klientom Detalicznym Towary/zestawy Towarów w cenie promocyjnej (nie przekraczającej ceny maksymalnej). Oferowanie Towarów/zestawów Towarów w cenach promocyjnych niewątpliwe zachęca Klientów Detalicznych do zakupu Towarów/zestawów Towarów u Detalistów, którzy z kolei nabywają je u Dystrybutorów (tj. dostawców hurtowych) zaopatrujących się u Spółki.

Podsumowując powyższe, Spółka wskazuje, że im większa będzie sprzedaż detaliczna Towarów prowadzona przez Detalistów (i większa ich dostępność u Detalistów) tym większa będzie sprzedaż Towarów przez Spółkę. W rezultacie Akcje Promocyjne, w związku z realizacją których Spółka nabywa Usługi wsparcia od Organizatora Sieci oraz ponosi Koszty Zwrotów na rzecz Detalistów bezpośrednio przekładają się na zwiększenie sprzedaży Towarów przez Spółkę, czyli osiąganie przez Spółkę przychodów opodatkowanych CIT.

Pytania

1.Czy wynagrodzenie z tytułu Usług wsparcia świadczonych przez Organizatora Sieci na rzecz Spółki, dokumentowane fakturą, stanowi koszt uzyskania przychodów dla Spółki? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

2.Czy kwota Zwrotu Kosztów dokumentowana notą księgową oraz Raportem, płacona przez Spółkę za pośrednictwem Organizatora Sieci w związku z Akcją Promocyjną, stanowi koszt uzyskania przychodów dla Spółki rozpoznawany w dacie poniesienia, tj. ujęcia w księgach Spółki noty dokumentującej Zwrot Kosztów? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 15 ust. 1 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

Jak wynika z literalnego brzmienia ww. przepisu oraz jego wykładni powszechnie przyjmowanej przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodów, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1.wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku wydatek zostaje pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);

2.wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;

3.wydatek nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów;

4.wydatek został właściwe udokumentowany.

Odnosząc powyższe do analizowanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zauważyć należy co następuje.

Nie ulega wątpliwości, iż w omawianych okolicznościach pierwszy z warunków jest spełniony. Wynagrodzenie z tytułu Usług wsparcia świadczonych przez Organizatora Sieci na rzecz Spółki, dokumentowane jest fakturą wystawianą na Spółkę, która jest podmiotem zobowiązany do jej uregulowania. Spółka dokonuje zapłaty wynagrodzenia z własnych zasobów majątkowych.

Drugi z warunków dotyczy celu poniesienia wydatku, tj. wydatek powinien zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Dokonując oceny czy warunek ten jest spełniony należy wskazać, iż zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka nabywa Usługi wsparcia od Organizatora Sieci w celu skutecznego przeprowadzania Akcji Promocyjnych w sieci franczyzowej. Akcje Promocyjne służą z kolei zintensyfikowaniu sprzedaży Towarów przez Spółkę. Jednocześnie im większa będzie sprzedaż Towarów (prowadzona przez Detalistów należących do sieci franczyzowej) tym większe będą przychody Spółki opodatkowane CIT. W związku z powyższym zdaniem Spółki omawiany warunek również należy uznać za spełniony.

W ocenie Spółki wydatek na wynagrodzenie z tytułu Usług wsparcia świadczonych przez Organizatora Sieci na rzecz Spółki nie kwalifikuje się do żadnej z kategorii wydatków wyłączonych wprost z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Tym samym również trzeci z warunków jest spełniony.

Usługi wsparcia świadczone przez Organizatora Sieci na rzecz Spółki są dokumentowane fakturami wystawianymi przez Organizatora Sieci. Dodatkowo, jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, po zakończeniu okresu trwania danej Akcji promocyjnej w zakresie której Organizator Sieci świadczy na rzecz Spółki Usługi wsparcia każdorazowo sporządzany jest protokół wykonania usług (podpisywany przez Spółkę i Organizatora Sieci). Mając powyższe na względzie, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, iż również czwarty z warunków jest spełniony, tj. analizowany wydatek jest właściwie/należycie udokumentowany.

Mając na względzie powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wynagrodzenie z tytułu Usług wsparcia świadczonych przez Organizatora Sieci na rzecz Spółki, dokumentowane fakturą, stanowi koszt uzyskania przychodów dla Spółki.

Zwrot Kosztów jako koszt uzyskania przychodów

Jak zostało już wskazane w uzasadnieniu do pytania wcześniejszego, biorąc pod uwagę brzmienie art. 15 ust.1 ustawy CIT oraz jego powszechnie przyjmowaną wykładnię, aby dany wydatek został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów powinien on spełniać łącznie następujące warunki:

1.wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku wydatek zostaje pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik);

2.wydatek został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;

3.wydatek nie znajduje się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów;

4.wydatek został właściwe udokumentowany.

Odnosząc powyższe do analizowanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zauważyć należy co następuje.

Nie ulega wątpliwości, iż w omawianych okolicznościach pierwszy z warunków jest spełniony. Wnioskodawca opłaca na rachunek Organizatora Sieci sumę Zwrotów Kosztów, wynikającą z Raportu i należną Detalistom w związku z realizacją danej Akcji Promocyjnej (z kolei Organizator Sieci wykorzystuje całą otrzymaną kwotę do zapłaty, za pośrednictwem Operatora, kwoty Zwrotu Kosztów poszczególnym Detalistom).

Mając na względzie powyższe nie ulega wątpliwości, iż Spółka ponosi ekonomiczny ciężar Zwrotu Kosztów (w zakresie w jakim reguluje je ze swoich zasobów majątkowych). Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy bez znaczenia dla powyższego jest udział Organizatora Sieci w procesie wypłaty Zwrotu Kosztów na rzecz poszczególnych Detalistów, gdyż podmiot ten jedynie pośredniczy w rozliczaniu między Spółką a Detalistami Zwrotu Kosztów (w ramach świadczonej przez Organizatora Sieci usługi wsparcia).

Drugi z warunków dotyczy celu poniesienia wydatku, tj. wydatek powinien zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Dokonując oceny czy warunek ten jest spełniony należy wskazać, iż zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Detaliści uczestniczący w Akcjach Promocyjnych ponoszą koszty związane ze sprzedażą Towarów po cenie nie wyższej niż cena maksymalna i w związku z tym Spółka dokonuje Zwrotu Kosztów.

W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż są to wydatki ponoszone przez Spółkę w celu osiągnięcia przychodów. Detaliści uczestnicząc w Akcjach promocyjnych oferują Klientom Detalicznym Towary / zestawy Towarów w cenie promocyjnej (nieprzekraczającej ustalonej ceny maksymalnej). Oferowanie Towarów / zestawów Towarów w cenach promocyjnych niewątpliwie zachęca Klientów Detalicznych do zakupu Towarów / zestawu Towarów u Detalistów, którzy z kolei nabywają je u Dystrybutorów zaopatrujących się u Wnioskodawcy. Innymi słowy, sprzedaż realizowana przez Detalistów na rzecz Klientów Detalicznych w ramach Akcji Promocyjnych wpływa na przychody generowane przez Spółkę ze sprzedaży Towarów.

Podsumowując powyższe, zdaniem Spółki wydatki w postaci Zwrotu Kosztów ponoszone w związku z realizacją Akcji promocyjnych są ponoszone w celu osiągania przychodów i tym samym omawiany warunek jest spełniony.

Zdaniem Spółki wydatki w postaci Zwrotu Kosztów nie kwalifikują się do żadnej z kategorii wydatków wyłączonych wprost z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy CIT. Tym samym również trzeci z warunków jest spełniony.

Zdaniem Wnioskodawcy ponoszone przez Spółki wydatki z tytułu Zwrotu Kosztów, dokumentowane notą księgową oraz Raportem są należycie/właściwe udokumentowane.

Zauważyć należy, iż jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, rozliczenie Zwrotu Kosztów na linii Spółka - Organizator Sieci jest dokonywane niezwłocznie po zakończeniu okresu trwania danej Akcji Promocyjnej, na podstawie noty obciążeniowej, wystawionej przez Organizatora Sieci. Jednocześnie załącznikiem do noty obciążeniowej jest Raport, w którym wskazane są m.in. dane Detalistów uczestniczących w danej Akcji Promocyjnej oraz sprzedaż ilościowa Towarów w czasie Akcji Promocyjnej objętych mechanizmem cashback dokonana przez każdego z Detalistów z osobna wraz z przypadającym na każdego z Detalistów Zwrotem Kosztów. Innymi słowy Raport w sposób szczegółowy dokumentuje Zwrot Kosztów należny Detalistom biorącym udział w Akcji Promocyjnej. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż opisany sposób dokumentowania Zwrotów Kosztów jest uzasadniony okolicznościami, w których Akcje Promocyjne są realizowane przy udziale Organizatora Sieci, który w ramach świadczonych Usług wsparcia m.in.:

a.ustala i raportuje wyniki Akcji Promocyjnej do Spółki w formie Raportu oraz

b.pośredniczy w rozliczaniu między Spółką a Detalistami Zwrotu Kosztów (sposób realizacji i rozliczenia Akcji Promocyjnych nie przewiduje bezpośrednich przepływów finansowych na linii Spółka - Detalista).

Mając na względzie powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego kwota Zwrotu Kosztów dokumentowana notą księgową oraz Raportem, płacona przez Spółkę za pośrednictwem Organizatora Sieci w związku z Akcją Promocyjną, stanowi koszt uzyskania przychodów dla Spółki.

Moment zaliczenia Zwrotu Kosztów do kosztów uzyskania przychodów

Zasady dotyczące ustalenia momentu zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów zostały uregulowane w art. 15 ust. 4 i 4b-4e ustawy CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 4d ustawy CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Powyższe prowadzi do wniosku, że przepisy ustawy CIT uzależniają moment zaliczenia poniesionego wydatku do kosztów uzyskania przychodów od ich kwalifikacji do kosztów bezpośrednio związanych z przychodami (tzw. koszty bezpośrednie) lub kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), dla której kluczowe znaczenie będzie miał związek poniesionych wydatków z przychodami.

Należy przy tym podkreślić, że z uwagi na brak ustawowej definicji tych pojęć, w praktyce orzeczniczej oraz piśmiennictwie przyjmuje się, iż za bezpośrednie koszty podatkowe uznaje się takie wydatki, których poniesienie można powiązać z jednoznacznie z osiągnięciem możliwych do zidentyfikowania przychodów.

Natomiast za tzw. koszty pośrednie uznaje się wydatki, które choć pozostają w związku z prowadzoną działalnością i zmierzają do osiągnięcia przychodu, to nie jest możliwe przypisanie ich do konkretnego przysporzenia, które powstało lub ma powstać u podatnika.

Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki na Zwrot Kosztów powinny zostać uznane za tzw. koszty pośrednie. W omawianych okolicznościach brak jest bowiem możliwości zidentyfikowania konkretnych przychodów, z którymi wydatki te są powiązane. Zauważyć bowiem należy, iż Spółka nie dokonuje bezpośredniej sprzedaży Towarów na rzecz Detalistów, w związku z czym nie ma możliwości bezpośredniego powiązania wydatków wynikających ze Zwrotu Kosztów z osiąganymi przychodami. Tym samym omawiane wydatki powinny zostać zakwalifikowane jako tzw. koszty pośrednie, a zatem jako odnoszące się do całokształtu prowadzonej przez nią działalności.

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 15 ust. 4e ustawy CIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Ustawodawca definiując w powyższym przepisie pojęcie „poniesienia kosztu”, które zostało zawarte w art. 15 ust. 4d ustawy CIT, wskazał, że są one potrącalne w dniu ujęcia w księgach rachunkowych wydatku na podstawie np. noty księgowej, wprowadzając tym samym memoriałową zasadę rozliczania kosztów pośrednich. Należy przy tym podkreślić, że jednoznacznie świadczy o tym użyte sformułowanie „dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku)”, które wprost odwołuje się do dokonania określonej czynności związanej z prowadzeniem ksiąg rachunkowych, a nie chociażby momentu powstania kosztu w ujęciu bilansowym.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć także, że powyższe rozumienie pojęcia dnia poniesienia kosztu jako dnia ujęcia wydatku w księgach na podstawie właściwego dokumentu księgowego, znajduje potwierdzenie w powszechnie akceptowanym orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego, np. w wyroku z dnia 24 sierpnia 2018 r. o sygn. II FSK 2721/16.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż kwota Zwrotu Kosztów dokumentowana notą księgową oraz Raportem, płacona przez Spółkę za pośrednictwem Organizatora Sieci w związku z Akcją Promocyjną, stanowi koszt uzyskania przychodów dla Spółki rozpoznawany w dacie poniesienia, tj. ujęcia w księgach Spółki noty dokumentującej Zwrot Kosztów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.