
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie instalacji fotowoltaicznej, stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Spółce w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT– jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. sp. z o.o. jest jednym (...). Wnioskodawca będąc ekspertem w precyzyjnej produkcji oferuje klientom szeroki zakres usług produkcyjnych, wśród których można wymienić m.in.: (…), testowanie i wyspecjalizowaną kontrolę jakości.
Wnioskodawca posiada ponad (...)
Wnioskodawca posiada doświadczenie w uruchamianiu oraz realizacji złożonych projektów produkcyjnych, które wymagają zastosowania różnorodnych technik, np. technika (…), wyspecjalizowane techniki i mechanizmy testowe, kontrolne i odbiorcze. To połączone z wykorzystaniem sieci powiązań kooperacyjnych przedsiębiorstwa w zakresie np. obróbki cieplnej i powierzchniowej, specjalnych powłok zapewnia szeroki wachlarz możliwości produkcyjnych i oferty rynkowej Spółki. W zależności od zapotrzebowania klientów produkcja Spółki produkcja realizowana jest w oparciu o różne koncepcje logistyczne.
Wnioskodawca posiada laboratoria jakościowe, które wyposażone są w najwyższej jakości sprzęt laboratoryjny umożliwiający wykorzystywanie statystycznej metody kontroli procesów produkcyjnych oraz przeprowadzanie rygorystycznych inspekcji w celu ostatecznej akceptacji wytwarzanych komponentów. Dzięki temu Wnioskodawca ma duże uznanie w branży za doskonałe wyniki jakościowe, rzetelność dostaw, otwartość w angażowaniu się w najbardziej wymagające projekty przemysłowe. Jako uznany producent gotowych do montażu skomplikowanych części i podzespołów prototypowych i nie tylko, Wnioskodawca jest rozpoznawalną marką na rynku.
Ponadto Spółka realizuje produkcje na zlecenie klientów zarówno polskich, jak i zagranicznych, którzy wywodzą się z różnych gałęzi przemysłowych, np. przemysł pomiarowy, przemysł medyczny i farmaceutyczny, części silników lotniczych i okrętowych czy przemysł kosmiczny. Wysoka jakość produktów wytwarzanych przez Spółkę ma kluczowe znaczenie przede wszystkim ze względu na zastosowanie produkowanych elementów w bardzo specjalistycznych rozwiązaniach, które mogą wpływać bezpośrednio na życie człowieka czy środowisko.
Wnioskodawca zamierza zrealizować nową inwestycję oraz wnioskować o wsparcie w ramach Polskiej Strefy Inwestycji (dalej: Inwestycja).
Celem realizacji nowej inwestycji jest zwiększenie zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa poprzez pełną integrację procesów, reguł i informacji, co przełoży się bezpośrednio na poprawienie wskaźników rentowności przedsiębiorstwa oraz wzrost przychodów.
Spodziewanymi korzyściami w związku z realizacją wskazanej inwestycji są:
- zwiększenie mocy produkcyjnych przedsiębiorstwa poprzez powiększenie i rozwój parku maszynowego i efektywne zarządzanie zasobami,
- minimalizacja ryzyka finansowego: redukcja ryzyka strat finansowych wynikających z reklamacji, błędów jakościowych, opóźnień, przestojów maszyn, urządzeń i systemów czy incydentów cyberbezpieczeństwa,
- ochrona zdolności operacyjnej: wyższa dostępność parku maszynowego oraz systemów przedsiębiorstwa oraz zapewnienie ciągłości działania i szybkie odzyskiwanie sprawności po incydentach. Powyższe inicjatywy mają zapewnić ciągłość
- działania firmy w przypadku incydentu bezpieczeństwa związanego z awarią infrastruktury lub utratą dostępu do danych kluczowych dla działalności operacyjnej.
- pozyskanie nowych klientów: zwiększenie możliwości i zdolności produkcyjnych, lepsze wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa, efektywność logistyczna, większa przewidywalność i terminowość produkcji, zwiększenie precyzji i jakości produkcji, a także spełnienie wysokich standardów bezpieczeństwa, co może przyciągnąć nowych klientów,
- zwiększenie zaufania klientów: budowanie reputacji poprzez zapewnienie wysokiego poziomu obsługi, elastyczność, terminowość, wysoką jakość i spełnienie rosnących wymagań dotyczących bezpieczeństwa danych i zrównoważonego rozwoju,
- ochrona własności intelektualnej: zabezpieczenie cennych informacji i technologii, co jest kluczowe dla utrzymania przewagi konkurencyjnej.
W ramach przedsięwzięcia zaplanowano nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (maszyn i urządzeń) m.in. w postaci instalacji fotowoltaicznej o mocy od 95 do 100 kWp. Wydatek tego rodzaju jest uzasadniony z następujących powodów:
- nabycie instalacji fotowoltaicznej stanowi element komplementarny do instalacji klimatyzacji wyparnej. Energia wyprodukowana przez instalację będzie pokrywać zwiększone zapotrzebowanie energii na potrzeby wentylacji, klimatyzacji i procesów produkcyjnych.
- Wytworzona energia pokrywać będzie przede wszystkim zapotrzebowanie własne, natomiast w przypadkach zwiększonego nasłonecznienia w dni świąteczne i wolne od pracy może nastąpić incydentalna sprzedaż energii.
- stosowanie produkcji z wykorzystaniem energii pochodzącej z paneli fotowoltaicznych może wpłynąć pozytywnie na zwiększenie konkurencyjności spółki na rynku, spełniając rosnące wymagania klientów w kontekście czynników zrównoważonego wzrostu, ESG, CSR oraz kalkulacji i minimalizacji śladu węglowego. Dodatkowo promuje jej podejście do ochrony środowiska naturalnego. Inwestycja w odnawialne źródło energii, jakim są panele fotowoltaiczne może przełożyć się na pozytywne postrzeganie spółki na coraz bardzie świadomym ekologii rynku. Zainstalowanie paneli fotowoltaicznych, które produkować będą energię elektryczną stosowaną do produkcji wyrobów nie tylko zmieni postrzeganie marki, ale także pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego spółki, co przyczynia się m.in. do redukcji uzależnienia od tradycyjnych źródeł energii i zmniejszenia kosztów związanych z zakupem energii elektrycznej. Spółka zwiększy zdolność do generowania energii z paneli fotowoltaicznych, co z kolei pozwala na oszczędność kosztów i zwiększenie efektywności i konkurencyjności, co łącznie efektywnie wpłynie na zwiększenie możliwości produkcyjnych spółki.
- przedmiotowa część inwestycji stanowi integralną część całości poprzez realizację strategii zrównoważonego rozwoju i zwiększenie niezależności energetycznej firmy A. Instalacja fotowoltaiczna pozwoli na zwiększone wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (większa ilość kWp), co jest korzystne zarówno z ekonomicznego, jak i ekologicznego punktu widzenia, szczególnie przy rosnącej skali biznesu.
Inwestycja pozwoli na zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu i jest integralną częścią całej działalności i nie ma możliwości wydzielenia jej księgowo.
Nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji przychodów z nowej inwestycji, która jest objęta niniejszym wnioskiem o wsparcie.
Realizacja inwestycji następuje w sposób angażujący posiadane zasoby Wnioskodawcy oraz nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element istniejącego zespołu składników majątku.
Pytanie
Czy wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, to jest nabycie instalacji fotowoltaicznej, stanowić będą koszty kwalifikowane w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia i wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Spółce w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że koszty poniesione przez Wnioskodawcę i które jeszcze Spółka poniesie na wykonanie wskazanych przy opisie stanu faktycznego składników inwestycji w zakresie instalacji fotowoltaicznej (zarówno w przypadku, gdy energia pozyskiwana z tej instalacji będzie przeznaczana wyłącznie na potrzeby nowej inwestycji, jak i w przypadku, gdy nadwyżka będzie sprzedawana do zakładu energetycznego) są kosztami kwalifikowanymi nowej inwestycji w rozumieniu z art. 2 pkt 7 i art. 3 ustawy z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji i § 8 rozporządzenia RM z 30 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, objętymi zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Instalacja fotowoltaiczna ma stanowić uzupełniające źródło dostawy energii elektrycznej do inwestycji (mające na celu obniżenie kosztów jej funkcjonowania). Instalacja ma być przeznaczona w przeważającej części na potrzeby tej inwestycji, co oznacza, że wytworzony w tej instalacji prąd nie będzie sprzedawany innym podmiotom, za wyjątkiem sprzedaży nadwyżki prądu do innego podmiotu. Będzie mieć istotny wpływ na funkcjonowanie inwestycji, przez znaczne obniżenie jej kosztów, nie będzie instalacją o charakterze komercyjnym - nakierowaną na uzyskiwanie przychodów ze sprzedaży prądu, jej głównym celem będzie jak wspomniano - obniżenie kosztów działalności prowadzonej w nowej inwestycji; fakt odsprzedaży nadwyżki do zakładu energetycznego (jeżeli będzie miał miejsce) w żaden sposób nie wpłynie na zmianę przeznaczenie tej instalacji, która pozostanie w ścisłym związku z inwestycją.
Na zakończenie warto podkreślić, że od 2023 r. ustawodawca zdecydował się na liberalizację kryterium jakościowego dotyczącego nowej inwestycji w instalacje OZE. Można zatem wnioskować, że celem ustawodawcy było poszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do skorzystania z tego kryterium oraz zwiększenie poziomu inwestycji w instalacje OZE przez podmioty korzystające z instrumentu PSI. Kryterium oparte na procentowym zużyciu energii jest łatwiejsze do spełnienia, zwłaszcza dla mniejszych zakładów, co zmniejsza barierę wejścia i może prowadzić do większej liczby inwestycji w fotowoltaikę.
Zdaniem Wnioskodawcy, wspomniane zmiany należy rozpatrywać jako zachętę do tego rodzaju inwestycji. Jednocześnie potencjalne wątpliwości w kontekście kwalifikowalności tego rodzaju kosztów dla celów zwolnienia podatkowego należy uznać za nielogiczne i niespójne z intencją nowelizacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2024 r. poz. 459 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT:
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o WNI:
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI:
przez nową inwestycję należy rozumieć:
a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa;
Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o WNI:
koszty kwalifikowane nowej inwestycji - poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu:
a) koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub
b) dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:
wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.
Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z dnia 27 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2861):
maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, których wysokość nie może być wyższa niż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o której mowa w § 8 ust. 9, albo
2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników
- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 Rozporządzenia.
W myśl § 8 ust. 1 Rozporządzenia o WNI:
Do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:
a) kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
b) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
c) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
d) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
e) kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,
f) ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów;
2) dwuletnich kosztów pracy określonych w § 5 ust. 1 pkt 2 zalicza się koszty poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji.
Stosownie do § 9 ust. 1 Rozporządzenia o WNI:
wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym upłynął termin zakończenia inwestycji określony w decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, z zastrzeżeniem wyjątku, o którym mowa w § 5 ust. 6.
Z kolei w § 10 Rozporządzenia, określono w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.
Zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia,
koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu.
Stosownie zaś do § 10 ust. 4 pkt 1 powołanego Rozporządzenia:
dniem poniesienia kosztu kwalifikowanego nowej inwestycji, o którym mowa w ust. 3, jest ostatni dzień miesiąca, w którym poniesiono koszt.
Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych.
Natomiast, uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na proces produkcji (usług) przedsiębiorstwa, w sposób konkretyzujący nową inwestycję.
Przytoczony powyżej przepis art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, określa następujące warunki, aby dany wydatek będący kosztem związanym z instalacją instalacji fotowoltaicznej zakwalifikować do objęcia pomocą, wydatek musi:
- stanowić koszty inwestycji,
- zostać poniesiony na terenie określonym w decyzji o wsparciu i w trakcie jej obowiązywania.
Podstawą do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, jest prowadzenie działalności gospodarczej określonej decyzją o wsparciu, o której mowa w art. 13 ustawy o WNI. Decyzja o wsparciu określa między innymi charakter nowej inwestycji w świetle art. 2 pkt 1 ustawy o WNI. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o WNI, przez „nową inwestycję” należy rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.
Z przedstawionego we wniosku opisu wynika m.in., że Spółka jest jednym z (...). Spółka zamierza zrealizować nową inwestycję oraz wnioskować o wsparcie w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Celem realizacji nowej inwestycji jest zwiększenie zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa poprzez pełną integrację procesów, reguł i informacji, co przełoży się bezpośrednio na poprawienie wskaźników rentowności przedsiębiorstwa oraz wzrost przychodów. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (maszyn i urządzeń) m.in. w postaci instalacji fotowoltaicznej o mocy od 95 do 100 kWp.
Wydatek tego rodzaju jest uzasadniony z następujących powodów:
- nabycie instalacji fotowoltaicznej stanowi element komplementarny do instalacji klimatyzacji wyparnej. Energia wyprodukowana przez instalację będzie pokrywać zwiększone zapotrzebowanie energii na potrzeby wentylacji, klimatyzacji i procesów produkcyjnych.
Wytworzona energia pokrywać będzie przede wszystkim zapotrzebowanie własne, natomiast w przypadkach zwiększonego nasłonecznienia w dni świąteczne i wolne od pracy może nastąpić incydentalna sprzedaż energii.
- stosowanie produkcji z wykorzystaniem energii pochodzącej z paneli fotowoltaicznych może wpłynąć pozytywnie na zwiększenie konkurencyjności spółki na rynku, spełniając rosnące wymagania klientów w kontekście czynników zrównoważonego wzrostu, ESG, CSR oraz kalkulacji i minimalizacji śladu węglowego. Dodatkowo promuje jej podejście do ochrony środowiska naturalnego. Inwestycja w odnawialne źródło energii, jakim są panele fotowoltaiczne może przełożyć się na pozytywne postrzeganie spółki na coraz bardzie świadomym ekologii rynku. Zainstalowanie paneli fotowoltaicznych, które produkować będą energię elektryczną stosowaną do produkcji wyrobów nie tylko zmieni postrzeganie marki, ale także pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego spółki, co przyczynia się m.in. do redukcji uzależnienia od tradycyjnych źródeł energii i zmniejszenia kosztów związanych z zakupem energii elektrycznej. Spółka zwiększy zdolność do generowania energii z paneli fotowoltaicznych, co z kolei pozwala na oszczędność kosztów i zwiększenie efektywności i konkurencyjności, co łącznie efektywnie wpłynie na zwiększenie możliwości produkcyjnych spółki.
- przedmiotowa część inwestycji stanowi integralną część całości poprzez realizację strategii zrównoważonego rozwoju i zwiększenie niezależności energetycznej firmy A. Instalacja fotowoltaiczna pozwoli na zwiększone wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (większa ilość kWp), co jest korzystne zarówno z ekonomicznego, jak i ekologicznego punktu widzenia, szczególnie przy rosnącej skali biznesu.
Inwestycja pozwoli na zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu i jest integralną częścią całej działalności i nie ma możliwości wydzielenia jej księgowo.
Nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji przychodów z nowej inwestycji, która jest objęta niniejszym wnioskiem o wsparcie. Realizacja inwestycji następuje w sposób angażujący posiadane zasoby Wnioskodawcy oraz nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element istniejącego zespołu składników majątku.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu sprawy nie sposób zgodzić się ze Spółką, że wydatki związane z instalacją fotowoltaiczną, mogą zostać uznane za koszt kwalifikowany, o którym mowa w § 8 Rozporządzenia, a co za tym idzie będą mogły wpływać na zwiększenie dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia podatkowego, a w konsekwencji także pośrednio na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Z wniosku nie wynika, że decyzja o wsparciu, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego, będzie obejmowała swym zakresem produkcję i obrót energią. Należy podkreślić, że Spółka nie wskazała, że posiada koncesję na wytwarzanie energii i obrót nią. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja precyzyjnych i ultraprecyzyjnych komponentów w technice (…) oraz montaż mechaniczny na zlecenie. Wnioskodawca będąc ekspertem w precyzyjnej produkcji oferuje klientom szeroki zakres usług produkcyjnych, wśród których można wymienić m.in.: (…), testowanie i wyspecjalizowaną kontrolę jakości.
W objaśnieniach podatkowych MF z 6 marca 2020 r., odnosząc się do tego rodzaju nowej inwestycji wskazano, że jej efektem musi być zwiększenie mocy produkcyjnej, a tym samym wolumenu produkcji lub świadczonych usług, w porównaniu do tego, jaki możliwy jest do osiągnięcia przy wykorzystaniu zasobów technicznych istniejących w przedsiębiorstwie przed realizacją nowej inwestycji. Podkreślono również, że inwestycja nie może mieć charakteru wyłącznie odtworzeniowego.
Zatem, niewystarczające jest samo poniesienie wydatku, w ramach realizacji nowej inwestycji.
Jeżeli bowiem wydatek poniesiony w ramach realizowanej inwestycji nie ma wpływu na zwiększenie mocy produkcyjnej, a tym samym wolumenu produkcji lub świadczonych usług, to nie spełnia wymogów kosztu kwalifikowanego.
Należy wskazać, że jeżeli w ramach nowej inwestycji Spółka poniesie wydatki, które nie powodują zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego przedsięwzięcia, dywersyfikacji albo zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, wydatek taki nie może zostać ujęty jako koszt kwalifikowany nowej inwestycji, gdyż nie spełnia definicji nowej inwestycji. Produkcja energii, nawet jeśli będzie wykorzystywana w ramach nowego przedsięwzięcia nie wpłynie na zwiększenie zdolności produkcyjnej Spółki, dywersyfikację jej działalności. Pozostanie także bez wpływu na zmianę procesu produkcyjnego.
Podkreślenia wymaga, że aby wydatek mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany, powinien mieć ścisły związek z realizacją inwestycji, z której dochód podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Zdaniem Organu, wydatek na nabycie instalacji fotowoltaicznej nie będzie miał wpływu na zwiększenie mocy produkcyjnych.
Spółka wskazała we wniosku m.in. że:
(…) nabycie instalacji fotowoltaicznej stanowi element komplementarny do instalacji klimatyzacji wyparnej. Energia wyprodukowana przez instalację będzie pokrywać zwiększone zapotrzebowanie energii na potrzeby wentylacji, klimatyzacji i procesów produkcyjnych.
(…) stosowanie produkcji z wykorzystaniem energii pochodzącej z paneli fotowoltaicznych może wpłynąć pozytywnie na zwiększenie konkurencyjności spółki na rynku, spełniając rosnące wymagania klientów w kontekście czynników zrównoważonego wzrostu, ESG, CSR oraz kalkulacji i minimalizacji śladu węglowego. Dodatkowo promuje jej podejście do ochrony środowiska naturalnego.
(…) Spółka zwiększy zdolność do generowania energii z paneli fotowoltaicznych, co z kolei pozwala na oszczędność kosztów i zwiększenie efektywności i konkurencyjności, co łącznie efektywnie wpłynie na zwiększenie możliwości produkcyjnych spółki.
(…) przedmiotowa część inwestycji stanowi integralną część całości poprzez realizację strategii zrównoważonego rozwoju i zwiększenie niezależności energetycznej firmy A.. Instalacja fotowoltaiczna pozwoli na zwiększone wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (większa ilość kWp), co jest korzystne zarówno z ekonomicznego, jak i ekologicznego punktu widzenia, szczególnie przy rosnącej skali biznesu.
(…) Instalacja fotowoltaiczna ma stanowić uzupełniające źródło dostawy energii elektrycznej do inwestycji (mające na celu obniżenie kosztów jej funkcjonowania). Instalacja ma być przeznaczona w przeważającej części na potrzeby tej inwestycji, co oznacza, że wytworzony w tej instalacji prąd nie będzie sprzedawany innym podmiotom, za wyjątkiem sprzedaży nadwyżki prądu do innego podmiotu. Będzie mieć istotny wpływ na funkcjonowanie inwestycji, przez znaczne obniżenie jej kosztów, nie będzie instalacją o charakterze komercyjnym - nakierowaną na uzyskiwanie przychodów ze sprzedaży prądu, jej głównym celem będzie jak wspomniano - obniżenie kosztów działalności prowadzonej w nowej inwestycji; fakt odsprzedaży nadwyżki do zakładu energetycznego (jeżeli będzie miał miejsce) w żaden sposób nie wpłynie na zmianę przeznaczenie tej instalacji, która pozostanie w ścisłym związku z inwestycją.
Z powyższych wyjaśnień nie wynika zatem, że inwestycja w instalację fotowoltaiczną prowadzi do zwiększenia zdolności produkcyjnych Państwa przedsiębiorstwa.
We wniosku nie wskazano, że, decyzja o wsparciu, o której mowa w opisie sprawy będzie obejmować swym zakresem produkcję i obrót energią. Zatem, Spółka zamierza ponieść wydatki na przedsięwzięcie niezwiązane z nową inwestycją realizowaną w ramach decyzji o wsparciu, którą ewentualnie uzyska.
Inwestycja, którą spółka zamierza ponieść nie spełnia definicji nowej inwestycji zawartej w art. 2 ust. 1 ustawy o WNI, gdyż nie stanowi inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu.
Wobec powyższego, Spółka zamierza ponieść wydatki w postaci nakładów inwestycyjnych na nabycie wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałych (maszyny i urządzenia) w postaci instalacji fotowoltaicznej przeznaczone do produkcji energii, która to produkcja nie będzie związana z nową inwestycją realizowaną w ramach decyzji o wsparciu, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego.
Podkreślić należy, że nie może stanowić kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji wydatek na inwestycję, która nie jest związana z uzyskaną decyzją o wsparciu, tym bardziej jeśli wytworzona energia elektryczna wykorzystywana będzie przede wszystkim na własne zapotrzebowanie jak również będzie sprzedawana.
Zaznaczyć należy, że z wniosku nie wynika, że produkcja i obrót energią będzie przedmiotem uzyskanej decyzji o wsparciu.
Należy podkreślić, że aby wydatek mógł zostać uznany za koszt kwalifikowany, powinien mieć ścisły związek z realizacją inwestycji, z której dochód podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Dodatkowo wskazać należy, że w objaśnieniach podatkowych MF z 6 marca 2020 r., odnosząc się do tego rodzaju nowej inwestycji wskazano, że jej efektem musi być zwiększenie mocy produkcyjnej, a tym samym wolumenu produkcji lub świadczonych usług, w porównaniu do tego, jaki możliwy jest do osiągnięcia przy wykorzystaniu zasobów technicznych istniejących w przedsiębiorstwie przed realizacją nowej inwestycji.
Tym samym, wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego poniesione po uzyskaniu decyzji o wsparciu, na nabycie instalacji fotowoltaicznej, nie będą stanowiły kosztów kwalifikowanych w rozumieniu § 8 ust. 1 Rozporządzenia i nie wpłyną na kalkulację kwoty pomocy publicznej przysługującej Spółce w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytań. Inne kwestie wynikające z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej, rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.