Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 19 grudnia 2024 r. (data wpływu 20 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej także: „Wnioskodawca”) jest wspólnikiem spółki B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka jawna i nie prowadzi aktywnie żadnej innej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Rzeczpospolitej Polskiej.
B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka jawna (dalej także: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski w zakresie hodowli nowych odmian roślin uprawnych (np. zbóż). Spółka selekcjonuje i krzyżuje różne odmiany roślin w celu uzyskania odmiany spełniającej w jak największym stopniu pożądane cechy. Spółka prowadzi również sprzedaż hurtową różnych odmian roślin uprawnych.
Spółka w obecnej formie prawnej powstała z przekształcenia ze spółki komandytowej, dokonanego w marcu 2021 r. przed wejściem w życie przepisów stanowiących, że spółki komandytowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Wspólnikiem Spółki oprócz Wnioskodawcy jest inna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która jest rezydentem podatkowym Republiki Federalnej Niemiec.
Rok obrotowy Spółki nie jest zgodny z rokiem kalendarzowym i trwa od 1 lipca do 30 czerwca każdego roku.
Do dnia 30 czerwca 2024 r. Spółka posiadała status spółki niebędącej osobą prawną w rozumieniu art. 4a pkt 14 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.), ponieważ regularnie przed rozpoczęciem każdego roku obrotowego przesyłała do właściwych naczelników urzędów skarbowych, z wykorzystaniem formularza CIT-15J, informację o podatnikach podatku dochodowego posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zyskach Spółki.
W związku z tym, Spółka do dnia 30 czerwca 2024 r. nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast podatnikami podatku od dochodów uzyskiwanych przez Spółkę byli wspólnicy Spółki w tym Wnioskodawca.
Przez niedopatrzenie przed dniem 30 czerwca 2024 r. Spółka nie przesłała do właściwych naczelników urzędów skarbowych informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zyskach Spółki, w związku z tym, z dniem 1 lipca 2024 r. Spółka nabyła status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
Ze względu na fakt, że funkcjonowanie Spółki jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych jest całkowicie pozbawione sensu ekonomicznego, wspólnicy zamierzają rozwiązać Spółkę.
Planowane jest przeprowadzenie likwidacji Spółki, w wyniku której majątek Spółki zostanie podzielony i przejęty przez wspólników Spółki zgodnie z przysługującym poszczególnym wspólnikom prawem do udziału w zyskach Spółki.
W skład majątku Spółki wchodzą m.in.:
- środki finansowe, zgromadzone w toku działalności gospodarczej Spółki uzyskane w ramach zrealizowanego przez Spółkę dochodu osiągniętego przed dniem 30 czerwca 2024 r.;
- wierzytelności powstałe przed dniem 30 czerwca 2024 r.;
- środki trwałe nabyte ze środków finansowych pochodzących z dochodu osiągniętego przez Spółkę przed dniem 30 czerwca 2024 r.
Wskazane powyżej składniki majątku Spółki w dalszej części wniosku określane są wspólnym terminem „majątek Spółki, zgromadzony do dnia 30 czerwca 2024 r.”.
Dochód uzyskany przez Spółkę od początku istnienia do dnia 30 czerwca 2024 r. został prawidłowo opodatkowany przez wspólników Spółki podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatek został zapłacony w terminach określonych w ustawie.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 19 grudnia 2024 r. wskazali Państwo m.in., że:
1. Spółka jawna, w której Wnioskodawca jest wspólnikiem zostanie rozwiązana na skutek podjęcia jednomyślnej uchwały wszystkich wspólników podjętej na podstawie art. 58 § 1 pkt 2 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm. - dalej: „KSH”). W takim wypadku przepis zawarty w art. 67 § 1 KSH nakazuje przeprowadzić likwidację spółki, chyba że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki. W sytuacji będącej przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wspólnicy nie uzgodnią innego sposobu zakończenia działalności spółki, w związku z tym zostanie przeprowadzona likwidacja.
2. W wyniku likwidacji spółki jawnej Wnioskodawca nabędzie:
a)środki finansowe, zgromadzone w toku działalności gospodarczej Spółki jawnej uzyskane w ramach zrealizowanego przez tą Spółkę dochodu osiągniętego przed dniem 30 czerwca 2024 r.;
b)wierzytelności powstałe przed dniem 30 czerwca 2024 r., a konkretnie wierzytelności Spółki przysługujące jej wobec różnych kontrahentów z tytułu dostaw towarów i usług dokonanych przed dniem 30 czerwca 2024 r.,
c)środki trwałe nabyte ze środków finansowych pochodzących z dochodu osiągniętego przez Spółkę przed dniem 30 czerwca 2024 r., a konkretnie środki transportu.
3. Wartość majątku otrzymanego przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją spółki jawnej będzie wyższa niż wartość wkładów wniesionych uprzednio przez Wnioskodawcę do likwidowanej Spółki.
Pytanie
Czy majątek Spółki, zgromadzony do dnia 30 czerwca 2024 r. (tj. w czasie gdy Spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) otrzymany przez Wnioskodawcę z tytułu jej likwidacji, przeprowadzonej w czasie gdy Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, będzie stanowił dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
(pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 19 grudnia 2024 r.)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku zawierającej opis zdarzenia przyszłego, majątek spółki B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka jawna, zgromadzony do dnia 30 czerwca 2024 r. (tj. w czasie gdy Spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) otrzymany przez Wnioskodawcę z tytułu jej likwidacji, przeprowadzonej w czasie gdy Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie będzie stanowił dla Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 19 grudnia 2024 r.)
Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e) Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. - dalej: „Ustawa o CIT”) za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b tej ustawy, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 ustawy o CIT.
W art. 1 ust. 3 ustawy o CIT jest mowa m.in. o spółkach jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zyskach Spółki.
W związku z tym przepis zawarty w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e) ustawy o CIT znajduje zastosowanie także w przypadku podziału pomiędzy wspólników majątku spółki jawnej posiadającej status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
Należy jednak wskazać, że przepis zawarty w art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a) ustawy o CIT stanowi, że do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki, natomiast przepis zawarty w art. 12 ust. 4 pkt 3b ustawy o CIT dodatkowo stanowi, że do przychodów nie zalicza się także wartości innych niż wymienione w pkt 3a składników majątku, w tym wierzytelności, otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu wystąpienia z takiej spółki, jej likwidacji lub zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 14 ustawy o CIT w rozumieniu tej ustawy spółką niebędącą osobą prawną jest spółka inna niż określona w art. 4a pkt 21 tej ustawy, który stanowi, że ilekroć w ustawie o CIT jest mowa o spółce - oznacza to m.in. spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W związku z tym do dnia 30 czerwca 2024 r. Spółka posiadała status „spółki niebędącej osobą prawną” w rozumieniu ustawy o CIT, natomiast od dnia 1 lipca 2024 r. Spółka stanowi „spółkę” w rozumieniu ustawy o CIT.
Z literalnego brzmienia cytowanych powyżej przepisów zawartych w art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a) i art. 12 ust. 4 pkt 3b ustawy o CIT wynika wprawdzie, że znajdują one zastosowanie jedynie w przypadku uzyskania przez wspólnika pewnego przysporzenia majątkowego z tytułu likwidacji spółki niebędącej osobą prawną, jednak należy zwrócić uwagę na cel wprowadzenia tych przepisów do ustawy o CIT.
Wskazane powyżej przepisy zostały wprowadzone do ustawy o CIT na mocy art. 2 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478). Jak wynika z uzasadnienia projektu tej ustawy powodem tej nowelizacji były wątpliwości interpretacyjne odnoszące się do podatkowych skutków związanych z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną oraz wystąpieniem wspólnika z takiej spółki. Wskazuje się tam, że w orzecznictwie sądów administracyjnych wyrażano pogląd, że wiążący się z powyższymi sytuacjami zwrot przypadającego danemu wspólnikowi majątku spółki nie w każdej sytuacji skutkuje powstaniem u niego przychodu podlegającego opodatkowaniu, bo „zyski osiągane przez spółkę niebędącą osobą prawną, w czasie jej trwania, były na bieżąco uwzględniane u wspólników zgodnie z art. 8 PIT, jako przychody i koszty z udziału w niej” (por. wyrok NSA w Warszawie z dnia 7 października 2004 r., FSK 594/04, M. Pod. 2005, Nr 3, poz. 41; podobnie w wyroku WSA w Warszawie z dnia 30 stycznia 2009 r., III SA/Wa 2247/08, LEX nr 486331; w wyroku WSA w Bydgoszczy z dnia 14 lipca 2009 r., I SA/Bd 257/09, LEX nr 552430). Jednocześnie - jak wskazują projektodawcy - w niektórych wyrokach wyrażany był pogląd, że uzyskane środki finansowe stanowiłyby dla wspólnika przysporzenie majątkowe, podlegające opodatkowaniu jedynie w sytuacji, gdy wypłacona nadwyżka majątkowa obejmowałaby dochód, który w okresie prowadzenia działalności w formie spółki osobowej nie był opodatkowany podatkiem dochodowym.
Celem wprowadzenia przepisów zawartych w art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a) i art. 12 ust. 4 pkt 3b ustawy o CIT było zatem uniknięcie podwójnego opodatkowania tych samych dochodów uzyskiwanych przez wspólników spółek nie będących osobami prawnymi.
Dochody uzyskiwane przez spółki nie będące osobami prawnymi są bowiem opodatkowane przez wspólników tych spółek w momencie gdy spółka taka uzyskuje dochód, gdyby opodatkowaniu podlegał także majątek nabywany przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną, to ten sam już raz opodatkowany dochód podlegałby ponownie opodatkowaniu u tego samego podatnika.
Taka sama sytuacja zachodzi w przypadku Spółki i Wnioskodawcy.
Jak już powyżej wskazano do dnia 30 czerwca 2024 r. Spółka, posiadała status spółki niebędącej osobą prawną w rozumieniu ustawy o CIT, a zatem nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Podatnikami podatku od dochodów uzyskiwanych przez Spółkę byli w tym czasie wspólnicy Spółki, którzy byli zobowiązani do zapłaty podatku od tych dochodów, w odpowiednich okresach rozliczeniowych, uzależnionych od momentu uzyskania dochodów przez Spółkę.
Dochody uzyskane przez Spółkę do dnia 30 czerwca 2024 r. zostały już zatem opodatkowane przez wspólników Spółki podatkiem dochodowym od osób prawnych, niezależnie od tego czy dochody te zostały wypłacone wspólnikom czy też zostały zatrzymane w Spółce.
W sytuacji, gdyby opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegał także majątek uzyskany przez Spółkę do dnia 30 czerwca 2024 r., nabywany przez wspólników Spółki w wyniku likwidacji Spółki, to dochody uzyskane przez Spółkę do dnia 30 czerwca 2024 r. zostałyby ponownie opodatkowane przez tych samych podatników (tj. wspólników Spółki) tym samym podatkiem (tj. podatkiem dochodowym od osób prawnych).
Należy w tym miejscu podkreślić, że istotne znaczenie, oparte na wymogu pewności prawa, ma niedopuszczalność powtórnych następstw prawnych tego samego zdarzenia (ne bis in idem).
Także w prawie podatkowym obowiązuje ta sama zasada, w oparciu o którą, uznaje się za niedopuszczalne dwukrotne obciążenie podatkiem tego samego przedmiotu opodatkowania.
Podwójne opodatkowanie tego samego dochodu narusza konstytucyjną zasadę równości wyrażoną w art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.). Konstytucyjna zasada równości wobec prawa, obowiązująca we wszystkich sferach funkcjonowania społeczeństwa, oznacza, że wszystkie charakteryzujące się określoną, istotną cechą podmioty prawa, których dotyczą konkretne normy prawne, traktowane być muszą równo tzn. według jednakowej miary (por. wyrok NSA z dnia 18 maja 2011 r., sygn. akt II GSK 490/10). Na tle prawa podatkowego konstytucyjna zasada równości oznacza postulat zachowania równomierności w opodatkowaniu podatkami, przez wprowadzenie powszechnego i proporcjonalnego opodatkowania. Powszechność opodatkowania oznacza opodatkowanie wszystkich podatników na tych samych zasadach (por. postanowienie NSA z dnia 5 kwietnia 2011 r. sygn. akt I FSK 525/10). W orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego (por. wyrok z dnia 22 maja 2002 r. sygn. akt K 6/02, OTKA 2002/3/33) i Naczelnego Sądu Administracyjnego (por. wyrok z dnia 11 czerwca 2010 r. sygn. akt I FSK 972/09) wskazuje się, że podwójne opodatkowanie stoi też w sprzeczności z zasadami wyrażonymi w art. 84 i art. 217 Konstytucji RP.
Uwzględniając powyższe zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionych w części niniejszego wniosku zawierającej opis zdarzenia przyszłego, majątek Spółki, zgromadzony do dnia 30 czerwca 2024 r. (tj. w czasie gdy Spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) otrzymany przez wspólników (winno być: „wspólnika”) Spółki z tytułu jej likwidacji, przeprowadzonej w czasie gdy Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie będzie stanowił dla wspólników (winno być: „wspólnika”) Spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem w przeciwnym wypadku doszłoby do podwójnego opodatkowania tego samego przedmiotu opodatkowania u tych samych podatników, co stałoby w sprzeczności z zasadami określonymi w art. 32, art. 84 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „k.s.h.”):
Spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.
W myśl art. 22 k.s.h.:
§ 1. Spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.
§ 2. Każdy wspólnik odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz ze spółką, z uwzględnieniem art. 31.
Wspólnik nie ma prawa do wniesionego wkładu, przysługuje mu natomiast udział kapitałowy, który w myśl art. 50 § 1 powoływanej ustawy odpowiada wartości rzeczywistej wniesionego wkładu. Ponadto wspólnikowi przysługuje prawo do udziału w zysku (art. 51 § 1 k.s.h.) oraz może żądać wypłaty odsetek od swojego udziału kapitałowego (art. 53 cyt. wyżej ustawy). Majątek spółki stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia (art. 28 k.s.h.).
Stosownie do art. 58 § 1 k.s.h.:
Rozwiązanie spółki powodują:
1)przyczyny przewidziane w umowie spółki;
2)jednomyślna uchwała wszystkich wspólników;
3)ogłoszenie upadłości spółki;
4)śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości;
5)wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika lub wierzyciela wspólnika;
6)prawomocne orzeczenie sądu.
Natomiast zgodnie z art. 58 § 2 k.s.h.:
Uchwała o rozwiązaniu spółki, której umowa została zawarta przy wykorzystaniu wzorca umowy, może zostać podjęta przy wykorzystaniu wzorca uchwały udostępnionego w systemie teleinformatycznym. Podjęcie uchwały przy wykorzystaniu wzorca uchwały wymaga wypełnienia formularza uchwały udostępnionego w systemie teleinformatycznym i opatrzenia uchwały kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi, podpisami zaufanymi albo podpisami osobistymi. Uchwała taka jest równoważna z uchwałą w formie pisemnej.
Zgodnie z art. 67 § 1 k.s.h.:
W przypadkach określonych w art. 58 należy przeprowadzić likwidację spółki, chyba że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki.
Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, 1163, 1243, 1551 i 1574), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej – w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
Zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT:
Spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „Ustawa nowelizująca”):
W przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.
W myśl art. 12 ust. 5 ustawy nowelizującej:
Do przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów spółek, o których mowa w ust. 1, nie zalicza się przychodów oraz kosztów, które na podstawie art. 8 ustawy zmienianej w art. 1 lub art. 5 ustawy zmienianej w art. 2 stanowiły przychody lub koszty wspólników takiej spółki.
Jednocześnie według treści art. 13 ust. 2 ustawy nowelizującej:
Jeżeli udziały w spółce komandytowej lub spółce jawnej zostały nabyte lub objęte przez wspólnika przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przychód wspólnika z tytułu:
1) umorzenia udziałów lub wystąpienia ze spółki,
2) odpłatnego zbycia tych udziałów,
3) ich wniesienia do innej spółki, tytułem wkładu niepieniężnego,
4) likwidacji spółki
‒ pomniejsza się o wydatki na nabycie lub objęcie udziału w takiej spółce oraz o określoną zgodnie z art. 8 ustawy zmienianej w art. 1 albo art. 5 ustawy zmienianej w art. 2 część odpowiadającą uzyskanej przez wspólnika przed dniem, w którym spółka komandytowa lub spółka jawna stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w spółce i o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.
Wskazany przepis odnosi się do udziałów w spółce komandytowej lub spółce jawnej nabytych lub objętych przez wspólnika przed dniem, w którym spółka ta stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Stosownie do art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: Ustawa o CIT):
Za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy majątek Spółki, zgromadzony do dnia 30 czerwca 2024 r. (tj. w czasie gdy Spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) otrzymany przez Państwa z tytułu jej likwidacji, przeprowadzonej w czasie gdy Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, będzie stanowił dla Państwa przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że z opisu sprawy wynika, że są Państwo wspólnikiem spółki jawnej, która od 1 lipca 2024 r. nabyła status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Planowane jest przeprowadzenie likwidacji Spółki jawnej, w wyniku której jej majątek zostanie podzielony i przejęty przez wspólników tej Spółki zgodnie z przysługującym poszczególnym wspólnikom prawem do udziału w zyskach.
Państwa zdaniem, w okolicznościach przedstawionych we wniosku majątek spółki B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka jawna, zgromadzony do dnia 30 czerwca 2024 r. (tj. w czasie gdy Spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) otrzymany przez Państwa z tytułu jej likwidacji, przeprowadzonej w czasie gdy Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, nie będzie stanowił dla Państwa przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Z powyższym stanowiskiem nie można się zgodzić. Zauważyć bowiem należy, że w niniejszej sprawie, wbrew Państwa twierdzeniom, nie znajdzie zastosowania art. 12 ust. 4 pkt 3a i pkt 3b ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Do przychodów nie zalicza się:
3a) środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu:
a) likwidacji takiej spółki,
b) wystąpienia z takiej spółki lub zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce, w części odpowiadającej wydatkom na nabycie lub objęcie prawa do udziałów w takiej spółce i uzyskanej przed wystąpieniem przez wspólnika nadwyżce przychodów nad kosztami ich uzyskania, o których mowa w art. 5, pomniejszonej o wypłaty dokonane z tytułu udziału w takiej spółce i wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów;
3b) wartości innych niż wymienione w pkt 3a składników majątku, w tym wierzytelności, otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu wystąpienia z takiej spółki, jej likwidacji lub zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce; przychodem jest jednak w przypadku:
a) odpłatnego zbycia tych składników majątku - ich wartość wyrażona w cenie, za którą wspólnik je zbywa; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio,
b) spłaty otrzymanej wierzytelności - przychód uzyskany z tej spłaty.
Wskazać bowiem należy, że powyższe przepisy dotyczą otrzymania m.in. środków pieniężnych i składników majątku przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu jej likwidacji, wystąpienia z takiej spółki lub zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce, natomiast w Państwa sytuacji B spółka z ograniczona odpowiedzialnością spółka jawna uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od 1 lipca 2024 r., zatem od tego dnia nie jesteście Państwo wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną, a ww. przepisy w Państwa sytuacji nie znajdą zastosowania.
Wskazać należy, że z powołanego art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy jednoznacznie wynika, że do dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych zalicza się również wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 ustawy o CIT. Zatem otrzymanie przez wspólnika w wyniku likwidacji spółki jawnej (będącej już podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych) majątku tej spółki skutkuje powstaniem u wspólnika dochodu (przychodu) z udziału w zyskach osób prawnych. Zatem powołany wyżej przepis wprost stanowi o opodatkowaniu tego rodzaju przysporzenia.
Jednocześnie (na marginesie) wskazać należy, że w sprawie może mieć zastosowanie art. 13 ust. 2 ustawy nowelizującej.
Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że w związku z likwidacją spółki jawnej, której jesteście Państwo wspólnikiem oraz otrzymaniem majątku w wyniku jej likwidacji, po Państwa stronie powstanie przychód z zysków kapitałowych, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e (wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki), który może zostać pomniejszony w sposób wskazany w art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej.
Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Odnosząc się natomiast do wyrażonego we wniosku stanowiska Spółki wywodzonego z ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), należy zauważyć, że w toku postępowania interpretacyjnego organy podatkowe nie są władne do dokonywania kontroli zgodności unormowań polskiego prawa podatkowego z postanowieniami ww. aktu prawnego. Wydawane przez Organ interpretacje indywidualne nie mają charakteru aktu normatywnego, a jedynie przedstawiają pogląd Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na interpretowane zagadnienie podatkowe.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).