![](https://g.infor.pl/p/_files/37866000/cit-podatek-1-37865930.jpg)
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe, wyłącza - w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest gospodarowanie i zarządzanie nieruchomościami (PKD 68.20.Z). Spółka ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Spółka skorzystała z możliwości wyboru opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów i jest opodatkowana CIT-em estońskim.
Spółka rozważa skorzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) oferowanych przez TFI. Usługa asset management to zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych. Usługa polega na podejmowaniu i realizacji przez TFI decyzji inwestycyjnych w imieniu i na wyłączny rachunek klienta, w ramach pozostawionych przez klienta do dyspozycji TFI środków pieniężnych.
Usługa jest indywidualną strategią inwestycyjną ustalaną zgodnie z oczekiwaniami Klienta w ramach wybranych instrumentów finansowych zgodnych z preferencjami klienta.
Wszystkie instrumenty i operacje odzwierciedlone w raportach przekazywanych przez TFI Klientom instytucjonalnym będą ujęte w księgach rachunkowych Klienta.
Spółka wskazuje, że za koniecznością skorzystania z usługi asset management przemawiają następujące argumenty. Po pierwsze rynek obligacji wymaga od osób zarządzających Spółką specjalistycznej wiedzy. Należy zrozumieć jakie są rodzaje obligacji, wiążące się z nimi ryzyka oraz mechanizmy ich funkcjonowania na rynku. Spółka wskazuje także na czasochłonność inwestowania, które wymaga monitorowania rynku, analizowania danych finansowych oraz śledzenia zmian stóp procentowych i pozostałych czynników ekonomicznych. Ponadto osoby zarządzające Spółką bez wiedzy i doświadczenia w zakresie inwestowania są narażone na podejmowanie błędnych decyzji, co z kolei może doprowadzić do strat finansowych Spółki. Mając na uwadze te ryzyka Spółka chce nawiązać współpracę z TFI w ramach w/w umowy asset management.
Spółka planuje inwestować wyłącznie w zakup obligacji Skarbu Państwa i obligacji korporacyjnych. Jeśli Spółka zdecyduje się na inne instrumenty finansowe w ramach zarządzania aktywami, będą to wyłącznie instrumenty zgodne z art. 28i ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT, co oznacza, że nie będą to udziały w kapitale innych spółek. Możliwe dodatkowe instrumenty finansowe, działania w ramach usługi asset management to lokaty bankowe. Rodzaj instrumentów finansowych które mogą być nabywane w ramach usługi asset management precyzyjnie określa umowa zawierana z TFI.
Jednocześnie usługa asset management nie stanowi nabywania tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, a jedynie zlecenie świadczenia usług typu asset management wybranemu TFI przez pojedynczego klienta.
Spółka korzysta z opodatkowania Ryczałtem - CIT estońskim. Wnioskodawca wskazuje, że na moment objęcia Spółki Estońskim CIT oraz w trakcie tego opodatkowania Spółka spełnia warunki do korzystania z Ryczałtu, w tym te zawarte w art. 28j Ustawy CIT oraz nie znajdują zastosowania okoliczności wyłączające opodatkowanie Estońskim CIT sprecyzowane w art. 28k ust. 1 Ustawy CIT.
W związku z tym powstała wątpliwość, czy w przypadku wyboru przez Spółkę opodatkowania w formie Ryczałtu w rozumieniu Ustawy CIT, korzystanie przez Wnioskodawcę z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.
Pytanie
Czy korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe, wyłącza - w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT- możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) oferowanych przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe, nie wyłącza w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.
Opodatkowaniu Ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie warunki określone w art. 28j ust. 1 Ustawy CIT. Mając na uwadze powyższe przepisy, jeżeli spółka posiada udziały (akcje) w kapitale innej spółki tytuły uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogół praw obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz inne prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, to w takim przypadku nie może skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i nast. Ustawy CIT.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z 15 stycznia 2015 r. o obligacjach (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 708) obligacja jest papierem wartościowym emitowanym w serii, w którym emitent stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela obligacji, zwanego dalej „obligatariuszem", i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia. Przepis ten znajduje zastosowanie do obligacji korporacyjnych, z kolei zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 1270 ze zm.) obligacja skarbowa jest papierem wartościowym oferowanym do sprzedaży w kraju lub za granicą, oprocentowanym w postaci dyskonta lub odsetek.
W świetle powyższego w ocenie Wnioskodawcy posiadania obligacji nie można utożsamiać z posiadaniem udziałów w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, które zostały wymienione w art. 28j ust.1 pkt 5 Ustawy CIT. Również lokaty nie stanowią tytułów wymienionych w powołanym przepisie.
Z kolei samo korzystanie z usług zarządzania ww. aktywami, skoro nie wiąże się posiadaniem tytułów określonych w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT, również nie spowoduje to wykluczenia Spółki z możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu, przy spełnieniu pozostałych warunków opodatkowania ryczałtem wymienionych w art. 28j ust. 1 Ustawy CIT.
Mając na uwadze treść art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT, w ocenie Wnioskodawcy korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, które będą inwestować wyłącznie w zakup obligacji Skarbu Państwa i obligacji korporacyjnych oraz w inwestowanie środków na lokatach bankowych nie stanowi naruszenia warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT.
Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawcy, korzystanie z usług asset management w wyżej opisanym zakresie nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie postawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i Państwa własnego stanowiska w sprawie, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Wskazane wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem.
Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost w art. 28k ust. 1 ustawy o CIT niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
Stosownie do art. 28l ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
2) (uchylony)
3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie albo podziału przez wyodrębnienie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
Stosownie bowiem do art. 28f ust. 2 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe wyłącza, w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka rozważa skorzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) oferowanych przez TFI. Usługa asset management to zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych. Usługa, polega na podejmowaniu i realizacji przez TFI decyzji inwestycyjnych w imieniu i na wyłączny rachunek klienta, w ramach pozostawionych przez klienta do dyspozycji TFI środków pieniężnych. Spółka planuje inwestować wyłącznie w zakup obligacji Skarbu Państwa i obligacji korporacyjnych. Możliwe dodatkowe instrumenty finansowe, działania w ramach usługi asset management to lokaty bankowe. Jednocześnie usługa asset management nie stanowi nabywania tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, a jedynie zlecenie świadczenia usług typu asset management wybranemu TFI przez pojedynczego klienta.
Zatem, skoro wskazują Państwo w opisie sprawy, że usługa asset management nie stanowi nabywania tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, to korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
Zatem, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że korzystanie z usług zarządzania aktywami (asset management) oferowanych przez instytucje finansowe, w ramach których dochodzi do inwestycji w obligacje Skarbu Państwa, obligacje korporacyjne i lokaty bankowe, nie wyłącza, w świetle art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, możliwości korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.