Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie przyjęcia, że dla celów obliczenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku, Spółka powinna przyjąć jako podstawę opodatkowania, sumę nadwyżek wartości rynkowej poszczególnych składników majątku wykazanych w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej nad wartością podatkową tych poszczególnych składników majątku określoną zgodnie z art. 28m ust. 7 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca", „Spółka” lub „Spółka Przejmująca”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (posiada nieograniczony obowiązek podatkowy i jest rezydentem podatkowym w Polsce). Wnioskodawca jest obecnie opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek (dalej: „Estoński CIT” lub „Ryczałt od dochodów spółek”) na zasadach określonych w rozdziale 6b Ustawy o PDOP.

Wnioskodawca na moment składania niniejszego wniosku spełnia wszystkie warunki przewidziane w art. 28j Ustawy o PDOP, jak również nie mają do niego zastosowania wyłączenia podmiotowe wskazane w art. 28k Ustawy o PDOP, a także nie zachodzą w stosunku do Wnioskodawcy żadne przesłanki powodujące utratę przez niego prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest dystrybucja i sprzedaż (…).

B. Sp. z o.o. jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka Przejmowana”) i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (posiada nieograniczony obowiązek podatkowy i jest rezydentem podatkowym w Polsce). Spółka Przejmowana podlega obecnie opodatkowaniu Ryczałtem od dochodów spółek. Na moment składania niniejszego wniosku Spółka Przejmowana spełnia wszystkie warunki przewidziane w art. 28j Ustawy o PDOP, jak również nie mają do niej zastosowania wyłączenia podmiotowe wskazane w art. 28k Ustawy o PDOP, a także nie zachodzą w stosunku do niej żadne przesłanki powodujące utratę przez nią prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Głównym przedmiotem działalności Spółki Przejmowanej jest produkcja (…).

Jedynym wspólnikiem Spółki Przejmującej, jak i Spółki Przejmowanej jest ta sama osoba fizyczna. W związku ze zbliżonym profilem działalności Spółki Przejmującej i Spółki Przejmowanej, została podjęta decyzja o reorganizacji, polegającej na połączeniu obu spółek (dalej: „Połączenie”). Jak wskazano powyżej, zarówno Spółka Przejmowana oraz Spółka Przejmująca podlegają obecnie opodatkowaniu Ryczałtem od dochodów spółek.

Planowane połączenie nastąpi w trybie wskazanym w art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm., dalej: „KSH”) i będzie polegało na przeniesieniu całego majątku Spółki Przejmowanej na Spółkę Przejmującą. Planowane połączenie zostanie przeprowadzone bez wydawania udziałów tj. zgodnie z art. 5151 § 1 KSH, w ramach uproszczonego połączenia, bez konieczności przyznawania nowych udziałów (akcji) przez przejmująca spółkę wspólnikom spółki przejmowanej.

Obecnie w skład majątku Spółki Przejmowanej wchodzą m.in. lokale, urządzenia techniczne, maszyny, samochód osobowy, środki trwałe w tym w postaci (…) oraz zapasy rynkowe, takie jak: opakowania, półprodukty, materiały, wyroby gotowe.

Planowane połączenie zostanie przeprowadzone w oparciu o metodę łączenia udziałów, o której mowa w art. 44c ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. Ustawa o rachunkowości (tekst jedn: Dz.U. z 2023 poz. 120 ze zm., dalej: „UoR”).

Spółka zaznacza, że planowane Połączenie odbędzie się z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. W szczególności, głównym lub jednym z głównych celów Połączenia nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Jednocześnie, Wnioskodawca zwraca uwagę, iż przedmiotem niniejszego wniosku nie jest potwierdzenie w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego kwestii weryfikacji posiadania uzasadnienia ekonomicznego dla planowanego połączenia. Kwestię tę należy traktować jako element zdarzenia przyszłego w ramach niniejszego wniosku.

Pytanie

Czy w związku z planowanym Połączeniem, dla celów obliczenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PDOP, Spółka powinna przyjąć jako podstawę opodatkowania sumę nadwyżek wartości rynkowej poszczególnych składników majątku wykazanych w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej nad wartością podatkową tych poszczególnych składników majątku określoną zgodnie z art. 28m ust. 7 ustawy o PDOP?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów obliczenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PDOP, Spółka powinna przyjąć jako podstawę opodatkowania wyłącznie sumę nadwyżek wartości rynkowej poszczególnych składników majątku wykazanych w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej nad wartością podatkową tych poszczególnych składników majątku określoną zgodnie z art. 28m ust. 7 ustawy o PDOP.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Na wstępie należy rozważyć, czy planowane Połączenie spowoduje utratę możliwości kontynuowania opodatkowania Wnioskodawcy Ryczałtem od dochodów spółek.

Zgodnie z art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c Ustawy o PDOP, podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia, chyba że podmiot przejmowany jest opodatkowany ryczałtem.

Jak opisano w zdarzeniu przyszłym, na dzień połączenia zarówno Spółka Przejmująca, jak i Spółka Przejmowana, będą objęte opodatkowaniem Ryczałtem od dochodów spółek, w związku z czym planowane Połączenie nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółek przez Spółkę Przejmującą.

W odniesieniu do skutków planowanego Połączenia należy wskazać, że zgodnie z treścią art. 28m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PDOP, w przypadku łączenia podmiotów, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku ponad wartość podatkową tych składników (tzw. dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku).

Zgodnie z art. 28m ust. 6 Ustawy o PDOP wartość rynkową składników przejmowanego majątku określa się:

a) zgodnie z art. 14 ust. 2 Ustawy o PDOP - w przypadku papierów wartościowych oraz składników majątku, z których przeniesieniem nie wiąże się ze zmianą istotnych ekonomicznie funkcji, aktywów lub ryzyk;

b) zgodnie z art. 11c Ustawy o PDOP - w przypadkach innych niż określone w lit. a.

Zgodnie z art. 28m ust. 7 Ustawy o PDOP, pod pojęciem wartości podatkowej składników przejmowanego majątku należy rozumieć wartość niezaliczoną uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów lub wartość obciążającą wynik finansowy netto w jakiejkolwiek innej formie, jaka zostałaby przyjęta przez podatnika za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty.

Jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego, planowane Połączenie zostanie przeprowadzone w oparciu o metodę łączenia udziałów. Zgodnie z art. 44c ust. 1 UoR metoda łączenia udziałów polega na sumowaniu poszczególnych pozycji odpowiednich aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów połączonych spółek, według stanu na dzień połączenia, po uprzednim doprowadzeniu ich wartości do jednolitych metod wyceny.

Zgodnie z treścią przywołanego już wcześniej art. 28m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PDOP, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku planowanego Połączenia, Spółka powinna przyjąć jako podstawę opodatkowania sumę nadwyżek wartości rynkowej poszczególnych składników majątku wykazanych w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej nad wartością podatkową tych poszczególnych składników majątku.

Zdaniem Wnioskodawcy, aby określić sumę nadwyżek wartości poszczególnych składników przejmowanego majątku, w pierwszej kolejności należy przeprowadzić indywidualną analizę każdego składnika majątku. W tym procesie Wnioskodawca zamierza ustalić dla każdego składnika majątku, czy występuje nadwyżka (jeżeli tak, to jakiej wysokości), porównując wartość podatkową danego składnika wykazanego w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej z jego wartością rynkową określoną zgodnie z art. 28m ust. 6 Ustawy o PDOP. Następnie Wnioskodawca zamierza zsumować uzyskane wartości tychże nadwyżek, co umożliwi mu określenie podstawy opodatkowania dla celów obliczenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w jego ocenie, skoro w art. 28m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PDOP jest mowa wyłącznie o nadwyżce, to w powyższym procesie ustalania sumy nadwyżek (podstawy opodatkowania) należy ujmować wyłącznie te składniki majątku, dla których wystąpiła nadwyżka wartości rynkowej ponad ich wartość podatkową. Zdaniem Wnioskodawcy, tych składników majątkowych, dla których nie wystąpiła nadwyżka, nie należy brać pod uwagę przy obliczaniu sumy nadwyżek poszczególnych składników majątku wykazanych w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej.

Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy, przy interpretacji art. 28m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PDOP nie należy odnosić się do definicji „składników majątkowych” zawartej w art. 4a ust. 2 Ustawy o PDOP. Zgodnie z tą definicją, ilekroć w ustawie jest mowa o składnikach majątkowych oznacza to aktywa w rozumieniu ustawy o rachunkowości, pomniejszone o przejęte długi funkcjonalnie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą zbywcy, o ile długi te nie zostały uwzględnione w cenie nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3.

W ocenie Wnioskodawcy, wykładnia językowa art. 28m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PDOP prowadzi do jednoznacznej konkluzji, że ustawodawca, konstruując przywołany przepis i posługując się terminem „składniki przejmowanego majątku”, miał na myśli odmienne pojęcie niż „składniki majątkowe” zdefiniowane w art. 4a ust. 2 Ustawy o PDOP.

Niewątpliwie pod pojęciem „składniki majątkowe” należy rozumieć nie tylko poszczególne składniki majątku, ale także wszelkie zobowiązania danego podmiotu. Definicja „składników majątkowych” zawarta w art. 4a ust. 2 Ustawy o PDOP odnosi się nie tylko do poszczególnych składników majątku, lecz do jego całości (również w przypadku jego wyceny).

Natomiast w art. 28m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PDOP ustawodawca posłużył się pojęciem „składników przejmowanego majątku”, co zdaniem Wnioskodawcy prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do przedmiotowego przepisu należy brać pod uwagę poszczególne składniki majątku ujęte w księgach rachunkowych podmiotu przejmowanego, a w dalszej konsekwencji, dla celów obliczenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku - sumę nadwyżek wartości rynkowej poszczególnych składników majątku wykazanych w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej nad wartością podatkową tych poszczególnych składników majątku.

Zdaniem Wnioskodawcy, odmienne rozumienie powyższych regulacji prowadziłoby przede wszystkim do naruszenia zasad wykładni językowej, stanowiącej nadrzędną metodę wykładni prawa. Zgodnie z powszechnie uznawanym stanowiskiem prezentowanym przez doktrynę, celowościowa oraz systemowa wykładnia prawa pełnią wyłącznie rolę subsydiarną względem wykładni językowej, mając na celu rozstrzyganie wątpliwości, niedających się usunąć wyłącznie przy zastosowaniu literalnej wykładni przepisów prawa.

Należy zauważyć, że gdyby celem ustawodawcy było jednakowe rozumienie wyżej przytoczonych pojęć, nie posłużyłby się dwoma odrębnymi terminami tj. pojęciem „składników majątkowych” i pojęciem „składników przejmowanego majątku”.

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na założeniu racjonalności ustawodawcy, a co za tym idzie na racjonalności jego zabiegów legislacyjnych, nie można przyjąć, że pojęcia „składników majątkowych” i „składników przejmowanego majątku” należy stosować wymiennie. Fundamentalne reguły wykładni przepisów prawa przyjmują za punkt wyjścia założenia o racjonalnym prawodawcy, a więc takim który tworzy przepisy w sposób sensowny, racjonalny, celowy, znając cały system prawny i nadając poszczególnym pojęciom zawsze takie samo znaczenie, nie zamieszczając jednocześnie zbędnych sformułowań.

W ocenie Wnioskodawcy, takie rozumienie art. 28m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PDOP potwierdza również treść art. 28m ust. 6 Ustawy o PDOP, który wskazuje, że wartość rynkowa składnika majątku jest określana zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o PDOP bądź art. 11c ustawy o PDOP, w zależności od konkretnego składnika przejmowanego majątku. Tym samym, przepis ten wyraźnie wskazuje, że intencją ustawodawcy było określanie wartości rynkowej poszczególnych składników majątku - dlatego też przywołany przepis różnicuje metodę określenia tej wartości, w zależności od charakteru poszczególnych aktywów.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy dla celów obliczenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PDOP, Spółka powinna przyjąć jako podstawę opodatkowania wyłącznie sumę nadwyżek wartości rynkowej poszczególnych składników majątku wykazanych w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej nad wartością podatkową tych poszczególnych składników majątku określoną zgodnie z art. 28m ust.7 ustawy o PDOP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia przyjęcia, że dla celów obliczenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku, Spółka powinna uznać jako podstawę opodatkowania, sumę nadwyżek wartości rynkowej poszczególnych składników majątku wykazanych w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej nad wartością podatkowa tych poszczególnych składników majątku określoną zgodnie z art. 28m ust. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;

Wprowadzenie tej kategorii dochodu do opodatkowania ryczałtem jest uzasadnione przyjętą w modelu tego opodatkowania trwałością wyniku finansowego spółki, ale również możliwością przeszacowania wartości przejmowanych lub przekształcanych aktywów (w następstwie restrukturyzacji).

W celu zastosowania ww. art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, ustawodawca wprost określił zasady ustalania wartości rynkowej jak i podatkowej składnika majątku.

Z art. 28m ust. 6 ustawy o CIT wynika, że:

Wartość rynkową składnika majątku, o której mowa w ust. 1 pkt 4, określa się:

1) zgodnie z art. 14 ust. 2 - w przypadku papierów wartościowych oraz składników majątku, z których przeniesieniem nie wiąże się zmiana istotnych ekonomicznie funkcji, aktywów lub ryzyk;

2) zgodnie z art. 11c - w przypadkach innych niż określone w pkt 1.

Z kolei z art. 28m ust. 7 ustawy o CIT wynika, że:

Przez wartość podatkową składnika majątku, o której mowa w ust. 1 pkt 4, rozumie się wartość niezaliczoną uprzednio w jakiejkolwiek formie do kosztów lub wartość obciążającą wynik finansowy netto w jakiejkolwiek innej formie, jaka zostałaby przyjęta przez podatnika za taki koszt, gdyby składnik ten został przez niego odpłatnie zbyty.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że wartość rynkowa jak i podatkowa powinny być ustalane indywidualnie dla każdego przejmowanego składnika majątku i według ściśle zdefiniowanych w ustawie CIT zasad. Przepisy art. 28m ust. 6 i 7 ustawy CIT nie odwołują się w żaden sposób do definicji składników majątkowych określonej w art. 4a pkt 2 ustawy CIT, nie dopuszczają również uwzględniania w wycenie przejmowanych zobowiązań. Co również istotne, w przypadku ryczałtu od dochodów spółek, dla określonych dochodów ustala się odrębne od zasad ogólnych podstawy opodatkowania.

Jeśli zatem w odniesieniu do konkretnego przejmowanego składnika majątku powstanie nadwyżka jego wartości rynkowej ponad jego wartość podatkową ustalona w oparciu o przepisy art. 28m ust. 6 i 7 ustawy CIT, nadwyżka taka powinna stanowić przedmiot opodatkowania ryczałtem zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

W przypadku wystąpienia tego typu nadwyżek w odniesieniu do poszczególnych składników przejmowanego majątku, nadwyżki te należy ze sobą zsumować i wówczas obliczona w ten sposób suma nadwyżek będzie stanowiła dla spółki przejmującej (wnioskodawcy) dochód w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Ustalony w takiej wysokości dochód będzie odpowiadał nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku ponad wartość podatkową tych składników.

Zauważamy, że dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy CIT powstanie jedynie, gdy w związku z restrukturyzacją dochodzi do zmiany wartości składnika (składników) majątku dla celów podatkowych, czyli podmiot przejmujący nie kontynuuje ich dotychczasowej „wyceny podatkowej” wynikającej z ksiąg rachunkowych podmiotu przejmowanego.

Jak wskazano w objaśnieniach podatkowych z 23 grudnia 2021 roku pt. Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek:

Wprowadzenie tej kategorii dochodu do opodatkowania ryczałtem jest uzasadnione przyjętą w modelu tego opodatkowania trwałością wyniku finansowego spółki, ale również możliwością przeszacowania wartości przejmowanych lub przekształcanych aktywów (w następstwie restrukturyzacji).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka z o. o. jest opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek. Podjęta została decyzja o połączeniu Spółki z o.o. ze Spółką Przejmowaną. Wspólnikiem Spółki Przejmującej (Spółki z o.o.) oraz Spółki Przejmowanej jest ta sama osoba fizyczna. Spółka Przejmowana również podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Planowane połączenie będzie polegało na przeniesieniu całego majątku Spółki Przejmowanej do Spółko Przejmującej. Nastąpi ono bez wydawania udziałów, w ramach połączenia uproszczonego, bez konieczności przyznawania nowych udziałów przez Spółkę Przejmującą wspólnikom Spółki Przejmowanej. Planowane połączenie zostanie przeprowadzone w oparciu o metodę łączenia udziałów. W związku ze zbliżonym profilem działalności obu Spółek została podjęta decyzja o reorganizacji, polegającej na połączeniu obu spółek. Połączenie to odbędzie się z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. W szczególności, głównym lub jednym z głównych celów Połączenia nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Obecnie w skład majątku Spółki Przejmowanej wchodzą m.in. lokale, urządzenia techniczne, maszyny, samochód osobowy, środki trwałe w tym w postaci (…) oraz zapasy rynkowe takie jak: opakowania, półprodukty, materiały, wyroby gotowe.

Jak wskazano powyżej dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku stanowi nadwyżka wartości rynkowej składników majątku przejmowanego lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników.

Ponownie wskazać należy, że dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku może wystąpić również w sytuacji, gdy wszyscy podatnicy uczestniczący w restrukturyzacji podlegają opodatkowaniu ryczałtem. W sytuacji, gdy zarówno podmiot przejmowany, jak i podmiot przejmujący są opodatkowane ryczałtem, podmioty te jedynie dokonują ustalenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku.

Tym samym, aby Spółka Przejmująca mogła ustalić dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku, jest zobligowana do:

  • określenia wartości rynkowej poszczególnych składników przejmowanego majątku wykazanych w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej;
  • określenia wartości podatkowej składników przejmowanego majątku, zgodnie z art. 28m ust. 7 ustawy o CIT.

Jak już wcześniej wskazano w przypadku wystąpienia tego typu nadwyżek w odniesieniu do poszczególnych składników przejmowanego majątku, nadwyżki te należy ze sobą zsumować i wówczas obliczona w ten sposób suma nadwyżek będzie stanowiła dla spółki przejmującej dochód w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Ustalony w takiej wysokości dochód będzie odpowiadał nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku ponad wartość podatkową tych składników.

W świetle wyżej wymienionych przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że dla celów obliczenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, Spółka powinna przyjąć jako podstawę opodatkowania wyłącznie sumę nadwyżek wartości rynkowej poszczególnych składników majątku wykazanych w księgach rachunkowych Spółki Przejmowanej nad wartością podatkową tych poszczególnych składników majątku określona zgodnie z art. 28m ust. 7 ustawy o CIT.

Jednakże zauważyć należy, że w przypadku braku przeszacowania przejmowanych w ramach restrukturyzacji składników majątku, czyli kontynuacji ich wyceny przez podmiot przejmujący, przekształcony itp., dochód o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie powstanie.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.