-37497202.jpg)
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy działalność prowadzona w oparciu o urządzenie (…) w związku z tym, że jak wskazali Państwo we wniosku nie jest to urządzenie hazardowe (nie jest automatem do gier hazardowych), będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W odpowiedzi na wezwanie Organu – uzupełnili Państwo go pismem z 5 grudnia 2024 r. (data wpływu: 13 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X sp. z o.o. z/s w (…) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej chce między innymi zajmować się najmem, dzierżawą, eksploatacją i serwisem urządzeń elektronicznych typu symulatory, gry wideo, gry 3D, gry platformowe, gry logiczne, cymbergaj etc., i w związku z tym m.in. zamierza nabyć urządzenie elektroniczne oznaczone nazwą (…).
Są to urządzenia często spotykane w okresie wakacyjnym w kurortach nadmorskich przeznaczone do zabawy zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Urządzenie to złudnie wyglądem może przypominać typowy automat do gier hazardowych, co również (wygląd i wizualizacje) wprowadziły w błąd funkcjonariuszy Urzędu Celno – Skarbowego (…), którzy nie legitymując się wiadomościami specjalnymi, takimi jakie posiada biegły sądowy, niefortunnie zatrzymali to urządzenie do dalszego procedowania w postepowaniu karnoskarbowym.
Dopiero powołanie przez Naczelnika (…) Urzędu Celnoskarbowego biegłego sądowego z dziedziny badania automatów do gier hazardowych, który po przeprowadzeniu badań tego urządzenia wydał pisemną opinię, jednoznacznie stwierdzając, że urządzenie (…), a w szczególności gry zainstalowane na tym urządzeniu pozbawione są cech określonych w art. 2 ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (tj. z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 227).
Naczelnik (…) Urzędu Celnoskarbowego (…) po przeprowadzeniu postepowania dowodowego, a w szczególności uwzględniając opinię biegłego sądowego, o której była mowa powyżej, ustalił charakter urządzenia (…) i gier na nim zainstalowanych, jako te które nie posiadają cech określonych w art. 2 ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, tj. że urządzenie to nie jest automatem do gier hazardowych i postępowanie karnoskarbowe prowadzone pod kątem popełnienia przestępstwa określonego w art. 107 § 1 k.k.s. umorzył powołując się na treść art. 17 § 1 pkt 2 k.p.k. – czyn nie zawierający znamion czynu zabronionego.
Na skutek powyższego zatrzymane urządzenie zostało zwrócone właścicielowi wraz z innymi przedmiotami i pieniędzmi wyjętymi z urządzenia. Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o grach hazardowych „Grami na automatach są gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet o wygrane pieniężne lub rzeczowe, w których gra zawiera element losowości.”, nadto jak stanowi art. 2 ust. 5 ww. ustawy „Grami na automatach są także gry na urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych lub elektronicznych, w tym komputerowych, oraz gry odpowiadające zasadom gier na automatach urządzane przez sieć Internet organizowane w celach komercyjnych, w których grający nie ma możliwości uzyskania wygranej pieniężnej lub rzeczowej, ale gra ma charakter losowy”.
Naczelnik (…) Urzędu Celnoskarbowego (…) ustalił w drodze prawomocnego postanowienia z dnia (…) 2019 r. w sprawie o sygn. akt (…), które następnie w dniu (…) 2019 r. zostało zatwierdzone przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (…), że urządzenie (…), nie jest automatem do gier hazardowych w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych. Zgodnie z art. 2 ust. 6 ustawy o grach hazardowych Minister właściwy do spraw finansów publicznych rozstrzyga, na wniosek lub z urzędu, w drodze decyzji, czy gry lub zakłady posiadające cechy wymienione w ust. 1-5a są grami losowymi, zakładami wzajemnymi, grami w karty albo grami na automacie w rozumieniu ustawy.
W kontekście powyżej opisanego stanu faktycznego należy przywołać treść art. 2 ust. 7a ustawy o grach hazardowych, który stanowi, że „Nie wydaje się decyzji, o której mowa w ust. 6, jeżeli charakter gier na danym urządzeniu został ustalony w wyniku kontroli lub czynności procesowych przeprowadzonych zgodnie z odrębnymi przepisami przez organy Krajowej Administracji Skarbowej”. Niewątpliwie, postępowanie przygotowawcze prowadzone przez Naczelnika (…) Urzędu Celnoskarbowego (…) w sprawie o sygn. akt (…), pod kątem ustalenia sprawstwa popełnienia czynu zabronionego określonego w art. 107 § 1 k.k.s. (nielegalnego urządzania i prowadzenia gier na automacie hazardowym), jest jednym z tych postępowań, o których mowa w treści wyżej cytowanego art. 2 ust. 7a ustawy o grach hazardowych. Dodatkowo, podkreślenia wymaga, że analiza materiału dowodowego zgromadzonego ww. sprawie karnoskarbowej przeprowadzona przez Naczelnika (…) Urzędu Celnoskarbowego (…), w sposób oczywisty i jednoznaczny wyeliminowała wadliwe wstępne ustalenia kontroli funkcjonariuszy Urzędu Celnoskarbowego (…), traktując je jako nieprawidłowe, czego wyrazem jest prawomocna decyzja procesowa o umorzeniu ww. postępowania karnoskarbowego i ustaleniu, że zatrzymane urządzenie nie jest automatem do gier hazardowych o jakim mowa w art. 2 ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych.
Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (oznaczone nr 2, sformułowane ostatecznie w piśmie z 5 grudnia 2024 r.)
Czy w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o urządzenie (…) w związku z tym, że nie jest to urządzenie hazardowe (nie jest automatem do gier hazardowych), to będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (…)?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (doprecyzowane ostatecznie w piśmie z 5 grudnia 2024 r.)
Działalność gospodarcza prowadzona na urządzeniu (…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz podatkiem VAT, a nie będzie opodatkowana podatkiem od gier, albowiem urządzenie to jako nie hazardowe nie podlega pod ustawę o grach hazardowych.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Odpowiedź udzielona na pytanie zdaniem wnioskodawcy w pełni koresponduje z zadanym pytaniem oraz obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, albowiem zdaniem wnioskodawcy w sposób jasny i czytelny wskazuje, że skoro urządzenie (…) nie jest automatem do gier hazardowych (spełniającym wymogi ustawy o grach hazardowych) to tym samym, działalność na tym urządzeniu będzie objęta w przypadku dochodu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od towarów i usług, bez zwolnień określonych w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 3, 4 i 5 oraz pytania nr 2 w części obejmującej swoim zakresem podatek od towarów i usług oraz podatek od gier hazardowych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Na wstępie wskazać należy, że kwestia oceny tego czy opisane urządzenie stanowi automat do gier hazardowych nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji. W interpretacji przyjęto, że urządzenie (…) nie stanowi automatu do gier hazardowych – co wynika wprost z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o CIT,
przepisów ustawy nie stosuje się do:
1)przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej oraz dochodów opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek;
2)przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach, z wyjątkiem dochodów opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek;
3)przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy;
4)przychodów (dochodów) przedsiębiorcy żeglugowego opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 985), z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a;
5)przychodów przedsiębiorcy okrętowego opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1704), z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a;
6)wypłat, o których mowa w art. 27 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz.U. z 2021 r. poz. 170).
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o CIT,
podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Z treści powołanego wyżej art. 7 ust. 1 ustawy o CIT jednoznacznie wynika, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów, ponadto jak wynika z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli podatnicy, mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT,
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
1)otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
2)wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Przy czym, stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o CIT,
za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Państwa dochody, generowane przy wykorzystaniu urządzenia (…) (które jak wynika z opisu sprawy nie jest urządzeniem hazardowym) podlegać będą opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zadanego pytania nr 2 w odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).