Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółka z o.o. został utworzony (…) 2017 r. na podstawie uchwały nr (…). Województwo (…) (dalej również: „Województwo”) posiada 100% udziałów w kapitale Spółki. Fundusz jest spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego (wspierania i promowania rozwoju Województwa (…)), a nie komercyjną.

W związku z powyższym, wypracowany przez Spółkę zysk nie podlega podziałowi między wspólników, lecz przeznaczany jest wyłącznie na realizację jej celów.

W poprzednich latach Spółka, jako podmiot wyznaczony przez Województwo, realizowała projekty w ramach dwóch unijnych programów rozwoju regionalnego, tj. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (dalej również: „RPO 2007-2013") oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 (dalej również: „RPO 2014-2020”).

Przedmiotem wniosku jest ocena podatkowa przychodów uzyskiwanych z ponownie zaangażowanych środków z ww. programów określonych w umowie o powierzenie zadania publicznego nr (…), zawartej przez Spółkę z Województwem w dniu (…) 2024 r. (dalej: „Umowa”).

Umowa zawarta została w związku z koniecznością m.in. zapewnienia dalszego efektywnego wykorzystania środków pochodzących z RPO 2007-2013, jak również środków zwróconych z wkładów wniesionych w ramach RPO 2014-2020 po ich pierwotnym wykorzystaniu w ramach realizowanych w tych programach instrumentów finansowych.

Tytułem wprowadzenia poniżej pokrótce zostaną opisane dotychczas prowadzone projekty z ww. programów:

Projekt realizowany przez Spółkę na podstawie RPO 2007-2013

W ramach RPO 2007-2013 w dniu 20 grudnia 2017 r. Województwo zawarło wcześniej ze Spółką umowę w sprawie powierzenia realizacji dwóch zadań publicznych.

Zadanie nr 1 - zadania instytucji zarządzającej w rozumieniu art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383 ze zm., dalej: „u.z.p.p.r.”), polegającego na zarządzaniu środkami finansowymi pochodzącymi z wkładów wniesionych w ramach RPO 2007-2013 przyjętego uchwałą zarządu Województwa do Instrumentów Inżynierii Finansowej (dalej: „IIF” - fundusze zdefiniowane w art. 44 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczącego Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., Nr 210, s. 25 ze zm., dalej: „Rozporządzenia 1083”) zaangażowanych w obowiązujące umowy z Pośrednikami Finansowymi - w ramach tego zadania Wnioskodawca przejął całość praw i obowiązków wynikających z umów zawartych z Pośrednikami Finansowymi dotychczas przysługujących Zarządowi Województwa jako instytucji zarządzającej RPO 2007-2013.

W tym miejscu należy wyjaśnić dodatkowo, że w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Pośrednikami Finansowymi są odpowiednio:

a)w ramach RPO 2007-2013 - podmiot publiczny lub prywatny odpowiedzialny za zwrotne udostępnianie wsparcia Ostatecznym Odbiorcom, pełniący rolę podmiotu wdrażającego Instrument Finansowy (środki pomocy finansowej mogące przybrać formę inwestycji kapitałowych, pożyczek lub poręczeń oferowany przez Pośrednika Finansowego na rzecz Ostatecznych Odbiorców),

b)w ramach RPO 2014-2020 - podmiot publiczny lub prywatny wybrany w celu wdrażania Instrumentu Finansowego, który pełni rolę podmiotu wdrażającego Instrument Finansowy,

c)w ramach ponownego wykorzystania środków z ww. programów:

·    w odniesieniu do środków zwróconych z RPO 2007-2013 zgodnie z art. 98 Ustawy Wdrożeniowej, z RPO 2014-2020 zgodnie z art. 29 Ustawy Wdrożeniowej oraz zgodnie z art. 29a Ustawy Wdrożeniowej - podmiot publiczny lub prywatny wybrany przez Spółkę, który jest odpowiedzialny za udostępnianie wsparcia Ostatecznym Odbiorcom,

·    w odniesieniu do wkładów wniesionych w ramach RPO 2007-2013 zaangażowanych w obowiązujące umowy - podmioty publiczne lub prawne wykazane w załączniku do Umowy,

natomiast przez Ostatecznego Odbiorcę należy rozumieć podmiot otrzymujący wsparcie finansowe odpowiednio:

a)w ramach RPO 2007-2013 zgodnie z ustalonymi zasadami,

b)w ramach RPO 2014-2020 zgodnie z ustalonymi zasadami,

c)w ramach ponownego wykorzystania środków z ww. programów zgodnie z ustalonymi zasadami.

Zadanie nr 2 - zadania w zakresie zarządzania środkami finansowymi pochodzącymi z wkładów wniesionych w ramach RPO 2007-2013 dla IIF, zwróconych lub niezaangażowanych, o których mowa w art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 818 ze zm., dalej: „Ustawa Wdrożeniowa”), zgodnie z którym zarząd Województwa, po wykonaniu zobowiązań z zawartych umów o dofinansowanie, jest wyłącznym dysponentem środków niezaangażowanych w umowy z ostatecznymi odbiorcami wsparcia i zwracanych przez tych odbiorców oraz jest zobowiązany do ich ponownego wykorzystania na cele określone w art. 78 ust. 7 Rozporządzenia 1083.

Zadanie nr 1 związane było z kontynuacją realizacji RPO 2007-2013, który jako jeden z priorytetów inwestycyjnych (w ramach osi priorytetowej 5. Wzmocnienie konkurencyjności przedsiębiorstw) przewidywał wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) obejmujące uruchomienie nowych i wzmocnienie kapitałowe istniejących instytucji finansowego wsparcia przedsiębiorczości - funduszy pożyczkowych i funduszy poręczeniowych.

Zadanie nr 2 związane było natomiast z koniecznością ponownego rozdysponowania środków finansowych zwróconych z IIF w ramach RPO 2007-2013 zgodnie z dyspozycją art. 98 ust. 1 Ustawy Wdrożeniowej. W zakresie zadania nr 2, Umowa 2007-2013 określa ponadto zasady świadczenia przez wykonawcę usług publicznych w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Województwa, poprzez udostępnianie Odbiorcom Wsparcia, za pośrednictwem Pośredników Finansowych Instrumentów Finansowych.

Ww. środki były wykorzystywanie z poszanowaniem zasad wynikających z przepisów prawa, zgodnie z art. 78 ust. 7 Rozporządzenia 1083.

Projekt realizowany przez Spółkę na podstawie RPO 2014-2020

W ramach RPO 2014-2020 Wnioskodawca realizował projekt, mający na celu zwiększenie zastosowania innowacji, a także wzmocnienie rozwoju i konkurencyjności MŚP w województwie (…) poprzez ułatwienie im dostępu do finansowania dłużnego w postaci pożyczek na rozwój i pożyczek inwestycyjnych oraz poręczeń, tj. do Instrumentów Finansowych.

Wyżej wymienione środki z RPO 2014-2020 były wykorzystywanie z poszanowaniem zasad wynikających z przepisów prawa zgodnie Ustawą Wdrożeniową.

Wsparcie zarówno w ramach RPO 2007-2013 jak i RPO 2014-2020 było oparte na ocenie ex ante zgodnie z art. 37 ust. 2-3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. U. UE. L z 2013 r., Nr 347, str. 320 ze zm., dalej: „Rozporządzenie Ogólne”).

Ponowne wykorzystanie środków

W ramach RPO 2007-2013 Zarząd Województwa z dniem 1 stycznia 2017 r. uruchomił procedurę stopniowego wycofywania przekazanych środków. Zwrot dotyczy zarówno przekazanego wkładu RPO 2007-2013, jak też wszelkich przychodów związanych z tym wkładem uzyskanych od momentu jego przekazania do czasu spłaty wszystkich zobowiązań przez Ostatecznych Odbiorców i całkowitego zwrotu środków przez Pośredników Finansowych oraz Spółkę. Zwrócone lub niezaangażowane środki muszą zostać ponownie wykorzystane na rzecz projektów z zakresu obszarów miejskich, na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw lub efektywności energetycznej i wykorzystania energii odnawialnej w budynkach w tym w istniejącym budownictwie mieszkaniowym zgodnie z art. 98 Ustawy Wdrożeniowej.

Wprowadzając IIF do katalogu form interwencji RPO 2007-2013, Województwo zapewniło sobie możliwość wielokrotnego wykorzystania środków finansowych na wsparcie zwrotne, tj. wsparcie niestanowiące dotacji, podlegającego całkowitemu albo częściowemu zwrotowi, przyznawane w szczególności w formie pożyczek, poręczeń w ww. obszarach.

Środki zwrócone z IIF nie posiadają statusu środków europejskich, co oznacza, że nie podlegają reżimowi prawnemu i zasadom wdrażania i rozliczania funduszy strukturalnych, z zastrzeżeniem zachowania ich przeznaczenia zgodnie z ww. art. 78 ust. 7 Rozporządzenia 1083. Zgodnie z regulacjami zawartymi w przedmiotowym przepisie, zasoby zwrócone na rzecz operacji z inwestycji dokonywanych z funduszy, określonych w art. 44 lub pozostałe po uwzględnieniu wszystkich gwarancji muszą zostać powtórnie wykorzystane przez właściwe organy państwa członkowskiego na rzecz projektów z zakresu rozwoju obszarów miejskich lub na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw.

W opinii Komisji Europejskiej (nota COCOF/10/0014/05 z dnia 8 lutego 2012 r.), należy przez to rozumieć wykorzystanie tych środków na ten sam typ działania, któremu miały pierwotnie służyć i w tym samym regionie objętym programem operacyjnym. Również odsetki i inne dochody podlegające zwrotowi uzyskane z tytułu płatności z RPO 2007-2013 do IIF, należy powtórnie wykorzystać na korzyść tego samego typu działania.

Przewiduje się, że struktura portfela produktów finansowych będzie dotyczyła m.in. dwóch typów instrumentów dłużnych - pożyczki oraz gwarancji, ale przewiduje się, że struktura portfela może obejmować również instrumenty kapitałowe.

Następnie, Zarząd Województwa postanowił z dniem (…) 2023 r. uruchomić procedurę stopniowego wycofywania przekazanych środków w ramach RPO 2014-2020. Zwrot dotyczy zarówno przekazanego wkładu RPO 2014-2020, jak też wszelkich przychodów (zysków oraz innych dochodów) związanych z tym wkładem uzyskanych od momentu jego przekazania do czasu spłaty wszelkich zobowiązań przez Ostatecznych Odbiorców i całkowitego zwrotu środków przez Pośredników Finansowych oraz Spółkę. Środki zwrócone w ramach RPO 2014-2020 zostaną wykorzystane zgodnie z art. 44, 45 oraz 66 Rozporządzenia Ogólnego oraz art. 29 ust. 1 oraz 29a ust. 3 Ustawy Wdrożeniowej, co należy do zadań własnych Województwa.

Środki zwrócone z instrumentów finansowych w ramach RPO 2014-2020 nie posiadają statusu środków europejskich, co oznacza, że nie podlegają reżimowi prawnemu i zasadom wdrażania i rozliczania funduszy strukturalnych, z zastrzeżeniem zachowania ich przeznaczenia zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ogólnego oraz art. 29 Ustawy Wdrożeniowej. Zasady w zakresie ponownego wykorzystania środków z RPO 2014-2020 zaangażowanych w ramach Instrumentów Finansowych, zarówno do końca okresu kwalifikowalności, jak i po zakończeniu tego okresu kształtują się następująco:

1)do 31 grudnia 2023 r. - Art. 44 Rozporządzenia Ogólnego, dotyczący ponownego wykorzystania środków przypisanych do wsparcia z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych (EFSI) do końca okresu kwalifikowalności określa, że środki zwrócone do Instrumentów Finansowych z inwestycji lub z uwolnienia zasobów zaangażowanych w ramach umów gwarancyjnych, w tym także zwroty kapitałów i zysków oraz inne dochody, takie jak odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy, zyski kapitałowe lub wszelkie inne wpływy wygenerowane na finansowanie dalszych inwestycji, za pośrednictwem tych samych lub innych Instrumentów Finansowych, zgodnie z celami szczegółowymi określonymi w ramach priorytetu albo w stosownych przypadkach na wynagrodzenie,

2)od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2031 r. - art. 45 Rozporządzenia Ogólnego, dotyczący wykorzystania środków finansowych pozostałych po zakończeniu okresu kwalifikowalności nakłada z kolei zobowiązanie do podjęcia niezbędnych działań w celu zapewnienia, aby środki finansowe zwrócone do Instrumentów Finansowych, w tym zwroty kapitału, i zyski oraz inne dochody wygenerowane w okresie co najmniej ośmiu lat po zakończeniu okresu kwalifikowalności, a więc do końca 2031 r. przypisane do wsparcia z EFSI, były wykorzystane zgodnie z celami programów operacyjnych wdrażanych w perspektywie finansowej 2014-2020 albo w ramach tego samego instrumentu finansowego lub, w następstwie wycofania tych środków finansowych z instrumentu finansowego w ramach innych instrumentów finansowych, w obu przypadkach z zastrzeżeniem, że ocena warunków rynkowych wskazuje na ciągłe zapotrzebowanie na taką inwestycję, lub w ramach innych form wsparcia,

3)od 1 stycznia 2032 r. - w prawodawstwie krajowym podstawy do ponownego wykorzystania środków zostały ustanowione w art. 29 Ustawy Wdrożeniowej, która doprecyzowuje zapisy Rozporządzenia Ogólnego wskazując, że w okresie następującym po okresie wskazanym w pkt 2 wydatkowanie środków zwróconych ma następować w formie wsparcia finansowego niestanowiącego dotacji, podlegającego całkowitemu albo częściowemu zwrotowi, przyznanego w szczególności w formie pożyczek, gwarancji lub poręczeń na realizację celów wynikających w programów rozwoju określonych w u.z.p.p.r.

Głównym celem ponownego wykorzystania środków z obu programów jest trwały i zrównoważony rozwój gospodarczy regionu, przyczyniający się do poprawy jakości życia mieszkańców, zaś celem szczegółowym jest gospodarka sprzyjająca wzrostowi przedsiębiorczości, gospodarka konkurencyjna i innowacyjna oraz gospodarka atrakcyjna dla inwestorów.

Umowa z dnia (…) 2024 r.

W związku z koniecznością zapewnienia dalszego efektywnego wykorzystania środków pochodzących z RPO 2007-2013 zgodnie z art. 98 Ustawy Wdrożeniowej, jak również środków zwróconych z wkładów wniesionych w ramach RPO 2014-2020 oraz środków zwróconych w związku z realizacją zobowiązań wynikających z umów o dofinansowanie projektu w ramach pomocy zwrotnej w ramach RPO 2014-2020 zgodnie z art. 29 ust. 1 i art. 29a ust. 3 Ustawy Wdrożeniowej, Województwo dnia 31 stycznia 2024 r. zawarło ze Spółką Umowę.

Powyższa okoliczność wskazuje, iż zarówno środki pochodzące pierwotnie z RPO 2007-2013 jak i z RPO 2014-2020 w momencie ich ponownego wykorzystania podlegają regulacjom zawartym w Ustawie Wdrożeniowej.

Umowa przewiduje, że projekt bazuje na strukturze kaskadowej, w ramach której działają następujące podmioty:

1)Powierzający - Województwo (…) - podmiot monitorujący wykonywane przez Spółkę zadania własne Województwa, które zostały jej powierzone,

2)Wykonawca - podmiot wykonujący zadania własne Województwa w ramach ponownego wykorzystania środków z RPO 2007-2013 oraz 2014-2020 (Wnioskodawca),

3)Pośrednicy Finansowi - wykonujący zadania zlecone przez Wnioskodawcę związane z wdrażaniem Instrumentów Finansowych na podstawie odrębnych umów,

4)Ostateczni Odbiorcy - podmioty korzystające ze wsparcia.

Zgodnie z Umową, Województwo (zarząd Województwa) jako odpowiedzialne za dalsze zagospodarowanie ww. środków, powierzyło Spółce zadania związane z tym obowiązkiem, tj. powierzyło Spółce rolę podmiotu wdrażającego dla Funduszy Powierniczych w ramach Umowy oraz do ustanowienia, zarządzania i obsługi Funduszy Powierniczych w zakresie zadań określonych w Umowie.

Funduszami Powierniczymi są łącznie:

a)fundusze utworzone w celu zapewnienia wsparcia ze środków zwróconych pochodzących z instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO 2007-2013 zgodnie z art. 98 Ustawy Wdrożeniowej,

b)fundusze utworzone w celu zapewnienia wsparcia ze środków zwróconych pochodzących z wkładów finansowych z instrumentów finansowych w ramach RPO 2014-2020 zgodnie z art. 29 Ustawy Wdrożeniowej,

c)fundusze utworzone w celu zapewnienia wsparcia ze środków zwróconych pochodzących z zobowiązań wynikających z umów o dofinansowanie projektu w ramach RPO 2014-2020 zgodnie z art. 29a Ustawy Wdrożeniowej.

W związku z powyższym, Województwo powierzyło Spółce ww. środki w zarządzanie. Realizacja opisanej współpracy nie ma na celu osiągnięcia zysku.

Zgodnie z Umową, Spółka realizuje następujące zadania własne Województwa:

1)udzielenie wsparcia Ostatecznym Odbiorcom zgodnie ze Strategią Inwestycyjną dla środków zwróconych z instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO 2007-2013 (stanowiącą załącznik do Umowy),

2)udzielenie wsparcia Ostatecznym Odbiorcom zgodnie ze Strategią Inwestycyjną dla re- użycia środków finansowych zwróconych z instrumentów finansowych i pomocy zwrotnej w ramach RPO 2014-2020 (stanowiącą załącznik do Umowy).

Istotne jest aby ponownie wykorzystane środki, zarówno z RPO 2007-2013 oraz RPO 2014-2020, nie stanowiły konkurencji dla instrumentów stosowanych w kolejnych okresach programowania tj. 2014-2020 lub 2021-2027 i komplementarnie uzupełniały ofertę, np. stanowiły wkład krajowy do instrumentów zwrotnych.

Umowa wskazuje, że Województwo powierza Spółce wkład do Umowy na realizację własnego zadania polegającego na:

1)zarządzaniu Wkładem Finansowym, na który składają się:

a)środki finansowe pochodzące z wkładów wniesionych w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej zwrócone i inne przychody, a także zyski powstałe na wskutek obrotu tymi środkami lub niezaangażowane, o których mowa w art. 98 ust. 1 Ustawy Wdrożeniowej,

b)środki finansowe pochodzące z wkładów wniesionych w ramach RPO 2014-2020 do instrumentów finansowych zwrócone i inne przychody, a także zyski powstałe na wskutek obrotu tymi środkami lub niezaangażowane, o których mowa w art. 29 ust. 1 Ustawy Wdrożeniowej,

c)środki zwrócone w związku z realizacją zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie projektu w ramach pomocy zwrotnej w ramach RPO 2014-2020 wraz z odsetkami i innymi przychodami oraz zyskami powstałymi w skutek obrotu tymi środkami, o których mowa w art. 29a ust. 1 Ustawy Wdrożeniowej o ile, środki finansowe zgromadzone przez Województwo przekroczą wartość 1 mln zł lub zostanie wcześniej podjęta decyzja o ich przekazaniu przez Województwo,

2)zarządzaniu aktywami, pochodzącymi z wkładów wniesionych w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej wdrażanych na podstawie art. 44 Rozporządzenia Ogólnego, na które składają się:

a)wkłady wniesione w ramach RPO 2007-2013 do instrumentów inżynierii finansowej zaangażowane w obowiązujące umowy z Pośrednikami Finansowymi zgodnie z załącznikiem do Umowy,

b)wkłady wniesione na podstawie art. 98 ust. 1 Ustawy Wdrożeniowej w ramach umowy zawartej między Województwem a Spółką do instrumentów finansowych w obowiązujące umowy z Pośrednikami Finansowymi,

oraz określa zasady świadczenia usług publicznych w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców Województwa, poprzez udostępnianie wsparcia Ostatecznym Odbiorcom wsparcia bezpośrednio przez Wnioskodawcę lub za pośrednictwem Pośredników Finansowych, w formie wsparcia zwrotnego.

W odniesieniu do środków już zaangażowanych, o których mowa w pkt 2 lit. a powyżej, prawa i obowiązki Podmiotu Zarządzającego w obowiązujących umowach z Pośrednikami Finansowymi przejmuje, w imieniu i na rzecz Podmiotu Zarządzającego, Wnioskodawca.

W celu realizacji powierzonych zadań, Spółka ustanowi we własnym imieniu i na rzecz Województwa trzy Fundusze Powiernicze. Województwo zobowiązuje się do przekazywania Wkładu Finansowego w określonych transzach. Spółka zaś zobowiązuje się do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dla operacji Funduszy Powierniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Wnioskodawca ma za zadanie również otworzyć oraz prowadzić rachunki bankowe Funduszy Powierniczych oddzielnie dla każdego z ww. trzech źródeł Wkładu Finansowego. Rachunki te muszą zostać wydzielone od pozostałych zasobów Spółki przez cały okres realizacji Umowy oraz być wykorzystywane wyłącznie do celów realizacji Umowy.

Umowa została zawarta na czas określony - od 1 lutego 2024 r. do 31 grudnia 2033 r. z zastrzeżeniem postanowień Umowy. Spółka z dniem podpisania Umowy przystąpiła do wykonywania swoich obowiązków.

Spółka w zakresie wskazanym w Strategiach Inwestycyjnych stanowiących załączniki do Umowy, udziela Wsparcia zwrotnego Ostatecznym Odbiorcom bezpośrednio lub za pośrednictwem Pośredników Finansowych.

Spółka wybiera Pośredników Finansowych zgodnie z przepisami prawa krajowego i unijnego, na podstawie przejrzystych procedur, niedopuszczających do konfliktu interesów. Po zatwierdzeniu procesu wyboru Pośredników Finansowych, Spółka musi niezwłocznie przedstawić Województwu kopie Umów Operacyjnych (umów zawartych między Spółką a Pośrednikiem Finansowym w celu ustanowienia zasad wsparcia zwrotnego) zawartych z Pośrednikami Finansowymi. W przypadku bezpośredniego udzielania Wsparcia zwrotnego przez Spółkę, Wnioskodawca jest zobowiązany do udzielania ww. wsparcia na warunkach zaopiniowanych przez Województwo.

Środki zwrócone wygenerowane dzięki Instrumentom Finansowych częściowo zostały przeznaczone na zapewnienie wkładu własnego do Instrumentów Finansowych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) na lata 2021-2027. Pozostała część środków zwróconych została przeznaczona na re-użycie, tj. udzielenie wsparcia zwrotnego w formie instrumentów finansowych (tych samych lub innych), zgodnie z pierwotnymi celami priorytetów w jakich były one wykorzystywane zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa. Ponownie zagospodarowany kapitał, który został udostępniony Spółce w ramach realizacji postanowień Umowy a następnie przeznaczony na wsparcie Ostatecznych Odbiorców stanowi źródło dodatkowych środków pieniężnych, którymi są odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje oraz wszelkie inne korzyści odnoszące się do Wkładu Finansowego, generowane na poziomie zarówno Funduszu Powierniczego jak i wsparcia zwrotnego.

W związku z powyższym konieczna jest ocena skutków podatkowych na gruncie CIT dla otrzymywania ww. środków przez Spółkę.

W Umowie wskazano, że wszelkie przychody osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonymi środkami finansowymi oraz kary umowne (z tytułu re-użycia), zwracane będą w całości na specjalnie założone rachunki bankowe i będą zwiększać Wkład Finansowy. Jednocześnie zaznaczono w Umowie, że nie będą one stanowić przychodów Spółki.

Spółka zwraca w tym miejscu jednak uwagę, że są postanowienia umowne określające zasady rozliczenia projektu z Województwem, które same w sobie nie przesądzają skutków podatkowych operacji.

Mając na uwadze, że zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, pojęcie przychodów obejmuje m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, a zatem jest bardzo szerokie, Spółka występuje o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w celu oceny przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej skutków podatkowych przedsięwzięcia.

Pytania

1.Czy otrzymywane przez Spółkę w ramach realizacji postanowień Umowy środki, tj. odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje oraz wszelkie inne korzyści odnoszące się do Wkładu Finansowego, które wygeneruje ponowne zagospodarowanie opisanych we wniosku środków, a które są w całości zwracane na specjalnie otworzone, wydzielone od pozostałych zasobów Spółki, rachunki bankowe, są przychodami Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT?

2.W przypadku uznania przez Organ, że ww. środki stanową przychody Spółki w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, czy przychody, jakie wygeneruje ponowne zagospodarowanie opisanych we wniosku środków w szczególności odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez Spółkę będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, zasoby finansowe wygenerowane przez ponowne zagospodarowanie opisanych we wniosku środków zasobów finansowych tj. odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje oraz wszelkie inne korzyści odnoszące się do Wkładu Finansowego, stanowią przychody Spółki w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak wskazuje w szczególności art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Powyższa regulacja nie definiuje ściśle pojęcia przychodu, jednakże można stwierdzić, że przychodem jest wszelkie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika. W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą, przychodem są również kwoty należne, nawet gdy nie zostały faktycznie otrzymane, pod warunkiem, że kwoty te spełniają warunki wymienione powyżej (trwały, bezzwrotny i definitywny charakter).

Do przychodów podatkowych można więc zaliczyć jedynie przychody, które są danemu podatnikowi należne, tj. w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Definitywny charakter przychodu objawia się zaś w ten sposób, że faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa.

Przenosząc powyższe na płaszczyznę analizowanej sprawy, Województwo było zobowiązane do zapewnienia dalszego efektywnego wykorzystania środków pochodzących z RPO 2007-2013 zgodnie z art. 98 Ustawy Wdrożeniowej, jak również środków zwróconych z wkładów wniesionych w ramach RPO 2014-2020 oraz środków zwróconych w związku z realizacją zobowiązań wynikających z umów o dofinansowanie projektu w ramach pomocy zwrotnej w ramach RPO 2014-2020 zgodnie z art. 29 ust. 1 i art. 29a ust. 3 Ustawy Wdrożeniowej.

W tym celu Województwo zawarło ze Spółkę Umowę na podstawie której Spółka realizuje ww. zadanie i w tym celu Spółka m.in. ustanawia we własnym imieniu i na rzecz Województwa trzy Fundusze Powiernicze. Województwo zobowiązuje się do przekazywania Wkładu Finansowego w określonych transzach, a Wnioskodawca ma za zadanie otworzyć oraz prowadzić rachunki bankowe Funduszy Powierniczych oddzielnie dla każdego ze źródeł Wkładu Finansowego.

Zagospodarowane środki generują dodatkowe fundusze w postaci odsetek od rachunków bankowych, odsetek od lokat, odsetek od pożyczek, prowizji oraz wszelkich innych korzyści odnoszących się do Wkładu Finansowego, stanowią przychody Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż to Spółka jest odpowiedzialna za odpowiednie zagospodarowanie przekazanych środków.

Powyższe potwierdza również dodanie do katalogu przychodów zwolnionych z art. 17 ust. 1 ustawy o CIT pkt 53a, zgodnie z którym „przychody podmiotu wdrażającego instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014¬2020 lub w rozdziale 10 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, w szczególności odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez ten podmiot - w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa”.

Gdyby środki wygenerowane z przekazanych funduszy unijnych, a które to zwiększają wkład finansowy projektu nie były uznawane za przychody podatnika, w takiej sytuacji, ww. zwolnienie nie miałoby racji bytu. Skoro więc ustawodawca zauważył konieczność wprowadzenia niniejszego zwolnienia, kierując się zasadą racjonalnego prawodawcy, należy wskazać, iż wygenerowane fundusze, których dotyczy pytanie nr 1, stanowią przychody Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ustawy o CIT.

Ad. 2

W przypadku uznania przez Organ, że stanowisko Spółki odnośnie pytania nr 1 jest nieprawidłowe (winno być: prawidłowe), zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągnięte z tytułu ponownego zagospodarowania opisanych we wniosku środków w szczególności odsetek, opłat gwarancyjnych, dywidend i innych przychodów osiągniętych z inwestycji realizowanych przez Spółkę będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o CIT podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Z powyższego wynika, że podatnik posiadający siedzibę na terytorium kraju ma nieograniczony obowiązek podatkowy. Nie mniej, w ustawie przewidziano również wyłączenia oraz zwolnienia z obowiązku podatkowego i tak w myśl art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT, zwalnia się od opodatkowania przychody podmiotu wdrażającego instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 lub w rozdziale 10 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, w szczególności odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez ten podmiot - w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa.

Brzmienie przytoczonego przepisu wskazuje, że ustawodawca wprowadził dwie przesłanki jego zastosowania:

1)podmiotową - określającą podmiot wdrażający instrument finansowy oraz

2)przedmiotową - określającą rodzaj przychodów oraz warunkującą ich zwolnienie w części zwiększającej wkład finansowy z programu operacyjnego.

Powyższe wskazuje, że zwolnienie dotyczy jedynie tej części przychodu, która zwiększa wkład finansowy z regionalnych programów operacyjnych. Oprócz powyższego Spółka musi być podmiotem wdrażającym instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 Ustawy Wdrożeniowej.

Co niezwykle istotne, ustawodawca nie określił w ramach normy art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT, wymogu określającego źródło pochodzenia środków inwestowanych, tj. ustawodawca nie wskazał, że przychody muszą być osiągnięte ze środków pochodzących z programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 lub ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.

Opisane we wniosku ponownie inwestowane środki pochodzące ze środków z RPO 2007-2013 jak również RPO 2014-2020, powinny być więc wolne od podatku, w szczególności gdy, tak jak w przypadku Spółki, są one wykorzystywane zgodnie z Ustawą Wdrożeniową. Powyższe oznacza, że środki są zagospodarowywane zgodnie z Ustawą Wdrożeniową (ww. ustawa ma do tych środków zastosowanie), do której odnosi się art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT.

Zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną (np. interpretacja indywidualna z 21 stycznia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.610.2021.1.AK) odniesienie do rozdziału 10 ustawy wdrożeniowej tyczy się jedynie instrumentu finansowego, nie zaś samego podmiotu wdrażającego. Nie jest więc istotne, czy Spółka jest sama w sobie „podmiotem wdrażającym” w rozumieniu przepisów Rozdziału 10 Ustawy Wdrożeniowej.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego „wdrażać” oznacza „wprowadzać coś nowego do użytku”. Zgodnie z Umową Województwo powierzyło wiele istotnych zadań w związku z ponownym wykorzystaniem środków finansowych Spółce. Tym samym, Wnioskodawca jest zobowiązany do m.in. zarządzania wkładem finansowym, utworzenia trzech Funduszy Powierniczych wraz z ich zarządzaniem i nadzorowaniem, wnoszenia środków finansowych pochodzących ze zwrotów i ich udostępniania.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Spółka jest podmiotem wdrażającym.

Przechodząc do przesłanki przedmiotowej, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego wszelkie przychody osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonymi środkami finansowymi oraz kary umowne (z tytułu re-użycia), zwracane będą w całości na specjalnie założone rachunki bankowe i będą zwiększać Wkład Finansowy.

Dodatkowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z 31 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.263.2021.1.AK wskazał, że: „Należy zaznaczyć, że z uwagi na mające zastosowanie do działalności Funduszu normy prawa unijnego oraz prawa krajowego (tj. art. 44 i 45 Rozporządzenia Ogólnego oraz art. 29 Ustawy Wdrożeniowej), wszystkie zwroty z inwestycji dokonanych w ramach instrumentu finansowego X, będą zawsze miały status przypisanych do wkładu publicznego i muszą być ponownie wykorzystane na realizację celów określonych w Ustawie Wdrożeniowej oraz Rozporządzeniu Ogólnym. Oznacza to, że Środki z inwestycji uzyskiwane przez Fundusz, ze względu na odgórnie ustalone zasady, zostaną przeznaczone w kolejnym obrocie na wsparcie realizacji określonych celów publicznych przez co będą zwiększać wkład finansowy z programu operacyjnego. Spełniona jest zatem przesłanka przedmiotowa, umożliwiająca zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53a Ustawy o CIT, do Środków z inwestycji uzyskiwanych przez Fundusz”.

Zaprezentowany przez Dyrektora KIS sposób wykładni należy przyjąć z pełną aprobatą i w tym miejscu należy zaznaczyć, że ustawodawca, oprócz ww. dwóch przesłanek, nie wskazał, żadnych dodatkowych kryteriów odnośnie do możliwości zastosowania omawianego zwolnienia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że omawiane przychody będą zwiększać wkład finansowy z programu operacyjnego, a więc przesłanka przedmiotowa zostanie spełniona.

Jedyną wątpliwość Spółki budzi stwierdzenie „instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020” w kontekście przesłanki podmiotowej.

Z powyższego wynika, że aby zwolnienie miało zastosowanie Spółka musi wdrażać instrument finansowy w rozumieniu rozdziału 10 Ustawy Wdrożeniowej. Jednakże w samym rozdziale 10 Ustawy Wdrożeniowej, nie ma zawartej konkretnej definicji instrumentu finansowego, stąd też wątpliwości Wnioskodawcy.

Z rozdziału 10 Ustawy Wdrożeniowej wynika, m.in. że „Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy ze środków programu operacyjnego na rzecz instrumentów finansowych na zasadach określonych w części drugiej w tytule IV rozporządzenia ogólnego.”.

Dodatkowo, zgonie z art. 2 Ustawy Wdrożeniowej, który wprowadza definicje do ustawy, instrumentem finansowym jest instrument finansowy, o którym mowa w części drugiej w tytule IV rozporządzenia ogólnego.

Powyższe wskazuje, że w celu zdefiniowania instrumentu finansowego należy sięgnąć do tytułu IV Rozporządzenia Ogólnego, który określa m.in., że:

1)EFSI mogą być wykorzystywane w celu wspierania instrumentów finansowych w ramach jednego lub kilku programów, w tym zorganizowanych poprzez fundusze funduszy, aby przyczynić się do osiągnięcia celów szczegółowych określonych w ramach priorytetu.

2)Instrumenty finansowe wdraża się, by wesprzeć inwestycje, które uznaje się jako finansowo wykonalne i nie otrzymujące wystarczającego finansowania ze źródeł rynkowych. Stosując przepisy niniejszego tytułu, instytucje zarządzające, podmioty wdrażające fundusze funduszy i podmioty wdrażające instrumenty finansowe zapewniają zgodność z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności w zakresie pomocy państwa i zamówień publicznych.

Z powyższego również nie wynika dokładna definicja instrumentów finansowych, jednakże wskazano tu, że muszą one wspierać inwestycje finansowo wykonalne i nie otrzymujące wystarczającego finansowania ze źródeł rynkowych, co w przypadku Instrumentów Finansowych ma miejsce. Opisane we wniosku Instrumenty Finansowe są wykorzystywane w celu m.in. pomocy rozwoju MŚP, które na rynkowych warunkach mają ograniczone zdolności pozyskania finansowania zewnętrznego i często są niekorzystne finansowo.

Idąc dalej zgodnie z definicją instrumentu finansowego zawartą w art. 2 pkt 11 Rozporządzenia Ogólnego, „instrumenty finansowe” oznaczają instrumenty finansowe określone w rozporządzeniu finansowym, o ile w niniejszym rozporządzeniu nie przewidziano inaczej.

Przechodząc więc do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz. U. UE. L. z 2012 r. Nr 298, str. 1 ze zm.), „instrumenty finansowe” oznaczają unijne środki wsparcia finansowego przekazywane z budżetu na zasadzie komplementarności w celu osiągnięcia określonego celu lub określonych celów polityki Unii.

Instrumenty takie mogą przybierać formę inwestycji kapitałowych lub quasi kapitałowych, pożyczek lub gwarancji lub innych instrumentów opartych na podziale ryzyka, a w stosownych przypadkach mogą być łączone z dotacjami (art. 2 lit. p).

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że opisane we wniosku Instrumenty Finansowe spełniają również powyższe przesłanki. Okoliczność, że obecnie środki te nie posiadają statusu środków europejskich nie oznacza automatycznie, że nie stanowią one środków unijnych. Nieposiadanie statusu środków europejskich w praktyce oznacza tyle, że nie podlegają one reżimowi prawnemu i zasadom wdrażania i rozliczania funduszy strukturalnych, z zastrzeżeniem zachowania ich odpowiedniego zastosowania, co w przypadku Spółki jest spełnione. Niemniej, środki te zostały przekazane z EFSI, są więc środkami unijnymi. Forma Instrumentów Finansowych również została zachowana.

Co więcej, art. 29, 29a oraz 98 Ustawy Wdrożeniowej, warunkują ponowne wykorzystanie środków koniecznością przeznaczenia ich zgodnie z art. 44 ust. 1, art. 45, oraz 66 Rozporządzenia Ogólnego, jak również art. 78 ust. 7 Rozporządzenia 1083.

I tak art. 44 ust. 1 Rozporządzenia Ogólnego stanowy:

„Bez uszczerbku dla art. 43a, zasoby zwrócone do instrumentów finansowych z inwestycji lub z uwolnienia zasobów przeznaczonych na umowy gwarancyjne - w tym zwroty kapitału oraz zyski i inne dochody, takie jak odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy, zyski kapitałowe lub wszelkie inne wpływy wygenerowane przez te inwestycje, które mogą być przypisane wsparciu z EFSI, wykorzystuje się ponownie do poniższych celów, do wysokości koniecznych kwot oraz w kolejności uzgodnionej we właściwych umowach o finansowaniu:

a)dalsze inwestycje, za pośrednictwem tych samych lub innych instrumentów finansowych, zgodnie z celami szczegółowymi określonymi w ramach priorytetu;

b)w stosownych przypadkach pokrycie w kwocie nominalnej straty wkładu EFSI na rzecz instrumentów finansowych wynikającej z ujemnych odsetek, jeżeli strata ta nastąpiła pomimo aktywnego zarządzania zasobami finansowymi przez podmioty wdrażające instrumenty finansowe;

c)w stosownych przypadkach refundacja poniesionych kosztów zarządzania oraz opłat za zarządzanie instrumentem finansowym.”.

Artykuł 45 Rozporządzenia Ogólnego wskazuje zaś:

„Państwa członkowskie podejmują niezbędne działania w celu zapewnienia, aby środki finansowe zwrócone do instrumentów finansowych, w tym zwroty kapitału, i zyski oraz inne dochody wygenerowane w okresie co najmniej ośmiu lat po zakończeniu okresu kwalifikowalności związane ze wsparciem z EFSI na rzecz instrumentów finansowych zgodnie z art. 37 były ponownie wykorzystywane zgodnie z celami programu lub programów, albo w ramach tego samego instrumentu finansowego lub, w następstwie wycofania tych środków finansowych z instrumentu finansowego w ramach innych instrumentów finansowych, w obu przypadkach z zastrzeżeniem, że ocena warunków rynkowych wskazuje na ciągłe zapotrzebowanie na taką inwestycję, lub w ramach innych form wsparcia.”

Zgodnie z art. 66 Rozporządzenia Ogólnego:

„Wsparcie EFSI przyjmuje formę dotacji, nagród, pomocy zwrotnej i instrumentów finansowych, bądź też ich kombinacji.

W przypadku pomocy zwrotnej wsparcie zwrócone podmiotowi, który go udzielił, lub innej właściwej instytucji państwa członkowskiego jest przechowywane na oddzielnym rachunku lub wydzielone za pomocą kodów księgowych i ponownie wykorzystywane do tego samego celu lub zgodnie z celami programu.”.

Natomiast art. 78 ust. 7 Rozporządzenia 1083 stanowi:

„Odsetki uzyskane z tytułu płatności z programów operacyjnych do funduszy określone w art. 44 wykorzystywane są na finansowanie któregokolwiek z następujących:

a)projektów z zakresu rozwoju obszarów miejskich w przypadku funduszy na rzecz rozwoju obszarów miejskich;

b)instrumentów inżynierii finansowej dla małych i średnich przedsiębiorstw;

c)w przypadku funduszy lub innych systemów zachęt zapewniających pożyczki, gwarancji dla inwestycji dotyczących wsparcia podlegającego zwrotowi lub równoważnych instrumentów dotyczących efektywności energetycznej i wykorzystania energii odnawialnej w budynkach, w tym w istniejącym budownictwie mieszkaniowym.

Zasoby zwrócone na rzecz operacji z inwestycji dokonanych z funduszy, określonych w art. 44, lub pozostałe po uwzględnieniu wszystkich gwarancji zostają powtórnie wykorzystane przez właściwe organy państwa członkowskiego na rzecz projektów z zakresu rozwoju obszarów miejskich, na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw lub efektywności energetycznej i wykorzystania energii odnawialnej w budynkach, w tym w istniejącym budownictwie mieszkaniowym.”.

Skoro więc w Umowie zastrzeżono, że re-użycie środków musi spełnić wszystkie powyższe przesłanki, należy stwierdzić, że oferowana pomoc zwrotna w ramach Instrumentów Finansowych wpisuje się w przesłankę z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT.

Podsumowując odnosząc się do wykładni systemowej i celowościowej należy zauważyć, że wprowadzając zwolnienie, Ustawodawca miał na celu wyeliminowanie ryzyka uszczuplenia środków przeznaczonych na cele publiczne oraz zachęcanie podmiotów do wielokrotnego obrotu tymi środkami, tj. na maksymalne wykorzystanie środków na realizację projektów.

Powyższe dodatkowo potwierdza, że wolą ustawodawcy nie było wyeliminowanie z powyższego zwolnienia przychodów osiągniętych z środków pierwotnie udostępnionych w ramach RPO 2007-2013. Skoro pierwotnym zamysłem ustawodawcy było, aby środki w ramach programu operacyjnego nie zostały uszczuplone przez podatek oraz chęć najefektywniejszego wykorzystania tych środków, a w dodatku w samej Ustawie Wdrożeniowej przewidziano różne formy ponownego wykorzystania tych środków w tym środków pochodzących z RPO 2007-2013, należy stwierdzić, że takie przychody też powinny podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych. Co więcej ponowne wykorzystanie środków stanowi niejako przymus ustawodawcy, gdyż nie używa on sformułowania „środki mogą być ponownie wykorzystane”, a „są ponownie wykorzystywane”.

Potwierdzeniem powyższego jest pismo Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, podpisane przez Dyrektora Departamentu Koordynacji Wdrażania Funduszy UE, stanowiące odpowiedź na pismo Ministerstwa Finansów (Departament Podatków Dochodowych) z dnia 26 stycznia 2018 r. (sygn. DD6.8223.5.2018), w którym wskazano, że: „Celem wprowadzenia w art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT, zwolnienia od podatku dochodowego przychodów podmiotów wdrażających instrumenty finansowe była ochrona przed opodatkowaniem i – w konsekwencji - uszczupleniem publicznych środków programów operacyjnych Polityki Spójności przeznaczonych na wdrażanie instrumentów finansowych. (...) Nałożenie na te środki podatku dochodowego powodowałoby uszczuplenie środków, które w kolejnym obrocie muszą być przeznaczone na wsparcie realizacji określonych celów publicznych. Zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT, pozwala zatem maksymalizować korzyści wynikające z użycia i wielokrotnego obrotu zwrotnych form finansowania projektów o istotnym znaczeniu dla gospodarki, ale przede wszystkim pozwala na wypełnienie obowiązków spoczywających na instytucjach zarządzających oraz państwie członkowskim, wynikających z prawa unijnego. (...) w opinii Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, wszystkie dochody przypisane do wkładu publicznego w ramach instrumentów finansowych realizowanych w programach operacyjnych, niezależnie od sposobu ich wypracowania, korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT.” (pismo to zostało przytoczone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0111-KDIB1-2.4010.650.2021.1.AK z 3 lutego 2022 r.).

Mając na uwadze, że zgodne z Umową ponowne wykorzystanie środków będzie się odbywało zgodnie z art. 29, 29a oraz 98 ustawy wdrożeniowej, a więc na cele zgodne z celami programu, należy stwierdzić, iż przychody z nich uzyskane, w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa powinny być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W piśmiennictwie oraz judykaturze przychód podatkowy identyfikowany jest z trwałym przysporzeniem majątkowym zwiększającym wartość aktywów (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość - Komentarz do art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, LEX 2014). Z kolei w wyroku z 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, zgodnie z którym z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jest ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, należy uznać, że Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, tj. rozpoznania przez Państwa przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, z tytułu zasobów finansowych wygenerowanych przez ponowne zagospodarowanie opisanych we wniosku środków finansowych, tj. odsetek od rachunków bankowych, odsetek od lokat, odsetek od pożyczek, prowizji oraz wszelkich innych korzyści odnoszących się do Wkładu Finansowego, jest nieprawidłowe.

Na tle przedstawionego opisu sprawy, trudno przyjąć, że przychody te stanowią Państwa definitywne przysporzenie majątkowe, tylko dlatego, że to Państwo odpowiedzialni jesteście za odpowiednie zagospodarowanie przekazanych środków. Fakt, że realizujecie Państwo zobowiązania określone w Umowie zawartej z Województwem, wynika z konieczności zapewnienia przez Województwo dalszego efektywnego wykorzystania środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2007-2013, jak również na lata 2014-2020. Umowa przewiduje bowiem, że Województwo (…) jako Powierzający monitoruje wykonywane przez Państwa (Wykonawcę) zadania własne Województwa w ramach ponownego wykorzystania środków. Co istotne, w proces ponownego wykorzystania środków, zaangażowane zostały Fundusze Powiernicze, utworzone w celu zapewnienia wsparcia ze środków zwróconych pochodzących z instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO 2007-2013 oraz w ramach RPO 2014-2020, a rolę podmiotu wdrażającego dla Funduszy Powierniczych, Województwo powierzyło Państwu. W ramach Umowy zostaliście Państwo zobowiązani do ustanowienia, zarządzania i obsługi Funduszy Powierniczych w zakresie zadań określonych w Umowie. W tym zakresie zostaliście Państwo zobowiązani do ustanowienia we własnym imieniu i na rzecz Województwa trzech Funduszy Powierniczych. Zobowiązani zostali Państwo również do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dla operacji Funduszy Powierniczych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Mają Państwo za zadanie otworzyć oraz prowadzić rachunki bankowe Funduszy Powierniczych oddzielnie dla każdego z trzech źródeł Wkładu Finansowego, do przekazania których zobowiązało się Województwo. Rachunki te muszą zostać wydzielone od pozostałych zasobów Spółki przez cały okres realizacji Umowy oraz być wykorzystane wyłącznie do celów realizacji Umowy.

Wskazać również należy, że odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje oraz wszelkie inne korzyści odnoszące się do Wkładu Finansowego, które wygeneruje ponowne zagospodarowanie opisanych we wniosku środków, są w całości zwracane na specjalnie otworzone, wydzielone od pozostałych Państwa zasobów, rachunki bankowe, co wskazaliście Państwo formułując pytanie nr 1.

Tym samym, trudno uznać środki wygenerowane przez ponowne zagospodarowanie kapitału, za Państwa przychody.

Ponadto, w opisie sprawy wskazaliście Państwo, że wszelkie przychody osiągnięte z tytułu zarządzania powierzonymi środkami finansowymi oraz kary umowne (z tytułu re-użycia), zwracane będą w całości na specjalnie założone rachunki bankowe i będą zwiększać Wkład Finansowy. Jednocześnie zaznaczono, że nie będą one stanowić Państwa przychodów.

Zatem, uznałem Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy otrzymywane przez Spółkę w ramach realizacji postanowień Umowy środki, tj. odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje oraz wszelkie inne korzyści odnoszące się do Wkładu Finansowego, które wygeneruje ponowne zagospodarowanie opisanych we wniosku środków, a które są w całości zwracane na specjalnie otworzone, wydzielone od pozostałych zasobów Spółki, rachunki bankowe, są przychodami Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, za nieprawidłowe.

Ad. 2

Istota problemu sformułowana w pytaniu oznaczonym we wniosku nr 2 sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii czy w przypadku uznania ww. środków za Państwa przychód podatkowy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, znajdzie do nich zastosowanie zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT, zgodnie z którym wolne od podatku są przychody podmiotu wdrażającego instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 lub w rozdziale 10 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, w szczególności odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez ten podmiot – w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa.

Wobec uznania, że ww. środki nie stanowią Państwa przychodów na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, udzielenie odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w  przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.