Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.774.2024.1.DW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowy od osób prawnych w zakresie sposobu wykorzystania przysługujących Spółce limitów zwolnienia na podstawie DoW1 oraz DoW2 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką (…) podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, posiadającą status (…) przedsiębiorcy, której podstawowa działalność polega na produkcji oraz dostarczaniu do odbiorców końcowych kabli i przewodów.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na produkty Spółki, podjęto decyzję o realizacji inwestycji mającej na celu zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu w (…) - działki nr (…), oraz działek o nr 2 i 3 (…) (dalej: „Zakład”), a co za tym idzie, zapewnienie pełnego zaspokojenia potrzeb kontrahentów. Cel ten miał zostać zrealizowany poprzez nabycie nowoczesnych środków trwałych, modernizację aktualnie posiadanych środków trwałych i przeprowadzenie prac budowlanych (dalej: „Inwestycja 1”).

Połączenie dotychczasowej i nowej infrastruktury technicznej, zakupionej w ramach Inwestycji 1, zakłada stworzenie zintegrowanego ciągu technologicznego, umożliwiającego realizację poszczególnych etapów produkcji, a w konsekwencji wytwarzanie kompletnych wyrobów gotowych. Osiągnięcie tego celu ma być możliwe dzięki realizacji m.in. następujących zadań:

A.Nabycia oraz modernizacji środków trwałych - w tym między innymi:

-linii CCV MV do 130 kV;

-linii CCV HV do 640 kV;

-ekraniarki koszowej do nakładania żył powrotnych (ekranów) na zaizolowanych żyłach roboczych.

Zakup powyższych maszyn w połączeniu z obecnie posiadanym parkiem maszynowym w postaci: grubociągów do ciągnienia drutów miedzianych i aluminiowych, skręcarek koszowych odpowiadających za produkcję żył roboczych, linii powłokowych służących do wytłaczania powłok zewnętrznych nadających finalną formę produkowanym kablom, linii do nakładania korugowanych powłok metalowych (Cu, Al), prasy do ołowiu, linii do grafitowania oraz pancerek do nakładania pancerzów z drutów stalowych - umożliwi zwiększenie mocy produkcyjnych oraz produkcję kabli o zmienionej charakterystyce.

Spółka planuje przeprowadzić także modernizację obecnego parku technologicznego, co przyczyni się do znacznego zwiększenia efektywności istniejących linii produkcyjnych. Przewiduje się m.in. instalację modułów kontrolnych na wybranych liniach, umożliwiających monitoring parametrów procesowych. Dzięki tym usprawnieniom możliwe będzie natychmiastowe reagowanie na zmiany warunków procesu technologicznego oraz ich optymalizacja, co przełoży się na wyższą wydajność.

Unowocześnieniu ulegnie również infrastruktura odpowiedzialna za dostarczanie mediów procesowych (takich jak woda i gazy techniczne) w obrębie całego Zakładu. Te elementy są kluczowe dla prawidłowego i bezpiecznego funkcjonowania linii produkcyjnych. W związku z planowaną rozbudową Zakładu w ramach Inwestycji 1, konieczne będzie także nabycie bębnów maszynowych i szpul, pozwalających magazynować i transportować półprodukty kablowe pomiędzy poszczególnymi maszynami.

W ramach Inwestycji 1 planuje się również modernizację laboratorium kontroli jakości oraz nabycie nowych środków trwałych, które wykorzystywane będą do badania w trybie ciągłym m.in. kabli MV. Nabyte zostaną również takie sprzęty jak reflektometr wraz ze spawarką do badań tłumienności włókien światłowodowych oraz stanowisko do badania zawartości gazu w izolacji. Środki trwałe nabyte w obszarze kontroli jakości będą odgrywać kluczową rolę w ocenie poprawności realizacji procesu produkcyjnego, jak również dopuszczeniu wyrobów końcowych do sprzedaży. Tym samym będą wykorzystywane w procesie produkcji wszystkich wyrobów Spółki.

Końcowo, warto podkreślić, że elementem Inwestycji 1 będzie też nabycie wózków pozwalających na usprawnienie transportu wewnątrzzakładowego. Jest to szczególnie istotne w kontekście planowanego zwiększenia mocy produkcyjnych, gdyż pozwoli uniknąć powstania „wąskiego gardła” w tym obszarze procesu technologicznego.

B. Prace budowlane - w zakresie planowanej Inwestycji 1, Wnioskodawca przewiduje realizację prac budowlanych, których głównym elementem będzie wzniesienie nowej hali technologicznej. W obiekcie tym zostaną umieszczone, między innymi, nowe linie izolacyjne. Projekt obejmuje również budowę nowej wieży technicznej, w której znajdą się pomieszczenia dla pracowników odpowiedzialnych za nadzór nad parametrami procesowymi oraz zapewnienie prawidłowego funkcjonowania całego procesu produkcyjnego w Zakładzie. Ponadto, w ramach Inwestycji 1, Spółka zamierza utworzyć dodatkowe obiekty, takie jak nawijarnia, transformatorownia oraz budynek kół nawrotnych. Wszystkie te pomieszczenia będą bezpośrednio wykorzystywane w procesie produkcji wyrobów Wnioskodawcy.

Planowane jest także wzniesienie magazynu wysokiego składowania, przeznaczonego do przechowywania całego asortymentu oferowanego przez Spółkę.

Zakres prac budowlanych obejmuje również niezbędne wzmocnienia posadzek hal produkcyjnych w miejscach przeznaczonych dla wielkotonażowych środków trwałych, takich jak nowe i zmodernizowane linie procesowe. Działanie to jest kluczowe dla zapewnienia stabilnego podłoża pod cały ciąg technologiczny.

Planowana jest także budowa infrastruktury pomocniczej, w tym doprowadzenie niezbędnych dróg i utworzenie placów przy nowej hali i budynkach. Celem tych działań jest integracja istniejącej części Zakładu z Inwestycją 1 oraz zapewnienie efektywności ciągu produkcyjnego.

Wszystkie prace budowlane zostaną przeprowadzone w sposób umożliwiający efektywną integrację dotychczasowych zasobów Spółki z nową Inwestycją 1. Takie podejście ma na celu zapewnienie wysokiej efektywności realizowanych procesów oraz eliminację tzw. wąskich gardeł. Realizacja tych zamierzeń ma umożliwić nie tylko zwiększenie mocy wytwórczych, ale także dostosowanie obecnej infrastruktury do zmodernizowanego w ramach Inwestycji 1 ciągu technologicznego.

W celu realizacji powyższych założeń, Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu do (…) (dalej: „SSE”, „Strefa”), która została wydana na rzecz Wnioskodawcy w dniu (…) (decyzja o wsparciu nr (…), dalej: „Decyzja 1”, „DoW1”).

Zakres Decyzji 1 obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytwarzanych i usług świadczonych, określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, z wyłączeniem działalności gospodarczej w zakresie określonym w § 2 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji w stanie obowiązującym na datę wydania Decyzji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713 i Dz. U. z 2021 r. poz. 2483):

a)(…)

Inwestycja 1 rozpoczęła się (…) 2023 r. a jej zakończenie planowane jest z końcem 2025 r.

Jednocześnie, w trakcie realizacji DoW1, Wnioskodawca podjął decyzję o realizacji kolejnej nowej inwestycji na terenie Zakładu, z uwzględnieniem dodatkowych działek o nr (…), nr (…), (…), obejmującej ten sam typ działalności gospodarczej jak wskazany w ramach DoW1 (zbieżne kody PKWiU), (dalej: „Zakład w (…)”). Celem nowej inwestycji jest dalsze zwiększanie zdolności produkcyjnych istniejącego Zakładu poprzez wyposażenie go w nowoczesne środki trwałe, modernizację istniejących aktywów oraz budowę nowej hali produkcyjnej (dalej: „Inwestycja 2”). Realizacja Inwestycji 2 pozwoli na zintegrowanie istniejących środków trwałych wraz z nowymi i dokonanie prac modernizacyjnych. Rezultat ten zostanie osiągnięty poprzez realizację następujących działań:

A.Prac budowlanych - W ramach zwiększenia obecnych mocy produkcyjnych Zakładu, Spółka przewiduje budowę nowej hali produkcyjnej o łącznej powierzchni 11 700 m2, która zostanie wyposażona w niezbędne do spełnienia celu realizacji Inwestycji 2 środki trwałe.

B.Nabycia oraz modernizacji środków trwałych - W ramach Inwestycji 2, Spółka nabędzie dwie nowoczesne linie izolacyjne wraz z taśmiarką (linia do nakładania ekranu metalicznego z taśmy Cu), które zostaną zainstalowane w ramach dotychczasowej powierzchni produkcyjnej. Nowe linie, dedykowane do produkcji kabli średniego i wysokiego napięcia, będą produkować kable w izolacji EPR (guma), którą do tej pory wykonywała tylko jedna linia w (…), co podkreśla unikalność i przewagę konkurencyjną wynikającą z wdrożenia Inwestycji 2.

Nowa hala zostanie wyposażona w nowe maszyny i urządzenia takie jak m.in.: skręcarka czterokoszowa oraz grubociąg Cu dwubiegowy. Będą one służyły na potrzeby pierwszego etapu procesu produkcji gdzie walcówka z huty przeciągana jest na mniejsze średnice, a potem skręcana w żyły. Dodatkowo, aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu na produkcję, Inwestycja 2 obejmie również zakup dodatkowego wyposażenia logistycznego i produkcyjnego jak np.: szpule o średnicy 630 mm, zgrzewarki, sprężarki, nożyce hydrauliczne, zrywarki, popychacz, transporter do bębnów, ciągadła PCD, bębny. Wszystkie te elementy są niezbędne do efektywnego zarządzania większym wolumenem produkcji.

W kontekście kontroli jakości oraz spełnienia wymogów rynkowych, rozbudowane zostanie laboratorium do badań żył roboczych. Planowane jest wyposażenie go m.in. w nowoczesny mostek do badania rezystancji żył roboczych, korowarki elektryczne, maszynę wytrzymałościową do badania mechanicznych właściwości drutów. Zakupione maszyny i urządzenia pozwolą na utrzymanie najwyższych standardów jakości, co jest kluczowe w kontekście produkcji zaawansowanych technologicznie kabli.

C. Prace modernizacyjne - Wnioskodawca planuje również przeprowadzenie prac modernizacyjnych posiadanego parku technologicznego, co pozwoli na znaczne podniesienie wydajności obecnie posiadanych linii technologicznych. Obejmą one m.in. poprawę wydajności maszyn oraz możliwość produkcji szerszego asortymentu produktów. Przewidziano również modernizację (i) skręcarki drutów i żył roboczych w celu poprawy ich wydajności, (ii) jednej z linii izolacyjnych w celu poszerzenia zakresu produktowego oraz (iii) zasilania w dotychczasowej hali produkcyjnej, która jest niezbędna z uwagi na instalację nowych linii izolacyjnych i taśmiarki.

W związku z powyższym, Spółka złożyła we wrześniu 2024 r. dokumentację aplikacyjną o wydanie kolejnej decyzji o wsparciu, która została wydana (…) 2024 r. nr (…) - przez Strefę (dalej: „Decyzja 2”, „DoW2”).

Zakres kodów PKWiU w ramach Decyzji 2 jest tożsamy z kodami wskazanymi w Decyzji 1 i obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytwarzanych i usług świadczonych, określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, z wyłączeniem działalności gospodarczej w zakresie określonym w § 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2022 r. poz. 2861 ze. zm.):

a)(…)

Spółka w ramach otrzymanej DoW 2 rozpoczęła prace związane z nową inwestycją w rozumieniu art. 2 pkt 23) GBER, 4 października 2024 r. a jej zakończenie planowane jest z końcem 2027 r. (termin zakończenia inwestycji jak ujęty w DoW2).

Pytanie

Czy metodyka sposobu wykorzystania przysługujących Spółce limitów zwolnienia na podstawie DoW1 oraz DoW2 (w szczególności łączna kalkulacja wyniku z działalności zwolnionej oraz chronologiczna konsumpcja dostępnych limitów zwolnienia) jak przedstawiona poniżej jest prawidłowa? (część pytania zadanego we wniosku)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, metodyka sposobu wykorzystania przysługujących Spółce limitów zwolnienia na podstawie DoW1 oraz DoW2 przedstawiona poniżej jest prawidłowa.

Uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy

Przepisy ogólne

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Kolejno w art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT wskazano, że przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Natomiast, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1) lit a) i b) ustawy o WNI, nowa inwestycja oznacza inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu. Alternatywnie, jest to nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o WNI, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”. Kolejno w art. 13 ust. 6 tejże ustawy, w przypadku gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwie decyzje o wsparciu, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania decyzji o wsparciu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest zdania, że powinien rozliczać dochód zwolniony chronologicznie tj. wpierw na podstawie limitu przysługującego Spółce na podstawie DoW1 a następnie po jego wyczerpaniu (nie dłużej jednak niż do dnia ważności DoW1) w ramach DoW2 (również w okresie przed terminem zakończenia Inwestycji 2, będącej podstawą do wydania DoW2).

Chronologiczne rozliczanie tj. zgodnie z kolejnością wydania uzyskanych przez przedsiębiorców decyzji o wsparciu wynika wprost z brzmienia przepisu art. 13 ust. 7 ustawy o WNI. W związku z powyższym, Spółka powinna rozliczyć dostępną pomoc publiczną w taki sposób, że wpierw wykorzysta limit pomocy publicznej przyznany w ramach DoW1 a następnie, gdy ten ulegnie wyczerpaniu, limit przysługujący w ramach DoW2 (nie dłużej jednak niż do dnia ważności DoW2).

Jak wynika bezpośrednio ze wskazanych przepisów, warunkiem korzystania ze zwolnienia podatkowego, wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, jest realizacja nowej inwestycji na terenie i w ramach działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. W związku z tym, fakt spełnienia przez Spółkę obu przesłanek upoważnia Spółkę do rozliczania Dochodu Zwolnionego Spółki w sposób chronologiczny zgodnie z kolejnością wydania DoW1 i DoW2.

Kolejno, chronologiczne rozliczanie posiadanych przez Spółkę DoW1 i DoW2 i efektywne wywiązywanie się z normy prawnej wynikającej z art. 13 ust. 7 ustawy o WNI możliwe jest w sytuacji, gdy Dochód Zwolniony Spółki będzie ustalany wspólnie.

Fakt ten jest ściśle związany z kwestią jednolitej ewidencji dochodów zwolnionych z opodatkowania. Przywołane przez Wnioskodawcę przepisy zwłaszcza art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT oraz art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, wprost wskazują, że jedyne wyodrębnienie jakie Spółka powinna dokonywać, powinno występować w celu ustalenia podstawy opodatkowania dla działalności opodatkowanej i oddzielnie dla Dochodu Zwolnionego Spółki.

W związku tym, jeżeli Spółka, zgodnie z literalną wykładnią przepisów, ma prawo prowadzić jedną łączną ewidencję dla Dochodu Zwolnionego Spółki to tym samym prawidłowe powinno być chronologiczne rozliczenie dostępnej pomocy publicznej w ramach DoW1 i DoW2.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy znajduje swoje potwierdzenie również w Objaśnieniach podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: „Objaśnienia”):

-„Zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy o WNI, w przypadku, gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwie decyzje o wsparciu, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania decyzji o wsparciu. Zasadę tę stosuje się również, gdy przedsiębiorca korzysta z pomocy publicznej zarówno na podstawie decyzji o wsparciu, jak i na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: „ustawa o SSE”), na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Rozliczenie pomocy publicznej następuje w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystywany jest limit pomocy publicznej w ramach zezwolenia (decyzji) wydanego najwcześniej, a gdy limit wynikający z tego zezwolenia (decyzji) jest niewystarczający, otrzymana pomoc publiczna powinna być rozliczana z dostępnym limitem wynikającym z kolejnych zezwoleń (decyzji), w kolejności ustalonej zgodnie z datami ich wydania” - pkt 33 Objaśnień;

-„(...) jeżeli podatnik uzyska kilka decyzji o wsparciu przychody wynikające z realizacji nowych inwestycji podlegają sumowaniu (nie muszą być wydzielane na poszczególne nowe inwestycje)” - pkt 44 Objaśnień;

-„możliwość kumulacji przychodów oraz kosztów, a także wyliczania dochodu podlegającego zwolnieniu istnieje (...), gdy przedsiębiorca osiąga dochody z nowych inwestycji na podstawie co najmniej dwóch decyzji o wsparciu” - pkt 63 Objaśnień.

Prawidłowe stanowisko odnośnie chronologicznego rozliczania posiadanych Decyzji o wsparciu oraz braku konieczności prowadzenia oddzielnych ewidencji, w celu kalkulacji wyniku zwolnionego, potwierdzone zostało m.in. w:

-interpretacji indywidualnej z dnia 5 lipca 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.366.2024.1.ZK;

-interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.298.2023.1.AN;

-interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.11.2023.1.ZK;

-interpretacji indywidualnej z dnia 15 lutego 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.31.2023.1.JG.

Argumentem przemawiającym za łącznym, chronologicznym wykorzystywaniem pomocy publicznej z tytułu Dochodu Zwolnionego Spółki, jest kwestia poziomu zintegrowania realizowanej Inwestycji 1 i Inwestycji 2 z dotychczasową działalnością Spółki w Zakładzie.

Biorąc pod uwagę powyższe, metodyka sposobu wykorzystania przysługujących Spółce limitów zwolnienia na podstawie DoW1 oraz DoW2 jak przedstawione wyżej, zdaniem Spółki powinna być prawidłowa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Według art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,

dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Jak stanowi art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o CIT,

podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Analiza powyższych przepisów wskazuje zatem na to, że na podatnikach prowadzących działalność na podstawie decyzji o wsparciu spoczywa obowiązek prowadzenia ewidencji zapewniającej wyłącznie określenie kwoty dochodu zwolnionego z podatku dochodowego oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. Ustawodawca nie wymaga natomiast prowadzenia odrębnych ewidencji dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o więcej niż jedną decyzję o wsparciu.

Zgodnie z art. 17 ust. 6a ustawy o CIT,

w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.

Stosownie do art. 17 ust. 6aa ustawy o CIT,

przepis ust. 6a stosuje się odpowiednio do ustalania wielkości zwolnienia od podatku dochodowego w przypadku, gdy na terenie określonym w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu jest prowadzona działalność gospodarcza określona w tym zezwoleniu lub działalność gospodarcza, w ramach której jest realizowana nowa inwestycja, oraz inna działalność tego podatnika.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 4 ustawy o WNI,

zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu. Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

W myśl art. 13 ust. 6, ust. 8 ustawy o WNI,

w przypadku gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwie decyzje o wsparciu, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania decyzji o wsparciu;

rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której rozpoczęto inwestycję, w oparciu o którą jest prowadzona działalność gospodarcza.

Wymagane jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w oparciu o nową inwestycję na terenie określonym w decyzji o wsparciu oraz działalnością prowadzoną poza nową inwestycją.

Z objaśnień podatkowych z 6 marca 2020 r., dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji wynika, że podatnik uzyskujący dochody z działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja, określona w decyzji o wsparciu, powinien poprzez odpowiednie zmiany w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości dokonać wyodrębnienia w ewidencji księgowej operacji gospodarczych dotyczących tej działalności. Dokonane zmiany powinny umożliwić uzyskanie informacji, które są wymagane w zakresie przychodów, kosztów uzyskania przychodów oraz dochodu. Zapewnienie ww. wyodrębnionej ewidencji oznacza co najmniej wyodrębnienie operacji gospodarczych w księgach rachunkowych, przykładowo na kontach ksiąg pomocniczych (str. 50, pkt 75 objaśnień).

Jednocześnie z ww. objaśnień wynika, że gdy przedsiębiorca osiąga dochody z nowych inwestycji na podstawie co najmniej dwóch decyzji o wsparciu istnieje możliwość kumulacji przychodów oraz kosztów, a także wyliczania dochodu podlegającego zwolnieniu (str. 40 pkt 63 objaśnień). Zgodnie z objaśnieniami (strona 34 pkt 44), jeżeli podatnik uzyska kilka decyzji o wsparciu przychody wynikające z realizacji nowych inwestycji podlegają sumowaniu (nie muszą być wydzielane na poszczególne nowe inwestycje).

Analiza przedstawionego zagadnienia prowadzi zatem do wniosku, że ewidencja powinna być prowadzona w sposób pozwalający na określenie dochodu zwolnionego z opodatkowania oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W przypadku posiadania więcej niż jednej decyzji o wsparciu może być prowadzona jedna wspólna ewidencja rachunkowa dla działalności podlegającej zwolnieniu oraz odrębna ewidencja dla działalności podlegającej opodatkowaniu.

Zgodnie z objaśnieniami (strona 20-21 pkt 33): „Zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy o WNI w przypadku, gdy przedsiębiorca posiada co najmniej dwie decyzje o wsparciu, rozliczenie pomocy publicznej następuje zgodnie z kolejnością wydania decyzji o wsparciu. (…) Rozliczenie pomocy publicznej następuje w ten sposób, że w pierwszej kolejności wykorzystywany jest limit pomocy publicznej w ramach zezwolenia (decyzji) wydanego najwcześniej, a gdy limit wynikający z tego zezwolenia (decyzji) jest niewystarczający, otrzymana pomoc publiczna powinna być rozliczana z dostępnym limitem wynikającym z kolejnych zezwoleń (decyzji), w kolejności ustalonej zgodnie z datami ich wydania”.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy metodyka sposobu wykorzystania przysługujących Spółce limitów zwolnienia na podstawie DoW1 oraz DoW2 (w szczególności łączna kalkulacja wyniku z działalności zwolnionej oraz chronologiczna konsumpcja dostępnych limitów zwolnienia) jest prawidłowa – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

W zakresie metodyki kalkulacji dochodu podlegającego pod zwolnienie w ramach art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.