Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.752.2024.1.BS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Spółce przysługuje określone w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy A. Utworzenie spółki nastąpiło w wykonaniu uchwały Rady Miejskiej nr (…) z dnia (…) w sprawie wszczęcia likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w (…) w celu utworzenia jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i przejęcia mienia zlikwidowanego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w (…) przez utworzoną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Spółka wyróżnia działalność podstawową, która obejmuje:

-działalność wodno-kanalizacyjną,

-działalność ciepłowniczą,

-świadczenie usług związanych z gospodarką mieszkaniową,

-pozostałe usługi komunalne.

W ramach działalności mieszkaniowej Spółka:

-    zarządza nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych,

-    administruje nieruchomościami komunalnymi Gminy (…),

-    świadczy usługi w zakresie utrzymania czystości (klatki schodowe, ciągi piesze i tereny zielone, wywóz gabarytów itp., prace porządkowe) oraz usługi w zakresie drobnych napraw remontowych i eksploatacyjnych w zarządzanych i administrowanych zasobach.

Pozostałe usługi komunalne obejmują:

-    administrowanie targowiskiem miejskim,

-    utrzymanie czystości i porządku dla Gminy A (w tym: wywóz nieczystości z koszy ulicznych, likwidacja dzikich wysypisk, wywóz trawy i liści, ziemi i piasku, wywóz nieczystości w workach, wywóz i utylizacja gałęzi, naprawa i montaż oświetlenia świątecznego, mechaniczne oczyszczania ulic z piachu i ziemi, prace porządkowe i naprawcze na przystankach komunikacji miejskiej, prace porządkowe w pasach dróg gminnych, grabienie trawników, sprzątanie po wypadkach drogowych, działania podejmowane interwencyjnie po burzach, prace montażowe i demontażowe, zimowe utrzymanie chodników, przycinanie-korekta koron drzew, rębakowanie gałęzi),

-    utrzymanie czystości i porządku dla pozostałych podmiotów (m.in. odśnieżanie, usługi transportowe, dezynfekcja, rębakowanie gałęzi, koszenie trawy, mechaniczne oczyszczanie terenu (zamiatanie), pielęgnacja terenów zielonych, przycinanie koron drzew).

Spółka realizować może także inne zadania powierzone przez Gminę A, stosownie do okoliczności, w celu realizacji obowiązków samorządu wynikających z nowotworzonych przepisów ustawowych. Przykładowo, w latach 2022-2023 Spółka zajmowała się dystrybucją węgla na podstawie umowy zawartej z Gminą A nr (…) z dnia (…) o świadczenie usług w zakresie dystrybucji paliwa stałego na potrzeby zakupów preferencyjnych przez osoby fizyczne w gospodarstwach domowych (…).

Prawie 95% przychodów z działalności podstawowej Spółki, za wyjątkiem przychodów związanych z zarządzaniem wspólnotami mieszkaniowymi oraz utrzymaniem czystości i porządku na rzecz podmiotów innych niż gmina, to przychody z działalności powierzonej przez Gminę A (wg danych za rok 2023).

Poza działalnością podstawową Spółka uzyskuje również przychody finansowe (odsetki naliczane od nieterminowych wpłat dokonywanych przez odbiorców usług, odsetki od lokat) oraz przychody z pozostałej działalności operacyjnej, głównie z tytułu:

-sprzedaży środków trwałych,

-dofinansowań, dotacji, umorzonych pożyczek pozyskiwanych w celu wytworzenia/zakupu środków trwałych rozliczanych proporcjonalnie do amortyzacji,

-dofinansowań należnych z PFRON,

-usług refakturowanych,

-wynajmu, użyczenia lokali,

-sprzedaży nadwyżek energii elektrycznej wytwarzanej przez panele fotowoltaiczne, której Spółka nie zużywa na potrzeby własne w czasie rzeczywistym,

-zwrotu kosztów spraw sądowych,

-zwrotu kosztów dochodzenia należności,

-naliczanych kar umownych, odszkodowań,

-rozliczania rezerw tworzonych na przyszłe zobowiązania lub straty,

-rozliczania odpisów aktualizujących należności.

Pytanie

Czy Spółce przysługuje określone w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługuje - na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego, ponieważ należy uznać ją za spółkę prowadzącą gospodarkę komunalną, o której mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679) z tego względu, że:

-jedynym udziałowcem Spółki jest jednostka samorządu terytorialnego,

-wykonywane przez Spółkę zadania mieszczą się całkowicie (lub w istotnym zakresie) w ramach gospodarki komunalnej.

Uzasadnienie:

Przepis art. 24ca ust. 1 updop stanowi, że podatek od spółek będących podatnikami, które w roku podatkowym:

1)poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

2)osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%,

– wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).

Jednocześnie w myśl art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy podatkowej przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679).

Rozdział 3 ustawy o gospodarce komunalnej (dalej także: „ugk”) nosi tytuł „Spółki z udziałem jednostek samorządu terytorialnego”. W pierwszym przepisie tego rozdziału (art. 9 ust. 1) stanowi się, że jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. W art. 10 ugk określono warunki, na jakich jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki prawa handlowego poza sferą użyteczności publicznej. W dalszych przepisach określa się odmienności dotyczące kształtowania organów spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego oraz co do wnoszenia do tych spółek wkładów, obejmowania udziałów i akcji oraz obrotu nimi. Ostatni art. rozdziału 3 ugk przewiduje, że zasady korzystania z usług publicznych świadczonych przez spółkę, a także obowiązki spółki wobec odbiorców usług powinien określać regulamin i wskazuje tryb jego przyjęcia.

Już na poziomie językowym z dotychczas przytoczonych przepisów wywieść można zdaniem Wnioskodawcy, że minimalny podatek dochodowy nie powinien Wnioskodawcy dotyczyć. Skoro Wnioskodawca jest spółką z o.o. z wyłącznym udziałem gminy, to już z tego tylko powodu Wnioskodawca jest spółką wymienioną w tytule rozdziału 3 ugk i art. 9 ugk.

Ugk zakłada, podobnie jak ustawodawca podatkowy kształtujący treść odesłania w art. 24ca ust. 14 pkt 8 updop do rozdziału 3 ugk, że spółka z udziałem gminy (jst) niejako z założenia prowadzi gospodarkę komunalną. Domyślnie jest to działalność w sferze użyteczności publicznej, jednak treść art. 10 ugk potwierdza, że pod dodatkowymi warunkami działalność takiej spółki może również wykraczać poza sferę użyteczności publicznej.

Niemniej podkreślić należy, że w świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca rzeczywiście, faktycznie prowadzi gospodarkę komunalną. W myśl przepisów ogólnych ugk (art. 1) gospodarka komunalna jst polega na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

Gospodarka komunalna jest zatem związana z realizacją zadań własnych gminy, których otwarty katalog zawiera art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Wśród zadań własnych samorządu gminnego są m.in. sprawy:

-   ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

-   gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

-   wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

-   targowisk i hal targowych;

-   zieleni gminnej i zadrzewień;

-   utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Przytoczone wyżej zadania własne gminy niemal całkowicie korespondują z faktycznym przedmiotem działalności Wnioskodawcy (niemal cały zakres działalności Wnioskodawcy służy realizacji ww. zadań własnych gminy). Jak wskazano, podstawowa działalność Spółki sprowadza się w 95% do wykonywania czynności powierzonych przez Gminę A.

Pojęcie gospodarki komunalnej jest jednak nieostre i co do niektórych usług wykonywanych przez Spółkę mogą zachodzić wątpliwości, czy są one objęte zakresem tego pojęcia, mimo że Wnioskodawca usługi te świadczy w odpowiedzi na konkretne, istniejące w lokalnej społeczności potrzeby (dotyczy to w szczególności zarządzania wspólnotami mieszkaniowymi czy wykonywania czynności z zakresu utrzymania i czystości na rzecz innych niż gmina podmiotów). Jednocześnie Spółka uzyskuje przychody finansowe i z pozostałej działalności operacyjnej, które na ogół są pośrednio wynikiem prowadzonej przez Spółkę gospodarki komunalnej, tylko z uwagi na przepisy prawa bilansowego nie podlegają ewidencji, jako przychody z działalności podstawowej Spółki.

Niezależnie od powyższego, niewątpliwie działalność Wnioskodawcy obejmuje prowadzenie gospodarki komunalnej, a prowadzenie gospodarki komunalnej jest zasadniczym celem i jedyną racją bytu Wnioskodawcy. Uzasadnia to zastosowanie do Wnioskodawcy art. 24ca ust. 14 pkt 8 updop.

Warto przy tym podkreślić, że wyłączenia zawarte w art. 24ca ust. 14 mają charakter podmiotowy. Wprowadzenie do wyliczenia zawartego w powołanym ustępie brzmi bowiem: „Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników: (...)”. Jednocześnie pkt 8 w art. 24ca ust. 14 odnosi się do podatników „będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną (...)”. Hipoteza tego przepisu wymaga zatem, aby po stronie podatnika zachodziła okoliczność określona w sposób pozytywny (bycie spółką prowadzącą gospodarkę komunalną). Brak natomiast zastrzeżenia, że jednocześnie spółka prowadząca działalność komunalną nie może wykonywać również dodatkowo, pomocniczo, ubocznie czynności, które w gospodarce komunalnej sensu stricto się nie mieszczą. Uzasadnia to sięgnięcie do stwierdzenia, że „co ustawodawca chciał, powiedział, czego nie powiedział, nie chciał (idem dixit quam voluit). W szczególności omawiany przepis nie brzmi „Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników będących spółkami prowadzącymi [wyłącznie/ gospodarkę komunalną (...)”.

W istocie treść powyższych wniosków potwierdza uzasadnienie do nowelizacji wprowadzającej przepis objęty niniejszym wnioskiem. Wskazuje się w nim co następuje: Proponowane zwolnienia skierowane są do podatników, którzy ze względu na charakter funkcjonowania, czy strukturę właścicielską nie działają (z uwagi na brak ku temu przesłanek i uzasadnienia) z zamiarem unikania opodatkowania (np. mali podatnicy - ze względu na zakres prowadzonej działalności i prostą strukturę powiązań powodującą nieopłacalność i niecelowość takich działań; spółki komunalne – ze względu na strukturę własnościowa z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, a także cele jakim służą, tj. usługi komunalne w szerokim rozumieniu, w tym fakt, że znaczna część działalności takich podmiotów ma charakter regulowany, czy podmioty świadczące usługi ochrony zdrowia – o zbliżonej do spółek komunalnych charakterystyce, bowiem działające dla dobra ogółu społeczeństwa, w dużej mierze poprzez świadczenia o regulowanym charakterze). Zaproponowane wyłączenia wynikają zatem z specyfiki poszczególnych branż i są zgodne z celem przepisów o minimalnym podatku dochodowym. Poszczególne kategorie działalności (zadań) komunalnych znajdują swoje umocowanie w przepisach ustaw regulujących w sposób szczegółowy daną sferę zadań publicznych. W przypadku spółek komunalnych znaczna część kierunków działalności i uzyskiwanych z tego tytułu przychodów takich spółek ma charakter regulowany. Dla przykładu wymienić można obszar: usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, usług gospodarowania odpadami komunalnymi, usług dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej, cieplnej i paliw gazowych, czy usług przewozowych (w tym komunikacja miejska).

Wprowadzana zmiana ma zatem na celu wyłączenie spod regulacji minimalnego podatku dochodowego de facto spółek, których udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego, nie mających decydującego wpływu na wielkość osiąganych przychodów, bowiem prowadzących działalność, w których występują ceny regulowane.

Zasadniczy przedmiot działalności Wnioskodawcy potwierdza, że jest on spółką, o jakiej tu mowa. W przeważającej części usługi realizowane przez Wnioskodawcę objęte są taryfami (ceny regulowane za dostawy ciepła, wody i odprowadzanie ścieków). Także w pozostałym zakresie ceny stosowane przez Wnioskodawcę są współkształtowane przez Gminę, jako udziałowca Spółki, a także podmiot zatwierdzający (za pośrednictwem organu wykonawczego) regulaminy korzystania z usług publicznych świadczonych przez spółkę (art. 13 ust. 2 ugk).

Końcowo można zwrócić uwagę na systemową analogię do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych dla czynności umów spółki oraz ich zmian, które dotyczy spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego pod warunkiem prowadzenia określonej w przepisie działalności (świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków). Na tle art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzał, że ze wskazanego zwolnienia może korzystać spółka komunalna, która prowadzi działalność wymienioną w przepisie, a jednocześnie inną działalność (np. interpretacja z 9 stycznia 2023 r., Znak: 0111-KDIB2-2.4014.301.2022.1.MZ; interpretacja z 29 grudnia 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-2.4014.285.2021.1.MM).

Reasumując:

Spółce przysługuje wyłączenie od obowiązku wyliczenia minimalnego podatku dochodowego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ Spółka prowadzi gospodarkę komunalną, o której mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679) w związku z tym, że:

-jedynym udziałowcem Spółki jest jednostka samorządu terytorialnego,

-wykonywane przez Spółkę zadania mieszczą się całkowicie (lub w istotnym zakresie) w ramach gospodarki komunalnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:

1)poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

2)osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%

- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).

Zgodnie z cytowanym art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, minimalny podatek dochodowy w wysokości 10% podstawy opodatkowania skierowany jest, co do zasady, do podatników będących spółkami oraz podatkowymi grupami kapitałowymi, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, którzy w ramach działalności operacyjnej ponoszą stratę lub wykazują określony niski wskaźnik dochodowości (udział dochodów w przychodach w wysokości nieprzekraczającej 1% (1% lub niższej).

Odwołanie w art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT do dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o CIT dotyczy określenia wskaźnika dochodowości. Chodzi bowiem o uwzględnienie w opodatkowaniu minimalnym podatkiem dochodowym nie tylko podatników, którzy ponieśli w roku podatkowym stratę, o której mowa w art. 24ca ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale również tych, którzy uzyskali nie większy niż 1% udział dochodów w przychodach innych niż z zysków kapitałowych (działalność operacyjna).

W myśl art. 24ca ust. 13 ustawy o CIT:

Kwotę zapłaconego za dany rok podatkowy minimalnego podatku dochodowego odlicza się od podatku obliczonego zgodnie z art. 19. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa  w art. 27 ust. 1, za kolejno następujące po sobie 3 lata podatkowe następujące bezpośrednio po roku, za który podatnik wpłacił minimalny podatek dochodowy.

W myśl art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 679).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy  Spółce przysługuje określone w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączenie od minimalnego podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości wskazać należy, że z literalnego brzmienia art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT wynika, że podatkowi minimalnemu nie podlegają podatnicy będący spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 679 ze zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej:

Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.

Jak wynika z uzasadniania do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 2544) wynika, że „Proponowane zwolnienia skierowane są do podatników, którzy ze względu na charakter funkcjonowania, czy strukturę właścicielską nie działają (z uwagi na brak ku temu przesłanek i uzasadnienia) z zamiarem unikania opodatkowania (np. mali podatnicy – ze względu na zakres prowadzonej działalności i prostą strukturę powiązań powodującą nieopłacalność i niecelowość takich działań; spółki komunalne – ze względu na strukturę własnościową z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, a także cele jakim służą, tj. usługi komunalne w szerokim rozumieniu, w tym fakt, że znaczna część działalności takich podmiotów ma charakter regulowany, czy podmioty świadczące usługi ochrony zdrowia – o zbliżonej do spółek komunalnych charakterystyce, bowiem działające dla dobra ogółu społeczeństwa, w dużej mierze poprzez świadczenia o regulowanym charakterze). Zaproponowane wyłączenia wynikają zatem z specyfiki poszczególnych branż i są zgodne z celem przepisów o minimalnym podatku dochodowym”.

W uzasadnieniu tym wskazano również, że „Zasady podejmowania i wykonywania działalności komunalnej (w ramach realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego), zawarte są w wielu aktach prawa materialnego. Wśród szeregu czynności wykonywanych przez spółki komunalne (z założenia mające świadczyć usługi publiczne, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, bez ukierunkowania na osiąganie zysku) wymienić można obszary dotyczące m.in.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; czy lokalnego transportu zbiorowego.

Poszczególne kategorie działalności (zadań) komunalnych znajdują swoje umocowanie w przepisach ustaw regulujących w sposób szczegółowy daną sferę zadań publicznych. W przypadku spółek komunalnych znaczna część kierunków działalności i uzyskiwanych z tego tytułu przychodów takich spółek ma charakter regulowany. Dla przykładu wymienić można obszar: usług zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków (na podstawie ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2028, z późn.zm.), usług gospodarowania odpadami komunalnymi (na podstawie ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 888, z późn.zm.), usług dostarczania paliw gazowych, energii elektrycznej, cieplnej i paliw gazowych (na podstawie ustawy z 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne, t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), czy usług przewozowych (w tym komunikacja miejska) (na podstawie ustawy z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym, t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1371, z późn. zm.).

Wprowadzana zmiana ma zatem na celu wyłączenie spod regulacji minimalnego podatku dochodowego de facto spółek, których udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego, nie mających decydującego wpływu na wielkość osiąganych przychodów, bowiem prowadzących działalność, w których występują ceny regulowane.

Podobnie jak w przypadku zwolnienia podmiotów prowadzących działalność leczniczą, niniejsza zmiana stanowi odpowiedź na głosy płynące ze strony w szczególności przedsiębiorstw użyteczności publicznej, które charakteryzują się stałą niską rentownością, wynikającą ze specyfiki ich funkcjonowania.

Ponadto, biorąc pod uwagę strukturę własnościową z udziałem JST, a także cele jakim służą takie podmioty, tj. usługi komunalne w szerokim rozumieniu, w tym fakt, że znaczna część działalności takich podmiotów ma charakter regulowany, objęcie zwolnieniem tych podatników nie stoi w sprzeczności z założeniami omawianej regulacji (przeciwdziałanie optymalizacji podatkowej stosowanej przez duże grupy kapitałowe)”.

Jak wynika z opisu sprawy Spółka jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Gminy A, która prowadzi działalność w zakresie działalności wodno-kanalizacyjnej, działalności ciepłowniczej, świadczy usługi związane z gospodarką mieszkaniową oraz świadczy pozostałe usługi komunalne. Pozostałe usługi komunalne obejmują administrowanie targowiskiem miejskim, utrzymanie czystości i porządku dla Gminy A (w tym: wywóz nieczystości z koszy ulicznych, likwidacja dzikich wysypisk, wywóz trawy i liści, ziemi i piasku, wywóz nieczystości w workach, wywóz i utylizacja gałęzi, naprawa i montaż oświetlenia świątecznego, mechaniczne oczyszczania ulic z piachu i ziemi, prace porządkowe i naprawcze na przystankach komunikacji miejskiej, prace porządkowe w pasach dróg gminnych, grabienie trawników, sprzątanie po wypadkach drogowych, działania podejmowane interwencyjnie po burzach, prace montażowe i demontażowe, zimowe utrzymanie chodników, przycinanie-korekta koron drzew, rębakowanie gałęzi), utrzymanie czystości i porządku dla pozostałych podmiotów (m.in. odśnieżanie, usługi transportowe, dezynfekcja, rębakowanie gałęzi, koszenie trawy, mechaniczne oczyszczanie terenu (zamiatanie), pielęgnacja terenów zielonych, przycinanie koron drzew).

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że skoro jak wynika z wniosku, Państwa udziałowcem jest jednostka samorządu terytorialnego, tj. Gmina A, a Państwa Spółka prowadzi gospodarkę komunalną, o której mowa w rozdziale 3 ustawy o gospodarce komunalnej, to Państwa Spółka nie będzie podlegała opodatkowaniu wynikającemu z art. 24ca ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.