Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:
- uprawnienia do skorzystania z ulgi, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w przypadku sponsorowania Klubów, tj. B. oraz C. - jest nieprawidłowe,
- uprawnienia do skorzystania z ulgi, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w przypadku sponsorowania Podmiotów Sponsorowanych, tj. (…) - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 października 2024 roku wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 15 listopada 2024 r. (data wpływu 15 listopada 2024 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką (…) A. (dalej: „A.”). Do głównych obszarów działalności A. należą: (…).
Wnioskodawca jest (…).
Spółka ponadto koordynuje przedsięwzięcia (…)
Spółka kieruje się zasadą odpowiedzialności społecznej biznesu, troszcząc się o środowisko poprzez zwiększenie nakładów na innowacje i zielone technologie, które mają minimalny wpływ na otoczenie. Spółka korzysta z (…). W ramach odpowiedzialności społecznej biznesu, Spółka stosuje Strategię Zrównoważonego Rozwoju, która skupia się wokół obszarów zarządzania (…) (ang. (…)). Spółka szczególny nacisk kładzie na społeczności lokalne, które są punktem odniesienia dla dalszych działań odpowiedzialności społecznej biznesu.
W związku ze swoim zaangażowaniem polegającym na wspieraniu działalności społecznie użytecznej Spółka została (…), tym samym potwierdzając swój wkład w rozwój działalności sportowej, kulturalnej oraz naukowej (…).
Spółka, by promować odpowiednie wartości prowadzi działalność marketingową i wspierającą organizacje działające w duchu CSR polegającą na udzielaniu, w oparciu o zawarte umowy, wsparcia finansowego, w zamian za czynności reklamowe (dalej: „Umowy”).
Spółka w ramach prowadzenia działalności marketingowej zawiera Umowy:
1.ze stowarzyszeniami będącymi klubami sportowymi (dalej: „Klub") w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048) (dalej: „ustawa o sporcie”) i działającymi na podstawie tej ustawy;
2.z innymi podmiotami uregulowanymi w ustawie o sporcie:
(…)
(dalej łącznie: „Podmioty Sponsorowane”)
Zapłata za nabywane przez Spółkę świadczenia następuje na warunkach określonych w Umowie zawartej z Podmiotem Sponsorowanym. W zamian za otrzymane przez Klub albo Podmiot Sponsorowany środki pieniężne, Spółka otrzymuje ekwiwalentne świadczenie wzajemne (określone szczegółowo w Umowie).
W związku z powyższym, przedmiotem niniejszego wniosku są Umowy zawierane z następującymi podmiotami:
- kluby sportowe w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie,
- polskie związki sportowe w rozumieniu art. 7 ustawy o sporcie,
(…)
Należy wskazać, iż Kluby oraz Podmioty Sponsorowane, z którymi zawierane są Umowy, prowadzą działalność sportową, a część z nich prowadzi również działalność gospodarczą. Kluby oraz Podmioty Sponsorowane, z którymi Spółka zawiera Umowy, działają jako stowarzyszenia lub w innych formach prawnych przewidzianych przez ustawę o sporcie.
Wnioskodawca zawiera z Klubami oraz Podmiotami Sponsorowanymi Umowy na czas określony, w zakresie sponsorowania w związku z działalnością sportową, funkcjonowaniem drużyn i sekcji sportowych, realizacji programów szkolenia sportowego, pokrycia kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycia kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowania stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej.
W zamian za to, Kluby oraz Podmioty Sponsorowane prowadzą działania promocyjne na rzecz Spółki, która występuje w roli sponsora. Jak wskazano powyżej, świadczenia te są wobec siebie ekwiwalentne.
Spółka, w ramach wynagrodzenia przewidzianego w Umowie (dalej: „Wynagrodzenie Sponsorskie”), uzyskuje prawo do wykorzystania wizerunku Klubów oraz Podmiotów Sponsorowanych w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, w szczególności w zakresie promocji i reklamy, w zestawieniu ze znakami towarowymi Spółki, tj. logo i logotyp Wnioskodawcy. Wizerunek Klubów oraz Podmiotów Sponsorowanych wykorzystywany może być w związku z promocją i reklamą Spółki i oferowanych przez niego produktów oraz usług w okresie obowiązywania Umowy, a także po jej wygaśnięciu. Kluby oraz Podmioty Sponsorowane, w zamian za Wynagrodzenie Sponsorskie zobowiązane są do wykonania na rzecz Spółki, na warunkach określonych Umową świadczeń z zakresu promocji Spółki.
Wnioskodawca wskazuje, iż Kluby oraz Podmioty Sponsorowane mają obowiązek udzielenia Spółce wszelkich informacji, co do przebiegu organizacji projektu i realizacji świadczeń na rzecz Spółki wynikających z Umowy oraz umożliwić Spółce sprawowanie nadzoru nad przebiegiem wykonywania, przez Kluby oraz Podmioty Sponsorowane, świadczeń określonych w Umowie, w każdym czasie, jak również prawo do udzielania rekomendacji co do sposobu wykonywania tych świadczeń. Ponadto Kluby oraz Podmioty Sponsorowane są zobowiązane do utworzenia oraz przedstawienia dokumentacji dotyczącej realizacji Umowy (dalej: „Raport”).
Raport wymaga dla swej ważności złożenia pod jego treścią podpisów przez osoby, uprawnione do reprezentacji Klubów albo Podmiotów Sponsorowanych w przedmiotowym zakresie. Raport powinien także zawierać:
1)specyfikację i szczegółowy opis zrealizowanego projektu wraz z opisem przedmiotu usług zrealizowanych na rzecz Spółki, informację o wykonanych na rzecz Spółki działaniach promocyjnych za okres objęty Raportem wraz z materiałem dowodowym, załączonymi egzemplarzami dokumentacji fotograficznej, nagrań video, materiałów drukowanych oraz innych materiałów i form dokumentujących wykonane usługi;
2)oświadczenie o wywiązaniu się Klubu albo Podmiotu Sponsorowanego z obowiązków wynikających z Umowy podpisane przez osoby uprawnione do reprezentacji Klubu albo Podmiotu Sponsorowanego, a w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania określonych usług promocyjnych - wskazanie zakresu zobowiązań niezrealizowanych lub zrealizowanych nienależycie i opisanie przyczyn takiej sytuacji;
3)kolorowe kopie Materiałów Promocyjnych i wszelkich innych, dokumentujących realizację usług objętych Pakietem Sponsora w okresie sprawozdawczym w liczbie określonej konkretną Umową;
4)zrzuty ze stron www, zawierające logo, firmę Spółki lub informacje o Spółce, dokumentujące realizację usług promocyjnych w danym okresie sprawozdawczym;
5)potwierdzenie przekazania zaproszeń oraz wydawnictw okolicznościowych wskazanych w Pakiecie Sponsora,
6)inne dokumenty wskazane przez Spółkę w trybie korespondencji elektronicznej (e-mail), nie później niż na 5 dni przed upływem terminu do dostarczenia Raportu.
Pełna dokumentacja Raportowa może składać się z odrębnych dokumentacji, w zależności od warunków uzgodnionych przez strony w danej Umowie, tj.:
- po wykonaniu usług promocyjnych na rzecz Sponsora w okresie określonym Umową w związku z realizacją Projektu, Sponsorowany, w terminie do dnia określonego Umową, doręczy Spółce Raport z wykonanych w tym okresie usług, który będzie spełniał wymogi określone powyżej w pkt 1) - 6) powyżej; lub
- po przeprowadzeniu Projektu, Organizator, w terminie do dnia określonego Umową, doręczy Spółce Raport z wykonanych usług, zawierający sprawozdanie z przebiegu Projektu oraz wykonanych na rzecz Spółki usług; lub
- po przeprowadzeniu Projektu, Organizator, w terminie do dnia określonego Umową, doręczy Spółce Raport z wykonanych usług, zawierający sprawozdanie z przebiegu Projektu oraz wykonanych po sporządzeniu Raportu z działalności na rzecz Spółki usług, który będzie spełniał wymogi określone w pkt 1) - 6) powyżej.
Raport z przeprowadzonych prac ma na celu udokumentowanie poniesionych wydatków i archiwizację przeprowadzonych działań w ramach Umowy przez Kluby albo Podmioty Sponsorowane, które były sponsorowane przez Spółkę.
Weryfikacja prowadzenia działalności, której celem nie jest osiągnięcie zysku, następuje na podstawie złożonych oświadczeń o statusie klubu sportowego w rozumieniu ustawy o sporcie przez osoby uprawnione do reprezentacji poszczególnych Klubów (dalej: „Oświadczenia”), w którym kontrahenci Wnioskodawcy wskazują, że:
„Klub oświadcza, że jest klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1599) [dalej: Ustawa], a świadczenia finansowe otrzymane od Sponsora w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 202[.]r. przeznaczane były w całości/w części (tj. w kwocie [.] zł netto) na realizację zadań ściśle powiązanych z celami publicznymi z zakresu sportu, w szczególności na realizację programów szkolenia sportowego, zakupu sprzętu sportowego, pokrycia kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycia kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowania wynagrodzenia kadry szkoleniowej, a także wynagrodzenia zawodników Klubu, które to wynagrodzenie jest wypłacane zawodnikom w ramach kontraktów o profesjonalne uprawianie sportu przez nich z Klubem. Tym samym środki finansowe uzyskane w wyniku realizacji umowy pomiędzy Klubem, a Sponsorem mają na celu poprawić warunki uprawiania sportu przez członków Klubu oraz zwiększyć dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez Klub.”
Natomiast w przypadku Podmiotów Sponsorowanych, weryfikacja prowadzenia działalności, której celem nie jest osiągnięcie zysku, następuje na podstawie analizy statutów poszczególnych Podmiotów Sponsorowanych.
Ponadto, Wnioskodawca wskazuje na przykładowe zapisy statutowe w brzmieniu aktualnym na dzień złożenia niniejszego Wniosku oraz inne wiążące postanowienia, dotyczące celów Klubów oraz Podmiotów Sponsorowanych wspieranych przez Wnioskodawcę w ramach zawieranych Umów:
1)Kluby
Zgodnie z Rozdziałem 2 Statutu Stowarzyszenia B. jego cele i zadania to m.in.:
- rozpowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
- propagowanie zdrowego trybu życia;
- przyczynianie się do podnoszenia poziomu organizacyjnego imprez sportowych;
- propagowanie wartości uczciwej walki sportowej według zasad Fair Play;
- propagowanie sportu jako czynnika służącego wychowaniu dzieci i młodzieży.
Zgodnie z Rozdziałem 2 Statutu C. jego cele i zadania to m.in.:
- organizacją szkolenia i popularyzacją wioślarstwa wyczynowego;
- tworzeniem warunków do amatorskiego i zawodniczego uprawiania sportów i turystyki wodnej, w tym rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
- szkoleniem dzieci i młodzieży w sportach wodnych do poziomu umożliwiającego udział we współzawodnictwie krajowym i międzynarodowym;
- organizowaniem i upowszechnianiem sportów wodnych osób niepełnosprawnych w zakresie sportu i turystyki oraz prowadzeniem działalności rehabilitacyjno-edukacyjnej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
2)Podmioty sponsorowane
(…)
Spółka wskazuje ponadto, iż:
- koszty, o których mowa w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczące rozliczenia wydatków, o których mowa w art. 18ee Ustawy o CIT, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 Ustawy o CIT,
- koszty, wskazane przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone,
- koszty, wskazane przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej zostaną odliczone w roku podatkowym, który u Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, ponadto kwota odliczenia nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego z zysków innych niż kapitałowe.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W uzupełnieniu wniosku z 15 listopada 2024 r. wskazali Państwo, że:
1.Stowarzyszenie B. (dalej: „B.”) jest klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488) (dalej: „Ustawa o sporcie”).
- Wnioskodawca wskazuje, iż B. jest wpisane do ewidencji klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych prowadzonej przez (…) Miasta (…).
- Wnioskodawca zaznacza, iż B. zgodnie z § 2 statutu działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) (dalej: „Prawo o stowarzyszeniach”). W myśl art. 2 ust. 1 Prawa o stowarzyszeniach, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. W związku z powyższym Wnioskodawca wskazuje, że B według Wnioskodawcy, nie działa w celu osiągnięcia zysku.
- Zgodnie z Rozdziałem 2 Statutu B., w ramach celów statutowych znajdują się m.in. takie pozycje jak:
- rozpowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
- propagowanie zdrowego trybu życia;
- przyczynianie się do podnoszenia poziomu organizacyjnego imprez sportowych;
- propagowanie wartości uczciwej walki sportowej według zasad Fair Play;
- propagowanie sportu jako czynnika służącego wychowaniu dzieci i młodzieży.
Wnioskodawca wskazuje, że B zgodnie z § 28 ust. 7 statutu przeznacza wszystkie dochody wyłącznie na realizację celów statutowych tj. działalności sportowej oraz pokrycia kosztów działalności Stowarzyszenia.
- Wnioskodawca wskazuje, że według najlepszej wiedzy środki, które zostały przekazane B. w ramach umowy sponsoringu zostały przeznaczone na działalność statutową, tj. działalność sportową. Tym samym przyczyniają się do poprawy warunków uprawiania sportu przez członków B.
- Wnioskodawca wskazuje, iż w celu dołożenia należytej staranności, Wnioskodawca otrzymał od B. oświadczenie, w którym zostało wskazane, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę zostaną przekazane na cele, o których mowa w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie.
- Wnioskodawca wskazuje, że finansowanie przekazywane w ramach umowy sponsoringu na rzecz B. wpłynie na poprawę warunków uprawiania sportu przez jego członków poprzez realizację celów i zadań statutowych B.
- Umowa sponsoringu zawarta z B nie zawiera konkretnych postanowień odnośnie przeznaczenia wypłacanych środków. Jednakże, według najlepszej wiedzy środki, które zostały przekazane B w ramach umowy sponsoringu zostały przeznaczone na działalność statutową, tj. działalność sportową. Ponadto, Wnioskodawca pragnie wskazać, że nie ma prawnego obowiązku oraz możliwości weryfikacji jak wydatkowane są środki, które przekazywane są w ramach umowy Sponsoringu.
- B. zgodnie ze statutem działa na podstawie przepisów Prawa o stowarzyszeniach. W myśl art. 2 ust. 1 Prawa o stowarzyszeniach, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. W związku z powyższym Wnioskodawca wskazuje, że B nie jest uprawniony do przeznaczania zysku stowarzyszenia na dywidendę lub inną formę dystrybucji zysku na rzecz członków/założycieli lub innych podmiotów.
2.Wnioskodawca wskazuje, że w złożonym wniosku o wydanie interpretacji wskazane było C. (dalej: „C”) , nie zaś (…). Wnioskodawca zakłada, że w pytaniu nastąpiła omyłka i pytania dotyczą C.
- C. jest klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie.
- Wnioskodawca wskazuje, iż C nie jest wpisane do ewidencji klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych prowadzonej przez (...) Miasta (…), ponieważ jest stowarzyszeniem, które podlega wpisowi do KRS.
- Wnioskodawca zaznacza, iż C. zgodnie z § 4 statutu działa na podstawie przepisów Prawa o stowarzyszeniach. W myśl art. 2 ust. 1 Prawa o stowarzyszeniach, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. W związku z powyższym Wnioskodawca wskazuje, że C według Wnioskodawcy, nie działa w celu osiągnięcia zysku.
- Zgodnie z Rozdziałem 2 Statutu C., w ramach celów statutowych znajdują się m.in. takie pozycje jak:
- organizacją szkolenia i popularyzacją wioślarstwa wyczynowego;
- tworzeniem warunków do amatorskiego i zawodniczego uprawiania sportów i turystyki wodnej, w tym rehabilitacji osób niepełnosprawnych;
- szkoleniem dzieci i młodzieży w sportach wodnych do poziomu umożliwiającego udział we współzawodnictwie krajowym i międzynarodowym;
- organizowaniem i upowszechnianiem sportów wodnych osób niepełnosprawnych w zakresie sportu i turystyki oraz prowadzeniem działalności rehabilitacyjno-edukacyjnej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej.
Wnioskodawca wskazuje, że C. zgodnie z przepisami Prawa o stowarzyszeniach jest organizacją nie działającą w celu osiągnięcia zysku i wszystkie dochody powinna przeznaczać na realizację celów statutowych tj. działalności sportowej.
- Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z brzmieniem umowy sponsoringu, przekazane środki finansowe powinny zostać przekazane wyłącznie na pokrycie kosztów i wydatków związanych bezpośrednio z realizacją świadczeń wynikających z umowy, przy czym umowa nie zakazuje przeznaczania otrzymanych środków na działalność sportową prowadzoną przez C. w oparciu o zapisy statutu. Tym samym otrzymane środki faktycznie przyczyniają się do poprawy warunków uprawiania sportu przez członków C.
- Wnioskodawca wskazuje, iż w celu dołożenia należytej staranności, Wnioskodawca otrzymał od C oświadczenie, w którym zostało wskazane, że środki finansowe przekazane przez Wnioskodawcę zostały i zostaną przekazane na cele, o których mowa w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie.
- Wnioskodawca wskazuje, że finansowanie przekazywane w ramach umowy sponsoringu na rzecz C wpłynie na poprawę warunków uprawiania sportu przez jego członków poprzez realizację celów i zadań statutowych C.
- Zgodnie z brzmieniem umowy sponsoringu C. jest zobowiązane do wydatkowania przekazanych środków wyłącznie na pokrycie kosztów i wydatków związanych bezpośrednio z realizacją świadczeń wynikających z umowy. Jednakże Wnioskodawca wskazuje, że nie ma prawnego obowiązku oraz możliwości weryfikacji jak wydatkowane są środki, które przekazywane są w ramach umowy Sponsoringu.
- C. zgodnie ze statutem działa na podstawie przepisów Prawa o stowarzyszeniach. W myśl art. 2 ust. 1 Prawa o stowarzyszeniach, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. W związku z powyższym Wnioskodawca wskazuje, że C nie powinna przeznaczać zysku stowarzyszenia na dywidendę lub inną formę dystrybucji zysku na rzecz członków/założycieli lub innych podmiotów.
3.(…)
4.(…)
5.(…)
6.(…)
7.(…)
8.Wnioskodawca wskazuje, że koszty, o których mowa we wniosku nie zostały oraz nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania.
9.Wnioskodawca koszty, o których mowa we wniosku zostaną odliczone w zeznaniu za rok podatkowy, w którym zostały lub zostaną poniesione.
Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że związki oraz stowarzyszenia będące przedmiotem wniosku są przykładami podmiotów, z którymi Spółka zawarła lub zawrze umowy sponsoringu. Spółka planuje zawieranie dalszych umów sponsoringowych analogicznych do opisanych w stanie faktycznym.
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. czy jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Klubów, w zakresie poniesionych wydatków na Wynagrodzenie Sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem Klubów?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. czy jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Podmiotów Sponsorowanych, w zakresie poniesionych wydatków na Wynagrodzenie Sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem Podmiotów Sponsorowanych?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie którym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 CIT., tj. jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Klubów w zakresie poniesionych wydatków na Wynagrodzenie Sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem Klubów.
2)Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie którym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 CIT., tj. jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Podmiotów Sponsorowanych w zakresie poniesionych wydatków na Wynagrodzenie Sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem Podmiotów Sponsorowanych.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Przepisy regulujące ulgę CSR
Zgodnie z art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę, przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Natomiast za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową zgodnie z art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT, uznaje się koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy, stypendium sportowego oraz imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 616).
Zgodnie z art. 18ee ust. 8 ustawy o CIT poniesione na działalność sportową podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
Stosownie do art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT, ulga dla wspierających sport, kulturę i edukację stanowi preferencję podatkową przysługującą podatnikom uzyskującym przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych oraz ponoszącym koszty uzyskania przychodu poniesione na działalność sportową, kulturalną lub naukową. Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 18ee ust. 2 za koszty uzyskania przychodu poniesione na działalność sportową należy rozumieć koszty poniesione na finansowanie:
klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, w szczególności na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, tj.
a.realizację programów szkolenia sportowego,
b.zakup sprzętu sportowego,
c.pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
d.pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
e.sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej,
-jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub;
Tym samym, poprzez użycie sformułowania „w szczególności”, katalog wskazany w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie należy traktować jako katalog otwarty, z jedynie przykładowymi celami realizowanymi przez kluby sportowe, a warunkiem uprawniającym do skorzystania z dodatkowego odliczenia kosztów poniesionych na finansowanie działalności sportowej należy dopatrywać się w zdaniu: „jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub”.
Ustawodawca, wskazując na podmiot, którego to koszty finansowania można uznać za koszty uzyskania przychodu poniesione na działalność sportową, zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, wskazał klub sportowy, o którym mowa w art. 28 ust 1 ustawy o sporcie jako na „działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku”.
Wnioskodawca wskazuje, iż powyżej przytoczony art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie nie określa formy prowadzenia działalności gospodarczej, równocześnie nie wskazuje również na konieczność posiadania odpowiednich zapisów w statucie klubu sportowego. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż przedstawione przez ustawodawcę zapisy w niniejszym artykule dotyczą wytycznych w celu uzyskania dotacji z środków publicznych, gdzie został określony w szczególności przedmiot działalności konkretnych podmiotów oraz miejsce siedziby klubu sportowego, tym samym wskazując podmiot będący klubem sportowym, a nie definiując istotę klubu sportowego.
Celem zdefiniowania pojęcia „klub sportowy”, należy odnieść się do art. 3 ustawy o sporcie. Przepis ust. 1 wskazanego artykułu określa, iż klub sportowy jest podstawową formą prowadzenia działalności sportowej. W ust. 2 tego artykułu ustawodawca określił, że klub sportowy działa jako osoba prawna.
Pojęcie działalności sportowej nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w ustawie o CIT, ani w żadnym innym obowiązującym akcie prawnym, w szczególności w ramach ustawy o sporcie. Wyjaśnienie, którym według Wnioskodawcy należy się posiłkować, wyraził Eligiusz J. Krześniak w „Ustawa o sporcie. Komentarz”, Warszawa 2020, stwierdzając, że „pojęcie „działalności sportowej” należy rozumieć jako działalność w sporcie lub organizowanie działalności sportowej lub zapewnianie ram organizacyjnych dla działalności sportowej. [...] ustawa nie określa, jak należy rozumieć pojęcie „prowadzenie działalności” w danym sporcie. Z całą pewnością w jego zakresie mieści się organizowanie zawodów sportowych w danym sporcie. Większe wątpliwości można mieć natomiast w odniesieniu do działalności, które ze sportem związane są jedynie pośrednio, takich jak organizowanie wyjazdów zorganizowanych grup kibiców na zawody sportowe, prowadzenie działalności edukacyjnej i popularyzującej konkretną dyscyplinę sportu bądź zadania związane z reformą danego sportu lub sposobu jego uprawiania (np. poprzez wpływ na obowiązujące zasady sportowe). Podane wyżej przykłady obejmują działalność, która nie jest wprawdzie sensu stricto działalnością sportową w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy, ale jest działalnością „w danym sporcie”.
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Kluby wspierane w ramach Umów zawieranych przez Wnioskodawcę działają w formie stowarzyszeń i na podstawie przepisów ustawy o sporcie. Możliwość prowadzenia klubu sportowego w formie stowarzyszenia wynika z art. 4 ust. 7 ustawy o sporcie, który stanowi, że przepisy ustawy o sporcie stosuje się odpowiednio do klubów działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują działalności gospodarczej. Kwestie dotyczące stowarzyszeń regulowane są w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) (dalej: „Prawo o stowarzyszeniach”). Zgodnie z art. 2 Prawa o stowarzyszeniach, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, które samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.
W związku z powyższym, należy wskazać, iż ustawodawca powołując się w ramach art. 18ee ustawy o CIT na przepisy zawarte w Ustawie o sporcie, uzależnił możliwość skorzystania z Ulgi sponsoringowej od niedziałania w celu osiągnięcia zysku, a także od przeznaczenia środków pieniężnych w szczególności na realizację programów szkolenia sportowego, zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej.
Ponadto, w rozumieniu Wnioskodawcy, skorzystanie z Ulgi sponsoringowej ma zastosowanie do klubów sportowych wskazanych w art. 3 ustawy o sporcie, tj. klubów działających jako osoba prawna, w celu prowadzenia działalności sportowej, które nie działają dla zysku.
Wnioskodawca wskazuje, iż Kluby wskazane w stanie faktycznym, nie działają w celu osiągnięcia zysku, gdyż forma prawna w ramach której prowadzony jest klub sportowy uniemożliwia działanie w celach zarobkowych, ponieważ zgodnie z art. 2 Prawa o stowarzyszeniach, „stowarzyszenia” to dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenia o celach niezarobkowych. W konsekwencji, wskazane w stanie faktycznym Kluby:
- spełniając warunek niedziałania dla zysku,
- a ponadto, zgodnie z definicją działalności sportowej, mając osobowość prawną, gdzie bez znaczenia pozostaje forma prowadzenia działalności gospodarczej,
są klubami sportowymi o których mowa w art. 18ee ust. 2 ustawy o CIT.
Wskazane w stanie faktycznym cele statutowe Klubów stanowią w ocenie Wnioskodawcy działalność sportową w myśl art. 18ee ustawy o CIT, a w szczególności stanowią element katalogu otwartego określonego w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, w szczególności na realizację programów szkolenia sportowego, zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej. Głównym celem powyższej działalności sportowej jest zwiększenie dostępności i poprawa warunków uprawiania sportu.
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, pozyskanie Oświadczeń od Klubów, z którymi zawierane są Umowy, zdaniem Wnioskodawcy potwierdza, iż została zachowana należyta staranność w zakresie weryfikacji statusu kontrahenta oraz spełnienia przez niego warunków wskazanych w art. 18ee ustawy o CIT, umożliwiające tym samym prawidłowe rozliczenie kosztów w ramach Ulgi sponsoringowej.
Wnioskodawca wskazuje, że przy ustalaniu wartości kosztów poniesionych na wsparcie Klubów bierze pod uwagę tylko te Umowy zawarte z Klubami, co do których posiada informacje, że nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że ponoszone tytułem Umów wydatki stanowią zapłatę za ekwiwalentne świadczenia Klubów, których celem było zwiększenie rozpoznawalności marki, a tym samym nie stanowią darowizny w rozumieniu przepisów art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT. W związku z powyższym, w ocenie wnioskodawcy wydatki ponoszone z tytułu Umów zawieranych z Klubami stanowią koszty, o których mowa w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczące rozliczenia wydatków, o których mowa w art. 18ee ustawy o CIT, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT, ponieważ są ponoszone w celu uzyskania przychodów, pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, są ponoszone przez Wnioskodawcę oraz są właściwie udokumentowane. Ponadto, Umowa wiążąca Klub z Wnioskodawcą jest przejawem sponsoringu właściwego, czego wyrazem jest ekwiwalentność świadczeń, a tym samym finansowanie Klubów nie jest darowizną o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie którym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Klubów w zakresie poniesionych wydatków na Wynagrodzenie Sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem Klubów.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
Stosownie do art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT ulga dla wspierających sport, kulturę i edukację stanowi preferencję podatkową przysługującą podatnikom uzyskującym przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych oraz ponoszącym koszty uzyskania przychodu poniesionymi na działalność sportową, kulturalną lub naukową. Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 18ee ust. 2 za koszty uzyskania przychodu poniesionymi na działalność sportową należy rozumieć koszty poniesione na finansowanie:
klubu sportowego o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, w szczególności na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, tj.
a.realizację programów szkolenia sportowego,
b.zakup sprzętu sportowego,
c.pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
d.pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
e.sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej,
-jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub;
Tym samym, poprzez użycie sformułowania „w szczególności” katalog wskazany w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie należy traktować jako katalog otwarty, z jedynie przykładowymi celami realizowanymi przez kluby sportowe, a warunkiem uprawniającym do skorzystania z dodatkowego odliczenia kosztów poniesionych na finansowanie działalności sportowej należy dopatrywać się w zdaniu „jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub”.
Ustawodawca, wskazując na podmiot, którego to koszty finansowania można uznać za koszty uzyskania przychodu poniesione na działalność sportową, zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, wskazał klub sportowy, o którym mowa w art. 28 ust 1 ustawy o sporcie jako „działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku”.
Wnioskodawca wskazuje, iż powyżej przytoczony art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie nie określa formy prowadzenia działalności gospodarczej, równocześnie nie wskazuje również na konieczność posiadania odpowiednich zapisów w statucie Klubu sportowego. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż przedstawione przez ustawodawcę zapisy w niniejszym artykule dotyczą wytycznych w celu uzyskania dotacji z środków publicznych, gdzie został określony w szczególności przedmiot działalności konkretnych podmiotów oraz miejsce siedziby klubu sportowego, tym samym wskazując podmiot będący klubem sportowym, a nie definiując istotę klubu sportowego.
Celem zdefiniowania pojęcia „klub sportowy”, należy odnieść się do art. 3 ustawy o sporcie. Przepis ust. 1 wskazanego artykułu określa, iż klub sportowy jest podstawową formą prowadzenia działalności sportowej. W ust. 2 tego artykułu ustawodawca określił, że klub sportowy działa jako osoba prawna.
Pojęcie działalności sportowej nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w ramach ustawy o Sporcie. Wyjaśnienie, którym według Wnioskodawcy należy się posiłkować, wyraził Eligiusz J. Krześniak w „Ustawa o sporcie. Komentarz1’, Warszawa 2020, art. 3 stwierdzając, że „pojęcie „działalności sportowej” należy rozumieć jako działalność w sporcie lub organizowanie działalności sportowej lub zapewnianie ram organizacyjnych dla działalności sportowej. ustawa o CIT nie określa, jak należy rozumieć pojęcie „prowadzenie działalności” w danym sporcie. Z całą pewnością w jego zakresie mieści się organizowanie zawodów sportowych w danym sporcie. [...] w odniesieniu do działalności, które ze sportem związane są jedynie pośrednio, takich jak organizowanie wyjazdów zorganizowanych grup kibiców na zawody sportowe, prowadzenie działalności edukacyjnej i popularyzującej konkretną dyscyplinę sportu bądź zadania związane z reformą danego sportu lub sposobu jego uprawiania (np. poprzez wpływ na obowiązujące zasady sportowe). Podane wyżej przykłady obejmują działalność, która nie jest wprawdzie sensu stricto działalnością sportową w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, ale jest działalnością w danym sporcie.
W ocenie Wnioskodawcy, tożsame warunki, jak dla klubów sportowych, muszą być spełnione w przypadku ponoszenia kosztów uzyskania przychodu na działalność sportową PZS, uregulowanych w Rozdziale 3 ustawy o Sporcie, oraz podmiotów związanych z narodowym ruchem olimpijskim, tj. (…), uregulowanych w Rozdziale 5 ustawy o Sporcie.
W związku z powyższym, należy wskazać, że zgodnie z art. 18ee dla możliwości skorzystania z Ulgi sponsoringowej kluczowe jest niedziałanie w celu osiągnięcia zysku, a także przeznaczenie środków na konkretny cel, w szczególności na realizację programów szkolenia sportowego, zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej.
W ocenie Wnioskodawcy finansowanie wskazanych powyżej elementów działalności sportowej nie musi być bezpośrednie. Zarówno w przepisach ustawy o CIT, jak i w przepisach ustawy o sporcie brak jest postanowień, z których wynikałoby, że aby skorzystać z Ulgi sponsoringowej, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową poniesione na finansowanie klubu sportowego, powinny być finansowaniem bezpośrednim.
Zgodnie z art. 6 ustawy o sporcie, związek sportowy, tworzą kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3 podmiotów. W myśl ust. 2 tego przepisu, związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związków stowarzyszeń. Tym samym, nie ulega wątpliwości, iż każdy związek sportowy, każdy związek stowarzyszeń sportowych jest organizacją zrzeszającą większą liczbę klubów sportowych (podkreślenie Wnioskodawcy).
Ponadto należy wskazać, że zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Podmioty sponsorowane, działają w formie stowarzyszeń lub związku stowarzyszeń - tym samym składają się z większej liczby klubów sportowych, które to prowadzą działalność sportową oraz mają osobowość prawną. Dodatkowo, zrzeszone kluby sportowe w ramach Podmiotów Sponsorowanych nie działają w celu osiągnięcia zysku, a jak wynika z przywołanych w stanie faktycznym zapisów statutowych, Podmioty Sponsorowane realizują działalność sportową i cele tożsame z katalogiem art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie.
Jak zostało wskazane powyżej, zdaniem Wnioskodawcy, brzmienie art. 28 ustawy o sporcie nie definiuje pojęcia klubu sportowego, tym samym, celem poprawnego zdefiniowania istoty klubu sportowego konieczne jest odwołanie się do innych przepisów tej ustawy, omawiających przedmiotową materię. Art. 3 ustawy o sporcie określa, iż działalność sportową można prowadzić w szczególności w formie klubu sportowego, który działa jako osoba prawna. Przenosząc powyższe na grunt ustawy o CIT, literalna wykładnia przepisu art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT wskazuje, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy.
Ulga dla wspierających sport przewidziana w art. 18ee ustawy o CIT została wprowadzona przez ustawodawcę do polskiego prawa podatkowego w celu zachęcenia do wspierania i finansowania polskiego sportu zarówno lokalnie jak i w skali ogólnopolskiej. Tym samym, w myśl zasady równości podatkowej, prawo podatkowe powinno być stosowane jednakowo wobec wszystkich podatników, a przepisy powinny być interpretowane w sposób ścisły. W konsekwencji, poprzez klub sportowy, o którym mowa w art. 28 ust. 1, należy rozumieć klub sportowy wskazany w art. 3 ustawy o sporcie rozumiany jako osoba prawna, która prowadzi działalność sportową oraz działa w oparciu o przepisy ustawy o sporcie.
Zgodnie z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest skorzystanie z ulgi dla wspierających działalność sportową, jeżeli wspierany podmiot jest osobą prawną, niedziałającą w celu osiągnięcia zysku, działającą na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy o sporcie.
Ponadto, Wnioskodawca finansuje pośrednio kluby sportowe, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, przekazując środki finansowe na mocy zawieranych Umów z Podmiotami Sponsorowanymi, a te wykorzystują otrzymane środki na wsparcie działalności sportowej zrzeszonych w ich ramach klubów sportowych, w szczególności na:
- realizację programów szkolenia sportowego,
- zakup sprzętu sportowego,
- pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
- pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
- sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej,
- poprawy warunków uprawiania sportu przez członków tych klubów oraz stowarzyszeń.
W konsekwencji, celem skorzystania z Ulgi sponsoringowej w odniesieniu do wydatków poniesionych na finansowanie działalności sportowej w Podmiotach sponsorowanych, w ocenie Wnioskodawcy, należy wskazać, iż Podmioty sponsorowane:
- wpisują się w przytoczoną wyżej definicję klubu sportowego - tym samym, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, prowadzą głównie działalność sportową oraz posiadają osobowość prawną;
- prowadzą działalność w celach niezarobkowych, co bezpośrednio wynika z ustawy Prawo o stowarzyszeniach, w ramach której to stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, które samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności;
- realizują cele wskazane w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, poprawiając przy tym warunki uprawiania sportu przez sportowców zrzeszonych w ramach Podmiotów sponsorowanych, umożliwiając im jednocześnie występy na arenie międzynarodowej w ramach reprezentacji krajowej.
Ponadto, analiza brzmienia statutów Podmiotów sponsorowanych ma zapewnić Wnioskodawcę, iż zostały dochowane przesłanki należytej staranności dotyczące weryfikacji statusu kontrahenta, umożliwiające tym samym prawidłowe rozliczenie kosztów w ramach Ulgi sponsoringowej.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do skorzystania z Ulgi sponsoringowej i odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w drodze Umów zawieranych z Podmiotami Sponsorowanymi.
Wnioskodawca wskazuje, że przy ustalaniu wartości kosztów poniesionych na wsparcie Podmiotów Sponsorowanych bierze pod uwagę tylko te Umowy zawarte z Podmiotami Sponsorowanymi, co do których posiada informacje, że nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że ponoszone tytułem Umów wydatki stanowią zapłatę za ekwiwalentne świadczenia Podmiotów Sponsorowanych, a więc nie stanowią darowizny w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego (ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.). W związku z powyższym, w ocenie wnioskodawcy wydatki ponoszone z tytułu Umów zawieranych z Podmiotami Sponsorowanymi stanowią koszty, o których mowa w niniejszym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczące rozliczenia wydatków, o których mowa w art. 18ee ustawy o CIT, stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie którym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Podmiotów Sponsorowanych w zakresie poniesionych wydatków na Wynagrodzenie Sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem Podmiotów Sponsorowanych.
Stan faktyczny i pytanie nie dotyczą kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Klubu lub Podmiotów Sponsorowanych w roku 2023, jako że w Spółce trwa kontrola podatkowa rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych za ten okres, a więc wniosek o interpretację nie może go dotyczyć.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie kwestia będąca przedmiotem Państwa pytań.
W myśl art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową.
Zgodnie art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT,
za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2023 r. poz. 2048 ze zm., dalej: „ustawa o sporcie”),
Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, 1273, 1407, 1429, 1641 i 1693) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.
Jak wynika z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, finansowanie klubu sportowego musi zostać przeznaczone na:
1) realizację programów szkolenia sportowego,
2) zakup sprzętu sportowego,
3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Należy wskazać, że zawarte w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT odesłanie do art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie oznacza, że koszt powinien być poniesiony na klub sportowy niedziałający w celu osiągnięcia zysku.
W myśl art. 3 ustawy o sporcie,
1.Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
2.Klub sportowy działa jako osoba prawna.
Zgodnie z art. 4 ustawy o sporcie,
1.Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy.
2.Uczniowski klub sportowy działa na zasadach przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), z wyłączeniem przepisów dotyczących rejestracji.
3.Członkami uczniowskiego klubu sportowego mogą być w szczególności uczniowie, rodzice i nauczyciele.
4.Uczniowski klub sportowy podlega wpisowi do ewidencji prowadzonej przez starostę właściwego ze względu na siedzibę klubu. Wpisu i wykreślenia wpisu z ewidencji dokonuje się na podstawie wniosku. Wpis, odmowa wpisu do ewidencji i wykreślenie wpisu z ewidencji następuje w drodze decyzji.
4a. Do wpisu do ewidencji uczniowskich klubów sportowych stosuje się przepisy działu II rozdziału 14 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572).
4b. Sprawę wpisu uznaje się za załatwioną milcząco w sposób w całości uwzględniający żądanie strony występującej z wnioskiem o wpis, jeżeli w terminie 30 dni od daty doręczenia wniosku właściwemu terytorialnie staroście, organ ten nie wyda decyzji o wpisie, albo decyzji o odmowie wpisu.
5.Do wniosku o wpis do ewidencji, o którym mowa w ust. 4, dołącza się:
1)statut;
2)listę założycieli, zawierającą ich imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsca zamieszkania oraz własnoręczne podpisy;
3)informację o adresie siedziby klubu sportowego.
6.Uczniowski klub sportowy uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji, o której mowa w ust. 4.
7.Przepisy ust. 2 i 4-6 stosuje się odpowiednio do innych niż uczniowskie klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej.
8.Minister właściwy do spraw kultury fizycznej określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych, o których mowa w ust. 7, oraz dane podlegające wpisowi do ewidencji, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia jednolitego sposobu prowadzenia ewidencji.
Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że „wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie ma takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.
Ulga jest skierowana do podatników PIT osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego.
Analogiczne rozwiązanie przewidziane zostało w przepisach ustawy CIT (Druk sejmowy Nr 1532).”
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że działając w duchu CSR prowadzą Państwo działalność marketingową i wspierającą organizacje polegającą na udzielaniu im wsparcia finansowego w oparciu o zawarte umowy, w zamian za czynności reklamowe. W ramach prowadzonej działalności marketingowej zawierają Państwo umowy:
1.ze stowarzyszeniami będącymi klubami sportowymi (dalej: „Klub”) w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2048, dalej: „ustawa o sporcie”), tj. Stowarzyszeniem „B.” oraz C.
2.z innymi podmiotami uregulowanymi w ustawie o sporcie:
(…)
(dalej łącznie: „Podmioty Sponsorowane”)
W zamian za otrzymane przez Kluby albo Podmioty Sponsorowane środki pieniężne, otrzymują Państwo ekwiwalentne świadczenie wzajemne (określone szczegółowo w umowie).
W ramach wynagrodzenia sponsorskiego uzyskują Państwo prawo do wykorzystania wizerunku Klubów oraz Podmiotów Sponsorowanych w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, w szczególności w zakresie promocji i reklamy, w zestawieniu z Państwa znakami towarowymi, tj. logo i logotyp. Wizerunek Klubów oraz Podmiotów Sponsorowanych wykorzystywany może być w związku z Państwa promocją i reklamą i oferowanych przez Państwa produktów oraz usług w okresie obowiązywania umowy, a także po jej wygaśnięciu. Kluby oraz Podmioty Sponsorowane, w zamian za wynagrodzenie sponsorskie zobowiązane są do wykonania na rzecz Państwa Spółki, na warunkach określonych umową świadczeń z zakresu promocji Spółki.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia:
- czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. czy jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Klubów, w zakresie poniesionych wydatków na Wynagrodzenie Sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem Klubów, oraz
- czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. czy jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Podmiotów Sponsorowanych, w zakresie poniesionych wydatków na Wynagrodzenie Sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem Podmiotów Sponsorowanych.
Ad. 1
Z treści art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy CIT wynika, że dla zastosowania przez podatnika preferencji podatkowej wynikającej z art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT kluczowe jest wydatkowanie środków na ściśle określoną przez ustawodawcę działalność sportową.
Poza przekazaniem przez podatnika środków finansowych na podstawie umowy sponsoringowej klubowi sportowemu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, istotne jest zatem aby środki te zostały przeznaczone na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie tj. realizację programów szkolenia sportowego, zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej.
Jak zauważył WSA w Poznaniu w wyroku o sygn. akt I SA/Po 757/23 z 16 stycznia 2024 roku: „Organ prawidłowo również zauważył, że samo przekazanie środków na rzecz klubu sportowego nie wypełnia przesłanek do skorzystania z ulgi sponsoringowej. Przepis art. 18ee ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p. wyraźnie wskazuje, że do ulgi kwalifikują się koszty na finansowanie klubu sportowego na realizacje celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie. Zatem ulgą nie jest objęte jakiekolwiek przekazanie środków klubowi sportowemu, tylko takie, które zostanie przeznaczone na realizację odpowiednich celów. Natomiast z opisu sprawy wynika, że w umowach sponsoringu z klubami piłkarskimi nie ma postanowień odnośnie przeznaczania środków wypłacanych tym klubom, a także skarżąca nie ma pewności na co zostaną przeznaczone przekazane przez nią środki.” Dalej Sąd zauważył ponadto, że „Gdyby intencją ustawodawcy było objęcie ulgą na działalność sportową (ulgą sponsoringu) wszystkich klubów sportowych (w tym działających w formie spółek akcyjnych klubów piłkarskich na pokrycie dowolnych wydatków) dałby temu wyraz wprost w ustawie a nie ograniczał ulgi sponsoringowej do klubów sportowych które: działają na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, nie działają w celu osiągnięcia zysku i które mogą otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały (...) oraz wydatkują otrzymaną kwotę na konkretne cele.”.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, a konkretnie umowy sponsoringowej zawartej przez Państwa ze Stowarzyszeniem „B.” należy wskazać, że w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podali Państwo, że ww. stowarzyszenie jest klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie. B. jest wpisany do ewidencji klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych prowadzonej przez (…) Miasta (…). Z racji, iż B. działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261) i w myśl tej ustawy stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Wskazaliście Państwo, że według Państwa B. nie działa w celu osiągnięcia zysku. Na tej samej podstawie wskazaliście Państwo, że B. nie jest uprawniony do przeznaczania zysku stowarzyszenia na dywidendę lub inną formę dystrybucji zysku na rzecz członków/założycieli lub innych podmiotów.
Opierając się z kolei na statucie B. wskazaliście Państwo, że zgodnie z nim B. przeznacza wszystkie dochody wyłącznie na realizację celów statutowych tj. działalność sportową oraz pokrycie kosztów działalności stowarzyszenia. Ponadto wskazaliście Państwo, że według Państwa najlepszej wiedzy środki, które zostały przekazane B w ramach umowy sponsoringu zostały przeznaczone na działalność statutową, tj. działalność sportową. Jedocześnie wskazaliście Państwo, że umowa sponsoringu zawarta z B nie zawiera konkretnych postanowień odnośnie przeznaczenia wypłacanych środków oraz, że według Państwa najlepszej wiedzy, środki, które zostały przekazane B w ramach umowy sponsoringu zostały przeznaczone na działalność statutową, tj. działalność sportową. Podkreśliliście również, że nie mają Państwo prawnego obowiązku oraz możliwości weryfikacji jak wydatkowane są środki, które przekazywane są w ramach umowy sponsoringu.
Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że samo przekazanie środków na rzecz klubu sportowego nie wypełnia przesłanek do skorzystania z ulgi sponsoringowej. Przepis art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, wyraźnie wskazuje, że do ulgi kwalifikują się koszty na finansowanie klubu sportowego na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie. Zatem ulgą nie jest objęte jakiekolwiek przekazanie środków klubowi sportowemu, tylko takie, które zostanie przeznaczone na realizację odpowiednich celów. Natomiast jak wynika z opisu sprawy w umowie sponsoringu ze Stowarzyszeniem „B.” nie ma postanowień odnośnie przeznaczania środków wypłacanych temu klubowi, a także Państwo nie mają pewności na co zostaną przeznaczone przekazane przez Spółkę środki.
Mając na uwadze powyższe okoliczności, stwierdzić należy, że w przedstawionych okolicznościach sprawy nie są Państwo uprawnieni do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do środków pieniężnych przekazywanych Stowarzyszeniu Sportowemu „B”.
Odnosząc się natomiast do umowy sponsoringowej zawartej z C. wskazaliście Państwo, że jest klubem sportowym, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie. C. nie jest wpisane do ewidencji klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych prowadzonej przez (…) Miasta (…), ponieważ jest stowarzyszeniem, które podlega wpisowi do KRS. Z racji, iż C. działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach i w myśl tej ustawy stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych wskazaliście Państwo, że według Państwa C. nie działa w celu osiągnięcia zysku. Na tej samej podstawie wskazaliście Państwo, że C. nie powinno przekazywać zysku stowarzyszenia na dywidendę lub inną formę dystrybucji zysku na rzecz członków/założycieli lub innych podmiotów.
Opierając się na statucie C. wskazaliście Państwo, że zgodnie z nim C. powinno wszystkie dochody przeznaczać na realizację celów statutowych tj. działalność sportową. Ponadto wskazaliście Państwo, że zgodnie z brzmieniem umowy sponsoringu, przekazane środki finansowe powinny zostać przekazane wyłącznie na pokrycie kosztów i wydatków związanych bezpośrednio z realizacją świadczeń wynikających z umowy, przy czym umowa nie zakazuje przeznaczania otrzymanych środków na działalność sportową prowadzoną przez C. w oparciu o zapisy statutu. W dalszej części wniosku podkreśliliście ponownie, że zgodnie z brzmieniem umowy sponsoringu C. jest zobowiązane do wydatkowania przekazanych środków wyłącznie na pokrycie kosztów i wydatków związanych bezpośrednio z realizacją świadczeń wynikających z umowy oraz, że nie mają Państwo prawnego obowiązku oraz możliwości weryfikacji jak wydatkowane są środki, które przekazywane są w ramach umowy sponsoringu.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że środki pieniężne przekazywane C zostaną przekazane wyłącznie na pokrycie kosztów i wydatków związanych bezpośrednio z realizacją świadczeń wynikających z umowy, a więc działalność marketingową/reklamową na rzecz Państwa Spółki. Brak zawarcia w umowie postanowień dotyczących realizacji celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, podkreślają Państwo stwierdzeniem, iż „umowa nie zakazuje przeznaczania otrzymanych środków na działalność sportową prowadzoną przez C. w oparciu o zapisy statutu”.
Zatem samo przekazanie środków na rzecz klubu sportowego nie wypełnia przesłanek do skorzystania z ulgi sponsoringowej, gdyż jak wynika z zawartej przez Państwa umowy sponsoringowej główny cel na jaki mają być wydatkowane przekazane przez Państwa środki pieniężne to realizacja świadczeń, o których mowa w umowie, a więc działalności marketingowej/reklamowej Państwa Spółki, a dopiero w dalszej kolejności wydatkowane na cele, o których mowa w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie.
Jak już wcześniej wskazano, przepis art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, wyraźnie wskazuje, że do ulgi kwalifikują się koszty na finansowanie klubu sportowego na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie. Ulgą nie jest objęte jakiekolwiek przekazanie środków klubowi sportowemu, tylko takie, które zostanie przeznaczone na realizację odpowiednich celów.
Tym samym jak wynika z opisu sprawy w umowie sponsoringu z C nie ma postanowień odnośnie przeznaczania środków wypłacanych temu klubowi na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, a wyłącznie na pokrycie wydatków związanych bezpośrednio z realizacją świadczeń wynikających z umowy, czyli na działalność marketingową Państwa Spółki.
Mając na uwadze powyższe okoliczności, stwierdzić należy, że w przedstawionych okolicznościach sprawy nie są Państwo uprawnieni do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do środków pieniężnych przekazywanych C.
W konsekwencji, pomimo że w analizowanej sprawie przekazujecie Państwo środki Klubom, które są klubami sportowymi, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, nie można stwierdzić, że środki te będą przekazywane przez Państwa tym Klubom na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie. Z tego względu nie są Państwo uprawnieni do skorzystania z ulgi sponsoringowej, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w przypadku sponsorowania Klubów.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.
Natomiast w odniesieniu do Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonych we wniosku nr 2 wskazać należy, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o sporcie:
1. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe.
2. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.
W myśl art. 8 ustawy o sporcie,
1. Członkiem polskiego związku sportowego może być klub sportowy, związek sportowy oraz inna osoba prawna, której statut, umowa albo akt założycielski przewiduje prowadzenie działalności w danym sporcie.
2. Klub sportowy będący członkiem polskiego związku sportowego uczestniczy we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez ten związek.
Z kolei zgodnie z art. 24 ustawy o sporcie,
1. Polski Komitet Olimpijski jest związkiem stowarzyszeń zrzeszającym polskie związki sportowe oraz inne osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej lub osoby fizyczne, związane z narodowym ruchem olimpijskim.
2. Polski Komitet Olimpijski jest organizacją pozarządową, która samodzielnie wyznacza i realizuje cele związane z ruchem olimpijskim.
Z kolei zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o sporcie,
(…) działający w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń, organizuje (…).
Skoro ustawa o sporcie definiuje jako różne rodzaje podmiotów - klub sportowy, związek sportowy oraz komitet olimpijski i paraolimpijski, nie można wymienionych we wniosku Podmiotów Sponsorowanych, tj. (…) uznać za kluby sportowe, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie.
Powyższe zdaniem Organu przesądza o tym, że podmioty których dotyczy pytanie oznaczone we wniosku nr 2 nie są klubami sportowymi, o których mowa w ww. art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie.
Natomiast przepis art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje koszty poniesione wyłącznie na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie. Przepis ten (art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie) odwołuje się także wyłącznie do pojęcia klubu sportowego.
Dokonując wykładni regulacji art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT należy zauważyć że adresatem tego odliczenia są podmioty wspierające kluby sportowe niedziałające w celu osiągniecia zysku które na podstawie uchwały jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać określone w ustawie o finansach publicznych dotacje.
Literalna wykładnia art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT nie pozostawia w tym zakresie żadnych wątpliwości.
Natomiast podmioty będące przedmiotem pytania nr 2, którym chcą Państwo przekazać środki finansowe nie są klubami sportowymi w rozumieniu ustawy o sporcie oraz nie są wpisane do ewidencji klubów sportowych i uczniowskich klubów sportowych prowadzonej przez właściwego starostę.
Skoro sponsorowane przez Państwa podmioty nie są klubami sportowymi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, do którego odsyła art. 18ee ustawy o CIT, nie mogą Państwo skorzystać z ulgi na finansowanie działalności sportowej ww. podmiotów na podstawie art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.
Przepis ten odnosi się wprost do klubów sportowych, a nie wszelkich podmiotów, które realizują cele takie jak klub sportowy. Gdyby ustawodawca chciał objąć odliczeniem także inne podmioty przepis art. 18ee ustawy o CIT przybrałby inne brzmienie.
Zatem podnoszona przez Państwa okoliczność, że podmioty, o których mowa w pytaniu nr 2 realizują cele takie jak poszczególne kluby tylko w większej skali jak również okoliczność, że członkami tych podmiotów mogą być kluby sportowe nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia w sprawie. W celu skorzystania z odliczenia środki powinny być przekazane bezpośrednio klubowi sportowemu, o którym mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.
Ze względu na okoliczność, że podmioty, o których mowa w pytaniu nr 2, któremu chcą Państwo przekazać środki finansowe nie są klubami sportowymi w rozumieniu ustawy o sporcie to skorzystanie przez Państwa z odliczenia określonego w art. 18ee ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT jest niemożliwe.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że Państwa współpraca ze związkami sportowymi tj. (…) oraz pozostałymi podmiotami, o których mowa we wniosku (…) nie uprawnia Państwa do skorzystania z ulgi na finansowanie działalności sportowej na podstawie art. 18ee ustawy CIT. Organ ma przy tym świadomość, że Państwa współpraca z ww. podmiotami, stanowi rodzaj wsparcia działalności sportowej. Nie jest to jednakże rodzaj wsparcia preferowany przez ustawodawcę w przepisie art. 18ee ustawy o CIT.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja nie dotyczy rozliczeń za rok 2023, gdyż jak wskazali Państwo we wniosku w Spółce trwa kontrola podatkowa rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych za ten okres, a więc wydana interpretacja indywidualna nie może go dotyczyć.
Ponadto, niniejsza interpretacja dotyczy tylko współpracy z podmiotami wskazanym we wniosku.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zaznaczyć należy, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis sprawy przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.