Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych który dotyczy ustalenia, czy istnieje możliwość odliczenia darowizny poczynionej na rzecz podmiotu z siedzibą w Wielkiej Brytanii zaliczając tą darowiznę na cele kultu religijnego od podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 grudnia 2024 r. (wpływ 30 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu (…) roku Sp. z o.o. z siedzibą w A. dokonała darowizny na rzecz podmiotu z siedzibą w (…) w Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych:

Art. 18 ust. 1.: Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu:

Art. 18 ust. 1 pkt 1): darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Wielka Brytania nie należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od 1 stycznia 2021 roku wobec czego powyższy przepis nie ma już zastosowania.

Art. 18 ust. 1 pkt 7): darowizn na cele kultu religijnego - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1 (kościelnym osobom prawnym (parafiom, zakonom), kościołom, diecezji, związkom religijnym czy innym podmiotom realizującym cele kultu religijnego).

Natomiast, w przypadku gdy, taka darowizna zostanie poczyniona na cele kultu religijnego, przez co rozumie się, iż darowizna została przekazana kościelnym osobom prawnym (parafiom, zakonom), kościołom, diecezji, związkom religijnym czy innym podmiotom realizującym cele kultu religijnego, wtedy można odliczyć darowiznę od podatku dochodowego łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu niezależnie od obszaru terytorialnego.

(…) jest uznana jako religia przez rząd brytyjski od (…) roku, jednakże nie jest wpisana w Polsce do obowiązującego rejestru kościołów oraz innych związków wyznaniowych.

Pytanie

Czy istnieje możliwość odliczenia darowizny poczynionej na rzecz podmiotu z siedzibą w Wielkiej Brytanii zaliczając tą darowiznę na cele kultu religijnego od podatku dochodowego od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Mając na uwadze BREXIT oraz wystąpienie przez Wielką Brytanię z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jak również brak uregulowania do dnia dzisiejszego prawnych zależności z tym związanych oraz rozbieżność w Polsce oraz w Wielkiej Brytanii związaną z uznaniem (…) za religię, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać darowiznę poczynioną na podmiot z siedzibą w Wielkiej Brytanii za darowiznę na cele kultu religijnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: updop):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z powyższej regulacji wynika więc jednoznacznie, że ustalenie dochodu (podstawy opodatkowania) w danym roku podatkowym, dokonuje się poprzez wyliczenie różnicy między sumą przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym, a kosztami ich uzyskania poniesionymi w tymże roku podatkowym. Przepis art. 18 updop reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględniając występujące w tym artykule odliczenia.

I tak, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7 updop:

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu:

1) darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1;

7) darowizn na cele kultu religijnego - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

W myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.; dalej „KC”):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Darowizna jest zatem umową, w której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem własnego majątku. Istotą darowizny jest bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być także inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Wysokość odliczenia zmniejszającego dochód przed jego opodatkowaniem ustawodawca ograniczył w art. 18 ust. 1a ww. ustawy, wskazując, że:

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1) osób fizycznych;

2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Ponadto, należy mieć na uwadze postanowienia zawarte w art. 18 ust. 1c updop, zgodnie z którym:

Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

W przedmiotowej sprawie wskazali Państwo, że dokonali darowizny na rzecz podmiotu z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie przepis art. 18 ust. 1 pkt 1 updop nie będzie miał zastosowania. Wielka Brytania nie jest bowiem państwem członkowskim Unii Europejskiej ani państwem należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Możliwość odliczenia przedmiotowej darowizny należy zatem rozważyć na gruncie art. 18 ust. 1 pkt 7 updop.

Wskazać w tym miejscu należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera własnej definicji pojęcia „kult religijny” ani nie odwołuje w tym zakresie do odrębnych przepisów. Oznacza to, że pojęcie to jest stosowane zgodnie z powszechnym jego rozumieniem. Wobec braku definicji „kultu religijnego” w ustawie podatkowej, w celu ustalenia znaczenia tego pojęcia należy posłużyć się definicją słownikową lub encyklopedyczną.

Według Nowej Encyklopedii powszechnej PWN z 1998 r. „kult” w znaczeniu religioznawczym to «Całokształt praktyk obrzędowych, za których pośrednictwem wyznawcy religii manifestują cześć dla sacrum w aktach uwielbienia, błagania i dziękczynienia; jeden z 3 (obok doktryny i organizacji) zasadniczych aspektów religii». Natomiast według internetowego Słownika języka polskiego PWN, pojęcie to oznacza «cześć religijna oddawana Bogu, bóstwom, świętym osobom lub rzeczom» a także «ogół czynności i obrzędów religijnych będących zewnętrznymi przejawami tej czci».

Zatem w powszechnej świadomości „kult religijny” stanowi praktyczny przejaw religii. W szerokim tego pojęcia znaczeniu oznacza czynności dokonywane z pobudek religijnych, zaś w wąskim znaczeniu oznacza ustalone rytuały, odprawiane ku czci wobec sacrum.

Należy jednak zauważyć, że przez określenie „darowizny na cele kultu religijnego” zawarte w art. 18 ust. 1 pkt 7 updop należy rozumieć przekazanie darowizn takim podmiotom, które realizują cele kultu religijnego, jak np. kościoły, związki religijne, kościelne osoby prawne (zakony, parafie). Odbiorcami darowizn, które podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania mogą być też np. stowarzyszenia, czy fundacje niebędące kościelną osobą prawną realizujące cele kultu religijnego.

Warunek odliczenia darowizny będzie zatem spełniony, gdy:

a.      obdarowanym będzie podmiot zajmujący się kultem religijnym,

b.      darowizna zostanie na ten cel przeznaczona.

Status wspólnot religijnych, tj. kościołów i innych związków wyznaniowych, reguluje ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 265, dalej: „uogwsw”), która również przyznaje tym podmiotom, na zasadach równouprawnienia, swobodę pełnienia funkcji religijnych.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 pkt 8 uogwsw:

Wypełniając funkcje religijne kościoły i inne związki wyznaniowe mogą w szczególności zbierać składki i otrzymywać darowizny, spadki i inne świadczenia od osób fizycznych i prawnych.

Osobowość prawną kościoły lub inne związki wyznaniowe uzyskują na podstawie art. 34 ust. 2 uogwsw, w myśl którego:

Z chwilą wpisu do rejestru kościół lub inny związek wyznaniowy uzyskuje, jako całość, osobowość prawną oraz korzysta ze wszystkich uprawnień i podlega obowiązkom określonym w ustawach.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że (…) nie jest w Polsce wpisana do Rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych. W związku z powyższym nie można uznać, że darowizna na rzecz (…), spełnia warunki do odliczenia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 7 updop, skoro ruch wyznaniowy, o którym mowa we wniosku, w myśl przywołanej wcześniej ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, nie posiada osobowości prawnej i tym samym nie korzysta z przewidzianych w ustawach uprawnień, bowiem nie został wpisany do obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych.

Podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że możliwość odliczenia od dochodu o którym mowa w art. 18 updop, jest obwarowana licznymi zastrzeżeniami. Natomiast art. 18 ust. 1 pkt 7 updop obejmuje tylko te darowizny, które przeznaczone zostaną na cele wskazane w tym przepisie.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że przedmiotowa darowizna nie może podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 7 updop. W związku z powyższym Państwa stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.