Temat interpretacji
Temat interpretacji
Platforma szkoleniowa jako promocja produktów farmaceutycznych
Spółka prowadzi działalność w zakresie badań, rozwoju, produkcji oraz dystrybucji produktów farmaceutycznych. Zamierza stworzyć platformę szkoleniową skierowaną do farmaceutów i techników farmacji, niebędących jej pracownikami. Platforma ma pełnić funkcję edukacyjną i reklamową, zwiększając wiedzę użytkowników o oferowanych produktach oraz budując ich zaufanie do marki.
Użytkownicy platformy będą mogli zdobywać punkty za udział w szkoleniach, które można wymieniać na nagrody o wartości nieprzekraczającej 100 zł. Nagrody będą związane z praktyką medyczną lub farmaceutyczną i oznaczone logo spółki. Proces obsługi nagród może zostać zlecony zewnętrznemu podmiotowi, lecz niezależnie od sposobu realizacji ciężar finansowy zakupu nagród będzie spoczywał na spółce.
W związku z tym spółka zwróciła się do KIS z pytaniem, czy wydatki na zakup nagród mogą zostać uznane za koszty podatkowe. W przedstawionym stanowisku wskazała, że wydatki te są uzasadnione gospodarczo, odpowiednio udokumentowane i pełnią funkcję reklamową. Ich celem jest zwiększenie świadomości użytkowników o produktach spółki, co ma kluczowe znaczenie dla wzrostu sprzedaży i przychodów.
Wydatki na nagrody dla użytkowników platformy zaliczone do KUP
Dyrektor KIS uznał przedstawione stanowisko za prawidłowe i potwierdził, że wydatki na zakup nagród dla użytkowników platformy szkoleniowej mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Organ podatkowy wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, o ile nie zostały wyłączone w art. 16 ust. 1 tej ustawy. W ocenie organu nagrody mają bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, ponieważ wspierają promocję produktów i przyczyniają się do wzrostu ich sprzedaży.
KIS zaznaczyła, że nagrody, jako element systemu motywacyjnego i reklamowego, nie mogą być kwalifikowane jako koszty reprezentacji, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Celem ich przekazania nie jest bowiem kreowanie ogólnego wizerunku spółki, lecz dostarczanie wiedzy o jej produktach użytkownikom platformy. Działania te mają charakter promocyjny i edukacyjny, co jest zgodne z przepisami prawa podatkowego.
„Stwierdzić należy, że poniesione wydatki związane są ściśle z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, a ich celem jest budowanie zaufania do Spółki i jej produktów, co bezpośrednio wpływa na zwiększenie wolumenu sprzedawanych produktów, co sprawia, że związek przyczynowo-skutkowy, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 15 ust. 1 updop, jest spełniony. Ponieważ wydatki ponoszone przez Spółkę, jako wydatki na reklamę, nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 16 ust. 1 updop, należy stwierdzić, że stanowią one koszty uzyskania przychodów” - podsumował dyrektor KIS.